این یگان از زیر مجموعه های "فرماندهی نیروی رزمی اعزامی نیروی دریایی آمریکا" به شمار می رود که تامین امنیت خطوط عبوری در آبهای ساحلی و کم عمق، حفاظت از تاسیسات ساحلی و مقابله با نیروهای آب های کم عمق دشمن، از جمله وظایف آن محسوب می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روز سه شنبه اتفاق بزرگی به دست رزمندگان نیروی دریایی سپاه خلق شد و 2 فروند شناور آمریکایی متجاوز به آب های سرزمینی ایران، در کمال اقتدار توقیف و 10 سرنشین این شناورها، بازداشت شدند. البته در ابتدا، ناو هواپیمابر هری ترومن آمریکا در واکنش به این اقدام قاطعانه سپاه پاسداران، تلاش کرد رفتاری قلدرانه را به نمایش بگذارد که با عکس العمل یگانهای نیروی دریایی سپاه، ترجیح داد همچون اقدامات گذشته شناورهای امریکایی، عقب نشینی کند.

مسئولان ارشد کشورمان نیز پس از دریافت گزارش نیروی دریایی سپاه و احراز عمدی نبودن این اقدام، دستور آزادی این تفنگداران آمریکایی را صادر کردند و نیروی دریایی سپاه نیز ظهر روز چهارشنبه، این افراد را در آب های بین المللی رها کرد. محل دستگیری این متجاوزان، آبهای سرزمینی حد فاصل مرز بین ایران و عربستان بوده و از نظر موقعیت ژئوپلتیک بسیار حائز اهمیت است.

آمریکایی‌های متجاوز از کدام یگان ارتش آمده بودند/ همه آبهای ایران «فارسی» است +عکس (آماده)

اما اینکه این دو قایق نظامی آمریکایی و سرنشینان مسلح آن، متعلق به کدام یگان نیروی دریایی آمریکا بوده و به چه عملیات هایی می پردازند، موضوعی است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با یگان Riverine Squadron

تاریخچه اصلی این یگان که تفنگداران متجاوز دستگیر شده (بر اساس بررسی لباس ها و تجهیزات آنها)، جزئی از آنها بودند، به زمان جنگ ویتنام باز می گردد. در آن زمان نیروی دریایی آمریکا به منظور حضور در رودخانه های متعدد در ویتنام و کنترل این آبراه های باریک و طولانی، شناوری نداشت. نیروی دریایی آمریکا به همین منظور یگان هایی مجهز به قایق های تندرو و مسلح را آموزش داده، فعال کرد تا آنها وارد رودخانه های ویتنام شوند.

بعد از پایان اشغالگری نظامی آمریکا در ویتنام، اکثر شناورهای این یگان از بخش عملیاتی ارتش آمریکا خارج و این یگان رسما و عملا منحل شد.

در سالهای بعد از تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و خصوصا عراق، نیاز به یگان های مخصوص عملیات در مناطق رودخانه ای و آب های بسیار کم عمق، مجددا برای آمریکایی ها احساس شد و بر این اساس، Riverine Squadron یا "اسکادران رودخانه ای نیروی دریایی آمریکا" به این منظور تشکیل شده اند که امروزه در قالب سه گروه به انجام وظیفه می پردازند.

آشنایی با متجاوزان به آبهای ایران+عکس

این یگان، بر اساس چارت نظامی ارتش آمریکا، از زیر مجموعه های Navy Expeditionary Combat Command یا همان "فرماندهی نیروی رزمی اعزامی نیروی دریایی آمریکا" به شمار می روند که تامین امنیت خطوط عبوری در آبهای ساحلی و کم عمق، حفاظت از تاسیسات ساحلی و مقابله با نیروهای آب های کم عمق دشمن، از جمله وظایف این یگان محسوب می شود. اجزاء، واحد مذکور به شرح زیر است:

RIVRON 1 اولین یگان در این واحد به شمار می آید که به همراه گروه های زیر مجموعه خود در ایالت ویرجینیای آمریکا مستقر است. این یگان در سال 2006 میلادی تشکیل شده و پس از آن در مناطق مختلف جهان از جمله عراق به انجام ماموریت پرداخته است.

این یگان در سال 2012 با واحدی از سپاه تفنگداران دریایی این کشور ترکیب شده و به اسم Coastal Riverine Squadron 4 به عملیات خود ادامه می دهد. این یگان مدتی تامین امنیت در سد حدیثه عراق در استان الانبار به سال 2007 میلادی را نیز به عهده داشته است.

آشنایی با متجاوزان به آبهای ایران+عکس
نیروهای این یگان در سد حدیثه عراق

RIVRON 2 یگان دیگری از این مجموعه است که به سال 2007 میلادی در ایالت کارولینای شمالی تشکیل شده و به انجام ماموریت می پردازد. RIVRON 3 یگان دیگری از این گروه به شمار می آید که در سال 2007 میلادی در ایالت ویرجینای آمریکا تشکیل شده است.

این یگان ها معمولا از قایق های تندرو به مظنور انجام ماموریت های خود استفاده می کنند. پیشرفته ترین شناور این یگان ها، قایق های سری riverine command boat هستند که ساخت سوئد بوده و در دنیا به عنوان CB-90 شناخته می شود. نیروی دریایی سپاه این نیروی های آمریکایی را در دو قایق از همین مدل بازداشت کرد.

آشنایی با متجاوزان به آبهای ایران+عکس
نیروهای این یگان در رود فرات عراق

این شناور ساخت شرکت سوئدی Dockstavarvet بوده و یکی از موفق ترین شناورهای رزمی در بازار صادرات به حساب می آید. CB90 به غیر از نیروی دریایی سوئد به یونان، مالزی، نروژ، برزیل، مکزیک و آمریکا نیز صادر شده است. این شناور 20 تنی در حدود 16 متر طول و 4 متر عرض داشته و قابلیت حمل 18 نیروی مسلح را دارد. این شناور، همچنین امکان حمل 3 مسلسل سنگین، یک نارنجک‌انداز و مین‌های دریایی را دارد.

آشنایی با متجاوزان به آبهای ایران+عکس

CB 90 از دو موتور دیزل ساخت شرکت اسکانیا بهره می برد که سرعتی در حدود 40 نات یعنی حدود 74 کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می کند. قدرت مانور بالا در سرعت های زیاد و در فضاهای تنگ از جمله نکات برجسته این شناور سوئدی محسوب می شود. نیروی دریایی آمریکا معمولا این شناورها را به مسلسل های کالیبر 12.7 میلی متری تک لول و مسلسل های گاتلینگ با کالیبر 7.62 یا 12.7 میلی‌متر مسلح می‌ کند.

متجاوزان آمریکایی کجا گرفتار و رها شدند؟

جزیره فارسی که محل دستگیری این تفنگداران آمریکایی به حساب می آید، برای مردم و رزمندگان ایرانی، یادآور خاطرات دلیرمردانی از جنس نیروی دریایی سپاه است. 16 مهرماه 1366 و طی درگیری بالگردهای آمریکایی با شناورهای تندرو سپاه پاسداران، یکی از بالگردهای امریکایی با موشک شلیک شده در آسمان منهدم شد.

متجاوزان آمریکایی نیز نادر مهدوی، بیژن گرد و چند تن دیگر از رزمندگان کشورمان، به علت شلیک های مداوم آمریکایی ها و شکنجه های پس از آن، در این عملیات مهم و غرور آفرین به شهادت رسیدند اما نگذاشتند نیروی دریایی امریکا، هیچگاه در این منطقه، احساس راحتی و جولان دادن کند.

حال، با گذشت بیش از 28 سال از این رویداد مهم و تاریخ ساز، جزیره فارسی مجددا منشا اتفاق بزرگی بود و 10 تفنگدار ارتش امریکا، علی رغم پشتیبانی نزدیک توسط ناو هواپیمابر «هری ترومن»، در فاصله 100 کیلومتری خاک ایران و درون آبهای سرزمینی کشورمان دستگیر و پس از بازجویی، عذرخواهی و تعهد، توسط ماموران حفاظت از آبهای ایران، "رها" شدند؛ اتفاقی که می تواند تا سالهای سال، "فارسی" بودن همه آبهای این سرزمین را به غریبه های فاقد تاریخ و جی پی اس، یادآوری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 204
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    چه فایده با... آزادشون کردن
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اینها هم آمریکائیها نیستند نفوذی های صهیونیستی و وهابی بودند در ارتشآمریکا و قصد ایجاد مخمصه برای آمریکارا داشتند که هوشیاری سپاه توطعه از پیش طراحی شده برای ارتشهای آمریکا و ایران را خنثی کرد
  • کمان ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    د اگه این سیاسی بازیا نبود که سپاه اینارو به این زودیا ول نمیکرد....خوده سردار فدوی گفت ما حین بررسی از قایق ها به تجهیزات مغایر با اون چیزی که تفنگدارا گفته بودند برخورد کردیم ...یعنی اینا صد در صد ماموریت داشتن...حالا خدا داند قضیه 40 دقیقه حرکت غیر حرفه ای چی بوده...اما بازم دمه بچه های سپاه گرم
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه آدم وقتی نظرات بعضی کاربران مشرق میخونه بنظرمیاد بعضیاشون در مخالفت با دولت و برجام و... به درجه ای رسیدن که تلویحا سپاه رو هم بازی خورده دولت و دیپلماسی و وزارت خارجه میدونن
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    قایق هاشونم پس دادیم؟؟؟
  • یحیی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    "فاقد تاریخ و جی پی اس" !!! حال کردم با این عبارت !
  • علیا ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اسلام به ما یاد داده که وقتی متوجه غیر عمدی بودن عمل کسی شدی به واسطه ی رافت اسلامی از خطای انجام گرفته بگذری حتی ار اون رد دوستت نباشه. در ضمن وقتی در نزدیکی ناو هواپیمابرشون دستگیرشون میکنیم و با تماس مستقیم و غیر مستقیم و ... دنبال حل این موضوع میفتند شما چه اسمی روش میذاری؟ خفت یا غزت؟ خفت ایران یا خفت آمریکا که به التماس میفته؟ یا مغرض هستی که خدا هدایتت کنه. یا تند رو هستی که خوارج هم با همین استدلال خروج کردند.
  • امیر ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    لااقل یه خورده بیشتر نگهشون میداشتن...
  • کاوه اهنگر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    عادی سازی روابط یعنی با اسیر کردن و رها کردن اون ها نشون داده شد که ما مشکلی با امریکایی ها نداریم خدا کنه نیت ها از این فکر خالی باشه
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    سپاه مسئولیت و ابتکار و شجاعت خودش را نشان داد و به ما و مسلمانان چشم انتظار ما اعلام کرد که همچنان در خط اقتدار و شیطان شناسی و شیطان ستیزی و خط اسلام نای محمدی ص ایستاده است . حالا نوبت وزارت خاجه است که کمی خودش را جمع وجو کند و از کانالهی مناسب از اقدامات تحریک امیز و معنی دار تفنگداران متجاوز امریکایی در مجامع بین ا لمللی شکایت کند و پیگیری نماید . در مقابل توپ وتانک و تجاوز و تهدید و ... سیاست لبخند و دست دادن و خوش وبش کردن جواب نمیدهد .
  • میثم ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    امریکا برای کشتن دهها هزار نفر به وسیله بمب اتمی هیچگاه عذرخواهی نکرد آنوقت برای ورود اشتباه 2 تا قایق عذرخواهی کنه!؟ با انتشار غلو آمیز خبر ارزش کار سربازان اسلام بیشتر نمیشه لطفا بیشتر دقت کنید.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    وااااااو چه تحلیلی ، دمت گرم
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    من که از نظامی گری سر رشته ای ندارم دارم میفهمم که اینا دارن ورود به آبهای ایران رو عادی سازی میکنن که دفعه بعد غافل گیر کنن تابلوعه
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    هیکل های ورزیده ای داشتن معلوم خیلی آموزش دیده اند بخلاف ما
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    GPS که مال اوناست . ما کی ماهواره های موقعیت یاب هوا میکنیم؟
  • حسین ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    با تشکر از سپاهیان عزیز که تلفیق اقتدار و دیپلماسی رو با رافت اسلامی به رخ جهانیان کشیدند.
  • بهداد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    بعضی از دوستان متاسفانه اونقدری ازونور بوم تندرویی افتاده که به سپاه هم تهمت خیانت می زنند :)) خدا همه ی تندرو ها رو شفا بده انشالله با تشکر از تمام سپاهیان گرامی خصوصا سردار فدوی دوست داشتنی
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    تند و محکم بودن برای آرمانهای انقلاب اسلامی در واقع وطن پرستیه. سی و هفت ساله که نفوذی ها به بچه های انقلابی میگن تندرو
  • خانى ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    امريكاييها ادعا كردن كه از كويت به بحرين ميرفتن! مسير كويت تا بحرين با حداكثر سرعت اين شناور هم كه حساب كنيم يه صبح تاشب ميشه. بنظرتون اين منطقيه كه چنين مسيرى با قايق طي بشه؟ اونم تو شرايط جوى بد كه متلاطم بودن دريا در گزارش سيما پيدا بود؟ تجهيزات ناوبرى هر دو شناور با هم خراب شده بودن؟ با توجه به اينكه ناوهاى امريكا و فرانسه در نزديكى دو شناور بودن و قطعا اين ناوها با رادارهاى خود تمامى شناورهاى اطراف خود رو رهگيرى و رصد ميكنن، چطور ورود شناورها به آبهاى ايران رو به اونا اطلاع ندادن؟ نكنه تجهيزات ارتباطيشون هم خراب شده بوده؟ يه جورى ميگن "تجهيزات ناوبرى" كه آدم فكر ميكنه تو دهه هشتاد ميلادى هستيم. در زمانى كه همه گوشيهاى تلفن همراه جي پى اس دارن ممكنه دو تا شناور رزمى با ده نفر خدمه از يه جي پى اس استفاده كنن؟
  • حسین ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    عزیزم اگه اون مغایرتی که سردار ازش حرف زد شدید میبود غیر ممکن بود به این راحتی آزادشون کنن. و طبیعی هست این سربازا چیز هایی رو اشتباه بگند چون هرچی باشه اسر هستن و میترسند.
  • حسین ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    یکسری کلیپ دیدم انگار پس دادن البته تجهیزات خاصی نداشت.
  • حسین ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    در مورد ژاپن معذرت خواهی نکرد چون هیچ وقت خودش را مقصر نمیدونست اما در این مورد درسته که به صراحت نمیگه ببخشید بلاخره ابر قدرته افت داره براش اما با پیغام ها و تماس ها و اذعان به این که عمل غیر عمدی بوده معذرت خواهیش رو نشون داده.
  • حسین ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    نکته که باید توجه کرد این هست که این قایق ها چه مدت در آبهای ما بوده و بعد دسگیر شدند. شاید خودشون عمدی تجهیزات رو خراب کردن و فرستادن تا آمادگی نیروهای ما و قدرت رادارهامون را آزمایش کنند. باید خیلی مراقب باشیم، اینا دومی ندارن.
  • حسین ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    عزیزم یه نگاه به فیلمای دفاع مقدس بنداز. اگر پیروزی به هیکل بود ایران باید الان جزئی از عراق میبود. سه چیز سرنوشت جنگ رو معلوم میکنه به نظرم 1)ایمان 2)هوش 3)ورزیدگی مورد اول بیشتر از همه تاثیر گزاره
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    میخواستی نگه داریم؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    آفرین تحلیل جالبی بود.
  • مهدی خراسانی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    من ۸۴ ماه حضور در دفاع مقدس داشتم .الان. هم پاش بیافته گردنشور رو خورمیکنم ،در مورد گرفتن این تعداد نیروهای امرکیایی توسط برو بچهای دریایی افتخارش برای همه ایرانیهست ،دم بجهامون گرم پوزشون با این همه امکاناتشان به سیمان خاک بوتون مالیده شده ،،،صداش در میاد....
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    حداقل باید قایق و اسلحه شان را میدزدیدید و میگفتید که دزد بزرگ بردو دانشمندان گمنام و اساتید اطلاعات و لاریجانی و بازرسی هم نفهمیده اند چه شده و در هاله ی از ابهام است و شانس اوردید که شما را ندزدیدند.
  • جواد ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    پیامبر با دشمن سرش هم با رعفت برخورد کرد. وقتی میگن عمدی نبوده نگه دارن که تنش درست بشه؟
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اینایی که منفی میدن پدرشون آمریکاییه.
  • حسین ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    درست نبود که بدون عذرخواهی مقامات آمریکایی آزاد بشن.
  • ناشناس ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    چند تا بچه سوسول ترسو بیش نبودند .
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    یکی بیاد بگه تماس های مکرر کری با ظریف از چه مجرایی بوده؟ آیا از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا بوده یا مستقیم تماس گرفته؟ اگه مستقیم تماس گرفته، مگه رهبری نگفتن مذاکره با آمریکا فقط در موضوع هسته ای؟ آیا تماس های مکرر کری مصداق مذاکره نیست؟
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    عجب توهمی زدی داداش چی مصرف می کنی!
  • عاشق ایران وایرانی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    واقعا باید اون5.6نفری که این امریکاهایی رو دستگیر کردن مدال شجاعت.افتخار بدن اگر مدال ندادن کم کاری کردن
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    وقتی احمدی نژاد دوباره بیاد..
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    تو پدرت کجاییه که به مردم فحاشی میکنی فقط به این دلیل که مثل تو فکر نمی کنن؟
  • uxcjuync ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • ارش ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    نیروی دریایی امریکا بهترین نیروهای امریکاست باید هم ورزیده باشن منم قبول دارم نیروهای ما باید یکم ورزش کنن نظامی نباید شکم داشته باشه زشته بابا یه ورزش کنید
  • یاسوج زیبا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    خدا قوت ماشا الله داعش سرطانه باید نابود بشه هدف دشمن سقوط سوریه و عراق و افغانستانه بعد به ایران حمله کنند ولی کور خوندند سپاهیان اسلام وشیعیان در هر نقطه ای دشمنان را سرجای خود مینشانند و امنیت کشور را هیچ گاه نمیگذاریم به خطر بیفتد و دوستان سوری و عراقی و لبنانی خود را حمایت میکنیم و از حرمین شریفین در هر دو کشور تا اخرین قطره خون دفاع میکنیم امریکاییها دیگه با این خفت هیچ وقت جرات تعرض به کشور ما را ندارند و دنیا هم ازاین دستگیری سربازان امریکایی درس عبرت میگیرند که ایران قدرت مقابل امریکاست پس باید با ایران سازش داشته باشند و سر به سر ایرانی نکنند و ما اهل منطقیم و با دنیا میخواهیم سازش داشته باشیم ولی کسانی که بخواهند خطایی کنند مانند سربازان امریکایی به سرشان میاید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس