سفرهای مکرر و برنامه‌ریزی شده احمد‌ی نژاد به شهرهای مختلف کشور و استقبال‌هایی که از وی می‌شد، این پیام را به افکار عمومی و افرادی که خود را برای نامزدی انتخابات آماده می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - منتفی شدن حضور دکتر محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396، در پی بیانات رهبر معظم انقلاب درحین درس خارج فقه معظم له، سه پیامد مهم به همراه دارد: 1- فراهم آمدن زمینه انسجام گیری آسانتر و مطمئن‌تر نزد اصولگرایان،

2- رفع دغدغه و نگرانی دوم خردادی‌ها و سایر نامزدهای احتمالی انتخابات از مواجهه رقابتی با احمدی نژاد.

3- برهم خوردن مقدمات برنامه دشمن برای سوء استفاده از بستر انتخابات و دست زدن به اقدامات خطرناک

سفرهای مکرر و برنامه‌ریزی شده احمد‌ی نژاد به شهرهای مختلف کشور و استقبال‌هایی که از وی می‌شد، این پیام را به افکار عمومی و افرادی که خود را برای نامزدی انتخابات آماده می‌کنند، منتقل می‌کرد که وی در حال آماده شدن برای حضور در انتخابات است؛ از این رو از مدتها پیش بحث حضور وی در انتخابات و مسائل پیرامونی آن در محافل رسانه‌ای و غیررسانه‌ای به بحثی مشغول کننده و پرحاشیه تبدیل شده بود و جنب و جوش پر از نشانه‌های انتخاباتی وی نیز بر برداشت افکار عمومی درباره آماده شدن او برای حضور در انتخابات صحه می‌گذاشت. در کوران چنین وضعیتی کم و بیش در برخی رسانه‌ها اخباری منتشر شد که از دیدار خصوصی احمدی نژاد با رهبر انقلاب و اینکه معظم له به ایشان توصیه فرمودند مصحلت نیست شما در انتخابات شرکت کنید. پرده بر‌می‌داشت. درج این اخبار موافقان و مخالفان احمدی نژاد را به واکنش‌هایی واداشت که ادامه آن می‌توانست پدید آورنده چیزی خلاف مصحلتی باشد که به سبب آن به احمدی نژاد توصیه شده بود از ورود به انتخابات اجتناب بورزد. از این رو رهبر معظم انقلاب در ضمن درس خارج فقه مورخ 05/07/95 با بیانی ناصحانه و مشفقانه به اصل ماجرا پرداختند که در پی آن عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 قطعی شد. اهمیت موضوع سبب گردید قطعی شدن عدم حضور احمدی نژاد پیامد دار شود که پیشتر اشاره شد و در ادامه به اختصار بدان پرداخته می‌شود:

1-انسجام‌گیری آسانتر و مطمئن‌تر؛‌ احمدی نژاد از بدو ورود به عرصه سیاسی به عنوان کارگزاری که در پی دستیابی به کرسی‌های قدرت است، روی چندان خوشی به جریان اصولگرایی نشان نداد و با این که کم و بیش از سرمایه اجتماعی آنها استفاده می‌کرد و در تقسیم بندی‌های سیاسی نیز در جریان اصولگرایی قرار می‌گرفت، خود را غیر از آنها معرفی می‌کرد و حاضر نبود با آنها در یک صف و جبهه قرار گیرد و یا معرفی شود؛ از این رو از زمانی که احمدی نژاد موفق شد در سطوح مختلف قدرت کرسی‌هایی را کسب کند، همیشه شکافی گاه پیدا و گاه ناپیدا در جریان اصولگرایی وجود داشت که پیامدهای مثبت و منفی آن قابل مطالعه و بررسی است که در صورت ضرورت باید در جای خود بررسی شود. اولین پیام جنب و جوش انتخاباتی احمدی نژاد در راستای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برای جریان اصولگرایی ناممکن شدن وحدت و همگرایی بود که جریان اصولگرایی بارها بابت آن هزینه‌های سنگینی پرداخته و زخمهای عمیق بر پیکرش نشسته. اگر چه متحمل شدن این هزینه سنگین و زخم عمیق تنها ناشی از رفتار احمدی نژاد نبود و عهد شکنی دیگر افراد حاضر در این جریان نیز در آن سهم مشخصی دارند؛‌ اما با وجود احمدی نژاد کار بسیار پیچیده و گرفتار گره‌های ناگشودنی می‌شد. حال با روشن شدن وضعیت احمدی نژاد، جریان اصولگرایی در موقعیت خطیر و آزمون بزرگی قرار گرفته که فارغ از نتیجه انتخابات پیش رو باید خود را به گونه‌ای عرضه کند که در نزد هواداران و افکار عمومی فاقد ضعفها و عیبهای زمانی باشد که احمدی نژاد در صحنه حضور داشت، به عبارت دیگر حال که در نبود احمدی نژاد به درستی به نظر می‌رسد انسجام‌گیری و ... آسانتر و مطئمن‌تر شده، با عمل درست، این نظر را اثبات کنند.

2-رفع دغدغه و نگرانی؛‌ نمایشها و تحرکات تبلیغاتی احمدی نژاد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رقبای بیرون از جریان اصولگرایی را به شدت دغدغه‌مند و نگران کرده بود و شاید برخی از نامزدهای احتمالی این مجموعه با تصور مناظره انتخاباتی با احمدی نژاد، اعلام نشده حاضر بودند از این معرکه پا پس بکشند. به بیانی دیگر حضور احمدی نژاد برای آنها هم دغدغه و نگرانی فردی بود و هم دغدغه و نگرانی گروهی و جریانی، و حالا در نبود احمدی نژاد این دغدغه و نگرانی رفع شده اما این احتمال را که از این مجموعه افراد بیشتری مایل به نامزدی برای انتخابات باشند، افزایش می‌دهد و شاید همین امر باعث چالش چند نامزدی و پیش آوردن شرط و شروط‌های جدید شود که با حضور احمدی نژاد امکان بروز برای آنها نبود. در این میان رفع این دغدغه و نگرانی از مجموعه مذکور بسیار قابل توجه است که، آمدن احمدی نژاد با داشتن پاسخ‌های تند برای سخنان و اتهام‌های به حق و یا ناحق این مجموعه به احمدی نژاد از موضوعات جدی و قطعی بود که با کنار رفتن احمدی نژاد از دایره رقابت، این دغدغه و نگرانی آنها نیز برطرف شد. در هر صورت وضعیت جدید احمدی نژاد برای این گروه از مخالفانش بیم و امیدهایی را به همراه آورده است.

3-به هم ریختن برنامه دشمنانه، گفتار و کردار دشمنان اصلی نظام اسلامی حاکی از آن است که آنها همچنان «کودتای مخملی» را کار آمدترین و برنده‌ترین سلاح «جنگ نرم» می‌دانند و مترصد آن هستند تا در زمان مقتضی آن را به کار گیرند. فتنه 88 برای آنها و برای نظام اسلامی تجربه‌های عملی ویژه‌ای داشت که هیچیک نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و از آن بگذرند. تجربه اصلی و کلی نظام اسلامی از فتنه 88 این است که از ابتدا اجازه ندهد آن مسیر شیطانی شکل بگیرد و مجدانه باید بکوشد ضمن حفظ همه شاخصه‌های اصیل انتخاباتی که قانون آن را معلوم ساخته، تمام راه‌ها را بر روی عواملی که زمینه ساز فتنه است، ببندد. تجربه اصلی و کلی نظام سلطه نیز این است که به استقبال هر آنچه برود که در شکل‌گیری فتنه دخیل است و آن را تقویت می‌کند. حد فاصل فتنه 88 و انتخابات ریاست جمهوری 96، انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است که این انتخابات نیز در بحث تجربه برای نظام و دشمنانش آورده‌هایی داشت. تجربه نظام این بود که با مدیریت درست فعالیت‌های انتخاباتی به میزانی که حقوق نامزدها محفوظ بماند و شور انتخاباتی هم ایجاد شود، می‌توان انتخابات مقبول و به دور از دست اندازی دشمنان برگزار کرد و تجربه دشمنان هم این بود که نباید اجازه داد نظام با چنین مدیریتی دست آنان را ببندد و بر تهدیدات بالقوه انتخاباتی که با دخالت پیدا و پنهان اجانب فعال می‌شود، فائق آید. دشمن متوجه شده برای آماده کردن و به کارگیری سلاح «کودتای مخملی» به کانون شعله‌ور شونده هیجانات و احساسات عنان گسیخته و مهار نشدنی احتیاج دارد که با چشم و گوش بستن در برابر همه چیز، فقط به سوزاندن و نابود کردن بیندیشد که به نظر می‌رسد در این مسئله شکل گیری فضایی مشابه فضای فتنه 88 قادر به ایجاد آن است که احمدی نژاد با انتشار نامه‌ای و اعلام گردن نهادن به توصیه رهبر معظم انقلاب سهم خود را در ناامید ساختن دشمن ادا کرد و نشان داد که فاصله گرفتن از مناصب قدرت استفاده از تجربیات گذشته تا حد بسیاری در گرفتن تصمیمات کاملا دقیق و درست بسیار نقش دارد. اگر چه دشمن این در را بر روی خود بسته دید اما همچنان در پی یافتن درهای باز است، مواظب باشیم که دری به روی دشمن باز نماند یا دری را به روی دشمن باز نکنیم. ان شاءالله

رضا گرمابدری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    برويد ولايت مداري را از وي ياد بگيريد،‌اي مدعيان ولايت مداري
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    چرا سفر مازندران رو با وجود نهی رهبر عزیز بعد از تاریخ جلسه رفت چرا برنامه سفر به جنوب را تا چند روز پیش داشت مطمئن باش اگر گوش به حرف رهبری داده بود رهبر عزیز در تریبون رسما اعلام نمی کرد
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اگر ولايت مدار بود زودتر مي كشيد كنار. نه حالا كه ديگه آقا خودش از پشت بلندگو فرمودند.
  • مجید ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 1
    اصولگراها هر نامزدی رو معرفی کنند باید با آرای باطله رقابت کند.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ولابتمداری شما همان ولایتمداری بنی صدر است. بروید سخنان خصوصی رهبری را افشا کنید!
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    به ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷ اگر کلمه ای در مورد انتخابات یا کاندیداتوری از احمدی نژاد در این سفرها شنیده ای به ما هم بگو.
  • یوسف بهلولی ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام با اینکه از دولت دکتر احمدی نژاد انتقادهایی داشتم اما نمیتوان شدت سازندگی و نیت واقعا خیر را نیز انکار کرد هرچند در مواردی سو مدیریتهایی حتی در بخش خواص دور و بری وجود داشت اما قصد ایشان خدمت صادقانه بود هر چند هنوز هم انتقاد به روشهای اقتصادی غربی ادکتر احمدی نژاد برجاست . در کل از این دولت بمراتب و غیر قابل مقایسه عملکرد بهتری داشت و همانا دشمنی قلبی با دشمنان نظام بزرگترین دستاورد دولت دکتر احمدی نژاد بود که متاسفانه امروز کمرنگتر دیده میشود.
  • م-ب ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    آخه ناشناس 1۴:۲۲ چرا تو وامثال تو نمیخواید بفهمید که قرار نبود که محتوای این جلسه افشا بشه وقتی رهبری دیدند که تو فضای مجازی یه حرف و حدیث هایی در رابطه با این موضوع هست که اگر قرار باشه به این حرف وحدیث ها جواب ندن کشور متضرر میشه به همین خاطر اومدند علنی کردند و احمدی نژاد هم نمیدونست که آقا میخواد پشت بلندگو بگه به همین خاطر بعد از ایشون نامه نوشت حالا گرفتی
  • م-ب ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    آقا مجید ظاهرا تو هپروت داری زندگی میکنی شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • م-ب ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    جناب سوئدی آخرسر من نفهمیدم تو سر کیو میخوای بتراشی؟ یه وقت تو کامنتات در مدح احمدی مینویسی به غیر احمدی نژاد کسی با برجام نمیتونه مقابله کنه یه وقت مینویسی احمدی ویاران بهاریش دیگه تموم شدن یه وقت به اصلاح طلبا میتوپی کدوم وری هستی؟
  • ناشناس ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    خئدت یاد گرفتی ازش؟
  • محسن ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    احمدی نژاد زمانی اعلامِ تبعیت کرد که راهِ دیگری برایش نمانده بود. مثلا اگر تبعیت نمی کرد چکار می خواست بکند؟ پس این تبعیت دقیقۀ نودی را نمی توات نشانۀ ولایت پذیری وی دانست. فقط می توان گفت مقابلِ نظرِ ولایت نایستاد. این دو مطلب با هم یکی نیست.
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اینایی که منفی دادن معلومه حقوق از جایی میگیرن بیان برای تخریب دولت....
  • عدالت ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    وحدت وحدت وحدت
  • همه ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    از این حزب بازی ها دست بردارید ببین کی حرف اسلام رو میزنه وبه اسلام عمل میکنه از کارش تمجید کن
  • مجید ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    مورخ 05/07/95 مگه تاریخ میلادیه
  • تسنیم ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    بسم الله؛ این قسمت از تحلیل آقای رضا گرمابدری رو که خوندم خیلی بهم برخورد! «...و با این که کم و بیش از سرمایه اجتماعی آنها استفاده می‌کرد...» احساس کردم به شعور همه نیروهای حزب اللهی و قاطبه مردم که انقلاب رو دوست دارند توهین کردید! آقای گرمابدری بهتره این نکته رو بدونن نیروهای حزب اللهی و مردم وفادار به انقلاب همان گونه که سرمایه اجتماعی احمدی نژاد نیستند، سرمایه اجتماعی هیچ حزب و گروه دیگری هم نیستند و اگر در بعضی مسائل با حزب خاصی هم نظرند، در بسیاری موارد نیز از عملکرد آن حزب ناراضی و به آن حزب انتقاد دارند. از جمله حاشیه سازی، کم کاری، تخریب یکدیگر مسئولین به ویژه در بحبوحه تحریم ها و ... که این عمکرد چندان بی تاثیر در رای مردم به گفتمان مقابل مقاومت در انتخابات 92 و رویگردانی مردم تهران از آنان در انتخابات 94 نبود... و الله العالم...
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 0
    بله من منفی دادم و بابت هر منفی 50 هزار تومن پول میگیرم از آقای بووووووووووق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس