اندیشکده رند در گزارشی می‌نویسد که ایالات متحده از قدرت روزافزون روسیه و چین نگران است و برای مقابله با آن در حال برنامه‌ریزی است که ممکن است این مقابله به جنگ سرد جدیدی میان شرق و عالم بدل شود.

به گزارش مشرق، اندیشکده‌ آمریکایی «رند» (RAND) طی گزارشی به بررسی عملیات‌های احتمالی ایالات متحده در شرق و جنوب شرقی آسیا برای مقابله با اقدامات ناقض معاهده‌ تسلیحاتی سال 1987 میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی توسط روسیه پرداخته است.

در این گزارش فرصت‌ها و تهدیدهای مقابله‌به‌مثل آمریکا در منطقه‌ی اقیانوس آرام بررسی شده است. معاهده تسلیحات هسته‌ای میان‌برد که در سال 1987 به امضای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی رسید، استفاده از موشک‌های زمین‌به‌زمین معمولی یا مجهز به کلاهک هسته‌ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را در حوزه‌ی اقیانوس آرام ممنوع کرده است.

این گزارش و گزارش‌های مشابهی که در روزهای اخیر در مؤسسات مطالعاتی آمریکایی تولید شده است، نشان می‌دهد که ایالات متحده برای مقابله با قدرت روزافزون روسیه و چین قصد دارد با مستقرنمودن سامانه‌های  موشکی میان‌برد هسته‌ای خود در حوزه‌ی اقیانوس آرام، قدرت بازدارندگی خود را در برابر چین و روسیه افزایش دهد و توسعه‌طلبی‌های آن‌ها را با ایجاد تهدید هسته‌ای مدیریت کند.

برنامه‌ریزی برای چنین اقداماتی دو معنا دارد: اولاً نشان‌دهنده‌ قدرت روبه‌رشد چین و روسیه و نگرانی آمریکا از این امر است، آمریکا قدرت‌گرفتن روزافزون این دو کشور را تهدیدی جدی برای نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می‌داند و قصد دارد تا جای ممکن با آن‌ها مقابله نماید؛ ثانیاً آمریکا نگران است که تصمیمش برای استقرار سامانه‌های پیشرفته‌ موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اقیانوس آرام، موجب تحریک مقامات چین و روسیه برای تسریع اقدامات خود برای تغییر نظم موجود جهانی شود؛ اقداماتی که ممکن است موجب بروز جنگ سرد جدیدی میان قدرت‌های شرق و غرب شود و مشکلات بسیاری برای طرفین ایجاد نماید.

ایالات متحده از قدرت روزافزون روسیه و چین نگران است و برای مقابله با آن در حال برنامه‌ریزی است. ممکن است این مقابله به جنگ سرد جدیدی میان شرق و عالم بدل شود.

مسئولین سیاست خارجی کشورمان لازم است به بررسی رقابت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشورها بپردازند و برای ایفای نقش مناسب و کسب حداکثر منافع ممکن با حداقل آسیب برنامه‌ریزی نمایند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اقای مشرقئ ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    اولا روسیه در زمینه موشکی و پدافند موشکی به کلی از امریکا جلو زده و موشک های دور برد ویرانگرش صد ها برابر هولناک تر از امریکاست ثانیا در زمینه زیر دریایی و ناوشکن بازهم روسیه جلو هستش در زمینه جنگ زمینی نیروهای روسی زبده تر باغیرت تر از سربازاس ترسو یانکی ها هستند و در زمینه قدرت هوایی سوخو و میگ های روسی در داگ فایت همون جنگ هوایی چه دور چه نزدیک قاتل اول جت های غربی فرانسوی هستند ، در زمینه قدرت موشکی قدرت اتمی روسیه 7 برابر ثدرت امریکا عنوان شده .......... این رو میگن تحلیل درست و حسابی به قولی مشرقی !!
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    چشم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس