روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روزهفته را با تمرکز بر دادگاه علی مطهری و انعقاد اولین تفاهم‌نامه میان ایران و اروپا پس توافق هسته‌ای آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روزهفته را با تمرکز بر دادگاه علی مطهری و انعقاد اولین تفاهم‌نامه میان ایران و اروپا پس توافق هسته‌ای آغاز کردند.

از سوی دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به روایت حضور حلقه مراد یاران احمدی‌نژاد و برخی از وزرا دولت دهم در پرونده‌های مفاسد اقتصادی پرداختند و شکایت احمدی نژاد از اشرفی‌اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به اختلافات اداری، را در اثر فشار افکار عمومی و ابزار «بقا» توصیف کردند.

روزنامه مردم‌ سالاری

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «امضای اولین تفاهم‌نامه ایران و اروپا پس از توافق» و «هیچ دادگاهی نمی‌تواند حقوق شهروندی افراد را بگیرد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

در پیگیری مسائل انتخابات عقب هستیم

کتمان فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی از سوی قائم مقام حزب اعتماد ملی به بدترین نحو صورت گرفت؛ ایشان مدعی است که در پیگیری مسائل انتخابات عقب هستند این درحالی است که از سال گذشته اصلاح‌طلبان وضعیت کشور را به سمت‌وسوی انتخاباتی شدن میل داده‌اند.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان حجت‌الاسلام منتجب‌نیا نوشت: «این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی‌همچنین با اشاره به برخی اظهارات درباره کند بودن فعالیت جناح‌های سیاسی گفت:‌ من این اظهارت را قبول دارم ولی همه باید کمک کنند. باید بزرگان نظام کمک کنند که مشکلات فعلی حل شود، اکنون به پا در میانی بزرگان نظام نیاز داریم.

منتجب نیا درباره فعالیت انتخاباتی حزب اعتماد ملی نیز گفت: دفاتر و شوراهای استانی و کمیته انتخابات حزب فعال شده، ولی قبول داریم که عقب هستیم. وی درباره احتمال کاندیداتوری خود نیز اظهار کرد: تمام تلاش من این است که مجلسی مردمی، خوب و قدرتمند شکل بگیرد. من هنوز تصمیم نگرفته‌ام که وارد انتخابات شوم و حضور من تابع شرایط آینده است. قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود درباره راه حل ممانعت از ورود تندروها به مجلس دهم خاطر نشان کرد: باید مردم آگاه شوند که خساراتی که کشور می‌پردازد، به خاطر همین تندروی‌هاست. اکنون تندروها در تلاش‌اند که به مجلس دهم راه یابند و اگر این اتفاق رخ دهد دولت نمی‌تواند به مطالبات مردم پاسخ گوید.

شما ببینید در این دو سال تندروی مجلس چه مشکلاتی برای دولت ایجاد کرده است. وی همچنین گفت: از سویی باید تشکل‌ها و احزاب جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی فعال شوند و بهترین نامزدها را به مردم معرفی کنند. نامزدها هم نباید از مسئولیت شانه خالی کنند. از سویی هیأت‌های نظارتی و اجرایی هم باید سعه‌صدر داشته باشند و به بهانه‌های مختلف چهره‌های دلسوز و معتدل را رد صلاحیت نکنند که تندروها به مجلس راه یابند.»

روزنامه ابتکار

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورروزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «هشدار در مورد شروع جنگ‌جهانی سوم» و «توافق هسته‌ای زمینه‌ساز تقابل آمریکا و اسرائیل» اختصاص داد.

هیاهوی اقلیت چهار درصدی

درحالی که بررسی فرجام برجام در دستور کار نهادهای قانونی قرار گرفته است تا با بررسی کارشناسی دقیق پاسخ لازم به متن جمع‌بندی طرفین مذاکره داده شود؛ معاون اول دولت یازدهم با دمیدن بر شیپور دو دستگی از مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای در جامعه روایت کرد و از مخالفان توافق هسته‌ای خواست متناسب با جمعیت چهار درصدی خود سخن بگویند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ابتکار پیرامون منتقدان توافق هسته‌ای نوشت: «هیاهوی منتقدان و مخالفان توافق هسته‌ای با گذشت هر روز از این توافق بیشتر و بیشتر می‌شود. دلواپسان هسته‌ای که پیش از توافق نیز در طول ماه‌های گذشته همه تلاش خود را برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام داده‌اند، این روزها خود را نماینده همه مردم می‌دانند و به هر ترتیبی می‌خواهند در برابر توافق بایستند. هیچ کس نمی‌تواند منکر لزوم نقد و بررسی توافق شود، اما هنگامی که ایرادهای تکراری علی‌رغم پاسخ‌های دقیق، مستدل و مستند چهره‌های آگاه از رئیس‌جمهوری تا وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی مرتباً مطرح می‌شود و هیچ منطقی هم برای مطرح‌کنندگان پذیرفته نیست، می‌توان آن را بهانه‌گیری و نه نقد منصفانه تلقی کرد. به هر ترتیب نکته این جاست که این عده با چه پشتوانه‌ای به مقابله با توافق به پا خاسته‌اند؟!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری اخیراً در جلسه‌ای اعلام کرد: «در یکی از جلسات اخیر هیات دولت، گزارشی درخصوص نظرسنجی‌های پس از توافق هسته‌ای از مردم مطرح شد و اعلام گردید که دراین نظرسنجی‌ها که توسط سازمان‌ها و مراکز معتبر انجام شده، بین 80 تا 88 درصد مردم از توافق هسته‌ای رضایت داشته و خوشحال هستند».

وی ادامه داد: «در این نظرسنجی میزان کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفت داشتند، 4 درصد بود و در نتیجه کسانی هم که قصد دارند نمایندگی این 4 درصد مخالفین را انجام دهند باید در حد همان 4 درصد نمایندگی کنند و نباید طوری سخن بگویند که گویا این 4 درصد همه مردم ایران هستند». این آمار نشان می‌دهد که مخالفان توافق اقلیت کوچکی هستند که در عین حال هیاهوی آن‌ها برای به کرسی نشاندن نگاهشان بسیار زیاد است.

روزنامه اعتماد

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «پرونده آقای ایکس» و «آدم بزرگ‌ها دارند گم می‌شوند» اختصاص داده است.

افشاگری به سبک یار قدیمی

یاران دولت یازدهم به سنت «بگم بگم» رییس دولت سابق وفادار هستند؛ پس از اسحاق جهانگیری نوبت به یار قدیمی احمدی نژاد و وزیر فعلی دولت روحانی رسید که از فرجام پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد روایت کند و مانند بررسی از ناظران ردپای «مراد» حلقه یاران احمدی‌نژاد را واگویی کند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در همین راستا با تیتر پرونده آقای «ایکس» نوشت: «پورمحمدی درباره این پرونده توضیح داده است: «در این پرونده علیه آقای احمدی‌نژاد، وزیر کشور و سایر مقامات اعلام جرم کردیم و الان هم معتقدم از بین بردن بیت‌المال در این پروژه بی‌خاصیت اتفاق افتاده است. آقای احمدی‌نژاد صریحاً در این پرونده دستور داده و فراتر از یک توصیه اداری است و براساس همان دستور گزارش تهیه کرده و به قوه قضاییه فرستادم.» اما بیان دلیل مسکوت ماندن این پرونده‌ها هم از زبان پورمحمدی می‌تواند جالب باشد؛ «در آن زمان قوه قضاییه مایل نبود هرروز با دولت درگیر باشد و پرونده پیگیری جدی نشد. اینقدر پرونده‌ها زیاد شده بود که مصلحت نبود هرروز این درگیری‌ها ادامه پیدا کند.»

وزیر دادگستری در قسمت دیگری از گفت‌وگوی خود توضیح داده است که حتی در همان زمان حضور در کابینه نهم، به عمق برخی از مشکلات پی برده بود. مشکلاتی که زمینه‌ساز «اخراج» وی از دولت محمود احمدی‌نژاد می‌شوند. او می‌گوید: «بعد از سال اول فعالیت در کابینه، با بی‌انضباطی، بی‌قاعدگی و ارائه آمارهای ناصحیح دولت مواجه شدم. بحث فساد مالی یک حرف است که توضیح دادم با موارد جدی برخورد نکردم، اما آمارهای خلاف و پروپاگاندا و بزرگنمایی و... این‌ها واقعیت‌هایی بود که وجود داشت و من درون دولت هم درگیر آن بودم. هنگامی که پس از حذف از کابینه به سازمان بازرسی آمدم و گزارش برخی از این آمارهای نادرست به دستم می‌رسید، مسوولان غیردولتی یا رسانه‌ها از من سؤال می‌کردند آیا این آمارها درست است؟ من هم می‌گفتم سازمان بازرسی این آمارها را تأیید نمی‌کند یا پاسخ می‌دادم این آمارها صحت ندارد. من در جایگاه مسوول سازمان بازرسی وظیفه داشتم ناظر صحت عملکرد سازمان‌های دولتی باشم و نتیجه بررسی‌ها را به مسوولان و رسانه‌ها ارائه دهم، دیگر نمی‌توانستم بگویم من جزیی از دولت هستم و این سوال‌ها به من مربوط نیست یا به عنوان عضو سابق دولت مصلحت‌سنجی کنم، باید وظیفه قانونی خودم را انجام می‌دادم و اختلاف‌نظرهای شخصی من و آقای احمدی‌نژاد در تهیه، اعلام یا انتشار گزارش‌ها تاثیری نداشت.» توضیح قابل توجه دیگر پورمحمدی هم مربوط به اعلام زمان وقوع فسادهای بزرگ در دولت گذشته است.»

روزنامه شرق

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «دومین شکایت احمدی‌نژاد از دولتمردان روحانی» و «سؤال از وزیر درباره مشایی» اختصاص داد.

توافق خوب به روایت منتقدان

احمد شیرزاد، عضو حزب منحله مشارکت، که بارها از تریبون مجلس ششم و سخنرانی‌های خود بیان می‌کرد «راکتور اراک مضر است» و «به هیچ دستاورد هسته‌ای نرسیده‌ایم» در این مقطع زمانی حامی توافق هسته‌ای شده است.

احمد شیرزاد از منتقدان خواست که توافق خوب به روایت خودشان را بیان کنند و در همین راستا نوشت: «زخم‌زدن و ایرادگرفتن کاری است که نمایندگان کنگره آمریکا انجام می‌دهند یعنی بدون واکاوی جزئیات می‌گویند توافق بد است. شاید اگر ما یک برگه سفید می‌گذاشتیم جلو اوباما تا آن را امضا کند آقایان رضایتشان حاصل می‌شد. این درحالی است که این توافق دو سر دارد. ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که راه را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای - که هیچ وقت قصد ما نبوده- بسته است اما راه برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ما بسته نشده است. منتقدان تاجایی‌که مربوط به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است باید روی بندهای توافق حرف و صحبت داشته باشند؛ مثلاً نقدشان به کم‌شدن غنی‌سازی، بستگی به نیروگاهی دارد که از اورانیوم غنی‌شده می‌خواهد استفاده کند؛ بستگی به طراحی فنی- مهندسی نیروگاه دارد.

اگر کسی مدعی است که ما اورانیوم پنج درصد نیاز داشتیم و الان که اجازه نمی‌دهند لطمه خورده‌ایم باید بگوید از دید ایشان تفاوت ۵ و ۳, ۶۷ درصد در چیست؟ درحالی‌که اعداد و ارقام «کمی» نوشته‌شده در توافق بر اساس یک محاسبه دقیق با حضور رئیس و کارشناسان سازمان انرژی اتمی تنظیم شده است. کارشناسان خبره سال‌ها روی آن کار کرده‌اند. اگر آقای علم‌الهدی محاسبه دقیقی دارد بگوید. من این توافق‌نامه را تا جایی که می‌شد با دقت نگاه کردم. متن «برجام» با دقت و کارشناسانه تنظیم شده است. به نظر من شروع همراه با تأخیر انتقادات آن هم بدون اشاره به جزئیات فنی، به این معنی است که حرف‌ها، کارشناسی و دقیق نیست.

آقای صالحی در مجلس گفت که برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر حتی اگر ۳۰ هزار سانتریفیوژ هم داشته باشیم نمی‌تواند نیاز ما را تأمین کند. من فکر می‌کنم اگر به‌جای این مقدار توافق‌شده روی ۱۰ هزار عدد هم توافق شده بود باز هم می‌گفتند کم است. این آقایان کارشناسان فنی مانند فریدون عباسی رئیس سابق انرژی اتمی را در میان خود دارند و می‌توانند از ایشان سؤال کنند که مشخصات یک برنامه درست چیست.»

روزنامه آرمان‌امروز

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «آمران حمله شیراز مشخص شده‌اند» و «امضای 4 وزیر احمدی‌نژاد پای نامه زنجانی» اختصاص داد.

برخی منتقدان حتی متن برجام را هم نخوانده‌اند/ زیباکلام: من متن توافق را اصلاً نخوانده‌ام

«من متن توافق را اصلاً نخوانده‌ام» و «همه متن توافق را نخوانده‌ام» سخنان دکتر صادق زیباکلام و دکتر محمدجواد حق‌شناس از حامیان توافق هسته‌ای است اما سیروس ناصری، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای، مدعی است که منتقدان متن برجام را مطالعه نکرده‌اند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در انعکاس سخنان انتقادی ناصری نوشت: «باید از کسانی که 60 یا 70 سؤال را در خصوص برجام می‌پرسند و قلم نقد به دست می‌گیرند پرسید آیا متن برجام را به‌طور کامل خوانده‌اند. با این نقدها و این سؤالات من فکر می‌کنم نه؛ اگر توهین نباشد برخی از نقدها واقعاً کودکانه است. اکنون یک توافقی بالاتر از آژانس وجود دارد که به آژانس مأموریت می‌دهد وضعیت ناگواری که خودش مسبب آن بود را برطرف نماید. در خصوص کسانی که می‌پرسند چرا توافق برجام مرجعی برای رسیدگی و نظارت بر حسن انجام تعهدات ندارد باید گفت: چرا باید مسائل حیاتی خود را به یک داور ثالث بسپریم، ایران با آمریکا توافق کرده است و آژانس مأموریت دارد توافق طرفین را اجرایی کند. برجام می‌گوید داور تعهدات طرفین خودمان هستیم و هر زمان هر کدام از طرفین به تعهدات پایبند نبود طرف مقابل این اختیار را دارد که تعهداتش را اجرا نکند. پس درصورتی که 1+5 به تعهداتش در خصوص تحریم‌ها و... پایبند نبود ایران می‌تواند تعهداتش را اجرا نکند. اگر ایران رضایت داشت این توافق ادامه پیدا کند، اگر ایران رضایت نداشت هر آینه می‌تواند توافق را بر هم بزند. در ضمائم برجام بخش دوم راجع به آثار رفع تحریم‌هاست که در آنجا به روشنی آمده است نتیجه رفع تحریم‌ها یک سلسله اقداماتی باشد در همه بخش‌های اقتصادی.»

روزنامه ایران

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی/ اسحاق جهانگیری به دنبال دو قطبی کردن هسته‌ای کشورروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «تفاهم 7 میلیارد یوری‌ای ایران و ایتالیا» و «رؤیایی شیرین یا کابوس تلخ؟» اختصاص داد.

استقبال روزنامه دولتی از همایش حزبی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به استقبال همایش استانی حزب کارگزاران سازندگی رفت. معاون اول دولت یازدهم در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در کاخ سعدآباد خواستار محوریت یافتن این حزب در انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت: «حزب کارگزاران سازندگی بعد از 7 سال، گردهمایی برگزار می‌کند. حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران روز گذشته به «باشگاه خبرنگاران» گفت که این همایش، در واقع گردهمایی اعضای حزب کارگزاران در استان‌هاست.

وی با بیان اینکه حزب کارگزاران تقریباً در هر استان کشور 17 نفر را مسئول بررسی و تبیین سیاست‌های حزب کرده است، ادامه داد: این گردهمایی داخلی برای تبیین سیاست‌های کارگزاران به منظور گسترش تحزب و همچنین جهت تبیین سیاست‌های لازم برای انتخابات مجلس آینده است. به گفته وی، این گردهمایی از ساعت 9 صبح تا 17 و در سالن رایزن مرکز دایرئ‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار خواهد شد. یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با «ایران»، خبر سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این همایش را تکذیب کرد و گفت که مقرر شده است اعضای حزب به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بروند. به گفته طاهرنژاد، آخرین گردهمایی کارگزاران سال 87 بود و حال این تشکل بعد از 7 سال دوباره «گردهمایی» برگزار می‌کند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    خیلی بدبختند
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    بابا انقد عکس علی مطهری رو نندازید صفحه اول فک میکنه کسیه...
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    حالا چرا دولت یازدهم اینقدر از احمدی نژاد بد می گوید نکند این هم فرار به جلو است اگر بنا باشد هر مدیری بعد از مدیریتش زیردستانش شهامت پیداکنند و او را به چالش بکشند که باید تمام مدیران کشور اولا که باید محاکمه شوند زیرا به مذاق عده ای که نتوانستند به اهداف خود برسند خوش نمی آید دوم این در زمان مدیریت او جرات اظهار وجود نداشتند و حالا شجاع شده اند امروز تمامی روزنامه های زنجیره ای که وابسته به کارگزاران و اصلاحات و اعتدالیون است شهامت پیدا کردند و از دولت قبل انتقاد را نه بلکه تخریب را شروع کرده اند تا بتوانند ناکارآمدی خود را بپوشانند اما غافل از این که مردم ما سره را از ناسره خوب تشخیص می دهند 7 اسفند روز امتحان است و نتیجه آن هم تا 15 اسفند مشخص می شود و نتیجه برای همگان روشن می شود تا سیه روی شود هر آن که نتواند دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس