در انتخابات اخیر ریاست مجلس، اصلاح‌طلبان بیش از هر چیز چوب زیاده‌خواهی و تحلیل‌های غیرواقعی خود را خوردند، آنان که تا قبل از انتخابات، آرزوی بازگشت به حاکمیت را در سر می‌پروراندند به‌واسطه موارد مذکور و توهم بالا، سطح و وزن خود را در قامت ریاست مجلس تصور کردند و در نتیجه عارف «بازنده انتخابات با نسبت بسیار زیاد» گردید.

آفتاب یزد: کرباسچی، عبدی و زیباکلام منافق‌اند
گروه سیاسی مشرق - پس از مدت‌ها بحث پیرامون ریاست مجلس، نهایتاً انتخابات ریاست موقت مجلس با پیروزی علی لاریجانی به پایان رسید و در مجموع نیز سه چهارم اعضای هیئت‌رئیسه موقت به فراکسیون ولایت اختصاص یافت؛ در همین رابطه اصلاح‌طلبان که پیش از انتخابات مجلس دچار تشتت آرای جدی در خصوص گزینهٔ ریاست بودند پس از شکست در انتخابات و رو شدن مشت خالی‌شان، هر چه بیشتر اختلافات خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

دراین‌بین، شماری از آن‌ها که با کاندیداتوری عارف برای ریاست مخالف بودند اینک و با مشخص شدن نتایج انتخابات، معتقدند که برنامهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات اخیر مجلس، حذف منتقدین دولت و اصلاحات بود و لذا ورود ایشان در کارزار ریاست مجلس یک تصمیم عجیب بوده است، در این خصوص کرباسچی در مصاحبه با اعتماد اظهار داشته:" از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی، هدف اصلاح‌طلبان برای حضور در مجلس دهم، حذف نیروهای افراطی بود... این هدف و مقصود اصلی جریان اصلاحات بود و خوشبختانه بیش از دو سوم نمایندگان تغییر کردند. قراری بر این مبنا شکل نگرفت که ریاست مجلس نیز از آن اصلاح‌طلبان شود. چراکه این مسئله داخلی مجلس و تحت تأثیر عوامل متعددی است...نگاه اصلاح‌طلبان به مجلس دهم، نگاه حداقلی بود. اینکه چگونه موضوع ریاست به سرمان زد واقعاً جای تعجب دارد."

آفتاب یزد: کرباسچی، عبدی و زیباکلام منافق‌اندکرباسچی همچنین کاندیداتوری عارف را از اساس اشتباه می‌داند و می‌گوید: " در اردوگاه اصلاحات دوستان ما با وزن‌کشی اشتباه بزرگی را رقم زدند. باید در این میان کسی به‌عنوان کاندیدای ریاست مطرح می‌شد که یا باشخصیت کاریزماتیک خود بتواند نیروهای مختلف را به دور خود جمع کند یا ازعوامل و عناوین کم‌هزینه‌تری برای رای‌آوری استفاده می‌کرد. کاری که شاید بتوان گفت از مسعود پزشکیان و حتی علی مطهری به‌خوبی برمی‌آمد."[1]

آفتاب یزد: کرباسچی، عبدی و زیباکلام منافق‌اندهمچنین صادق زیباکلام که بعد از مشخص شدن نتیجه دور اول انتخابات، اصلاح‌طلبان را از رقابت با لاریجانی بر حذر می‌داشت و حتی در صورت رأی آوری صلاح کار را در ریاست عارف نمی‌دید همسو با کرباسچی در روزنامهٔ آرمان می‌نویسد: نتیجه انتخابات هیئت‌رئیسه شگفتی نداشت، حتی اگر عارف کمتر از ۱۰۰ رأی به دست می‌آورد، باز هم انتظار آن وجود داشت و این تعداد رأی بیش از آنچه بود که انتظار می‌رفت."[2]

از سوی دیگر، بعضی از اصلاح‌طلبان که به روحیه جنجال آفرینی و تنش زایی نمایندگان اصلاح طلب واقف هستند، این عامل را در روی‌گردان شدن اصلاح‌طلبان از عارف مؤثر دانسته‌اند و اشاره‌کرده‌اند که بعضی نمایندگان اصلاح طلب از ترس اینکه مجلس از بیرون هدایت شود و آن‌ها هیچ محلی از اعراب در تصمیمات مجلس نداشته باشند به لاریجانی رأی داده‌اند؛ در این خصوص، رحیمی، منتخب اصلاح طلب مردم تربت‌جام، تایباد و باخزر در کانال تلگرامی خود می‌نویسد: " برخی نمایندگان از مسائل و چالش‌های مجلس ششم، دلهره داشتند برخی اصلاح‌طلبان بیرون مجلس هم طبق معمول که خود را صاحب‌نظرتر از همه می‌دانند، شب تا صبح نظریه می‌دهند حتی برای مجلس دهم با وجود و حضور یک‌صد و یازده دکترای تخصصی و صاحب‌نظر، راهکار نشان می‌دادند و با بیان برخی مواضع رادیکال و غیراصولی و غیر لازم به این احساس نمایندگان شدت بخشیدند که ممکن است با پیروزی دکتر عارف، بیرون مجلس تصمیم بگیرد نه داخل...طبیعی بود انتخاب با احتیاط و محافظه‌کاری باشد.

در رأی دیروز عقلانیت و میانه‌روی برنده شد عقلانیتی که نمی‌خواست آرامش مجلس حتی به‌صورت احتمالی، زایل شود. زمزمه می‌شد انتخاب دکتر عارف به چالش با رادیکال‌ها ممکن است بیانجامد همین امکان ضعیف، ترس ایجاد کرد و ترس باعث محافظه‌کاری شد"

علاوه بر موارد مذکور، اصلاح‌طلبان فهمیده‌اند که چاهی که برای دیگران کندند بلای جان خودشان شده است، آن‌ها بعد از مشخص شدن نتایج آرا در دور اول انتخابات، ادعای غیرواقعی پیروزی در انتخابات را به‌صورت گسترده پر و بال دادند تا تحت تأثیر این فضا بتوانند خواسته‌های حریف را تقلیل داده و رأی مستقلین را از آن خود کنند اما به ناگاه این قدر بر تنور این کوره دمیدند که خودشان هم باورشان شد که پیروز انتخابات شده‌اند و حتی بازخورد این فضا از سوی طرفداران جبههٔ اصلاحات ایشان را بیش‌ازپیش به خود مغرور ساخت و در نهایت این خود کرده، آن‌ها را وادار به ادامه رقابت در کارزاری نابرابر نمود.

در این رابطه ساسان آقایی در روزنامهٔ اعتماد می‌نویسد:" آنچه اکنون احساس شکست خرداد ماهی را جایگزین احساس پیروزی اسفندماهی می‌کند، به «خوانش نادرست سیاست» بازمی‌گردد که ریشه در «گرداب رمانتیسم سیاسی» دارد. در خلال تلاش گسترده هواداران شرکت در انتخابات برای مجاب ساختن مردم به آمدن پای صندوق‌های رأی، به مرور آن «پاسخ موجود» به اتوپیایی ناممکن قلب واقعیت شد که پیروزی سنگین لیست «امید» در تهران نیز به این امر شدت بخشید...فضای مجازی همچنان که نقشی جدی در پیروزی لیست امید ایفا کرد، به قوام یافتن این دوگانه‌های ساختگی نیز عمق بخشید...آن هنگام هم که لیست امید در تهران به شکلی تکرارناشدنی به پیروزی دست یافت...این رمانتیسم اوج گرفت و بر بستر گزاره‌هایی مانند «ما بردیم» مطالبه‌های تازه‌ای شکل گرفتند. هیجان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی، البته از سوی هیچ حکومت و دولت و جریانی قابل کنترل نیستند و انتظار هم نمی‌رود که اصلاح‌طلبان بتوانند پاسخگوی رفتار گاه هیستریک هواداران شرکت در انتخابات در فضاهای مجازی باشند اما آفت این هیجان سیاسی همه‌گیر همین است که بر تصمیم‌گیری‌های کارگزاران سپهر سیاست نیز اثر بگذارد. ترجمان آن هیجان همه‌گیر سیاسی در هفتم اسفند این شد که اصلاح‌طلبان خود را در قامت «اکثریت» خبرگان و پارلمان یافتند و جامه ریاست و کیاست را بر تن کردند. محدودیت‌ها واقعیت‌های فهرست امید، ائتلاف پیروز در انتخابات البته با این نقش تازه پارادوکسیکال بود."[3]

اما در این میان فعالان آرمان گرای اصلاحات که نمی‌خواهند عمق شکست انتخابات ریاست مجلس را درک کنند علت شکست اصلاحات را، نظر متفاوت دسته‌ای از تحلیل گران و صاحب‌نظران اصلاح طلب در پیش از انتخابات ریاست مجلس عنوان می‌کنند و به شدت به این دسته می‌تازند که این موضوع در نوع خود کم نظیر به نظر می‌رسد.

در این مورد، سید علیرضا کریمی، سردبیر روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله این روزنامه نوشته است: "شاید که نه حتماً اکنون غلامحسین کرباسچی از این که علی لاریجانی رئیس مجلس شده از حمید رسایی خوشحال‌تر و راضی‌تر است. سِرّ رئیس نشدن محمدرضا عارف نیز همین گزارش چند کلمه‌ای است... به نظر می‌رسد در نتایج دیروز هیئت‌رئیسه اصولگرایان در بهترین حالت ممکن فقط 30 درصد نقش داشتند و 70 درصد ماجرا برمی‌گشت به درون جبهه اصلاحات. قطعاً اگر عده‌ای از اصلاح‌طلبان خارج از مجلس منافقانه مدام دم نمی‌زدند که «لاریجانی بر عارف ارجح است» ْآن نمایندگانی که با بلیت اصلاح‌طلبی وارد مجلس شدند فکر خیانت به سرشان نمی‌زد که عکس خود را با عارف بگیرند و روی برگه رای‌شان نام لاریجانی را بنویسند"[4]

در کنار همهٔ دلایلی که اصلاح‌طلبان با عصبانیت از شکست اخیر ابراز می‌کنند بعضی از اصلاح‌طلبان نیز با کمال اعتماد به نفس و با توسل به توجیهات دهن پر کن از اقدام اخیر دفاع کرده و آن را شکست تلقی نمی‌کنند و مثلاً کاندیداتوری عارف را در راستای نمایان ساختن وزن وزین اصلاح‌طلبان مجلس توجیه می‌کنند.

در این رابطه سیاوش خوشدل، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز می‌نویسد " من نمی‌فهمم دوستان اصلاح­طلب چرا از حضور عارف انتقاد می‌کنند. این یک اعلام حضور ساده بود. به قول عارف او به وظیفه‌اش عمل کرد. اوظیفه داشت اعلام کند جریان اصلاحات در مجلس دهم، وزن مهمی دارد. لاریجانی هم آن‌قدر پخته هست که با این اعلام حضور، به مخالفان دولت نپیوندد. البته اگر آن‌ها زیر سایهٔ لاریجانی بیایند، چه بدی دارد؟ مگر ما جز این انتظار داریم که میدان دار جریان‌های سیاسی افرادی باشند که بتوانند از تنش‌ها بکاهند؟"[5] اما در نقد این سخن باید گفت که عدم کاندیداتوری عارف می‌توانست با توجه به تبلیغات رسانه‌های اصلاح طلب تصویر پررنگ‌تری از وزن نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالی مجلس را به نمایش بگذارد همچنین نشان دادن وزن اصلاح‌طلبان مجلس با کاندیداتوری برای نایب رئیسی مجلس امکان پذیر بود.

به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان بیش از هر چیز چوب زیاده‌خواهی و نیز اظهارات و تحلیل‌های غیرواقعی خود را خوردند؛ اصلاح‌طلبان که تا قبل از انتخابات، آرزوی بازگشت به حاکمیت و نظام را در سر می‌پروراندند به‌واسطه موارد مذکور، به اشتباه و با توهم بسیار، خود را در حد و اندازه ریاست مجلس تصور کردند و حتی در روزهای منتهی به انتخابات هئیت رئیسه و پس از علم به شکست قطعی در انتخابات ریاست مجلس، حاضر به انصراف از رقابت نشدند و در نتیجه عارف بازنده انتخابات با نسبت بسیار زیاد گردید.



[1] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=443&pageno=3

[2] http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/152919

[3] روزنامهٔ اعتماد، 10 خرداد

[4] http://www.aftabeyazd.ir/38252

[5] http://www.ensafnews.com/30223



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • محسن از نصف جهان ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    واما شکست اصولگرایان ماهها پیش توسط مردم رغم خورد قابل توجه سایت اصولگرای مشرق
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    هم اصولگراها بی کفایتند هم اصلاح طلبان ناتوان. ولی موندم تو اینها رو از کجات درمیاری؟
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    داداش جنسی که زدی اعلا نبوده،بیا بیرون
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    هم ریاست مجلس خبرگان هم ریاست مجلس را از دست دادن بعدا هم نوبت ریاست جمهوری است ظاهرا مشکل اقتصادی مردم بر مشکل سیساسیشون ارجح تره است
  • کیان ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    من واقعا از این نیت خالصانه اصلاح طلبان که فقط برای خدا و خدمت به انقلاب و مردم ایران تلاش می کنند تقدیر و تشکر می کنم. می دانم که هیچگونه شائبه ای برای کسب قدرت و چراغ سبز به غرب در دل آنها نیست.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اصلاح طلبان کلا در دوحالت دیده شدند یا به جان کشور و مردم می افتند مثل فتنه ۷۸ مجلس ششم فتنه ۸۸ یا وقتی با به اهدافشون نرسند به جان هم می افتند
  • رها ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    موافقم به جان محیط زیست هم افتادن و نفوذ کردن تو این سازمان
  • ناشناس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    نتانیاهو :اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
  • taha ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق جون قبول کن اصلاح طلب ها و دولتی ها اکثریت مجلس هستند و تو تصمیمات مهم سرنوشت ساز رای بیشتری دارن
  • رضا ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خواب دیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • جوان نسل سومی ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    وزن اصلاح طلبان در رای دادن به کواکبیان مشخص شد از مجموع 276 رای به صندوق انداخته در جلسه ی امروز آراء دکتر لاریجانی 237 آراء‌سفید 28 الباقی آراء اصلاح طلبان حالا بفرمایید چند رای اخذ کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق جان نه رییس مجلس ونه نابیب رییسان از لیست شما نیستند همه در لیست امید بودند خوش بگذرد
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مشکل از لیست امید هست که بی هماهنگی اسم نوشته
  • اسفندیار ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    امروز نام احمدی نژاد مرام احمدی نژاد و پیام احمدی نژاد راهگشاست سازندست چاره ساز است همیشه بوده
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    فقط دو سه درصد مردم براشون این کشمکش های حزبی مهم هست کسی آنچنان اهمیت نمیده رئیس کیه حقیقت رو گفتم حالا هرچی.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    قطعاً مشکل اقتصادی مردم بر مشکل سیاسیشون ارجح تره است .. سیاست باسه ما زندگی که نمیشه، شعار و رؤیا پردازی به چه دردمون میخوره؛ "اقدام و عمل" شاخص و میزان است برای ما.
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    فقط "اقدام و عمل". بندازید دور این خاله زنک بازیا رو
  • خندان الممالک ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    چند وقت بود از ته دل نخندیده بودم مرسی خخخخ
  • erfan ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مطمنا جنس مواد شما خیلی بهتره که اینقد راحت تهمت میزنی
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    سوزش مشرق
  • اسفندیار ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    امروز احمدی نژادی بودن به یک افتخار جهانی تبدیل شده است هرچند که احمدی نژادی بودن از منظر غرب به ویژه آمریکا و برخی از افراد جرم بزرگ و نابخشودنی به شمار می رود
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    این اصلاح طلب ها دارن مملکت رو داغون میکنند ، بجای رفع مشکلات ذارن مشکلات رو بیشتر و بیشتر میکنند . بی بی سی و صدای امریکا و العربیه که از سخنرانی امروز آقای روحانی در مهاباد خیلی راضی بودند و سر تیتر سایتشون شده . سیاست اصلاح طلبان همینه ، جلب کردن رضایت امریکا و غرب . از غرور دینی و غرور ملی هم هیچ خبری نیست.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    داداش؟جنس؟مگه ما مثل شما خودفروخته های جنسی هستیم داداش مشرقه نه من من با شما اوباش نسبتی ندارم جنس رو تو زدی و مشرق شما اهل جنسید نه ما
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اسکل پاپاتی عقده ای شهرستانی بی سواد بدون شعور سیاسی وزن اصلاحات رو از رای به پزشکیان باید بفهمی بدبخت خودفروخته جیره بگیر
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    جوان نسل سومی برو امتحاناتو بخون پس فردا امتحان انشا نیفتی عمویی
  • سبحان ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    حدود 160 نماینده اصولگرا یعنی فراکسیون فراگیر این شکسته؟ واقعیت بپذیرید , رفتار دیکتاتور مابانه راه به جایی نمیبره
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اصلاح طلب ها فقط در فکر پر کردن جیب خود هستند و هر فعلی فقط برای در امد خود انجام می دهند. حتی اگر به ضرر کشور باشد . مانند جلوگیری از انتقال پایتخت بوسیله کرباسچی و فروش هوا بنام تراکم توسط کرباسچی و ساخت زشت نرین و گران ترین خیابان شهر یعنی نواب بوسیله کرباسچی و گران کردن مسکن وزمین توسط کرباسچی و000000000000000000000 توسط کرباسچی . این دزد با این همه خیانت چطور خجالت نمی کشد و نمی میرد جای تعجب دارد
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    158 رای به پزشکیان و 7 نفر از 12 نفر از لیست امید خوابه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    امیدوارم به مشکلات مردم هم برسن بخصوص بیکاری که بلای همه دردهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس