جابرانصاری در خصوص بودجه ویژه کنگره برای براندازی نرم در ایران با بیان اینکه در فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر اساسی و بنیانی ایجاد نشده، تصریح کرد: دولت و ملت ایران به هیچ دشمنی اجازه سوء استفاده نمی‌دهند.

هر اقدامی خارج از برجام با اقدام متقابل ایران مواجه می‌شودبه گزارش مشرق، حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

* تغییر اساسی در فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا ایجاد نشده

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بودجه ویژه کنگره برای براندازی نرم در ایران و اینکه جان کری مسئول اجرای این پروژه شده است، با بیان اینکه توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در یک مسئله خاص است، گفت: در فضای استراتژیک بین ایران و ایالات متحده آمریکا تغییر اساسی و بنیانی انجام نشده و این امری است که هم ما بر آن اتفاق نظر داریم و در آمریکا نیز مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مجموعه اقداماتی که در آمریکا علیه دولت و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شده، همواره با حساسیت از سوی ما مواجه بوده و حرف اساسی ما در پیش از برجام، حین برجام و پس از برجام این است که راه‌های رفته را دوباره تکرار کردن جز به بن بست منجر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: راه تعامل با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران که نظامی برآمده از یک انقلاب بزرگ مردمی و مبتنی بر قدرت و انتخاب ملت بزرگ ایران است، جز از طریق تعامل و پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران ممکن نخواهد بود.

جابرانصاری با بیان اینکه آمریکایی‌ها این راه را پیش از این رفته‌اند و ادامه این راه جز به نتایجی که قبلا منجر شده، منجر نخواهد شد، اظهار داشت: دولت و ملت ایران به عنوان مجموعه واحد و به هم پیوسته سیاست‌ها و منافع کشور را دنبال می‌کنند و به هیچ دشمنی اجازه نمی‌دهند سوء استفاده‌ای در این زمینه‌ها انجام دهند.

*هر اقدامی خارج از جزییات توافق با اقدام متقابل و برخورد مناسب تهران مواجه می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بازرسانی که از ایران بازرسی می‌کنند یا آمریکایی هستند یا در آمریکا تربیت شده‌اند، عنوان کرد: این امر جدیدی نیست و در سال‌های گذشته همواره موضوع در ارتباط با ملیت و تابعیت بازرسان آژانس مطرح بوده و ایران به طور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات این مسائل مورد توجه بوده و ما براساس برجام و توافقات انجام شده اقدام می‌کنیم و هرگونه اقدامی خارج از چارچوب توافقات مورد پذیرش جمهوری ایران نیست، در صورت ضرورت اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایالات متحده آمریکا مطرح می‌شود الزاما مبتنی بر واقعیات محض نیست، نوعی جنگ و رویارویی سنگین سیاسی و روانی بین جریانات داخلی آمریکا در جریان است که هر چه به سمت انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم این رویارویی‌ سنگین‌تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل داخلی و بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست. آنچه مربوط به منافع ما خواهد شد براساس توافقات برجام و نکات فنی که از قبل در نظر گرفته شده، انجام خواهد شد.

جابرانصاری تصریح کرد: هر اقدامی خارج از جزییات توافق حاصل شده با اقدام متقابل و برخورد مناسب از سوی ایران مواجه می‌شود.

* برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره علت و چرایی اقدام آمریکا در مصوبه اخیر علیه ایران همزمان با آغاز اجرای برجام نیز اظهار داشت: برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید. هم در داخل آمریکا و هم رقبا و دشمنان ما در منطقه پیرامونی ما تمام تلاش خود را به کار گرفتند که امکان حصول توافق فراهم نشود و بعد از حصول توافق نیز آنهایی که مخالف این اتفاق بودند، بیکار ننشستند و به بازی خودشان ادامه خواهند داد. این امری غیرمتوقع برای ما نبوده و نیست.

جابرانصاری افزود: در مسیر اجرای برجام همین بازی‌ها و قدرت‌نمایی‌ها برای صدمه زدن به روند اجرای برجام و به منظور تحمیل مضار و هزینه‌هایی بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت. آنچه مهم است این است که ما با درک این بازی، دولت و ملت ایران و مجموعه‌های سیاسی و قانونی کشور با اتحاد و همدلی و همبستگی برنامه‌هایی را دنبال کنیم برای اینکه زمینه‌های موفقیت این بازی را به حداقل برسانیم و زمینه‌های تامین حداکثری منافع جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه بازی سیاست پیچیدگی‌ها و درگیری‌ها و پیگیری‌های قدرت و منافع را دارد، اظهار داشت: مهم این است ما با شناخت درست این بازی‌ها، راه زمینه‌هایی که ممکن است این بازی‌ها را موفق کند، مسدود کرده و امکان حداکثر بهره‌بردای از فرصت‌های پدیده آمده از برجام را در چارچوبه منافع ایران و ملت بزرگ ایران فراهم کنیم.

*دیپلماسی انرژی در دستور کار وزارت خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وزارت خارجه برای فعال شدن دیپلماسی انرژی با بیان اینکه یکی از امکانات و توانایی‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، بحث انرژی است، عنوان کرد: یکی از سرفصل های اساسی سیاست خارجی ایران، موضوع انرژی است.

وی ادامه داد: در فضای پسابرجام تهدیداتی که هم به لحاظ فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و هم در زمینه تبادل انرژی با کشورهای جهان ایجاد شده و هم فرصت‌هایی که در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات ایران در حوزه انرژی فراهم می‌شود، پیگیری این فرصت‌ها در چارچوب سیاست دولت ایران در دستور کار است و در هماهنگی کامل بین مجموعه دولت و وزارتخانه‌های مرتبط این امر پیگیری می‌شود.

جابرانصاری اضافه کرد: وزارت خارجه فراهم کردن فرصت‌های هر چه بیشتر برای استفاده بهینه از مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی را در دستور کار خود دارد و این موارد در حال پیگیری است.


حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات ضدایرانی رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه گفت: این نخستین بار نیست که چنین ادبیاتی درباره جمهوری اسلامی به کار می‌رود که با اهداف خاص سیاسی و در چارچوب منازعات منطقه‌ای دنبال می‌شود و ما مسئول سخن دیگران نیستیم.

* سیاست روشن ایران در قبال سوریه و منطقه

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی در سوریه مبتنی بر اصول اساسی است که نخستین بند آن حق مشروع ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود است و دومین بند آن مخالفت جدی ایران با استفاده ابزاری از تروریسم و خشونت برای تحقق اهداف سیاسی می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست ایران در مورد سوریه و منطقه در چارچوب روشنی دنبال می‌شود، ابراز امیدواری کرد که برخی کشورها با تغییر رویه خود امکان پیگیری مدیریت وضعیت فعلی با کمترین خسارت‌ها را فراهم کنند.

*اگر در جایی اموال جمهوری اسلامی هدف دستبرد مدرن قرار گیرد، از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده می‌کنیم

جابرانصاری در خصوص موضوع غرامت گروگان‌های آمریکایی در ایران که از سوی کنگره دنبال می‌شود، نیز گفت: در این خصوص چند موضوع کنار هم قرار دارد و دنبال می‌شود. اول توضیح وضعیت اتفاقات روی داده است که در آن یک بحث به عنوان آنچه غرامت گروگانگیری مطرح است، از محل جریمه یک بانک فرانسوی توسط دولت آمریکا دنبال می‌شود که بخشی از این جریمه به پرداخت غرامت اختصاص دارد. همچنین در بخش دیگر باید گفت به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر، امکان دریافت غرامت از ایران منتفی است.

وی ادامه داد: در بخش دیگر از سال 86 تلاش می‌شود تا از محل ذخایر مالی و اقتصادی ایران این غرامت پرداخت شود که از آن سال اقامه دعوی شده است. آن چه به دولت ایران ارتباط دارد در صورتی که دستبردی به اموال جمهوری اسلامی صورت بگیرد در چارچوب تحولات داخلی آمریکا از حقوق خود دفاع کرده و مسئول آن را دولت آمریکا می‌دانیم.

جابرانصاری تصریح کرد: اگر در جایی اموال جمهوری اسلامی هدف دستبرد مدرن قرار گیرد، ایران از همه راه‌های در اختیار برای استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

*براساس تصمیمات کمیته عالی نظارت بر برجام اقدامات خود را دنبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تناقض برخی اقدامات آمریکا با روند برجام نیز گفت: در چارچوب برجام بندی وجودی دارد که امکان رسیدگی به اختلافات را در خود دارد. همچنین در داخل ایران نیز کمیته نظارت بر برجام نیز وجود دارد که نظارت در سطحی عالی در این روند را دنبال می‌کند تا وزارت خارجه هم تصمیمات کمیته عالی نظارت بر اجرای برجام را اجرا کند و یکی از روش‌های در اختیار ما مراجعه به کمیسیون بین‌المللی رسیدگی به روند برجام است.

وی افزود: ما بر اساس تصمیماتی که کمیته عالی نظارت در برجام خواهد داشت اقدامات خود را دنبال می‌کنیم.

* ائتلاف‌‌های نظامی دوران جنگ سرد پاسخگوی نیازهای نظام کنونی بین‌الملی نیست

جابرانصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص توسعه ناتو به شرق گفت: جمهوری اسلامی ائتلاف‌های نظامی را که در دوران جنگ سرد شکل گرفته را پاسخگوی نیازهای نظام کنونی بین‌الملل که در حال گذار نیز می‌باشد، نمی‌داند. این موضع اساسی ما در خصوص بلوک‌بندی‌هاست.

به گفته وی بلوک‌بندی که از دوران سابق باقی مانده در دوره کنونی تلاش دارد که حوزه نفوذ خود را گسترش دهد و این موضوع یکی از موارد تشدید تنش‌ها است که ایران با آن مخالف است.

جابرانصاری در ابتدای نشست هفتگی خود با بیان اینکه خوشحالم در بهترین ایام سال که میلاد پیامبر اسلام و همین طور میلاد حضرت مسیح و نیز میلاد امام جعفر صادق در خدمت شما هستم، گفت: امیدواریم این ایام فرصت خوبی باشد برای مدیریت درست ارتباطات بین ملت‌ها و خروج از وضعیت بحرانی که در منطقه و سراسر جهان به وجود آمده است.

* سرنوشت S300

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحویل سامانه S300 به ایران و سرنوشت شکایت ایران از روسیه گفت: یکی از توافقات بین ایران و روسیه این موضوع بود. در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت اعلام کرد که امکان اجرای تحویل سامانه S300  را ندارد و به طور طبیعی نیز جمهوری اسلامی بر اساس بندی که در قراردادهای بین‌المللی وجود دارد، شکایتی برای استیفای حقوق خود مطرح کرد. اما در فضای پس از برجام روسیه آمادگی خود را برای اجرای این قرارداد بین‌المللی اعلام و تعهد خود را پذیرفت.

وی با بیان اینکه مذاکرات طولانی بین دو طرف برای تفاسیر فنی صورت گرفته است و این امر در مسیر اجرا است، افزود: بر اساس روند اجرای قرارداد و تعهدات، طرف مقابل آنچه را پذیرفته اجرا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: استیفای حقوق ایران در حال اجرا است و اگر تحقق یابد اقدامات مناسب طبق توافق انجام می‌شود.

وی همچنین گفت که توافقات جدیدی بین دو کشور در این خصوص اعلام خواهد شد.

* فعال شدن ستاد اقتصادی در وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای معرفی امکانات ایران در حوزه اقتصادی و احیای معاونت اقتصادی نیز گفت: بر اساس نیازهای مرحله فعلی از چند ماه قبل جلسات اقتصادی بین نهادهای مختلف کشور از سوی وزارت خارجه برگزار شده است. ستاد اقتصادی در وزارت خارجه فعال شده و کلیه نهادهای اقتصادی در سطوح عالی عضو آن هستند که ریاست آن بر عهده قائم‌مقام وزارت امور خارجه است.

جابرانصاری با بیان اینکه در حال حاضر دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت‌های اساسی دستگاه دیپلماسی است، اظهار داشت: باید مجموعه هماهنگی بین نهادهای مختلف انجام گیرد و وزارت خارجه به وظایف خود در این چارچوب عمل می‌کند.

وی با ذکر این نکته که پیشنهاداتی مطرح شده است که در حال بررسی آن هستیم، افزود: الزاما ایجاد بخش‌های جدید در اولویت نیست، بلکه ساماندهی نهادهای موجود از اولویت بیشتری برخوردار است. اگر در مسیر نیاز به ایجاد نهاد جدیدی باشد این کار انجام خواهد شد تا با هماهنگی بین نهادهای مرتبط در کشور و فعالیت‌های هدفمند‌تر در خارج از کشور امکان سامان دادن به این وضعیت جدید فراهم شود.

* صحبت‌هایی که بین جبیر و ظریف رد و بدل شد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص دیدار ظریف و جبیر و صحبت‌های رد و بدل شده بین آنها نیز گفت: مجموعه تحرکاتی در مراحل اولیه بین جمهوری اسلامی و عربستان در جریان است که اعلام تفاصیل و جزئیات تحرکات پیش از به نتیجه رسیدن آن اقدام درستی نیست و بنای ما بر این نیست که با موضوعات به شکل خبری و رسانه‌ای برخورد کنیم.

جابرانصاری با بیان اینکه ایران آمادگی کامل دارد که اگر اراده جدی در طرف مقابل باشد، تحولی جدی در روابط دو کشور ایجاد شود که در مدیریت بحران غرب آسیا اقدامات جدی‌تری دنبال شود، اظهار داشت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی تماس‌هایی صورت گرفته و امیدواریم این تماس‌ها نتایجی به همراه داشته باشند. البته ما اشتیاقی نداریم و حرص ما در این است که اگر دو قدرت غرب آسیا با یکدیگر به مذاکره بنشینند امکان حل بحران‌ها فراهم شود و هزینه کمتری به ملت‌های منطقه وارد می‌شود و اگر طرف مقابل در سیاستی که طی چند سال گذشته دنبال کرده تغییر جدی ایجاد کند ما نیز بر اساس سیاست‌های ثابت خود پیش می‌رویم.

* عهده‌دار شدن مدیریت مسجدی در ارمنستان

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص در اختیار گرفتن مدیریت مسجدی در ارمنستان از سوی ایران گفت: این خبر از دقت لازم برخوردار نیست. در چارچوب یادداشت تفاهم بین نهادهای فرهنگی دو کشور اقداماتی در جریان است و اقدام جدیدی رخ نداده، بلکه از چند سال قبل دنبال می‌شود و بحث‌های موجود بیشتر در راستای بزرگ کردن اتفاقی است که در گذشته رخ داده است.

*اگر هر یک از بندهای برجام با مشکل روبرو شود، طرف حساب ما دولت آمریکا خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص بررسی قانون تحریم‌های ایران از سوی کنگره در سال 2016 نیز گفت: در قالب ساختار داخلی آمریکا رقابت جدی بین جریان‌های قدرت داخلی این کشور وجود دارد که هر چه به سمت انتخابات پیش برویم مسائل سیاست خارجی خرج آن می‌شود. یک جریان قوی در آمریکا و غرب آسیا با سردمداری لابی صهیونیستی تلاش کرد تا مانع توافق برجام شود و امروز به تلاش‌ها برای اجرایی نشدن آن ادامه می‌دهد. اگر هر یک از بندهای برجام با مشکل روبرو شود، طرف حساب ما دولت آمریکا خواهد بود.

جابرانصاری با اشاره به نامه کری و تعهد دولت آمریکا در چارچوب برجام نیز گفت: هر اقدامی حسب مورد بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود و بدون پاسخ نخواهد بود.

* اسلام هراسی در غرب

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش وزارت خارجه به حملات به مسلمانان در پاریس نیز گفت: یک جریان در غرب هم در ساختارهای اجتماعی و هم در قدرت همواره وجود داشته که اسلام‌هراسی و برخورد با مسلمانان را در اولویت خود داشته است. یکی از زمینه‌های گرایش برخی جوانان به افراطی‌گری در غرب برخورد با اتباع مسلمان کشورهای غربی بوده است که جمهوری اسلامی هشدار داده و این اقدامات را از جمله عوامل برخی تنش‌ها و اصطکاکات در غرب دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برخی اقدامات در برخورد با اقدامات تروریستی در غرب تشدیدکننده تروریسم خواهد بود، خاطرنشان کرد: حقوق همه ادیان الهی باید محترم شمرده شود و چنین برخوردهایی نه تنها به لحاظ اخلاقی و انسانی درست نیست، بلکه از نظر سیاسی اشتباه است.

* دستگیری در کار نبوده

جابرانصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص دستگیری اتباع ایرانی در سومالی نیز گفت: دستگیری در کار نبوده و یک سوء تفاهمی بوده که سفارت ما نیز از مقامات سومالی توضیح خواسته است.

* بدون نظر شرکت کنندگان امکان ادامه روند وین وجود ندارد

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص ترکیب گروه‌های معارضه سوری نیز گفت: مطابق اجلاس وین، نماینده دبیرکل در امور سوریه ماموریت یافته تا وضعیت معارضه سوری را ساماندهی و لیستی را مشخص کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری جمهوری اسلامی با نماینده دبیرکل سازمان ملل برای پیشبرد ماموریت خود یادآور شد: ایران نیز جزو شرکت‌کنندگان در اجلاس وین بوده و بدون نظر شرکت‌کنندگان امکان ادامه روند وین وجود ندارد.

جابرانصاری همچنین در خصوص لیست گروه‌های تروریستی نیز گفت: در اجلاس وین 3 فهرستی را دولت اردن بین اعضای اجلاس توزیع کرد و این کار بنا به ماموریتی بود که در وین 2 به آن سپرده شده بود. بعد از آن برخی مؤسسات در نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست حضور داشتند که آقای ظریف به صراحت گفت اگر بنابر توزیع این فهرست باشد بسیاری از نهادها نیز از سوی ایران برای اضافه شدن به آن وجود دارد که البته ادعای تهیه کننده لیست این بود که این نظر یک کشور نبوده و نظرات مختلف در آن قید شده است، اما پس از اعتراض ایران این فهرست اساسا کنار گذاشته شد و کارگروهی تشکیل شد که جمهوری اسلامی در آن قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قطعنامه شورای امنیت، داعش و النصره از سوی همه شرکت‌کنندگان جزو گروه‌های تروریستی شناخته شده و اضافه شدن اسامی دیگر منوط به توافق بین شرکت‌کنندگان است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    افرین/ چه عجب
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    نوعی جنگ و رویارویی سنگین سیاسی و روانی بین جریانات داخلی آمریکا در جریان است
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    ببینیمو تعریف کنیم
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    البته اگر آقای عراقچی اجازه بده و توجیه نکنه
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    مصوبه اخیر کنگره تحریمی آشکار است و برجام باید لغو بشود .
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اتفاقا همین رییس دولت امریکا بود که تحریم روادیدی رو امضا کرد نه آبدارچی کاخ سفید پس هی نکید طرف حساب ما دولت امریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس