با نگاهی به اندازه مشخصات موشک فاتح 313 متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح 110 رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که موشک جدید، از یک سیستم پیشران خاص در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر استفاده می کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در روز صنعت دفاعی و با حضور رییس جمهور کشورمان، از جدیدترین موشک بالستیک ایرانی به اسم "فاتح 313" رونمایی شد. این موشک بالستیک تاکتیکی جدیدترین عضو از خانواده موشک های سری فاتح محسوب می شود، اما ارزش این گونه از موشک ها چیست و با ورود به خدمت موشکی مثل فاتح 313 چه مزایایی نصیب نیروی های مسلح ایران می شود؟

موشک های بالستیک تاکتیکی را می توان به نوعی حد فاصل میان یگان های توپخانه صحرایی و موشک های برد بلند دانست که برد آنها از حدود 300 الی 1000 کیلومتر است؛ موشکهایی مثل سری فراگ و اسکاد ساخت شوروی سابق، اسکندر ساخت روسیه، موشک لنس ساخت آمریکا و یا موشک پاکستانی هاتف از جمله این موشک ها به حساب می آیند.

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک فراگ

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک لنس

فلسفه وجودی این سامانه ها به دوره جنگ سرد باز می گردد. در آن زمان هر دو ابرقدرت شرق و غرب به دنبال موشک هایی با تحرک بالا بودند که در خطوط مقدم مورد استفاده قرار گرفته با انواع سرهای جنگی متعارف و غیر متعارف مسلح شوند. در این میان موشکهایی مثل فراگ و اسکاد ساخت شوروی سابق راه خود را به بسیاری از ارتش های جهان باز کرده و در بسیاری از نبردهای نیمه دوم قرن بیستم حضور داشتند.

در سالهای پایانی جنگ سرد، یک تغییر مهم در موشک ها رخ داد که آن هم نصب سامانه های هدایت دقیق در این موشک ها بود که باعث افزایش دقت در آنهاا شد که اسکاد مدل دی و یا MGM-140 از این گونه موشک ها هستند.

ایران با خانواده فاتح وارد می شود

جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380 شمسی با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

نسل چهارم موشک فاتح 110 در شهریور ماه سال 1391 شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت.

اما قبل از رسیدن به فاتح 313 باید 3 موشک دیگر ایرانی اشاره کرد که شاید اسم "فاتح" را بر خود نداشتند اما از این خانواده موشکی حساب شده و در افزایش توان رزم جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی داشتند.

موشک های خلیج فارس، هرمز 1 و هرمز 2 به عنوان سه موشک بالستیک ایرانی در نقش های ضد کشتی و ضد رادار همگی از الگو و ساختار طراحی موشک فاتح 110 استفاده کرده و در بخش سامانه جستجوگر خود از رادارهای آشیانه یاب و یا جستجوگرهای اپتیکی بهره می برند. این موشک ها به همراه خانواده فاتح همگی بر روی شاسی با توان تحرک بالا نصب شده اند که می تواند تحرک بالایی را برای این سامانه تامین کرده و بقاء پذیری آن در میدان نبرد را افزایش دهند.

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک فاتح 110

موشک خلیج فارس اولین بار در بهمن ماه 1389 شمسی و موشک های سری هرمز در سال 1393 برای اولین بار نمایش عموم در آمدند. در این مدت تصاویر زیادی از تست های این موشک های پخش شده و نقطه خلیج فارس و هرمز را بر علیه اهداف شناور دریایی و سکوهای رادار اثبات کرد.

این چند موشک نیز بردی در حدود 300 کیلومتر و سرجنگی در حدود 600 الی 650 کیلوگرم دارند. سرعت این موشک ها نیز در حدود 4 الی 5 برابر سرعت است.

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک خلیج فارس

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشکهای هرمز 1 و 2 بر روی پرتابگر متحرک

اما آخرین عضو از خانواده موشکی فاتح که امسال در روز صنعت دفاعی رونمایی شده است "فاتح 313" نام دارد. اطلاعاتی درباره وزن سرجنگی، سرعت و یا نوع دقیق سامانه به کار رفته در بخش هدایت این موشک منتشر نشده است اما آنچه که تا به امروز در تمامی اعضای این خانواده موشکی به اثبات رسیده است دقت بالا و به نوعی خطای صفر است که به البته توسط مسئولین نیز به این قابلیت نقطه زنی در فاتح 313 نیز اشاره شد.

در کنار استفاده از «سوخت جامد ترکیبی» نکته مهم اعلام شده درباره این موشک برد 500 کیلومتری این موشک است.

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک فاتح 313

با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح 313 متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح 110 رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل های قبلی با افزایش 200 کیلومتری به حدود 500 کیلومتر رسیده است.

اما مسلح شدن کشور ما به یک موشک بالستیک نقطه زن با برد 500 کیلومتر چه پیامدهایی دارد ؟ شاید بد نباشد برای پاسخ دادن به این سوال نگاهی به یک سامانه روسی داشته باشیم که دارای شباهتهایی با فاتح 313 است.

اسکندر؛ همزاد روسی فاتح 313 ایرانی

موشک روسی "اسکندر" که از سال 2006 میلادی به این سو در ارتش روسیه عملیاتی شده است، دارای مشخصات نزدیکی به موشک فاتح 313 است. هر دو موشک از سوخت جامد بهره برده، هر دو موشک از سرجنگی در حدود 600 الی 700 کیلوگرم بهره می برند، هر دو موشک بردی در حدود 500 کیلومتر داشته و هر دو موشک از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند.

ایران با «فاتح 313» صاحب «اسکندر ایرانی» شد+عکس
موشک روسی اسکندر

در جریان تحرکات آمریکا برای نصب سامانه های راداری مربوط به سپر دفاع موشکی در سال 2009 میلادی، تنها تهدید حضور این موشک ها در منطقه کالینگراد روسیه کافی بود تا آمریکایی ها در آن مقطع از تصمیم خود عقب نشینی کنند که امروزه نیز این موشک در حجم بالایی در حال تولید و تحویل به ارتش روسیه است. کارشناسان غربی در چندین مورد اسکندر را یک خطر واقعی برای نیروهای ناتو و سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا اعلام کردند.

این موشک روسی اخیرا به الجزایر و ارمنستان صادر شده و عربستان سعودی نیز علاقه خود را برای خرید این موشک اعلام کرده است. البته برد این موشک در مدل صادراتی به 280 کیلومتر کاهش پیدا کرده است که قابل مقایسه با نمونه های عملیاتی در ارتش روسیه نیست.

همانطور که قبلا در رسانه ها اعلام شده است، نسل های اول موشک فاتح 110، با همت و مجاهدت متخصصان دفاعی کشورمان و با صرف حدود 5 میلیون نفر ساعت تلاش، به نتیجه رسیده است و با توجه به ممارست دانشمندان کشورمان در ارتقاء و بهینه سازی این موشک، می توان آنرا یک محصول منحصربفرد در میان تولیدات صنعتی کشورمان در همه حوزه ها دانست.

با این اوصاف، داشتن یک موشک بالستیک کوتاه برد با این مشخصات می تواند توانایی بالایی را برای هر کشوری ایجاد کند چراکه دقت و قدرت تخریب بالا، استفاده از سوخت جامد و زمان کم مورد نیاز برای پرتاب موشک به همراه استفاده از یک پرتابگر متحرک همه با هم در یک سامانه جمع شده و فاتح 313 را به یکی از بهترین موشک های حال حاضر ساخت ایران بدل کرده است و خانواده موشک های "فاتح" در کنار خانواده موشکهای "شهاب" به مجموعه ای مشهور میان تولیدات انبوه و متنوع صنایع دفاعی کشورمان تبدیل شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • محمد ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    1 5
    درسته فاتح هم کاراییش خوبه ... ولی دیگه نگید زدیک اسکندره .... لانچرشونو مقایسه کنید تا بعد ...
  • محسن ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    2 0
    برد پانصد کیلومتری به واسطه سبک سازی بدنه و استفاده از سوخت جامد پیشرفته بدست اومده بدنه موشک واضحه که از الیاف کمپوزیتی ساخته شده که باعث سبک شدن وزن کلی سازه موشک میشه و همچنین نوع سوخت بکار رفته در اون خیلی تاثیر گذاره و پیشرفت خوبی صورت گرفته با توجه به اینکه ابعاد موشک تغییری نکرده اما برد اون هفتاد درصد افزایش داشته البته استفاده از الیاف کمپوزیتی در بدنه موجب کاسته شدن سطح مقطع راداری یا همان rcs نیز شده است که کار رهگیری را برای سامانه های دفاع موشکی سخت کرده
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    1 0
    سری جدید خلیج فارس ، یانکی و انگل ساکسون 200 کیلومتر دیگه بکشید عقب انشاا... نقطه زنی بالستیکی 2000 کیلومتری البته بدون ماهواره موقعیت یاب بومی بسیار سخته
  • م الف ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    2 0
    هزاران درود و صلوات بر روان پاک سردار شهید تهرانی مقدم و یارانش.
  • اهوازی ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    انشالله بزودی خلیج فارس 2 و هرمز 3 که همین موشک با توان کشتی زنی است و برد آن به 500 کیلومتر میرسد آزمایش خواهد شد.
  • لر اهوازی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    2 0
    ایکاش تعدادی موشک با برد 500 کیلومتر به بالا به یمن میرشد تا ریاض را مورد هدف قرار دهند
  • محسن ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    برد پانصد کیلومتری به واسطه سبک سازی بدنه و استفاده از سوخت جامد پیشرفته بدست اومده بدنه موشک واضحه که از الیاف کمپوزیتی ساخته شده که باعث سبک شدن وزن کلی سازه موشک میشه و همچنین نوع سوخت بکار رفته در اون خیلی تاثیر گذاره و پیشرفت خوبی صورت گرفته با توجه به اینکه ابعاد موشک تغییری نکرده اما برد اون هفتاد درصد افزایش داشته البته استفاده از الیاف کمپوزیتی در بدنه موجب کاسته شدن سطح مقطع راداری یا همان rcs نیز شده است که کار رهگیری را برای سامانه های دفاع موشکی سخت کرده
  • سید ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    ما منتظر قائم هستیم... (ان شاء الله موشک قائم در آستانه ظهور قائم متولد شود...)
  • میلاد ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    ههههه، این عربستان رو نگا کن داره موشک میخره ، اخه چقدر میتونی بخری که تو یه جنگ بدردت بخوره، وقتی نمیتونی پشتش رو جایگزین کنی همون اول ذخیرت تموم میشه و بعدش .... .
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    خودشون دارن اما فعلا استفاده نمی کنن
  • گمنام ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    مشرق سبک سازی رو یادت رفت که نکته خیلی کلیدی هست . که در ظاهر از بدنه ی کاپویزیتی استفاده شده . به قول یکی از دوستان شبیه فیبر کربن هست. این موضوع حتی سبب رادار گریزی بیشتر این موشک بی نظیر ایرانی میشه . ایران در اینده در بازا جهانی می تونه با این موشک جای اسکندر و در بازار بگیره . اما ایرادی که همچنان در موشک های ما هست . قابلیت سقوط عمودی رو هدف که هر چقدر هم د قت داشته باشند موشک های ما اگه این قابلیت و نداشته باشند در موشک باران های شهری ممکن به مشکل رو به بشند . البته باز اساتید بهتر می دونند . تشکر از مشرق
  • ناشناس ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 1
    موشک های اسکندر با برد 500 کیلومتر و بیشتر را هم باید بخریم.البته باید اسمش را عوض کنیم.
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 2
    واقعا فکر میکنید ناامن کردن خاک ۱ همسایه بدون هزینه هستش فکر نمیکنید در این صورت اونها هم خیلی راحتتر میتونن اسلحه بخر و هم برای اسلحه دادن به مخالفان ما مشکلات ارسال اسلحه به یمن رو ندارن
  • احمد ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آقا محمد عزیز، حتماً شما که در کار ساخت موشک وتحقیقات مربوط به آن ، تجربه وتخصص بالایی دارید بهتر می دانید!!!
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    برد ...قدرت تخریب... و دقت مهمه... البته ابهت هم لازمه...
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 1
    چرا موشکو باتناب به لانچر وصل کردن
  • اافشین تهران ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    شما فقط لانچر برات مهم هست؟ لانچرهای موشک در ایران از ساختاری ساده و عمومی ساخته شده که همین موضوع ساده تشخیص لانچرهای پرتاب را برای دشمن با یک کامیون باری سخت کرده و این یک کار عمدی هست نه فقدان بنیه مهندسی.البته اسکندر تنها امتیازی که نسبت به فاتح داره اینه که در حال حرکت هم میتونه شلیک بشه اما دقتش کمی پایین میاد.
  • هاییل ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظر من سرجنگی موشک رو کوچیک کردن برد افزایش یافته حالا بعدا خواهید دید
  • رضا ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    چه ربطی داره برادر من؟ موشک رو که با لانچرش مقاسیه نمی کنن! تو میخوای مقایسه کنی برو لانچر رو با لانچر مقایسه کن، نه موشک رو با لانچر!
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    تا بترکه چشم امریکا واسراییل و انگلیس
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    بعدش الوداع ای وهابیهای وحشی خونخوار سوسمارخور
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    دست مریزاد ای سربازان حضرت حجت(عج)
  • محمد علی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    به فتح و نصرت الهی ، امیدوارم که این موشکها به قلب چرکین دشمنان اسلام و بشریت اصابت کند تا ترنم صلح و صفا در جهان طنین انداز شود.
  • محمود ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    موشک اسکندره هیچ قیافه نداره فاتح خشگل تره ادم حیفیش میاد بترکونتش مشرق یه امار درار ببینیم چند تا ازش داریم
  • محمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    طراحی لانچر بسته به نیاز کاربره عزیز برادر برد موثر ، فاصله هدف ، خطرات پیش روی موشک قبل پرتاب و ..... همه تو طراحی خود موشک و لانچرش موثرند وگرنه ما لانچر سجیل 2 رو داریم که مطابق با جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیاست.
  • قاسم خوشنویس ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا قوت خداوند در قرآن فرموده جنگ با دشمنان دین و اسلام همیشگیست
  • محمد ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    تازه این موشک به منظور واکنش سریع ایران به حمله احتمالی آمریکا (در 72 ساعت سرنوشت ساز اولیه) از پایگاههای هوایی و دریایی ترکیه ، بحرین ، عربستان ، امارات و قطر طراحی شده و باید به طور بالقوه ای سریع و راحت جابجا بشه و اندازه کوچکش هم به خاطر ماهواره های مدارپایین جاسوسی هستش. یک دلیل عمده دیگه برای کوچک بودن این موشک و لانچرش تحویل این موشک به حزب الله هست یعنی راحت تر میشه این موشک کوچک رو با این تواناییهای استثنایی منتقل کرد. آرزو دارم تکنولوژی ساخت این موشک سریعا به حزب الله متنقل بشه تا انشاا... در جنگ احتمالی اسرائیل با ما پایگاههای هسته ای اسرائیل رو در دقایق اولیه جنگ نابود کنند. والسلام
  • محمدحسین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    عزیزان متخصص لانچر[سکوی پرتاب]، برای موشک های هوشمند نظیر فاتح به منزله ی هدایتگر موشک است، البته اشکالی ندارد که هدایتگر از خود لانچر مجزا باشد تا از لحاظ امنیتی اگر لانچر پس از پرتاب موشک از بین رفت، هدایتگر عملیات را ادامه دهد. - چنانچه متوجه شدید، برای یک موشک هوشمند حرکت لانچر اهمیتی ندارد و از دقت آن نمی کاهد. - اینکه دیگر کشورها چرا لانچر و هدایتگر را در محصول صادراتی خود تجمیع می نمایند به ما ربطی ندارد!
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    نقطه زن یعنی سرعتش بیشتره قدرت انفجار برای پوشش ضعف سایر موشک هاست. هرچی سرعتش بیشتر باشه و تعداد بیشتری شلیک بشه از نظر مخ کامپیوتری من نمیشه با هیچ سامانه دفاع موشکی منهدمش کرد، ارور میده!! مگه سامانه رو زیاد کنی و فیلتری قرار بدی که اهداف توسط سایر سامانه ها رهگیری نشه، فکر کن چندتا موشک هوشمند چندصدتومنی[!] برای یک هدف بکار بره، گرون در میاد. البته یک راه هست برای اینکه سامانه ها در کار هم تداخل نکنن و اون استفاده از الگوریتم جستجو در آرایه هاست، یه درس داشتیم در رشته کامپیوتر، که زمانی که میخواستیم یک آرایه در خانه های رم دوبار حستجو نشه از اون تکنیک استفاده می کردیم به همین سادگی مسئله رو حل کردم!! البته با این وجود هم خدایی به صرفه نیست!!
  • سعید ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    استفاده از لانچر های سیویل تاکتیک نیرو های ما برای پنهان ماندن از دید چشم های جنگنده های دشمن است
  • سید دکتر محمود ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    شما اصلا" با فرغون موشک رو جابجا کن مهم اینه که بره هوا !!! لانچر کیلو چند؟
  • سید دکتر محمود ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    اون وحشی سوسمار خور داره بهترین ماشین رو سوار میشه بهترین زندگی رو داره و شعورش میرسه که آشغال تو خیابون نریزه و سر هموطناش کلاه نگذاره اما ما با 7000 سال تمدن....
  • محمدرضا باقی زاده ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    سلام . 5 میلیون ساعت تفکر و خلاقیت یعنی چی ؟ این مقدار ساعت برابر 570 ساله . لطفا توضیح دهید . ممنون
  • سید دکتر محمود ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    گیر نده دیگه
  • ریاضیدان ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    فک کردن نداره، 500 نفر بودن.
  • سید دکتر محمود ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    بهترین استدلالی بود که برای نترکیدن موشک شنیدم ایول
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    5میلیون نفر ساعت. یعنی اگر هر نفر روزانه 10ساعت وقت گذاشته باشه و 100 نفر هم روی بخش های مختلف این پروژه کار کرده باشند میشه 5 هزار روز یعنی 13 سال و 250 روز. به نظر میاد که منظور سردار این بوده که برای سری موشک های فاتح تا کنون این همه وقت گذاشته شده و این موشک چکیده ی تمام این دستاوردهای مختلف هست.
  • مهرداد ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    درسته ولی نه اینکه خودمون اتیشش رو راه بندازیم. تا جایی که ممکنه از جنگ باید پرهیز بشه.
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    خیلی خوبه حالا نوبت غرش جنگنده های ساخت ایرانه جنگنده های که با حضورشون بر فراز خلیج فارس ناوهای هواپیما برآمریکا رو مجبور به پهلو گرفتن در بالا دست مدیترانه می کنن
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    شما فکر می کنی که موشک و یه نفر می سازه یا تیم مکانیک و مواد و برق و مخابرات و اپتیک و نرم افزار و درجه دار (به عنوان کسی که نیازمند فناوری است و سفارش میده) و ... دارن کار می کنند روی پروژه؟ این اصطلاح یک اصطلاح مدیریتی است
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    500 نفر یعنی 3 سال کار، به نظرم 3 سال کم هست. 300 نفر بودن، که 5 سال برای ساخت موشک زمان رفته که باید کمتر بشه.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آفرین... بخش مهمی ا زتوانایی های امروز ما مربوط به ایشون است...
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    حیف که نوشتی سید... ملاحظه جد بزرگوارتو می کنم و چیزی نمی گم...
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظر نمیاد سر جنگی تفاوتی کرده باشه... شما اینو از روی شواهدی می گی یا نه کلا به کار ایرانی ها بدبینی؟!!!
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    یه نفر که نبوده آخه!!!... 5 میلیون نفر ساعت منظور بوده...
  • پيام ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    لعنت خدا بر منفي دهنده
  • دوست ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    خوب بود.
  • مهدی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    یکم اعتماد به نفس داشته باش ، انقدرا هم تعطیل نیست ایران
  • محمد39 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام،دوستان کسی ازجنگنده قاهر313خبري داره؟عملیاتی شده؟
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    یعنی570نفر به مدت 3سال روزی8ساعت کارکردن روی این پروژه
  • هاشم ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    به محمد باید گفت آناناس! برو شیرتو بخور کوچولو!
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    مگه سر جنگی چه حجمی از موش رو اشغال کرده؟ نهایتا 20 درصد. خب این 20 درصد بشه 10درصد.یعنی به اندازه ی 10 درصد وزن موشک فضا برای سوخت باز شده. این موشک حدود 67 درصد افزایش برد پیدا کرده. همین 10 درصد باعث اسن افزایش برد شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ahmad ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    و همچنین هزاران لعنت بر کسایی که منفی میدن.... وطن فروشای بدبخت
  • احمد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    خخخخخخخخخخ سید دکتر محمود !!!!!!!!! بهتر نبود میگفتی دکتر سید محمود!!!!!!!!! خخخخخخخخ بابا تو دیگه کی هستی
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    یادمه چند سال قبل تو دانشگاه چندتا دانشجوی دکتری داشتن روی سبک ساز ی بدنه موشک کار میکردند. اگه دقت کنید میبینید جنس بدنه از فلز نیست برای همین بردش بیشتر شده
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    یادمه چند سال قبل تو دانشگاه چندتا دانشجوی دکتری داشتن روی سبک ساز ی بدنه موشک کار میکردند. اگه دقت کنید میبینید جنس بدنه از فلز نیست برای همین بردش بیشتر شده
  • سجاد ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    اقا هاشم به شما هم باید بگن زرشک برو کشکتو ...... اسکندر؟=فاتح؟ ههههههههههههههههه شکل موشکو نگاه کن چند تا بالک تو اسکندر میبینی چندتا تو فاتح؟ بگو بگو بگو بگوووووووووووو از این متن چه نتیجه ای میگیریم؟ نتیجه میگیریم چو برد فاتح و برد اسکندر نزدیک هم است سوخت جامد دارن و از 600 کیلو مواد انفجاری استفاده میکنن . این دو موشک برابر میباشند خدایا شکرت
  • nmmjobri ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    20
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    طرز استفاده:اول روی تل اویو قفل شود سپس شلیییک
  • محمد ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    چرا اسرائیل زن جدید رو نمیکنن بعد از سجیل دیگه خبری نشد ؟؟؟
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    اسکندر عمودیه ایران این تکنولوژی رو نداره
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    خدایا ایرانی ها را از نظر دهی در هر آنچه می دانند و نمی دانند باز دار خدایا ممنون
  • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    زنده باد ایران . این موشکها باید در مرز اذربایجان شمالی مستفر بشن . نا علیف مزدور دیگه حرفهای مفت وچرت نزنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس