زندانیان ایرانی در آمریکا بر خلاف زندانیان معدود آمریکایی در ایران در شرایط خوبی قرار ندارند و حتی شنیده شده که یکی از این زندانیان به دلیل ضربه چاقویی که در زندان به پهلویش وارد شده است در شرایط وخیمی به سر می‌برد. اتهام‌های وارده به اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا مربوط به نقض تحریم‌ها، سرقت، ضرب و شتم و مواد مخدر می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- پایتان را که از مرزهای ایران بیرون می گذارید ممکن است هزار و یک اتفاق برای شما بیفتد. همه افرادی که به خارج از ایران میروند به مشکل برنمی‌خورند، ولی این احتمال هم وجود دارد که مانند خانواده دکتر لاهیجی که در امور خیریه فعال هستند به جرم دور زدن تحریم های مالی دستگیر شوید و به زندان بروید یا ممکن است مانند شهرزاد میرقلی‌خان که قصد داشت برای ادامه زندگی به خارج از کشور بروند به جرم خرید تسلیحات به صورت غیابی در دادگاه به پنج سال زندان محکوم شوید. ممکن است مانند هومن هوشیار طی یک پرونده ساختگی به کودک آزاری محکوم و مجبور شوید 60 سال از زندگیتان را در زندان های آمریکا سپری کنید.

زندانیان ایرانی در آمریکا بر خلاف زندانیان معدود آمریکایی در ایران در شرایط خوبی قرار ندارند و حتی شنیده شده است که یکی از این زندانیان به دلیل ضربه چاقویی که در زندان به پهلویش وارد شده است در شرایط وخیمی به سر می برد.

پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور و به طور خواص آمریکا، علاوه بر کمک دولت به مطالبه مردمی نیز نیاز دارد. چه بسا اقدامات مردمی می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

زندانیان ایرانی در آمریکا
شهرزاد میرقلی خان در لحظه ورود به ایران پس از آزادی از زندان های آمریکا

دو ایرانی در انتظار اجرای حکم اعدام/کسی فریاد زندانیان ایرانی در آمریکا را می شنود؟
هومن هوشیار بیش از 20 سال است در زندان آمریکا به سر می برد

در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه، قطعنامه‌ای در سنای آمریکا تصویب شد که طی آن از مقام‌های ایرانی خواسته شده است تا سه شهروند زندانی آن کشور در ایران را آزاد کرده و برای یافتن نفر چهارم با دولت آمریکا همکاری بکنند. این قطعنامه خواستار آزادی امیر حکمتی، جیسون رضائیان و سعید عابدینی است و از تهران می‌خواهد کمک کند تا دولت آمریکا بتواند رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌آی که گفته می شود در ایران ناپدید شده را بیابد. قطعنامه مذکور در جلسه‌ای که به رأی‌گیری گذاشته شد، به اتفاق آرا به تصویب رسید. البته این همه ماجرا نیست. از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گرفته تا جان کری و... پیگیر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران هستند. حتی اغلب خبرنگاران خارجی مقیم ایران در کنفرانس خبری حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در کنار سوالی که از رئیس جمهور مطرح کردند، خواستار آزادی جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که به دلیل جاسوسی در زندان کشورمان به سر می‌برد، شدند.

مشرق قصد دارد به بهانه اقدامات گسترده آمریکایی ها برای فشار به کشورمان برای آزادی شهروندان آمریکایی از زندان های ایران، نگاهی به طرف دیگر داستان یعنی زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا بیندازد. در حال حاضر تعداد اتباع ایرانی که در زندان‌های آمریکا دوران محکومیت خود را سپری می کنند و یا در انتظار اجرای حکم اعدام هستند تقریباً به 68 نفر می‌رسد. البته این آمار بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن متعلق به سال 93 است و تغییراتی که در سال 94 در این خصوص صورت گرفته است در آن لحاظ نشده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دادگاه های آمریکا، اتهام های وارده به اتباع ایرانی در زندان های آمریکا مربوط به نقض تحریم ها، سرقت، ضرب و شتم و مواد مخدر می‌شود. البته این ها همه ادعاهایی است که توسط نظام قضایی آمریکا مطرح می‌شود و موارد زیادی که نشان میدهد همه این ادعاها درست نیست وجود دارد که طی روزهای آتی در پایگاه تحلیلی مشرق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در میان زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا نزدیک به 60 درصد آن‌ها شهروندان ایرانی مقیم این کشور هستند. در میان احکام صادره برای شهروندان کشورمان در آمریکا، دو حکم اعدام، تعدادی حبس ابد و شماری حبس های طولانی‌مدت دیده می‌شود و بقیه هم حبس های کوتاه مدت تر هستند. وضعیت ایرانی های محکوم به اعدام در آمریکا، اصلا خوب نیست و هر دوی این افراد در مرحله نهایی و منتظر رأی دیوان عالی کشور آمریکا هستند و در مرحله تجدیدنظر، حکم آن‌ها صادر شده است.

در سال 89، مجلس شورای اسلامی در اوج تحریم‌ها و فشارهای زیادی که بر اتباع ایرانی در خارج کشور می‌آمد و دستگیری‌های زیادی که انجام شده بود، قانونی تحت عنوان "الزام دولت به استیفای حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانیان آسیب‌دیده از اقدامات دولت‌های خارجی" به تصویب رساند هرچند به نظر می رسد فکری برای بودجه این قانون نشده است. به هر حال، طبق این قانون، کارگروه پیگیری و استیفای حقوق اتباع از جمله دیپلماتهای آسیب دیده از اقدامات دولتهای خارجی، تشکیل شد. این کارگروه با عضویت نمایندگان وزارت امور خارجه (به عنوان اعضای اصلی) و وزارتخانه های کشور، دادگستری، اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دبیر خانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به منظور انسجام و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی ذی ربط در اجرای وظایف قانونی و تهیه گزارشهای دوره‌ای، کار خود را آغاز کرد.

با توجه به اطلاعاتی که وزارت خارجه در اختیار ما قرار داده است از سال 91 کار گروه استیفا در کشور تشکیل شده است که فعالیت های این گروه منجر به آزادی حدود 12 نفر در آمریکا و 12 نفر در سایر کشورهای دنیا طی 3 سال اخیر شده است. از جمله اقدامات این کارگروه، تأمین بودجه گرفتن وکیل برای زندانیان در موارد خاص بوده است.

در میان اتباع ایرانی زندانی در آمریکا افرادی وجود دارند که بررسی پرونده های آنها خیلی جالب است. دکتر "حسین لاهیجی" و همسرشان "نجمه وحید" افراد شناخته‌شده و ذی نفوذی در آمریکا بودند که در امور خیریه این کشور از جمله مؤسسه "بنیاد کودک" همکاری می‌کردند. این افراد بخاطر حمایت های خیرخواهانه و انتقال پول های مشخص به ایران برای افراد تحت پوشش خود در این کشور، دستگیر و در دادگاه آمریکا به همین دلیل و به اتهام فرار از مالیات، محکوم شدند. آنها علاوه بر جریمه نقدی به 13 ماه زندان نیز محکوم شدند و بعد از اتمام محکومیت خود، با وجود سالها زندگی در آمریکا و اقدامات خیرخواهانه ای که در این کشور انجام داده بودند، در اختیار پلیس مهاجرت قرار گرفتند و تحت شرایطی بدتر از زندان نگه داشته شدند. دکتر لاهیجی و همسرشان می بایست در اختیار پلیس مهاجرت قرار می‌گرفتند تا یا از این کشور اخراج شوند و یا با اختیارات محدود در آمریکا زندگی کنند.

یکی از پرونده های دیگر زندانیان ایرانی مرتبط با تحریم‌ها، مربوط می شود به دکتر سید مجتبی عطاردی استاد دانشگاه صنعتی شریف. عطاردی برای دیدار با یکی از دوستان خود، شرکت در کنفرانسی علمی و همین‌طور مراجعه به دکتر برای درمان مشکلات قلبی خود، به آمریکا سفر کرد، اما پلیس آمریکا وی را به محض آن‌که از هواپیما پیاده شد، دستگیر کرد. اتهامی که به او زدند این بود که در هماهنگی و تهیه یک سری تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف از طریق آمریکا نقش داشته است. دکتر عطاردی به همین اتهام واهی، 16 ماه در زندان آمریکا حبس شد.

زندانیان ایرانی که در ارتباط با تحریم ها در زندان های آمریکا به سر می‌برند، دو گروه هستند. یک گروه مقیم آمریکا بوده اند و یا طی سفر به این کشور دستگیر شدند. گروه دوم افرادی بودند که به کشورهایی غیر از آمریکا سفر کرده‌اند، اما چون آن کشورها قرار داد استرداد مجرمین با دولت آمریکا داشته‌اند، دستگیر شده و به آمریکا تحویل داده شده‌اند. دولت آمریکا با 92 کشور قرار داد استرداد مجرمین را امضا کرده است. یعنی اگر قانونی در دولت آمریکا در هر موضوعی مانند تحریم های ایران مصوب شود، اگر فردی آن تحریم یا آن قانون را در هر جای دنیا زیر پا بگذارد و سپس به کشوری که آمریکا با آن قرداد دارد سفر کند، دولت آمریکا درخواست دستگیری آن فرد را صادر می‌ کند.

با توجه به توضیحات محمد رفیعی، مدیرکل امور اجتماعی وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار مشرق، اقداماتی که توسط وزارت خارجه بر اساس قانون استیفای حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی صورت گرفته است به دو بخش سیاسی و حقوقی تقسیم می شود. در بحث سیاسی، موضوع در ادارات منطقه ای در کارگروه تشکیل شده بر اساس همین قانون، پیگیری شد. بحث حقوقی و قضایی که دبیرخانه‌اش در وزارت خارجه است، نتیجه خود را در قالب گرفتن وکیل برای اتباع دستگیر شده، نشان داده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    اعدام؟؟؟ دور از جون بیجا می کنن کسی رو اعدام بکنن. دست به کسی بزنن جیسون رضاییان رو قبل از اینکه کسی متوجه شه پر پر می کنیم؟
  • محمد ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مهنس مظفر خزایی به جرم فروش اطلاعات نظامی ساخت f35 به ایران در هواپیما دستگیر و 20 سال برایش حبس صادره گردیده
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چیزی که برای من ثابت شده این هست که معمولا کسانی که دم از دمکراسی میزنن فاشیست ترین افراد هستن. مثلا در آمریکا سیاه پوستی چندین سال در یک زندان انفرادی زندانی شده بود و اوخر عمرش دادگاه رای داد که بیگناهه(مستند از تلویزیون) مستند به این پرداخته بود که این بیچاره برای رفع این عذاب چه تکنیکهایی داشت اما چه کسی جواب این عمر رفته رو میده؟
  • مهدی مرادیفر ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ای بابا این کشور ترکمنستان به ما زور میگه وزندانیان ما را در بدترین شرایط نگهداری میکنه .این که امریکاست ومهمیشه ودر همه حال زور میگه خدا بداد انها برسه
  • مهدی خان ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    شما انتظار بیشتر از دشمن قسم خورده ما دارید؟انتظار دارید اونجا گوشت آهو جلو زندانی ایرانی بذارند؟
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    این ایرانی ها حقشان همان است تا در زندان امریکا بپوسند . یکی نیست بگوید غلط کردید وارد این کشور شدید . خود امریکائیها به خودشان رحم شفقت ندارند آنوقت می خواهید به شما ایرانی ها رحم کنند؟
  • حسین ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بهتره همون هائی که عشق امریکا دارند کمپین کنند
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بي خيال بابا...!! ما فعلا مشغول جشن هسته اي هستيم!
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    آمریکا در موارد محدودی مجازات اعدام اعمال میکنه . جرم این دو نفر که قرار بوده اعدام بشن چی بوده ؟
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بهتره وزارت امور خارجه ایران هم وضع ایرانی های زندانی در آمریکا رو پیگری کنه اونا که ماشالله نداشته هاشون رو هم از ایران میخوان و ماهم...
  • محمود ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بیخود ضعف دیپلماسی کشور روپای مستکبری امریکا نزارین اونا یکی ازاتباعشون توهرجای دنیا باشه کلی ازش دفاع میکنن ولی ... راستی اون دیپلمات عربستانی که یه ایرانی رو باماشین کشت وفرارکرد چی شد
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق ساکت شو. ما الان در توافق هستیم ببین می تونی به خاطر دو نفر توافق را بهم بزنی ما باید مانند قضیه سفیرمان که در لبنان کشته شد و معلوم شد کار عربستان بوده سکوت کنیم. یا مانند سکوتمان در مقابله با رجز خوانی ها و تحدید کل ملت توسط دولتمردان آمریکا. ساکت شو.
  • مهدی خان ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هاه هاه هاه!جشن هسته ای!
  • سید دکتر محمود ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    تو چیکاره ای؟
  • حسن ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هرچند از اوباما متنفرم چون خیانت به مردم کرد اما امریکا مملکت قانونه الکی کسی رو بازداشت نمیکنن.هرکی مجرمه باید به سزای عملش برسه.
  • رحیم ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اعدام ایرانی جرآت می خواهد.....
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اقي ظريف در طول مذاكرات خصوصي با كري بياد اين همطنان ما بوديد اونها كه مدام حرف از جيسون رضائيان ميزدند
  • عبدالرحمن ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    خدایی عکس العمل دولت امریکا کجا و دولت ایران کجا!!!! دیپلماسی لبخند برای این بندگان خدا خیری نداشته!
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    نه دیگه کمپین کنند کدخدا ناراحت میشود!
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق جان کارت درسته
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق جان به نظر من هم کارت درسته
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    الکی هم شلیک نمیکنن پلیساش نه ؟؟؟؟؟!!!!!!! مثلا گواهی نداشته باشی مستحق مرگی در آمریکا اما در ایران به دنبال براندازی حکومت هم باشی اشکال نداره نه؟؟؟؟ !!!!!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    حداقل ما اینجا بهشون گوشت آهو ندیم و یه تشری چیزی که دلمون خنک بشه والاااا
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    اگر حساب و کتاب نداشتند که به دنیا آقائی نمی کردند . خود کنگره یا رئیس جمهور آمریکا هم قدرت توقف اجرای حکم را ندارد .
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    بهترین کار برای آزادی زندانیان زندانی کردن اتباع کشور مقابل برای درخواست آزادی متقابل اتباع خودمان در آن کشورهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس