داریوش ارجمند گفت: آرامش و استقلال کشور ما مدیون خون شهداست و باید به گونه ای رفتار کنیم که در آخرت شرمنده آنان نشویم.

به گزارش مشرق، داریوش ارجمند در جشن گرامیداشت روز ورزش پهلوانی و سالروز تاسیس بسیج ورزشکاران در اصفهان اظهار داشت: دین، ورزش و هنر سه پدیده ای هستند که می توانند مردم را به دور هم جمع کنند و عامل همبستگی مردم شوند.

وی ادامه داد: هر سه عامل در ورزش زورخانه ای وجود دارد و یکی از کامل ترین پدیده ها برای همبستگی، همگرایی و وحدت ملی است.

ارجمند از ضرب زورخانه به عنوان موسیقی و هنر این رشته، از خواندن دعا و ذکر ائمه توسط مرشدان و ورزشکاران به عنوان فعالیت دینی و اعتقادی و از انجام حرکات و هنرهای فردی زورخانه به عنوان ورزش نامبرد که همه آنها در زورخانه جمع شده اند.

سخنگوی سابق فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای افزود: زورخانه و شکل گیری ورزش پهلوانی، یک پدیده ساده نیست و افزون بر پرورش جسم، معنویت در آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی گفت: زورخانه پس از محراب، دومین مرکز مقدس ما ایرانیان است که پایین تر از مردم قرار گرفته و مرام پهلوانی در آن وجود دارد.

بازیگر فیلم سینمایی امام علی (ع) اضافه کرد: همانگونه که معتقدم، تئاتر پل صراط بازیگری است، ورزش پهلوانی و زورخانه ای نیز پل صراط دیگر ورزش هاست و ورزشکاران قبل از وارد شدن به رشته مورد علاقه خود باید از ورزش زورخانه ای و فراگیری مرام و آیین پهلوانی عبور کنند.

محمدرضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون های کشتی و ورزش پهلوانی نیز گفت: تربیت یافتگان ورزش پهلوانی و زورخانه ای، از روحیه معنوی بالایی برخوردارند که همواره با تواضع و فروتنی در خدمت جامعه و کمک به نیازمندان هستند.

عباس جدیری قهرمان سابق سنگین وزن کشتی ایران هم گفت: رنگ مدال های آهنی به مرور زمان تغییر می کند اما مدالی که رنگ آن تغییر نمی کند و پارجاست، فتح دلهاست.

وی با اشاره به اینکه پهلوان غلامرضا تختی تربیت یافته گود زورخانه بود، اظهار داشت: مدال های تختی، این ورزشکار را نام آور نکرد بلکه کمک به زلزله دیدگان بوئین زهرا، تختی را قهرمان کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تاریخ ایران سراسر از مرام پهلوانی و جوانمردی است، افزود: پوریای ولی نیز زمانی به عنوان قهرمان ایران معرفی شد که خود را برای شادی دل یک مادر بر زمین زد.

وی با اشاره به 17 شوال سالروز غزوه خندق و کشته شدن عمربن عبدود به دست امام علی (ع)، گفت: مولای پهلوانان و ورزشکاران زورخانه در این واقعه نیز اجازه نداد هوای نفس بر او غلبه کند و در راه رضای خدا و نه خشنودی خود، گام برداشت.

قهرمان سابق سنگین وزن کشتی کشور و دارنده مدال نقره المپیک آتلانتا اظهار کرد: امیدوارم ورزشکاران جوان و آینده سازان ورزش کشور با تاسی از امام علی (ع) خود را به کسب مدال های رنگی محدود نکنند زیرا مدال واقعی، فتح قلب هاست.

جدیری همچنین با اشاره به رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: پهلوانان واقعی شهدا بودند که با نثار خون سرخ خود اجازه ندادند یک وجب از خاک این کشور به دست متجاوزان و بیگانگان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: آرامش و استقلال کشور ما مدیون خون شهداست و باید به گونه ای رفتار کنیم که در آخرت شرمنده آنان نشویم.

تصاویری از ورزش پهلوانی و زورخانه ای و همچنین رشادت های ورزشکاران رزمنده در هشت سال دفاع مقدس در این آیین به نمایش درآمد.

همچنین ضرب آهنگ گروهی توسط جمعی از مرشدان جوان اصفهان نواخته شد.

تعیین 17 شوال به عنوان «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای» مصوبه آیین نامه 621 شورای فرهنگ عمومی با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این روز به مناسبت سالروز نبرد پهلوانانه امام علی (ع) با عمرو ابن عبدود در جنگ خندق در متن تقویم رسمی کشور درج شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس