پنل های خورشیدی این ماهواره ابعادی 100 در 600 میلی متر دارند و مکانیزم طراحی شده برای آن به گونه ای است که SRISAT را اولین ماهواره داخلی معرفی می‌کند که صفحات خورشیدی بازشونده دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر تلاش های بسیار گسترده ای را در بحث طراحی و ساخت ماهواره و همچنین سامانه های پرتابی آن صورت داده است و با پرتاب ماهواره امید در بهمن ماه 1387 ، ایران تبدیل به هشتمین کشور دارای فناوری طراحی و ساخت ماهواره و همچنان پرتاب وترل آن در جهان شد.

ماهواره های رصد، فجر و نوید از دیگر محصولات بومی فضایی ایران بودند که توسط ماهواره‌برهای ساخت داخل در سالهای 1390 و 1393 به فضا پرتاب شدند. البته در حال حاضر ماهواره های دیگر ایرانی مثل "شریف ست" و "طلوع" نیز در حال حاضر آماده شده و در نوبت پرتاب قرار دارند که اگرچه برخی کارشناسان معتقدند این روند پرتاب نسبت به دولت قبل کندتر شده، اما مسئولان اجرایی این انتقادات را نمی پذیرند.

در جریان نمایشگاه الکامپ که در محل نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، نمونه جدیدی از ماهواره های ایرانی به نام SRISAT ساخت پژوهشکاه فضایی ایران به نمایش درآمده است که نسبت به نمونه های پیشین، با ابتکارات و پیشرفت هایی همراه بوده است. این ماهواره مخابراتی – تحقیقاتی که تمامی مراحل مربوط به طراحی و ساخت آن در داخل انجام شده است و اکنون منتظر تصمیم گیری مسئولان جهت ورود به مراحل آماده سازی پرتاب است.

آشنایی با ماهواره SRISAT و قابلیت های آن

SRISAT ماهواره ای تحقیقاتی – مخابراتی است که در سال 1993 تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و تست آن توسط پژوهشکده سامانه های ماهواره انجام گرفته است. این ماهواره در تطابق با ابعاد پرتابگر سفیر – 1 ب طراحی و ساخته شده است و پس از پرتاب و قرارگیری در مدار، قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه در ایستگاه زمینی و هندست را خواهد داشت.

«SRISAT» ماهواره آوانگارد ایرانی که پوستی چون نسل جدید آیفون دارد +عکس (آماده)

این ماهواره 47 کیلوگرمی قرار است در مدار بیضوی 250 در 375 کیلومتر با زاویه میل مداری 55 درجه قرار گیرد و در این مدار نزدیک به 2 ماه باقی بماند.

ماموریت های زیر را می توان برای این ماهواره برشمرد:

_ آزمون عملکرد تعیین موقعیت ماهواره در مدار با تکیه بر گیرنده GPS فضایی ساخت پژوهشکده
_ آزمون عملکرد مکانیزم فضایی قفل و رهایش آرایه های خورشیدی در مدار و محاسبه سرعت آن و تکرار کل فرآیند با بهره گیری از تجهیزات فضایی ساخت داخل
_ آزمون عملکرد مجموعه تولید، تبدیل و توزیع توان در مدار با صفحات خورشیدی و بردهای ساخت داخل
_ آزمون عملکرد شتاب ماهواره در مدار به هنگام جدایش با بهره گیری از گیرنده IMU فضایی ساخت شده در ایران
_ آزمون عملکرد تجهیزات مخابرات یک طرفه ارتقا یافته ساخته شده
_ ذخیره و ارسال داده متنی یا پیام کوتاه بین ایستگاه زمینی تهران، قشم و ماهدشت و همچنین هندست.

مشخصات و زیرسیستم های به کار رفته در SRISAT

ماهواره SRISAT سازه ای مکعبی با ابعاد بیرونی 610*490*480 میلی متر بدون آنتن و 780*780*550 میلی متر با آنتن دارد. توان این ماهواره از دو صفحه خورشیدی سیلیکونی به ابعاد 610 در 446 میلیمتر مربع و سه بسته باتری لیتیوم – یون به ظرفیت 18 آمپر ساعت، برای تامین و ذخیره توان تشکیل شده است.

«SRISAT» ماهواره آوانگارد ایرانی که پوستی چون نسل جدید آیفون دارد +عکس (آماده)
آزمون های سیستم و محیطی ماهواره

برای تعیین موقعیت ماهواره SRISAT از گیرنده GPS و فرستنده رنجینگ استفاده شده است. گیرنده GPS برای انجام کار در شرایط عملیاتی ماهواره های مدار پایین طراحی شده و موقعیت ماهواره را با دقت 20 متر و سرعت را با دقت 0.5 متر بر ثانیه تعیین می کند. این گیرنده اولین گیرنده جی پی اس است که در مدار آزمایش می شود.

از ویژگی های منحصربفرد این ماهواره می توان به استفاده از دو بخش پردازش مجزا اشاره کرد که در صورت بروز مشکل در یکی، امکان ادامه عملیات بر روی برد پردازش دیگر، امکان پذیر خواهد بود.

زیرسیستم مکانیزم دارای دو بخش مکانیک و الکترونیک است. این مکانیزم شامل بخش قفل اولیه، رهایش و گسترش صفحات خورشیدی به ابعاد 100 در 600 میلی متر است. صفحات خورشیدی ماهواره در زمان پرتاب جمع شده اند و پس از قرارگیری ماهواره در مدار با ارسال فرمانی از زمین باز می شوند. شش میکروسوئیچ و انکوردها، وضعیت عملکرد قفل و باز و بسته بودن پنل ها را تشخیص می دهند. عملکرد مکانیزم به این ترتیب است که ابتدا قفل ها باز شده، سپس پنل ها آزاد می شوند.

پنل ها در هر 4 میلی ثانیه، 0/046 درجه باز می شوند و پس از 8 ثانیه 90 درجه باز می شوند. این مکانیزم برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شده و ماهواره SRISAT اولین ماهواره داخلی است که صفحات خورشیدی باز شونده دارد.

«SRISAT» ماهواره آوانگارد ایرانی که پوستی چون نسل جدید آیفون دارد +عکس (آماده)
مکانیزم و برد درایو آن

زیر ساخت مخابرات زمینی و فضایی از بخش های آنتن، رادیو و زنجینگ تشکیل شده است. در بخش رادیو از دو ماژول دو طرفه و یک طرفه استفاده شده است. ماژول دو طرفه این زیر سیستم علاوه بر وظیفه دریافت تله کامند در باند VHF و اراسال تله متری در باند UHF، توانایی انجام ماموریت ذخیره و ارسال مجدد پیام متنی را نیز دارد. در حالت مود ایمن این فرستنده توان ارسال سیگنال در باند UHF را داراست که به یافتن ماهواره در صورت گم شدن احتمالی کمک می کند.

از ویژگی های منحصربفرد این ماهواره، همچنین می توان به استفاده از دو بخش پردازش مجزا اشاره نمود که در صورت بروز مشکل در یکی امکان ادامه عملیات بر روی برد پردازش دیگر امکانپذیر خواهد بود.

زیرسیستم پردازش داده، هسته مرکزی و هوشمند ماهواره است که در تعامل با نرم افزار ماهواره، مدیریت سایز زیر سیستم هارا بر عهده دارد. در SRISAT دو سیستم جداگانه پردازش داده وجود دارد. سیستم نخست از لحظه جدایش ماهواره از پرتابگر با اجرای فازها و مودهای عملیاتی تعریف شده ماهواره را به شرایط نامی و مطلوب می رساند.

«SRISAT» ماهواره آوانگارد ایرانی که پوستی چون نسل جدید آیفون دارد +عکس (آماده)
ماژول های یک طرفه و دو طرفه بخش فضایی زیر سیستم مخابرات و آنتن های فضایی

وظیفه برد دوم پردازش داده، اجزای ماموریت ذخیره و ارسال داده یا پیام کوتاه است که این انتقال داده ها می تواند در تعامل با ایستگاه زمینی استقراری و یا هندست سیار عمل کند.

ابعاد و جنس ماهواره جدید ایرانی

ماهواره SRISAT، سازه ای مکعبی با ابعاد بیرونی 480*490*610 میلیمتر بدون آنتن است که جنس این سازه از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده است. در سری 7000، عنصر آلیاژی اصلی، فلز روی است که قابلیت های عملیات حرارتی خاصی به آن داده و از استحکام بالایی نیز برخوردار است.

نکته جالب درباره جنس این ماهواره ایرانی آن است که بر اساس آنچه در رسانه ها و محافل تخصصی نقل شده، اپل قرار است بدنه آیفون های بعدی را از سری آلومینیوم 7000 تهیه کند چراکه این سری به عنوان یکی از محکم ترین آلیاژهای فلزی تلقی می شود.

در عین حال، با توجه به اینکه سازه، حفاظت از تمامی زیر سیستم ها در مقابل بارهای وارده از سوی پرتابگر را بر عهده دارد، بنابراين، در طراحى آن علاوه بر الزامات جرمى و ابعادى، الزامات فركانسى پرتابگر نيز رعايت شده است. طراحى، مدل سازى، تحليل و ساخت قطعات ماهواره در طول يك ماه انجام گرفته و پس از آن، جرم، مركز جرم، ممان هاى اينرسى و فركانس هاى طبيعى ماهواره، طى آزمون هايى اندازه گيرى شده است.

«SRISAT» ماهواره آوانگارد ایرانی که پوستی چون نسل آینده آیفون دارد +عکس (آماده)

سازه ماهواره مذکور با پشت سر گذاشتن موفق آزمون هاى گوناگون در سطح سيستم از جمله آزمون ارتعاشات و مودال، قابليت اطمينان خوبى از خود به نمايش گذاشته است.

حال باید منتظر ماند و دید، این ماهواره که در اکثر بخش ها دارای رویه ها و ابتکارات نوینی در مقایسه با سایر ماهواره های ایرانی است، در چه زمانی و بر اساس چه تدبیری، امید جدیدی را در دل دوستداران صنعت هوا- فضای ایران ایجاد خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 198
  • مهران ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    به نام خدا سلام به کشورم تبریک میگم بخاطر موفقیعت های پیاپی . کاش یه خبری هم درباره اینترنت ملی جمع آوری میکردید .
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    عمر عملیاتیش نسبت به هزینه هاش خیلی کمه، اگه ۶ ماه یا یکسال عمر داشت مقرون بصرفه تر بود.
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    یک کپی از یک محصول عصر بوقققققققققق
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    بتریک میگم به امید پیشرفت بیشتر در این صنعت
  • آرش ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    به نظر بنده باید به فکرماهواره تلوزیونی بود تاوقتی ما ماهواره تلوزیونی نداشته باشیم نمیتونیم به درستی فرهنگ خودمونو صادر کنیم الان توی اکثر ماهواره های تلوزیونی تحریم هستیم که به خارجیا وابسته ایم !پس دولت باید تدبیری کند وامیدی ایجادکند
  • وحید ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    خطر خطر خطر مسئولین در حال خوابند!!! آهسته دانلود کنید!!!
  • علی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    در دولت جناب روحانی که تحقیقات و عملیا فضایی به طور کامل نتوقف شده و حتی تحقیقات علمی هم سیر نزولی پیدا کرده
  • علی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    در دولت جناب روحانی که تحقیقات و عملیا فضایی به طور کامل نتوقف شده و حتی تحقیقات علمی هم سیر نزولی پیدا کرده
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    همش که شد آزمون ، پس کی میشه عملکزد برای دنیای واقعی اقلا پنجاه سال عقبیم
  • علیرضا ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    با سلام این پروژه یک پروژه عملیاتی نیست و صرفا جنبه یادگیری و آزمون دارد لکن نبایستی آترا دست کم گرفت، در کشوری که توان تولید Airbag ماشین نداریم اینگونه کارها بسیار بسیار با ارزش است. بایستی بسیار کار و تلاش کنیم تا جبران عقب ماندگی بشود. از یک سو نبایستی اصلاً مایوس شویم و از یک سوی دیگر نیز با یک جرقه مغرور نشویم. به هر حال نیاز به تلاش بیشتری داریم خداقوت به تمام کسانی که قلبشان برای ایران می تپد. یا علی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر مسئولان بجنبند به مرحله عمل هم می رسیم.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    مگه تنها پارامتر برای تعیین مقرون به صرفه بودن ماهواره عمر عملیاتیه؟؟؟؟
  • محمدحسین ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ای بابا کی میریم مدار بالاتر، گیر دادن به 200 کیلومتری. همینشم که پرتاب نمیکنن. اه.
  • محمد رضا ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 0
    باز دم احمدي نژاد گرم كه زود به زود ماهواره مي فرستاديم انا اقايان دولت ركود كلا تو همه چي ركود و نزول ايجاد كردند
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 1
    یه جور میگی انگار تو بلدی بسازی همه که الان ماهواره های خوب میسازند از همینا شروع کردند
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    افتضاح ۸ ساله را نمیشود ۲ سال جمع کرد (نامردی اگر منتشر نکنی)
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ما نون نداریم بخوریم ماهواره می‌خوایم چی‌کار
  • farshad ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ایفون6s از آلومینیوم سری 7000 استفاده شده!!!!! مشرق یه کم به روز باش
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    یعنی تکنولوژیش رو میشه از پاساژ علادین باقیمت نسبتا پایین تهیه کرد
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    تا کی ازمون و خطا در زمانی زندکی میکنیم ک عربستات ماهواره داره و ایران رو تحریم ماهواره ای میکنه خب چرا یکی دوتا نمیخرین و بفرستین فضا بعدشم بجای ازمون وخطا سعی در خرید تکنولوژی باشن بهتره
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    هرموقع تونستي يه ماهواره پخش تلويزيوني بسازي كه توانايي پخش شبكه هاي العالم و پِرِس تي وي را داشته باشه و صداي اين ملت را بگوش جهانيان برسونه بگو كه كار مهمي كرديم
  • افشین تهران ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    شما بفرما محصول عصر دوغی بساز.
  • احمد ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    کپی؟!!! از روی چی کپی کردن؟ مگر نمونه خارجیش در دسترسشون بوده ؟ از روی عکس یک محصول هم کپی کنی یک جور هنره که امثال شما یک سوزن را هم نمی تونید کپی کنید، استفاده از پنل های خورشیدی در ماهواره مال عهد بوقه؟!!!
  • قریشی ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    منم متقابلا " بتریک " میگم
  • مهدی از قم ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    اووووووه شما چقدر باکلاسی.چه چیزای بلدی.چقدر نگاه سیاه قشنگی داری.خوشبحالت
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    به جای این حرکتهای پوپولیستی به فکر مشکلات اساسی مملکت باشید .
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    پوپولیستیت تو حلقم! بچه جون هزینه ساخت این میکرو ماهواره دهه 90 میلیادی یک میلیارد تومن هم نمیشه!! زیاد فیلم های ناسا رو نگاه می کنی!!
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    این پروژه مربوط به23سال پیش یعنی 1993 هست!!...دانشجویانی که روی این پروژه کار می کردن الان احتمالا باید بازنشست شده باشن..!!! کشور جالبی داریم......!!!!
  • نازنین ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    برادران مشرق نیوز تقریبا از10 مقاله فضایی که درباره ماهواره های فضایی آماده پرتاب ایران نوشتن در طول شش سال گذشته هیچ کدام پرتاب نشدن!!. طلوع ظفر آت ست مصباح ناهید شریف ست آیات زهره قائم و......! البته این مشکل مشرق و فارس و..نیست...آقایون دولت ها وقت انتخابات خود شعار میدن که وضع علم و اقتصاد و..کشور خراب هست ولی وقتی انتخاب میشن! پیشرفت علمی و اقتصادی کیلو چنده!!.........
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    کدوم حرکت!؟ این حرکت در حد همین مقاله هست!!
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    الآن مد شده هر عوامی با گفتن این جمله که کپی شده از خارجه و یا محصولات ایرانی در پیتند؛ احساس پرفسور بودن بهش دست میده.
  • رهگذر ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بچه سوسکه از دیوار بالا میرفت مادرش می گفت قربون پاهای بلوریت برم. هر گندی این دولت میزنه از نظر شما فتح الفتوحه. هنوز معلوم نبود چه گندی توی توافق زدند ریختید بیرون و حرکات موزن انجام میدادید. و هر کار درستی در دولت قبل انجام شد از نظر شما مردوده. خوب معلومه اینهمه پیشرفت و ساختن مملکت در چشم شما افتضاح هست.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    حالت خوبه! قرصات رو سر وقت بخور حتما خوب میشی. در ضمن تب بر رو 6 ساعت یه بار بخور بلکه دیگه هزیون نگی.
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    ما هم به امید اون روز نشستیم. اما یه دفعه نمیشه همچین کاری کرد. خم رنگ رزی نیست.
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    خوب شد پوپولیستی رو یاد گرفتی. بعضیا بیشتر از جلو دماغشون رو نمی تونند ببینند. علم هست که قدرت میاره. علم هست که توسعه و پیشرفت میاره، علم هست که تکنولوژی و رفاه میاره. اما علم خریدنی نیست و با تحقیقات و عرق ریختن بدست میاد. حرکت پوپولیستی اینه که مثل عربا نفت رو بفروشیم و ماشین آخرین سیستم و کالای لوکس وارد کنیم و 20 سال دیگه که نفت تموم شد بریم بز بچرونیم.
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    واقعا کشور جالبی داریم. که بعضی آدما پیدا میشند مثل تو فکر می کنند. آخه عقل کل علم رو که نمیشه از وسطش شروع کرد. علم رو که نمیشه مثل ماشین خرید. علم باید تولید بشه. و باید از ابتدا شروع کرد و کم کم پیشرفت کنه. بستنی نیست که از سر کوچه بخرند. لابد مثلا انتظار داری وقتی یه بچه بدنیا میاد با دندون و ریش و سیبیل به دنیا بیاد. واقعا مردم جالبی داریم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس