مؤسسه «ایران‌پُل» که از دفتر نظارت بر تحریم‌های ایران در آمریکا، مجوز اجرای نظرسنجی در ایران را دریافت کرده آزادانه در حال فعالیت رسمی در سطح کشور است و می‌تواند علاوه بر ده‌ها نوع خدمات مختلف به سرویس‌های جاسوسی بیگانه، اطلاعات (Intelligence) را از ایران برای دولت‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی غربی تولید کند.

گروه جنگ نرم مشرق-  ماه گذشته یک نظرسنجی با عنوان «گرایش ایرانیان در انتخابات مجلس آینده: اقتصادی، سیاسی و امور خارجه» در چهار موضوع انتخابات هفتم اسفند، برنامه هسته‌ای، آمریکا و منازعات منطقه‌ای منتشر شد و بسیاری از خبرگزاری‌ها این نظرسنجی را منتشر کردند. این گزارش توسط مؤسسه نظرسنجی کانادایی به نام «ایران‌پل» با همکاری دانشگاه تهران طی دو هفته آخر دی‌ماه در یک نظرسنجی تلفنی از میان 1012 ایرانی تهیه شده بود. پیشتر نیز نتایج نظرسنجی‌های این مؤسسه کانادایی از داخل ایران در رسانه‌های داخلی منعکس شده بود.

«ایران‌پل» (IranPoll) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کانادایی «پیپل آنالیتیکس اینک» (PEOPLE ANALYTICS INC.) واقع در تورنتو که یک مؤسسۀ بظاهر خصوصی مشاوره، نظرسنجی و دیدبانی اجتماعی است؛ این مؤسسه که تمرکز خاص بر روی موضوع ایران دارد، به‌صورت علنی در ایران فعالیت می‌کند و مرکز «تهران» این مؤسسه که نشانی آن نیز در سایت «ایران‌پل» وجود دارد، دارای مرکز تماس (CALL CENTER) برای نظرسنجی تلفنی است؛ همچنین به غیر از تهران، این مؤسسه در هشت شهر مهم ایران (رشت، تبریز، کرمانشاه، اهواز، اصفهان، شیراز، زاهدان و مشهد) حضور فعال دارد و در سرتاسر کشور به‌صورت میدانی و چهره به چهره نیز با فرم‌های نظرسنجی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل مردم ایران می‌کند.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
تصویر ساختمانی که شرکت کانادایی (PEOPLE ANALYTICS INC.) در آن قرار دارد و «ایران‌پل» (IranPoll) یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به حساب می‌آید.

در سایت «ایران‌پل» (IranPoll) آمده است: «"ایران‌پل" با اتکا بر روش علمی، خدمات پژوهشی و مشاوره مستند به مشتریان خود ارائه می‌دهد و از طریق مشاهده تجربی و روش‌های علمی، مخاطبان خود را در جریان شناخت بهتری از مردم ایران قرار می‌دهد. تا به امروز، متخصصان ما خدمات بسیاری را به مشتریان خود در بخش‌های خصوصی و دولتی، اندیشکده‌ها، موسسات دانشگاهی و پژوهشی و سازمان‌های خصوصی در سرتاسر جهان ارائه دادند. مرکز تماس نظرسنجی سایت «ایران‌پل» در تورنتو، مشتریان خود را به طور وسیع با مراکز داخل ایران مرتبط می‌سازد. مرکز تماس تهران جهت انجام برخی پروژه‌های این مؤسسه دایر است.»

توضیحات و عملکرد این مؤسسه موجب طرح این سؤال می‌شود که اگر این مؤسسه غربی مجوز فعالیت در ایران ندارد، پس چگونه با وجود انتشار گزارش‌های نظرسنجی به صورت علنی، تا کنون جلوی فعالیت آن گرفته نشده و اگر هم مجوز از نهادهای رسمی دارد، چگونه یک مؤسسه غربی اجازه انجام نظرسنجی در ایران دارد، در حالی که با این وسیله علاوه بر ده‌ها نوع خدمات مختلف به سرویس‌های جاسوسی بیگانه، می‌تواند اطلاعات (Intelligence) را از ایران برای دولت‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی غربی تولید کند؟

نظرسنجی /// در حال ویرایش
«ایران‌پل» (IranPoll) یک مؤسسۀ بظاهر خصوصی مشاوره، نظرسنجی و دیدبانی اجتماعی است که تمرکز خاص بر روی موضوع ایران دارد و به‌صورت علنی در ایران فبعالیت می‌کند.


گرفتن نبض جامعه توسط سرویس‌های جاسوسی

سرویس‌های اطلاعاتی برای جمع‌آوری اطلاعات از روش‌ها و منابع آشکار گوناگون استفاده می‌کنند. منابع آشکار (1) منابعی است که در دسترس همگان بوده و از آن به راحتی و بدون محدودیت می‌توان استفاده کرد، همانند روزنامه‌ها، مجلات و برنامه‌های تلویزیونی. سازمان‌های اطلاعاتی با قرار دادن اطلاعات آشکار در کنار یکدیگر و تجزیه و تحلیل‌های دقیق به نتایجی می‌رسند که اغلب شهروندان عادی به آنها فکر نمی‌کنند و حتی بعضی خبر‌نگاران و گزارش‌گران به ابعاد اخبار و گزارش‌هایی که تهیه می‌کنند، از نظر "اطلاعاتی" آگاهی لازم را ندارند .

یکی از جنبه‌هایی که این سازمان‌های اطلاعاتی در حوزه اطلاعات آشکار به آن توجه دارند، بازتاب اطلاعات و اخبار پخش شده و واکنش مردم در مورد آن‌ها است که به آن افکار عمومی هم گفته می‌شود. افکار عمومی (Public opinion) (2) یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در علوم اجتماعی است که از دو واژه Poll (نظرخواهی) و Public (عمومی، عامه) گرفته شده و برخاسته از ضمیر باطن یک ملت و نوعی واکنش مردم نسبت به موضوعی است که در سرنوشت آنها تاثیر می‌گذارد.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
این مؤسسه نظرسنجی به غیر از تهران، در هشت شهر مهم ایران (رشت، تبریز، کرمانشاه، اهواز، اصفهان، شیراز، زاهدان و مشهد) حضور فعال دارد.

روش‌های مختلفی برای شناخت افکار عمومی وجود دارد که معمول‌ترین آن از طریق نظرسنجی که تکنیک‌های خاص خود را دارد، انجام می‌گیرد؛ به‌طور عموم مشتری اصلی نظرسنجی‌ها، نهادهای تحقیقاتی و آماری دولت هر کشوری است که البته سازمان‌های اطلاعاتی به‌صورت پوششی نیز در کشورهای هدف اقدام به نظرسنجی و جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند.

درنظرسنجی نیاز‌ها و کمبود‌های هر جامعه آشکار و بدین وسیله اندیشه‌ها و افکار پنهان جامعه به سطح آورده می‌شود؛ نظرسنجی یکی از عوامل تعیین‌کننده در توسعه به شمار می‌رود و مسؤولان هر حکومتی و در بعضی موارد حتی خود جامعه نیازمند پژوهش برای آگاهی از نگرش‌ها، اطلاعات و رفتار مردم، چه به شکل جمعی و چه فردی است؛ اما این اطلاعات باید توسط مراکز نظرسنجی بومی تولید و در اختیار صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان آن کشور باشد، نه در دسترس سرویس‌های اطلاعاتی رقیب یا دشمن.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
"اطلاعات" (Intelligence) باید توسط مراکز نظرسنجی بومی تولید و در اختیار صاحب‌نظران، کارشناسان و مسئولان آن کشور باشد، نه در دسترس سرویس‌های اطلاعاتی رقیب یا دشمن.

در نظرسنجی، کیفیت و کمیت "رضایت" یا "عدم‌رضایت" مردم از اجزای مختلف حکومت و جامعه تا حدودی مشخص می‌شود که این اطلاعات استراتژیک باید در دست افراد، سازمان‌ها و نهادهای واجد صلاحیت هر کشوری باشد تا هرچه سریع‌تر درصدد برطرف کردن عوامل نارضایتی گام بردارند و از تبدیل برخی مسائل به بحران جلوگیری کنند؛ همچنین این اطلاعات گران‌قدر کمک می‌کند تا مسؤولان در راستای تقویت جایگاه‌هایی که باعت رضایت مردم شده است، قدم بردارند. از این رو اگر این اطلاعات در دست سازمان‌های اطلاعاتی دشمن قرار بگیرد، به‌طور دقیق این فرمول را برعکس اجرا خواهند کرد؛ یعنی با شناسایی مسائلی که موجب نارضایتی مردم است، تمرکز کرده و با دامن زدن بیشتر به آن موارد، تلاش در ایجاد شکاف بیشتر بین جامعه و حکومت کرده و سعی در ایجاد بحران می‌کنند؛ همچنین با شناسایی نقاط قوت حکومت و جامعه، با طراحی عملیات روانی به تخریب این نقاط قوت در اذهان عمومی کرده و مردم را نسبت به حکومت و جامعه بدبین‌تر می‌کنند و جمع این موارد در نهایت، به ایجاد فاصله بین مردم و حکومت و در انتها احتمال تغییر نظام بینجامد.

درواقع این اطلاعات برای جامعه به مثابه نبض است و سرویس‌های جاسوسی به دنبال گرفتن نبض جامعه هستند تا با شناخت لایه‌های پنهانی‌تر جامعه، بتوانند قوی‌ترین ضربه خود را به ضعیف‌ترین قسمت از بدن آن جامعه وارد کنند.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
موسسه «ایران‌پل» (IranPoll) در ایران دارای مرکز تماس (CALL CENTER) برای نظرسنجی تلفنی است.

افشای لایه‌های پنهانی جامعه ایران توسط مؤسسه کانادایی

«ایران‌پل» از سال 2006 میلادی، نظرسنجی از مردم ایران را شروع کرده و جالب اینکه این مؤسسه تابستان امسال از دفتر نظارت بر سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (مسؤول رسمی نظارت بر تحریم‌های ایران) مجوز تبادلات لازم جهت تسهیل و پرداخت برای نظرسنجی‌های عمومی در ایران را دریافت کرده است.

این مؤسسه در این رابطه در سایت خود آورده است: «ایران‌پل علاوه بر توانایی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در زمینه دیدگاه ایرانیان خارج از کشور، کاملاً آگاه است که برخی از طرح‌ها و موضوعات پژوهشی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات از داخل ایران است؛ «ایران‌پل» همچنین کاملاً از این موضوع آگاه بود که بسیاری از مشتریان بالقوه، نیازمند به اطلاعات قابل اتکا از ایران، در ایجاد ارتباط با خدمات پژوهشی افکار عمومی به علت نگرانی از قوانین تحریمی آمریکا و ترس از اینکه قرارداد جمع‌آوری چنین اطلاعاتی ممکن است در مغایرت کامل با قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داشته باشد، مردد بودند. بنابراین در ژوئن 2015 میلادی درخواست مجوز از وزارت خزانه‌داری جهت انجام پروژهای پژوهشی نظرسنجی و جمع‌آوری افکار عمومی از ایران شد که در تاریخ 4 سپتامیر 2015 میلادی این مجوز صادر شد.»

نظرسنجی /// در حال ویرایش
موسسه «ایران‌پل» (IranPoll) از دفتر نظارت بر سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (مسئول رسمی نظارت بر تحریم‌های ایران) مجوز تبادلات لازم جهت تسهیل و پرداخت برای نظرسنجی‌های عمومی در ایران را دریافت کرده است.

بر اساس این مجوز، «ایران‌پل» مجاز به بهره‌برداری از نهادهای غیردولتی ایران جهت انجام حجم وسیعی از پروژه‌های پژوهشی مرتبط با افکار عمومی و به‌کارگیری ظرفیت‌های داخل ایران برای تأمین نیازهای پژوهشی مشتریانش است. این مجوز همچنین به افراد و نهادهای آمریکایی نیازمند به اطلاعات پژوهشی داخل ایران، اجازه می‌دهد که از خدمات پژوهشی افکار عمومی این مؤسسه با خیال آسوده استفاده کنند.

جمع‌آوری و نجزیه و تحلیل اطلاعات از داخل ایران موجب شده که این مؤسسه کانادایی شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشود تا بتواند جنبه‌های پنهانی جامعه ایران را کشف کند و در اختیار غربی‌ها قرار دهد. این موضوع را می‌توان در پاراگرافی از سایت این مؤسسه برداشت کرد: «متخصصان ما طی یک دهه تجربه خدمات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، رسانه‌ای، و پژوهشی را به مشتریان خود از سراسر کشورها ارائه دادند؛ همچنین سعی مستمری در آشکارسازی ابعاد پنهانی جامعه ایران برای جامعه بین‌الملل کرده‌اند. تحت این مجوز اکنون مشتریان آمریکایی ما از خدمات پژوهشی افکار عمومی داخل ایران نفع می‌برند.»

نظرسنجی /// در حال ویرایش

یکی از نمونه‌های آماری منتشر شده توسط موسسه «ایران‌پل» (IranPoll): «نمودار زمان-فعالیت زندگی مردم ایران در سال 2014»


«وکس‌ایران» (VoxIran)، بانک اطلاعاتی نظرات ایرانیان

این مؤسسه کانادایی که بنا به اذعان خود به‌دنبال "صدای مردم ایران" است، یک بانک اطلاعاتی از نظرسنجی‌ها شامل نظرات ایرانیان به نام «وکس‌ایران» (VoxIran) دارد؛ بنابر اظهار این مؤسسه نظرسنجی، ایرانی‌ها در این بانک اطلاعاتی به سه هزار سؤال پژوهشی از میان 185 بررسی الگویی محتمل که از سال 2006 تا 2016 میلادی بر روی 280 موضوع اصلی و فرعی صورت گرفته، و شامل بررسی آماری در مقاطع زمانی می‌شود، پاسخ داده‌اند. «ایران‌پل» این پروژه را وسیع‌ترین بانک اطلاعاتی نظرسنجی‌های قابل اتکا از مردم ایران می‌داند.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
«ایران‌پل» پروژه "صدای مردم ایران" به نام «وکس‌ایران» (VoxIran) را وسیع‌ترین بانک اطلاعاتی نظرسنجی‌های قابل اتکا از مردم ایران می‌داند.

«وکس‌ایران» شامل هزاران سؤال از صدها برسی الگویی محتمل از سال 2006 میلادی به بعد، بر روی موضوعات مختلف است که شامل انتخابات، حقوق بشر، دموکراسی، تهدیدات و برنامه هسته‌ای ایران است؛ همچنین شامل سنجش قابلیت پذیرش فناوری‌های نوآورانه و نوین و بررسی نقش و تأثیر دین در زندگی روزمره مردم ایران می‌شود. برای نمونه به بعضی از سرفصل‌های نظرسنجی این مؤسسه از مردم ایران توجه کنید: «حمایت از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز، ارزیابی توان نظامی و دفاعی ایران، فرهنگ دفاعی، درک سطح تهدیدات، بررسی منابع خبری که مردم ایران از آن استفاده می‌کنند، اعتراضات و ناآرامی‌ها، فساد و رسوایی‌ها، روابط ایران و آمریکا، حمایت ایران از گروه‌های غیردولتی، اثرات تحریم‌های اقتصادی، کارگران و کارمندان، فقر، باورها و فعالیت دینی، نقش دین در سیاست و جامعه، روابط خارج از زناشویی و فعالیت‌ها و سلامت روابط جنسی.»

نظرسنجی /// در حال ویرایش
ارزیابی توان نظامی و دفاعی ایران، اعتراضات و ناآرامی‌ها، اثرات تحریم‌های اقتصادی، نقش دین در سیاست و جامعه، روابط خارج از زناشویی و فعالیت‌ها و سلامت روابط جنسی از جمله 280 موضوع اصلی و فرعی است که «ایران‌پل» از سال 2006 میلادی تا کنون در رابطه با آنها از مردم ایران نظرسنجی کرده است.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
تصویر کوچک یکی از تحلیل‌های آماری مؤسسه «ایران‌پل» (IranPoll) برای نمونه کار با هدف جذب مشتری

بررسی و ارزیابی چهره‌های عمومی ایران نزد افکار عمومی یکی دیگر از پروژه‌های این مؤسسه غربی بوده است. در سایت «ایران‌پل» به بعضی از این اسامی اشاره شده است: سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا عارف، منصور ارضی، محمدرضا باهنر، مهدی چمران، علی دایی، معصومه ابتکار، غلامحسین الهام، محمدباقر قالیباف، محمد غرضی، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، مهدی کروبی، [حضرت آیت‌الله العظمی] سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب)، سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، علی لاریجانی، مهران مدیری، علی مطهری، منوچهر متکی، میرحسین موسوی، علی نیکزاد، مصطفی پورمحمدی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، حسن روحانی، علی‌اکبر صالحی، مجتبی ثمره‌هاشمی، علی شمخانی، قاسم سلیمانی، احمد توکلی، علی‌اکبر ولایتی و محمدجواد ظریف.

نظرسنجی /// در حال ویرایش
بررسی و ارزیابی چهره‌های عمومی ایران نزد افکار عمومی یکی دیگر از پروژه‌های این مؤسسه غربی است که در لیست منتشرشده به غیر از اسامی بعضی مسؤولان حکومت، نام افرادی مانند مهران مدیری، حاج منصور ارضی و علی دایی به چشم می‌خورد.

بررسی موسسه «ایران‌پل» /// در حال ویرایش
بخشی از لیست چهره‌های عمومی ایران که  توسط «ایران‌پل» (IranPoll) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.


"بی‌بی‌سی"؛ مشتری ثابت مؤسسه «ایران‌پل»

سایت «ایران‌پل» اسامی 21 نهاد و سازمانی که از مشتریان این مؤسسه هستند را با ارائه تصویر لوگوی آنها معرفی کرده و نکته جالب آنکه لوگوی اولین مشتری آن مربوط به بنگاه خبرپراکنی انگلیس یعنی «بی‌بی‌سی» است؛ در این سایت آمده که: «کارشناسان ما در «ایران‌پل» گستره‌ای از پژوهش‌ها و خدمات تحلیلی را در اختیار کاربران و سازمان‌ها در بخش‌های دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی قرار می‌دهند.»

موسسه‌ای که نبض افکار عمومی را از ایران به خارج ارسال می‌کند + تصاویر /// در حال ویرایش
نمونه‌ای از مشتریان مؤسسه «ایران‌پل» جهت دریافت "اطلاعات" از داخل ایران

مشتریان این مؤسسه از سازمان ملل متحد و کمیسیون اروپا گرفته تا بانک جهانی و دانشگاه «جرج تاون» آمریکا و «بی‌بی‌سی» انگلیس است که این مسئله نشان از اهمیت جامعه ایرانی برای دولت‌ها و همچنین مراکز مطالعاتی که خدمات خود را در اختیار دولت‎‎ها قرار می‌دهند، دارد.

برآورد وضعیت از افکار و زندگی مردم ایران جهت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری توسط دولت‌ها چه از جنبه تأثیرگذاری سیاسی و همچنین جنبه اقتصادی بر جامعه ایرانی، نیازمند این "اطلاعات" ناب است تا رسانه‌هایی مانند «بی‌بی‌سی» بتوانند منطبق بر آن به تولید برنامه بپردازند.


اطلاعات (Intelligence) سرمایه ملی است

سازمان‌های اطلاعاتی در تلاش هستند تا به‌صورت مخفی در کشورهای هدف اقدام به نظرسنجی عمومی کنند، حال آنکه این مؤسسه کانادایی به‌صورت علنی و در روز روشن و حتی با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک از طریق نظرسنجی انجام می‌دهد.

نظرسنجی جزء روش‌های پیمایشی و کاربردی محسوب می‌شود و هر اندازه با طرح، زمان‌بندی و بهره‌گیری از اصول علمی و دقت کافی پیمایش انجام شود، آن پیمایش موفق‌تر و معتبرتر خواهد بود و نتایج آن با واقعیت انطباق بیشتری خواهد داشت؛ از این رو به غیر از دولت‌های هرکشور، سرویس‌های اطلاعاتی نیز به دنبال کسب اطلاعات دقیق، معتبر و روزآمد با استفاده از نظرسنجی‌ها هستند.

کارشناسان اطلاعاتی درباب استفاده از منابع آشکار و تفسیر و پرورش اطلاعاتِ تحت ارزیابی، نظریات مختلفی دارند از جمله سرتیپ "واشنگتن‌پلت" افسر بازنشسته نیروی زمینی آمریکا و دانشجوی اطلاعات استراتژیک، این روش پرورش اطلاعات را به یکی از اصول اساسی حساب جامع تشبیه می‌کند، که می‌گوید: «چنان‌چه شما به اندازه کافی (هیچ‌چیزها) را با هم جمع کنید، مجموع آنها (چیزی) می‌شود». (3)

اطلاعات (Intelligence) در عصر حاضر یکی از مؤلفه‌های اساسی قدرت محسوب می‌شود و در نتیجه حکم "سرمایه ملی" را برای کشورها دارد؛ بنابراین فعالیت آزادانه یک مؤسسه نظرسنجی غربی در ایران، یک تهدید بزرگ امنیت ملی به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر جلوی فعالیت این مؤسسه و مؤسسات مشابه گرفته شود.



پی‌نوشت:

1) مقالات فریال فلاح

2) مقاله رحیم یعقوب زاده

3) کتاب «استراتژی بزگ» نوشته "جان‌ام. کالینز"، ترجمه کورش بایندر، ص 40

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • بی سواط ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ای باباشما هاتوهم توطئه دارینهاااا این بندگان خدا دارن برای رضایت خدا و مومنین مثل بی بی سی و امریکا و سازمان ملل دارن برای ما که از جامعه اطلاع داشته باشیم سعی و کوشش میکنن ای متوهم ها ای تندروها ای (این قسمت برای دشمنان مشرق ) حالا تازه شم با مجوز رسمی هستش من موندم اینا با این همه گل به خودی غضنفر های داخلی چطور نتونستن تا حالا ایران رو تصرف کنن مثل عراق و افغانستان فقط نظر خدا رو این ملت هستش
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ما از دستگاه امنیتی انتظار داریم..... ملتو آگاه کنید راه های مقابله آموزش بدین
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    خارج از مسایل سیاسی باید برای بسیار از موسسات کشور الگو باشن
  • نیما ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    «چنان‌چه شما به اندازه کافی (هیچ‌چیزها) را با هم جمع کنید، مجموع آنها (چیزی) می‌شود». (3) جام.ام.کالینز. این بنده خدا احتمالا چیزی از محاسبات و ریاضیات به ذهننش خطور نکرده. ۰+۰=۰ شخصا اعتقاد به گردش ازاد اطلاعات دارم. محرمانه بودن بسیاری از مسائل موجب رانت ، فساد و ... خواهد شد.
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    الان حضرات وزارت اطلاعات دقیقا کجایند و چه می کنند که این مزدورین براحتی درکشور فعال هستند و افکارسنجی می کنند و حالا هم شما لطف می کنید بعد از نظر سنجی که این شرکت مزدور انجام داده و شاید شما فقط یکی یا چند تا از آنها را متوجه شدید برای مردم روشنگری می کنید چرا ارگان های اطلاعاتی مردم را غریبه و نامحرم می دانند و در برابر این روش های جدید و بعضا نا شناخته برای مردم روشنگری نمی کنند مگر چندین نفرباخواندن اخبارسایت وزین شما مطلع می شوند پس تکلیف بقیه مردم و بی اطلاع ماندن آنها چه می شود چرا ما در اکثر مواقع بعد از ضربه خوردن از دشمن و هزینه دادن باید به خود بیاییم
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    کی بهشون اجازه فعالیت و جاسوسی در ایران رو داده؟!!!
  • سید علی ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    این مقاله به شدت پر مغزه.بنده خودم متوجه شده بودم که چقدر راهت به اطلاعات یا همون " Data" که نبض و شریان حیاتی جامعه هست،دسترسی دارند و به صورت علنی برخی از این موارد رو در اختیار بی بی سی فارسی قرار میدهند. امیدوارم این مطلب در اختیار نهاد های امنیتی-اطلاعاتی ما هم قرار بگیره هرچند که مطمئنم سربازان گمنام ایران،مدت هاست که این افراد و ریز کارشون رو حتی در خود خاک آمریکا رصد میکنند! یا حق؛ سید علی
  • ناشناس ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    دشمن استعمار نوین را از طریق جنگ نرم و استفاده از نرم افزارها کلید زده است و مردم باید هشیار باشند.
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    این که سازمان نظرسنجیه تولیدات کشور رو هم در زمینه های کشاورزی و دامی دارن میدن دست بیگانگان که هر بلایی سرشون خواستن سر سلامت مردم بیارن و در وقت تحریم مجدد دقیق بدونن کجارو باید تحریم کنن
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    خنده داره مشرق میپرسه "چرا موسسه غربی اجازه نظرسنجی دارد؟" مردحسابی از کره شمالی که نیومدی اصلا نظرت چیه دیوار بکشیم دور مملکت؟
  • انقلابی ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    وظیفه برخورد با این فعا لیتها بردوش اداره اطلاعات وسازمانهای مرتبط
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    مملکت شده خانه جاسوسها من نمیدونم وزارت اطلاعات چکار میکنه خوب نیست خود ایران همچین مراکزی رو راه اندازی کنه و مشاوره بده به نهادهای کشور که همچین چیزهایی پیش نیاد
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    مطلب ارزشمندی بود. تشکر
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    تو ایران فقط 2 بنگاه تولید آمار داریم: 1- بانک مرکزی 2- مرکز آمار غیر از این هر چی آمار تولید میشه محرمانس دلیل امنیتی بودن آمار و داده های اولیه و اطلاعات کاملا غیر موجهه و باعث میشه از این بابت ضربه بخوریم
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    می دونی مشرق کجای این حکایت جالبه؟ اونجا که ما دائما نظارگر این هستیم که دشمن چطور هر روز در حال جمع آوری اطلاعات در جهت برنامه ریزی برای یک آشوب حساب شده و بی نقص است آنهم با استفاده ازپیاده نظام از بین جامعه خودمان با فرماندهان آمریکا-انگلیس. یک سئوال ساده نیروهای دلسوز چه کردند؟؟؟ چون جریان خاص جاده صاف کن غرب انتظار دلسوزی برای منافع ملی نمی توان داشت.
  • تقی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    مشرق خبر داری !؟ : " راه اندازی دومین دانشگاه بین المللی در ایران " !!!! که یکی از فارغ التحصیلان عالی رتبه ایرانی دانشگاه هاروارد، متولی تاسیس این دانشگاه در ایران شده و طی تماس ها و مذاکراتی که با مدیران ارشد این دانشگاه صورت گرفته است، قرار شده تا هاروارد در سال آینده فعالیت علمی خود را در ایران آغاز کند. !!!!!!!! نیروهای امام زمان ( عج ) خوابیدند !!؟
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    من نفهمیدم، مگر نظر مردم جزو مسایل محرمانه است؟ چطور در جاهای دیگه در مورد هر چیزی به راحتی نظرسنجی انجام میشه؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    کنار هم نیستند
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اتفاقا اگه بخشی از اطلاعات محرمانه بمونه بسیار هم مفیدو حیاتیه ام بدسته اهلش....
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    سد جان لازم نیست قرار بگیره...(قرار گرفته)...الان فک کنم تو جریان باشه ...شاید
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    واقعا چرا برای یک دفعه هم که شده نمیای منطقی و بدون غرض ورزی فک کنی...بعد قضاوت کنی....اون عینکی رو که اجنبی ها رو چشمات زدند رو در بیار لطفا...باور کن به نفعته
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    حال که تحریمها برداشته میشود بنظر شما تاجر و سرمایه گذار خارجی برای بررسی ریسک سرمایه گذاری در ایران باید به ادعاهای ما تکیه کند یا بررسی های شرکتهای آمار گیر خارجی ؟ شما خودتان را جای ایشان قرار دهید . اینظور که شما مقاله میدهید باید تمام خبرنگاران خارجی را از ایران اخراج کنیم چون اطلاعاتی از کشورمان را به مقامات بالاترشان گزارش میکنند
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    نظر مردم برای مردم کشور خودشون محرمانه نیست اما وقتی یک کشور بیگانه نظر مردم و شریان جامعه رو بدست بیاره به راحتی میتونه در اون کشور تغییر ایجاد کنه. انقلاب نرم به همین معناست
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    بنده با مواضع مشرق مخالم اصولن و سنخیتی هم امثال احمدی نژاد و رسایی و دار و دستش ندارم ، ولی وجود سازمان به اصطلاح نظرسنجی و به شکل سوال صدای مردم رو در آوردن و برنامه ریزی برای جهت دهی افکار عمومی ، مسخره و خطرناک است.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    حال که تحریمها برداشته میشود بنظر شما تاجر و سرمایه گذار خارجی برای بررسی ریسک سرمایه گذاری در ایران باید به ادعاهای ما تکیه کند یا بررسی های شرکتهای آمار گیر خارجی ؟ شما خودتان را جای ایشان قرار دهید . اینظور که شما مقاله میدهید باید تمام خبرنگاران خارجی را از ایران اخراج کنیم چون اطلاعاتی از کشورمان را به مقامات بالاترشان گزارش میکنند و مثل کشور کره شمالی تمام در ها را باید ببندیم
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اطلاعات به انگلیسی میشه information نه Intelligence
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    باید در این زمینه آگاهی رسانی شود ، بالاخص باید دانشگاهها با این موسسه همکاری نکنند آمار ماه گذشته این موسسه درست بود ، باید بیگانگاه به این آسانی به اطلاعات کشور ما دسترسی نداشته باشند و جلوی نفوذ اطلاعاتی آنها گرفته شود
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    راه مقابله؟! خوشی مجوز دادن بیاد تو کشور کار کنه رسما بعد راه مقابله رو آموزش بدن؟!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    شما بنده خدا احتمالا پیزی از اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود نمیدانید، همون ذره ذره اطلاعاتی که با تدبیر مسئولین از ملت جاسوسی میفرمایند برا ساقط کردن کل ملت بسه
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اصلا نظرت چیه شما رو بدون ماسک بفرستیم تو سوله نگهداری از مبتلایان به ابولا؟
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    خشو به حالت با این نظر دقیق و علمی انصافا!!!
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    برا سرمایه گذاریمیخواد نظر مردم رو درباره بازیگرا و مداحها بدونه؟! خشوم میاد خودت هم میدونی بازم یه چیزی میگی که فقط کم نیاورده باشی
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    آره MI6 هم مثلا میشه نهاد هوشمندی نه یک دستگاه امنیتی!!! به ترجمه خیلی درست حضرت عالی
  • قل مراد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    مشرق(بخوانید دایی جان ناپلئون) موسسه ای که بخواهد جاسوسی کند مغز خر نخورده که بیاید اطلاعات رو اینطوری منتشر کنه . آزادی اطلاعات مربوط به جامعه که رده بندی امنیتی ندارد در همه جای دنیا بهشون دسترسی آزاد وجود داره و شما داری با دید کیم جونگ اونی به همه چیز امنیتی نگاه می کنی. شما بهتره دو تا بحث رو پیگیری کنی، استقرار استانداردهای امنیت اطلاعات و هچنین بحث شفافیت اطلاعاتی. اطلاعات باید در جامعه آزادانه منتشر بشه تا افکار عمومی بتونه واکنش درست نشون بده . سانسور یعنی مسموم کردن افکار عمومی
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    شرمنده اشتباه منفی دادم.
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    با مصوبه اخیر کنگره امریکا هیچ تاجر و سرمایه گذار خارجی جرئت ورود به ایران را ندارد چرا که از ویزای امریکا محروم خواهد شد .
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اشتباه منفی زدم
  • الی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اشتباه منفی دادم :ا
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    برادر گرامی،هیچ کشوری اجازه نمیده اطلاعاتش بدون گذر از مجاری امن و رده بندی شده،به بیرون درز پیدا کنه!هیچ شخص یا کشور خارجی حق نداره دقیقا بدونه نظره مردم چیه!این یه اصل کلی در حفاظت اطلاعات هست! الکی نیست که.ارزش اطلاعات در اصل حاضر بر کسی پوشیده نیست.سیاست آمریکا و سیا در اصل،درج اطلاعات معکوس هست که همون بعضا طبقه بندی شدست! این جا مجال این مباحث نیست،چون مشرق هم یه کانال امن نیست و هرکسی بهش ورود داره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس