کد خبر 609415
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

در این گرما و تابش بی امان خورشید شاید خوردن بستنی بسیار دلچسب و خنک کننده به نظر بیاید اما خوردن بستنی راه مناسبی برای مقابله با گرما نیست.

به گزارش مشرق، مواد غذایی متنوعی وجود دارد که با افزایش تعریق، دمای بدن را کاهش می دهند. میوه های آبدار و برخی مواد غذایی دیگر شما را از این گرمای بی امان نجات می دهند. در این گرما و تابش بی امان خورشید شاید خوردن بستنی بسیار دلچسب و خنک کننده به نظر بیاید اما خوردن بستنی راه مناسبی برای مقابله با گرما نیست.
 
چون بستنی به طور موقت گرما را از بین می‌برند و چیزی نمی گذرد که دوباره گرمتان شود آن هم بیش از قبل. چون زمانی که بدن شروع به هضم و ذخیره کالری های دریافتی از بستنی مشغول می شود دمای آن بالا می‌رود. اما مواد غذایی متنوعی وجود دارد که با افزایش تعریق، دمای بدن را کاهش می دهند. میوه های آبدار و برخی مواد غذایی دیگر شما را از این گرمای بی امان نجات می دهند. در ادامه این مواد غذایی بیان می‌شوند.
 
تعریق, راه خنک نگه داشتن بدن
 
بدن برای اینکه دمای خود را در درجه ثابتی نگه دارد و با گرما مقابله کند از مکانیسم تعریق استفاده می کند. اگر بدنتان نتواند به خوبی با گرما مقابله کرده و دمای خود را حفظ کند با مشکلاتی مانند گرما، کرامپ‌های عضلانی، ورم دست، پاها و قوزک پا، خستگی غیرعادی و احساس ناخوشی عمومی روبه رو خواهید شد. یادتان باشد زمانی که بدن دچار بی آبی شده باشد علائمی مانند تشنگی زیاد، کاهش نیاز به ادرار، رنگ ادرار تیره، خشکی پوست، نبض تند و تنفس سریع بروز می‌کند. اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما با متخصص مشورت کنید.
 
چه افرادی بیشتر در معرض گرما و بی آبی قرار دارند؟
 
برخی افراد بیشتر در معرض خطرات ناشی از گرمای شدید قرار دارند مانند:
 
نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال
 
افراد سالمند
 
خانم های باردار
 
افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند
 
افرادی که الکل یا مواد مخدر مصرف می کنند
 
افرادی که کار یدی انجام می دهند و محیط کارشان در فضای باز است مانند کارگران ساختمان
 
افرادی که در محیط های گرم مانند نانوایی یا کارخانجات ریخته گری کار می کنند
 
افرادی که در بیرون و هوای گرم ورزش های سنگین انجام می دهند.
   
نعنا
 
نعنا باعث می شود که عصب های دهان نسبت به سرما حساس تر شوند. به همین دلیل نیز تاثیر زیادی در خنک شدن بدن دارد به‌خصوص زمانی که نعنا تازه باشد. این سبزی معطر به هضم غذا نیز کمک زیادی می کند. توصیه می کنیم در این روزهای گرم سبزی خوردن را دریابید و داخل سالادهایتان نعنا بریزید. حتما کنار غذاهایی مانند مرغ نیز نعنا بگذارید. چون بدنتان را خنک می کند.

میوه‌ها
 
میوه ها به طور طبیعی شیرین و خنک کننده هستند. توصیه می کنیم به جای بستنی و هله هوله های این چنینی از میوه های آبدار استفاده کنید. چون علاوه بر رفع عطش و تامین آب بدنتان میزان زیادی ویتامین نیز به بدنتان می رسانند.
 
میوه هایی مانند سیب، خیار، طالبی و هندوانه قهرمان میوه های ضدعطش هستند.این میوه‌ها سرشار از مواد معدنی به ویژه پتاسیم و ویتامین های A،B،C و E هستند. بهتر است از میوه های ارگانیک استفاده کرده و پوست آن ها را نیز میل کنید. علاوه بر خیار، طالبی و هندوانه نیز جزو میوه های فوق‌العاده برای خنک نگه داشتن بدن هستند.
 
این میوه‌ها از حدود ۹۵ درصد آب تشکیل شده اند. یادتان باشد میوه های دیگری مانند هلو با ۸۷ درصد آب و زردآلو با ۸۵ درصد آب جزو میوه های ضدعطش دیگر هستند. البته در این بین باید حواستان باید به مصرف برخی میوه ها و سبزیجات که خاصیت ادرارآوری بالایی دارند مانند مارچوبه، آرتیشو، رازیانه یا انبه نیز باشد. این میوه ها و سبزیجات، آب بدن را از بین می برند.
 
منبع: روزنامه آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس