چند ماهی از پیروزی دولت سید محمد خاتمی نگذشته بود که قوه قضائیه پس از وصول شکایات، تصمیم به جلب و بازداشت شهردار تهران کرد؛ کرباسچی سال‌ها در دولت هاشمی این منصب را عهده‌دار بود و در جلسات هیئت دولت سید محمد خاتمی نیز شرکت می‌کرد.

1
گروه سیاسی مشرق - از پانزده فروردین 1377 بود که با انتشار خبر دستگیری شهردار کارگزار تهران، یک پرونده اقتصادی به یک «بحران» سیاسی مبدل شد که تا روز صدور حکم قطعی غلامحسین کرباسچی در یکم مرداد 1377، 5 ماه از تحولات روز کشور را تحت تأثیر خود قرار داد.

چند ماهی از پیروزی دولت اول سید محمد خاتمی نگذشته بود که قوه قضائیه پس از وصول شکایات و اطلاعات بسیار تصمیم به جلب و بازداشت غلامحسین کرباسچی، شهردار تهران کرد. کرباسچی سال‌ها در دولت هاشمی این منصب را عهده‌دار بود و در جلسات هیئت دولت سید محمد خاتمی نیز شرکت می‌کرد.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

وقتی دولت خاتمی فسادهای شهردار تهران را نمی‌پذیرد

با انتشار خبر بازداشت شهردار تهران، خیلی زود، موجی از جنجال و هیاهو، رسانه‌ها و فضای عمومی سیاست کشور را در برگرفت. رسانه‌های وابسته به دولت و جریان‌های حامی و عضو جبهه دوم خرداد، شانتاژ خبری خود را شروع کردند و با «سیاسی» خواندن اقدام قوه قضائیه آن را تقبیح کردند.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟این فشارها به‌اندازه‌ای بود که آیت‌الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه، درباره تحولات دوران مسئولیت خود می‌نویسد: «فقط همین یک پرونده بود که بیش از همه بر دوش قوه قضاییه فشار آوردند و از همه ابزارها برای منحرف کردن دستگاه قضای کشور گفتند و نوشتند و عمل کردند و افکار عمومی را درگیر نمودند.»[1]

بر اساس گزارش دادگاه بدوی، غلامحسین کرباسچی، شهردار کارگزار و حامی دولت تازه پیروز شده دوم خرداد، به شش اتهام در دادگاه محاکمه شد:

1) مشارکت در اختلاس به مبلغ چهارده میلیارد و پانصد و سی میلیون ریال، به علاوه 90 هزار دلار آمریکا، 60 سکه بهار آزادی و 80 نیم‌سکه بهار آزادی

2) تصرف غیرمجاز در اموال عمومی

3) تضییع اموال عمومی

4) تبانی در معاملات دولتی

5) مشارکت در ارتشاء

6) تحصیل اموال نامشروع و پرداخت 250 میلیون ریال از وجوه شهرداری به دو کاندیدا در امور تبلیغات نمایندگان

در اولین جلسه دادگاه که در 17 خرداد 1377 برگزار شد، در پرونده کرباسچی آمده است که وزیر کشور سابق، بشارتی، طی نامه‌ای به رییس‌جمهور وقت، هاشمی رفسنجانی، اعلام کرده که شهرداری تهران خلاف مقررات عمل می‌کند، ولی علی‌رغم تأکید مراجع مختلف، کرباسچی به تخلفات خود ادامه می‌دهد.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

برگزاری دادگاه کرباسچی به ریاست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای

سومین جلسه دادگاه کرباسچی در تاریخ 26/3/77 برگزار شد. در این جلسات اتهامات مختلف کرباسچی بررسی شد. یکی از این اتهامات اختلاس در مورد آپارتمان‌های «مژده» بوده است.

طبق اسناد ساختمان نیمه‌کاره‌ای خریداری و در سال 75 تکمیل شده و 29 واحد از آن‌ها جمعاً به مبلغ 244 میلیون تومان یا کمتر بوده است که به 29 نفر از معاونین و مدیران با قیمت پایین‌تری واگذارشده است.

کرباسچی طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور درخواست کرده که اجازه دهند آپارتمان‌ها را با مبلغ تمام شده به مدیران واگذار نمایند و وزیر کشور هم موافقت کرده است.

طبق بررسی در سال 75 قیمت آپارتمان‌ها طبق قیمت کارشناسی هر متر 141 هزار تومان مشخص شده است درحالی‌که در بازار آزاد متری 250 هزار تومان بوده است. درحالی‌که بر اساس متری 90 هزار تومان به مدیران تحویل‌شده است.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

اختلاس شهردار در واگذاری ارزان‌قیمت آپارتمان به مدیران

در چهارمین جلسه دادگاه کرباسچی که در تاریخ 9/4/1377 برگزار شد، اتهامات زیر از سوی قاضی دادگاه مطرح شد:

1. آقای کرباسچی اتهام شما این است که حداقل 12 میلیون تومان به هریک از پنج مدیر شهرداری داده‌اید بدون اینکه در هیچ کجا ثبت و ضبط شود.

پاسخ کرباسچی: این مورد تفهیم اتهام نشده است. این‌ها همگی برایم تازگی دارند.

2. آیا به‌غیراز افراد شهرداری از 80 دستگاه خودرو به کس دیگری هم کمک شده است؟

پاسخ کرباسچی: فقط یک مورد بوده است. آن‌هم به علت ارتباط ویژه آن شخص با شهرداری بوده است.

3. در یک نوبت 40 میلیون تومان و در نوبت دیگر 27 میلیون تومان از سوی قبه به دستور شما در اختیار شما قرار گرفت و تا زمان مسئولیت قبه این مبلغ برگشت نخورده است.

پاسخ کرباسچی: 27 میلیون تومان را قرار بود به یک بنیاد خیره بدهم که داده نشد و 40 میلیون هم قرار بود به مدیران کمک شود که نکردیم.

4. شما متهم به اختلاس 50 میلیون تومان از حساب شهرداری برای خرید خودروی خارجی برای وزارت کشور هستید که به افراد غیر از شهرداری و وزارت کشور داده‌شده است.

پاسخ کرباسچی: در این مورد تفهیم اتهام نشده.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

جزییات جدید از حیف‌ومیل بیت‌المال توسط کرباسچی

در جلسه ششم دادگاه کرباسچی که در تاریخ 18 تیر 1378 برگزار شد قاضی یکی دیگر از اتهامات کرباسچی را این‌گونه مطرح می‌کند: اتهام شما این است که در جریان خرید 37 دستگاه ماشین‌آلات و مقداری آهن‌آلات از وزارت کشور، یک میلیارد و 64 میلیون 639 هزار ریال تخفیف گرفته و به‌حساب مدیران واریز کرده‌اید. کرباسچی در پاسخی جالب می‌گوید: چون بودجه این قرارداد جز حساب در اختیار وزارت کشور بود از وزیر کشور درخواست تخفیف برای حساب مدیران شد که مبلغ 112 میلیون 40 هزار تومان تخفیف داده شد.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

وکیل کرباسچی: موکل من یکی از مدیران لایق و عناصر اصلی سازندگی است

درنهایت کرباسچی با حکم دادگاه به 5 سال حبس قطعی، 60 ضربه شلاق تعلیقی، یک‌صد میلیون تومان جزای نقدی، استرداد وجه نقد به مبلغ 17 میلیارد و 600 میلیون ریال و 20 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. این حکم غیرقطعی و قابل تجدیدنظر است.

وی در مورد مشارکت در ارتشاء از اتهام وارده تبرئه شد، اما در مورد اتهام ارتشاء در قسمت تضییع حقوق شهرداری پرونده مفتوح باقی می‌ماند.

در قرائت گردش کار پرونده که توسط منشی دادگاه قرائت شد، غلامحسین کرباسچی شهردار معلق تهران متهم به مشارکت در اختلاس 14 میلیارد 530 میلیون شد. همچنین شهرداری تهران در قالب کمیسیون‌های واهی با اخذ مبالغ هنگفت مجوز صادر می‌کرده و این اقدام معضلات زیادی را در ابعاد شهری و ابعادی که در آینده ظهور بیشتری پیدا خواهد کرد، ایجاد کرده است.

چگونه اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از فساد شهردار تهران شدند؟

محکومیت کرباسچی به حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی

درنهایت در حکم قطعی دادگاه کرباسچی به دو سال حبس، 10 سال انفصال از خدمات دولتی و یک میلیارد و 600 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

و در حال حاضر شهردار محکوم و اسبق تهران، در حزب کارگزاران مشغول به فعالیت‌های حزبی و کمک به همکاران‌ هم‌فکرش است.



[1]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/329254/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 32
  • محسن ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    مشرق جدیداً نیش قبر میکنی!!
    • جلیل کرمانشاهی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      ننگ ا باید همیشه تکرار کرد تا بار دیگر کسی هوس آن را نکند
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    از گریه کن فیلم انتخاباتی شیخ فتنه بیشتر از این نمیشه انتظار داشت
  • حسین ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    این جرثومهای فساد را باید هفتاد بار دار میزدند تا درس بشه برای بقیه ولی چون براحتی ولشون کردن این قضیه اختلاس و دزدی و بخور بخور رایج شد توی مملکت ...!!!!!!!!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    عالی بود مشرق جووون
  • محمد باقری ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    خیلی با حال است این گروهک مدعی اصلاحات... از همه چیز و همه کس انتقاد میکند تا سهمش را بگیرد و سپس موافق فساد میشود
  • امیری ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    چون کرباسچی با دوستان ... خوب بود و سهمشون را میداد
  • لازمی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    حالا ببینید چه خبره. برای قناری هم آوازی خوانده نمیشود. کوتاهی پاچه شلوار گشاد من در هوای آرزوی توست. دل مخیواهد که ببیند آخرش چه می‌شود. اصلاح تو برای بهنام، نام نمی‌شود. / شریعتی
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    بهمون دلیلی از شهردار فاسد حمایت کردن که از م.ه ، کرسنت، استات اویل، شهرام جزایری، مهاجرانی، حقیقت جو و... حمایت کردن، این اصلاح طلبی مدنظر آقایون تهش ضداسلامی بودن و افتادن در دامن آمریکا است.
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    شریعتی؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    شعر نو بود؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    خخخخخخ. شریعتی
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    چی میگی قناری
  • مرتضیsk ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    درس عبرت
  • مهدی از قم ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    گذشته اینه راه اینده است و باید مدام یاداوری شود
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    خداییش مشرق مستند حرف میزنه.خوشم میاد هر چی میگه قبلاسندش اماده س.... مثل 2سایت معلوم الحال سفسطه نمیکنه
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 0
    اصلاحات یعنی فساد و اختلاس و وطن فروشی و خیانت .
  • ازاده مرد ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 1
    دولت اصلاحات پاکترین صادقترین مضظلومترین ونابترین دولت دنیاست در دولت ریالی دزدی نشد که اگر شده بود این چنین محبوبترین رییس جمهر ایران نبود که اگر شده بود این گروه فشار از این ارام نمی نشستند
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 0
    لعنت بر اصلاحات .اصلاحات و افرادش
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 0
    مشرق عالي بود. ملتي كه تاريخ نمي خواند مجبور به تكرار آن خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس