موشک های بالستیک و دوربرد ایران که در اختیار سپاه قرار دارند، در صورت نیاز به سمت اهدافی تا 2 هزار کیلومتر مثل رژیم صهیونیستی شلیک خواهند شد، اما موشک های ارتش، می توانند اهداف موجود همانند پایگاههای هر متجاوز در منطقه را نابود کنند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حضور در زیرزمین که مصداق ساده آنرا می توان تونل دانست، از پتانسیل های بالایی در بخش نظامی برخوردار است و قدمت استفاده از آن در جریان جنگها، به گذشته های بسیار دور برمی گردد. از آن زمان تا جنگهای امروزی، این تاکتیک به اشکال گوناگون توسط ارتش های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. حتی امروزه و با وجود تمام پیشرفتهای به وجود آمده در بخش های نظامی، این تاکتیک همچنان به عنوان یکی از استراتژیهای مورد علاقه برخی از ارتش های جهان و همچنین نیروهای چریکی استفاده شده و در بسیاری از موارد به یکی از عوامل مهم پیروزی بدل شده است.

مورخان می گویند یکی از اولین موارد ثبت شده استفاده از تونلها در جنگ مربوط به دو قرن قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) و در جریان محاصره شهر "آمپراکیا" در یونان باستان توسط ارتش روم بوده است. در جریان محاصره این شهر نیروهای رومی قصد داشتند تا با حفر تونل به داخل شهر نفوذ کرده و مدافعین را تسلیم کنند. اما در جریان عملیات حفاری توسط لژیون های رومی، اهالی شهر متوجه حرکت رومی ها شده و آنها نیز با حفر تونل به مقابله با رومی ها پرداختند. نیروهای شهر "آمپراکیا" با حفر تونل به سمت تونل رومی ها رفته و پس از نفوذ به آن در زمان مناسب با درست کردن آتش و ایجاد دود در تونل باعث مرگ بسیاری از سربازان رومی شدند.

با گذشت قرن ها، این بار جنگ اول جهانی میدان دیگری بود که در آن تونل ها نقش بسیار پررنگی را ایفا کردند. در خلال این جنگ و برای از بین بردن نیروهای آلمانی و خندق های دفاعی آنان، ارتش انگلستان دست به یکی از بزرگترین عملیاتهای مهندسی تا آن زمان در تاریخ نظامی زد. جمعی از نیروهای مهندسی و معدنچی های انگلیسی، کانادایی و استرالیایی در طول زمان نزدیک به یک سال تونلی به طول 15 کیلومتر را زیر خطوط دفاعی آلمانها در این منطقه حفر کردند و در نهایت پیروزی بزرگی را رقم زدند.
 
در جریان جنگ ویتنام نیز نیروهای وابسته به ویتنام شمالی از لحاظ برتری آتش و تکنولوژی و همچنین به منظور رساندن آذوقه و نفرات مورد نیاز به جبهه ها دچار مشکل بودند و  برای حل مشکل انتقال نفرات و ملزومات، نیروهای ویت کنگ و ارتش ویتنام شمالی دو راه را پیش گرفتند. یکی بحث ایجاد کوره راه هایی به نام "راه های هوشی مینه" در جنگل های ویتام بود و دیگری بحث کندن تونلهای فراوان در درون خاک ویتنام جنوبی بود.

در سالهای دفاع مقدس نیز در بعضی از عملیاتهای ایران در جبهه جنوبی از تونلها به عنوان مکانهایی برای نگاه داری مهمات و نفرات ذخیره و همچنین بیمارستان های صحرایی استفاده شد. در سالهای پس از جنگ و با توجه به مطرح شدن بحثی به نام "دکترین نبرد ناهمطراز" بار دیگر نقش تونلها به شکل پر رنگی در ایران مطرح شد.

شهر موشکی
ورود تانک به تونل زیرزمینی در یک رزمایش

در سالهای اخیر و در جریان بسیاری از رزمایش های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تونلهای مختلفی دیده شده اند که از درون آنها نفرات و اداوات مختلف رزمی خارج یا داخل می شوند. این تونلها، بقاء پذیری نیروهای خودی در برابر حملات دشمن را افزایش داده و در عین حال در جریان عملیات آفندی می توان از آن به عنوان یک اصل غافلگیر کننده استفاده کرد.

وقتی موشک های ایرانی به قلب زمین می روند

طی ماههای اخیر و پس از نمایش غرورآفرین 2 شهر موشکی سپاه پاسداران، موضوع استفاده موفق نیروهای مسلح کشورمان از زیر زمین، به یکی از مباحث مهم در میان متخصصان نظامی و اندیشکده های جهان تبدیل شده است چراکه با این اقدام، سپاه پاسداران رسما چهارمین قدرت موشکهای زیرزمینی جهان شده است.

اما با توجه به سیاست های دقیق و منظم نیروهای مسلح کشورمان برای ارتقاء توان دفاعی و رزمی خود، می شد این گمانه را مطرح کرد که قطعا این شهرها و مناطق زیرزمینی موشکی، نه به تعداد معدود و نه منحصر در یگانهای موشکی سپاه است و با سخنان جدید امیر پوردستان، این گمانه مسجل شده است.

شهر موشکی

فرمانده نیروی زمینی ارتش صبح روز چهارشنبه در هشتمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح با اشاره به فعالیت‌های عمرانی نزاجا اظهار داشت: نیروی زمینی ارتش با استفاده از ظرفیت‌های پیشرفته مهندسی خود، شهرهای موشکی را همچون همان شهرهایی که تصاویرشان در تلویزیون پخش شد، در جای جای کشور به‌ عنوان مواضع دفاعی خود ایجاد کرده است و تجهیزات دفاعی خود را در آن‌ها نگاه می ‌دارد.

این سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش نشان می دهد، این نیرو نیز برنامه های گسترده ای در مناطق مختلف کشور و در اعماق زمین دارد که تجهیزات دفاعی متعلق به این نیرو در ان مستقر شده اند. با توجه به این موضوع، می توان ارتقاء تاکتیک های دوران دفاع مقدس و تجربیات برگرفته از آن طی سالهای اخیر را به وضوح مشاهده و در عین حال، تنوع موشک های قرار گرفته در عمق زمین های کشورمان را نیز احساس کرد.

کدام موشک های ارتش به شهر زیرزمینی خواهند رفت؟

با توجه به اینکه موشک هایی که در شهرهای زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای ویژگی های مختلفی باشند لذا مواردی چون تحرک و دقت، می تواند به عنوان اولین ویژگی های این موشک ها و لانچرها مورد توجه قرار بگیرد. بر این اساس، اولین گمانه را می توان موشک های خانواده "فاتح" دانست که فرمانده نزاجا در اوایل سال 93، ورود آن مدل 110 آنرا به سازمان رزم این نیرو اعلام کرد.

مهمترین نکته در مورد موشک های فاتح بحث دقت مثال زدنی آن است که بارها و بارها در رزمایش ها و تمرین های گوناگون به نمایش درآمده و شکی در دقت بالا و توان نقطه زنی این موشک وجود ندارد. پیش از این نزاجا از سامانه هایی مثل راکتهای نازعات و یا زلزال بهره می برد که به طبع از دقت پایین تری به نسبت فاتح برخوردار بوده و عمدتا برای آتش باری و حمله به اهدافی در اندازه بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

شهر موشکی

موشک فاتح 110

شهر موشکی

موشک فاتح 313
با توجه به اینکه آخرین نسل موشک های بالستیک فاتح یعنی "فاتح 313" به برد 500 کیلومتر رسیده، اضافه شدن این موشک ها به زرادخانه نزاجا، این نیرو را قادر می سازد تا به صورت نقطه ای به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری حمله کرده و با دقت بالا آنها را منهدم کند. اهدافی مثل سنگرها و مراکز کنترل و فرماندهی، نقاط تجمع دشمن و یا انبارهای سوخت یا مهمات دشمن در منطقه نزدیک به خط مقدم از جمله اهدافی هستند که به راحتی و با یک شلیک به وسیله فاتح نابود خواهند شد.

بحث بعد، مسئله استفاده از سوخت جامد در این موشک است که هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین زمان مورد نیاز برای پرتاب را بسیار کاهش می دهد. این کاهش زمان پرتاب به همراه تحرک بالای سامانه پرتاب موشک فاتح آن را به یک انتخاب ایده آل برای نبردهای ناهمطراز و حضور در شهر موشکی ارتش بدل می کند.

مسلسل موشکی ارتش به شهر زیرزمینی می روند؟

از دیگر تجهیزات مهم مورد استفاده در یگان های موشکی ارتش می توان به خانواده "فجر" اشاره کرد. موشک (راکت) های سری فجر از جمله معروف ترین موشک های ایرانی است که به نوعی شهرت جهانی نیز یافته است. در جریان نبردهای رزمندگان مقاومت با ارتش صهیونیستی، این موشک ایرانی بارها و بارها با گذشتن از گنبد آهنین و سد دفاعی رژیم صهیونیستی، نقاط مختلف سرزمین های اشغالی را هدف قرار داده و توانست نقش مهمی را در پیروزی جریان مقاومت در برابر اشغالگران ایفا کند.

موشک فجر 5 در دو مدل طراحی شده است که شامل فجر یک مرحله ای با برد 75 کیلومتر و فجر 2 مرحله ای با برد 180 کیلومتر است. این موشک در هر دو مدل کالیبر 333 میلی متر بوده و دارای سر جنگی 175 کیلوگرمی شدیدالانفجار است. طول این دو راکت، در مدل تک مرحله ای در حدود 6.5 و در مدل دو مرحله ای 9.5 متر است و شعاع ترکش های آن 500 متر می باشد که از سوخت جامد بهره می برند.

شهر موشکی
فجر 5

پرتابگر این موشک ها نیز به صورت متحرک بوده و معمولا هر پرتابگر دارای 4 موشک فجر 5 می باشد. این پرتابگرها توان شبکه شدن با یکدیگر، همچنین شلیک به صورت تک راکت یا شلیک رگباری را در شب و روز به همراه تحرک بالا را فراهم می کند.

همچنین موشک نازعات نیز که نسل جدیدی از آن در جریان رزمایش بهار امسال نزاجا مورد آزمایش قرار گرفته است یادگاری از شهید بزرگوار حسن طهرانی مقدم است که در سالهای اوج جنگ تحمیلی برای مقابله با ارتش عراق طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر دو مدل از راکت نازعات به نام های نازعات 6 و نازعات 10 در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.

موشک نازعات 6 دارای برد 100 کیلومتر و وزن سر جنگی 130 کیلوگرم است. طول این موشک در حدود 6 متر و 30 سانت بوده و از سوخت جامد بهره می برد. وزن کلی این موشک 960 کیلوگرم و وزن پیشران آن 420 کیلوگرم است. موشک نازعات 10 دارای برد 130 کیلومتر و طولی بیش از 8 متر بوده و وزن سر جنگی آن 230 کیلوگرم است. وزن ماده پیشران این موشک 865 کیلوگرم و وزن اولیه موشک 1830 کیلوگرم است. این موشک از سوخت جامده استفاده می کند.

شهر موشکی
راکت نازعات 10

از سوی دیگر، موشک های زلزال نیز می توانند به نوبه خود، نقش مهمی در شهر زیرزمینی ارتش ایفا کنند. این موشک ‌ها همنام خانواده ‌ای از مهمترین و مشهورترین راکت ‌های ایرانی هستند که در دهه 1370 تولید شده و دارای چند گونه مختلف با بردهای اعلام شده 125 تا 270 کیلومتر و سرجنگی 450 تا 900 کیلوگرم هستند.

آیا ساکنان شهر موشکی حتما باید "بالستیک" باشند؟

با توجه به نوع تجهیزات و ساختار نظامی نیروی زمینی ارتش، این سوال مطرح می شود که با وجود شهرهای موشکی سپاه پاسداران که با انواع موشک های بالستیک تجهیز شده اند، باز هم نیازی به ایجاد و توسعه شهرهای موشکی با بردهای کمتر وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به جغرافیای وسیع کشورمان و حضور نیروهای فرامنطقه ای و با خوی تجاوزگری در حوالی مرزهای مختلف ایران، تنوع و توسعه شهرهای موشکی یک ضرورت محسوب می شود و هر کدام از تجهیزات موجود در آن، پاسخگوی نوعی از تهدیدات خواهد بود.

به معنای ساده تر، موشک های بالستیک و دوربرد جمهوری اسلامی ایران که در اختیار سپاه پاسداران قرار دارند، در صورت نیاز به سمت اهداف دوربرد و خاص مثل رژیم صهیونیستی شلیک خواهد شد، اما موشک هایی با برد کمتر و تنوع بیشتر، می توانند اهداف موجود همانند پایگاههای هر متجاوز در منطقه را نابود کنند.

از سوی دیگر، با توجه به سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش که اشاره به استقرار سایر تجهیزات دفاعی ارتش در این شهرهای موشکی را دارد، می توان تحلیل کرد که با این اوصاف، کم کم نیروهای مسلح کشورمان عملا از دایره رصد و اطلاع ماهواره ها و سایر چشمان نامحرم دشمن خارج شده و امکان هیچ گونه پیش بینی و برآوردی از توان دفاعی کشورمان، وجود نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 204
  • iman ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    11 2
    اینها سربازان امام زمانند واین تجهیزات هم بازوان سپاه قدرتمند امام زمان(عج)خواهند بود که انشاءالله در زمان موعود کاخ های شیاطین را به امر ولی عصر بر سر آنها خراب خواهند کرد .پس به امید هرچه سریعتر رسیدن آن روز:اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    16 1
    خدا رزمندگان سپاهی و ارتشی و نیروی انتظامی و همه خدمت گزاران به اسلام و ایرانو حفظ کنه
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 9
    بیست سال پیش ماهواره هاشون عمق چندده متری زمین رو رصد میکرد با ماهواره ها سفره های اب زیرزمینی رو تخمین میزدن اینا تازه ماهواره هایی با کاربرد غیرنظامی و تجاری بود که من و شما میتونستیم اجاره شون کنیم حالا شما برو شهر موشکی بساز فکرکن کسی نمیدونه کجاست و چیکار میکنید
  • تیمور ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    5 1
    مرحبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا باز هم عربستان کری بخونه و دشمنانمون تهدید کنند در طرفه العینی با فرمان امام خامنه ای به سمت دشمن شلیک خواهند شد
  • علی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    3 1
    ادم با خوندن این گزارش فرق موشک های سپاه و ارتش رو می فهمه D:(هر چند جفتشون بر مبنای نیاز هست و به معنی ضعف در ارتش نیست) اما دست مریزاد به همه ی نیروهای مسلح که کاری می کنن ما از بابت امنیت خیالمون تخت باشه
  • شهرام ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    9 1
    مطمئنا جز این موشک ها موشک های دیگری هم وجود دارند که ما نه اسم ان را شنیده ایم و نه انها را دیده ایم به دلیل محرمانه بودن انها را رسانه ای نکرده اند.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    3 0
    خدا حافظ نيروهاي نظامي و امنيتي كشور باشد
  • مخلوق خدا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 2
    هدیه 2016برای هر زیاد گوی فراماسونی در صورت تعرض وتخلف و بی حرمتی
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 1
    سربازان گمنام امام زمان بهترین و زیبنده ترین اسم برای همین افراده
  • دوست البرت ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 6
    همچین گفتید موشک فکر کردم 20 هزار کیلومتر برد داره و ده تا کلاهک اتمی داره!!خخخخخ
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 1
    این تخیلات رو رها کنید اگر اینطور بود که چطور در غزه این حجم از تونل های کشف نشده وجود داره که هر بار ارتش اسرائیل یکیش رو کشف میکنه مثل فتح روم شبکه 1 اسرائیل نشون میده؟ چطور تونل های حزب الله کشف نشد؟ چطور لانچرهای داخل تونل ها پیدا نمی شدند و هزاران شلیک موفق وجود داشت؟ چرا روس ها تونل های تروریست های سوری رو نمیتونن کشف کنن؟ ...
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 0
    تا ریاض می رسن یا نه؟
  • خلبان ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 0
    دوست عزیز این چنین سیستمی فقط مربوط به سیستم لرزه نگاری اکتشافیه...! مارو بیسواد فرض نکن.... ماهواره هام الان زیاد کاربردی نیستن و دنبال استفاده از پهباد رادارگریزن نمونش RQ-170 برفرض صحت حرف شما چرا تو جنگ غزه نتونستن شناسایی انجام بدن؟تو یمن چطور؟اسکادای صدام چی؟
  • سرباز ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 1
    ماهواره های جاسوسی که ناشناس با پرچم آمریکا ادعا کرده میتونند پایگاههای مارو رصد کنند هیچ غلطی نمی توانند بکنند،چرا؟ چون مبتی بر این تکنولوژیها از اصول پدافند غیر عامل بوِیژه استتار و اختفاء و فریب بشکل حرفه استفاده شده است و نتیجه آن هم غافلگیری دشمن از خبر رسانه ای شهرهای موشکی بود و اعمال تحریم های جدید با همین نام! دشمن امریکایی صهیونی بیش از 50 درصد قدرتش در بزرگ نمایی توان خود و فریب افکار عمومی است. نیروهای مسلح ما بویژه سپاه عزیز و قدرتمند و بسیج اعجاز گر ،بر خلاف برخی سیاسیون مرعوب وطنی، میدانند رگ حیات دشمن چیست و کجا و اگر دشمن حماقت کند آنگاه است که جهانیان غافلگیر می شوند! خود فروشهای وطنی بهتر است از رسانه های آمریکا قدرتمندی ما را رصد کنند تا یفهمند دشمن چگونه از قدرت پیدا و پنهان ما میترسد و اگر توان تهاج داشت و ماهواره های کذاییش همه چیز را نشون میدادند اینقدر دنبال محدود کردن و رصد توان راهبردی موشکی ما نبود. توان موشکی موضع هسته ای نیست که پای میز مذاکره نشست و انبارها را خالی و کارجانجات را با بتن و سیمان پر کرد و بعد دم از پیروزی زد!!
  • امیر ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 0
    همیشه یه نفر با پرچم امریکا تو مقالات نظامی مشرق هست که عقده گشایی میکنه
  • امیر ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 1
    این امریکاییه ول کن نیست تو همه مقالات نظامی مشرق میاد عقده میگشایه.
  • سروش ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 1
    پس سازمان رزم کشور رو باید از نو تدوین کرد: 1. نیروی زمینی 2. نیروی زیرزمینی 3. نیروی هوایی 4. نیروی فضایی 5. نیروی دریایی
  • رسول ایران ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    خدا قوت میگم به هر ارگان و هر شخصی که باعث پایداری امنیت ایران و سربلندی ایرانیاست ....
  • یاور ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 1
    عمو جان چی میزنی؟ بگو ما هم برای تفریح یكبار امتحان كنیم. فاز جالبی داری
  • ایرانی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    برای خودت اسفند دود کن چشم نخوری :)) نگران نباش راه های مقابله با ماهواره را در ساخت این تونل ها لحاظ کردند در ضمن تعداد تونل های خیلی زیاد هست
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    3 1
    نیروی هوایی مون ضعیفه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    سردار حاجی زاده گفت شبانه روزی ماهواره ها تلاش میکنند تا این تونل ها را پیدا کنند. حتی اگر هم پیدا کنند، باکی نیست! توان و جرات نابودی را ندارند.
  • علی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 0
    من در زمان دانشجوییم جند سال مجبور بودن که با یکی از فامیلامون که مهندس تجربیه قنات و حفر چاه هستش کار کنم .دوست عزیز که صحبت از ماهواره میکنی و انگار بقیه مردم رو بیسواد گیر آوردی.میدونی 500متر زیر زمین یعنی چی؟! میدونی در خشکترین مناطق ایران در عمق چند متری به آب میرسیم و اینکه در عمق500 متری بخای یه شهر یا یک مرکز و پایگاه درست کنی که بخاد تجهیزات حساس موشکی رو نگهداری کنه به چه تجربه و تکنولوزی و امکاناتی نیاز داره؟! پس وقتی بیشترین هنرت فقط گوش کردن به تبلیغات غربیاست و خوندن چندتا سایت یا مقاله الکی نیا و اینجا اظهار نظر کن! 500متر درعمق زمین اون هم در حالیکه اطراف تمام این تونلها همگی پر از بتون و مصالح سخت ساختمانیه فقط به حرف گفته میشه و در عمل یعنی یک توان بالای مهندسی در حوزه های مختلف که اگر کسی اینکاره باشه میفهمه یعنی چی. منظورم اینه که خود آمریکاییها میفهمند که چی به چیه به همین دلیله که خودشون رو خیس کردند. ماهواره که سهله حتی اگر خود ایران هم بهشون گرا بده و بگه کجا رو بزنید عمرا اگر این تونلا و شهرهای موشکی در عمق 500 متر آخ بگن. پس دیگه ازین حرفا نزنی که مسخرت میکنن.
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 0
    خوب اینبار که هنر نمایی و تخصص تو رو دیدیم بهت ایول میگیم که موشک با کلاهک اتمی ساختی! بچه هایی دارن این کارا رو میکنند که در همین آب و خاک و تحت بدترین شرایط و کمترین امکانات دارن این محصولات رو میسازن بعد یک آدم مزدور شکم پرست بی هنر مثل تو که هنرش فقط وراجی کردنه باز اومده و برا ما پارازیت هم میده! آخحه تو برای کشورت چیکار کردی که داری گنده گویی میکنی؟! حداقل شرف نداری. دین نداری آزاده باش. نسبت به کسایی که دارن برای امنیت تو و خوانوادت میجنگند منصف باش. اه . اینا دیگه کین!
  • علی ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    درود بر تو برادر. دلم خنک شد.آی گفتی.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    به صورت کلی ماهواره ها دارای محدودیت دید در عمق هستند و انطور نیست که شما فکر میکنی بله چند ده متر رو میتونه یعنی نهایتا 100 متر خدمتت عرض کنم برای کور کردن ماهواره و امواجش هم راه وجود داره ... دوست من اونا اگه میدونستن شهر موشکی وجود داره تا حالا با بمب های تاکتیکی دقیق زده بودنش نه شما خبر دار میشدی نه ما
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 0
    این ها نان و آب میشوند برای مردم این ها کار میشوند برای مردم من گشنه ام بفروشید بدهبد ملت بخورند
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    ببخشید من تو ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل حضور نداشتم که بدونم چرا اسرائیلیا نتونستن این تونل ها رو کشف کنن ولی اینو میدونم که به چنین تکنولوژی هایی دسترسی دارن چطور فردو رو تونستن کشف کنن؟ چیزی نگفتن چیزی نگفتن تا بوقتش ایران رو محکوم کنن الان هم که نمیان چیزی از موقعیت تونل ها و تاسیسات زیرزمینی بگن تا شما دلتون خوش باشه که مصونید موقع جنگ که شد کوههایی که ازشون دود بلند میشه مشخص میکنه همه چیو اون یارویی هم که ازم پرسیده بود چی میزنی خواستم بگم برو بخش ارتباط با ما سایت مشرق نیوز....بهت جناسی خوبی پیشنهاد میکنه...البته بعضی وقتام ناخالصی زیاد داره...اینو از خبراش میشه فهمید
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    من واقعیت رو گفتم...چه شما خوش داشته باشی چه نه این ماهواره ها امتحانشون رو پس دادن هرچند کشف محل این تونل ها فقط بسته به ماهواره ها نیست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    به آلبرت سلام برسون
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 0
    نادان جان اینها شروط برقراری تامین نان و غذا برای تو امثال تو است.اگر امنیت نباشد هیچ چیز هم نخواهد بود.وظیفه تامین غذا و نان به عهده دولت است نه نیروهای مسلح
  • رضا ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 0
    در پاسخ به ناشناس 13:51 عرض میکنم: امنیت نباشد نان و آب پشیزی نمی ارزد و اگر امنیت نباشد سیر و سیراب همه نفله شده اند. پس هر چیزی سر جای خودش. شما هم صبح زود به خدا توکل کن ، دنبال میز ریاست و مال باد آورده نباش، انشاء ا... گرسنه نمی مونی ، فقط کافیه توقعاتت رو بیاری پایین.
  • میلاد ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    عزیر دل ، قطر کره ی زمین 12800 کیلومتره ، انتظار که نداری موشکه یه دور و نیم بزنه اون وقت دوباره میخوره نزدیک خودمون . خخخخخ . به نظرم یه تجدید نظری تو سوادت بکن .
  • قریشی ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 1
    ای ناشناسی که با پرچم امریکای خبیث اومدی اینجا نظر میدی... خوب برو به همون اوبامای خودت بگو که گرسنه ای. ما در ایران مشکلی با نظام و اقتصاد نداریم. مرگ بر امریکا و اسرائیل
  • مغز متفکر ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 1
    خدا پیشرفته تر و بیشترشون کنه . + آواکس.
  • sia ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    2 2
    سلام و خسته نباشید به مسئولین سایت مشرق اگه امان داشته باشد در مورد جواب هایی که درباره توضیحاتی که داده می شوند و افراد به آنها پاسخ می دهند امکان لایک کردن آن پاسخ نیست لذا این امکان را ایجاد نمایید تا در باره برخی اظهار نظر های ناثواب امکان آنلایک کردن آنها هم فراهم شود.با تشکر
  • میلاد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 0
    این آلبرت چقدر ساده هستش. آخه شما که از هیچ بحث نظامی اطلاعات نداری به قول یه بابایی " اگه حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی" عزیز من موشکهای ساخت وزارت دفاع که الان در اختیار سپاه و ارتش برای دفاع از ایران قرار دارند دقیقا" بردشون به ریاض و رژیم صهیونیستی میرسه و همین ما را بس. موشک با برد 20 هزار کیلومتر میخواهیم چیکار آخه
  • یاور ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    خطاب به این یارو آمریكایی اگر جنسش به ناخالصی تو باشد ترجیح میدهم همین خودت مصرف كنی
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    نابغه نمیدونی بدون فور2 را خودمون به اژانس گفته بودیم با ماهواره نفهمیدن استاد تکنولوژی
  • دوست البرت ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    علی جان 12:45 شما که شرف و دین و ازادگی رو با هم داری برای ما کافیه!!! ناشناس جان البرت نیست که بهش سلامتو برسونم ولی اومد چشم سلامتو میرسونم.. میلاد جان17:32 شما که ادلای عقل و سوادت میشه نفهمیدی 20 هزار کیلومتر فقط یک مثال بود؟! حداقل مدرک دبستانت رو بگیر تا بدوتی مثال یعنی چی!؟
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    6 0
    ارتش ظرفیت بسیاربالایی داره ولی همیشه ازنظرحفاظت اطلاعات سخت گیری شدیدی حاکمه.ارتش جمهوری اسلامی یکی ازبهترین ارتشهای دنیاست.درودخدابرارتش قهرمان وارتشیان غیور
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    2 0
    باتوجه به شرایط وخیم نیروی هوایی ناچاریم بریم تو زیرزمین امیدوارم هرچه سریعتر فکری برای آسمون کشور بشه آخه موشکها رو میشه برد زیر زمین ،زیر ساختها پالایشگاهها ، صنایع... چی؟
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    خیلی موافق افشای توانمندی ها نیستم
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    پدرجان فردو رو کشف نکردن بعدا" ایران به عنوان تاسیسات موازی گزارش کرد تا غربیها بدونند و نظنز و اراک رو نزنند // گرفتی عزیزم. بالای 80 درصد تکنولوژی راداری دنیا در اختیار روسیه است ولی نمی توانند تونل های تروریست ها در سوریه رو کشف کنند. عزیزم نام تورابورا رو شنیدی آمریکا با تمام تلاش در نبرد غارهای اونجا کاری از پیش نبرد. عزیزم غزه رو دوستان گفتند و من تکرار نمی کنم.
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    نیاز نیست آمریکایی باشی نرم افزار تغییر ip رو نصب کن دم به ساعت می تونی کشورت رو عوض کنی
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    قطر زمین رو خوب اومدی فقط بد محاسبه کردی قطر ضربدر 3/14 میشه محیط زمین یعنی 40 هزار کیلومتر پس برای زدن اون سمت موشکی با برد 20 هزار نیاز داریم.
  • صابر ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    باسلام،درودخدابررهبرم وسربازان فداكارسپاه اسلام،براي ما باعث افتخاروسربلندي است كه اگر نبود اين كوشش هاي اين عزيزان الان ما وضعي مثل سوريه،عراق،ليبي و...داشتيم فراموش نمي كنم روزهاي ابتداي جنگ تحميلي راكه آرزوي آرپي جي راداشتيم خداوند متعال نگهدار همگي تان باشد.انشاءاله.
  • غلام ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    اقایی که میگی نان و آب سال هاست برنج جای نان را در سفره ایرانی گرفته است اکثر مردم وضع نسبتا مناسبی نسبت سال های پیشین دارند فقط از زمان احمدی نژاد که عده ای برای تخریب او نرخ تورم را دائم مطرح می کردند مردم مثل طوطی دائم این بحث رو میکنند فلان شده بمان شده .این را می دانم ان کسی که برای نان شبش محتاج است هزینه ای برای اینترنت و وی پی ان آمریکا نمی کند .پس خواهشا از زبون کسی صحبت نکن.
  • میلاد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    خدمت "دوست آلبرت" عزیز عرض کنم که اولا" بنده دانشجوی PHD که البته اگه سوادت برسه یعنی دکترای تخصصی هستم. ثانیا" بدون که مثال باید شبیه اصل مورد بحث باشه پس معلومه بیسواد شمایی که هنوز نمیتونی بفهمی که ایران نیازی به موشک برد20 هزار کیلومتر نداره و این نشون میده که جزو عوام هستی و البته با مدرک نهایتا" دیپلم. بعدشم شما چیکاره حسنی که از قول یه بابای دیگه نظر میدی
  • افشین تهران ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    ببین تورو خدا با کی شدیم 80میلیون!!!میگه فردو رو کشف کردن و نگفتن تا ایران رو محکوم کنن!!!!مرد حسابی این مکانها قبل از اینکه کاری رو توش راه بندازه اول به اژانس گزارش میدن و بعد شروع به نصب تجهیزات میکنن انوقت تو میگی کشف کردن؟!!1اخبار کدوم جهنم دره ای رو گوش میکنی که این تفاسیر ازش در میاد؟یاور راست میگه جنسش زیاد مفرح هست.
  • افشین تهران ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    البرت خودش چی بود که دوستش باشه.
  • افشین تهران ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    بابا مرغ این یو اس ا یک پا داره.این ماهواره موجود بیده خود عمو کری گفته بیده.حالا گیرم کشف شد میخواد با چی 500متر رو سوراخ کنه؟؟بمب اتم هم که بزنه 500متر رو گود نمیکنه.ضمن اینکه همه بیکار ننشستن که عمو سام بیاد بزنه در بره.من موندم با این ماهواره ها پس ارکیو تو ایران چه غلطی میکرد که بگیرنش و این ابروی نداشته امریکا بره؟اصلا این ماهواره های پیشرفته چطوری حک میشن که اول اطلاعاتش رو برو بچ میگیرن بعد خودشون؟؟یا چطوری حک شد که اخرین تکنولوژی جاسوسیشون با کمال ارامش نشست؟
  • افشین تهران ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    بله.ولی از خیلیها هم قویتره.البته تا قدرت رو در چی ببینی؟نیرویی که 36سال پیش یهوای مستشارانش رو بیرون کرد و اون بی شرمها حتی از قطعه دزدی هم روی گردان نشدن و تا بخودش اومد جنگ شد اما با تمام توان در زمان جنگ سرویس داد و الان هم با به روز کردن جنگنده هاش و ساخت قطعات و نگهداری باز هم داره سرویس میده رو نمیشه گفت ضعیف.حتی اینکه میگن جنگنده های ما کهنه و قدیمی هستن هم درست نیست چرا که اولا سازه این جنگنده ها هر چند وقت با لیزر تست میشن و بیشتر قطعات موتور هم دارای عمر معینی هستند که باید سروقت عوض بشن.ارتقا های این جنگنده ها هم محرمانه هست و اعلام نمیشه اما اگه جنگنده جدید هم تزریق بشه خوبه.حال بماند که این کمبود در نیروی هوایی با قدرت موشکی و پدافند پیشرفته و انواع سامانه هایی که در این مدت ساختن و یا خریدن جبران شده و گذشته از بعضی وقتها که تا یک جنگنده سقوط میکنه بعضیها اعلام خطر میکنن و اعلام کهنسالی نیروی هوایی رو سر میدن اونم بدون توجه به سقوط جنگنده های کشورهای دیگه اونم مثل امریکا که همین دیروز یکیشو داشتیم خیلی هم وضع بدی نداریم.ولی میشه بهتر هم باشه اگه انشالله عزمی براش باشه.
  • افشین تهران ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    همونجا با سواد جان جواب بده.البرت رفته اسراییل؟علی شرف و دین و ازادگی داشته باشه برای شما هم کافیه؟؟مگه شراکت دارید؟میلاد هم راست میگه عزیز البرت اگه 20هزار مثال هست پس چرا به برد واقعی موشکها اشاره نمیکنی که تا محل اموزش البرت میرسه؟البته جهت استحضار شما از وقتیکه موشکهای ماهواره بر و موشک سوخت جامد دومرحله ای سجیل ساخته و ازمایش شد دوستان شما و البرت فهمیدن که ایران مشکل برد ندارد و انها مشکل اطلاعات دارن.ولی شما هنوز نفهمیدی که کشوریکه موشک سوخت جامد دومرحله ای بسازه میتونه برد موشکهاشو تا هر جایی که اراده کنه اضافه کنه.همه این جفتکهای عمو سام هم برای همینه ببم جان.
  • افشین تهران ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    در همه ارتشها حفاظت اطلاعات با وسواس اجرا میشه و این دلیل به مشکل دار بودن ارتش نیست.وظایف ارتش و سپاه بعد از جنگ تقسیم شد و درست هم این وظایف محول شده .
  • افشین تهران ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    پس پدافند چکاره هست؟؟ضمن اینکه ما برای رهگیری که مشکل نداریم وقتیکه بهترین رهگیر دنیا رو داریم.خدا رحمت کنه شهید بابایی رو که در زمان جنگ خیلی خوب مواظب اف 14 های ایران بود انگار همه این روزها رو میدید.میگ 29 هم رهگیر خوبی هست که ارتقا هم داده شده ولی چی بوده اعلام نشده.اما بهترین گزینه همون پدافند لایه به لایه هست.این در جنگ ایران و عراق ثابت شد.وقتیکه پدافند بغداد اجازه هیچ ورودی رو به جنگنده های پیشرفته اون زمان ایران نمیداد.و شهید دوران با فدا کردن جان خودش تونست از این پدافند بگذره و به هتلی که قرار بود سران عرب در اون اجلاس برگذار کنن خودش و جنگنده رو بکوبه.داستانش هست بخونی بد نیست.
  • علیا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    1 0
    ناشناس جان. دودی که زمان جنگ از کوه ها و دره ها و دست های ایران بلند میشه یا دود ناشی از احتراق موشک هایی هست که به سمت اهداف از پیش تعیین شده در حال حرت هستند و یا دود ناشی از سرنگونی جنگنده ها و بمب افکن های دشمن هست. من نمیگم دشمنان ما قوی نیستند. نمیگم تجهیزات ما از تجهیزات اونها قوی تر هست. بلکه میگم ما پیروزیم. چون هدف ما دفاع از یان اسلام و ایران هست و خودمون رو برای این روز آماده کردیم
  • علیا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    میلاد جان از قطب شمال تا قب جنوب تقریبن 14000 کیلومتر هست. زمین هم گرده.میشه گفت طول خط استوا دو برابر این مقدار باشه. یعنی تقریبا اگر ایران بخواد نقطه ی مقابل در اون سمت ره زمین رو بزنه باید موشی با برد حداقل 14000 کیلومتر داته باشه. اما هم ایران و هم آمرریکا در نصف النهار شمالی هستیم. پس موشک به مسافت کمتری برای حرکت نیاز داره. در ضمن روسیه هم ه فاصله ای نهایتا 4 تا 6 هزار کیلومتری با آمریکا داره برای هدف قرار دادن خاک آمریکا به زیر دریایی هاش وابسته هست. چون هرچقدر مسافت طی شده توسط موش بیشتر باشه امکان رهگیریش بیشتره اما مهم اینه که ما نیازمون رو بر اساس اهدافی تا 2000 کیلومتری تعریف کردیم.
  • reza ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    1 0
    ریاض که رو شاخشه.
  • افشین تهران ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    خب اگه جزو خواص بودکه مثال 20هزار کیلومتری نمیاورد.اینها بیشتر دنبال تحقیر کشور هستند و نه چیز دیگه ای اون یارو البرت هم همینجوری بود.تمام رسانه های غرب تا مدتها از این موشکها و شهرهای موشکی میگفتن و میگن اونوقت این میاد مثال نیست در جهان میاره.
  • ارتشی اذربایجانی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 0
    ارتش ضامن حفظ امنیت حفظ جان و ناموس و مال ایرانیست ارتش در اقصی نقاط ایران اونقدر پناهگاه و انبار عظیم داره در صورت هر گونه تجاوز جهنمی از اتش را بر سر مهاجمین در هر نقطه میریزد
  • علی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    آخ که دستت طلا افشین جان.ممنونتم. ازون روز مونده بودم به این البرت با دوستش چی بگم که کاملا حق مطلب رو ادا کرده باشم. شما زدی به هدف. آقای دوست البرت جمعش کن. جیگرت حال اومد؟
  • علی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    آقای پرچم آمریکایی اصلا گیریم که حرفهای شما درست.یعنی شما این مسائل رو میفهمی و متوجهی و از قابلیتهای ماهواره های آمریکا یا هر شیطان دیگه ای اطلاع داری بعد اونوقت نظامیای ما.کارشناسان و مهندسان ما. و فرماندهان ارتش و سپاه نمیدونند این چیزارو؟! قطعا از من وشما که کلا بیشتر به همه چیز آگاه و واقفند. و حتی از خود آمریکاییها هم تو خیلی از حوزه ها آگاهترند و متخصص تر.این حرف نه از روی خوخاهی یا بزرگ نمایی که واقعیتی هستش که خود دشمنان به اون اشاره کردند بارها و بارها.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    آمریکایی ها خودشون از توان دفاعی ایران عاجز شدن و اعتراف هم دارن ، اونوقت یه ایرانیه بی غیرت منافق که معلوم نیست از کجا تغذیه میشه و افکار منحوس و نفرت انگیزش مشخصه میاد اینجا از روی شکم یه حرفی رو میزنه واسه تخریب کشور خودش البته بعید میدونم ایرانی باشه اگرم ایرانی باشه که واقعا موجود تهوع آوریه
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    خوب آقای دکتر! شما داخل عمرت یک بدنه موشک تا حالا ساختی!؟؟ اگر نساختی در حد یه تکنسین استرالیایی هم سواد نداری با عرض معذرت...
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    درود خدابر۴۸هزارشهیدگلگون کفن و گمنام ارتش ولایتمدار وهمه ارتشیان غیور وبی ادعا که درزمان جنگ پای ثابت خط مقدم جنک بودند وسالهابعدجنگ هم درمرزهای میهن اسلامی و دورازخانواده هایشان امنیت کشورمون راتامین کردند.انشاالله مسئولان قدردان زحمات نیروهای مسلح قهرمان باشند وحمایت مادی ومعنوی کنند.اجرکم عندالله
  • uefsmsyi ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • امید ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    ناشناس ای مغز ، ای متفکر ، ای ماهواره شناس، ای ....................... اگر چنین ماهواره ای وجود داشت آمریکا پهپادRQ 170 رو نمی فرستاد که واسش جاسوس کنه و .........
  • دردمند ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 1
    چرا اينهمه پيشرفت نظامي به سادگي ممكن است اما سروسامان دادن به معيشت مردم و وضعيت اقتصادي كشور سخت است . به اين مي گن سياست يك بام و دو هوا
  • NL ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    0 0
    جانم فدای رهبر
  • تعریف نشده IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    ما فقط در روی سطح زمین تظاهر به پیش وپا افتاده بودن می کنیم ولی حقیقت راسینه های زمین طور دیگری بیان میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس