هر دو سمت سبلان تا شعاع چند ده کیلومتر در روز و احتمالا شب زیر نظر چشمان تیزبینی قرار دارد که در صورت تمایل به استفاده نکردن از رادار، می توانند به کمک توپهای ناو بیایند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پر برکت بودن سفرهای فرماندهی کل قوا به پایگاه های نظامی سپاه و ارتش، پدیده ای نیست که بخواهیم درباره آن فصلی تازه را باز کنیم اما بررسی تأثیرات کوتاه و بلند مدت این سفرها همواره تازگی دارد.

بازدید معظم له از محل کارخانجات نیروی دریایی ارتش در منطقه یکم دریایی بندرعباس به نوعی نویدبخش بازگشت ناو قهرمان سبلان بود. وجود دو سامانه ردگیری اپتیکی دوربرد که نمونه ای از رویکرد تجهیز واحدهای رزمی به دستاوردهای دفاعی جدید در زمینه های الکترواپتیک است، می تواند نویدی بر بازگشت مقتدرانه این شناور قهرمان باشد.

ناوشکن (ناو محافظ) سبلان همان واحد دلاوری است که در 29 فرودین 1367 مورد تهاجم هواپیماهای آمریکایی قرار گرفت. اصابت بمب هدایت شونده لیزری به وسط ناو، آن را به وضعی درآورد که کسی باور نمی کرد 21 سال بعد حتی در حال حرکت باشد.

پس از رهایی ناو از خطر غرق شدن با وجود آسیب دیدن بدنه و تیر اصلی کشتی و رساندن آن به پایگاه، متخصصان دلاور و خط شکن نیروی دریایی ارتش اقدام به بازسازی آن با اتکا به توان داخلی کردند اما کار به همینجا ختم نشد. سبلان در خط مقدم بهسازی و ارتقاء نیز قرار گرفت و نتایج فراغت رزمندگان از رزم در عرشه آن به ظهور پیوست. سامانه های موشکی دوربرد، انواع سامانه های هشدار دهنده، فریب دهنده و سامانه های کمکی داخلی و سامانه های ارتباطی جدید در طی سالهای بعد بر روی آن نصب شده و سبلان را متفاوت از گذشته کرد.

همچنین نتایج تلاش های متمرکز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه سامانه های راداری و اپتیکی که هم بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح و هم بر اساس رصد پیشرفت های صنایع خارجی دنبال می شود، در شناورهای نظامی به کار گرفته شد. این در حالی بود که نیروهای دریایی ایران با لشکرکشی دریایی کشورهای سلطه گر به خلیج همیشه فارس، در خط مقدم دفاع از کشور واقع شده بودند که تا امروز هم اینگونه است.

در نتیجه روز به روز بر وسعت تغییرات و بهسازی واحد های شناوری افزوده شد و این روند همچنان ادامه دارد. به عنوان نمونه ای جالب برای بررسی، می توان از ناو شهید نقدی نام برد که به جای چند توپ میانبرد سابق خود به توپ پیشرفته و دوربرد فجر27 با کالیبر 76 میلیمتر و موشک ضد کشتی دوربرد و بسیاری سامانه های جدید دیگر مجهز شده است.

سامانه الکترواپتیکی در مرکز تصویر قابل مشاهده است


فجر27 در سینه ناو و موشک نور در پاشنه آن جا گرفته و این کشتی جنگی را در زمینه موشکی همپای ناوشکن های رده الوند قرار داده است. طبیعی است که اجرای این بهسازی نیازمند ارتقاء تجهیزات داخلی این شناور نیز بوده و با اینکار به تعداد کشتی های نداجا که قابلیت حمل این نوع موشک را دارند، افزوده شد. در نتیجه این روزآمد سازی ناو شهید نقدی در دو سال گذشته حداقل 3 بار یعنی حدود 180 روز را در مأموریت حضور نداجا در خلیج عدن گذرانده است.

به گزارش مشرق، ناوشکن سبلان نیز به آخرین تجهیزات موجود آراسته شده که یکی از آنها سامانه دوربرد دیده بانی و ردگیری اپتیکی است. این نوع سامانه ها برای امور مختلفی چون دیده بانی، کشف و  ردگیری اهداف متحرک و حتی رهگیری آنها طراحی می شوند. سامانه های اپتیکی یا بصری، با توجه به ماهیت متفاوت از سامانه های راداری، در شرایطی که محیط نبرد با جنگ الکترونیک تحت تأثیر باشد نیز به فعالیت خود ادامه می دهند. نمونه هایی از این سامانه ها قابلیت قفل کردن بر روی اهداف را داشته و در کنار توپهای پدافند هوایی زمینی و دریایی در کشورمان به کار گرفته می شوند. حتی گونه ای از سامانه های حرارتی ساخته شده در کشور توان آشکار سازی اهداف هوایی نزدیک شونده را از برد 150 کیلومتری دارد.

دو مجموعه از نوع اپتیکی در تصاویر یاد شده به چشم می خورد که یکی بر روی برجکی به ارتفاع تقریبی 7 متر از بالاترین طبقه در نقطه ای مرتفع نصب شده تا فواصل دورتر را ببیند و سامانه دوم نیز کمی جلوتر در ارتفاع کمتری نصب شده است. هر چند زاویه دید این دوربین ها در افق، مناسب می باشد اما وجود دو سامانه برای پوشش دهی بهتر به محیط اطراف مناسب تر است.

اینطور که به نظر می رسد این سامانه از یک دوربین برد بلند به عنوان جزء اصلی تشکیل و با تجهیزات مسافت یابی لیزری نیز هماهنگ شده است که در سمت چپ محفظه دوربین به چشم می خورد. کل مجموعه دارای درجه آزادی چرخش حول محور عمودی است که برای افزایش وسعت دید به کار می آید و چرخش حول محور عرضی که به امکان دید رو به بالا و پایین منجر می شود.
این سامانه برای شرایط محیطی سخت دریا طراحی شده و از زیرسامانه های تثبیت و متعادل کننده، گرمایش و سرمایش، کنترل رایانه ای تصاویر برخوردار است. قابلیت ردگیری اهداف با استفاده از چند الگوریتم پیشرفته و توان تحلیل تصویر و بکارگیری تکنیک سوپرویو از دیگر ویژگی های این سامانه است.

استفاده از چند الگوریتم، علاوه بر افزایش دقت، امکان فریب خوردن در تشخیص اهداف را کاهش داده و البته برخی الگوریتم ها از سرعت پاسخ بالاتر و ویژگی هایی برخوردارند که برای مرحله بخصوصی از فرآیند جستجو و ردگیری مناسب هستند. همچنین توانایی تشخیص خودکار اهداف تعریف شده برای سامانه و سنجش نحوه وضعیت آن نسبت به ناو، درجه مطلوبی از هوشمندی را برای این سامانه به همراه دارد و با اجرای خودکار برنامه های مراقبت و شناسایی پیرامون، آمادگی دفاعی شناور را در مقابل تهدیدات می افزاید.



بدین ترتیب هر دو سمت ناو سبلان تا شعاع چند ده کیلومتر در روز و احتمالا شب زیر نظر چشمان تیزبینی قرار دارد که در صورت تمایل به استفاده نکردن از رادار، می توانند به کمک توپهای ناو بیایند. بکارگیری سامانه های اپتیکی حرارتی و لیزری در شناورها علاوه بر سامانه های راداری به حفظ توان رزمی این واحدها در نبردهای مدرن کمک شایانی می کند که مثالی از آنها را ذکر کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    باتشکر از مقاله خوبتان اولا عکسهای بیشترومناسب تری برای درک بهترموضوع بگذارید درثانی ای کاش علت و نقصی که باعث شد سبلان هدف موشک لیزری قراربگیره را می گفتید واینکه در شرایط فعلی ایا توان مقابله با اینگونه سلاحها را در میدان نبرد داره ؟
  • ح ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    با هال بود دلمون تازه شد
  • k-1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    ايرانيان هميشه پيروزند
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    به امید آن روزی که با تولید انبوه اینگونه کشتیهای نظامی بتوانیم کشوری قدرتمند در تجهیزات نظامی باشیم
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    وای ذوق زده شدم. الان از خوشحالی تو پوست خودم نمی گنجم.
  • رضا ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    سامانه اصلی پدافند موشکی این شناور 9 پرتابگر موشک گربه دریایی (Sea Cat ) بوده است سیستمی که همانند پدافند زمین به هوا(سام) المان نازی باید تا برخورد به هدف با دست کنترل میشده !.واقعا جای تعجب داشته که بتوان با چنین پدافندی بر علیه آ-6 های امریکایی اقدامی موثر انجام داد.شما یه مقایسه بین این پدافند و نمونه استاندارد بکنید تفاوت فاحش انها دستتون میاد. در ضمن سبلان به سبب نداشتن سامانه های اخظار لیزری نغافلگیر نیز شده بود که در نهایت باعث اسیب رسیدن جدی به سبلان شد. در شرایط فعلی هم علاوه بر جمرها برای انحراف موشک های هدایت راداری استفاده از فلیرها برای مقابله با موشک های گرمایاب و یا ایجاد مانع دیداری چون دود برای مقابله با تجهیزات لیزری می تواند مورد استفادهق رار گیرد کمااینکه چینین تجیهزاتی در برخی از رزمایش ها دیده شدند. به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است چرا برای مقابله با انواع اقسام موشک و بمب های هدایت لیزری ,اپتیکی و ... خودمان را باید به زحمت بندازیم در حالی که حامل با داشتن سطح مقطع رادرایب بیشتر و جثه بزرگ تر قطعا هدفی مناسب تر برای سامانه های پدافندی است در اینجاست که بحث سیستم های دفاع هوایی موشکی برد بلند چون اس-300 ریف به میان میاد سیستمی که بتواند خارج از محوطه خطر تسلیحات هواپایه حامل را با خطر انهدام روبرو کند ...
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    به اميد انهدام ناوهاي آمريکايي با ناوهاي سبلاني
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    یه بار حرف خوب زدی. باریکلا. امروز بستنیاتو از صبح خوردی بابایی؟ برات چند تا شکلاتم کنار گذاشتم
  • مهدی ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر ممکن است از سرگذشت ناو سهند هم ما را با خبر سازید
  • رضا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام متاسفانه ناوچه سهند با وجود تمام رشادت ها هدف بمب های هدایت لیزری و موشک ضد کشتی هارپون قرار گرفت و صد افسوس در اعماق اب های نیلگون خلیج پارس ارام گرفت.
  • soleiman ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    از سوالات ناشناس معلوم است که جاسوس است و دنبال اطلاعات تکمیلی از ناو است لذا چند مطلب انحرافی برای گول زدن او بگذارید
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    آفرین
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    :))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس