اگرچه هاشمی رفسنجانی در سال‌های اخیر به خصوص بعد از حوادث سال 88 و همچین بعد از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان در سال 92، خط تردید درباره این نهاد انقلابی را پیگیری می‌کند، اما خاطرات و سخنرانی‌های هاشمی در دهه شصت و هفتاد، به گونه دیگری است.

گروه سیاسی مشرق - یکی از موضوعات مهمی که در خاطرات و اظهارات هاشمی رفسنجانی به چشم می‌خورد، بحث تقلب، رد صلاحیت، نظارت استصوابی و شورای نگهبان است.

به هر جهت هاشمی رفسنجانی در آن سال‌ها به‌خصوص قبل از شروع دهه هفتاد و حتی در اوایل دهه هفتاد، کاملاً انقلابی بوده و بر اساس منطق و عقل، جواب مخالفین شورای نگهبان و نظارت استصوابی را می‌دهد.

حمایت‌ قاطع هاشمی‌ رفسنجانی از ردصلاحیت‌ها توسط شورای‌نگهبان

آنچه در ادامه می‌آید، نگاهی بر منطق هاشمی رفسنجانی در پاسخ به شکست‌خوردگان در انتخابات مجلس است.

هاشمی ضرورت نظارت شورای نگهبان برای رد صلاحیت افرادی که او آن‌ها را ناباب می‌خواند، لازم می‌داند و تفسیر نظارت استصوابی برای شورای نگهبان از قانون اساسی را حق این شورا می‌خواند.

به‌عنوان‌مثال در باب لزوم حذف افراد ناباب از انتخابات مجلس بیان می‌دارد: "ممکن است یک افراد نابابی کاندید شوند اولاً شورای نگهبان باید نظر دهد."[1]

او بیان می‌دارد که چون نمایندگی مجلس جای مهمی است که صدای نماینده از تریبون مجلس به گوش همگان می‌رسد، حضور افراد بی‌تقوا در مجلس خطرناک است و ازاین‌جهت از رد صلاحیت برای انتخابات مجلس دفاع می‌کند: "مجلس باز است و آن صدای سیم در گوش همه مردم است و در خارج و داخل آدمی که اینجا حرف می‌زند هیچ‌کس نمی‌تواند کنترل کند که یک جمله نگوید. با یک حرف می‌تواند یک موجی در جامعه ایجاد کند که می‌بینید آدم‌های بی‌تقوا برای مجلس خطرناک هستند. کسانی که می‌آیند واقعاً مسلمان و متعهد باشند. حال اگر بعضی جهاتشان ضعیف باشد مهم نیست. خودشان خوب و آدم‌حسابی و مسلمان باشند."[2]

مسئله رد صلاحیت افراد در سال‌های بعدی نیز تکرار می‌شود. نکته جالب‌توجه این است که هاشمی در این زمینه چنان‌که سال‌های بعد به آن تصریح می‌کند، رد صلاحیت را حق شورای نگهبان می‌داند:

"شب آقای امامی کاشانی از فقهای شورای نگهبان تلفن کرد. اطلاع داد که شورای نگهبان صلاحیت آقایان صادق خلخالی و سید حسین موسوی تبریزی را که نامرد نمایندگی مجلس و خبرگان هستند رد کرده است. از من خواست به آن‌ها بگویم استعفا بدهند، نپذیرفتم. از این کار به‌آسانی نخواهند گذشت. شورای نگهبان را متهم خواهند کرد که تحت تأثیر جامعه مدرسین عمل کرده است. رد صلاحیت شدگان توسل به امام و آقای منتظری و دیگران هم خواهند کرد."[3]

در همین زمینه حتی در مواردی که هاشمی با رد صلاحیت یک فرد مخالف بوده است، حاضر به زیر سؤال بردن حق شورای نگهبان برای تعیین و تشخیص صلاحیت‌ها نبوده است و معمولاً تلاش می‌کرده است تا با رایزنی با شورای نگهبان و یا حتی رهبری نظام مسئله را حل نماید و نه این‌که به‌حق شورای نگهبان در تشخیص صلاحیت افراد تعرض کند. مثلاً وقتی‌که آقای کروبی و بیات رد صلاحیت می‌شوند او در خاطرات خود می‌نویسد:

"آقای [اسدالله] بیات، نایب‌رییس مجلس، تلفنی گفت که شورای نگهبان او را برای امتحان جهت نامزدی مجلس خبرگان، روز سه‌شنبه دعوت نکرده و احتمال می‌دهد که صلاحیت او را رد کرده باشند. برای حل مشکل استمداد کرد. با آقای محمد امامی [کاشانی] صحبت کردم، گفت چندنفری صلاحیتشان رد شده، من‌جمله ایشان و [سید علی‌اکبر] محتشمی و چند نفر دیگر... احمد آقا تلفنی گفت که شورای نگهبان، آقای [مهدی] کروبی، [رییس مجلس شورای اسلامی] را برای امتحان، جهت احراز صلاحیت علمی برای نامزدی خبرگان، دعوت کرده است؛ آقای کروبی حاضر نیست در امتحان شرکت کند و ممکن است طرفداران او، علناً به مبارزه با شورای نگهبان برخیزند؛ از من خواست که برای رفع این مشکل اقدام کنم. مسئله را تلفنی با رهبری در میان گذاشتم. ایشان هم گفتند دخالتی نمی‌کنند و شفاعت نخواهند کرد، چون موارد متعدد است و نمی‌شود یکی را مستثنا کرد. جمع زیادی از نامزدها دعوت به امتحان شده‌اند؛ جمعی قبول و جمعی رد شده‌اند. آقای [اسدالله] بیات، نتیجه درخواست دیشب خود را تلفنی پیگیری کرد؛ گفتم شورای نگهبان بر سر موضع خود محکم است."[4]

البته باید توجه داشت که رد صلاحیت صرفاً از سوی یک جناح علیه جناح دیگر نبوده است، چراکه مطابق خاطرات هاشمی در سال 1367 هیئت‌های اجرایی که در آن زمان به‌واسطه وزیر کشور بودن آقای محتشمی پور در اختیار جناح چپ بود، بیشتر افراد رد صلاحیت شده ازنظر آن‌ها، محافظه‌کار یا جناح راست بودند و در آن سال نیز رفتار هاشمی به همین صورت بوده است. مطابق این خاطرات هاشمی بیان می‌دارد: "با آقای سید علی‌اکبر محتشمی پور وزیر کشور درباره صلاحیت بعضی از نمایندگان فعلی برای مجلس آینده مذاکره کردم. گفت هیئت‌های اجرایی صلاحیت سیزده نفر از نمایندگان را رد کرده‌اند؛ اکثر آن‌ها از خط محافظه‌کار و عده‌ای نیز از خط مقابل هستند..."[5]

درحالی‌که اصلاح‌طلبان بعدی، در سال‌های اولیه دهه 70 خواهان تغییر قانون اساسی به‌صورتی بودند که نظارت شورای نگهبان محدود شود، هاشمی نه‌تنها اعتقادی به تغییر قانون اساسی بر این مبنا ندارد بلکه به مدارا با شورای نگهبان توصیه می‌کند:

"عصر آقای عبدالله نوری وزیر کشور آمد، درباره احتمال دخالت شورای نگهبان در امر انتخابات به‌عنوان نظارت چاره‌جویی کرد، به‌صورتی که تغییر قانون اساسی است؛ گفتم مدارا می‌شود. مشکلات را باید رفع کرد."[6]

نکته جالب‌توجه در همین رابطه این است که هاشمی کسانی که توسط شورای نگهبان حذف‌شده بودند را تندروهای سیاسی می‌داند و چند صفحه بعدازاین، در خاطرات چند روز بعد خود می‌نویسد: "آقای مرتضی الویری آمد. از تفسیر اخیر شورای نگهبان و احتمال حذف بعضی از تندروها اظهار نگرانی کرد و چاره‌جویی نمود؛ خواست که کمک کنم."[7]

این نشان می‌دهد که هاشمی در آن مقطع امید تندروها بوده است و البته در این امر هاشمی هیچ هماهنگی و کمکی برای آن‌ها انجام نداده است؛ چند صفحه بعدازاین، هاشمی تندروهای مورد نظر را با ذکر اسم مشخص می‌کند و می‌نویسد: "آقایان سید محمد خاتمی، با اسدالله بیات، مجید انصاری، موسوی لاری و آ شیخ حجت آمدند. از تعبیر شورای نگهبان و احتمال حذف نیروهای خط خودشان اظهار نگرانی نمودند و از من برای حل این مشکل استمداد کردند. گفتم با تفسیر کاری نمی‌شود کرد؛ حق شورای نگهبان است. گرچه ممکن است تفسیر درست نباشد..."[8]

نکته جالب‌توجه این است که هاشمی که در خاطرات سال‌های مختلف خود از رد صلاحیت و نظارت استصوابی دفاع می‌کرده است و حتی در سال 1370 در خاطرات خود به‌صراحت نوشته است که این "حق شورای نگهبان است".

اما هاشمی در مطلبی که در سال 1393 در مقدمه خاطرات سال 71 مدعی می‌شود که در انتخابات سال 1371 در انتخابات مجلس چهارم "یک بی‌عدالتی درصحنه سیاسی کشور" رخ‌داده است. درحالی‌که در خاطرات همان سال کاملاً از آن انتخابات و روند و نتایج آن حمایت کرده است.

تغییر مواضع سیاسی و جهت‌گیری‌ها و حتی تحلیل‌های سیاسیون امر عجیبی نیست. تعجب‌آور آن است که شخصی تحلیل‌های سیاسی بعدی خود را به زمان گذشته نسبت دهد و مدعی شود که از ابتدا آن تحلیل‌های سیاسی را داشته است. حال‌آنکه شواهدی که در مورد حوادث همان سال‌ها از سوی خود او منتشرشده است کاملاً خلاف این را نشان می‌دهد.

توجه کنید:

به‌عنوان نمونه آقای هاشمی رفسنجانی در مطلبی که در مقدمه کتاب خاطرات نوشته‌اند، مدعی می‌شود که در انتخابات سال 1371 در انتخابات مجلس چهارم "یک بی‌عدالتی درصحنه سیاسی کشور" رخ‌داده است. منظور ایشان از بی‌عدالتی چنان‌که خود توضیح می‌دهند آن است که گروه‌هایی از جناح چپ آن زمان در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بودند[9]؛ این در حالی است که آقای هاشمی در خاطرات همان سال به‌صورت مکرر کاملاً از آن انتخابات و روند و نتایج آن حمایت کرده است و حتی مطالبی در مخالفت با اعتراض‌های جناح چپ آن زمان ذکر کرده است.

به‌عنوان‌مثال ایشان در پاسخ به اعتراضات جناح چپ آن زمان، نه‌تنها انتخابات را بی‌عدالتی نمی‌خواند بلکه بیان می‌دارد: "خواهش من از کاندیداها این است که ملاحظات اخلاقی انقلابی و اسلامی و ملی را فراموش نکنند، بعداً پشیمان می‌شوند، ممکن است الآن کسی عصبانی باشد و رأی نیاورده و حالا ممکن است فکر کند که به او ستمی شده و یا تبلیغ ناروایی شده؛ ممکن است برخی اتفاقات سوء باشد ولی درمجموع بنده به‌عنوان مجری نگاه می‌کنم هرکجا شکایتی به من رسیده، رفته‌ام و رسیدگی کرده‌ام، می‌بینم که واقعاً انتخابات نسبت به همه انتخابات گذشته‌مان در کل حدنصاب بالایی از سلامت را دارد. اگر هم احساس ظلم می‌کنید به‌هرحال طبق وظیفه‌تان به مراجع مربوطه شکایت کنید. اگر رسیدند و جبران شد بهتر و اگر نشد آن‌ها پیش خدا و قانون مسئول‌اند."[10]

این توصیه و تحلیل هاشمی از انتخابات 1371 با اظهارات خود او در مقدمه کتاب و توصیه‌های او بعد از انتخابات 1388 و رفتارش بعد از عدم‌تأیید صلاحیت در سال 1392 ناسازگار است.

به‌عنوان یک مثال دیگر از این تعارضات، درحالی‌که هاشمی در مقدمه کتاب مدعی می‌شود که انتخابات سال 1371 بی‌عدالتی بوده است، در صفحه 125 خاطرات خود ذکر کرده است که با استفاده از یک شبکه اطلاع‌رسانی غیرعلنی که در کشور داشته است، انتخابات را بررسی کرده است و به این نتیجه رسیده است که "اکثریت نزدیک به تمام، امانت را در حد اجرا مراعات کردند. در عمل بحمدالله خوب شد و ما تشکر می‌کنیم" و در صفحه 162 خاطرات خود می‌آورد که "الحمدالله انتخابات این مسئله مهم انقلاب و کشور به خوبی برگزار شد..." رضایت هاشمی در خاطراتش از شکل‌گیری مجلس چهارم به حدی جدی است که نه‌تنها آن را حاصل یک بی‌عدالتی نمی‌داند بلکه به‌صراحت آن را موهبتی الهی می‌داند و در صفحه 207 خاطرنشان می‌سازد: "خداوند این وضع را مثل همه هدایای الهی باز به ما هدیه کرد ..."

نکته جالب‌توجه این است که این موضع‌گیری هاشمی در حمایت از انتخابات مجلس چهارم فقط در سخنرانی‌های علنی نیست، بلکه مطابق خاطرات ایشان در جلسات خصوصی بحث با آقای موسوی‌خوئینی‌ها که از ناراضیان نتایج انتخابات مجلس چهارم بوده است، نیز گفته است: "تذکر دادم که بعد از رحلت امام حمله‌ها و اهانت‌ها و تهمت‌های زیادی از سوی جناح آن‌ها به‌نظام شده و آن‌ها شروع‌کننده بودند..."[11]

هاشمی نه‌تنها ادعای تقلب در انتخابات را نمی‌پذیرد و حاضر به پذیرش بی‌عدالتی در رد صلاحیت‌ها نیست بلکه به‌صراحت بیان می‌دارد که در جواب مخالفان نتیجه انتخابات، علت اصلی شکست آن‌ها را مواضع افراطی خودشان در برابر نظام می‌داند. او در جواب مجید انصاری بیان می‌دارد: "آقای مجید انصاری آمد...گفتم اشتباه از جناح خودشان است که بدون هدف و برنامه درست مواضع افراطی در مقابل دولت و نظام داشتند."[12]



[1] - سخنرانی‌های سال 1362، صفحه 599

[2] -همان، صفحه 597

[3] - خاطرات سال 1363، به سوی سرنوشت، صفحه 44

[4] - کتاب خاطرات سال 1369، اعتدال و پیروزی، صفحات 292-294

[5] - کتاب خاطرات سال 1367، پایان دفاع آغاز بازسازی، صفحه 43

[6] - خاطرات هاشمی سال 1370، سازندگی و شکوفایی، صفحه 244

[7] - همان، صفحه 249

[8] - صفحه 256

[9] - خاطرات هاشمی، رونق سازندگی، مقدمه، صفحه 9

[10] - همان، صفحه 76

[11] - همان، صفحه 362

[12] - همان، صفحه 419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 51
  • ابوعلی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    با عر سلام و ادب و احترام البته که وظیفه شورای نگهبان در نام این نهاد مستتر است ولی در تعداد افرادی که رد صلاحیت می شوند بر اساس جامعه آماری باید گفت بسیار دقت لازم است چرا که افرادی که خود را واجد شرایط دانسته اند داخل کشورند اینها که دیگر آمریکا نیستند! ممکن است 5 تا ده درصد هم به درد نخورند ولی 50 تا 60درصد با هیچ عقلی جور در نمی آید و بی خودی برای بعضی آمار درست می شود و مهمتر از آن نتیجه ای است که در پایان رای ریزی از آن حاصل می شود پس خیلی باید دقت کرد و مقداری درصد رد صلاحیت را به پایین ترین حد ممکن رساند مثلاً اگر 60درصد باشد نتیجه گرفته می شود که رای غالب فلان است و ...
  • ناصر ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هاشمی خلع سلاح شد
  • ناشناس ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی در آن سالها انقلابی بود و از شورای نگهبان و رد صلاحیت ها حمایت میکرد اما امروز از رد صلاحیت ها دلواپس است و به شورای نگهبان فشار وارد میکند !
  • شاهد ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    من به جای هاشمی بودم از تمام مسئولیتها و مناصب و امور سیاسی کنار میکشیدم
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مشرق از خودت مزخرفتر را در آینه ببین!!!
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    دموکراسی یعنی از 3 هزاااااااااااار نفر اصلاح طلب و منتقد فقط 30 نفر تایید صلاحیت بشن!!! والا همه دنیا دارن به ادعای دموکراتیک بودن ما میخندن اونوقت شما برادرا اومدین دنبال منافع حزبی و گروهی خودتون لابلای برگ های پوسیده تاریخ میگردین خجالت هم چیز خوبیه
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اینها قانون و شورای نگهبان را وقتی قبول دارند که منافع شون را تامین کند و در غیر اینصورت به نهادهای قانونی هم هجمه میکنند !
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی خار چشم دلواپسان بی سواد رانت خوار!!!
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    من که خداییش از حقم نمیگذرم واقعا حق انتخاب ازم گرفتن فقط کسایی که خودشون میخاستن نگهداشتن بفرموده مقام معظم رهبری حق الناس رعایت نشد ایشالله قیامت جواب مردمو میدن
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام خمینی(ره) خطاب به شورای نگهبان:میترسم از آن روزی که عده ای دور شما را بگیرند ولی جوانان و مردم علیه شما برای احقاق حقوق خود شعار دهند
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی دیگه. بازننشسته است. زیاد به حرفش نباید. توجه کرد
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هی برید سخنان بیست سال سی سال پیش هاشمی و روحانی و... رو دوباره بازنشر بدید انگار که فقط بحث هاشمی و روحانی و ایناست شما باید پاسخگوی مردم ایران باشید به من ربطی نداره که رفسنجانی چندسال پیش چی گفته و الان چی میگه شما جواب ما رو بده که چرا این همه آدم رو ردصلاحیت کردید؟
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    به خاطر درصد رد صلاحیت شده ها که نمیشه از اصول گذشت و یا قانون رو نادیده گرفت، یه عده که همیشه بودن و برای تفنن ثبت نام کردن، یه عده هم که برخی شرایط رو ندارن و یا صلاحیت شون احراز نمیشه، یه عده هم رفتن ثبت نام کردن و قطعاً میدونستن که رد میشن مثل محکومان فتنه که البته از همین رد صلاحیت هم برای مظلوم نمایی سواستفاده میکنن، شما میفرملیید کدوم دسته رو تایید کنن تا آمار خوشگل بشه؟
  • مسلمان ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    جوری می گی "هاشمی رفسنجانی" آدم فکر می کنه یا پسر خالته یا نوکر بابات ولی من میگم "ادب مرد به ز دولت اوست"
  • ملت بيجاره ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    بعضي ها خدا و قيامت را فراموش كرده اند!!! براي دنيا و حزب و گروهشان چقدر راحت با ابروي مردم بازي مي كنند!!! متاسفانه اينها افرادي هستند كه پيشانيشان پينه بسته!!! حضرت علي (ع) چقدر خوب اينها را شناخته بود ....
  • رضا ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی بزرگترین ضربه را به خون شهدا زد که حالابه جایی رسیده که دشمنان داخلی وخارجی امید به او بسته اند دلیلش فتنه 88 که به قول رهبری هنوز هم اثارمنفی ان از بین نرفته
  • حقیقت ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مسلمان 6:50تو هم با این طرز فکرت کجا بی ا دبی کرده .پس بگه علامه تا تو خوشحال بشی .
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اگر هاشمی اون هاشمی نیست آیا این شورای نگهبان ، همان شورای نگهبانه!؟
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    بابا هر کی از راه رسید که نمی تونه بشه نماینده مجلس .هیچ جای دنیا اینطور نیست .خب هر کی از راه رسید اومد کاندید شد نباید انتظار داشته باشیم تایید صلاحیت یا احراز صلاحیت بشود .تعدادی زیادی از این بندگان خدا صلاحیتشان احراز نشده نه اینکه رد صلاحیت بشوند .این حربه یک گروه خاص بود برای فشار اوردن بر شورای نگهبان
  • سلام ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    باور کن اون کسی که این کار رو بکنه واقعا تمام مرده.
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    یادمه همین اقوام و دنباله روهای رفسنجانی تو دولت احمدی نژاد بهش فحش می دادن !ادب مرد به از دولت اوست
  • سلام ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اگه تایید می فرمودن جای تعجب و خوشحالی بود وگرنه ما همه ی اینها رو قبل خود این شخص میدونستیم حالا اطلاعات و نیروی انتظامی یه برنامه ای برای 9 و 8 اسفند بریزه که مثل سفارت عربستان و یا فتنه 88 اغتشاش دوباره تکرار نشه.
  • مجتبی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر هاشمی خار چشم دشمنان ایران
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      شکر
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    تيتر با متن منافات دارد. الكي چرت ننويسيد. هاشمي بزرگتر از اين حرفهاي كودكانه شماست
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    بعضیبرای بدنام کردن شورای نگهبان فله ای ثبت نام کردن بدون داشتن شرایط لازم و می دونستن تایید نمیشن صرفا برای مقابله با شورای نگهبان و بازی های سیاسی و فشار بر شورای نگهبان برای ورود افراد اصلیشون اینکارو کردن
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    زنا کار و دزد و چاقو کش و فتنه گر راهی به مجلس نداره مرام سیاسی اش هم مهم نیست و این عین قانونه
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آدرسشم میدادی و صحبت رهبر انقلاب رو کامل میاوردی نه به نفع خودت
  • lمحمد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام ره که رفت یارانش هم رفتند!!!!!!!!
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    باز ایام انتخابات شد جلبکا ریختن تو فضای مجازی که بگن ما بی شماریم ! دیگه دستتون رو شده کامنت نویسای مواجب بگیر از کدوم سفارتخونه پول گرفتین ؟ سفارت دوست و برادر انگلیس ؟ سفارت عربستان که به رؤساتون پول می داد که بسته شد
  • ناشناس آذری ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    سانسورچی !! خیلی مریضی نوع و گرایش رد صلاحیت شده ها بیانگر چیست؟ مجلسی که در آن طیف های مختلف سیاسی و عقیدتی نباشند به درد مشرق میخورد.
  • جعفر ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اینکه سه هزار آدم مسئله دار برای نمایندگی مجلس کاندیدا شده اند خود مسئله ای است . معلومه که هر کسی هم جای شورای نگهبان بخواهد تصمیم بگیر و از قانون اساسی و آرمانهای انقلاب دفاع کند خیلی از این قایان که تابعیت دوگانه دارند و چه ها ..... که بر سر این ملت و نظام آوردند را تایید صلاحیت نمی کند . آفرین بر ایستادگی و مقاومت شورای نگهبان . این آقایان هدفشان این بود که خیل کثیری اگر ثبت نام کنند شورای نگهبان متقاعد خواهد شد و برای حفظ آبروی خود حداقل یک سوم آنها را تایید خواهد کرد . غافل از اینکه شورای محترم نگهبان در طول این سی و چند سال ثابت کرده که و لو از آبروی خود می گذرد اما از حق الناس نمی گذرد. بنده به نوبه خود از اعضای شورا مخصوصا از فقیه عالی مقام و رئیس محترم شورای نگهبان حضرت آیت الله جنتی (که رحمت خدا بر او باد) تشکر و برای ایشان به خاطر این همه عزم راسخ در برابر هجمه های دشمنان داخلی و خارجی تشکر می نمایم . انشاء الله با رسول الله محشور باد.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    من احساس میکنم بازم مشرق نسبت به فارس نیوز و چندصد خبرگزاری دیگه کمتر رادیکال تر باشند
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی زنده است تا نظام زنده است ختم کلام مشابه همچین جمله ای درباره هیچ شخص دیگری وفته نشده. جمله هم طوری بیان شده که قید و بندها رو از بین برده و زمان و مکان مهم نیست.
  • ماری ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    جناب حق والناس مثلا کسی ک تو میخای ثبت نام میشد تایید میشد برنده هم میشد میومد دنبال تو ک بیا ...اینا فقط برا چهارسال میخان بخورن همین
  • ماری ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اخه مشکل اینجاست اینایی ک تو میگی الان مخالف ارمانهای امام هستن ...حتی امام قبول ندارن
  • ماری ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هزار تا حاجی تو حادثه منا کشته شدن اقای ب اصطلاح هاشمی کجا بود تا ب برادران وهابیش اعتراض کنه فقط سکوت کرد وحمایت ...سایه ایشون ازسر مملکت برداشته شه اونوقت کشورمون هیچ دشمنی نداره
  • ماری ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    نه 8و9 اسفند احتمالا برا 14 اسفند ایشون یرنامه هاشون ریختن
  • ماری ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ عجب جوک باحالی گفتی خار چشم خخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی هیچ کس نیست البته راست میگی از عناصر فتنه اس
  • محسن ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام اگر بخواهیم به درصد رد صلاحیت ها اعتراضی کنیم بهتره در ابتدا یک نگاهی هم به امار رشد درصد ثبت نام کنندگان امسال بندازیم ،و اگر 99 درصد جناهی هم که با فتنه گران 88 همگن و همگرا باشند رد بشن ،چیزی از ارزشهای شورای محترم نگهبان کم نخواهد کرد.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ثبت نام فله اي ,رد صلاحيت فله اي مي طلبه جانم!!! گرفتي عمق مطلبو يا دوست داري همچنان در جهل مركب به سر ببري؟!!
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مگه اينكه يكي مثل تو برابر آينه وايساده باشه!!!
  • ناشناس ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    دموکراسی یعنی اینکه به قواعد دموکراسی پایبند باشی،و در برابر رای مردم احترام بگذاری،اینجور نباشد که زمانی مردم به شما رای ندادند بر علیه کشور شورش کنی و هر چی رای خودت بود رو بر مردم تحمیل کنی،و زمانی که مردم به ناپلئونی به کاندیدای شما رای دادند اونوقت همه چی درست بود....
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    در اسلام و قانون اساسی هیچ نهادی و فردی نیست که معاف باشد از پاسخگویی در برابر عملکرد خود-
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    زنده بودن یک نظام به اصول و آرمانهای یک نظام است و نه به یک شخص،امام این جمله را زمانی گفت که هاشمی به آرمانهای این نظام اعتقاد داشت مثل مرگ بر آمریکا،استکبارستیزی،عدالت خواهی،حامی فلسطین،دشمنی با اسراییل و مطیع ولی فقیه بود....سئوال این است آیا هاشمی رفسنجانی هم اکنون این آرمانها را فریاد می زند؟آیا هاشمی همچنان شعار مرگ بر آمریکا را زنده نگه می دارد یا شعار حذف مرگ بر آمریکا می دهد؟آیا هاشمی دفاع از مظلوم می دهد یا شعار نه غزه نه لبنان؟جمله هاشمی زنده است نظام زنده است را باید در برابر جمله ی ملاک حال فعلی افراد است قرار داد و آنرا مد نظر قرار داد.
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اولا جمله صحیح از حضرت امام اینه هاشمی زنده هست چون نظام زنده است حالا اگه کسی بر شاخه نشسته و بن می بره وکسی که الان صدایش توسط رسانه های غربی رله میشه و کسی که با توجه به فرمایش حضرت امام که ملاک حال فعلی افراد هست اوالش 180 درجه با اوالخودش در دهه 60 فرق کرده باز هم مصداق سخن شریف حضرت امام میشه ؟ انتخاب اگه مردی نمایش بده
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    برفزض هاشمی چندسال پیش چنین اظهاری کرده باشد اصل امت هستند که امام فرمودند میزان رای ملت است اگرشورای نگهبان طبق قانون میتواند نظارت استصوابی ورد گسترده صلاحیت افرادنمایدچرادرزمان امام درسه دوره انتخابات چنین نظارتی اعمال نشد
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    شورای نگهبان بر اساس سوابق چهار نهاد تحقیق کنه و انتخاب رو به مردم واگذار کنه مردم شعور و عقلشون میرسه به چه کسایی رای بدن اگه مردم رو قبول دارن
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مثلاً اگر 60درصد باشد نتیجه گرفته می شود که رای غالب فلان است! چطور به این نتیجه رسیدی؟؟؟؟؟ اگه رد صلاحیتها 60 درصد باشه نتیجه گرفته میشه عده زیادی که صلاحیت کاندیداتوری ندارن ثبت نام کردن و این دلایل متعددی داره مثل فضای باز سیاسی نظام و یا هزینه تراشی برخی مسئولا برا نظام
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مخالفین اندیشه امام وراه ایشان جهت توجیه عملکردناصواب خویش آرشیوها رامیگردند تا توجیهی وترفندی یابند مگر هاشمی رفسنجانی سخنگوی اکثریت امت انقلاب کرده است برفرض چنین اظهاری کرده باشند اصل فرمایشات ورهنمودهای خمینی کبیراست که بادخالت شورای نگهبان درانتخابات دورسوم مجلس مخالفت نمودند وحق رابه وزارت کشوردادند
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلاح طلبان در سال 88 با به سخره گرفتن آراء مردم و اردوکشی خیابانی و تهدید امنیت ملی ثابت کردند که معنای دموکراسی و رای مردم را نمی دانند و دیکتاتور واقعی هستند .
  • دهه شصتی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    نمیدونم چرا از روی تعصب حرف میزنید. چرا به قانون پایبند نیستید؟ سال 88 هم همینطور مملکت و روابط دیپلماتیک بین المللی رو به چالش کشیدند چون به قانون پایبند نبودند. از مسیر قانونی اعتراضات صورت پذیره، و همه قانون رو قبول کنند، اینطور موضع گیری نمیشه. چرا موضع گیری ها برخلاف قانونه؟ بابا قرار نیست که هرکسی خواست بیاد و در انتخابات نماینده، رئیس جمهور و ... کاندید بشه، باید از فیلتری رد بشه تا مردم بدونن اینهایی که کاندید واقعی هستند، از هر لحاظ واجد شرایط بودند. بخدا قسم اگر همه قانون مدار بودیم، مملکت ما اینطور بل بشو نبود و هر حرام زاده ای مثل آمریکا و اسرائیل و ... قدرت تحریم ما رو نداشت. مشرق نامردی اگه منتشر نکنی.
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آقازاده جونیور و استات اویل و سکه ها را فراموش کردی .
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    حرف حق رو ناشناس 10:15 گفت خداییش
  • ناشناس ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که کسانی که صلاحیت ندارند اگر تایید صلاحیت بشوند ضد حق الناس است .
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی باید خار چشم دشمنان ایران و اسلام باشه مثل آمریکا و اسرائیل. نباید تو مسیر اهداف اونها قدم برداره.
  • خداپرست ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    دو کلمه هم از مادر عروس.
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    عناصر دخیل در فتنه باید رد صلاحیت میشدند .
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    متنفرم از نظرهایی که عقلانیت توش نیستو تعصب توش هست. بابا چرا بی انصافی میکنید، همه این داوطلب ها، که واجد شرایط نیستند. چرا الکی مملکت رو متشوش میکنید. طرف حرف زدنشم بلد نیست، قانون رو نمیدونه، سابقه سیاسی نداره، فقط نشسته سایت های بی بی سی و ... دیده و چندتا اظهار نظر پیش کسایی کرده که اصلا اهل سیاست نیستند یا اطلاعات سیاسیشون کمه، فکر کرده عقل کل سیاسته و اومده ثبت نام کرده. آیا حق الناس اینه که این آقا که اینجور شرایط داره بیاد کاندید بشه و مردم از روی عکسش بهش رأی بدن؟ خوب این وسط کی باید اینها رو گلچین کنه؟
  • خداپرست ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    شما که به چنین مطالبی اهمیت میدی، پس چرا به این مطلب امام خمینی(ره) که فرمودند «میزان، حال فعلی افراد است» توجه نمیکنی؟
  • ناشناس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فعلا"که بی بی سی رسانه روباه پیر از ایشان تعریف و تمجید میکند .
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر مشرق و جهان و فارس و رجا و کیهان .
  • ناشناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است (امام خمینی ره)
  • دهه شصتی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مشکل واقعا اینجاست که اینهایی که شما میگی بعنوان حق جوانان و مردم، با همون آرمانهای امام مخالف هستند و وقتی اسم امام رو میارن که به نفعشون باشه. مثل کسی که بنا به شرایط پوست میندازه، لباس عوض میکنه. چرا این رو نمیگی که امام(ره) خودش میگفت به قانون پای بند باشید. خوب شورای نگهبان برخلاف قانون عمل نمیکنه. شما فقط دارید مردم رو به جون هم میندازید با این شبهه ایجاد کردن ها و دشمن سازی ها. درک کنید . بخدا مردم ایران هرچی میکشن، از دست ندونم کاری خودشون و یک عده که به جون فکر و ذهن و عقاید و تخریب دین مردم افتادند. واقع بین باشیم.
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکــبــر بود .
  • ناشناس ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    درود بر شورای نگهبان که افراد ناصالح و فتنه گر و خائن را رد صلاحیت کرد .
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام خمینی گفته بود نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است. ولی این دلیلی بر حال امروز ایشون نیست . شما سخنان هاشمی 60 رو با هاشمی 90 مقایسه کنید ببینید چقدر باهم تناقض داره.
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    جنگ اول بهتر از صلح اخر... این عناصر بیان سر کار.. فتنه ای بعه پا میکنن شددی. بس همنیجا نباید اجازه داد
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مردمی که به قانون اساسی رأی دادند منتظرند که قانون اساسی اجرا بشود؛ نه هر کس از هر جا صبح بلند می‌شود بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم من بعضی روحانیها را از شمر هم بدتر می‌دانم امام خمینی (ره)؛ 06 خرداد 1360
  • یوسف ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    دست شورای نگهبان درد نکنه چون فتنه وفتنه گران را در اولین مرحله آن ابتر و ناکام گذاشت واقعا" دست مریزادو.....
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    موضوع اگر رعایت مصالح نظام ورعایت قانون بود ،غمی نبود ولی وا اسفا اگر به آن بهانه ها عده ای را بخاطر مسایل جناحی کنار بگذارند!؟
  • بیسیمچی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مجلس که شورای شهر نیست که هر کی هرکی باشه.درود بر شورای نگهبان که دست فتنه گران را تا جایی که تنونست قطع کرده
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    به نظر مياد امام راحل رحمةالله عليه قصدشان از اين جمله اين بوده كه به امثال هاشمي يادآور بشه كه از صدقه سري اين نظامه كه به حيات سياسي و معنوي رسيده اند و تازماني كه به دنبال احياي آرمانهاي مقدس اين نظام باشند و نظام را از مسير اصلي و اهداف اوليه آن منحرف نكنندو همه هدفشان برپابودن و اقتدار نظام و در يك كلام زنده بودن نظام در همه ابعاد آن باشه , امثال هاشمي هم زنده خواهند بود و محبوب قلوب مؤمنين. در غير اينصورت مرده متحرك سياسي بيش نخواهند بود و محبوب دلهاي مؤمنين كه نه بلكه محبوب دل سياه شياطين خواهند شد
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    صداوسیما و رسانه ها به دنبال افزایش کمیت ثبت نام برای کاندیداتوری و شرکت حد اکثری مردم هستند اما شورای نگهبان به دنبال کیفی تر کردن کاندیداتورهاست حکمت وجود شورای نگهبان فیلترینگ ورودی هاست با مقایسه عیار ورودی ها با اصول انقلاب و نداشتن سوابق ضد اصول انقلاب که اصول اسلامی است. این کار در همه جای دنیا برقراره تا افرادی که به قوانین و سیاست های کلان اون کشور اعتقادی ندارن وارد نشن
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ایشان با نوشتن نامه بی سلام والسلام به رهبر معظم انقلاب باعث جرقه فتنه 88 شد و فرزندانش هم آتش بیار این شعله شدند و خون به دل رهبر و امت انقلابی کردند .
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هدف فتنه گران از حداکثری کردن نمایندگان اصلاح طلب در مجلس و خبرگان این است که به اهداف خودشان برسند برایشان مردم مهم نیست برای آنها رای مردم مهم نیست برای اینها قانون مهم نیست برای اینها هوای نفسشان مهم است
  • نوید ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    من یه سوال دارم یه نمونه. مثل شورای نگهبان. البته برای انتخابات مجلس تو کشور های خارجی بیارید تا بفهمم اینجور چیزا تو کشور های دیگه عادیه فقط همین
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    با خرید شرکت ها و خصوصی کردن آنها میخوان برای همیشه ریاست کنن
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    در جواب نوید:آخه انها دشمن بزرگ به اسم آمریکا و اسراییل ندارند هدف آمریکا و اسراییل چپاول ملتهاست استعمار آنهاست تا حالا دیدی ایران کشوری استعمار کرده باشه؟
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام خمینی(ره): هشدار میدهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است . (صحیفه نور جلد 18 ، ص 280 )
  • ناشناس ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام خمینی(ره):من با نهاد شورای نگهبان صد درصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد . صحیفه نور جلد 19 ص 5
  • ناشناس ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    امام خمینی(ره):از حضرات فقهای شورای نگهبان تقاضا می شود که در ماموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروههای انحرافی را ننموده و به وظیفه خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولی مطلق او حضرت امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف عرضه دارند . صحیفه نور جلد 12 ص 123
  • ناشناس ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    هاشمی زنده بودن خود را مدیون این انقلاب است .
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    در تمام کشورها نهادی همانند شورای نگهبان برای فیلتر کاندیداها وجود دارد و فقط مختص به ایران نیست .
  • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    از فرمایشات امام (ره) درباره شورای نگهبان : اصولا"آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست نه مردم ، اگر صدمیلیون آدم ، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفی میزنند که برخلاف اصول قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید ولو اینکه تمام بر شما بشورند ، انبیاء همین طور عمل میکردند .(صحیفه نور جلد 12 ص 280)
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    این نظراتی که با پرچم آمریکا زده میشه مشکوکه جوابشون ندید
  • لرستان ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    وظیفه شورای محترم نگهبان حفاظت از انقلاب است چگونه اجازه میدهد افرادی وارد مجلس شورای اسلامی شوند که صلاحیت نداشته باشند باید خسته نباشید گفت به شورای نگهبان که این افراد را شناسایی کرده از هیت های نظارت متشکریم
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    از امتیازات + و - که بخصوص برای نظرات بالا و توی چشم است معلومه فتنه گران بدجوری به این سایت ها سر زدند و میخوان خودشان را زیاد جلوه بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس