یک روزنامه آمریکایی نوشت: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، ایران در سال‌های آتی به سامانه‌ها و پایانه‌های پیشرفته زمینی دست یافته و ماهواره‌های بزرگ مخابراتی را از منابع غربی تهیه می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: در حالی تحریم‌ها علیه ایران رفع می‌شوند که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای در حال تلاش برای داد و ستد در این زمینه با ایران هستند.

بر اساس این گزارش، ایران نیز در حال برداشتن گام‌های اولیه برای اجاره به شرط تملیک یا خرید ماهواره‌های تجاری و نیز دست یافتن به فن‌آوری آن‌ها است و این نشان از تغییر شگرف رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.

اینک شرکت‌های مرتبط به امور ماهواره و سخت افزارهای آن در حال  انجام مانور برای حضور در ایران هستند در حالی‌که تهران نیز در صدد جذب مشاوران غربی در راه انجام این قراردادها و نیز در زمینه  رسیدگی به امور ماهواره‌هایی است که اینک در مدار زمین دارد. البته هنوز تا توافق این‌چنینی چند هفته تا چند ماه  زمان باقی مانده است.

یک مقام مطلع در این زمینه اعلام کرده است که آژانس فضایی ایران گام‌های اولیه را برای کمک گرفتن از کارشناسان و متخصصان فنی انگلیس در این مسیر برداشته است.

«کیث والکرت» مشاور امور ماهواره آمریکا در این زمینه گفت: «قرار است معاهدات بزرگی صورت پذیرد. به محض تصمیم گیری ایران، شرکت‌های ماهواره‌ای می‌توانند ‌به فوریت ایران را پوشش دهند.»

به نوشته این روزنامه ‌آمریکایی، برنامه بزرگتر و پرهزینه تر ایران همکاری با شرکت فرانسوی «یوتل ست» که ناوگانی متشکل از 39 ماهواره را اداره می‌کند، است. یوتل‌ست که ظرفیت برقراری ارتباط تلویزیونی، اینترنتی ایران و خاورمیانه را دارد، در حال رایزنی با آژانس فضایی ایران است.

 از سوی دیگر ایران در پی تماس با یک شرکت انگلیسی برای افزایش قدرت اینترنت و ارتباط ویدیویی است. گزینه های ایران در این‌باره خرید تجهیزات جدید زمینی یا اجاره ماهواره‌های خارجی است.

«پراپست» کارشناس آمریکایی امور ماهواره‌ای ضمن اشاره به عقب افتادن آمریکایی‌ها از شرکای اروپایی در این زمینه گفت: «موضع شرکت‌های اروپایی در این زمینه برای انجام برخی معاملات با ایران قوی‌تر است.»

«جرمی روز» کارشناس انگلیسی امور ماهواره‌ها نیز  اظهار داشت: «ایرانیان سال‌هاست در پی پروژه‌های ماهواره‌ای هستند تا خدمات خود را به دیگر کشورها ارائه دهند.»

وال استریت ژورنال در خاتمه با اشاره به علاقه آمریکا برای دسترسی گسترده‌تر مردم ایران به اینترنت نوشت: بر اساس پیش بینی کارشناسان، ایران در سال‌های آتی احتمالا به سامانه‌ها و پایانه‌های پیشرفته زمینی دست یافته و ماهواره‌های بزرگ مخابراتی را از منابع غربی تهیه می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    که خودمون به خودکفایی نرسیم و هروقت خواستن شبکه هامون رو ببندن! مبارک باشه
  • افشین تهران ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    باید به طرف بومی کردن ماهواره ها بریم.داشتن یک ماهواره که رسانه های ایران و مقاومت و کشورهای مستقل بتونن از طریق اون برنامه های خودشونو پخش کنن کمتر از یک پیشرفت نظامی نیست.
  • افشین تهران ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ما اجازه نمی دهیم فرانسه و انگلیس برن توی ماهواره هامون خودمون ساختیم باید خودمونم سوار بشیم
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    چرا ٢ماهواره نمي خريم مثل تركيه و بقيه كشورها كه از كره و ژاپن ماهواره مي خرند؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    مگه خودمن خدای نکرده چلاغیم؟! این همه هزینه و تبلیغ کردیم که خودمون بسازیم.بعد تازه بریم از دیگران بخریم؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس