برای اولین بار پس از گذشت بیش از 40 سال، عملیات سیاسی-نظامی کرکس در یک دادگاه رسمی به عنوان اقدامی مجرمانه محکوم شد.

گروه بین‌الملل مشرق- لارا که برادرش از دست پینوشه حاکم نظامی شیلی به بوئنس‌آیرس پناهنده شده و در سال 1976 میلادی ناپدید شد، می‌گوید «این محاکمه بسیار معنادار است، چون برای اولین بار یک دادگاه علیه عملیات پلید کرکس حکم می‌دهد».

محکومیت 15 نظامی آمریکای لاتین به جرم مشارکت در عملیات کرکس

خانواده قربانیان در دادگاه بوئنس آیرس حاضر شدند تا پس از سا‌ل‌ها نتیجه دادرسی خود را بشنوند

سه روز پیش رینالدو بیگنون، سیاستمدار و حاکم نظامی آرژانتین در سال‌های 1982 و 1983 میلادی به دلیل شرکت در عملیات کرکس (Operation Condor) به 20 سال زندان محکوم شد. او و 14 نظامی از سوی دادگاهی در بوئنس‌آیرس به دلیل شرکت در عملیات کرکس در دهه 1970 و 1980 میلادی مجرم شناخته شدند.

یکی از مدارک اصلی قضات در صدور حکم، اطلاعات عملیات کرکس بود که در سال 1976 میلادی توسط FBI تهیه شده و سال‌ها بعد از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد. این داده‌ها شامل چگونگی اشتراک اطلاعات میان حکومت‌‌های نظامی آمریکای لاتین جهت حذف مخالفان سیاسی است.

شش دیکتاتور نظامی آمریکای لاتین در شیلی، برزیل، آرژانیتن، اروگوئه، پاراگوئه و بولیوی که به تأیید آسوشیتدپرس مورد حمایت ایالات متحده قرار داشتند، در عملیاتی که از اواخر دهه 70 میلادی کلید خورد، شبکه‌ای پنهان از نیروهای امنیتی خود را جهت ربودن مخالفان سیاسی و سربه‌نیست کردن آنها به کار گرفتند. بیش از 100 نفر طی این سال‌ها هدف کرکس قرار گرفتند. دلیل اصلی حمایت آمریکا از این عملیات در ده‌های جنگ سرد، بیم وقوع انقلاب‌های مارکسیستی در کشورهای آمریکای لاتین بود.

{$sepehr_media_1577132_400_300}
دانلود

گزارش یورنیوز از دادگاه بوئنس‌آیرس و سخنان لارا که برادرش توسط مأموران پینوشه ربوده شد

عمده مخالفان سیاسی دیکتاتورهای آمریکای لاتین در آن دوره، چپ‌گرایان بودند که هم‌اکنون بر بیشتر کشورهای این منطقه حاکم شده‌اند. از آنجا که بسیاری از مخالفان سیاسی برای درامان‌ماندن از دیکتاتورها به کشورهای اطراف پناهنده می‌شدند، ایده عملیات کرکس توسط حاکمان نظامی برای یاری به یکدیگر پی گرفته شد.

گفته می‌شود اولین بار پینوشه، دیکتاتور شیلی طرح آن را در سال 1975 میلادی کلید زد و به زودی آنقدر گسترش یافت که مأموران پینوشه موفق به قتل سفیر سابق شیلی در واشنگتن و همسر دستیار آمریکاییِ او شدند. برخی از مخالفان تبعیدی حتی در اروپا گرفتار عاملان کرکس‌‌ شدند.

محکومیت 15 نظامی آمریکای لاتین به جرم مشارکت در عملیات کرکس + تصاویر

دادگاه عالی آرژانتین در سال 2005 میلادی به درخواست رئیس‌جمهور کریشنر، مصونیت قضایی نظامیان شرکت‌‌کننده در عملیات کرکس را لغو کرد


رینالدو بیگنون (بینیونی) هم‌اکنون نیز به دلیل جرائمی که در دوران حکومت خود و پیش از آن مرتکب شده، به حبس ابد محکوم است. سایر محکومان نیز هر یک به 8 تا 25 سال زندان محکوم شدند،‌به جرم مشارکت مجرمانه، آدم‌ربایی و شکنجه. مانوئل کوردِرو پیاچنتینی، کلنل اروگوئه‌ای که مسئولیت بازجویی زندانیان سیاسی را داشته، یکی از آنها است که به جرم شکنجه‌گری محکوم شده است. دو تن از متهمان نیز تبرئه شدند.

یکی از دلایل تأخیر در رسیدگی به این پرونده، مصونیت قضایی نظامیان بود که به درخواست کریشنر در سال 2005 میلادی توسط دادگاه عالی آرژانتین لغو شد. کریشنر در آن سال‌‌ها رئیس‌جمهور بود و اگر چه خودش در 2010 میلادی درگذشت، اما راه را برای رسیدگی به جرائم ژنرال‌‌های حاکم باز کرد.

مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی بوئنس‌آیرس که از شاکیان این پرونده حمایت کرد، اعلام کرده تحقیقات پرونده از 16 سال پیش آغاز شده بود. اگر چه حدود 40 سال از آن اتفاقات می‌‌گذرد و برخی متهمان پرونده مرده‌اند، اما به دلیل پیدانشدن اجساد بسیاری از قربانیان، موضوع اتهامات مشمول مرور زمان نشده است.

محکومیت 15 نظامی آمریکای لاتین به جرم مشارکت در عملیات کرکس

20 سال زندان برای رینالدو بیگنون، سیاستمدار و حاکم نظامی آرژانتین در سال‌های 1982 و 1983 میلادی که هم‌اکنون نیز مجازات حبس ابد را می‌گذراند

ماریا دخترِ خوان گلمن شاعر آرژانتینی یکی از افرادی است که با وجود بارداری طی عملیات کرکس ربوده شد. او چند ماه بعد برای وضع حمل به اروگوئه منتقل شد و مجدداً ناپدید شد. دختر او ماکارنا گلمن حالا یکی از شاکیان پرونده علیه کسانی است که مادرش را ربودند.

لوز زالدوا، وکیل شاکیان در این پرونده به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت:«اکنون محرز شده که عملیات کرکس یک همکاری فراملی مجرمانه بوده است. این مسأله مهم است، نه فقط برای کشور ما بلکه برای همه کشورهایی که بخشی از این عملیات بودند».

منبع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    خیلی عالی بود
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس