کد خبر 615332
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

امام رضا(ع) در روایتی فرمودند «افرادى که از نعمتى برخوردارند باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند»؛ این رفتار ضمن اینکه باعث جلب محبت اهل خانواده می‎شود، زمینه را برای پذیرش تربیتهای بعدی از سوی خانواده فراهم می‌کند.

به گزارش مشرق، با توجه به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان پایگاهی برای تربیت افراد صالح به نقش اثرگذار این افراد صالح در تشکیل جامعه ‏ای اسلامی باید گفت هرگونه رشد و افول جامعه بستگی به نوع تعلیم و تربیت خانوادگی دارد و در این راستا رزق حلال به عنوان اثرگذارترین عامل در تربیت اهل خانواده و نیز مهم‎ترین شاخصه فرد مؤمن در پیگیری معیشت خانواده و بعد موضوع پرداخت نفقه می باشد.

با این وجود آسیبی که ممکن است برای برخی مردان مؤمن ـ به عنوان کسانی که وسیله رزق خداوند به اهل منزل هستند ـ عارض شود، این است که با وجود وسعت رزق، خانواده خود را از حق طبیعی‏‌شان در استفاده از مواهب خداوند باز دارد و با رفتارهای مقدس‌‏مآبانه موجبات نارضایتی آنها را فراهم کند. در این صورت خانواده دچار آسیب می‌‏شود و دیگر مجالی برای اعمال تربیتهای بعدی باقی نمی‏‌ماند.  

فردی که خداوند توفیق برکت مادی را به او عطا کرده است و از لحاظ مادی به وسعی رسیده که می‌‏تواند صاحب امکانات بهتر و وسیع‏‌تری شود، باید این امکان را برای خانواده خود مهیا کند. امام رضا (علیه السلام) در این زمینه فرمودند: «صاحبُ النّعمةِ یَجِبُ انْ یُوَسّع على عیالهِ»؛ افرادى که از نعمتى برخوردارند باید بر زن و فرزند خود گشایش دهند. این رفتار ضمن اینکه باعث جلب محبت اهل خانواده می‎شود، زمینه را برای پذیرش تربیتهای بعدی از سوی خانواده فراهم می‌کند. البته این امر باید طوری مدیریت شود تا نعوذاً بالله باعث ایجاد خدشه بر روحیۀ معنوی خانواده نشود و آنها را از عبادات اولیه باز ندارد. اهل‎بیت(ع) با وجود این که وسعت رزق داشتند و خانوادۀ خویش را از جهت مالی تأمین می‏‌کردند، اما حساسیت‌شان در قبال مبارزه با تجملات و روحیه اشرافی‎گری هم قابل توجه بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس