این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


از درخواست افزایش قیمت خودرو تا تفاوت 3500 برابری قیمت اینترنت در ایران و ژاپن**تولید

* در هفته ای که گذشت آماری از میزان تولید نفت ایران اعلام شد به طوری که نشریه بلومبرگ اعلام کرد تولید نفت ایران در اوت امسال ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم تولید نفت ایران از جولای ۲۰۱۲ به این سو بوده است.

در این رابطه بیژن زنگنه وزیر نفت درباره افزایش تولید نفت ایران در شرایط پسا تحریم گفت: ایران دوباره به تولیدکننده دوم نفت در اوپک تبدیل و تا دوسال آینده در برداشت گاز پارس جنوبی با قطر برابر می شود. وی همچنین با با بیان اینکه نگران کاهش قیمت نفت نیستم، اظهار داشت: اگر بخواهم نگران این مسئله باشم، نباید نفت تولید کنیم. وی در ادامه اعلام کرد اکثر کشورهای عضو اوپک بر روی قیمت نفت بشکه‌ای 70 تا 80 دلار نظر مساعد دارند.

** در این هفته همچنین معاون وزیر کار در رابطه با تعداد بیکاران و جویندگان کار در کشور با بیان اینکه ۴.۵ میلیون نفر متقاضی بالقوه کار هم اکنون در دانشگاه‌ها حضور دارند، گفت: هم اکنون به ازاء هر کاردان ۳ کارشناس در کشور وجود دارد که باید این روند برعکس شود.

در این رابطه اکبر نیا مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار از تلاش برای ورود کارجویان ایرانی به بازارهای کار بین‌المللی و مذاکره با برخی کشورها مانندقطر، عراق، ترکیه،کویت،آلمان، استرالیا،کاناداو دانمارک در این باره خبر داد. وی همچنین با بیان اینکه تنها مرجع صادر کننده مجوز برای خدامت کاریابی ها وزارت کار است ، میزان حق‌الزحمه ثبت‌نام و مشاوره دفاتر کاریابی کشور در بخش داخلی و خارجی در سال ۹۴ برای ثبت‌نام و مشاوره در بخش داخلی را ۱۳ هزارتومان و در بخش خارجی ۲۰ هزار تومان عنوان کرد که البته بعد از جذب افراد در بازار کار، این ارقام بیشتر می‌شود.

*** یکی از مهم ترین اخبار این هفته اعلام اسامی محصولات غذایی غیر استاندارد بود. دراین رابطه مدیرکل استاندارد استان تهران از توقیف مقادیر زیادی مواد غذایی غیراستاندارد شامل رب گوجه فرنگی، دوغ، ماست، آبلیمو، سرکه، نوشیدنی‌های میوه ای و ...، در پنج ماه اول سال خبر داد.

**** این هفته همچنین یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه قیمت خودرو ارزان نمی شود از ارائه درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت خبر داد. در همین حال باتوجه به مشکلاتی که کمپین های نخریدن خودرو صفر برای خودروسازان بوجودآورده شرکت ایران خودرو  مجبور به کاهش تولیدات خود  شد و تیراژ تولید را از روزانه 2400 دستگاه به 2 هزار دستگاه رساند.

***** در هفته ای که گذشت وزارت راه و شهرسازی نرخ جدید عوارض استفاده از آزادراه‌های مشارکتی با بخش خصوصی را اعلام کرد که طبق آن هزینه استفاده از آزادراه ها  به طور متوسط افزایشی 20 درصدی را نشان می‌دهد.

****** طبق آماری که این هفته توسط  سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری منتشر شد دو خودروساز ایرانی بین 50 تولید کننده بزرگ دنیا قرار گرفته‌اند.بر اساس این گزارش ایران خودرو در رتبه 25 بزرگترین خودروسازان جهان قرار گرفته است. این شرکت 586 هزار و 725 دستگاه خودرو در سال 2014 تولید کرده است. شرکت سایپا نیز میان بزرگترین خودروسازان جهان رتبه 32 را به خود اختصاص داده است. کل تولید این شرکت در سال 2014 بالغ بر 401 هزار و 962 دستگاه بوده است.

******* در این هفته همچنین به دلیل افزایش مصرف بنزین در شهریور ماه و کاهش ذخایر بنزین کشور، دولت تصمیم به تمدید مهلت استفاده از بنزین 700 تومانی تا پایان آبان ماه را گرفت. در همین حال و در آستانه موج جدید سفرهای تابستانی مردم و جهش مصرف بنزین در کشور، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خواستار انتخاب ساعت مناسب برای سوخت گیری در جایگاه‌ها توسط مردم شدند.

در این میان مقایسه نرخ حامل‌های انرژی در ایران با کشورهای همسایه از شکاف عمیق میان نرخ این حامل ها در ایران و همسایگان و سهولت انجام قاچاق سوخت در مرزها حکایت می کند.به گونه ای که بر اساس آمارهای سایت گلوبال پترول پرایسس در روز 17 آگوست (26 مرداد ماه) هر لیتر بنزین در افغانستان حدود 2450 تومان، در پاکستان حدود 2520 تومان، در آذربایجان حدود 2520 تومان، در عراق حدود 2900 تومان، در ترکمنستان و در ترکیه حدود 5300 تومان فروخته شده است.


از درخواست افزایش قیمت خودرو تا تفاوت 3500 برابری قیمت اینترنت در ایران و ژاپن**بازار

* تغییرات قیمتی در بازار شاهد تغییر و تحولات بسیاری بود که از جمله می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار جهانی قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین رقم ۹ هفته گذشته (۱۱۴۷ دلار و ۱۶ سنت)، در رقم ۱۱۴۰ دلار و ۷۰ سنت ثابت ماند. در بازار طلای ایران نیز هرگرم طلای 18 عیار با 1269 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته 93291 تومان و پایان هفته به 94560 تومان رسید. سکه نیز با افزایش 11 هزار تومانی در ابتدای هفته 912 هزار تومان و در پایان هفته 923 هزار تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت 10 قلم کالای اساسی با افزایش مواجه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

*** در این هفته رئیس گروه امورتولیدات زنبور عسل وزارت جهادکشاورزی درباره قیمت نهایی تولید هر کیلوگرم عسل طبیعی گفت: قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم عسل طبیعی به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است.

**** رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز با اشاره به نوسان قیمت مرغ گفت: در هفته ای که گذشت قیمت مرغ از 6 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 تومان متغیر بود و این هفته قیمت روند رو به کاهشی را تجربه کرد و هم اکنون هر کیلو مرغ به قیمت 7 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین در این هفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت میوه‌های متنوع خارجی در بازار همچنان ادامه دارد، گفت: قیمت هرکیلوگرم پرتقال مصری ۸ هزار تومان، گلابی شیلی ۱۱ هزارتومان، سیب فرانسه ۱۴ هزارتومان، انگور ۱۸هزار تومان و انار شیلی ۳۰ هزار تومان است.

***** طی مقایسه ای که وب‌سایت معتبر نت‌ایندکس درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف انجام داده ، ایران رتبه ١۶٩ را از میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است.همچنین در مورد هزینه های استفاده از اینترنت در ایران نیز این مقدار چیزی در حدود ٢ برابر افغانستان و ٣٥٠٠ برابر ژاپن اعلام شده است. برطبق این گزارش قیمت اینترنت 128 کیلو بیت در ثانیه‌ای ایران بین 10 تا 20 هزار تومان در ماه هزینه دارد قیمت اینترنت که 224 مگابیت برثانیه‌ای مالزی تنها حدود 1500 تومان در ماه تعیین شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مثلا قیمت یک سرویس256K در ایران تقریبا 2 برابر امارات، 3 برابر مصر و 12 برابر ترکیه است! در قیمت‌های خرده‌فروشی، هزینه پهنای باند در ایران تا بیش از 50 برابر قیمت جهانی می‌رسد.

****** در بازار قیمت جهانی نفت نیز در این هفته قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر پس از کاهش ۴ دلار و ۵۹ سنتی در جلسه قبل، امروز ۹۱ سنت معادل ۱.۸ درصد دیگر کاهش یافت و به ۴۸ دلار و ۶۵ سنت رسید.


از درخواست افزایش قیمت خودرو تا تفاوت 3500 برابری قیمت اینترنت در ایران و ژاپن**اقتصاد مقاومتی

*
در این هفته همچنین یحیی آل اسحاق عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و وزیر اسبق بازرگانی در گفتگویی از شرایط و تجارب تحریم های گذشته و اثری که رفع تحریم ها براقتصاد ایران می گذارد گفت و با اعلام مصادیقی از لطماتی که لغو تحریم ها در اقتصاد ایران دچار می کند، بیان کرد ما دفعه اولمان نیست که تحریم شده‌ایم. لذا اکثر مدیران قدیمی در بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه تجربه دارند.کل وزن اثرگذاری تحریم‌ها بر ما از نظر قیمت و قیمت تمام‌شده بین 15 تا 30 درصد است.

** در هفته ای که گذشت گزارشی از عملکرد 9 ماهه وزارت راه و شهرسازی منتشر شد که طبق آن اکثر برنامه های این وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی پس از حدود 9 ماه از ابلاغ به جز یکی دو مورد بقیه همچنان روی کاغذ باقیمانده است.


از درخواست افزایش قیمت خودرو تا تفاوت 3500 برابری قیمت اینترنت در ایران و ژاپن**توسعه

* در هفته ای که گذشت علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی تا پایان دولت یازدهم اظهار داشت : نرخ تورم تا پایان دولت تک‌رقمی می شود و پرداخت های عمرانی دولت هم در سال جاری به ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

** با آمدن ایران چک ها به بازار، دزدی با ایران چک های تقلبی قربانی بسیار گرفته است. براین اساس ایران چک های جدید شاهد ایجاد تغییرات زیادی به جهت بالابردن ضریب امنیتی خود بوده اند.به همین منظور هفت ویژگی برای تشخیص اصلی از فرعی بودن ایران چک در نظر گرفته شده است که مهم ترین آن ها عبارتند از: نخ امنيتی، واتر مارك داخل كاغذ، سيتروی داخل چاپ، طرح مخفي، مركب ترموی بانك مركزي، مركب آنتي كپي و برجستگي مركب ايران چك‌ها.

*** در هفته ای که گذشت آماری از میزان تاخیر پروازهای داخلی شرکت های هواپیمایی منتشر شد که طبق آن در تیرماه امسال ۴ هزار و ۴۱۱ پرواز توسط ۱۳ شرکت هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد انجام شد و شرکت‌های هواپیمایی تابان و آسمان به نسبت تعداد پروازها، بیشترین تأخیر را در بین سایر شرکت‌های هواپیمایی را به خود اختصاص دادند.

**** طی هفته گذشته گزارشی از میزان مصرف بنزین در کشور طی بازه زمانی 31مرداد تا 6شهریور منتشر شد که طبق آن در این مدت بیش از 540 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف رسیده است که بیشترین میزان مصرف بنزین در روزهای 31 مرداد و 5 شهریور حدود 84.4 میلیون لیتر و کمترین آن در روز 6شهریور حدود 69.7 میلیون لیتر بوده است. مصرف بنزین سوپر در بازه زمانی یادشده( 31 مردادماه تا 6 شهریورماه) نیز 20میلیون لیتر بوده است.

***** در این هفته آماری از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در مرداد ماه سال ۹۴ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت که طبق آن درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم روستایی) در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال ۹۴ معادل ۱۳ درصد است که نسبت به تورم تیرماه (۱۳.۱درصد ) کاهش یافته است.


از درخواست افزایش قیمت خودرو تا تفاوت 3500 برابری قیمت اینترنت در ایران و ژاپن**بازار سرمایه

*در بازار بورس این هفته که با رشد 245 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 64451 واحد رسیده بود طی هفته با کاهش 175 واحدی در کانال 64276 واحدی متوقف شد. همچنین ارزش روز بازار سرمایه در آخرین روز هفته ای که گذشت نیز به 276 هزار میلیارد تومان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    مشرق جون این گزارشهایت خیلی خوب هستند ممنون
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    تو جام ملتهای اسیا وقتی حذف شدیم گفتیم خوبه ژاپنم حذف شده الانم باید بگید تو بدبختی باز با ژاپن برابریم اما نه ژاپن سرعت سنج های ایننترنتشون رو قطع نمیکنن چون سرعتش واقعیه
  • ایران ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    ایران الگوی جهانی است
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    خاک بر سرتون سانسورچیها
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    0 0
    وزیر محترم گفته بود در قیمت ارزان اینترنت جزو 4 کشور جهان هستیم من دیگه حرفی ندارم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خجالت هم خوب چیزیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس