کد خبر 573149
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

وزارتخانه‌ای که هیچ تلاشی برای ازدواج جوانان نکرده و بزرگترین دغدغه‌اش استقلال و پرسپولیس است! وزارتخانه‌ای که هیچ احساسی نسبت به کاهش ازدواج طی پنج سال اخیر از ۹۰۰ هزار به ۶۸۵ هزار نداشته چطور می‌خواهد برای ازدواج جوانان اقدام کند؟

به گزارش مشرق، ناصر صبحی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان چهارشنبه هفته گذشته 22 اردیبهشت در مصاحبه ای با روزنامه شرق در خصوص مصوبه وام ازدواج 10 میلیونی گفت: در مورد مصوبه مجلس نهم برای پرداخت وام ١٠‌میلیون‌تومانی ازدواج، هیچ پشتوانه مالی برای آن پیش‌بینی نشده است .... درباره پرداخت وام ازدواج به جوانان و مسائل پولی و حمایتی و پشتوانه‌های آن کار کارشناسی لازم صورت نگرفته است.

در مورد صحبت های ایشان باید گفت که واقعا جای تاسف دارد که یکی از بخش های مربوط به ازدواج در وزارت ورزش و جوانانی که البته بیشتر به مباحث ورزشی می پردازد تا جوانان، هنوز در این زمینه بررسی ای نداشته است.

البته بعید هم نیست؛ از وزارتخانه ای که بزرگترین اقدامش در حمایت از ازدواج جوانان طرح بیمه ازدواج و سایت همسریابی بوده انتظاری بیش از این اظهارنظرهای نپخته نمی رود.

وزارتخانه ای که تقریبا هیچگونه تلاشی در زمینه حمایت از ازدواج جوانان نکرده است و بزرگترین دغدغه اش استقلال و پرسپولیس است! وزارتخانه ای که هیچ احساسی نسبت به کاهش ازدواج طی پنج سال اخیر از 900 هزار به 685 هزار نداشته است.

یک جستجوی ساده اینترنتی کافی است تا متوجه شد که این مصوبه، بر اساس گزارش کارشناسی شماره 14455 مرکز پژوهش های مجلس تدوین شده است و نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرده اند که حاضر به دفاع از پیشنهاد خود در هر مجمع کارشناسی ای هستند. لذا کار صورت گرفته کاملا کارشناسی بوده و اگر ایشان اطلاع ندارند، ناشی از عدم دغدغه شان نسبت به مسائل ازدواج جوانان است.

طبق آمار بهمن ماه 1394 بانک مرکزی، بانک ها 35 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه پس انداز و 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری پس از کسر سپرده قانونی در اختیار دارند که با نرخ صفر درصد از مردم دریافت کرده اند و در واقع این سپرده ها برایشان هزینه ای نداشته است.

از این مقدار بانک ها تنها سپرده های قرض الحسنه پس انداز را به صورت قرض الحسنه وام داده اند که بیش از 10 هزار میلیارد تومان آن را نیز بر خلاف قانون به صورت ناعادلانه ای به کارکنان خود وام داده اند. همچنین از 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری، هیچ مقدار را به صورت قرض الحسنه وام نداده و به دلیل انحصاری که دارند، از این منابع کسب سود می کنند.

در طرح نمایندگان مجلس، ساماندهی این دو نوع سپرده و استفاده از آن جهت اعطای وام ازدواج، به عنوان منابع وام ازدواج 10 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. تا پیش از این، بانک ها سپرده های قرض الحسنه جاری خود را به صورت قرض الحسنه وام نمی دادند و از این منابع مردم به نفع خود کسب سود می کردند.

از 12 هزار و 500 میلیارد تومانی که طبق گفته میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی برای این تسهیلات نیاز است: 2500 میلیارد تومان از محل وصولی و بازگشت تسهیلات قرض الحسنه، 3 تا 4 هزار میلیارد تومان بر اساس موارد گفته شده در بند 4 از محل افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز و 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از محل تنها 10 درصد از سپرده های قرض الحسنه جاری، امکان اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی به همه زوجین را فراهم می آورد و منجر به طولانی شدن صف وام ازدواج نخواهد شد بلکه این صف را به طور کامل بر می چیند.

 این در حالیست که در این محاسبات، 10 هزار میلیارد تومانی که بانک ها در حوزه قرض الحسنه برخلاف قانون از سپرده های مردم به مدیران و کارکنان خود وام داده و باید جبران کنند هنوز ذکر نشده است و اضافه کردن آن مقدار، منابع موجود قرض الحسنه برای اعطای وام را به بیش از 20 هزار میلیارد تومان می رساند.
 
بنابراین، از آقای صبحی و وزارت ورزش و در پرانتز جوانان تقاضا می شود حداقل با مصوبه وام ازدواج 10 میلیونی بدون اطلاع از جزئیات و منابع پیش بینی شده برای آن مخالفت نکنند؛ بیش از این از شما انتظاری برای انجام اقدامات حمایتی از ازدواج جوانان نمی‌رود.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    واقعیت این است دولت ها همه مسئولیت ها را از دوش باز کرده اند و به گردن مردم گذاشته اند، و مشغول سیاسی بازی و جناح بازی های خود هستندو عملاً خود را کنار کشیده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس