کد خبر 600752
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

امروز بسیاری از فارغ التحصیل به امید یافتن شغل پشت ‌میزی و نداشتن سرمایه در صف بیکاران قرار دارند. این در حالی است که سیادتی ، دکتری طیور است و با سرمایه اندک در حال حاضر به یک تولیدکننده موفق مازندران و رامسر تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، در حال حاضر اشتغال جوانان به چالش مهمی  پیش روی دولت تبدیل شده است. اما پرسش اساسی اینجاست که کدام دستگاه مسئول ایجاد اشتغال است؟ اشتغال بارها از سوی مسئولان وعده داده شده است اما هیچ دستگاهی خود را ملزم به ایجاد اشتغال نمی‌داند. 

درست است که اشتغال امری فرا بخشی و وظیفه تمامی بخش‌های کشور است اما هستند در میان افرادی که برای فرار از بیکاری خود دست به اشتغال می‌زننند.

 شواهدنشان می دهد، افرادی مانند دکتر سیادتی از پاسکاری اشتغال بین مسئولان ناامید شده و دست به ایجاد اشتغال می زنند.

اگر بخواهیم  به لیوان اشتغالزایی توجه  کنیم خواهیم دید  در کنار بیکاری بیش از 5 میلیون نفری فارغ التحصیلان، افراد خلاق و تولید کننده موفق هم وجود دارند.  افرادی مانند سیادتی با داشتن مدرک دانشگاهی منتظر وعده و وعید نمی مانند واز حیاط 12متری خود کسب درآمد می‌کنند.

پای صحبت‌های سیادتی نشستیم. وی دکترای طیور است و با  وام 3میلیون تومانی از بسیج سازندگی در سال 92 اشتغالزایی را آغاز کرده است.

وی درباره اشتغال زایی اش می‌گوید: سال‌هاست که مرغ، غذای اصلی سفره های ایرانی است. بسیاری از ایرانی ها اگر قرار باشد گوشت سفید بخورند، انتخاب اول و آخرشان مرغ است. اما تنوع بخشی به پروتئین غذایی مردم، علاوه بر اینکه موجب ارتقاء سلامت می شود، امنیت غذایی را نیز بالا می برد و موجب می شود در دوره هایی که بازار به هر دلیل با کاهش ناگهانی عرضه یا افزایش تقاضا روبرو می شود، تعادل از بین نرود.

 وی ادامه می‌دهد: حدود 2سال است که تحصیلاتم در مقطع دکترای طیور به پایان رسیده است. از همان دو سال قبل استفاده عملی از دانش خود را شروع کردم. در دوره دانشجویی تصمیم گرفتم پرورش بلدرچین را آغاز کنم اما سرمایه کافی و مکان مناسب در اختیار نداشتم. 3 میلیون تومان از بسیج سازندگی وام گرفتم و کار پرورش بلدرچین را در حیاط 12 متری منزلمان شروع کردم.

قفس بلدرچین در بازار 600 تا 700 هزار تومان قیمت دارد. تصمیم گرفتم با الگو گرفتن از این قفس ها آن ها را به صورت دست ساز تهیه کنم و در نتیجه توانستم هر قفس بلدرچین را به ازای فقط 100 هزار تومان بسازم. چون سرمایه کافی برای خرید دستگاه آسیاب جیره غذایی نداشتم، در چرخ گوشت تغییراتی ایجاد و از آن برای ترکیب کردن جیره غذایی استفاده کردم.

برای شروع هر کار تولیدی باید با سرمایه اندک، صرفه جویی در منابع و به خرج دادن ابتکار، پروژه را پیش برد. در آن دوره همواره 1000 بلدرچین در حیاط منزل پرورش  دادم ماهانه یک میلیون تومان از فروش آن ها سود خالص بدست  آوردم.

* اشتغالزایی مستقیم برای 8نفر/ سود50درصدی در بازه زمانی 45روزه

سیادتی درباره توضیح گسترش واحد تولیدی اش می‌گوید: اوایل سال 93 بود که سردار بابایی، فرمانده سپاه مازندران به منزل ما تشریف آوردند و از محوطه 12 متری پرورش بلدرچین ها بازدید کردند. ایشان وقتی انگیزه و علاقه من به کار تولید و نیز موفقیت بدست آمده را دید، پیشنهاد توسعه کار را داد اما به وی گفتم که سرمایه ای برای تهیه مکان بزرگتر ندارم.

سردار بابایی در پاسخ گفت که در پادگان شهید قلی زاده رامسر در حال حاضر مکانی بلااستفاده وجود دارد و شما می توانید برای گسترش کار خود از آنجا استفاده کنید. به ایشان گفتم در ازای آن چه کاری باید انجام دهم، سردار بابایی گفت کافی است به بچه های بسیجی مازندران که می خواهند واحد پرورش طیور راه بیاندازند مشاوره بدهی.

وی ادامه داد: به سرعت کار را در پادگان شهید قلی زاده رامسر شروع کردم و خیلی زود تولیدمان گسترش یافت. در حال حاضر در هر دوره 45 روزه 12 هزار بلدرچین و 12 هزار مرغ بومی پرورش می دهیم. البته پرورش مرغ بومی  فقط در تابستان صورت می گیرد زیرا به دلیل گرمای شمال کشور در تابستان ماندگاری تخم های بلدرچین کاهش می یابد. گردش مالی هر دوره حدود 40 میلیون تومان است که ممکن است حاشیه سود آن تا 50 درصد هم برسد. در حال حاضر برای 7 نفر در واحد تولید و بازاریابی اشتغالزایی کرده ایم.

این فعال اقتصادی درباره علت انتخاب پرورش بلدرچین به عنوان شغل بیان می کند:بلدرچین پرنده بسیار کم توقعی است، این پرنده مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری های طیور دارد و در طول دوره پرورش نیازمند هیچ واکسنی نیست، گوشت بلدرچین بسیار لذیذ و خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است، بلدرچین نیازمند فضای بزرگ برای پرورش و رشد نیست. بلدرچین بلوغ جنسی زودرس دارد و در 35 روزگی بالغ می شود و تخم می گذارد، این در حالی است که هیچ کدام از طیور به این سرعت به بلوغ نمی رسند. طول دوره جوجه کشی بلدرچین هم فقط 17 روز است. مجموع این عوامل باعث می شود که پرورش بلدرچین از هر نظر توجیه اقتصادی و سودآوری بالا داشته باشد.

سیادتی در ادامه با اشاره به مشکلات مختلف در عرصه کارش می‌گوید:نبود کشتارگاه مناسب و تونل انجماد مهمترین مشکل تولیدکنندگان بلدرچین است. عبور لاشه بلدرچین از تونل انجماد باعث افزایش ماندگاری آن می شود. مصرف بلدرچین در مازندران به طور کامل جا افتاده و مردم به این محصول علاقه دارند. اگر بلدرچین کشتار شده مجوز دامپزشکی داشته و از تونل انجماد گذشته باشد مغازه ها به راحتی آن را  خریداری می‌کنند و در غیر این صورت زحمت تولید کننده زیاد می شود. من در حال حاضر ناچار هستم بلدرچین ها را به صورت زنده بفروشم، این در حالی است که اگر آن ها را کشتار کنم سود بیشتری به دست می آورم.

وی در ادامه با توصیه به فارغ التحصیلان طیور و دامداری که اکثر بیکار هستند تأکید می‌کند:احیف است که فارغ التحصیلان طیور و دامداری خودشان وارد کار تولید نمی شوند، متأسفانه بسیاری از آن ها با وجود برخورداری از تحصیلات عالی ترجیح می دهند در یک دستگاه دولتی پشت میزنشینی کنند و حداکثر یک کارشناس باشند. من به آن ها توصیه می کنم با سرمایه اندک وارد کار تولید شوند و مطمئن باشند که نتیجه می گیرند. تحصیل تا مقطع دکترا در رشته طیور برای من به عنوان یک تولید کننده بلدرچین بسیار مفید بوده است، جیره نویسی علمی مزیتی است که من از آن برخوردارم و اثر مستقیم آن را در پرورش بلدرچین ها مشاهده می کنم.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد غ ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    16 3
    افرین افرین افرین
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    22 48
    بلدرچینهای بیچاره. کسب درآمد با حیوان آزاری. پرنده های بدبخت تا آخر عمر این قفس های یک وجبی باید بمانند. مرگ بر سود. مرگ بر اقتصاد.
    • ابراهیم IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      4 1
      احتمالا شما از اون ور آب نظر گذاشتی. پرورش دادن کجاش حیوان آزاری هست؟؟
    • مصطفی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 1
      پس لطف کن بلدرچين نخور چون همشون رو آزار میدن و بعد میدنشون تو بازار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس