دوقطبی که امکان بود با حضور احمدی‌نژاد در کشور به‌وجود آید ممکن بود باعث گسست اجتماعی و سیاسی شود و اصلاحات نیز در دو فتنه 78 و 88 نشان داده است، به راحتی خود را آلت دست دشمن می‌کند و بر اساس توهمات خویش، عرصه داخلی کشور را میدان آشوب قرار می‌دهد.

سرویس سیاست مشرق - برخی از جریان‌های سیاسی که فاقد ایدئولوژی و یا پایه محکم محتوایی برای اقناع سازی افکار عمومی هستند برای پر کردن این خلأ از حربه دشمن مشترک برای اتحادبخشی به بدنه جریان خود بهره می‌برند. در این حیطه هر چقدر القاسازی رسانه‌ای بهتر عمل کند و دشمن مشترک پتانسیل بیشتری برای مانور داشته باشند، اتحاد جناحی بهتر جواب می‌دهد.

نسبت احمدی‌نژاد و اصلاح‌طلبان نیز به همین صورت قابل تامل است. درواقع اصلاح‌طلبان حضور احمدی‌نژاد را راهی برای پر کردن خلأ سیاسی خود و سازمان دادن نیروهایشان قرار داده بودند و از همین رو بود که پروپاگاندای رسانه‌ای این جریان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم به انتقاد و تخریب دولت نهم و دهم پرداخت که تا به امروز ادامه دارد. 

دوقطبی که امکان بود با حضور احمدی‌نژاد در کشور به‌وجود آید ممکن بود باعث گسست اجتماعی شود و این موضوع قطعا با اهداف اصلاح‌طلبان و منازعات سیاسی معطوف به انتخابات تشدید می‌شد و پتانسیل‌ها و نامزدهای دیگری که در انتخابات شرکت می‌کردند را به محاق می‌برد و بعضا فرصت‌های جدید را از کشور می‌گرفت و اصلاحات نیز در دو فتنه 78 و 88 نشان داده است، به راحتی هرچه تمام‌تر خود را آلت دست دشمن خارجی می‌کند و بر اساس توهمات خویش، عرصه داخلی کشور را میدان آشوب قرار می‌دهند.

 این موضوع اگرچه به نفع یک جریان خاص بود اما به نفع منافع ملی کشور نبود. اصلاح‌طلبان دیرزمانی است که بعد از انتخابات سال 90 که با صندوق‌های رای قهر کرده‌ بودند به این نتیجه رسیدند که با روش ایدئولوژیک رادیکال، در راه نابودی خود قدم گذاشته‌اند و از این رو سیاست پراگماتیسم یا همان عملگرایی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

البته با شرایط حال حاضر کشور نیز دیگر ایدئولوژی‌ رادیکال پاسخ‌گو نبود و افکارعمومی از این موضوع دلزده و خسته شده‌ بودند که اوج این موارد را در 9 دی ماه سال 88 مشاهده می‌کنیم که شکست تاریخی این روش اصلاحات بود. شعارهای «زنده باد مخالف من» و «آزادی بیان»‌ و ... دیگر با فتنه‌گری‌های اعضای این جناح سیاسی در ذهن افکار عمومی رنگ باخت و نمی‌توانست مردم را اقناع سازد. همین جا بود که اصلاحات با بحران ایدئولوژیک مواجه شد. این در شرایطی است که این شعارها نیز چون عقبه لیبرالیستی داشتند با فرهنگ و عرف جامعه همخوانی نبوده و این جریان بیشتر سعی داشت با رنگ و لعاب هالیوودی و آمریکایی فرهنگ ایران را تغییر دهد که این پروژه اصلاحات نیز در بلند مدت شکست خورد.

اوج این شکست را نیز می‌توان در حمله به هیئت‌های مذهبی و دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) دید که به یکباره سبب جوشش مردمی و مقابله با جریان سکولار-لیبرال شد که باعث شد اصلاح‌طلبان که با فتنه همراهی می‌کردند به حاشیه سیاست رانده شوند و بعد از مدتی برای بازگشت خود فکر عاجلی کنند و راه حل را استفاده از رحم اجاره‌ای بدانند.

این جریان با پراگماتیسم حتی از هویت خود عبور کرد و اصلاحات بر این اساس در انتخابات سال 92 روحانی که شانس بیشتری برای پیروزی داشت را به عارف اصلاح‌طلب که هویت این جریان بود ترجیح داد تا شیوه پراگماتیسمی جدید خود را بیشتر نشان دهند.
در انتخابات مجلس سال 94 نیز همین روند پراگماتیستی ادامه یافت که اصلاحات را بیشتر از هویت خود خالی کرد. اما به هر جهت این جریان بایستی خلاء ایدئولوژیک خود را پر کند که احمدی‌نژاد چاره این کار بود که البته این بازی با وقایع اخیر به هم خورد و به نظر می‌رسد این موضوع اردوگاه اصلاحات را دچار چالش جدی برای آینده کرده است.
 
اینک حسن روحانی و اصلاحات باید با عملکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رقابت کنند. وعده‌های زمین مانده برجام، رکود اقتصادی، بی‌کاری و ... از جمله رقیب‌های حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری است که به نظر می‌رسد فارغ از هر مسئله دیگر باید در مناظرات تلویزیونی بدان پاسخ داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • نسل سومی ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    فدایی حضرت آقا به امید خدا این تدبیر حضرت آقا و تمکین خادم ملت اردیبهشت یا خرداد 96 معلوم میشه.
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    حرفهای درستی است اما معنیش این است دیگر نباید علیه حاج آقا چیزی گفته شود! دیگر نباید در مورد هولوکاست سوالی پرسیده شود! دیگر نباید شعارهای سال 57 تکرار شود! دیگر نباید سیب زمینی مازاد بر نیاز بین مردم توزیع شود و باید کلا دفن شود! دیگر نباید کاندیدای جریان ضد انقلاب به چیز چیز بیفتد! و.. اگر چنین شود همانطور که علامه صادق خرازی فتوا داد خونریزی خواهند کرد و به فرموده حاح آقا از سینه آتش برون خواهند داد. آری. بدتان نیاید. دو قطبی یعنی جنگ فقر و غنا. یعنی انقلابیگری. تک قطبی یعنی آرامش! یعنی بزن و برقص برای برجام و شکست در مقابل بوسنی و آرژانتین! مردم هم آرامش را می خواهند. عیبی ندارد. خدا با هیچ ملتی عقد اخوت نبسته است ياأيها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم ويحبونه أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم ( 54 ) سوره مائده. اگر بنی اسراییل با انتخاب آرامش به آرامش رسیدند ما هم می رسیم. اما یقینا همانطور که آنها چهل سال در بیابان آواره شدند ما هم چهل سال آواره برجام خواهیم بود و وقتی بیدار می شویم که نسل آینده زیر قدرت همسایه های عرب وهابی اطراف ما خرد شده اند. اما قطعا پرچم انقلاب اسلامی به دست کس دیگری خواهد افتاد. کسی که لیاقتش را داشته باشد. کسی چه می داند؟ شاید پرچم فرقه ناجیه به دستان خالص و پرتوان سیاهان نیجریه بیفتد. همان کسانی که امام سجاد علیه السلام درباره شان فرمود اگر غلام سیاهی به احقاق حق ما اهل بیت قیام کند بر مردم وظیفه است که از او حمایت کنند...
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    نظام مثل قضیه برجام و هسته ای چون در موضع ضعف هست همانطوری که در برابر امریکا و بدعهدی هیچ کاری نمی کنه در برابر امریکای داخلی هم یعنی اصلاحات از ترس آشوب و بر اندازی حکومت هیچ کاری نمی کنه و حتی با حذف رقیب تلاش کرده به اونها خوش خدمتی کنه
  • داش ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    بازهم آقايان از رو نخواهند رفت واگر انتخابات را ببازند براي كشور مشكل درست خواهند كرد.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    خود احمدی نژاد عامل فتنه هست حالا وای به حال اینکه اصلاح طلبان هم بخواهند بهانه تراشی کنند
  • کیان ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    رهبر عزیز انقلاب، با توصیه به عدم حضور آقای احمدی نژاد در انتخابات آتی، تمامی نقشه های غرب و اصلاح طلبان برای به آشوب کشیدن کشور را نقش بر آب کرد. سفیر فرانسه، انگلیس و آلمان که به تازگی عوض شده بودند و از مامورین اطلاعاتی آن کشور انتخاب شده بودند هنوز از این حرکت هوشیارانه رهبری در حیرت هستند. غرب که انتظار داشت در دوره دوم ریاست روحانی به برجام دست پیدا کند وقتی با این پیروزی زودهنگام مواجه شد برای به اغتشاش کشیدن کشور در مرحله دوم انتخابات خود را آماده کرده بود. به زودی قبل از انتخابات خبرهای حیرت آور و خوشی را خواهیم شنید.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    تحليل اشتباهي است. آقايان مي توانند اين دوگانه را براي هر كس ديگري هم انجام دهند.
  • ابراهیم ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    فتنه گران وطن فروشند حالا هر کی میخواد پشتشان باشد. فرقی نمی کند. این احمقها فکر کرده اند که ملت مومن ایران از خون شهیدانش به راحتی می گذرد. به اربابمان حسین قسم، که تمام لانه هایشان را آتش می زنیم. فعلا" نظاره می کنیم وقتش که رسید مجازات می کنیم.
  • سرباز ولایت ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    خود دکتر هم بی تقصیر نیست...
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    البته این حزب حقیقتا مرده وگرنه آنطور بر ضد اولین ادعایش که همانا دموکراسی بود مقابله نمیکرد بی شک مرگ عقاید، مرگ گروههایی است که آن عقاید را داشتند
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    احمدی نژاد بهانه بود. همانطور که در جریانات قبل‌تر، اصلا احمدی نژادی در کار نبود اما آشوب اصلاح طلبان بود!
  • پويا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    غلط ميكنند مال اين حرفها نيستند
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    هشششش هشششش آرام باش
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    حضرت آقا در تفسیر فرمودند حق خواهد آمد سعی کنیم در طریق حق باشیم وگرنه باطل نابود میشود و روسیاهی برای باطل میماند پس در انتخابات آتی انشالله از حق مدد میجوییم
  • پویا ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    دربی ادبی شما اصلاح طلبان نوکر آمریکا شکی نبود. و البته برای مخاطبان هم به یقین تبدیل شد
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    آمریکایی بی ادب
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    هش کلمه زشتیه برادر. شما راه اشتباهی درپیش گرفته اید. اگر مخالف اسلام و انقلاب هستید حداقل ادب را رعایت کن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    عالی
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    دوست عزیز؛ دوقطبی ای که منظور بوده تنها از طریق آقای احمدی نژاد حاصل نمیشه! اگر توجه به سخنرانی‌های رهبر عزیز کنید، همیشه صحبت از انقلاب و انقلابی گری و سپاه و غیره بوده. اگر به وضعیت کنونی و جریانات و سخنرانی‌های اهالی غرب گرایان دقت کنید، هر چه پیش میرویم صحبت از سپاه و عدم نیاز به نیروی نظامی و خود تحریمی سپاه (توسط بانکهای ملت و سپه تحت نظر دولت) و تحریم‌های جدید مربوط به برنامه موشکی و یمن و غیره بیشتر میشه. حتی تحرکات آمریکا در سوریه و عراق، از این لحاظ قابل ارزیابیست. تضعیف سپاه می‌تواند جای پای آمریکا را در سوریه باز کند و کار بشار اسد و حزب الله و حماس را یکسره کند. مسلم است که «برجام زمینه لازم برای این دوقطبی شدن رو فراهم کرده» و در اینصورت آمریکایی‌ها از اول هم قصد بدعهدی داشته‌اند و تمام عملکردشان برنامه ریزی شده بوده است. حالا ایرانیها باید با برجام چه کنند؟ بپذیرند و ادامه دهند؟ پس با سپاه چه کنند؟ برگهای برنده ما در عراق و سوریه و یمن و فلسطین و لبنان چه می‌شود؟ نپذیرند و پس بزنند؟ پس دو قطبی بالقوه حاصل از پس زدن برجام چه میشود؟ آیا با دولت کنونی می‌توان اقتصاد مقاومتی درون گرای مستقل داشت؟! آیا با تبلیغات بدخواهان خارجی و قدرت طلبان داخلی، مردم به این نتیجه نمیرسند که انقلاب اشتباه بوده است؟ تنها یک راه به ذهن حقیر میرسه، اصلاح وضعیت از همانجایی که خطا رفتیم و آن انتخابات و رای مردم است. هرچه میگذرد ارزش سخنان امام راحل و رهبر عزیز بیشتر مشخص میشود. ایشان همیشه به «انتخاب درست و با دقت» دعوت می‌کردند و به عبادت بودن رای دادن اشاره داشتند و نیز به اثر گذاری و تعیین کننده بودن حضور مردم اصرار داشتند. مردم! با شما هستم! نکنه خدای ناکرده آینده خود را با توهم و وسوسه قدرت طلبان و غرب زدگان و با وعده‌های پوشالی آمریکا نابود کنید! مرد باشید! روی پای خود بایستید و چشم از دست و دهان آمریکاییها بردارید. تا الان بیخود در جای خود ایستادیم و تنبلی کردیم. باید خودمان به فکر خودمان باشیم. یک جوانمرد پر کار و قوی و مستقل و محکم انتخاب کنید که اهل کار باشه نه ناز و کرشمه و جوسازی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس