کد خبر 488972
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

حدادیان: قصد کاندیداتوری‌ مجلس‌ را ندارم

حدادیان: قصد کاندیداتوری‌ مجلس‌ را ندارمبه گزارش مشرق، متن کامل گفت و گوی حاج سعید حدادیان با ماهنامه هیأت را در ادامه می خوانید:

در آخرین روزهای ماه ذی‌الحجه، در آستانه فرارسیدن ماه محرم و شروع کلاس های مداحی مجمع‌الذاکرین هیات رزمندگان اسلام توسط مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، حاج سعید حدادیان با وی به گفت‌وگو نشستیم. متن آن را در ادامه می خوانید:

لطفا درباره این کلاس آموزش مداحی که آغاز کرده‌اید، توضیحی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. یک برنامه کوتاه مدت پیش از ماه محرم داریم که این مداحان مواد اولیه ای داشته باشند برای محرم امسال و تذکرات ویژه ای داریم ولی برنامه درازمدتم این است که این به عنوان یک مجمع‌الذاکرینی که با محوریت حماسه و عرفان و تعظیم مسائل اهل بیت(علیهم السلام) و تبیین معارفشان برگزار شود اما با وجهه انقلابی و شأن انقلابی و بتواند یک جایگاه و پایگاه خوبی در جامعه داشته باشد و اما همیشه تعلیم و تعلم زحمت دارد و مشکلات خودش را دارد.

قرار است چه کارهایی را در این کلاس انجام دهید؟

یک بخش بخش آشنایی با شعر است که دوست دارم کاربردی باشد وقتی زیاد صحبت می کنی و کم کار می کنند خوب نیست الان در دانشگاه به این نتیجه رسیده اند کنفرانس بگیرند و خود بچه ها در تعلیم تاثیرگذار باشند و بیشتر دوست داریم بخوانند اما معرفی شعر های خوب هم از برنامه های ماست.

از دیگر اساتید هم استفاده می کنید؟

امروزه روزگار آموزش انفرادی نیست ما باید از همه ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم. از نسل قبل، نسل خودمان و شاید از خودمان جوانتر نیز استفاده خواهیم کرد.

مباحث اخلاقی هم برای مداحان دارید؟

ما بدون مباحث اخلاقی جلو نمی رویم و اخلاق کاربردی را هم می گوییم. و ممکن است از اساتید اخلاق و علما هم استفاده کینم.

برنامه طولانی مدت در این زمینه دارید یا فقط به آموزش اکتفا می کنید؟

یک افق طولانی برای این مرکز در نظر گرفته ایم. نفس تجمع مداحان موضوعیت دارد وقتی دور هم جمع شدیم مورد ارزیابی قرار می دهیم، نیاز سنجی می کنیم، برنامه ریزی آموزشی می کنیم. در برنامه ریزی باید ببنیم این دانش طلبان از چه مقیاس هایی برخوردار هستند.

تعریف شما از هیات انقلابی چیست؟

هیات اگر معرف امام حسین(علیه السلام) است انقلابی ترین مرد عالم هم اوست امام حسین(علیه السلام) دنبال انقلاب است لذا انقلاب ما می شود زیرمجموعه انقلاب امام حسین(علیه السلام).

چقدر مسائل اخلاقی را در آموزش مداحان در نظر دارید؟

ما همه نیاز به تقوا داریم همه چیز زیر کلمه تقوا جمع می شود تقوا یکی اش تولی و تبری است. بر اهل تقوا واجب است که واجبات را عمل کنند محرمات را هم ترک کنند «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه» دنبال علم بودن واجب است. ما در اصول و فروع و احکام ضعیفیم باید در این سه مساله تقویت بشویم. باید شعر و مداحی ما به اصول و فروع دین واخلاق کمک کند پس باید با آن آشنا شویم . ارکان مکتب ما امام شناسی و پیغمبر شناسی و توحید است. اما چون نمی دانیم از که می خواهیم دم بزنیم مشکل ایجاد می کند. باید به معرفت برسیم. یکی از شاخه های تقوا این است که ما دنبال علم کار برویم و اگر تقوا داشته باشیم «یجعل لکم فرقانا» خدا خودش عنایت می کند.

علاقمندی شهرت را در مداحان جوان چه طور می بینید؟

بالاخره در ذات آدمی حب شهرت هست ما نباید یک دفعه چنان برخورد کنیم با این مقوله که افراد آسیب روحی و عاطفی ببینند. تحت توجهات حضرت ولیعصر(ارواحنا له الفداء) این حب ذائل می شود و بغضی هم گاهی در بعضی پیدا می شود. ما با دانشجو طرف هستیم اخلاص بر همه واجب است اما اینکه بگوییم الان همه خالص شوند بیایند میسر نیست، امام هم نمی گفت من مخلصم اما ماحصلش این است که ما خودمان را گنهکار بدانیم خوب است.

نظر شما درباره مداحان دانشگاهی مثل میثم مطیعی که در این عرصه درخشیده‌اند چطور است؟

در عرصه دانشگاه من خودم سال ۷۶ در دانشگاه تهران کار را شروع کردم؛ این عرصه، عرصه سختی است. یکی از کسانی که در این عرصه ورود کرده میثم مطیعی است که خوب کار کرده است و در حال حاضر از دکترای خود هم دفاع کرده و یک چهره دانشگاهی است که اشراف بر ادبیات عرب و زبان عرب دارد و در خواندن مقاتل هم خیلی خوب وارد شده و تبحر دارد جریان خوبی هم از شعر کشور در دانشگاه امام صادق(علیه السلام) ایشان را حمایت می کنند و توانسته کارهای خوبی ارائه دهد.

برای کسانی که دنبال داشتن هیات های پرشور و تعداد هستند چه توصیه ای دارید؟

ببینید این نیست که حالا هیات ۲۰ نفر جمعیت داشته باشد یا ۲۰ هزار تا. خدا رحمت کند آیت الله حق شناس را ایشان می فرمود: داداش جون یک نفر هم به روضه ات گوش بدهد بس است، وقتی روضه می خوانی پیش من، من به روضه ات گوش می دهم. یکی از دوستان مداحم می گفت شبی در هیات نجوا می کردم که چطور من و سعید از یکجا شروع کردیم و حالا او هیاتش این همه جمعیت دارد ولی من برای هشت نفر می خوانم می گفت در عالم رویا دیدم که گفتند چیزی بالاتر از تو به سعید نمی دهیم.

معروفترین کار من که «یه روز می بینمت» است ما این را در جلسه با شش نفر خواندیم ولی الان شاید صدها هزار نفر شنیده باشند آن را. من خودم با شش نفر هیاتم را شروع کردم. برای امام حسین(علیه السلام) اول باید بسوزیم، بهترین کار برای هنجره گریه برای امام حسین است. خیلی بد است که دنبال شهرت باشیم. خدا به ما توفیق داد از زمان جنگ می خواندیم. همانجا یک سری از بچه ها که گیر کرده بودند دست عراقی ها در مسلمیه خواب دیدند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد به همراه حضرت مسلم و گفتند چرا به مسلم متوسل نمی شوید، بچه ها به حضرت مسلم متوسل شدند و آخر هم گردان مسلم آمد به کمکشان. هیچ چیزی اندازه گریه برای امام حسین(علیه السلام) محبت نمی آورد همه دوست دارند سخنران و مداحی که خودش هم برای امام حسین(علیه السلام) گریه می کند.

وضعیت کلی شعر آئینی را چه‌طور می بینید؟

اوضاع شعر خیلی رو به رشد است یک دوره ای ما اصلا شعر گیرمان نمی آمد اما الان شعرهای آقای سازگار جواب همه را می دهد. مضاف بر اینکه آقای انسانی هم شعر های بسیار خوبی دارند. جلسه ماه رمضان آقا هم خیلی باعث رشد شده بچه ها وقتی می آیند و فضا را می بینند و شعر انقلابی مورد تشویق قرار می گیرند باعث شده پیشرفت زیادی ایجاد بشود. قبلا اینجور نبود که شعرای ما آئینی بگویند، الان عمده شعرای ما آئینی هم می گویند.

و اینکه اشعار مرتبط با مسائل روز باشند.

بینید برخی سریع شعر می گویند برای مسائل خاص مثلا برای همین مساله منا آقای قزوه و خانم نانی زاد و آقای محدثی و آقای ژولیده شعر گفته اند که خیلی اتفاقات خوبی افتاده است دراین زمینه.

برای برخی که دنبال ایجاد تفرقه در شیعه هستند چه پیامی دارید؟

عشق امام و عشق مقام معظم رهبری به اهل بیت(علیهم السلام) در آسمانها و زمین شناخته شده است. مسیر اینها را گرفته ایم و خون پایش دادیم و سینه سپر کردیم در مقابل سهمگین ترین تهدیدها. برخی تفرقه افکن ها حتی یک سیلی هم تا حالا برای اسلام نخورده اند.

ورود مداح را به مسائل سیاسی چه‌طور می بینید؟

کربلای ۴ وقتی غواص ها آمدند، من کربلای ۴ بودم. گفتن از اینها وظیفه من است. نمی شود نسبت به اینها بی تفاوت بود وظیفه را باید انجام دهیم. گاهی بعضی از تذکرات که به مسئولین می دهیم گاهی وقتها تذکرمان را می پذیرند. ما را ناصح خودشان می دانند دشمن نمی دانند. بعضی ها هم واقعا عمل کردند. مثلا من به آقای محسن رضایی گفتم سالهای سال قبل که باید شما برگردید سپاه. به نظر من فرماندهی سپاه و در ارکان سپاه بودن را مهمتر از ریاست جمهوری می دانم. یا مثلا صداوسیما را مهمتر میدانم به این جهت که صداوسیما می تواند رئیس جمهور بسازد. مثلا یکی از آقایون را اولین بار من پیشنهاد دادم رئیس جمهور شود خب این آقا پذیرفت بعضی پیشنهادهای ما را هم نپذیرفت.

اخیرا هم یک مطلب از شما درباره لیست انتخاباتی منتشر شد.

من یک نصیحت تلفنی به آقایی کردم گفتم شما به این دوستان اصولگرا بگو که لیست بدهند؛ چند تا لیست بدهی ما مجبور می شویم معدل در بیارویم که حرف بدی نیست هر هیاتی از چند تا بزرگتر سوال می کنند اما یادمان نرود در انتخابات گذشته همانی که ما گفتیم رای آورد. حالا نمی خواهیم مدعی باشیم. نکته دیگر اینکه بنده نمی خواهم نماینده باشم یک بار به یک مجادله ای به شرطی که شدنی نبود گفتم نماینده می شوم اما هیچ کدام از ما و مداحان دو رو بری یک همچین قصدی نداریم. البته آن بحث کار خودش را کرد.

برای اتفاقاتی که در منا افتاد و همه را مصیبت زده کر باید در هیئات چه رویکردی داشته باشیم؟

الان سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب است ما باید روی این نکات کار کنیم. بعد هم اینها میهمان خدا بودند باید ببینیم خود خدا چه کار می کند.

اخیرا بحث نفوذ آمریکا مطرح شده است.

یکی از کارهایی که آمریکا می کند این است که به وهابیت اجبار کرد از کتابهای درسی عربستان سعودی آیات جهاد را بردارند. لذا هیات رزمندگان خود اسمش مانع نفوذ است خود نام سیدالشهدا(علیه السلام) مانع نفوذ است.

درباره تشکیل هیات رزمندگان توضیح دهید.

مادر مثل آهنگران نزاد! آهنگران دل است؛ دلی که بیت الله است این آدم این پرچم را بلند کرد و بچه های اینجا واقعا اهل تقوا هستند. آقای مداحی که دو ثلث عمر ما با ایشان گذشته است. آقای نجات، آقای کوثری، آقای سروری که در تاسیس هیأت رزمندگان اسلام نقش داشته اند.

راهپیمایی اربعین را در پیش داریم نکته ای برای هیاتی ها در این زمینه دارید؟

اینها برای راهپیمایی اربعین نقشه دارند مسئولین کربلا باید مواظب باشند که اینها برای جبران آبرویشان دنبال این هستند که راهپیمایی اربعین را با مشکل ایجاد کنند.

آیا حضور در راهپیمایی اربعین را باید متوقف کنیم؟

ما هیچ فعالیتی را رها نمی کنیم ما فعالیم منفعل نیستیم نماز جمعه می خواست بمباران شود جمعیتش چند برابر شد. لذا راهپیمایی اربعین باید پرشور برگزار شود.

همایش سوختگان وصل در چه مرحله ای است؟

سیزدهمین همایش سوختگان وصل را ما به عشق یمن و شامات گرفتیم تحت عنوان الف دزفول که این پایتخت مقاومت را مطرح کنیم و بچه ها زحمت بکشند و باز آفرینی کنند و شعر بگویند. الف دزفول شعار صدام بود هر جا را می خواستند بمباران کنند می گفت الف.دزفول ب.فلان شهر جیم.فلان شهر... رادیو بغداد هم همین را می گفت که تخلیه کنید . فعلا آثاری زیادی به دستمان نیامده تلویزیون کمتر تیزر پخش می کند.

سخن آخر...

ما افراط سیاسی را نفی می کنیم اما تفریط سیاسی را هم نفی می کنیم. مدعی نیستیم که همیشه درست عمل کردیم اما مدعی این هستیم که انشاءالله بنامان این بوده که خدمت بشود.
متشکرم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس