کد خبر 466753
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳

وجود اتفاقات مرگبار متعدد در مراسم حج تمتع و کشته شدن هزاران نفر در این مراسم کفایت و توانایی مقامات آل سعود در اداره یکی از بزرگترین تجمع های مسلمانان را با تردید مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، بروز اتفاقات متعدد در طول سالیان گذشته در یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان در مکه مکرمه و در موسم حج تمتع توانایی خاندان آل سعود در مدیریت این اتفاق مهم جهانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حضور میلیونی مسلمانان مشتاق از تمامی گوشه و کنار جهان و برپایی مراسم باشکوه عملیات حج تمتع در روزهایی خاص نیازمند مدیریتی بالا و توانمندی گسترده است که به نظر می‌رسد خاندان حاکم عربستان سعودی از توانایی لازم برای انجام چنین مراسمی ناتوان است.

آنچه در این متن به آن اشاره خواهد شد بخشی از ناتوانی ها و جنایت‌های عربستان سعودی بر ضد حجاجی است که در سال‌های گذشته به امید شرکت در مراسم معنوی حج تمتع عازم سرزمین امن الهی شدند، اما در نتیجه همین بی‌کفایتی جان خود را از دست دادند.

در روز نهم مردادماه 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال 1407 قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و به شهادت رسیدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‏دارند. بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند. در این مراسم راهپیمایان ، پس از استماع پیام تاریخی حضرت امام خمینی )ره) ، با شعار الله اکبر ، لا اله الا الله و مرگ بر آمریکا برای ادای نمازمغرب روانه حرم شدند . پس از طی مسافتی ، در حالی که جلوی جمعیت عظیم راهپیمایان ، زنان و گروهی جانبازان در حرکت بودند ، ناگهان ستونهایی از نظامیان آل سعود هویدا شد . آنان لحظه ای بعد ، به طرف صفوف حمله کردند و با باطوم بر سرو روی زائران بی گناه کوبیدند . این گروه ازیک سو ، و گروه دیگری نیز از بالای پله ها و ساختمانها ، سنگ و آجر ، آهن ، شیشه و بلوک سیمانی بر سر و روی مردم می ریختند . پس از آن ، شلیک گازهای سمی و خفه کننده آغاز شد و به دنبال آن رگبار گلوله ها به قصد کشتن راهپیمایان برائت ازمشرکین به سوی آنان سرازیر گردید و پیکرهای پاک آسمانی که جرمشان اعلام برائت و بیزاری از آمریکا ، اسرائیل و ایادی ناپاک آنها بود ، درخاک و خون غلتیدند.

در سال 1990 بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام  و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران 1426 نفر کشته شدند.

رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار بر ضد زایران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال 1994 ( 1414 قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، 270 زایر بی گناه جان خود را از دست دادند. مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال 1998 بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن 118 تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند.

در روز عید قربان سال 1424 ق. (بهمن 1382 و فوریه 2004) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت 244 حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.

این البته پایان کار حوادث وحشتناک در رمی جمرات نبود، در سال 2006 میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام  جمعیت  در ورودی شرقی  پل رمی جمرات 345 نفر کشته و 289 نفر زخمی شدند.

حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت  اصلی  این  حادثه  را اصرار زایران  برای  حمل  اسباب  و اثاثیه  خود به هنگام رمی اعلام  کرد.
همچنین در سال 1997 در آتش سوزی گسترده ای که در منی به وقوع پیوست 340 حاجی به شهادت رسیده و 1500 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در سال 2006 نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل 8 طبقه در مکه مکرمه 76 نفر از زایران که همگی از  حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از 40 سال قدمت داشته و برای اسکان زایران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد  که بیشتر زایران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.

جمعه گذشته نیز بارش و باد شدید در مکه به سقوط یک جرثقیل در سمت شرق مسجدالحرام یعنی قسمت مسعی منجر شد. بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده در این حادثه 107 زایر به شهادت رسیده و 238 نفر نیز زخمی شدند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس