کد خبر 564418
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

آیت‌الله مکارم شیرازی در بیانیه ای نوشت: دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنيت تن نخواهند داد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله مکارم شیرازی در رابطه با اتفاقات اخیر پیرامون مساله حج و کارشکنی‌های عربستان سعودی در صدور روادید برای حجاج ایرانی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کردند:

بسم الله الرحمن الرحيم

كارشكنى‌هاى سعودى‌ها در امر حج بر هيچ كس پنهان نيست، سعى ما بر اين است كه مانند هر مسلمان آزاده ديگرى مراسم حج را با امنيت كامل و عزت و احترام شايسته انجام دهيم، در حالى كه قرائن نشان مى‌دهد سعى عربستان سعودى بر اين است كه به سبب اختلافات سعودى كه با ما دارند تا مى‌توانند از عزت و احترام حجاج ما بكاهند، در حالى كه مسائل مربوط به حج را با مسائل سياسى آميختن يكى از اشتباهات بزرگ آنهاست و بديهى است كه دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنيت تن نخواهند داد.

مسأله مهم اين است كه بايد مسائل مربوط به حرمين شريفين روزى به طور كامل حل شود و آن در صورتى خواهد بود كه گروهى از زبده‌ترين آگاهان نسبت به مسائل حج از سوى سازمان همكارى اسلامى براى نظارت بر امر حرمين شريفين انتخاب شوند كه عربستان سعودى نيز مى‌تواند عضوى از آن باشد.

زيرا تجربه نشان داده آنها به تنهايى نمى‌توانند اين فريضه بزرگ را آن‌گونه كه لازم است اداره كنند، حوادث بسيار دردناك سال گذشته در مسجدالحرام و سپس در منا بهترين گواه آن است.

اينجانب طرحى براى اين مسأله دارم كه پس از تكميل براى علماى الازهر مصر و علماى بزرگ جهان اسلام مى‌فرستم و سپس از آنها دعوت مى‌كنيم تا در همايشى براى تكميل و يافتن طرق اجرايى اين طرح به مشورت بنشينند و عربستان سعودى را براى پذيرش آن تحت فشار قرار دهند.

به يقين اين طرح به نفع آنها نيز خواهد بود و هيچ منافاتى با حاكميت آنها بركشورشان ندارد. قرآن با صراحت تمام مى‌گويد: «همه مسلمين اعم از نزديكان و دوران در مسجدالحرام برابرند»؛ (سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ).

به يقين روزى اين طرح جامه عمل به خود خواهد پوشيد و اميدواريم آن روز نزديك باشد، زيرا وضع فعلى كه سعودى‌ها نسبت به حرمين شريفين نشان مى‌دهند و خود را مالك اصلى آن مى‌دانند براى هيچ كس قابل قبول نيست. ما از انديشمندان جهان اسلام نيز دعوت مى‌كنيم كه اگر نظراتى براى تكميل اين طرح دارند براى ما ارسال دارند.

والسلام على من اتبع الهدى
ناصر مکارم
1395/02/08

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهدی ص ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    درودبرمراجع تقلیدشیعه خصوصاجناب مکارم شیرازی
  • آقای م ر ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    آیت الله العظمی مکارم شیرازی
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    باید ده سال نریم تا حساب بیاد دستشون سعودی بی خاصیت شکم پرست
  • ناشناس ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    الازهر تحت فشارعربستان نباشه،فشاربه عربستان پیشکش
  • مهماندار هواپیما ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    یک سال هم نرویم اتفاق خاصی نمی افته
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
    0 0
    هم در رفتن و هم در نرفتن ضرر می کنیم. بازی دو سر باخت هست.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر
  • هما ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    تا زمانیکه خائنین حرمین شرفین هستند نباید حاجی به مکه رود.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    یا امسال یا سال بعد حج رو ایرانیا بسته میشه .
  • بچه جنگ ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    بنظرم پیشنهادم اینه که آقایان زعما فتوا دهند که هزینه حج عمره را بدهند به جوانهائی که قصدازدواج دارند والله از عمره ثوابش بیشتر نباشه کمتر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس