بدیهی است با توجه به اختفای بالای زیردریایی ها، برتری عملیاتی محسوسی نصیب نیروهای حزب الله خواهد شد و می تواند در فضایی که نیروهای سطحی از سوی نیروی هوایی دشمن، آسیب پذیر هستند به اجرای عملیات بپردازد و به موازنه قوا و ایجاد تلفات برای دشمن و در نتیجه کاهش فشار بر سایر نیروهای خودی بیانجامد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پس از مناقشه اخير ميان حزب الله و رژیم صهیونیستی که ناشی از عزم صهیونیست ها برای تجاوز به منابع نفتي و گازي لبنان در دریا است، توجه به قدرت دریایی هر دو طرف، امری ضروری به نظر می رسد.

به نظر می رسد بر خلاف نيروهاي زميني و هوايي اسرائيل كه در طول ساليان گذشته همواره قدرتي ثابت داشته‌اند، نيروي دريايي از اين نظر عقب گرد داشته است، چرا كه سران صهیونیست معمولا توجهي به اين بخش نداشته و مأموريت و عمليات محدودي براي نيروهاي دريايي تعريف كرده‌اند.

از سوی دیگر مؤلفه های قدرت حزب الله بجز نیروهای بسیار ورزیده و با انگیزه در زمین و یگان موشکی آن که با برخورداری از انواع راکت های کوتاه برد و میانبرد شناخته شده اند، امروزه وسعت بیشتری یافته است.

صرف نظر از توان پدافند هوایی حزب الله و یگان هواپیماهای بدون سرنشین آن امروزه چالش جدید صهیونیست ها برای درگیری مجدد با حزب الله، قدرت دریایی آن است. البته آنچه که در اینجا از آن با نام قدرت دریایی تعبیر می کنیم شامل استفاده از توپخانه سنگین و میانبرد و راکت های دوربرد علیه شناورها نیست که البته ممکن است خارج از توان حزب الله هم نباشد.

در جنگ تابستان سال 2006 که برای ما با نام جنگ 33 روزه شناخته می شود رزمندگان حزب الله موفق به حمله یک کشتی جنگی اسرائیلی شدند که از نوع ساعر و دارای پیشرفته ترین سامانه های هشدار دهنده و دفاعی بود. از همان موقع گمانه زنی های گوناگونی پیرامون اینکه چه سلاحی ساعر را مورد هدف قرار داده شروع شد که به عقیده برخی، مطرح ترین احتمالها استفاده از موشک ضد کشتی و یا هواپیمای بدون سرنشین است.

شاید با توجه به اینکه ناوچه ساعر در وضعیت جنگی بوده و خبری از واکنش نشان دادن آن به تهاجم منتشر نشده، احتمال حمله موشکی به واقعیت نزدیک تر باشد اما هرچه در آن وقت رخ داده در وهله اول نشان دهنده این است که حزب الله عرصه نبرد را محدود به زمین نمی داند. همانطور که دانشمندان و مدیران سرشناس دنیا مطرح می کنند، اگر یک شخص یا مجموعه برای رسیدن به هدفی تصمیم داشته باشد، حتماً راه رسیدن به آن را نیز پیدا خواهد کرد و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان بارها و بارها تجسم عملی این جمله بوده اند. به طور خلاصه باید گفت که این جوانان مبارز، حرکات نیروی دریایی صهیونیست ها را زیر نظر داشته، با سنجیدن موقعیت، نوع سلاح یا سلاح های مناسب را اتنخاب کرده و در زمان مناسب به هدف حمله کرده اند.



نقشه نبرد 33 روزه از نگاه سایت اسرائیلی دبکا

از اینکه این حمله با یک یا چند سلاح انجام شده و اینکه آیا برخی از آنها به عنوان فریب سامانه های ساعر بخت برگشته بکار گرفته شده اند و یا اساساً یک سلاح با قابلیت های پیشرفته مثلاً پنهانکاری راداری یا سرعت های بسیار بالا مورد استفاده قرار گرفته اطلاعی در دست نیست اما آنچه قطعی به نظر می رسد و در سخنان دبیر کل حزب الله لبنان نیز به آن اشاره شده، قدرت نظامی رزمندگان مقاومت در قیاس با سال 2006 بسیار بیشتر شده و در تمامی عرصه های نبرد به تکمیل توانمندی های خود پرداخته اند. از اینرو پیرامون قدرت دریایی امروز حزب الله گمانه زنی هایی انجام شده است که بررسی محتوای آنها جالب خواهد بود.

تحلیلگران نظامی معتقدند امروزه سامانه های موشک های ضد کشتی حداقل از انواع کوچک و متوسطی در اختیار حزب الله است که فاصله خطرناک از ساحل را برای شناورهای اسرائیلی بسیار فراتر از محدوده سال 2006 می برد. می دانیم بالا بودن قدرت تحرک رزمی و همچنین اختفای کامل برای رزمندگان مقاومت همواره یک اصل بوده است. از اینرو بایستی احتمال داد این سامانه های موشکی از نوع تمام متحرک، با عملکرد مستقل در شناسایی، درگیری و هدایت اولیه موشک و برخوردار از موشکی با هدایت خودکار باشد.

با توجه به مطالب منتشر شده از شیوه های رزمی مقاومت در جنگ 33 روزه به احتمال قوی واحدهای موشکی ضدسطحی رزمندگان دارای قابلیت به اشتراک گذاشتن اطلاعات پیش از پرتاب نیز هستند زیرا در غیر اینصورت توان پاسخگویی به یک حمله پرتعداد از سمت دریا کمی سخت خواهد شد.

به گزارش مشرق، نوار ساحلی لبنان حدود 230 کیلومتر است و این مناطق از پوشش های طبیعی متنوعی برخودار است. نکته قابل توجه در این زمینه وجود تپه های مرتفع توأم با پوشش های گیاهی است که امکان استتار و اختفای مناسبی را برای ادوات و تسلیحات دریایی حزب الله فراهم می کند همانطور که در جنگ33 روزه شاهد این حرکتها بودیم.

حتی به عنوان یک تاکتیک موقتی امکان شلیک موشک از نواحی دورتر از ساحل و لابه لای این عوارض طبیعی مقدور خواهد بود که به افزایش امکان غافلگیری دشمن می انجامد. همچنین شلیک موشک از داخل نواحی شهری هرچند به صورت مواضع یکبار مصرف همانند جنگ 33 روزه ممکن است تا با حمله از جهات مختلف به یک هدف، از تمرکز توان دفاعی آن جلوگیری شود.


عکس تزیینی است

این تاکتیک از این جهت نیز مفید است که توان پاسخگویی صهیونیستها در غالب حمله با توپخانه یا با نیروی هوایی(که در جنگ 2006 مشاهده می شد) به نقاط شلیک سلاح های مقاوت که شناسایی شده با مشکلات بیشتری روبرو می شود. البته با تقویت توان پدافند هوایی حزب الله تأثیر نیروی هوایی دشمن اشغالگر تا حدودی کاهش می یابد.

از دیگر تسلیحاتی که به احتمال زیاد نیروهای مقاومت از آن استفاده می کنند، قایق های تندرو است. از کم و کیف این قایق ها هیچ اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به اینکه ایده استفاده از قایق های تندرو مجهز به تیربارهای سنگین، راکت های کوتاه برد و موشک های دوش پرتاب سطح به هوا یا سطح به سطح تاکنون در دیگر نواحی خاورمیانه و در برابر نیروهای دریایی به مراتب قوی تر از رژیم صهیونیستی به خوبی جواب داده است، رزمندگان مقاومت نیز احتمالاً از این الگوی موفق بهره برداری کرده اند.

در صورت مناسب بودن توان و مقاومت سازه قایق های تندروی مقاومت، احتمال نصب موشک های کوتاه برد یا میانبرد ضد کشتی کروز نیز بر روی این شناورها مقدور است که در اینصورت با توجه به روحیه دلاوری و شجاعت بی بدیل رزمندگان حزب الله، امنیت برای نیروی دریای رژیم اشغالگر قدس را باید پایان یافته بدانیم زیرا خروج از ساحل، وسعت دادن به منطقه درگیری و ایجاد فضا برای بهره برداری از قابلیت تحرک و سرعت قایق های تندرو و کشاندن صحنه درگیری به نزدیک آبهای فلسطین اشغالی تاکتیکهای امتحان شده و موفقی در نبردهای چریکی دریایی برای تحمیل  برتری به دشمن در نبرد نامتقارن است.

این قایق ها می توانند حامل مین های دریایی برای پیشگیری از نفوذ شناورهای دشمن نیز باشند که این تاکتیک به خصوص در صورت ورود نیروی های دریایی هم پیمان با اسرائیل به صحنه نبرد می تواند توازن قوا را از نظر کارایی به همراه بیاورد.


طرح غیرواقعی است

به گزارش مشرق، برخی از کارشناسان نظامی ادعا می کنند که نیروهای حزب الله به زیردریایی های کوچک یک یا دو نفره دست پیدا کرده اند. مروری بر تاریخ نبردهای نابرابر دریایی به خصوص در اواخر جنگ جهانی دوم و در سواحل ژاپن کارایی بالای این نوع از زیردریایی ها که به زیردریایی مرطوب نیز معروف هستند را اثبات می کند.

گونه های مختلفی از این زیرسطحی ها در کشورهای مختلف جهان توسعه یافته که برای اجرای عملیات های شناسایی، نشانه گذاری لیزری برای هدایت موشک های هدایت لیزری، کارگذاشتن مین های چسبان در بدنه شناورها، حمل یک فروند اژدر ضد کشتی و یا اجرای عملیات استشهادی (مانند عملیات های انتحاری زیردریایی های مرطوب ژاپنی) از جمله کاربردهای این وسیله است. بدیهی است با توجه به اختفای بالای زیردریایی ها، برتری عملیاتی محسوسی نصیب نیروی بکارگیرنده آن خواهد شد و می تواند در فضایی که نیروهای سطحی از سوی نیروی هوایی دشمن، آسیب پذیر هستند به اجرای عملیات بپردازد و به موازنه قوا و ایجاد تلفات برای دشمن و در نتیجه کاهش فشار بر سایر نیروهای خودی بیانجامد.

با توجه به نگاه جهادی رزمندگان مقاومت اسلامی و بنیه علمی بالای مهندسان و متخصصان، دستیابی و کاربری هر یک از موارد اشاره شده در گزارش حاضر دور از ذهن نخواهد بود. انبوه جوانان دیندار، خداجو، با انگیزه و پرتلاش حزب الله، فرماندهان با تجربه و همیشه آماده و معتقد به آرمان های اسلام و اشراف اطلاعاتی بالای مقاومت نسبت به اشغالگران صهیونیست از عواملی است که شکست به مراتب سخت تر دشمنان اسلام را در صورت ارتکاب به اعمال احمقانه و تجاوز مجدد به لبنان را یقیناً به دنبال خواهد داشت چرا که می دانیم اِنّ حزبُ الله همُ الغالبون.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدي.ب ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    ان حزب الله هم الغالبون
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    خداپشتو پناهتان
  • عبداللهی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    افرین به مقاومت لبنان.خداوند نگهدار همه حزب اللهی ها باشه.آمین.فان حزب الله هم الغالبون.
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    انشاءالله بعد از اسرائيل، بچه‌ها بايد فکر انگليس و آمريکا باشن.
  • حامی ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    من نمی دانم چراباید دنیا به اسرائیل سلاح مهمات بدهد آن موقع اگر ما را متهم به کمک نظامی به حزب الله بکنند می ترسیم می گوئیم کمک های مامعنوی است بابا ترس از چه داریم هرجا دو قدم جلورفتیم آنها دوقدم عقب نشستند هر چه حزب الله لازم دارد به آنان بدهید واز کسی نترسید چرا که خدا با ماست واسرائیل در سراشیبی سقوط است آن هم به وسیله ی بچه شیعه های حزبالهی
  • نظاره گر ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    احسنت بر حزب الله. که ان حزب الله هم الغالبون ولی یک مطلب و آن این که شما ای مردم ایران. و حتی خودم و هر انسانی شیعه ی دیگری: بروید و خطبه 29 نهج البلاغه را بخوانید. http://www.balaghah.net/nahj-htm/far/id/tarjome/khotab/29.htm نشود که خوب حرف بزنیم و بد عمل کنیم.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    حالا خودمونیم ، سید حسن اینایی که گفتین رو داره؟
  • رضا ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    تا حالا دیدی سید حسن (حفظ اله تعالی) دروغ بگه؟
  • رضا ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    انگار دفاع مقدس از مرز بین ایران و عراق به مرز لبنان با فلسطین اشغالی منتقل شده.
  • امیر44 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    انهم یرونهم بعیدا و نراه قریبا
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    همه اینا جتی خود... موشک شهاب سه هم دارند یا نه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس