شاید جالب ترین و به نوعی سوال برانگیزترین بخش کمک به نیروهای تجزیه‌طلب، ارسال موشک‌های ضد زره جاولین برای آنهاست. این موشک یکی از گران قیمت‌ترین سلاح‌های ضد زره حال حاضر جهان محسوب شده و انتقال آن به کردها بسیار مشکوک است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله از هم پاشیدن کشورهای غرب آسیا و ایجاد دولت های کوچکتر بر پایه تقسیمات قومی خاص، یکی از برنامه های واضح و مشخص دولتهای غربی خصوصا آمریکا در چند دهه اخیر بوده است. این امر در سالهای اخیر و خصوصا بعد از آغاز بحران سوریه شکل جدید و جدی تری به خود گرفته است.
 
یکی از اقوامی که شدیدا هدف این فعالیت آمریکایی ها بوده، کردها هستند. بحث تشکیل یک کشور مستقل کردی از جمله مسائلی است که چندین دهه قدمت داشته و از سالها قبل مشکلات زیادی را برای 4 دولت ایران، عراق، سوریه و ترکیه ایجاد کرده است.
 
اگرچه اکثریت قریب به اتفاق مردمان کرد، در صلح و آرامش در کشورهایی مثل ایران زندگی می کنند و در دوران جنگ تحمیلی هم دوشادوش رزمندگان ترک و عرب و فارس برای بیرون کردن متجاوز جنگیدند اما تلاش برخی کشورهای عربی و غربی برای تحریک آنها و کردهای سایر کشورهای همسایه، ادامه داشته و به عنوان مثال با فروپاشی دولت صدام در عراق، کردهای شمال این کشور تا حد زیادی حالت خودمختاری به خود گرفته و بارها نیز برای مستقل شدن تلاش کردند که این تلاش ها از حدود 2 سال پیش و همزمان با آغاز حمله داعش به خاک عراق شکل دیگری به خود گرفت.
 
در ابتدای حمله داعش به خاک عراق، هدف این گروه تروریستی بغداد و بخشهای جنوبی عراق بود که با واکنش به موقع دولت عراق و البته با حمایت های مستشاری جمهوری اسلامی ایران، پایتخت و اماکن مقدس این کشور از گزند این گروه تروریستی دور ماند. بعد از آن پیکان حمله داعش به سمت شمال عراق و کردها گردش کرد و درگیری های زیادی در این منطقه بین نیروهای کرد و یگان های داعش صورت گرفت.
 
البته بحث محاصره شهر کردنشین کوبانی در سوریه و موج خاص رسانه ای در مورد آن شهر نیز باعث افزایش کمک تسلیحاتی به کردها شد. به هر حال از آن تاریخ به این سو حجم زیاد و مشکوکی از سلاح و مهمات به عنوان مبارزه به داعش به کردهای سوریه و عراق تحویل شده است.
 
با توجه به گسترش هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی، تصاویر زیادی از نیروهای کرد درگیر در عراق و سوریه منتشر و در بین این تصاویر، سلاح هایی دیده می شوند که به نوعی باعث تعجب و تامل می شوند.
 
به طور سنتی سلاح های روسی مثل انواع کلاش، تک تیراندازی مثل سری دراگانوف و تیربارهای PKM و یا راکت اندازهای آر پی جی 7 به فور در دست نیروهای کرد دیده می شد. اما اخیرا حجم زیادی از سلاح های ضد زره و یا تسلیحات انفرادی غربی گران قیمت در این منطقه مشاهده شده است که می توان گفت اهدافی بیش از مبارزه با گروه داعش در پشت تامین آنها وجود دارد.
 
از تک تیرانداز کانادایی تا راکت اندازهای آلمانی
 
حجم زیادی از تسلیحاتی که در این روزها در دست نیروهای کرد دیده می شود از جمله سلاح هایی هستند که می توان گفت یا تجربه رزمی نداشته و یا تجربه کمی در این حوزه داشتند. به عنوان مثال اسلحه تک تیرانداز کانادایی LRT-3 ساخت شرکت PGW Defence پیش از این دست نیروهای ارتش عربستانی بوده و حداقل یک قبضه از آن نیز به دست نیروهای یمنی به غنیمت گرفته شده است. این سلاح که در حقیقت یک شاسی با قابلیت پذیرش انواع کالیبرها و نصب انواع کالیبرها و دوربین ها روی آن است، در این مدت در چند نوبت در دست نیروهای کرد مشاهده شده است.
 
کردستان 
 
کردستان 
اسلحه تک تیرانداز LRT-3 در دست نیروهای کرد
 
اسلحه تک تیرانداز 12.7 میلی متری پیکان سیاه، ساخت یک شرکت اسلحه سازی در صربستان که به همراه تجهیزات کامل، قیمتی در حدود 7 هزار دلار دارد از دیگر سلاح های کم تر شناخته شده است که این روزها تصاویری از حضور آن در دست پیشمرگ های کرد منتشر شده است.
 
این سلاح پیش از این به کشورهایی مثل اردن، گرجستان، ارمنستان، لیبی و مقدونیه صادر شده است. عمده این سلاح های کالیبر سنگین قیمت های بالایی داشته و می توانند اهداف را در فاصله در حدود 1800 متری با موفقیت هدف قرار بدهند.
 
کردستان 
 
کردستان 
تک تیرانداز پیکان سیاه در اختیار کردها
 
راکت انداز پانزرفاست 3 ساخت آلمان از جمله دیگر تسلیحات ضد زرهی است که در اختیار نیروهای کرد قرار گرفته است. بر اساس آمارهای رسمی چیزی در حدود 200 پرتابگر و 2500 راکت به نیروهای کرد تحویل داده شده است.
 
این راکت می تواند به غیر از زره های واکنشی در 700 میلی متر زره نیز نفوذ کند. سایر کاربران این سلاح کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، سوئیس، هلند و اتریش هستند و درگیریهای اخیر را می توان به نوعی اولین میدان رزم واقعی برای این راکت ضد زره آلمانی دانست.
 
کردستان 
راکت انداز پانزر فاست 3 در اختیار نیروهای پیشمرگ
 
البته دولت آلمان به صورت رسمی در کنار این راکت انداز سلاح های دیگری مثل تفنگ های سری ژ-3 و ژ-36 و یا زره پوش های سری دینگو و یا تجهیزات انفرادی زیادی را به صورت رسمی در اختیار نیروهای پیشمرگ قرار داده است.
 
موشک های 80 هزار دلاری آمریکا برای کردها
 
اما شاید جالب ترین به نوعی سوال برانگیزترین بخش کمک به نیروهای کرد، ارسال موشک های ضد زره جاولین برای آنهاست. فقط موشک های سری جاولین حدودا 80 هزار دلار قیمت داشته و از سامانه "شلیک کن فراموش کن" بهره می برد. این موشک یکی از گران قیمت ترین سلاح های ضد زره حال حاضر جهان محسوب شده و انتقال آن به دست کردها بسیار مشکوک است.
 
موشک های ارزان قیمت تر ضد زره مثل سری میلان یا کورنت هم در دست کردها وجود دارد اما استفاده از موشک جاولین نکته بسیار مبهم و سوال برانگیزی در این میان به نظر میاید.
 
کردستان 
 موشک جاولین در اختیار کردها
 
بر این اساس می توان دو احتمال را برای این کمک های نظامی در نظر گرفت؛ یکی بحث آزمایش عملیاتی و در میدان رزم واقعی این سامانه ها در شرایط نبرد است که موقعیت بسیار مناسبی را برای شرکت های اسلحه سازی و کشورهای متبوع آنها به منظور آزمایش سلاح ها ایجاد کرده است.
 
اما احتمال دوم که می تواند بسیار خطرناک باشد، بحث مسلح کردن کردها به سلاح های پیشرفته برای دوره پس از داعش است. این سلاح ها در این حجم بالا می توانند با متمرکز شدن در هر نقطه ای در اطراف مرزهای کشورمان مشکلات زیادی را برای دولت های منطقه ایجاد کرده و در نهایت به بروز ناامنی و تحدید شدن امنیت و آرامش ساکنان این مناطق منجر شود.

این تجهیز مشکوک کردهای منطقه را هنگامی که با سخنان و ادعاهای خنده دار افرادی چون مصطفی هجری دبیر کل حزب دمکرات کردستان  کنارهم بگذاریم که از طریق بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد که با نیروهای کشورمان وارد جنگ مسلحانه شده‌اند، می توان دریافت که توطئه جدید عربی - غربی برای ناامن سازی مرزهای کشورمان و کشورهایی چون ترکیه، عراق و سوریه در جریان است که البته با هوشیاری رزمندگان ایرانی همچون گذشته سرکوب خواهد شد؛ انشاء الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 98
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    2 13
    بتوچه مشرق برو سمت احمدی ها اینارو ول کن !!
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    2 2
    خدا این قوم بازی خور و همیشه فریب خور کرد را هدایت فرما - این عزیزان باید بدانند که دوره خوش باوری و ساده لوحی در مقابل غرب دیوانه ی فریبکار به پایان رسیده است -
  • امیرر مم ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    5 0
    رفتاری مثل اردوغان و رضا خان و اتاتورک و بشار اسد این کردها نیاز دارن.دارن اسراییل 2میشن .فردا هم ارض موعود جدیدشون معلوم نیست کجاست
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 2
    اینها رو از بازار سیاه هم میشه گیر آورد. وقتی صحبت از کمک نظامی میشه که تعداد زیادی در کار باشه. وگرنه با چند تا موشک تغییری ایجاد نمیشه.
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    4 0
    ان شاالله. که هیچ احدی برای اشغال به سمت مرزهامون نیاد که اگر بیاد تمام ایران برای لح کردن سرش متحد میشند
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ان شاالله. که هیچ احدی برای اشغال به سمت مرزهامون نیاد که اگر بیاد تمام ایران برای لح کردن سرش متحد میشند
  • پانزر ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    5 0
    تروریست کوردی بسیار خشن و بی منطق هستند.
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    برای آمریکا، کرد و فارس و عرب تفاوتی نمی کند هدف اصلی ایجاد بحران قومیتی در منطقه است. سال هاست که غرب و شرق(شوروی سابق) از قوم کرد سوءاستفاده کرده اند اما هرگز اجازه ایجاد کردستان واحد و بزرگ را نخواهند داد. در موقع مناسب آنان را هم با شیطنت های مناسب به یکدیگرکشی خواهند کشاند
  • ی ایرانی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    3 0
    باید کشور گشایی بکنیم . تا ته کردستان . حداقل تا سپر رود فرات !!!
  • بهزاد ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    4 1
    همیشه در مورد خطر کُردها هشدار دادم و بازم میگم کُردها در بلند مدت از داعش هم برای خاورمیانه خطرناکتر است
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    2 0
    کردها با داعش در دشتهای باز درگیر هستند نه در کوهستان بنابراین این سلاحهای تک تیر انداز دور برد قابل توجیه است - در رابطه با سلاح های ضد زره -داعش تانکهاشو با صفحات اضافی تجهیز میکنه به همین خاطر ارپی جی روی ان اثر نداره این تانکها بسیار سنگین شده و در سحطح شیب دار تحرکی ندارن اما همانطور که گفته شد میدان جبهه با داعش دشت های مسطحه که این تانک ها در آن متاسفانه تحرک دارن
  • زاگرس ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 0
    مشرق جون چهارمین عکست رو حذف کن خیلی خنده داره چون اون فرد مثه عادل فردوسی پور خودمونه اسمش هم _جه لال په ریشان_هست وگزارشگر فوتبال تو کوردستان عراق. همینه دیگه تحقیق کن بعد مطلب بذار :-)
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    هر کسی ببه مرز های کشور حمله کنه باید به طور کامل نابود بشه اگه کردا حمله کنند باید اربیل بزنیم
  • جمال ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 1
    اینجا نوشتین: "اگرچه اکثریت قریب به اتفاق مردمان کرد، در صلح و آرامش در کشورهایی مثل ایران زندگی می کنند و در دوران جنگ تحمیلی هم دوشادوش رزمندگان ترک و عرب و فارس برای بیرون کردن متجاوز جنگیدند " تعبیر ترک و عرب و فارس اشتباهه. باید می نوشتین: ایرانیان کردی زبان در کنار دیگر ایرانیان ذر برابر دشمنان ایران جنگیدند. ترک
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    1 0
    جان و تنم فدای وطنم ایران
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مرزهای الان کل خاورمیانه هم روسیه و انگلیس فرانسه طرح کردن
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مرزهای الان کل خاورمیانه هم روسیه و انگلیس فرانسه طرح کردن
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مثل برادر پوتین
  • لور قهرمانِ خوزستان ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ""در دوران جنگ تحمیلی هم دوشادوش رزمندگان ترک و عرب و فارس برای بیرون کردن متجاوز جنگیدند"" بارک الله مشرق..احسنت برادر..با این اوصاف تمام لورها فراریان جنگ بوده اند؟! باز هم از این برخورد ها دلم گرفت. مهم نیست مشرق..ما هم خدایی داریم!!
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    دقیقا نباید رحم کنین به این بارزانی جی های نامرد مافیایی خود کوردهای عراق هم به اندازه پشکل قبولش ندارن مردکه نادان بیخرد را
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    کردها بتل فیلد و کال آو دیوتی خیلی بازی می کنن فکر می کنن جنگ هم بازیه خخخخ
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    برو عقده هاتو یه جای دیگه خالی کن
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    توهم عده ای متوهم..... این متوهمین جدیدا با اسراییل هم رابطه برقرار کرده اند تو پیج های اینستاگرامی زیاد هستش
  • scorpion ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    غلط کردن یه مشت تروریست وحشی مگه ایران هم مثل سوریه و عراقه؟پاشون رو کج بزارن گردنشون رو خورد میکنیم
  • سعید ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    یه سری ها همچین میگن کردها خطرناکن انگار ک کردها ادم خوارن مواظب حرفای مضخرفتون باشید خواهشا همین کردها اگه نبودن عراق تا تهران اومده بود جهت اطلاع مشرق تو هم تیترهایی نزار ک یه عده از خود راضی نژاد پرست بیان چرت بگن ک باعث تفرقه بشه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    خوب معلوم دارن لفتش میدن تا انتخابات امریکا انجام بشه اونها از اینور اینها هم از اینور حمله کنند
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 2
    موقع تهدید تبدیل میشویم به برادران کرد و عرب و ترک اما اوضاع که ارام بشه تبدیل میشه به امپراتوری پارس و قومیتهایی که برایشان جوک بسازید برایشان.و پانترک و مغول و ملخ خوار
  • اصلاح طلب ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    قومیت های منطقه برعکس فارسها دنبال گسترش مرزهای زمینی بر اساس دید قومیتی و نژادی هستن و کلا در تمام موضوعات در منطقه دنبال برتری طلبی قومی و نژادی و حتی کشورگشایی هستن بخصوص ترک ها آذری ها کردها و اعراب این واقعیت در خارج از ایران به شدت مطرحه که به جز فارسها بقیه کشورها به کشوری که دارند راضی نیستن و اصولا در زمان جرج بوش طرح خاورمیانه بزرگ با همین درخواست ها از سوی این کشورها مطرح شد و نه فقط خود امریکایها!...پاک کردن صورت مساله دردی با با شعارهای رافت اسلامی حکمت مصلحت و...دنبال ماست مالی این موضوع باشه هیچ کمکی به حل بحران نمی کنه..
  • خوزستانی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 1
    با این ارزش پول ملی من دوست دارم بخشی از خاک امارات بشم...
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اگه جلو قاچاق مواد مخدر و مشروب و جنسای بنجل و تروریست و جاسوس و قاچاق انسان با ایران گرفته شه مرز با کردستان عراق بسته شه و نفتش فروش نره به هر صورتی مثل ویروس تو تاسیسات نفتی و انفجار خط لوله دیگه پولی برا اسلحه ندارن وهمکاری با خردوغان برای تبادل اطلاعاتی ضد pkk.
  • مجید ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    2 0
    ایران باید این تحرکات تجزیه طلبها رو در نطفه خفه کند و با هماهنگی با دولت عراق به مقرهای تجزیه طلبها در خاک عراق حمله کند
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    ترکیه.ازیه.طرف.ایران.هم.انشالاه.کمک.میکنه. هیچی.این.سلاحها.درمقابل.دوتا.موشگ.ایران. نابود.میشن.
  • آریو از سوئد ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    کمک غرب به کردها تازگی ندارد. کردهای عضو گروههای تروریستی حتی در دانشگاههای غربی مثل فرانسه ، سوئد و آلمان سهمیه دارند.
  • شعبان ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    کاش سرنوشت اوکراین لیبی مصر ... برای همه ما عبرت شود
  • ایرانیم ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    دوست عزیز لر که اصیلترین طایفه ایرانیه. دلت برا چی گرفت؟ وقتی میگیم ایران یهنی همه طوایفی که در ایران هستند. لرها نیازی به اسم بردن ندارن. منم یه آذری هستم. اما ایرانی آذری زبان هستم. نیازی هم نیست که از زبانم یاد بشه یا نشه. لطفا سر چیزهای کوچک و بی ارزش حساس نشین. به والله که دشمنان ایرانمون هم با نانوسکوپ دارن دنبال این حساسیتها میگردن تا روشون سرمایه گذاری کنن و بهره شو ببرن. مثل یه عده از همزبونای کوتاه فکر خودم که گرفتار پان ترکیسم شدن یا کردهایی که گرفتار پان کردیسم شدن. به خاطر خدا این حساسیتهای بیخود رو بذارین کنار و حتی هر کسی تو قوم خودش باید روشن گری کنه تا افراد ساده گرفتار دام دشمنان ایران عزیزمون نشن
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اتفاقا همون رفتارها منطقه رو به این روز رسوند
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    همچنین پانترک های مزدور خردوغان دیکتاتور
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    تمام مشکلات از فدرالی شدن عراق ایجاد شد.چون این توهم ایجاد شد که اگر اولین قدم برای تجزیه و مستقل شدن رو میشه برداشت،قدمهای بعدی رو هم باید طی کرد.به اقلیم و بارزانی نباید رحم کرد.چون محل تروریست پروری و خیال پردازی برای ایجاد اسرائیل دوم بغل گوش ایران شده.
  • حیدر ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اینها کی میخواهند دست از نوکری اسرائیل بردارند؟
  • کیان ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    بعضی وقتها برای این حماقت و جهالتشون دلم میسوزه. چرا این قوم اینطور سرگردان و حیران هستند و همیشه مشکل ساز.
  • جعفر ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 1
    چرت نگو خواهشا
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    امریکا به دنبال منافع خود است و منفعت امریکا اینه که کشورها به اونا وابسته وعقب افتاده باشند.نمونه اش رها کردن کردها در هنگام رویارویی ترکیه به خاک سوریه بود
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 2
    باید ، کشورهایی مثل ایران وترکیه و سوریه و عراق، هرکدام مقداری زمین به کردهابدهند تاآنهاهم بتوانند صاحب کشورشده و دست ازاین همه بلواوآشوب و آوارگی و تلفات دادن بردارند و به این وسلیه آتش بسیاری ازفتنه هادرخاورمیانه فروکش خواهد کرد
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    ناشناس ۰۰:۴۵ احسنت
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    گل گفتی
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    در شرایط فعلی که هر لحظه در خطر جنگی جدید قرار میگیریم مطرح کردن اختلافات نژادی وتعصب ها فقط کمک به دشمن است باد متحد باشیم ومسایل را به کمک هم حل کنیم .اگرتوجه کنید یکی از مهم ترین مسایل مطرح توسط رهبر هم همین است. خداییش کامنت های بالا اکثرا نژادپرستانه ونامتعادل است نباید اول خودمون رو اصلا ح کنیم بعد به فکر اصلاح بقیه باشیم
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    درسته
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اولا نژاد پرستی ممنوع دوما موضوع رو خوشگلش نکن، نگو براساس دید قومی! بگو به بهانه قومیت خام شدند و درگیر جنگ به رهبری آمریکا جون! بگو هموطنانشون رو فراموش کردند و بهشون خیانت کردند اونم در این برهه بد. در شرایط خوب کنارشون بودند و وقت ناخوشی خیانت کار شدند. واضحه که همه کردها موافق این جریانات بی مغز و خائن نیستند و گرچه قومیتشون و زبانشون براشون مهمه اما وجدان و عقلشان مهم‌تر.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    احسنت! اگه آدم بخواد عاقل و با وجدان باشه، دیگه چه فرقی میکنه توی چه قومی به دنیا اومده باشه؟ انسان باید انسانیتش رو دریابه نه قومیتش
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    02:10! جلوت بازه میتونی بری. موقع رفتن هم کفشاتو بتکون، مبادا خاکی از این سرزمین ببری.
  • وحید ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    این کردهای تجزیه طلب در سوریه و عراق، یک چیزیشان می شود؛ مثل اینکه هیچ وقت، دوستدار صلح و دوستی نیستند و همیشه باید یک کشوری آنها را بچرخاند سر انگشتش.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    لر قهرمان! دلخور نشو. منظور مشرق همه ایرانیان با گرایشهای مختلف زبانی و محلی و فکری بوده.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 1
    منظور مشرق کردهای وطن فروش و خاین هستش و گرنه ما کردهای غیور و با غیرت هم زیاد داریم. در ضمن ایرانی ترین ایرانیان کردها هستند.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    همیشه برادریم. بالاخره 80 میلیون آدم، دوتاشون مثل هم نیستند، چه برسه توی یک خانواده یا فامیل یا محله یا شهر یا استان. امپراتوری پارس هم که گفته میشه منظور سرزمین پارس است که شامل فلات ایران، بین النهرین، شمال هندوستان و ... هست. به معنای فارس بودن مردمان آن سرزمین ها نیست. مثل امپراتوری روم.
  • مجتبی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق تو که هرچی میگیم چاپ نمیکنی. ولس‌بزرگترین عامل تفرقه همین تویی. واسه تفرقه انداختن بین اسرانیان نیازی به امریکا یا عربستان نیست. همین مشرق زحمتش رو میکشه
  • مسعود ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    2 0
    همه اين بدبختهايي اعم از فارس و كرد و ترك و بلوچ و عرب و... كه در منطقه غرب آسيا به راحتي آب خوردن بازيچه دست دشمنان غدار و حيله گر و نامرد اسلام شده مي شوند, مشكل اصليشون اينه كه دسشون در دامان اهل بيت پيامبر صلوات الله اعليهم اجمعين كوتاهه. همه ترس و واهمه دشمنان ريز ودرشت اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله هم از مكتب انسان ساز اهل بيت بوده و هست. امروزه اگر مي بينيم يك گروه كوچك چند هزار نفري با حداقل امكانات در لبنان , جلو ارتش كاملا" مسلح و ظاهرا" قوي صهيونيستهاي پليد مي ايستد و آنها را باخواري و خفت از لبنان بيرون مي راندو كاري مي كند كه ارتشهاي چندين كشور عرب از عهده آن برنيامدند و يا در يمن شاهد ايستادگي ملتي تحت محاصره و برخوردار از كمترين امكانات نظامي و اقتصادي در برابر كفتارهاي وهابي هستيم .اگر در عراق وسوريه مي بينيم كه جنايتكاران وحشي تحت عناوين داعشي و النصره و ارتش آزاد وكوفت و زهر مار در جنگ نيابتيشون بر عليه ملت عراق عليرغم حمايتهاي پيدا و پنها ابرجنايتكاران غربي و نوچه هاي منطقه ايشون با شكستهاي پي درپي روبرو شده اند,همه و همه از آموزه هاي مكتب سرخ علوي و حسيني سرچشمه گرفته و مي گيرد.كسي كه پيرو اين مكتب باشد هرگز بازيچه دست كفار نمي شود.هرگز حاضر نمي شود به بهانه هاي واهي همچون قوم و قبيله گرايي و فرقه و گروه بازي با قتل و جنايت و كشتار انسانهاي بي گناه و زن و مرد و كودك پير وجوان مظلوم غير نظامي آب به آسياب كافران ريخته و بشود سياهي لشكر آنها.مگر همين اقوام كردوترك و فارس و عرب و بلوچ و لر و تركمن وسني و شيعه و مسيحي و يهودي تا همين 80-70 سال قبل در كشورهاي منطقه در كمال صلح و صفا و آرامش در كنار هم زندگي نمي كرده اند؟از وقتي قدم شوم استعمارگران خبيث انگليسي و آمريكايي در جنگ جهاني اول و دوم به منطقه باز شد, بدبختيهاي ملتهاي منطقه هم رو به فزوني گذاشت. به هر حال آنها دشمنند و از دشمن هم جز خباثت و دشمني انتطاري نيست. مشكل اصلي وجود خائنين و وطن فروشان و غربزده ها و متعصبين جاهل در ميان مردم منطقه است وهمين نقيصه كار دشمنان را براي تسلط بر جان و مال و ناموس و امنيت اين ملتها آسانتر نموده و تا وقتي هم كه عروسكهاي خيمه شب بازي غربيها اعم از غربزدگان و روشنفكرنماها و همينطور متعصبين جاهل كوردل احمق در ميان مردم منطقه جولان مي دهند,منطقه ما روي عزت و امنيت و كرامت را به خود نخواهد ديد.
  • وحید ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر این تجزیه طلب های کرد، خیلی غیرت دارند در سوریه و عراق، به جای کرنش دربرابر آمریکا و اقمارش، بروند زنان کرد ایزدی را از بازارهای عربستان سعودی نجات بدهند.
  • قلی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    تو یک پانترک کرد ستیز هستی بنابراین اصلا حق اظهارنظر نداری
  • حسین ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    جاولین را نمیشه از بازار سیاه تهیه کرد وگرنه تا حالا توی ایران مهندسی معکوس شده بود.
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    صاحب کشور شدند که میخواهن چیکار کنن وسط چهار کشور ایران ترکیه عراق سوریه بدون دسترسی به ابهای ازاد تلف میشن با عقل باشند در مام کشورهای امروزی به طور مشترک زندگی کنند و از نوکری کردن برای غرب دست بردارند
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    داره میگه این سلاح رو دارن مهم نیست دست کیه
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    2 0
    خطاب به سعید زمان جنگ که برخی کردهای ما از صدام حمایت کردند صدام نتونست یک وجب بیشروی کنه چه برسه به اینکه تا تهران بیاد مشرق کاملا راست میگه و حرف حق تلخه
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    1-با کشور ارمنستان همسایه هستن اینو در نظر داشته باش2-دارای منابع آبی سرشار هستن مثلا همین عراق هرچی سد تو خاک کردستان قرار داره یعنی با کردها همکاری نکنه از تشنگی هلاک میشه
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    عجب نفهمی هستی
  • رضا ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    پول این ها را دولت های نکبت عربی برای درد سر درست کردن برای ایران میدهند البته با مدیرت واشنگتن. دولت های عربی که دشمن تاریخی ایران هستند همیشه دنبال نابودی ایران بوده اند. انشاالله این تیرشان هم به سنگ میخورد
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    به این ها اصلا نباید ترحم کرد.
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    این بنده خدا که گفته هر چهار کشور هر کدوم یه مقدار زمین به این ها بدید که برن برای خودشون کشور درست کنن،خودش حاضره به اندازه یه موزائیک از خونه خودش برای رضای خدا بخشش کنه!برای تجزیه کشورهای عجب استدلال هایی اختراع میکنن بعضی ها!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    تروریست های طورچ و پارس گل و بلبلن بنظر شما
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ماجرای مک فارلین رو هم بگو
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    فقط بلدید شعار بدید
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    3 1
    آره افتخارشون کوروش کبیر و قوم پارسه بعد دم از وحدت ملی می زنن
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اگر کردهای عراق دوستان ما هستند باید نمونه هایی از این جنگ افزارها را به ما بدهند.
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    پس از داعش باید کار بارزانی را یکسره کرد.بارزانی مزدور اسراییل و آمریکا و غرب است و اکنون همدست آل سعود شده است
  • ناشناس ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    کردها در درون خودشان از نظز طایفه ای و زبانی و دینی بشدت اختلاف دارند.به محض اینکه کشور شدند به جان هم می افتند.بزرگترین خیانت ها و جنایت ها را بارزانی در حق کردهای ایزدی و کردهای شیعه و حتی کردهای سنی مذهب سلیمانیه کرده است
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    تو ایرانی نیستی و سربر پانکرد هستی ناشناس 9:26
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ارمنستان دریا نداره!! خزر چی هست!!؟
  • رضا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    جوون جاوالین انتقام ما رو بگیرید
  • ایرانی اذری ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 6
    در ایران ترک نداریم اذری داریم
  • ترک ایرانی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    8 0
    اذربایجانی ها قشقایی ها ترکمن هاو.. اینها تنها قسمتی از ترک های ایران هستند. پس اطلاعات غلط نده ایرانی اذری. فکر کنم تو حتی ترک اذری هم نباشی.
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    خوشابحالت همیشه خندان
  • حاج رضایی ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    ایران باید این سلاحها را از کردها خریده و آنها را کپی سازی نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس