کد خبر 521417
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

افزایش روزافزون تعداد کاربران فضای مجازی شرایط بروز بزه و جرم در فضای سایبری را بیش از پیش فراهم کرده است ؛ به طوری که به گفته یک مقام قضایی در هر هفته 20تا 30 پرونده مرتبط با جرایم فضای مجازی در محاکم قضایی تشکیل می‎شود و مورد بررسی قرار می‎گیرد.

پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ به گزارش مشرق، جرایم سایبری و موبایلی که با پیشرفت هر روزه انسان در حال افزایش است، مشکلاتی را برای مردم به‌ویژه نسل جوان به وجود آورده است.
 
هفته گذشته سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتا تهران و روح‌الله مومنی‌نسب، کارشناس فضای مجازی در میزگردی به موضوع فضای مجازی و کارکرد دوگانه آن پرداختند.
 
در ابتدای این میزگرد سرهنگ کاکوان در مورد میزان امنیت اخلاقی و اجتماعی کاربران اینترنت در فضای مجازی گفت: فضای مجازی مکانی با کاربران بی‌شماربوده و هر فردی بنا به نوع استفاده‌اش با ید ضریب ایمنی‌اش را تعریف کرده و استفاده از این فضا را یاد بگیرد. نمی‌توان گفت فضای مجازی امن یا ناامن است.
 
ویپ:

پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

کاکوان در هشداری به مردم ادامه داد: ابتدا باید به موضوع ویپ اشاره کنم. گرچه همه مردم درگیر این موضوع نیستند اما در چهار ماهه اخیر در چهار پرونده به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون تومان صاحبان شرکت‌ها متضرر شدند.
 
در این روش شرکت‌های بزرگ برای این‌که زیر مجموعه‌های خود را با هم مرتب کنند از خط E1 یا سانترال قدیم استفاده می‌کنند که وقتی به اینترنت متصل می‌شوند، هکرهای خارجی با سوءاستفاده از آن و با استفاده از این خط اقدام به برقراری تماس کرده و هزینه‌های چند صد میلیونی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کنند.
 
البته مدیران این شرکت‌ها با یک اقدام ساده و بستن دو صفر خط می‌توانند از بروز این سوء استفاده جلوگیری کنند.
 
البته این موضوع در تلفن همراه نیز اتفاق می‌افتد و به دلیل قطع نکردن اینترنت در شب‌ها به همین روش از خارج کشور سوءاستفاده‌هایی از خطوط تلفن همراه می‌شود.
 
استفاده کنندگان مداوم از اینترنت گوشی تلفن همراه باید روی گوشی‌های خود فایر وال و آنتی ویروس نصب کنند.
 
کیلاگر:

پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

وی با اشاره به پرونده‌ دیگری که در پلیس فتا تشکیل شد از سرقت اینترنتی از حساب شهروندان تهرانی به روش کیلاگر خبر داد و گفت: با شناسایی متهم و دستگیری او مشخص شد پسر جوان با نوشتن یک برنامه نرم افزاری مخرب کیلاگر اقدام به ثبت اطلاعات کارت بانکی و ارسال آن برای فرد هکر می‌کند.
 
این فرد با ارسال ایمیل‌هایی آهنگ و عکس درخواستی ارسال می‌کرد. وقتی دانلود انجام می‌شد این بدافزار نیز همراه آن فایل وارد سیستم شما شده و هنگام استفاده از اینترنت بانک، اطلاعات بانکی شما را ذخیره و برای فرد هکر ارسال می‌کند.
 
این متهم اینترنتی ظرف دو ماه 27 میلیون تومان از حساب 33 نفر با این روش سرقت کرده بود.
 

رمز یکبار مصرف، بهترین راهکار
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

به گفته رئیس پلیس فتا تهران، تمامی‌ افرادی که می‌خواهند از سیستم‌های بانکی آنلاین استفاده کنند به بانک خودشان مراجعه کرده و رمز یکبار مصرف دریافت کنند.
 
در هیچ کجای دنیا بجز کشور ما در دستگاه عابربانک رمز اینترنتی داده نمی‌شود. رمزهای یکبار مصرف به‌دلیل زمان 3 دقیقه‌ای که دارد به راحتی می‌تواند از فعالیت کیلاگرها جلوگیری کند.
 
در حوزه فیشینگ که صفحات جعلی بانک ایجاد می‌شود،افراد برای رفتن به اینترنت بانک با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به‌دنبال آدرس بانک هستند در حالی که کلاهبرداران تنها با یک حرف ساده صفحات جعلی بانک‌ها را درست کرده و طعمه‌ها را به آنجا می‌کشانند.
 
فرد وقتی وارد صفحات جعلی می‌شود و تمام ‌ رمزهایش را وارد می‌کند با صفحه خطا روبه‌رو می‌شود در صورتی که تمام اطلاعات حساب فرد در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد.
 
هکر می‌تواند به‌راحتی تمام موجودی حساب را یکجا خالی کند. در این روش هم رمز یکبار مصرف می‌تواند راهگشا باشد.
 

خروج یک میلیارد و 800 میلیون تومان پول به روش اسکیمر

پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ
 
این مقام پلیس خاطرنشان کرد: از مدیران عامل بانک‌ها درخواست می‌کنم برای همه افرادی که به بانک‌ها اعتماد کردند و پولشان را آنجا قرار داده‌اند رمز یکبار مصرف تعریف کنند تا حتی در صورت یک اشتباه سرمایه فرد که در آن بانک قرار داد به سرقت نرود.
 
در سال 93 پرونده‌های بسیاری در این حوزه تشکیل شد و بیش از یک میلیارد و800 میلیون تومان پول از کشور خارج شد و متهمی ‌برای دستگیری وجود نداشت.
 
در بسیاری از پرونده‌ها، کلاهبرداران در داخل کشور حضور ندارند که من بتوانم به‌عنوان پلیس در دستگیری آنها کمک کنم. اغلب حملات سایبری و سرقت‌ها از کشورهایی انجام می‌شود که با ما دشمنی دارند. بسیاری از تجار هم به هشدار‌ها و اخبار ما توجهی ندارند.
 
در فضای مجازی افرادی هستند که در خارج از مرزهای کشور با تسلط بر ادبیات فارسی نقشه می‌کشند.
 
کاربران بانکداری الکترونیک برای درامان ماندن از سرقت از حسابشان از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند.
 
اگر بانکی از دادن این رمزها خودداری کرد، مردم می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا شکایت خود را مطرح کنند. بانک‌ها موظف هستند رمز یکبار مصرف را در اختیار مشتریان قرار دهند.
 
موضوع دیگری که هموطنان باید بدانند این است که رایانه،لپ تاپ،تبلت و تلفن همراه محل مناسبی برای ذخیره اطلاعات حساب و رمز بانکی نیست.
 

سرقت‌های فروشنده دوره گرد با روش اسکیمر
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

این مقام مسئول پلیس فتا با اشاره به سرقت از طریق کارتخوان‌های بانکی و افشای اطلاعات حساب هنگام خرید در فروشگاه‌ها گفت: اوایل آذر پرونده‌های سریالی برداشت از حساب بانکی به پلیس فتا تهران ارجاع شد.
 
وقتی آنها را بررسی کردیم، متوجه شدیم همه این افراد به یک فروشنده دوره گرد اطمینان کرده و با قرار دادن کارتشان در اختیار او زمینه سرقت را فراهم می‌کنند.
 
کارت‌های بانکی به راحتی با روشی به نام اسکیمر قابل کپی شدن است. فروشندگان نیز باید برای این‌که در مظان اتهام سرقت قرار نگیرند از این‌کار خودداری کرده و به خریدار اجازه دهند او کارت را بکشد و رمز را خودش وارد کند.
 

برداشت 720 میلیونی شاگرد مغازه از حساب مشتریان
 
کاکوان با اشاره به پرونده‌ای دیگر گفت: مردم نیز باید خودشان از فروشنده‌ها بخواهند رمز را خودشان وارد کنند.
 
در یکی از فروشگاه‌های تهران صاحب، مغازه که فردی خوشنام بود کارگری را استخدام کرده بود که از اسکیمر استفاده می‌کرد.
 
این فرد در مدت یک هفته 720 میلیون تومان از حساب مشتریان آن فروشگاه غیرمجاز برداشت کرده بود.
 
مطمئن باشید پلیس این افراد را که در داخل کشور قصد سوءاستفاده از فضای مجازی چه در حوزه اقتصادی و چه اخلاقی داشته باشند شناسایی کرده و با آنها برخورد می‌کند.
 

فضای مجازی، زندگی دوم
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

در ادامه، مومنی‌نسب کارشناس فضای مجازی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات فضای مجازی و هشدار‌های امنیتی برای در امان ماندن از آسیب این فضا گفت: در حال حاضر فضای مجازی تبدیل به زندگی دوم انسان‌ها شده است.
 
در گذشته زنان غذا را برای تعریف همسر از دستپختشان درست می‌کردند، اما امروزه بسیاری غذا را درست می‌کنند تا با قرار دادن آن در فضای مجازی لایک جمع‌آوری کنند.
 
متاسفانه اعتیاد به شبکه‌های مجازی و برنامه‌های اجتماعی تا جایی پیش رفته که برخی افراد نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوند و گوشی تلفن همراهشان را بررسی می‌کنند.
 
مشکلات فضای مجازی در حال حاضر ناشی از عدم شناخت این فضا توسط کاربران و مسئولان است. جنس مشکلات این حوزه نیز به قوانین و بخش دیگربه مردم، مسئولان و نحوه اجرای قوانین مربوط می‌شود.
 
شناسایی 2200 عنوان مشکل تلفن همراه
 
این کارشناس در مورد ضررهای مخرب حوزه فضای مجازی روی جوانان و خانواده‌ها گفت: در حال حاضر 2200 عنوان از مشکلات تلفن‌های همراه هوشمند و نسل‌های جدید اینترنت این گوشی‌ها را که در خانواده مشکلاتی ایجاد کرده اند، شناسایی کردیم.
 
مهم‌ترین مشکل، موضوع سوءاستفاده‌های اخلاقی است. خانواده‌ها با ضررهای مالی کنار می‌آیند اما سوءاستفاده‌های اخلاقی زندگی را نابود می‌کند.
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

ممکن است فردی از روی دلتنگی یا عصبانیت وارد رابطه‌ای شده باشد اما ترس از افشای آن زندگی‌اش را نابود می‌کند.
 
بسیاری از این موارد پس از افشا شدن به طلاق،جنایت و دیگر آسیب‌های اجتماعی و بزه منجر شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از موارد مخرب که شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش آن شده‌اند، تنوع‌طلبی عاطفی و جنسی است.
 
دیگر برای جوانان عادی شده است که به‌راحتی بگویند هر چند وقت با یک نفر در ارتباط بوده و بعد کات کرده‌اند و با دیگری دوست شده‌اند.
 
این موضوع به تنوع‌طلبی عاطفی و جنسی منجر شده و آسیب‌های روانی و خانوادگی بسیاری را به همراه می‌آورد.
 
طلاق عاطفی، مهم‌ترین آسیب شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

موضوع دیگری که آسیب این فضا شمرده می‌شود مساله طلاق عاطفی است. در مدرسه ابتدایی مشغول صحبت بودم که مدیر مدرسه نقاشی کودکی را برایم آورد.
 
کودک دبستانی پدرش را یک طرف مبل در حال کار با تلفن همراه و مادر هم یک‌سوی دیگر مشغول کار با تلفن همراه بود و فرزند هم در میان آنها مبهوت نشسته بود؛ این یعنی طلاق عاطفی خانواده‌ها که متاسفانه در کشور ما نیز وجود دارد.
 
براساس تحقیقات یک موسسه آمریکایی در 150 کشور دنیا علت 68 درصد طلاق‌های ثبت شده ارتباط یکی از دو طرف با جنس مخالف از طریق فضای مجازی است.
 

خانواده، محل وقوع جنگ‌نرم
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

این کارشناس تاکید کرد: باید به مقوله جنگ‌نرم هم اشاره‌ای کنیم. در این جنگ یک ارتش از دشمن در برابر یک زن یا کودک قرار دارد.
 
وقتی یک بازی معمولی را بررسی می‌کردم متوجه شدم ده هزار نفر در طراحی و ساخت آن نقش داشته‌اند.
 
برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌ای برای نفوذ به خانواده‌ها از شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است تا بنیان آن آسیب ببیند.
 
بدترین هدف جنگ‌نرم تخریب خانواده و هدف قرار دادن انسان‌های بی‌دفاع است. عرصه نبرد جنگ‌نرم خانواده است.
 
موضوع دیگری که شبکه‌های اجتماعی به‌وجود می‌آورند ایجاد اختلاف و تردید بین اعضای خانواده است.
 
این کار باعث می‌شود تا زن،مرد و فرزند به یکدیگر اعتماد نداشته باشند و هر روز تصور کنند اعضای خانواده در حال خیانت به یکدیگر هستند.
 
ایرانی‌ها روزی 9 ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کنند
 
پرسه در اینترنت؛ حرکت روی لبه تیغ

بحث دیگری که در حوزه استفاده از تلفن همراه باید مد نظر قرار گرفته شود سلامت روحی و روانی استفاده‌کنندگان از برنامه‌های شبکه اجتماعی تلفن همراه است؛ موضوعی که در چین مدنظر است.
 
در این کشور اگر فردی در هفته بیش از 8 ساعت از اینترنت استفاده کند معتاد به فضای مجازی تشخیص داده می‌شود و باید در کلینیک‌های ترک اعتیاد اینترنت بستری شوند.
 
در حالی که وقتی آمارهای وزارت ورزش و جوانان و تحقیق‌های خودمان را بررسی می‌کردم کسانی که روی تلفن همراهشان اینترنت، شبکه‌های اجتماعی موبایلی و بازی کلش آف کلنز را دارند به‌طور میانگین روزی 9 ساعت از تلفن همراه خود استفاده می‌کند.
 
کشور ما جزو معدود کشورهایی است که مرکز ترک اعتیاد اینترنت و فضای مجازی وجود ندارد و باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود.
 
منبع: ضمیمه تپش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    1 0
    جالبه مشرق عکسی رو نشون داده که تلگرام طرف رو به صلیب کشیده بعد آخر مطلب نوشته !عضو کانال و ربات خبری مشرق در تلگرام شوید!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    اون عکس آخری باحاله . طرف کاریکاتور رو بر عکس کشیده ! مامان بابا دو لبه قیچی هستن اما وقتی از هم دور میشن قیچی باز تر میشه به بچه آسیبی نمیرسه . حالا اگه بیان سمت هم قیچی بسته میشه !!!! :)))))))))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس