روز سه‌شنبه و در جریان جلسه کمیسیون قضایی، دو لایحه مصوب شده است که یکی مربوط به استرداد مجرمین میان ایران و قبرس است و دیگری میان ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومین به حبس.

گروه بین‌الملل مشرق- پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان بهانه خوبی شد برای پیگیری وضعیت شهروندان کشورمان که هر کدام به دلیلی در کشورهای دیگر در بند هستند و در بسیاری موارد به دلیل شرایط بد زندان‌ها در این کشورها دچار بیماری‌ می‌شوند و یا حتی فوت می‌کنند.

بسیاری از کشورهای دنیا به صورت دوجانبه قرارداد انتقال زندانیان را امضا کرده‌اند تا در صورتی که شهروند یک کشور در کشوری دیگر به زندان افتاد بتواند محکومیتش را در کشور خود سپری کند. وزارت خارجه کشورمان نیز در تلاش است تا بتواند چنین اقدامی را فراگیر کند تا از این طریق، مانع از بی‌احترامی به شهروندان ایرانی بشود، حتی آن‌هایی که در زندان‌های خارج از کشور هستند.

راه برای بازگشت محکومین ایرانی در ژاپن و قبرس هموار شد/ هنوز لایحه زندانیان ترکمنستان در مجلس مطرح نشده است

اما اجرای طرح انتقال زندانیان میان ایران با کشورهای دیگر بعد از پیگیری و رایزنی‌های وزارت خارجه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و در این مورد به کمیسیون قضایی مجلس ارجاع می‌شود. "محمدعلی اسفنانی" عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت: روز سه‌شنبه و در جریان جلسه کمیسیون قضایی، دو لایحه مصوب شده است که یکی مربوط به استرداد مجرمین میان ایران و قبرس است و دیگری میان ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومین به حبس.

یکی دیگر از کشورهایی که پرونده انتقال زندانیان میان ایران و آن کشور به مجلس منتقل شده، پرونده ترکمنستان است که حدود سه ماهی هست برای تصویب به کمیسیون قضایی ارجاع داده شده است. مجلس ترکمنستان با وجود این‌که تعداد زندانیان این کشور به مراتب کم‌تر از تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان است، این لایحه را حدود دو هفته پیش امضا کرد.

اکنون چشم زندانیان ایرانی و خانواده‌های آن‌ها به دست نمایندگان مجلس است تا این لایحه با اولویت بالا بررسی و هر چه سریع‌تر به امضا برسد. اتفاقی که هنوز نیفتاده است. به گفته آقای اسفنانی این لایحه در مجلس هنوز مطرح هم نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    خانواده هاشون چی میکشن؟! خدا کمکشون کنه
  • حمید امیر قلی پور ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    مشرق از شما به دلیل پیگیری های دلسوزانه تان سپاسگزاریم. امیدواریم هر چه زود تر سند انتقال محکومین زندانیان ترکمنستان هم به امضا نمایندگان مجلس برسد تا پدر بی گناهم به کشور و آغوش خانواده برگردد
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    خدا قوت مشرق ادامه بده
  • الناز ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    بخدا سخته خانواده ایی بدون سرپرست درک کنید لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس