با توجه به قرار گرفتن منطقه اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در برد این سپر دفاع موشکی، عملا اطلاعات و سامانه های آن، نقش مرحله اول پدافندی در مقابل پاسخ احتمالی نیروهای مسلح کشورمان به هرگونه حماقت و تجاوز این رژیم یا آمریکا را خواهند داشت که می تواند برگ دیگری از تضمین های دولت آمریکا به متحد استراتژیک خود یعنی صهیونیست ها باشد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در چند روز اخیر و در جریان سفر مقامات ارشد آمریکایی به جنوب خلیج فارس قراردادهای تسلیحاتی سنگینی بین آمریکا و برخی کشورهای این منطقه به امضاء رسیده است که یکی از اصلی ترین قراردادها در این میان، بین آمریکا و عربستان سعودی به ارزش 5 میلیارد و 600 میلیون دلار برای خرید 600 تیر موشک پاتریوت 3 است.

اما علاوه بر اخباری که درباره این خریدهای گزاف منتشر شده، برخی رسانه های غربی و عربی به نقل از منابع خود اعلام کرده اند که آمریکا به دنبال پیاده کردن طرحی به منظور شبکه کردن سامانه های دفاع هوایی و موشکی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. بر اساس ادعای آمریکایی ها جهت قبولاندن طرح فوق به این کشورها، در صورت هرگونه حمله موشکی از سوی ایران به این مناطق تنها 4 دقیقه زمان برای نیروهای مسلح این کشورها باقی خواهد ماند که شبکه کردن سامانه های دفاعی مذکور، ضمن افزایش زمان فوق، امکان غلبه بر تهدیدات واهی مورد ادعای رسانه های غربی را بیشتر خواهد کرد.

سپر دفاع موشکی اعراب؛ بزرگترین کلاهبرداری نظامی آمریکا در طول تاریخ +عکس (اماده)
نقشه گام اول سپر دفاع موشکی اعراب

تشریح ادعای آمریکایی ها جهت تداوم پروژه ایران هراسی و متقاعد کردن اعراب به اجرای این طرح جدید پدافندی، به زبان ساده آن است که « اگر موشکی از منطقه جنوب، جنوب شرقی و یا غربی ایران بر علیه هدفی که در خاک عربستان سعودی قرار دارد، پرتاب شود، بسته به مکان پرتاب این موشک رادارهای موجود در امارات، قطر، بحرین و یا کویت این موشک ها را سریعتر شناسایی می کنند، اما در حال حاضر این امکان که به صورت لحظه ای به هدف واقعی هشدار داده شود برای سامانه های دفاع موشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود ندارد»

بر اساس اخبار منتشره، کارشناسان نظامی آمریکا مدعی اند که این قرارداد جدید می تواند زمان واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس را کاهش داده و شانس موفقیت آن ها را بالا ببرد. در حقیقت با این ارتقاء سامانه های دفاع موشکی این کشورها مثل حلقه های یک زنجیر به هم متصل می شوند.

برای پاسخ دادن به ادعای فوق، بهتر است ضمن بررسی موارد مهم در طرح آمریکایی ها، با برخی از سامانه های پدافندی این کشورها آشنا شویم.

رونق صنایع موشکی امریکا با عملیاتی شدن طرح جدید

موشک اصلی پدافند هوایی و موشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاتریوت 3 است؛ موشکی که از زمان عملیات طوفان صحرا در سال 1991 تا به امروز در این منطقه حضور فعالی داشته و در چندین مورد هم در برابر موشک های اسکاد عراقی موفق ظاهر شده است اما گاف های تاریخی این سامانه نیز همواره در تحلیل ها مورد اشاره قرار می گیرد. بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی همه از کاربران این موشک سطح به هوا ساخت شرکت ریتهون آمریکا می باشند. ارتقاع درگیری این موشک 24 کیلومتر و برد آن بر ضد موشک های بالستیک تنها 35 کیلومتر است.

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس
سامانه موشکی پاتریوت

سامانه تاد به عنوان لایه بعدی دفاع هوایی و موشکی نیز راه خود را به کشورهای جنوبی خلیج فارس باز کرده است. امارات متحده عربی در سال 2011 قراردادی به ارزش یک میلیارد و 130 میلیون دلار برای 48 موشک تاد به همراه قطعات و پشتیبانی به امضاء رسانده است و این محموله تا پایان سال 2015 به اماراتی ها تحویل می شود.

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس
سامانه موشکی تاد

قطر نیز بنا بر اعلام برخی رسانه ها، در حال مذاکره با آمریکا به منظور خرید سامانه تاد می باشد. موشک تاد نیز دارای بردی در حدود 200 کیلومتر و سرعتی نزدیک به 8 برابر سرعت صوت است و در معمولا در کنار سامانه پاتریوت دفاع از لایه بالاتر را بر عهده دارد.

ارتباط فرانسوی در فضا؛ ماهواره های چشم شاهین برای امارات

اما اماراتی ها تنها به بحث خرید موشک های رهگیر بسنده نکرده و در چند سال اخیرا شدیدا به دنبال تهیه ماهواره های جاسوسی بودند. در نهایت و در جریان نمایشگاه دفاعی IDEX 2015 خبر امضاء قرارداد خرید دو ماهواره فرانسوی ملقب به "چشم شاهین" به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون دلار اعلام شد.

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس// به هیچ وجه آماده نیست حمزه
تصویری گرافیکی از ماهواره "چشم شاهین" متعلق به امارات

این قرارداد تابستان سال گذشته میلادی بین دو کشور به امضاء رسیده بود. این دو ماهواره فرانسوی توان نقشه برداری با کیفیت از سطح زمین و ارسال اطلاعات در زمان واقعی برای کاربران مورد نظر را دارد. این دو ماهواره که هر کدام 1500 کیلوگرم وزن دارند در سالهای 2018 و 2015 به فضا پرتاب خواهند شد.

تکمیل چرخه نفوذ امریکا با پول قطر

شرکت آمریکایی ریتهون در سال 2014 میلادی قراردادی را به ارزش 75 میلیون دلار را برای ساخت یک مرکز کنترل و فرماندهی عملیات دفاع هوایی و موشکی در قطر به دست آورد. این مرکز که در ان به صورت عمده از رادارهای اروپایی استفاده خواهد شد با سامانه های موشکی در منطقه و سپر دفاعی موشکی آمریکا، لینک خواهد شد.

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس// به هیچ وجه آماده نیست حمزه
مراسم امضاء قرارداد بین مقامات دفاعی آمریکا و قطر در سال 2014 میلادی

قرارداد اصلی همکاری دفاعی بین آمریکا و قطر برای تاسیس این مرکز به همراه موشک های پاتریوت در جولای 2014 میلادی بین وزاری دفاع آمریکا و قطر به امضاء رسید و عملا با این قرارداد، آمریکا و برخی صنایع نظامی اروپا، با پول قطر، سامانه های جدید خود را در منطقه نصب و از اطلاعات آن به سود خود استفاده کند.

رادارهای پیشرفته ایتالیایی برای قطر برای راضی کردن همه شرکا

اما سرکیسه کردن اعراب با ایران هراسی، سود آنچنان هنگفتی داشته است که آمریکا برای بسته نگاه داشتن دهان کشورهای اروپایی، بخشی از آنرا نیز به صنایع نظامی آنها سپرده است. بر اساس اعلام رسانه های غربی، هفته گذشته قرارداد خرید سامانه های راداری بین قطر و یک شرکت ایتالیایی نیز به امضاء رسیده و شرکت ایتالیایی Finmeccanica-Selex ES مجموعه راداری KRONOS را به نیروهای مسلح قطر تحویل خواهد داد. هنوز از جزییات این قرارداد خبری منتشر نشده است اما شرکت ایتالیایی ارزش این قرارداد را چند صد میلیون یورو اعلام کرده است. 

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس// به هیچ وجه آماده نیست حمزه
رادار KRONOS

رادار KRONOS یک رادار سه بعدی آرایه فازی فعال می باشد که در باند C عمل کرده و می تواند حجم مختلفی از انواع تهدیدات هوایی مثل موشک های بالستیک، کروز، پهپاد و هواپیماها را شناسایی کند.

آیا این سامانه های به درد اعراب می خورد ؟

اما نکته بسیار جالب تر که با تفکری ساده درباره آن می توان کلیت فلسفه سپر دفاع موشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس برد بحث توانایی های موشک هایی مثل پاتریوت و یا تاد است. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی متوجه خواهیم شد که این سامانه ها اصولا برای دفاع در برابر موشک های بالستیک میان برد مثل اسکاد طراحی شده اند که در آن موشک ها سر جنگی مورد نظر از جو زمین خارج شده و مجددا با سرعت بسیار بالا به سمت هدف شیرجه می رود.

در حقیقت رادارها و الگوریتم های به کار رفته در این سامانه ها اصولا برای رهگیری و درگیری با موشک های کشورهای همسایه این حاشیه نشین ها ندارند و در حقیقت، این کشورها ضمن شارژ هنگفت صنایع نظامی امریکایی و اروپایی، اطلاعات موجود را رایگان در اختیار آنها می گذارند و چه کلاهبرداری بزرگتر از این؟!

آیا پاتریوت ها به درد اسراییل خورد؟

نگاهی به تجریه رژیم صهیونیستی هم در این میان می تواند جالب باشد. اسراییلی ها از جمله کاربران قدیمی پاتریوت به شمار رفته و در سالهای اخیر به طراحی و سامانه ضد موشکی آرو نیز اقدام کردند. اما در زمان جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه هیچ کدام از این سامانه ها توان مقابله با راکت ها و موشک های کوتاه برد را نداشتند و این مسئله باعث شد که صهیونیستها به دنبال گنبد آهنین بروند.

آیا ایران قادر به پاره کردن زنجیر دفاعی موشکی شیخ نشین ها است؟+عکس// به هیچ وجه آماده نیست حمزه
سامانه گنبد آهنین اسراییل

در حال حاضر هم آنچه که در اختیار کشورهای عربی قرار گرفته است برای مقابله با تهدیدات برد بلند طراحی شده است که جزو تهدیدات متصور برای این کشورها محسوب نمی شود و از عملکرد مفتضحانه آن در برابر موشک های نسل قدیم انقلابیون یمن که منجر به نابودی برخی پایگاههای هوایی و کشته شدن ژنرال ها و افسران برجسته این کشور در حملات موشکی شد، زمان زیادی نگذشته است.

علت این هزینه های سنگین توسط اعراب چیست ؟

اما مسلما این سوال پیش آمده است که پس دلیل این همه هزینه کشورهای عربی برای این سامانه ها که عمده آنها هم در برابر ایران فاقد کارایی هستند چیست ؟

همانگونه که مطرح شد قرار است تا مرکز کنترل و فرماندهی که در کشور قطر ساخته می شود با سامانه های دفاعی آمریکا در منطقه و اروپا نیز لینک شود. مسلما خود ایالات متحده آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی دو طرف دیگری هستند که از این قرارداد سود برده و از اطلاعات بدست آمده توسط این مراکز و سامانه ها که با پول کشورهای عربی خریداری شده است استفاده خواهند کرد. حتی برخی تحلیلگران غربی نیز با انتشار این خبرها، تاکید کرده بودند که مواردی مانند ماهواره های پیشرفته یا برخی انواع پدافندهای خریداری شده به درد سامانه های دفاعی حاشیه نشینان خلیج فارس نخواهد خورد.

از سوی دیگر، با توجه به قرار گرفتن منطقه اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در برد این سپر دفاع موشکی، عملا اطلاعات و سامانه های ان، نقش مرحله اول پدافندی در مقابل پاسخ احتمالی نیروهای مسلح کشورمان به هرگونه حماقت و تجاوز این رژیم یا آمریکا را خواهند داشت که هرچند با توجه به سوابق و بررسی های فنی، نتیجه خاصی به دنبال ندارد اما می تواند برگ دیگری از تضمین های دولت آمریکا به متحد استراتژیک خود یعنی صهیونیست ها باشد.

بر این اساس می توان این خریدها را بزرگترین کلاهبرداری آمریکا از حاشیه نشین های خلیج فارس تاکنون نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 1
    ایالات مفتضحه امریکا. کثیف ترین شیطان تاریخ.
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    این گلابیهای چلمنگ حقشونه بره تو پاچشون
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    عاقا نظر بنده اینه که در زمان درگیری چند تا موشک به درد نخور محض خنده در جهت این سامانه ها شلیک بشه بعد اینا دلخوش بشن به شناسایی و انهدامش بعد به ناگهان در زمان جای گذاری موشک ها در لانچر هاشون با موشکهای راستکی پدرشون رو دراریم ...با تشکر از مسعولین که رسیدگی میکنن
  • رهگذر ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    من نمی خوام بگم که اعراب حاشیه خلیج فارس توی مسائل فرماندهی کودن و خنگن(که اگه آمریکا نباشه کلا توانایی یه پدافند ساده رو هم ندارن!!!!!!) اما مهمترین برگه برنده ما، هوش و سرعت عمل بسیار خوبمون توی تصمیم گیری هستش...این جمله رو یه فرمانده وزارت دفاع آمریکا درباره مجموعه فرماندهی ایرانی ها گفته بود
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    وقتی موقع نبرد به کارشون اومد اون موقع اثر این کلاهبرداری بزرگ رو متوجه میشید
  • پارسا ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    امریکا خوب با تهدید جلوه دادن ایران داره سعودیها رو میدوشه.
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    من این همه حماقت کشور های عرب خلیج فارس را درک نمی کنم؟!!! الحق و انصاف اعراب جاهلیت هوشمندی بیشتری از اینها داشتند
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    سیستم های دفاع هوایی آمریکا بیشتر در تکمیل سامانه های هوا پایه پدافندی این کشور طراحی شده و کارایی بالا دارد.در حمله آمریکا به عراق (عبور موشک کروز چینی)و نبرد های اسرائیل (عیور راکتها و پهپاد ها) ضعف های سامانه زمین پایه مشهود بود. اگر در خلیج فارس نبردی روی دهد پیروزی اولیه در کنترل خود خلیج است که سامانه های ترکیبی کروز های دریایی ایزان مهم تر از سامانه های بالستیک خواهد بود.
  • فرهاد ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    تا وقتی این شکم گنده های حاشیه نشین هستند اسراییل راحت و بدون دردسر به حیاط خودش ادامه میده
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 0
    خیلی هم جوگیر نشین.....این سیستم های دفاعی بسیار خوب هستن..ایران هیچ وقت نخواسته به سمت همسایه های جنوبیش موشک پرتاب بکنه و ممکنه هیچ وقت از این سامانه ها استفاده مطلوب نشه ولی نباید عملکردشون رو زیر سوال برد...در مورد گنبد آهنین هم بیشتر راکت های حماس رو روی هوا میزد که فیلم هاش رو تو اینترنت میشه دید...دقت داشته باشین اون چیزهایی که حماس پرتاب میکرد نه موشک بلکه راکت های کوچک بودن که چون در مقایسه با موشک بسیار کوچک هستن ردیابیشون یکم سخت بود ولی ازون طرف هم به دلیل کوچک بودن نه برد داشتن نه قدرت انفجاری و نه سیستم هدایت بلکه فقط به صورت کور به سمت مناطق اشغالی شلیک می شدن.دقت داشته باشین هیچ سیستم دفاعی بدون نقص نیست اونم وقتی تعداد زیادی موشک شلیک بشه.ولی فکر نکنین اون طرف هم همینطور بیکار میشه و چیزی به سمتتون شلیک نمیکنه. همین کشورهای خلیج فارس بالای 1000 تا فقط اف 16 دارن.غیر از جنگنده های میراژو و تایفون و یویروفایتر .همین عربستان خودش ممکنه موشک نسازه ولی با پولش از پاکستان کلی موشک بالستیک خریده. 2 سال قبل هم در یک رژه نظامی با حضور فرمانده ارتش پاکستان از موشک های دونگ فنگ چینی با قابلیت حمل کلاهک اتم رو نمایی کرد. اگه یه تحقیقی روی خرید اسلحه کشورهای دور و برمون بکنین میفهمین که واقعا منطقه تبدیل به انبار سلاح شده. آمریکا هم با فروختن این سیستم های موشکی از طرفی درآمد کسب کرد و از طرف دیگه چون معمولا مدیریت این سیستم ها با مستشاران خودشونه امنیت پایگاهای خودش رو در این کشورها بالا بردن.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    فکر کنم اونا هم همین حرفا رو در مورد خرید S300 ما از روسیه بزنن.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    حیات
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    هیچ نگران نیستیم همه اینها که میخرند به دست صاحبان اصلی خواهد افتاد
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 2
    اگر یک دفعه عربستان با اسرائیل وارد جنگ شود آنگاه این تسلیحات به ضرر اسرائیل بکار خواهد رفت
  • صاعقه ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 2
    حاضرم قول بدم که تمام این سامانه ها در برابر سجیل2 ناکارامدن
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 0
    حالا نمیخواد زیاد مغرور بشی. توی میدون معلوم میشه
  • حسین ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    3 0
    مشرق تصور بعضی از خوانندگانت در خصو ص جنگ در همین حده که این رفیق ما نوشته..وقتی اینجوری مطلب میزاری مردم هم فک میکنن دشمن یه ابله وچلمنگه وگلابیه...وای به حال ما وای!!
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    تو شیطان بودن امریکا که شکی نیست اما حضرات مشرق خیلی .... تحلیل میکنن، انگار ملت ببو تشریف دارن آخرین تست گرم اجیس رو بخونید ؛ اونوقت مثل ما عرق سر بر پیشونی شما هم نقش خواهد بست
  • مهدی از قم ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    حتما همانطور که به کار صهیونیست ها امد و نتونستند جلوی چند راکت را بگیرند
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    حسین اقا یه جوری نظر گذاشتی که انگار دست راست قاسم سلیمانی هستی داداش اگه مثل دوست بالایی جنگ با دشمن رو سخت و ناامید کننده بدونی عرق سرد و شرم رو پیشونیت میشینه جنگ جنگه یا شوخی یا جدی شاید نویسنده مطلب منظور دیگه داشته که نفهمیدی دشمن هوشیارتر و مکار تر از قبله و روز ازمایش معلوم میشه که سرنوشت جنگ رو چه کسایی رقم میزنن اونایی که نظریه پرداز هستن یا اونایی که با سادگی و ایمان وارد جهاد میشن .پای میدان مین کپ میکنن یا پای شیطان رو لگد میکنن و راه باز میکنن.......
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر من 4 تا مثل حسین نو هر دسته نظامی باشه دیگه نیاز به حمله دشمن نداریم چون خودشون رو دست و پا بسته تحویل میدن ..جدی نگیر حسین خان شوخی کرده ولی بد راهکاری هم نیس
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • صادق ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    حالا اگه اون چند کشور مارو موشک باران کنن چی میشه؟؟؟
  • شکارچی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    مشرق به جمله بندی ها دقت کن!!!
  • دوست البرت ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    اگر کلاه برداریه پس چرا شما ترسیدید؟!!؟
  • علی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 3
    تهدید اسراییل کم بود حالا داریم تهدید کشورهای عربی میکنیم. غیر از این که از لحاظ حقوقی پیگرد قانونی داره از لحاظ سیاسی حتی نظامی برایمان جبران ناپدیر خواهد بود. گفته باشم .
  • رحمن ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    حتما هم همینطور است و این ادوات صرفا در اختیار آمریکا و اسراییل عمل خواهد کرد کما اینکه خیلی از ادوات آورده شده توسط آمریکا در زمان شاه مستقیما به فرماندهی های آمریکا در روی دریا و یا در خود آمریکا ارسال می شد.این عربها خود و کشورشان را به آمریکا فروخته اند که چند صباحی بیشتر بر حکومت ننگین خود ادامه بدهند
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    1 0
    اینقدر دشمن رو احمق فرض نکنیم عملیات ابی خاکی رو که در تصرف عدن انجام دادند نشان زرنگی اونا و استفاده ی درست از تجهیزات غربیست.
  • محمد ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    اگه حماقتی بکنن اول با موشک فاتح مرکز فرماندهی شان رادرقطر نابود میشه اونقت شبکه شدن سیستمشان ازهم میپاشه وراه باری حمله به غده نجس وسرطانی باز میشه.درضمن ایران عوامل ناشناخته دیگرهم دارد برای حمله به دفاع پوشکی شان
  • کوروش بزرگ ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    2 2
    این فکروتصوراحمقانه که سامانه صدموشکی میتونه تمام حملات موشکی وهوایی مثل جنگنده هارودفع ونابودکنه رواراسراییل غاصب نژادپرست ب اعراب انتقال کرده شمافرض کنیددوهزارموشک ب سمت یک کشورپرتاب شودسامانه های موشکی نهایتاباارفاق 500تای اونارومنهدم کنن اون هزاروپونصدتاروب هدف برخوردمیکنندتازه حملات جنگندو بمب افکن هابمانددرضمن این سامانه هاازنوع صادراتی هستندوکلی دان گریدشده اندوقابلیت های نمونه اصلی آن راندارند.
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    1 0
    یعنی مفتضح ترین کارشناسای نظامی تو دنیای مجازی مشرق داره شک نکنین
  • msg313 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    اقای ناشناس عرق رو پیشونیتو پاک کن چون اینا همش تبلیغات هست . همونجوری که برای پاترویت تبلیغات کردن این همه ادمو گول زدن . تازه کل این سامانه ها جلوی چنتا موشکو میتونه بگیره؟ تو بهترین شرایط شاید جلوی 1/5 موشک هارو بتونه بگیره
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    1 0
    طوری دارین پدافند های غربی رو له می کنین انگار هیزمن فراموشش نکنین در والفجر 8 همین هاوک آمریکایی عملکرد بسیار خوبی داشت در ضمن در نبرد اول خلیج فارس پاتریوت 1 حضور داشت دوم خسارت و هزینه رو در دفاع هوایی در نظر داشته باشید هزینه شلیک موشک گنبد آهنین برای اسرائیل خیلی بیشتر از خسارت برخورد راکت به اهداف بی ارزش بود تازه راکت با قطر 20 سانت و طول 2متر با موشک 20متری تفاوت داره شناخت واقعی از قابلیت‌های دشمن و شناسایی نقاط ضعف خودی در کنار خودباوری و نه خود بزرگ بینی بسیار سازنده تر از شعار دادن رو مبل راحتیه
  • mehrdad ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    احتمالا تری دی مکس زیاد کار میکنی خخخ
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    لوس
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    2 0
    با آقای ناشناس 11:41 موافقم. متاسفانه بازیهای سیاسی و رجز خوانی تبلیغاتی جای واقعیات رو گرفته! اگر همین سامانه ها وارد کشور بشوند اول یه نام ایرانی میزاریم روش بعد هم میگیم که با وجود این سامانه دشمن دیگر توان نفوذ به ما را ندارد و فلان و بهمان..
  • محسن ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    2 0
    اینکه بیایم بگیم این تجهیزایت پدافندی کارایی ندارن خیلی ساده لوحانه هست ما خودمون هنوز داریم از تجهیزات غربی استفاده می کنیم که در طول جنگ هم خوب جواب دادن و قطعا تجهیزات جدید کارایی بالاتری دارن پس بطور منطقی نباید تهدیدات رو کم اهمیت جلوه داد و باید همیشه هوشیار بود و بجای کم رنگ نشان دادن مسائل واقع بین باشیم. باید با ایده های خلاقانه و تکیه بر ظرفیت های داخلی تهدیدات را شناخته و بر اساس آنها اقدامات و تجهیزات لازم رو فراهم کرد.
  • محمد مسلم ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    این که غصه نداره ایران هم موشکهای اس 300وی4 واس350 واس400 از روسیه بخره
  • محمد ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    1 0
    60 میلیون عرب با اوارگی و بدبختی و جنگ در عراق و سوریه درگیر هستند. اونوقت کشور های خلیج فارس میخوان خودشون و پولشون رو برده کشوری 10 هزار کیلومتر اون طرفتر کنن. ایا همسایه ای بهتر از ایران برای اعراب در طول تاریخ وجود داشته؟
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    2 1
    اولا اون 2000 تا موشک کجاست؟ دوما امکان پرتاپ همزمان آن 2000 موشک کجاست؟ سوما فرض کن 2000 تا موشک هست و همزمان هم پرتاب کردی فردای جنگ بعد از پرتاب 2000 تا موشک را چگونه می توانی مدیریت کنی؟ قدری تاریخ بخوانید بد نیست. میدانید توان تولید "روزانه" هواپیما توسط آلمان در جنگ جهانی دوم چقدر بود؟ هفتگی چند تا کشتی جنگی تولید میکرد؟ بمب و توب بماند. هروقت توانستیم هفته ای یک موشک تولید کنیم آنوقت با هم از این حرفها میزنیم.
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    2 0
    مشرق این مطالب جنگ روانی جایش در اینجا و برای خوانندگان ایرانی نیست. زیرا اغلب خوانندگان تو احمق نیستند. بهتر است اینها را بزبان عربی برای خوانندگان عربی بنویسید. یکی از مهمترین تفاوتهای ما با اسراییل این است که آنها حتی کوچکترین تهدید ها را جدی می گیرند بخاطر همین در حالی که در طول 70 سال گذشته توسط دشمنانشان محاصره شدند تا کنون بقا داشته اند. و پیشرفت زیادی هم کرده اند. اما ما اولین کارمان در مقابله با دشمن مسخره کردن و احمق دانستن اوست. شاید بخاطر همین است آن امپراتوری با عظمت را به این انداره کوچک کرده ایم
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    عیسی همه را به کیش خود پندارد. این رفیق البرت چون اصولا خودش ترسو تشریف داره فکر کرده هر جا کسی حرفی یا مقاله ای چیزی نوشت از ترسشه! آدمای بز دل مثل دزد میمونن که در روز روشن از سایه خودشون هم میترسن و فکر میکنن دیگران هم همین مشکل رو دارن. آخه رفیق البرت مجبوری ازین اظهار نظرها بکنی که دیگران بفهمند چقدر ترسو و بز دل هستی؟! زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد. هر چند که زبان تو زبان زرد یک ترسویه. اه ایرانی و اینقدر ترسو؟! نترس اگر جنگ شد من قول میدم که تو در اندرونی خونه بمونی و ما بریم بجنگیم. پی لطفا ساکت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس