ترنجستان سروش یکی از کتاب‌فروشی‌های خوب جبهه انقلاب است. کتاب‌فروشی که سالم کار کرده و ازقضا موفق هم بوده‌است و پاتوق بچه‌های مومن و انقلابی حوزه فرهنگ شده است. امروز این کتابفروشی پلمپ می‌شود و داد و فریاد رسانه‌ها هم افاقه نکرده است.

دوربین مخفی در کار نیست/ ترنجستان سروش پلمپ می‌شودگروه فرهنگی مشرق- بعضی چیزها آنقدر عجیبند که گاهی خیال می‌کنی شوخی است و همینطور منتظر می‌مانی تا بالاخره یکی کات بدهد و بگوید: تمام! شوخی بود...محض خنده یا تلنگر زدن و ... بود. اما یکباره می‌بینی زمان گذشت و هیچکس کات نداد. همه‌چیز ظاهرا جدی جدی بوده و حالا دیگر فقط می‌شود گریه کرد.

نمونه‌اش همین ترنجستان سروش. اصلا کاری به این ندارم که مثلا مدیر فروشگاه برای هماهنگ کردن دخل و خرج توی این بازار خراب کتاب، گاهی مجبور بوده بین ده تا کتاب مذهبی و سالم یک رمان عام پسند هم بگذارد، اما انصافا یکی از کتاب‌فروشی‌های خوش‌فکر و توانای جبهه انقلاب بوده‌است. کتاب‌فروشی که سالم کار کرده و ازقضا موفق هم بوده‌است. کتابفروشی که حالا راه امید نویسندگان جبهه انقلاب شده است. نویسندگانی که آرزو داشتند روزی یک کتابفروشی استاندارد و درست، محل عرضه آثارشان باشد. مدیر فروشگاه هم از آنهاست که صبح تا شب توی بازار کتاب چرخ می‌زند تا اگر کم و کاستی در فروشگاهش باشد رفع و رجوعش کند. کتابفروشی که داشت پاتوق بچه‌های مومن و انقلابی حوزه فرهنگ می‌شد.

حالا با این اوصاف مطمئنم نمی‌توانید تصور کنید این کتابفروشی با چنین شیوه و کارکردی چه اتفاقی ممکن است برایش بیفتد. از همان اتفاق‌ها که خیال می‌کنی یک شوخی لوس است و یکباره میبینی جدی جدی است و شوخی در کار نیست.

شبیه یک شوخی
 یک روز صبح ماموری از اداره اماکن تصمیم می‌گیرد برود سراغ ترنجستان سروش.  مسیرش پر از دستفروش‌هایی است که انواع و اقسام کتابها را در بساطشان دارند و همان کنار خیابان بدون هیچ ترسی همه را جهت عرضه، زیبا و مرتب چیده‌اند.

کتابفروشی‌ها هم همه‌جور کتابی دارند. کتابهایی که از زیر دست ممیز در رفته و توصیف‌های ناجوری دارد تا کتاب های ولنتاین و عشق ابدی و بیشعوری و ...

اما هیچکدام ظاهرا آنقدر مهم نیست که جناب مامور بخواهد روی آن متمرکز شود.

مامور یکباره می‌رود توی ترنجستان و مثل شیری که آهو دیده باشد میرود سراغ چند کتاب که عکس قلب رویشان است. بعد همان‌ها را گزارش می‌کند و جعبه‌های کادویی هم که مدعیست برای هدایای ولنتاین درنظر گرفته شده است، اضافه می‌کند و از پلمپ شدن کتابفروشی در آینده نزدیک خبر می‌دهد. همه چیز تند و سریع اتفاق می‌افتد.

مدیر و کارکنان فروشگاه شوکه هستند. در یک چشم به هم زدن همه کارهای خوبی که با مشقت انجام داده بودند دیده نشده و آنها همردیف کتابفروشی های خیلی خیلی متخلف قرار گرفته‌اند. کتابفروشی هایی که قرار بود آیینه عبرت جماعت متخلف شوند.

مدیر که هنوز خیال می‌کند همه چیز در حد دوربین مخفی است با احتیاط جلو می‌رود و شروع می‌کند به توضیح دادن برای جناب مامور. مابین توضیحات هم اینطرف و آنطرف را نگاه می‌کرد که شاید بتواند دوربین مخفی را پیدا کند. اما نمی‌تواند. مامور هم اصلا توجهی به توضیحات ندارد. مامور دست می‌دهدو خداحافظی می‌کندو می‌رود. همه خشکشان زده . یکساعتی که می‌گذرد تازه می‌فهمند چه خبر شده است. گویی تا حالا بدنشان داغ بوده و نفهمیده اند چه به روزشان آمده است. این است که میفتند به این در و آن در زدن.

دو سه روز بیشتر به زمان پلمپ نمانده که مدیر فروشگاه از رسانه ها کمک می‌خواهد. او درباره این اتفاق می‌گوید:
فروشگاه ترنجستان سروش به اتهام واهی و بیشتر براساس یک سوءتفاهم توسط پلیس اماکن اخطار پلمب دریافت کرد و پیگیری­‌های بعدی راه به جایی نبرده و اقدامات قانونی نیز راهگشا نبوده است.

وی در توضیح این خبر افزود: 25 بهمن ماه 94، مأموری از اداره اماکن به فروشگاه آمده و به جلدهای کتاب­‌های یک نشر با موضوع خانواده و ازدواج و با طرح جلد قلب و پس از آن به جعبه­‌های کادوی فروشگاه ایراد گرفت و آنها را تبلیغ و ترویج فرهنگ غربی ولنتاین، نامید.

مکرمی اضافه کرد: توضیحات ما مبنی بر تطبیق جلد با موضوع کتاب و عدم ارتباط آن با اتهام وارده، راهگشا نبود. به هرحال فروشگاه ترنجستان سروش، فروشگاه جامع کتاب و محصولات فرهنگی است که در طول سال با هدف ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی کتاب و محصولات فرهنگی را در حوزه­‌های بزرگسال و کودک و نوجوان عرضه می­‌کند و عرضه جعبه کادو نیز برای کتاب­‌های نفیسی همچون قرآن کریم و قاب­‌های مذهبی فروشگاه، الزامی است. اما توضیحات بنده به مامور محترم اماکن مورد قبول واقع نشده و وی همه آنها را ظاهرسازی خواند.

مکرمی هدف و دغدغه اصلی فروشگاه ترنجستان سروش را عرضه کتاب و محصولات فرهنگی بومی و ایرانی، ذیل گفتمان انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: ما همه این توضیحات را به مامور اماکن دادیم و حتی موضوعات اصلی و محوری کتاب‌­های فروشگاه را نیز بیان کردیم اما خب تاثیری نداشت.

وی در پایان اذعان کرد که از مسیر قانونی، فرآیند جلوگیری از پلمب را نیز طی کرد و نامه جلوگیری از پلمب اتاق اصناف تهران را در تاریخ 94/12/3 تسلیم اداره مرکزی اماکن کرده ولی با این­حال مسئولان مربوطه دستور توقف اجرای حکم را نداده­‌اند.

اما حالا دو سه روز هم گذشته است و داد و فریاد رسانه ها هم افاقه نکرده است. امروز ترنجستان سروش پلمپ می‌شود. به همین راحتی. به همین خوشمزگی.


* کیوان امجدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    روحانی مچکریم
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    وزارت فرهنگی که طبق شعار دولت رویه پلپمپ را پیش نمیگیرد!
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    حالا اگه زمان احمدی نژاد یکی از این فروشگاه های زرد پلمپ می شد بعضی غرب زده ها زمین و آسمان رو بهم می بافتن که آزادی نیست و ... به قول دوستمون منم میگم روحانی مچکریم
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    خیاط هم به کوزه افتاد ! حالا بهتر وضع فروشگاه ها و نشریات توقیفی درک می کنید .
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مصداق چنین برخوردهای گزینشی که برای فرد سابقه بدی هم می شود بسیار زیاد هست
  • هاتفی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اینجوری که نوشتید خودتون مطمئن نشدید تخلفات واقعا چی و در چه حد بوده. راوی هم که خودش طرف ماجراس و احتمال کوچک نمایی هست. اگه واقعا تخلفات قابل توجه بوده، چون تو فروشگاه مذهبی و انقلابی اثر قبح زدایانش بیشتره، باید هم برخورد جدی کرد. من قضاوت نمیکنم. شما هم تا روایت خود پلیسو نشنیدید قضاوت و تعصب قبیلگی نداشته باشید.
  • محسن ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    کجایای کتاباش خوب بود مرد حسابی، بیشتر کافه بود تا کتابفروشی، هیچی هم نداشت
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مشرق زدی جاده خاکی جوری که تخلف رو هم اگه برای خودی باشه چیز خوبیه ولی برای دیگران... مشرق دیگه هیچ امیدی بهت ندارم انصاف و عدالت و امانت داری رو هم کنار گذاشتی..
  • هادی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    خواستار پیگیری سریع موضوع از طرف مسئولین نیروی انتظامی هستیم
  • حمید ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    آنچه از برخورد ماموران راهنمایی در جاده ها دیدم جدا نگران وضعیت ناجا شدم البته پیگیری هم بی نتیجه است
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به هر حال اینگونه تصاویر مناسب طرح جلد کتابهایی که به فرهنگ اسلامی ایرانی میپردازند نیستند و موجب میشوند جوانان ما غربزده بشوند! لذا روحانی مچکریم ...
  • محسن ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    "روحانی مچکریم " پناه میبرم به خدا از استبداد و بستن زبان منتقدان
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    از کی تا حالا اماکن شده نیروی دولت؟ این چاهیه که خودتون واسه خودتون کندین! مملکت هم به روز سیاه نشوندین!
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    یک دلیل روشن برای درستی پلمپ!!!!
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    البته خندیدم به شما!!!! خخخخخخخخخخخ!!!
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    غرب زده ها که جای خود کل سایت های خبری فارسی و غیر فارسی غربی می نوشتند که آی احمدی نژاد یک کتاب فروشی را پلمپ کرد و تی شاید تیتر یاهو نیوز می شد!
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    پس کو شعار های دولت راستگو
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    اماکن جزو دولته دوست عزیز
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    دولت محترم با شعار های قشنگ قشنگ کوش !!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    به نظرم این طرح پلیس برای جلوگیری از فرهنگ غربزده ولنتاین و.... خیلی طرح خوبی است اما از آنجا که در هر نهادی هستند عوامل نفوذی حتما این اتفاق افتاده. وگرنه در شهر کتاب بنده کلی کتاب از مسعود بهنود و سیمین بهبهانی بدون حجاب روی جلد قاب کلوز دیدم و کسی هم برخوردی نکرد. اما تخریب اماکن درست نیست. باید آن مامور که خلاف قانون وقتی دستور پلمپ نشدن رو گرفته میخواد پلمپ کنه باید جلوی این مامور گرفته شود و معلوم شود خودش از کجاهای دیگری دستور داشته که گیر این شکلی داده و حتی قونین درون سازمانی خودشون رو نقض کرده. این اصلا جور در نمیاد مگر اینکه فکر کنیم حتما از جای دیگه ای بهش گفتن گیربده اونم در این حد. عکس قلب و... هم انصافا درست نیس روی جلو کتابها اما اگر واقعا میخوان برخورد کنن باید جلوی ارشاد رو گرفت که اولا به هر نویسنده و انتشاراتی مجوز میده اونم جلد رو تایید میکنه. نه به کتابفروشی. که میگم عکس زنان نویسنده بودار رو بی حجاب میندازن و کاری هم نداره ارشاد
  • سید حبیب ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    دوست عزیز چرا حرف چرت میزنی؟ هرکسی تخلف کرد باید توقیف شود ولی این فروشگاه که تخلف نکرده که بخواد توقیف شود و او فروشگاه های متخلف رو درک کند !! باید قویه قضایه برخورد کند که هر کسی نتواند از پست خودش برای زور گفتن به مردم سوء استفاده کند قویه قضایه باید ورود کند و اگر تخلفی از فروشگاه ثابت نشد ،جریمه کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس