با مروری بر آشوب‌های سال 88 و پس از آن به‌وضوح مشاهده می‌کنیم که کسانی که امروز از دموکراسی و توسعه سیاسی دم می‌زنند همان کسانی هستند که با بر هم‌زدن قاعده بازی، «دموکراسی خیابانی» را جایگزین دموکراسی با صندوق‌های رأی کرده بودند.

«توسعه سیاسی»‌ را با شاخصه آتش زده سطل‌های زباله بسنجیم یا آرای شهرستانی‌ها؟

گروه سیاسی مشرق - روند تاریخی برگزاری انتخابات در ایران نشان می‌دهد که جریان اصلاحات هر کجا پیروزی حاصل کرده انتخابات را دموکراتیک نامیده و هر کجا که دچار شکست شده با بر هم زدن قاعده بازی و حمله به ساختارها ادعای تقلب کرده و از قبول نتیجه امتناع ورزیده است.

در همین راستا سخنان حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران که با زیر سؤال بردن مردم شهرستان‌ها بیان کرد که توسعه سیاسی هرچقدر از تهران دور می‌شود شاخص‌اش بیشتر افت می‌کند یکی از این موارد است.

وی که از بستگان اکبر هاشمی رفسنجانی است پس از قطعی شدن شکست جریان ائتلاف هاشمی، دولت، اصلاحات در سراسر کشور، مردم شهرستان‌ها توسعه‌نیافته سیاسی دانست. او همچنین مردم تهران – که به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند- را در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانست! عضو خاندان هاشمی در این باره گفت: اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت. ظرف 10 سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به‌جای تکیه‌بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند.[1]

اما مهم اینجاست که ببینم چه کسانی از توسعه سیاسی صحبت می‌کنند. با مروری بر اتفاقات سال 88 و پس از آن به‌وضوح مشاهده می‌کنیم که کسانی که امروز از دموکراسی و توسعه سیاسی صحبت می‌کنند با اردوکشی خیابانی و پیگیری خواسته‌های خود در کف خیابان‌ها و آتش زدن سطل‌های زباله به دنبال اهداف خود بودند و به‌نوعی «دموکراسی خیابانی» را جایگزین دموکراسی پای صندوق‌های رأی کردند.

از همین رو بود که در انتخابات دهم مجلس شعار این جریان این بود که «ما با صندوق‌های رأی قهر نمی‌کنیم»[2] و اینک نیز به‌نوعی با عدم پذیرش پیروزی طرف مقابل با برچسب‌زنی رأی شهرستانی‌ها را توسعه‌مند نمی‌دانند.

در همین رابطه اگر بخواهیم شاخصه‌ای بزرگ و چالشی در مورد «توسعه سیاسی» قائل شویم باید به پذیرش شکست از طرف مقابل توجه کنیم که بر اساس این شاخصه اصلاح‌طلبان نمره بسیار پایینی را دریافت می‌کنند. این درحالی است که در بسیاری از کشورهایی که این افراد آن را به‌عنوان الگوی سیاسی خود پذیرفته‌اند رسم است که فرد شکست‌خورده پیروزی را به رقیب تبریک بگوید و درواقع به رأی مردم احترام بگذارد.

واقعیت این است که در سال 88 شاهد این نوع رفتار توسعه محور از سوی عناصر سیاسی این جریان که امروز مردم را به دلیل عدم اعتماد به آن‌ها در شهرستان‌ها توسعه‌نیافته قلمداد می‌کنند شاهد نبودیم.

در این راستا سخن محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم بسیار قابل توجه است. وی با زیر سؤال بردن رأی مردم در سال 84 و در برنامه شناسنامه می‌گوید: دل ما با کسی که سال 84 پیروز شد اصلاً صاف نشد و هیچ وقت نتوانستیم او را به عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و با فرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم. شاید هم اشتباه می‌کردیم اما به هرحال اگر دوباره به عقب برگردیم فکر می‌کنم انتخاب‌های من درست بود هرچند به وسلیه اکثریت تایید نشد.» [3]

اگر نگاهی به روزنامه‌های این جناح پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان بیندازیم به وضوح عدم تحمل پیروزی کاندیدای دیگر از سوی این جریان را مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده روحیه سیاسی اصلاح‌طلبان است که باوجود شعار «زنده‌باد مخالف من»‌ با روحیه خودمحور به‌هیچ‌وجه تاب تحمل رقیب را ندارند؛ موضوعی که علت نسبت دادن توسعه نیافتگی به مردم شهرستان‌ها را توسط مرعشی، به خوبی نمایان می‌سازد.

از سوی دیگر این روزها از برخی از نیروهای این جریان نیز شنیده می‌شود که بیان می‌دارند که مجلس مردمی‌تر شده است که طعنه‌ای به آرای گذشته مردم در مجلس شورای اسلامی نهم است. حال با تمامی این اوصاف به نظر می‌رسد که اگر قائل به توسعه سیاسی باشیم در ابتدا بایستی رفتار توسعه محور داشته باشیم و سخنان افرادی که در عمل به مردم‌سالاری احترام می‌گذارند را بپذیرم نه کسانی که با جرزنی سیاسی زمانی که متوجه شکست خود می‌شوند زیر میز زده و بازی را به هم می‌زنند و رفتارهای وحشیانه از خود نشان می‌دهند.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/541758

[2] http://www.isna.ir/fa/news/94111610131

[3] http://aftabnews.ir/fa/news/249092

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    واقعا عقل و چشم و گوش و شعور را خود را بسته اند و فقط دهانشان را باز کردند و در حقیقت به شعور خود میخندند
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اولا که حرف مرعشی بیراه هم نیست در شهرستانها بعلت کوچک بودن از نظر وسعت و جمعیت تعلقات قومی بسیار تاثیرگذارند ولی در تهران چنین نیست مضافا اینکه در تهران قومیت خاصی زندگی نکرده و از همه ایران در آن ساکن هستند و بنوعی ایران کوچک است درمورد سطل آشغال آتش زدن که انقدر روی آن مانور میدهید هم اگر ذره ای انصاف داشته باشید و حداقل کامنت بنده را منتشرکنید دلیل آن کار این بود که از شر اثرات گاز اشک آور خلاص شوند
  • هما ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ناشناش 1- در شهرستانها ملت کاندیدهارا میشناسد و با اگاهی به ان رای میدهد . زمانی که در فتنه 88 اشوبگران مغازه های مردم را اتش زدند و به پایگاهای بسیج حمله کردند می خواستند از شر گاز اشک اور خلاص شوند . منهم باور کردم . مومن خانه و مغازه مردم چه ربطی با گاز اشک اور دارد. اگر مغازه ات تخریب شده بود این دیدگاه موهوم را نداشتی.
  • ناشناس ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    توجیه تون برای هتک حرمت عاشورا چیست؟!!!! توجیه تون برای شعارهای ساختارشکنانه چیست؟!!!! همه چیز را که نمی شود ماست مالی کرد، حمله با بانک ها واماکن عمومی را چگونه توجیه می کنید؟!!! همدستی با بهاییها ومنافقین وسلطنت طلبها برای قشون کشی خیابانی وبه آشوب کشیدن مملکت که با لبخند رضایت صهیونیستها وآمریکا وانگلیس وضدانقلاب وریگی معدوم ووهابی ها همراه بود راچگونه توجیه می کنید؟حمله به پایگاه بسیج برای مسلح شدن وایجاد جنگ خیابانی را چگونه توجیه می کنید؟!!!! برهنه کردن مردم بی گناه را چگونه توجیه می کنید؟!!! حمله کردن وآتش زدن مسجدکه منجر به شهادت تعدادی نمازگزارشد را چگونه توجیه می کنید؟!!! طوری صحبت می کنند انگار کل کارشان آتش زدن چهارتا سطل زباله بوده!!!!!
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق دست وردار حنات رنگی نداره
  • ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    سبک زندگی بیگانگان را داشتن و فالوده خوردن با آنان به مراتب از تعلق قومی داشتن پست تر است. ضمنا اتوبوس و مسجد و آدما رو هم برا اثرات گاز اشک آور آتیش میزدید؟
  • جوادی ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    تهران پایتخت جرم طلاق فساد جنایت دزدی
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    دلیلهای تازه برای سطل زباله آتش زدن میتراشند گاز اشک آور؟؟؟؟؟ طرف اصل مسئله رو ول کرده چسبیده به گاز اشک آور اگر به دموکراسی قائل بودی چرا وسط خیابون داشتی شیشه های مغازه ها رو پایین میاوردی این جماعت مجسمه توجیه شده اند
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    به طرفداران این طیف که نگاه کنیم یک خصوصیت اخلاقی بارز در اکثرشان به چشم میخورد پافشاری برای قبولاندن نظر خود به دیگران و در این کار آسمان و ریسمان و کل تاریخ را به هم میبافند
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اینقدر از توسعه سیاسی مردم تهران دم نزنید اولا کمتر از ۲۵ درصد رای تهران رای همه تهران نبود ثانیا با خوشخیالی فکر نکنید آنها که رای نداند همنظران شما بودند ثالثا توسعه سیاسی با رای دادن به جوانان خام و افراد بی تجربه حاصل که نمیشود به شدت به زیر سوال هم میرود
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    حتی سازمانهای نظر سنجی امریکا هم نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند
  • سروش ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آتش زدن اتوبوس هم برای همین کار بود؟ چرا لباس خودشون رو آتش نزدند؟ آتش زدن موتور سیلکت پارک شده مردم هم برای فرار از گاز اشک آور بود اگر شما انصاف می داشتید به اینها می گفتید حق الناس مردمی رو می شناسم که از این واقعه آسیب مالی دیدند اینها همش هزینه ای بود که می خواستند به نظام و مردم تحمیل کنند جناب خیلی ساده از کنار حق الناس و بیت المال رد می شی باشه گردند انشالله هرگز حالتون نباشه
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مرعشی عقلش
  • چناری ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    در همان سال 88 من تهران
  • محمد ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آتش زدن پرچم امام حسین و پاره کردن عکس امام خمینی و روزه خوری و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه هم کار آدم فضایی ها بود!!!!!!
  • فریاد ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    واقعا این مرعشی ؟این چطور شده تئوریسین یه جریان فکری ؟سوادش چیه ؟کار انقلابی اش چی هست ؟
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مرعشی بهتره برگرده دهاتشون
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    بعضی فکر میکنند مردم تهران شهروندان درجه یک و باقی کشور شهروند درجه 2 هستند و رای انها اهمیتی ندارد.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مرگ بر منافق اینقدر بخورید تا باد کنید.....
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مرگ بر منافق اینقدر بخورید تا باد کنید.....
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آشغال های دروغگو. اون کسی هم که رای مردم رو به تهرانی و شهرستانی تقسیم کرد خود شماها بودید. اگه شرف داری چاپ کن.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    حتی سازمانهای نظرسنجی امریکا انتخابات 88 راتایید کردند
  • ایرانی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اتفاقا به نظر خیلی از مردن رای شهرستانها براثر شناخت اصولی کاندیداهاست ورای تهرانیها وکلا ارایی که بر پایه تحزب صورت میگیرد هرچه به سلیقه افراد بالادست نزدیکتر باشد افراد زیر مجموعه بدون شناخت وکورکورانه باید رای بدهندو افرادی انتخاب شوند که کمترین وزن سیاسی را دارند
  • ناشناس ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    رای تهرانیهای مرفه که به یک لیست رای دادند احمقانه ترین نوع انتخاب بود با سفارش خارج نشین ها
  • مهدی 90085 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    و آنها...... برای گرفتن رای مردم در انتخابات آینده به هر راهی چنگ میزنند وشعارشان اینست هدف وسیله را توجیه میکند
  • سلام ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    این کوفی مسلکان ترسی را که از نا امنی فتنه 88 عارض تهران کردند و رای مردم را رم دادند به فکر اجرای آن در شهرستانها هستند - مردم باید برا سالهای بعد بهوش باشند - مردم ایران به نا امنی حساس هستند این هنر مردم ایران است و امنیت را اهمیت می دهند به همین دلیل تا ببینند خانه به آتش تهدید می شود برای حفظ امنیت خودشان را کنار می کشند تا رقیب نا امنی نکند و به مرور سر عقل بیاید - البته این یکی از هزاران خصلت پسندیده ایرانیان است خصلت دومشان همدلی و همبستگی سخت وصخره ای در دمقابل دشمنان ایران است که در هر شرایطی در مقابل دشمن مشترک متحد و تا دفع نکنند آرام نمی نشینند در این مورد ببینید در همین تاریخ معاصر خودمان آمریکائیها و انگلیسیها و..در شهریور 20 جنگ باصطلاح جهانی دوم ایرا ن را اشغال کردند ایرانیها آن قدر حوصله کردند تا کشور خودرا پیدا کرد و دم آن ها را قیچی کردند - بیگانه ستیزی و دشمن ستیزی ایرانیان بی نظیر است.
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    در تهران تعلقات ماهواره ای و چت بازیه! دوما کافر همه را به کیش خود پندارد لابد خودتون بر اساس تعلقات قومی رای میدین که همه رو به این چشم میبینین ضمنا این سطل آشغال بازی هاتون رو فقط میتونی برا همون مردم شهرستانها بگی برا گاز اشک آور.چون من تو کل اونهمه ماجرا 20 تا گاز اشک آور ندیدم که اینهمه سطل آشغال دیدم. با اونهمه فتنه ای که کردین.البته چند بارش هم بود که دیدم خود سبزها مینداختن از کف زمین قل میدادن سمت این وریا قوطیشو بگن اونا زدن. تو دانشگاه تهران وقتی دست یارو رو وقتی داشت این کارو میکرد بین زمین و هوا گرفتن آوردن بالا که حالا بگو کی گاز میزنه یلی برا شما و امثال شما بد شد. بالاخره هر کی با هم تراز خودشدست و پنجه نرم میکنه شمامبا سطل آشغال
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    جالبی اش اینه که بعد یک کم میگذره حرف میزنن هی هر چی هیچی نمیگی آخرش معلوم میشه منظورشون از توسعه اینه که آدمها مثل حیوونا لخت بیان تو خیابون!!یعنی این آخر تدبیر و توسعه است!!! احتمالا راز بقا میبینن هی با خودشون میگن کشورهای توسعه یافته!!!
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آهای ناشناس بی سواد بی ادب. دهاتی به کسی میگن که از روی لجاجت و به خاطر مسائل مادی و دنیوی و با چشم بسته بره و فقط به یک لیست رای بده.فهمیدی؟ به دهات توهین نکن که همین دهات هستند که همیشه برای دفاع از ارزشها و..... سینشون رو سپر کردند و از همه جلوتر هستند و در جشنواره ها و المپیادها و..... جزء بهترینها هستند. هالا هر آدم بی سواد بی هویتی تا کم میاره اسم دهات و دهاتی رو میاره که همین نوع صحبت کردن هم نشون دهنده سطح فکر و سواد اجتماعی و آکادمیک یک فرد میتونه باشه. اتفاقا مرعشی هر چی هست یا نیست بچه شهر هستش و نه روستا. تو هم آخرین بارت باشه که به روستاءیها توهین میکنی.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من خودم شهرستانی هستم .خیلی جالبه که بعغی از این آقایون که نمیخان واقعیت مردم شهرستانها و روستاها رو قبول کنن به این نوع توجیهای بنی اسرائیلی روی آوردن. در حالیکه رای مردم شهرستان به دلیل آشنایی کامل با اشخاص که کاندید می شوند کاملا از روی آگاهی و از اون مهمتر از روی شناخت کافی و کامل از تمام فامیل و گرایشات و نوع فکر و دیدگاههای این افراد کاندید شده هستش. یعنی مردم شهرستانهاها تا این حد از افراد کاندید شده آگاهی دارند که حتی از نوع فعالیتها و رفتارها و در کل همه چیز حتی خانواده و خاهر و برادر افراد کاندید شده اطلاع دارند. در صورتی که در همین انتخابات این سری مردم تهران به صورت لیستی رای دادند و این به آن معنیه که شاید فقط با اعتماد به گفته های مثلا یک یا چند فرد خاص به افرادی رای داده باشند که اصلا نه اونا رو میشناسند و تا به حال اسمشون به گوششون خورده. من خودم نماینده شهرم رو از نزدیک میشناسم.بارها باهاش صحبت و درد دل کردم. تمام فامیل. پدر و مادر و خاهر و برادر ایشون رو میشناسم. و حتی کاندیداهای دیگه ای هم که بودند رو میشناختم. و اگر من نمیشناختم بزرگترها کاملا باهاشون آشنا بودند. حالا با این تفاسیر به نظر شما رای مردم شهرستانها از روی آگاهی و شناخت و پیشینه و صداقت و راستی و درستی نمایندگانشون انجام میگیره یا رای دادن لیستی مردم تهران؟ قضاوت رو بر عهده خودتون میگذارم.
  • مجید ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    در قلب هایشان مرض دارند دوای درد این مرض چیه چطور میشه درمانش کرد؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    درعوض در تهران حرب و جناح بازی هست.
  • ناشناس ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    در شهرستان ها به علت کم بودن تعداد کاندیداها مردم با شناخت و آگاهی رای میدهند اما متاسفانه در تهران بدون شناخت رای داده اند .
  • ولی اله از رامسر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    حرف درستی زده اند واقعا درمورد شهر کوچک ما درست گفتند
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    0 0
    در رامسر یک اصلاح طلب رأی آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس