فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به ساخت زيردريايي در اين نيرو اشاره کرد و افزود:ساخت زيردريايي هاي نوين براي حضور در آبهاي بين المللي، منطبق با نياز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، امير دريادار سياري در گفت و گو با خبرنگارحوزه دفاعي ايرنا با بيان اينکه کشورهاي محدودي در دنيا هستند که توانايي ساخت ناوشکن را دارند خاطرنشان کرد: هيچ تجربه اي براي ساخت ناوشکن در کشور ما وجود نداشت اما کارشناسان متعهد ايراني در اين راه گام برداشتند و توانستند اين مسير را با موفقيت طي کنند.
وي اظهار داشت: از نقطه صفر طراحي، کار ساخت ناوشکن را شروع کرديم تا به جايي رسيديم که در 30 بهمن سال 1388 مراسم الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نيروي دريايي ايران انجام شد.
وي با اشاره به هياهوي تبليغاتي دشمنان براي زير سوال بردن توانايي ايران در ساخت ناوشکن اضافه کرد: آنها ابتدا گفتند که ناوشکن جماران تنها يک ماکت است و يا اينکه قادر به پرتاب موشک و اژدر نيست که براي رفع شبهه سه روز پس از الحاق از اصحاب رسانه براي حضور در اين ناوشکن دعوت شد و اين ناوشکن در حضور رسانه ها اقدام به پرتاب موشک و اژدر کرد.
اميردريادار سياري همچنين با اشاره به ملاقات با فرمانده نيروي دريايي هند گفت: اين مقام نظامي هند با تعجب از من پرسيد که آيا واقعا ايران موفق به توليد ناوشکن شده است؟
وي بخش ديگر دستاوردهاي اين نيرو را مربوط به توانايي بهينه سازي و بروزکردن تجهيزات ناوها دانست و خاطر نشان کرد: اگر تجهيزات بروز نباشد ناوها نمي توانند در آبهاي بين المللي ماموريت خود را انجام دهند.

* به نبرد قهرمانانه ناوهاي جوشن و سهند با ناوگان آمريکا بي توجهي شده است
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به نبرد ناوهاي جوشن و سهند در 29 فروردين سال 1367 با ناوگان دريايي آمريکا که پس از نبردي قهرمانانه غرق شدند از کم توجهي رسانه ها به اين نبرد دريايي گلايه کرد.
امير دريادار سياري گفت: در روز 29 فروردين که سالگرد خلق اين حماسه است کسي به رويارويي مستقيم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با استکبار جهاني و اين نبرد قهرمانانه در اين روز اشاره نمي کند.
وي يادآور شد: ناو موشک انداز جوشن و ناوشکن سهند در نبردي نابرابر و قهرمانانه به مصاف ناوگان دريايي آمريکا رفتند که در نهايت غرق شدند و پيکر مطهر دريادلان شهيد اين ناوها هنوز در داخل آنها قرار دارد.

* سند راهبردي نيروي دريايي يعني گسترش حضور در آبهاي آزاد
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه با اشاره به تدوين سند راهبردي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و بکار گيري فناوريهاي نوين در اين نيرو، گفت: معناي سند راهبردي نيروي دريايي ، گسترش حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آبهاي آزاد و بين المللي است.
امير دريادار سياري با بيان اين که سند راهبردي نيروي دريايي همچنين به معناي آن است که ما يک راهبردي براي آينده داشته باشيم و مشخص کنيم که از چه تجهيزاتي مي خواهيم در آينده استفاده نماييم ، اظهارداشت: حضور در عرصه هاي بين المللي و در آبهاي آزاد بدون برخورداري از فناوري روز امکان ندارد.
وي افزود: داشتن فناوري بالا و منطبق با فناوري روز دنيا ، داشتن نيروي انساني کارآمد با آموزش استاندارد جهاني و حضور گسترده در مناطقي که کشور نياز به حفظ منافع خود داشته باشد، از جمله راهبردهاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.

* درياي خزر درياي صلح و دوستي است
امير دريادار سياري با اشاره به حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در درياي خزر، از اين دريا به عنوان درياي صلح و دوستي ياد کرد و افزود: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در درياي خزر حضور داشته و منطقه 20 درصد خود در درياي خزر را کاملا تحت کنترل دارد.
وي با بيان اين که ناوگان شمال نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در دريا خزر مستقر است خاطرنشان کرد: اين ناوگان ماموريتش را برابر با وظايف قانوني خود ادامه مي دهد و همکاري خوبي با کشورهاي همسايه خود دارد و هيچ مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

* رزمايش نيروي دريايي هر ساله برگزار مي شود

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با بيان اين که اين نيرو هرساله به منظور تقويت ميزان آمادگي نيروها و قدرت دفاعي خود رزمايشهايي را برگزار مي کند گفت: نيروي دريايي در سال جاري نيز رزمايشي را برگزار مي کند اما چگونگي اجرا و زمان آن بستگي به سلسله مراتبي دارد که از طريق ستاد کل نيروهاي مسلح تعيين و ابلاغ مي شود.

* افزايش توان پدافندي سامانه هاي موشکي
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه از توانمندي و ارتقاي سطح سامانه هاي موشکي اين نيرو در مقابله با هر گونه تهديدي خبر داد.
امير دريادار سياري گفت: تجهيزات زيادي در ارتباط با ارتقاي سطح توانمندي موشکي ساحل به دريا و سطح به سطح به دست آورديم که بسيار ارزشمند است و اين موضوع توان بازدارندگي ما را در برابر هر تهديدي افزايش داده است.

* ساخت زيردريايي ادامه مي يابد
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به ساخت زيردريايي در اين نيرو اشاره کرد و افزود:ساخت زيردريايي هاي نوين براي حضور در آبهاي بين المللي، منطبق با نياز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود.
امير دريادار سياري تصريح کرد: در ساخت تجهيزات مورد نياز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ما هيچگاه به فکر دست اندازي به منافع ديگر کشورهاي جهان نبوده و نيستيم .
وي افزود: بر اين اساس باتوجه به حوزه مسئوليت، ماموريت و نيازمنديهاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به تجهيزات مورد نياز ، راهبرد اين نيرو براي اين که چه نوع زيردرياييهايي بايد توليد شود ، مشخص مي شود.
امير دريادار سياري تاکيد کرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي دفاع از کشور و منافع و مرزهاي آبي مان از اين تجهيزات استفاده مي کند که همه اين موارد در سند راهبرد نيروي درياي مشخص شده است و منطبق با آن هم پيش مي رود.

* تحريمهاي غرب بر عليه ايران بي تاثير است
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تحريم هاي غرب عليه ايران بويژه در زمينه تجهيزات دفاعي را بي تاثير دانست و اظهارداشت: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي صنايع دفاعي جمهوري اسلامي ايران مورد تحريم قرار گرفت و کشورهاي غربي علاوه بر بلوکه کردن دارايي هاي ايران، از اجراي قراردادهاي فروش تجهيزات نظامي به اين کشور نيز سرباز زدند.
امير دريادار سياري با اشاره به خروج مستشاران نظامي خارجي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از ايران اضافه کرد: مستشاران خارجي کار تعمير و نگهداري تجهيزات نظامي را انجام مي دادند که با خروج آنها تصور مي شد کسي قادر نيست از اين تجهيزات استفاده کند و اين تجهيزات از کار خواهند افتاد اما فرزندان ايران اسلامي نحوه تعمير و نگهداري اين تجهيزات رافرا گرفتند.
امير دريادار سياري در ادامه با بيان اينکه مستشاران خارجي انحصار استفاده از سامانه هاي دفاعي را نيز در دست داشتند خاطرنشان کرد: کارشناسان ايراني در اين حوزه نيز به موفقيت رسيدند و بر سازوکار اين سامانه ها مسلط شدند.
وي تصريح کرد: با وجود جنگ تحميلي و تحريم، متخصصان ما توانستند قطعات مورد نياز تجهيزات نظامي و سامانه ها را بسازند.

** حضور کشورهاي بيگانه در منطقه باعث نا امني مي شود
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: در همه رزمايش هايي که نيروي دريايي برگزار مي کند از نمايندگان کشورهاي حاشيه خليج فارس دعوت مي شود؛ در رزمايش ولايت 89 نيز که در ارديبهشت سال گذشته برگزار شد نمايندگان برخي از کشورها حضور داشتند.
امير دريادار سياري با بيان اين که در تمامي اين رزمايشها پيام صلح و دوستي منتقل مي شود افزود: به همه اين کشورها اعلام کرده ايم که توانايي ايران و آنها براي تامين امنيت منطقه کافي است و نيازي به حضور کشورهاي بيگانه نيست ضمن اين که حضور بيگانگان در منطقه تنها باعث نا امني مي شود.

** کادر نيروي دريايي از آموزش هاي بين المللي برخوردار است
فرمانده نيروي دريايي ارتش اظهار داشت: اگرچه تجهيزات محور کار در نيروي دريايي را تشکيل مي دهد اما بايد به نيروي انساني نيز توجه کرد زيرا در نهايت نيروي انساني است که از اين تجهيزات استفاده مي کند.
دريادار سياري افزود: در آموزشگاه دريايي امام خميني (ره) نوشهر نيروهاي انساني متعهد، متخصص، منضبط، متفکر و ايثاگر تربيت مي شود.
وي گفت: اگر نيروي انساني با معيارها و الگوهاي ما تربيت نشوند به آن نيرويي که ما مي خواهيم تبديل نمي شوند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش بابيان اينکه ويژگي نيروي انساني در نيروي دريايي متفاوت از ساير بخش ها است اظهارداشت: نيروي انساني ما بايد متعهد باشد تا زماني که در مسافت يک هزار کيلومتري مرزهاي کشور به ماموريت مي رود خود را فارغ از نظارت فرماندهان ارشد نداند وکم کاري نکند.
دريادار سياري همچنين با تاکيد بر تخصص در اين نيرو اضافه کرد: نيروهاي ما بايد تخصص داشته باشند تا در زمان ماموريت در آبهاي بين المللي بتواند از همه تجهيزات استفاده کنند.

**آموزش کادر نيروي دريايي در داخل کشور
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: تا پيش از پيروزي انقلاب همه افسران نيروي دريايي در خارج از کشور آموزش مي ديدند و تخصص حدود 80 درصد درجه داران نيز در خارج کسب مي شد، اما امروز در دانشگاه امام خميني نوشهر و ساير مراکز آموزشي در رشت، حسن رود و منجيل همه کارکنان نيروي دريايي در داخل کشور آموزش مي بينند.
وي خاطر نشان کرد: همه کارکنان زير سطحي ها نيز در داخل کشور آموزش ديده اند.

* رسانه ها خبرالحاق يگانهاي شناور را بخوبي اطلاع رساني کنند
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ادامه از رسانه هاي گروهي خواست تا اخبار مربوط به الحاق يگانهاي شناور از جمله زيردريايي ها و ناوشکنها به نيروي دريايي را به خوبي پوشش دهند زيرا مردم ما از اين موضوع خوشحال مي شوند.
امير دريادار سياري به اعزام ناوگروههاي نيروي دريايي به آبهاي آزاد و بين المللي و مراجعت آنها به کشور اشاره کرد و افزود: ماموريت ناوگروهها و اعزام آنها به آبهاي آزاد و بين المللي از جمله اقداماتي است که در صحنه بين المللي انجام مي شود و مي توان بخوبي به آن پرداخت و تاثيرات بسيار مثبتي هم در جامعه و در هم در روحيه کارکنان نيروي دريايي دارد.
وي اظهارداشت: يک ناوگروه نيروي دريايي ارتش که سه ماه به دريا رفته و منافع کشور را تامين کرده و خطوط مواصلاتي کشور را حفظ کرده وقتي برمي گردد و کارکنان آن مورد استقبال قرار مردمي قرار مي گيرد، اين مساله موجب افزايش روحيه و انگيزه پرسنل و علاقه مندي کامل آنها براي حضور در ماموريتهاي برون مرزي مي شود.
امير دريادار سياري با بيان اين که مراسم بدرقه ناوگروهها که بر اساس سنت اسلامي از زيرقرآن عبور داده مي شوند، لحظات باشکوه و زيبايي است که انتظار ما آن است که رسانه هاي گروهي به نحو احسن اين مراسم را پوشش دهند.
به گفته سياري ، در الحاق زيردرياييها ، کشتيها و برگزاري رزمايشها همه توانمندي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي بين المللي به نمايش گذاشته مي شود و اگر به دنبال آن هستيم که اقتدار کشور را به معرض نمايش بگذاريم ، انعکاس خبري و تصويري اين رويدادها کمک بزرگي در اين زمينه است.

* خبرهاي خوش فرمانده نيروي دريايي به مردم
امير دريادار سياري در ادامه با اشاره به آمادگي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مقابله با هر گونه تهديدي از سوي دشمنان گفت: بهترين خبر خوش براي مردم کشورمان اين است که نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مسيري قرار گرفته است که مي تواند تمامي نيازمنديهاي آتي خودش را در درياها تامين کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس