رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برنامه ششم توسعه با تغییر رویکرد اصلی نسبت به برنامه های قبلی، توسعه مناطق روستایی و توسعه اسلامی- انسانی را مدنظر قرار داده است.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در دومین همایش ملی روستا با رویکرد تبیین بخش روستا و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سالن اجلاس سران تهران با اشاره به ماه‌های پایانی برنامه پنجم توسعه اظهارداشت: برنامه ششم توسعه در دو بخش احکام و ارقام و اعداد کمی در دست تدبیر است.

وی گفت: احکام مورد نیاز برنامه ششم در حال حاضر از سوی هیأت وزیران در دست بررسی است و همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال نوشتن اهداف توسعه هستند.

نوبخت ادامه داد: آنچه در این برنامه نیازمند آن هستیم تغییر نگاه و رویکرد نسبت به گذشته است و روی عدالت خواهی نظام جمهوری اسلامی این الزام برای برنامه ریزان به وجود آورده تا در بودجه ریزی به دنبال تسرر خدمات شهرها به روستاها باشند.

وی با اشاره به تغییر نسبت شهرنشینی و روستانشینی از سال 55 تا 90 که امروز مطابق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 70 درصد جمعیت ساکن شهرها هستند، هشدار داد: بخش زیادی از جمعیت شهرنشین امروزی ساکن سکونتگاه های غیررسمی اطراف شهرها هستند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین بخشی از افزایش ضریب شهرنشینی را ناشی از تغییر تقسیمات کشوری ذکر و تصریح کرد: با این وجود امروز تغییر رویکرد از الزامات برنامه ریزان کشور است.

وی با اشاره به تغییر مفهوم توسعه طی سال های گذشته، ادامه داد: مفهوم توسعه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد مطرح شد که طی آن نظریه پردازان به دنبال کاهش آلام مردم جنگزده و آواره شده برآمدند.

نوبخت یادآور شد: بین دهه های 50 تا 70 میلادی نظریه پردازان رشد 5 تا 7 درصدی اقتصادی کشورها را معادل توسعه یافتگی آنها قلمداد می کردند و با وجودی که بسیاری از کشورها به این رشد دست یافتند اما مصادیق توسعه یافتگی در آن کشورها آشکار نشد.

وی اضافه کرد: پس از آن بود که مفهوم «رشد همراه با عدالت» مطرح و انسان محور توسعه قرار گرفت اما مشخص شد این مفهوم نیز به تنهایی کافی نیست و انسان ها نیاز به فرهنگ و برآورده شدن نیازهای اجتماعی، سیاسی و غیره دارند که باید به آنها توجه کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه طی سال های گذشته بیشتر وقت خود را مصروف تدوین الگوهای توسعه یافتگی جهت تحقق سعادت و خوشبختی جامعه ایرانی کردیم، گفت: یکی از بندهای سیاستی مهم در این زمینه اتخاذ برنامه هایی جهت توسعه روستایی در راستای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت معکوس است.

وی ادامه داد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا ساکنان سکونتگاه های غیررسمی شهری به روستاها برگردند و با برنامه ریزی و مدیریت بهینه و حمایت از فرصت های مزیت دار شغلی، مقدمات این مهم را فراهم کنیم.

نوبخت با اشاره به برخی آمارها، یادآور شد: با وجود بیش از 763 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز، سالانه بیش از شش میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از سفره های آب زیرزمینی انجام می شود که اگر در برنامه ششم توسعه مدیریت نشود قطعا به سوی بحران پیش می رویم.

وی به طور نمونه با اشاره به متوسط هزینه کرد سه میلیون تومانی منابع طبیعی برای تولید هر کیلو هندوانه، تصریح کرد: توسعه کشت های گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس، استفاده از ظرفیت های مرزهای آبی طولانی در شمال و جنوب کشور، جلوگیری از فرسایش خاک (که از دهه 50 تا کنون 5 برابر شده) از جمله اقداماتی است که می تواند روستاها را به کانون تولید و ارزش آفرینی تبدیل کند.

نوبخت تاکید کرد: هرچند شاید تحقق همه این برنامه ها در برنامه ششم امکان پذیر نباشد، اما می توان با ریل گذاری مناسب و تغییر رویکرد اساسی به توسعه روستایی مطابق مفاهیم توسعه اسلامی ـ انسانی در برنامه همت گماشت.

وی گفت: در این راستا نیازمند تفکرات و ایده های جدیدی هستیم تا با هم افزایی بتوانیم خدمات شایسته ای به روستاییان ارایه دهیم و در این راست نیازمند خصوصی سازی و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد هستیم.

وی در پایان با اشاره به آمار بیش از هشت میلیون تنی خرید گندم از کشاورزان در سال جاری که نسبت به سال 92 حدود دو برابر شده، تصریح کرد: این توفیقات در حالی حاصل شده که هنوز در شرایط تحریم هستیم و به مخالفان برجام هشدار می دهیم که هر روز تاخیر در آن ضررهای زیادی را متوجه کشور خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس