گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


کیهان

کدام را باور کنیم؟ پنهانکاری یا وعده رشد اقتصادی بی‌سابقه؟!

وزیر اقتصاد به روال وعده‌های 30 ماه گذشته دولت وعده کرد کشور سال آینده رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای را تجربه کند.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد:اقتصاد کشور سال آینده به صورت قطعی از رکود خارج می‌شود و رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهیم کرد.
به گزارش نامه‌نیوز، طیب‌نیا در بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار که محمد فطانت رئیس این سازمان و جمعی از مدیران بورسی نیز حضور داشتند، افزود: براساس گزارش‌ها، ایران در سال آینده در بین کشورهای منطقه‌ برتر خواهد شد زیرا شرایط برای رشد و توسعه مساعد و مهیا است به نحوی که تورم مهار شده و به شرایط قابل قبولی رسیده‌ایم.
این اظهارات در حالی است که رئیس‌جمهور شهریورماه سال گذشته نیز اعلام کرده از رکود اقتصادی خارج شده‌ایم اما آمارهای بعدی معلوم کرد اقتصاد در رکود عمیق به سر می‌برد به نحوی که اکنون برای سومین فصل مراکز رسمی دولتی نظیر مرکز آمار و بانک‌مرکزی از انتشار آماررسمی رشد اقتصادی طفره می‌روند و حاضر نیستند آمار دقیق رشد منفی اقتصادی را منتشر کنند.
بنابراین انتظار طبیعی این است که مسئولان اقتصادی دولت ابتدا واقعیت آماری فعلی را اعلام کنند تا بعدا بشود سنجید که آیا رشد - آن هم از نوع بی‌سابقه - واقعیت دارد یا همچنان تداوم وعده‌های دو سال و نیم گذشته است؟!


گزارش خبرگزاری آسیا از پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب اسلامی

 خبرگزاری لبنانی آسیا با انتشار، گزارشی از دستاوردها و پیشرفت‌های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آن را بی‌نظیر توصیف کرد و نوشت: ایران در برخی رشته‌ها در تراز چند کشور اول دنیاست.
این خبرگزاری نوشت: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 مانند بسیاری از کشورهای عقب مانده در منطقه، حدود 100 درصد نیازهای خود را در زمینه‌های صنعتی از کشورهای دیگر وارد می‌کرد و در این کشور خبری از هیچ‌گونه مراکز صنعتی نبود تنها تعدادی اندک از شرکت‌ها در زمینه استخراج و پالایش نفت‌خام فعالیت می‌کردند که آن هم بیشتر انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و دیگر خارجیان این شرکت‌ها را اداره می‌کردند اما مردم ایران در 11 فوریه 1979 میلادی زمینه حرکت به سوی پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فنی، اقتصادی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها را یافت. ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود محاصره تحمیلی آمریکا و کشورهای غربی از آغاز تاریخ انقلاب تاکنون، موفقیت‌هایی در زمینه‌های مختلف کسب کرده است که به راحتی قابل شمارش نیست اما در این مقاله به برخی موفقیت‌های این کشور از جمله در زمینه‌های فناوری هسته‌ای، پزشکی، صنایع نظامی دفاعی و ماهواره و نانو فناوری به طور مختصر اشاره می‌شود.
آسیا می‌افزاید: ایران پس از انقلاب اسلامی 30 هزار مورد اختراعات در زمینه‌های مختلف داشته است. این کشور در زمینه سوخت هسته‌ای در رده پنجمین کشور جهان قرار گرفته است و علاوه بر فناوری‌های هسته‌ای، ایران در زمینه دانش نانو نیز در رده هفتم قرار گرفته است. ایران همچنین پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینه‌های مهم علمی از جمله لیزر، میکرو الکترونیک، صنایع روبوتیک و کسب جوایز بین‌المللی در مسابقات روبوتیک و صنایع رایانه‌ای غول پیکر که قادر به تحلیل بخش‌های زیادی از اطلاعات در مدتی کوتاه است، موقعیت مهمی کسب کرده است و بیش از 362 مدال در المپیادهای علمی بین‌المللی کسب کرده است.
شمار دانشگاه‌های این کشور از 15 دانشگاه در پیش از انقلاب به 615 دانشگاه و شمار دانشجویان از 175 هزار به پنج میلیون نفر افزایش یافته است. تعداد مدارس از 48 هزار مورد به 200 هزار مورد افزایش یافته است.
ایران همچنین در زمینه مقاله‌های علمی نانو که سال گذشته منتشر شد رتبه هفتم بین‌المللی را کسب کرد و در دیگر زمینه‌های علمی و صنعتی نیز توانسته است پیشرفت‌هایی در زمینه تولید سلول‌های بنیادین و شبیه‌سازی حیوانات با اهداف علمی و طبق موازین شرعی اسلامی حاصل کند.
همچنین شمار پزشکان از 15 هزار نفر به بیش‌از 111 هزار نفر با تخصص‌های مختلف پزشکی رسیده و این کشور از حضور پزشکان خارجی بی‌نیاز شده است.
این خبرگزاری یادآور شد: ایران پس از انقلاب اسلامی در زمینه تولید دارو در میان کشورهای منطقه خاورمیانه رتبه نخست را کسب کرده است. همچنین میانگین عمر مردم این کشور از 57 سال در پیش از انقلاب اسلامی به 74 سال افزایش یافته است و نرخ مرگ و میر کودکان از 12درصد در سال 1979 به کمتر از یک و نیم درصد و نرخ مرگ و میر مادران نیز از 2/54 درصد به 24 صدم درصد کاهش یافته است.


گزارش فرانس‌پرس و رویترز از تداوم تحریم‌ها علیه ایران

دو خبرگزاری فرانسوی و انگلیسی از تداوم تحریم‌های بانکی و دبه جدید آمریکا خبر می‌دهند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای با ایران موجب نشد تا قانون‌گذاران آمریکایی، اتهامات وارد شده به این کشور مبنی بر نقض حقوق بشر را فراموش کنند. با وجود لغو تحریم‌های بانکی اروپا علیه ایران، بانک‌های آمریکایی هنوز تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر ایران را لغو نکرده‌اند.
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: بخش اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ادعای این کشور مبنی بر حمایت ایران از تروریسم مربوط می‌شود. در توافق هسته‌ای که ژوئیه گذشته میان ایران و گروه 5+1 امضا شد، فقط درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای توافق شد و صحبتی از تحریم‌های مربوط به حمایت از تروریسم و یا نقض حقوق بشر به میان نیامد.
همزمان خبرگزاری رویتر در گزارشی نوشت: هر چند تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران رفع شده‌اند، اما تحریم‌های مربوط به «تروریسم» و «حقوق بشر» همچنان برقرار است.
این محدودیت‌ها بر بانک‌های خارجی فعال در ایالات متحده نیز تاثیر خواهد گذاشت. در همین رابطه «جان اسمیت» مدیر دفتر «کنترل دارایی‌های خارجی» در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در جریان نشستی در کنگره آن کشور گفته است «به طور کلی، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، در جای خود قرار دارند».
تحریم‌هایی که اسمیث از آنها سخن گفته به طور عمده مربوط به اتهامات و ادعاهای آمریکا در مورد «حمایت دولتی از تروریسم» و نیز «نقض حقوق بشر» است. در عین حال واشنگتن به اعمال تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی نیز ادامه داده است.
خبرگزاری  رویترز می‌افزاید: تحریم‌ها علیه فهرستی بالغ بر 200 فرد حقیقی و حقوقی از «بلوکه‌‌شده‌ها» همچنان در جریان است.
یک مقام رسمی بانکی بزرگ در نیویورک که نامش فاش نشده به رویترز گفته است رفع تحریم‌های اتمی، «هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد». به گفته این مقام بانکی «به جز برخی فعالیت‌های بسیار محدود، ما همچنان از داد و ستد با ایران منع شده‌ایم».
کامران ممتاز، سخنگوی «سیتی گروپ»، از بزرگترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان، به رویترز گفته است «ما همچنان مشغول رصد رخدادهای مربوط به ایران هستیم».
به گزارش رویتر محدودیت‌های بانکی اما تنها به بانک‌های آمریکایی مربوط نخواهد شد و بر فعالیت‌ بانک‌های خارجی در آمریکا نیز تاثیر می‌گذارد. چرا که این بانک‌ها نیز قادر نخواهند بود در داد و ستدهای مربوط به ایران، از طریق سیستم بانکی ایالات متحده، دست به نقل و انتقال دلار بزنند.
بانک‌های خارجی که اقدام به انجام معاملاتی با افراد حقیقی و حقوقی تحریم‌ شده ایرانی بکنند، نیز مانند گذشته در خطر اقدامات حقوقی واشنگتن و پرداخت جریمه‌های سنگین قرار خواهند گرفت.
در سال 1393 بانک فرانسوی «ب‌ان‌پ‌پاریبا» به خاطر معاملاتش از جمله با ایران، نزدیک به 9 میلیارد دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرد.


ثمره برجام را به مردم نشان دهید برجام 2 پیشکش!

طرح موضوع برجام 2 از سوی دولت، با توجه به ناکامی نسخه نخستین برجام، تداعی‌گر «خودگویی و خود خندی» برای تعریف و تمجید از کارنامه نه چندان درخشان اقتصادی است.
خبرگزاری دانشجو با طرح این مطلب نوشت: «ما نیاز به برجام 2 داریم؛ همه باید برای ساختن ایران به یک اقدام مشترک ملی دست بزنیم.» اینها احتمالا مهمترین بخش سخنان آقای رئیس‌جمهور در راهپیمایی جشن انقلاب بود، روحانی  در حالی از تکرار برنامه جامع اقدام مشترک این بار در سطح ملی و خلق برجامی دیگر سخن گفت، که همچنان فرجام برجام دیپلماسی چندان روشن نیست. یک سخنرانی تبلیغاتی، که آن قدر پوپولیستی بود تا واکنش‌های فراوانی را در سطوح مختلف میان کارشناسان و رجال سیاسی برانگیزد. این واکنش‌ها چه بود؟ روحانی از برجامیزاسیون چه سودی می‌برد؟ و اصلا مگر تاکنون اجرای برجام 1 چه گلی به سر مردم و سفره‌هایشان زده که آقای رئیس‌جمهور به دنبال نسخه دوم آن است!؟
برجام و یا برنامه جامع اقدام مشترک هر چه بود به سامان رسید. بعد از گذشت بیشتر از دو سال مذاکرات پر فراز و نشیب در دولت تدبیر و امید، معاهده‌ای به دست آمد که دوستان روحانی اصرار داشتند آن را فتح‌الفتوح مملکت و افتخار ملی جا بزنند. سکّه‌پراکنی هفته گذشته دولت برای نشان‌گذاری دست‌اندرکاران مذاکرات، احتمالا ناشی از همین تحلیل و برای تثبیت همان معنا در میان افکار عمومی بود. با این همه و با گذشت بیشتر از دو ماه از اجرای توافق برجام هنوز از نتایج اجرای فتح‌الفتوح دولتی‌ها اطلاع روشنی در دست نیست. در حالی که تا پیش از حصول توافق، زلف گشایش اقتصادی و رفع و رجوع مضیقات مختلف معیشتی مردم (حتی آب خوردن!) مکررا به اجرای برجام گره زده می‌شد. اما امروز بررسی آمار و ارقام اعلامی دولت نشان می‌دهد حال و روز اقتصاد هم‌چنان خوب نیست.
روحانی روز پنجشنبه در حالی از لزوم برجام 2 سخن گفت که آمار رشد اقتصادی در گزارش تازه بانک مرکزی برای سومین فصل متوالی محرمانه اعلام شد. این در حالی است که خیلی پیشتر آقای رئیس‌جمهور در یک سخنرانی تبلیغاتی دیگر، ادعای عبور اقتصاد از گردنه‌های رکود را رسانه‌ای کرده بود.
همچنین تازه‌ترین گزارش منتشر شده «آمارگیری نیروی کار» مربوط به فصل پاییز که همین چند روز پیش منتشر شد، حکایت از تشدید نرخ بیکاری و افزایش آمار جوانان جویای شغل در سراسر کشور دارد. براساس نتایج به دست آمده در فصل پاییز، نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در کل کشور 10/7 درصد بوده است؛  که رشد 0/2  درصدی را در مقایسه با گزارش قبلی همین مرکز نشان می‌دهد. اما موضوع نگران‌کننده نرخ بیکاری باور نکردنی در میان جوانان 20 تا 24 ساله با عدد 26/5 است، آماری که نشان می‌دهد مدعای عبور از رکود دولت چیزی بیشتر از یک شوخی نبوده است.
برجام به فرجام نرسید؛ آمار و ارقام مراکز دولتی به روشنی نشان می‌دهد. با این همه دولت همچنان سرخوشانه از آن و استمرار آن در دیگر شئون مملکت می‌گوید. مطلبی که با توجه به ناکامی نسخه  نخستین برجام به نوعی تداعی‌گر خودگویی و خود خندی دولتی‌ها برای تعریف و تمجید از کارنامه نه چندان درخشان اقتصادی است. به نظر می‌رسد دولت روحانی در تلاش است در آستانه انتخابات اسفندماه، برجام نافرجام را با تحرکات پوپولیستی از قبیل نشان‌گذاری مذاکره‌کنندگان، راه انداختن کلاس برجام در مدارس و یا برجام 2 حسابی بزک کند.


روایت هادی خامنه‌ای از نفهمی گویندگان شعار نه غزه نه لبنان

سیدهادی خامنه‌ای در جمع شماری از اصلاح‌طلبان در مشهد، شعار نه غزه نه لبنان را از سر نفهمی و نادانی دانست.
نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم گفته است: من با بسیاری از مواضعی که برخی به نام اصلاح‌طلبی ارایه می‌کنند مخالفم، مثلاً در برخورد با مسائلی مثل سوریه، لبنان و فلسطین برخی حرف‌هایی را می‌زنند که من به عنوان یک اصلاح‌طلب آنها را اصلاً قبول ندارم.
دبیر مجمع نیروهای خط امام با تأکید بر این که هر دولتی در جمهوری اسلامی موظف است که به سوریه، فلسطین، لبنان و غزه کمک کند، خاطرنشان کرد: دلیل این کار هم مشخص است، ما امنیت خود را وصل به فلسطین، غزه و لبنان می‌دانیم، اگر آنجا نا امن شود و دشمن در آنجا پیشرفت کند ما هم به خطر می‌افتیم، پس عقل ما به ما می‌گوید که از نان شب خود بزنیم و به آنجا کمک کنیم. این منطق کجا و آن منطقی که می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است کجاست؟
وی با اشاره به این که آینده و سرنوشت ما به این کشورها وابسته است، گفت: این را همه نمی‌فهمند، اما کسانی که دستشان در کار است و با سیاست و مسائل خاورمیانه در ارتباط هستند می‌فهمند که این حرف، حرف درستی است.
خامنه‌ای ادامه داد: وقتی یک انسان گرفتار است ما باید به او کمک کنیم، به خصوص اگر آن انسان فردی مسلمان باشد.
یادآور می‌شود فتنه‌گران در سال 88 و در روز قدس، ضمن روزه‌خواری شعار نه غزه نه لبنان را به تأسی از توصیه سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی سر می‌دادند، آنها بعدها علناً از آشوب‌آفرینی تروریست‌ها و داعش در سوریه حمایت کردند و به تبعیت از آمریکا مدعی شدند «اسد باید برود».
سیدهادی خامنه‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد در انتخابات مجلس خبرگان باید از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد(!)

روحانی اصلاح‌طلبان را اقلیت می‌داند
یک نشریه اصلاح‌طلب  ضمن انتقاد از بی‌عملی روحانی به عنوان رئیس‌جمهور درخصوص رد صلاحیت‌ها، تاکید کرد وی در این زمینه بی‌تفاوت بوده و دلیل اصلی این بی‌تفاوتی نیز نوع نگاه وی به اصلاح‌طلبان به عنوان یک اقلیت می‌باشد.
به گزارش «شفاف»، روزنامه همدلی در یادداشتی با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها، نوشت: آنچه در این میان قابل تامل و پرسش است، بی‌عملی و تا حدودی بی‌تفاوتی رئیس‌جمهوری در این ماجراست؛ اگر از چند موضع‌گیری علنی روحانی درخصوص رد صلاحیت داوطلبان بگذریم که البته بیشتر رویکرد گفت‌وگو با مردم و رسانه‌ها را داشته است، در حقیقت اقدام عملی و موثر در حل این معضل از سوی دولت صورت نگرفته و نتیجه پیگیری کاندیداها و دولت در این زمینه تغییری در صورت مسئله ایجاد نکرده است.
این روزنامه می‌افزاید: دلیل بی‌عملی رئیس‌جمهوری به این موضوع برمی‌گردد که جریان قوی و پردامنه اصلاحات را در حد یک اقلیت سیاسی دیده است که در سخنان پیشین خود پس از حق اقلیت‌های دینی برای داشتن نماینده، جریان اصلاحات را دارای پایگاه حدود 10 میلیونی دانست.
همدلی همچنین نوشت: باید به آقای روحانی گفت که جناب آقای رئیس‌جمهور؛ اصلاح‌طلبان یک اقلیت سیاسی نیستند که باید سهمی در مجلس داشته باشند، بلکه اصلاح‌طلبان یک پارادایم و گفتمان غالب و یک جریان فکری ریشه‌دار و با نفوذ است.
یادآور می‌شود رئیس‌جمهور هفته گذشته نیز در واکنش به ترجیع‌بند اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه اعتدال، روشی در ذیل گفتمان اصلاحات‌ است، تصریح کرد: اعتدال گفتمان است و نه روش.


 خراسان

ضرب الاجل جدید دولت برای ساماندهی زمین های مرغوب شمال

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول به برخی استانداران مناطق حاشیه دریای خزر، تاکید شده است که حسب گزارش های درونی واصله درباره بی توجهی به حفظ اراضی مرغوب در مناطق ساحلی و بکر در این بخش ها، مسئولان استانی باید تا پایان امسال، برای ارائه طرح های ویژه خود به منظور ساماندهی و کنترل توسعه بی رویه و گاه غیرقانونی این مناطق شمالی اقدام و آنها را برای بررسی و تصویب، به نهادهای مربوطه در دولت ارسال کنند.


دستور جالب کابینه درباره آب رسانی به یک روستا

پس از ارسال گزارشی از سوی مسئولان محلی یک روستا در غرب کشور درباره معضل بی آبی در یک مجتمع روستایی و ارائه راه حل آن مبنی بر واگذاری یک زمین 400 متری معارض که امکان اجرای پروژه انتقال آب را سلب کرده است، این درخواست پس از گردش کار مفصل، بالاخره با دستور یک مسئول مهم اجرایی به دولت ارجاع و با موافقت روزهای اخیر وزیران عضو یکی از کمیسیون های تخصصی کابینه، شرایط برخورداری این منطقه از آب آشامیدنی فراهم شده است.


جمهوری اسلامی

اعلام لیست جامعه روحانیت برای انتخابات خبرگان در تهران

لیست نامزدهای مورد تایید جامعه روحانیت مبارز برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشخص شد.به گزارش ایسنا، جامعه روحانیت مبارز لیست 88 نفره خود را برای انتخابات خبرگان رهبری در 30 استان کشور را اعلام کرد. این لیست دراستان تهران بدین شرح است: آقایان؛ محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی، علیرضا اعرافی،محمدباقر باقری کنی،احمد جنتی،قربانعلی دری نجف‌آبادی، حسن روحانی، محمد ری‌شهری، محسن قمی، محمدعلی موحدی کرمانی، محمدتقی مصباح یزدی، محمدرضا مدرسی، ابوالفضل میرمحمدی، غلامرضا مصباحی مقدم، اکبر هاشمی بهرمانی و محمد یزدی.


نشست مشترک 30 نامزد اصولگرای تهران برگزار شد

نشست مشترک 30 نامزد اصولگرای تهران با حضور حدادعادل برگزار و تصمیماتی درباره همایش‌ و برنامه‌های پیش‌ روی ائتلاف گرفته شد.به گزارش فارس، در این نشست که به منظور تحکیم وحدت ائتلاف برگزار شد، اعضا به بررسی پیشنهادات و هماهنگی‌ برای برگزار همایش‌ها و برنامه‌ها پرداختند و برای ارتباط بیشتر اعضا رایزنی‌هایی صورت گرفت.در این نشست که بدون حضور آیت‌الله موحدی‌کرمانی و با حضور حدادعادل سخنگوی ائتلاف برگزار شد، مسائل داخلی و انسجام ائتلاف اصولگرایان مورد بررسی قرار گرفت.بنابر این خبر جزئیات برگزاری همایش زنان اصولگرا که یکشنبه هفته آینده 2 اسفند و جزئیات همایش اصلی ائتلاف اصولگرایان که 4 اسفند در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود، مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

اصلاح‌طلبان هنوز برای ارائه لیست انتخاباتی به توافق نرسیده‌اند

مسئول روابط عمومی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: این شورا در ارائه لیست نامزدهای اصلاح طلبان هنوز به اتفاق نظر کامل نرسیده و نسبت به 70درصد لیست اجماع حاصل شده است.به گزارش ایسنا،الهام فخاری اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان درمورد حدود 30درصد لیست به اجماع نرسیده و فهرست هنوز تکمیل نشده است و باید به صورت ائتلافی توافق حاصل شود. وی ادامه داد: مواردی است که باید روی آنها توافق حاصل شود و تلاش بر این است که بزودی لیست جمع بندی شود.مسوول روابط عمومی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان اظهار داشت: تخصص فرد، سوابق اجرایی، پژوهشی، علمی، مطبوعاتی و اجتماعی نامزدها برای قرار گرفتن در لیست ملاک و معیار بوده و فرم ارزیابی حاصل زحمات و کار یک تیم تخصصی بود که تخصص‌های مختلف از جمله جامعه شناسی در تدوین آن نقش داشتند.فخاری با بیان این که لیست اصلاح طلبان لیست خوب و قابل دفاعی خواهد بود، گفت: انتخاب افراد در فهرست بنا به شرایط و گزینه‌های موجود تایید صلاحیت شده صورت گرفته و امیدواریم فهرست بزودی نهایی می‌شود.

حمایت حزب ندا از لیست ائتلاف اصلاح طلبان

سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: این حزب از لیست ائتلاف اصلاح طلبان حمایت می‌کند.یونسی در گفت‌‍وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط ارائه لیست حزب ندای ایرانیان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: امکان ارائه لیست جداگانه وجود ندارد البته برنامه‌ای برای تهیه لیست جدا نداشته ایم.وی در ادامه افزود: رد صلاحیت‌ها امکان ارائه لیست جدا را منتفی کرد و همچنین موجب وحدت اصلاح طلبان شد.وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان که قبلا تشکیل شده بود به مجموع ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ستاد ما کمک خواهد کرد چرا که کارهای مرتبط با تبیلغات انتخاباتی با انتشار و ارائه لیست آغاز خواهد شد.

پنجمین نشست تخصصی خانه احزاب امروز برگزار می‌شود

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی خانه احزاب گفت: پنجمین نشست تخصصی خانه احزاب امروز برگزار می‌شود. احمد شریف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری پنجمین نشست تخصصی خانه احزاب ایران با حضور نمایندگانی از فراکسیون اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدالیون و مستقلین خبر داد و اظهار داشت: این نشست با موضوع "نقش احزاب در رقابتی سالم و فراگیر" برگزار می‌شود. وی ادامه داد: در این نشست محمدجواد حق‌شناس از فراکسیون اصلاح‌طلبان، عبدالحسین روح‌الامینی از فراکسیون اصول‌گرایان و امرالله شیخیانی از فراکسیون اعتدال‌گرایان و مستقلین سخنرانی خواهند کرد.شریف افزود: نشست تخصصی احزاب از ساعت 15 تا 17 در سالن الغدیر وزارت کشور برگزار خواهد شد.
 

شرق

درخواست فرزند باهنر مانع ثبت‌نامش در انتخابات شد


تسنيم: محمدرضا باهنر درباره ثبت‌نام‌نکردن خود براي انتخابات مجلس گفت: اکثر فرزندانم از زمانی که به دنیا آمده‌اند، من نماینده بوده‌ام تا امروز. به من می‌گفتند بابا می‌‌شود روزی را ببینیم که شما نماینده نباشی! این دفعه دو، سه ماه قبل از ثبت‌نام به یکی از آنها گفتم «فکر کنم این دفعه آرزویت محقق می‌شود و من تصمیم دارم ثبت‌نام نکنم». حدود یک هفته مانده بود به ثبت‌نام. من نگران شدم که نکند فرزندم این قضیه را لو بدهد و آشکار کند! می‌دانستم خوشحال است و ممکن است این خوشحالی خودش را برود در یک جا تعریف کند و این قضیه لو برود. هفت یا هشت روز به ثبت‌‌نام مانده بود که آن را هم سوزاندم؛ یعنی فرزندم را صدا کردم و به او گفتم من به شما قول دادم ثبت‌‌نام نکنم؛ ولی فشارها بالاست و من نمی‌توانم روی حرفم بایستم. او هم ناامید شد و تا این حد خبر را سوزاندم! تا اینکه روز آخر ثبت‌نام حدود ساعت ۱۱ شب بود که یک عده مطمئن شدند من ثبت‌‌نام نمی‌‌کنم. جست‌وجو کردند و من را یک جا پیدا کردند، بعد عصبانی شده بودند که چرا ثبت‌نام نکردی؟ من هم گفتم بیایید تا برایتان توضیح بدهم. آن یک ساعت تا اتمام ثبت‌نام را هم برای آنها توضیح دادم تا وقت تمام شد. صبح شنبه که رفتم سر کار خیلی‌‌ها به من تشر زدند؛ حتی آقای لاریجانی خیلی ناراحت بود که این چه کاری است که تو کردی؟! بالاخره مشورتی، صحبتی می‌کردی!

توكلي: تندروها را كنترل مي‌كنيم


ايلنا: احمد توکلی در واکنش به حضور خود در کنار اکثریت نامزدهای تندرو در فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان در تهران، با تأکید بر اینکه حضور در یک فهرست ائتلافی لزوما به ‌معنای پذیرش همه اعضا و اجزای یک ائتلاف به صورت مستقل نیست، گفت: من سرجمع و با درنظرگرفتن جمیع جهات پذیرفتم که در فهرست ائتلاف اصولگرایان حضور داشته باشم؛ همان‌طور که حضور افراد تندرو در این فهرست می‌تواند تأثیرگذار باشد، قرار‌گرفتن افرادی مانند من و چند نفر دیگر نیز بر آنها تأثیرگذار خواهد بود و همان‌طور که گفتم، من با درنظرگرفتن جمیع جهات و به صورت سرجمع فهرست ائتلاف اصولگرایان را پذیرفتم. لازمه ائتلاف، تنازل است و نمی‌توان انتظار داشت که یک فهرست ائتلافی درست مانند یک فهرست حزبی یکدست باشد.

انتشار فهرست جامعتین برای خبرگان

شرق: روز گذشته جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فهرست نامزدهای متبوع خود را برای انتخابات خبرگان در تهران و سایر نقاط کشور منتشر کردند. همان‌طور هم که پیش‌بینی می‌شد، جامعه مدرسین نام آیت‌الله هاشمی را در فهرست خود از حوزه انتخابیه تهران قرار نداده است؛ اما جامعه روحانیت مبارز تهران نام آیت‌الله را به همراه حسن روحانی در فهرست خود برای تهران قرار داده است.


آرمان

سوئیس حافظ منافع ایران در عربستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که سوئیس حفاظت از منافع ایران در ریاض را بر عهده خواهد گرفت. حسین جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره ایفای نقش حفاظت منافع از سوی سوئیس در روابط ایران و عربستان اعلام کرد: ایران در رایزنی‌های دیپلماتیک خود با دولت سوئیس از این کشور خواسته بود حفاظت از منافع ایران در عربستان را برعهده گیرد. وی ادامه داد: دولت سوئیس نیز ضمن اعلام آمادگی برای ایفای این نقش، نهایی شدن آن را منوط به رایزنی با عربستان کرده بود. اینک با درخواست مشابه عربستان از سوئیس جهت ایفای این نقش، سوئیس پس از انجام ترتیبات دیپلماتیک لازم؛ رسما حفاظت از منافع ایران در ریاض و حفاظت از منافع عربستان در تهران را بر عهده خواهد گرفت.

 

اورانیوم ایران به روسیه منتقل شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پایبندی ایران و گروه ۱+۵ به برجام موضوعی مهم‌تر از مکان ذخیره اورانیوم غنی‌ شده ایران است. یوکیا آمانو در واکنش به خبرساز شدن موضوع انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران تاکید کرد که موضوع مهم‌تر از مکان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، پایبندی تهران و گروه ۱+۵ به تعهدات خود بر مبنای توافق جامع هسته‌ای است. وی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، گفت که اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه فرستاده شده است. بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر موضوع خارج کردن اورانیوم غنی‌شده ایران که یکی از تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای بود، در آمریکا خبرساز شده است.

 

تحریم 4 بانک لغو نشد

با وجود اجرایی شدن توافق هسته‌ای تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران به طور کامل لغو نشده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در پایگاه رسمی خود متنی را شامل پرسش و پاسخ با موضوع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک قرار داده است. در این متن آمده است 200شرکت یا فرد ایرانی همچنان در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا حفظ شده‌اند. شرکت‌های مهمی در این فهرست قرار دارند که از جایگاه خوبی در اقتصاد کشور برخوردارند. در بخشی از این متن به حفظ تحریم‌ها علیه برخی نهادهای مالی ایران اشاره شده است. اگرچه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی ایران با اجرایی شدن برجام از فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا خارج شده‌اند اما 4 بانک ایرانی همچنان با این تحریم‌ها مواجه هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرده است بانک‌های انصار، صادرات، مهر‌ و بانک صادرات شعبه لندن همچنان تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار دارند و شرکت‌ها و افراد خارجی نمی‌توانند با آنها مراوده داشته باشند. بر این اساس اگرچه در برقراری ارتباط با سایر بانک‌ها و نهادهای مالی ایران منعی وجود ندارد اما این چهار نهاد مالی نمی‌توانند به شبکه مالی جهانی از جمله سوئیفت دسترسی پیدا کنند.

 

آمادگی ایران برای کمک پدافندی به سوریه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه هرگونه حضور در خاک سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور شکست به بار می‌آورد، گفت: اگر دولت سوریه از ایران در زمینه پدافندی کمک‌ درخواست کند، تمام‌قد به آنان کمک می‌کنیم. امیر فرزاد اسماعیلی درباره ادعای دولت عربستان برای اعزام نیروی زمینی به شمال سوریه افزود: سوریه یک کشور بزرگ و اسلامی و صاحب دولت رسمی و ملتی غیور است که بیش از پنج سال است با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند و حضوری که بدون هماهنگی با دولت این کشور باشد، جز شکست و افتضاح چیزی به بار نمی‌آورد. وی تاکید کرد: کسی که نیت خیری را اعلام می‌کند باید با عملش آن را ثابت کند و حضوری که بدون هماهنگی باشد نیت خیری ندارد و این حضور، حضوری باافتخار نخواهد بود.



ایران

توضیح صدا و سیما درباره قطع سخنرانی روحانی

درپی قطع پخش سخنرانی رئیس جمهوری در مراسم تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام در شبکه خبر، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، داوود نعمتی انارکی در این باره گفت: «‌فراموش نکنیم که در مرحله‌انتخابات هستیم و دوستان باید درخصوص پخش سخنرانی نامزدهای انتخابات مراعات داشته باشند و دکتر روحانی نیز نامزد خبرگان است بنابراین اگر در برنامه‌هایی که به نوعی حزبی محسوب می‌شوند سخنرانی دارند، نباید انتظار داشت که تمام سخنرانی او به طور کامل پخش شود.» این در حالی است که سخنان روحانی در این مراسم هیچ ارتباطی با مباحث انتخاباتی نداشت.


صدا و سیما: سخنان نامزدهای خبرگان بازبینی می‌شود

روابط عمومی سازمان صدا و سیما در بیانیه‌ای در مورد سانسور نطق انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیحاتی ارائه داد. به گزارش «ایرنا»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «انتشار سخنان تبلیغاتی نامزدهای محترم خبرگان بدون طی مرحله بازبینی توسط کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات خبرگان اقدامی خلاف قانون و مخالف نص صریح مصوبه کمیسیون نظارت بر انتخابات خبرگان است که به تک تک نامزدهای محترم یا نمایندگان ایشان ابلاغ شده است.» رضا سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این در نوشته‌ای، از سانسور نطق تبلیغات انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داده بود.



علت جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی  هاشمی

استاندار تهران آگاهی نداشتن مأموران از زمان آغاز تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری را عامل جمع‌آوری بنر تبلیغاتی آیت‌الله هاشمی در روز 22 بهمن ماه عنوان کرد. سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با «ایرنا»، گفت: «این موضوع در دست بررسی است، اما پیگیری‌های انجام شده حاکی از آگاهی نداشتن مأموران درخصوص آغاز زمان تبلیغات است». وی اعلام کرد: «صبح روز 22 بهمن ماه نیز عده‌ای در این رابطه بازداشت شدند که پس از پیگیری‌های انجام شده و براساس موازین قانونی، این افراد آزاد شدند.»



تکذیب یک خبرسازی علیه سید حسن خمینی

یکی از نزدیکان بیت امام(ره) خواستار انتشار جزئیات دیدار آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با سید حسن خمینی شد. در پی ادعای یک  رسانه اصولگرا  در مورد جزئیات دیدار سید حسن خمینی  و آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری، یکی از نزدیکان بیت امام این مطلب را خلاف واقع و از ریشه دروغ دانست و به «جماران» گفت: «اگر لازم باشد و آیت‌الله یزدی مصلحت بدانند، محتوای آن جلسه و آنچه پس از آن واقع شده می‌تواند بسیاری از نقاط ابهام موجود در پرونده بررسی صلاحیت علمی یادگار امام را بگشاید.»



پخش برنامه تبلیغاتی داوطلب انصرافی

با وجود انصراف رسمی آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی از نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری (حوزه انتخابیه استان تهران)، برنامه تبلیغاتی وی روز گذشته از شبکه رادیویی تهران پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    من خودم موافق مشرق نیستم اما از کارهای ابداعی جوانها و نوجو انها خوشم میاد.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اینها ویژه بود عزیزم ؟؟؟
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    دوران پسا برجام تا الان که برامون چیزی نداشته با معیار جیب مردم عرض میکنم
  • بیژن ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    نه پس عزیزم
  • رعیت ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس ، شناس شو بهت رای بدیم بری مسئول بشی
  • سیروس ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ایول رعیت، سربازتم
  • رعیت ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جیب مردم؟ جیبی هم مگه مونده؟؟؟
  • بیات ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خسته شدیم مشرق چی میگی؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جیب؟ شیب؟ بام؟؟!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ؟!!!
  • رضا ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    شما یه بار متن رو بخون بعد بیا نظر بده
  • برادر ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خلاصه در روزگاری که بی شک دور نخواهد بود شب می رود و رو سیاهی برای زغال باقی خواهد ماند!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    امروز روزنامه هاتون کامل تر بود ..ممنون
  • یاسین ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جالبِ!! مشرق فقط گزارش روزنامه های معارض دولت رو منتشر میکنه نه روزنامه های مستقل و بدردبخور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس