کد خبر 516960
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹

ریاض دهه هاست طعم تلخ وجود شخصیت بزرگی همچون سیدحسن نصرالله را در کام خود احساس می کند. برای عربستان، ظهور شیخ نمر به مثابه نصراللهی دیگر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. آنچه در نیجریه رخ داد و برخورد سختی که با شیخ ابراهیم زاکزاکی انجام شد و ریاض از آن اعلام پشتیبانی کرد نیز در همین راستا بود.

به گزارش مشرق، برادر شیخ نمر «محمد النمر» در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تأیید خبر اعدام برادرش این اقدام آل سعود را محکوم کرد و آن را (شنیع) توصیف کرد. وی افزود با وجود این که انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیم، در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین المللی مراجعه نخواهیم کرد، زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری بر نمی‌آید. وی همچنین خواستار شد اعتراضات مردمی در شأن جایگاه رهبر شیعیان عربستان و به صورت مسالمت آمیز برگزار شود.

اعدام شیخ نمر به دست آل سعود از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی است. برخی از این ابعاد عبارتند از:

1- آل سعود حذف شیخ نمر را حرکتی در شطرنج گسترده، طولانی و پیچیده رقابت با ایران می بیند. از این منظر تنها عامل قابل تمسک ریاض، موضوع فرقه ای و مذهبی است. هرچقدر تهران به کاهش تنش و اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی تمایل دارد، ریاض ترجیح می دهد در این آتش دمیده و آن را شعله ور سازد. آل سعود معتقد است به دلیل برتری جمعیتی سنی ها نسبت به شیعیان و این که غالب حکومت های اسلامی در دست سنی هاست، این اختلاف به نفع عربستان خواهد بود. از منظر آل سعود، این قضیه باعث اتحاد کشورهای سنی علیه جمهوری اسلامی ایران می شود و رهبری چنین اتحادی نیز به طور طبیعی در دست عربستان خواهد بود.

از نظر سعودی ها این قضیه باعث می شود، سایر کشورهای اسلامی نسبت به شخصیت ها، علما و جریانات همسو و همراه با ایران نیز حساس شده و آن ها را محدود کرده و درصدد برخورد برآیند. ریاض به اعدام شیخ نمر و واکنش ایران از دریچه این معادله می نگرد.

2- ریاض دهه هاست طعم تلخ وجود شخصیت بزرگی همچون سیدحسن نصرالله را در کام خود احساس می کند؛ مردی که بسیاری از سیاست ها و توطئه های عربستان را در منطقه خنثی کرده است. برای عربستان، ظهور نصراللهی دیگر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. آنچه در نیجریه رخ داد و برخورد سختی که با شیخ ابراهیم زاکزاکی انجام شد و ریاض از آن اعلام پشتیبانی کرد نیز در همین راستا بود. اعدام شیخ نمر نیز خارج از این چارچوب نیست. واهمه شدید آل سعود از ظهور شخصیتی همچون سیدحسن نصرالله، این بار در خاک عربستان از اصلی ترین عوامل اجرای حکم اعدام شیخ نمر می تواند باشد.

3- ریاض از بابت واکنش های جهانی به این اقدام جنون آمیز خود نگرانی ندارد. اواخر شهریور سال جاری بود که عربستان سعودی به عنوان رئیس یکی از پنل‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد. هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر درباره این انتخاب گفته بود: این شرم‌آور است که سازمان ملل کشوری را به عنوان رئیس پنل حقوق بشر انتخاب کرده که بیش‌تر از گروه داعش گردن افراد را زده است. دلارهای نفتی و سیاسی کاری، حقوق بشر را شکل می‌دهد.

در موضوع اعدام شیخ نمر نیز دلارهای نفتی آل سعود کار خود را خواهند کرد و دهان رسانه های بین المللی و منطقه ای، نهادهای ناظر جهانی، سازمان های بین المللی و اسلامی و سیاستمداران را خواهند بست.

4- ریاض در اقدامی کثیف نام شیخ نمر را در میان عده ای جانی، خرابکار و تروریست منتشر کرده است؛ یعنی اقدامی در جهت لکه دار کردن شخصیت شهید نمر و همردیف قرار دادن وی با تروریست های جبهه النصره که از قضا دست پرورده خود آل سعود هستند. آل سعود سعی دارد شهید نمر را به عنوان فردی برهم زننده امنیت کشور و مخل ثبات و مرتبط با تروریسم جلوه دهد. عربستان به عنوان اصلی ترین منبع پرورش، حمایت و صدور تروریسم در منطقه، می کوشد در اقدامی کاملا خلاف واقع، خود را رهبر ائتلاف ضدتروریسم در منطقه جا بزند. اعدام شیخ نمر نیز جزئی از این پازل پوشالی و کذایی است.

5- در پایان می توان گفت اقدام احمقانه ریاض در اعدام شیخ نمر، واکنشی عصبی به شکست های سنگین و پی در پی آل سعود در منطقه است. ریاض در یمن وارد باتلاق شده است، در سوریه به اهداف خود نرسیده، حضور و نفوذ معنوی ایران را در کشورهای مختلف منطقه می بیند و عملاً کاری از دستش ساخته نیست. به شهادت رساندن شیخ نمر شاید آسان ترین و البته ابلهانه ترین واکنش ریاض به این شکست ها می توانست باشد./

هاشم مجتهدی

پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود! حکومت به کفر می ماند اما به ظلم نه! به امید سقوط و سرنگونی تان!
  • فردین ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود مرگ بر اردوغان که چراغ سفید را به این حرامزادها داد. فراموش نکنیم که پشت پرده این حکایت نقش اردوغان را.......
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    اين وحشت و ترس ال سعود و زوال حكومت جعليش رو نشون مي ده
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    جهان اسلام چه سنی و چه شیعه باید علیه آل سقوط قیام کند. هر چه بلا بر سر مسلمانان وارد می‌شود ریشه اش از وهابیّت خبیث عربستان و آل سقوط است.
  • وحید ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    چرا همش مسئولان اصرار دارند عربستان را سنی بنامند و بگویند تقابل شیعه و سنی. عربستان هیچ مناسبتی با اهل سنت ندارد؛ این کشور یک حکومت فرقه ای وهابی حیوان صفت دارد و بس؛ اگر بخواهید بگوید حکومت سنّی: مالزی، سوریه، فلسطین، مصر و ... را مثال بزنید. عربستان هیچ نسبتی با اسلام ندارد؛ یک مشت بدوی، به نام دین، با تمسّک به آموزه های جاهلی وهابی، آبروی اسلام را می برند.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    بی عقلهای احمق
  • مهندس م ش ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    توجه کنید رژیم خبیث سعود این مجاهد را همراه عده‌ای جنایتکار اعدام کرده به دو منظور: ۱- مقام ایشان را در حد مجرمان برساند و وی را تحقیر کند ۲- فاجعهٔ را بی‌ اهمیت نشان دهد منتظر پاسخ عملی‌ و قاطع سپاه و بسیج به سعودیها ی خبیث هستیم. محکوم کردن خالی‌ دردی را دوا نمیکند.
  • ناظر ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    با سلام . پیشنهاد میشود با استخدام یک کادر حقوقی مشهور و کارآمد از کشورهای امریکا و فرانسه و آلمان نسبت به طرح دعوی در خصوص به شهادت رساندن (قتل) شیخ مبارز و موحد ، اقدام جدی و پیگیر بعمل آورده و از اتهاماتی که به ایشان زده اند از دادگاه های صالحه بین المللی محکومیت آل سقوط را درخواست نمایند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس