افخم در خصوص انگشت نگاری و اسکن چشم از تیم‌های فوتبال ایران در عربستان اظهار داشت: نماینده ایران در جده اقداماتی را در این خصوص صورت داده و موضوع را با نهادهای مسئول صورت داده و نقطه نظرات و نگرانی خود را نسبت به این موضوع از کانال‌های سیاسی اعلام کرده است.

افخم: بحث تمدید مذاکرات، زودهنگام است
به گزارش مشرق، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آن‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای، سفر ظریف به عمان، اوضاع یمن و .. پاسخ داد.

*سفر چند ساعته ظریف به مسقط

وی در خصوص سفر چند ساعته وزیر خارجه ایران به عمان، مسائل منطقه را از جمله موضوعاتی برشمرد که جمهوری اسلامی اهتمام ویژه‌ای به آن دارد و گفت: منطقه ما در شرایط حساسی به سر می‌برد و لزوم مشورت‌ها و تبادل نظر‌ها کاملا مشهود است و به منظور مشورت و تبادل نظر نزدیک تصمیم گرفته شد که وزیر امور خارجه سفری چند ساعته به عمان داشته باشد و با همتای خود آخرین وضعیت منطقه و اوضاع جاری از جمله بحران یمن را مورد گفت‌و‌گو قرار دهد.

افخم این سفر را کوتاه و فشرده برشمرد و افزود: مباحث منطقه‌ای در این گفت‌و‌گوها مورد بحث قرار گرفت.

*مسمومیت تعدادی از زائران عربستانی در مشهد

وی در خصوص مسمومیت تعدادی از زائران عربستان در مشهد که منجر به فوت 4 نفر از آن‌ها شده نیز گفت: ما از این حادثه ابراز تاسف کرده و با خانواده‌های فوت شدگان ابراز همدردی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از ساعات اولیه مقامات کشور موضوع را پیگیری و ابعاد و جزییات آن‌ را دنبال می‌کنند تا علت حادثه مشخص شود تا اگر کوتاهی شده سریعا پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد.

افخم با بیان اینکه در این زمینه چند نفر بازداشت شده‌اند، اظهار داشت: مدارک، مواد غذایی و ... که می‌تواند به شناسایی علت مسمومیت کمک کند، نمونه برداری شد و موضوع با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم نتیجه آن روشن شود.

افخم با بیان اینکه زائران خارجی جایگاه خوبی در ایران دارند، عنوان کرد: امیدواریم هیچگونه ابهام در این مسئله نمانده و به این موضوع عادلانه رسیدگی شود.

* در مشورت با کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به کشورهایی که در این مدت از روند مذاکرات هسته‌ای و زمینه‌ها برای حصول توافق حمایت کرده‌اند، اظهار داشت: دور جدید مذاکرات در سطح معاونان از امروز در وین آغاز می‌شود و کارشناسانی که در وین حضور دارند به معاونان ملحق خواهند شد و مذاکرات فشرده در جریان است.باید روند تدریجی را دنبال کنیم تا راهکار مشخصی برای موضوعات اختلافی ایجاد و راه‌حل ‌ها برای حصول توافق جامع به دست آید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص طرح یک فوریتی در خصوص الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که دیروز در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد، خاطرنشان کرد: در جایگاه مجلس برای بررسی و رسیدگی به هر موضوعی که به امنیت ملی کشور مربوط است تردیدی نیست. این موضوع باید مراحل و زمینه‌های خود را طی کند و به صحن علنی مجلس برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما نظراتی داریم که در مشورت با کمیسیون امنیت ملی و نمایندگان درباره آن بحث می‌کنیم.امیدواریم تبادل نظر به بهتر شدن دیدگاه‌ها کمک کند و مجلس هم جایگاه خودشان را دارد.

*در چارچوب معاهدات و مقرارت بین‌المللی آماده همکاری هستیم

افخم در خصوص اظهارات اخیر آمانو و تاکید بر دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران خاطرنشان کرد: این اظهارات در گزارش‌های قبلی تکرار شده، ولی مورد جدیدی در این گزارش مورد تاکید قرار گرفته مبنی بر اینکه باید زمانی برای پایان این موضوع در نظر گرفته شود که شاید این نکته جدید بخش قابل توجهی است که در گزارش است.

به گفته وی اینکه موضوع مطالعات ادعایی که در سال‌های گذشته یک جدول زمانی باز داشته و در حال حاضر طرح زمان‌بندی برای آن مطرح شود، نکته مثبتی است.

وی تصریح کرد: ما در چارچوب معاهدات و مقرارت بین‌المللی آماده همکاری هستیم و البته فراتر از آن عمل نمی‌کنیم وباید با ایران همانند سایر اعضا برخورد شود و عملکرد ما متناسب با مقررات و تعهدات بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه موضوع ابعاد احتمالی و ادعاهایی که در این خصوص عنوان شده همواره از سوی ما رد شده است، اظهار داشت: قریب 12 تا 13 سال است که این بحث مطرح است و ما همکاری‌های زیادی در این دوره داشتیم و امیدواریم با توجه به همکاری‌های خوبی که انجام شده در جدول زمانی کوتاهی این موضوع رسیدگی و پرونده آن بسته شود.

وی با بیان  اینکه رسیدگی به این پرونده آن‌ هم برای 12 تا 13 سال دوره زمانی کوتاهی نبوده، خاطرنشان کرد: با توجه به اهتمام طرفین برای بسته و تمام شدن این موضوع، این پرونده در یک جدول زمانی معقولی باید خاتمه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کردند که بحث PMD بایستی در مذاکرات مطرح شود، گفت: این موضوعی نیست که جدیدا مطرح شده باشد و از آغاز مذاکرات همزمان با بحث‌هایی که در مذاکرات مطرح بوده این موضوع نیز مطرح بوده و اهتمام طرف‌های مذاکره‌ کننده بر این است که این موضوع فیصله داده شود.

وی با تاکید بر اینکه این ادعاها همواره از سوی ما رد شده، اظهار داشت: در گزارش اخیر آژانسی بر این نکته اشاره شد که بایستی زمانی برای پایان دادن به این موضوع در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: در چارچوب مذاکرات به این بحث پرداخته می‌شود و نقش آژانس در این مسئله مدنظر قرار دارد و بحث‌ها باید در چارچوب مذاکرات به نتیجه برسد.

گزارش اخیر آسوشیتدپرس در خصوص موضوع تحریم‌ها سوال دیگری بود که مطرح شد و افخم عنوان کرد: باید ببینیم که منابع رسمی و گزارش‌های دقیق‌تر چیست و این موضوع فقط در حوزه رسانه مطرح شده و لازم است منابع رسمی و موثق نسبت به آن اظهارنظر داشته باشند.

*چیزی فراتر از تعهدات و خارج از آن، برای ما پذیرفتنی نیست

افخم در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر بازرسی از تاسیسات نظامی ایران و موضع جمهوری اسلامی در این خصوص گفت: مواضع جمهوری اسلامی صریحا و بسیار قاطع در عالی‌ترین سطح مطرح شده و تغییری در مواضع صریح و مستدل ما ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات در جریان است، اظهار داشت: طرف‌ها تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی را برای حل این مسائل و موضوعات پیدا و چارچوب‌هایی برای آن تنظیم کنند. تکرار برخی موضوعات برای فضاسازی است و آن‌ها می‌خواهند جنگ روانی و تبلیغاتی به راه بیاندازند.

افخم ادامه داد: این فضاسازی تبلیغاتی در اتاق مذاکرات و فضای مذاکرات تاثیری ندارد و باید برای موضوعات راه حلی یافته شود و همه به دنبال پیدا کردن راه‌حل هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این راه حل‌ها باید منطبق بر تعهدات بین‌المللی باشد و چیزی فراتر از تعهدات و خارج از آن، برای ما پذیرفتنی نیست.

به گفته وی ملاحظات در مورد بازرسی‌ها ملاحظاتی است که همه کشورها نسبت به مسائل حاکمیتی خود دارند.

افخم تصریح کرد: مواضع ما در خصوص بازرسی و مصاحبه با دانشمندان ما و بازرسی از مراکز حساس و غیر هسته‌ای روشن و صریح اعلام شده و استدلال قوی و منطقی که پشت این موضوع است کمک می‌کند که همه طرف‌ها کمک کنند که راهکارهای جایگزین پیدا شود و امیدواریم به این مسائل بر سر میز مذاکره پرداخته شود.

*همکاری بسیار ضعیف عربستان

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه متاسفانه ابعاد تجاوز ائتلاف عربستان و کشورهایی که در این تجاوز درگیر هستند روز به روز در حال گسترده تر شدن است، گفت: ابعاد نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است و ما بارها از نهادهای مسئول درخواست کرده‌ایم که به طور ویژه به موضوع امدادرسانی و ارسال کمک‌های دارویی بهداشتی و سوخت رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه همکاری عربستان بسیار ضعیف است و با کارشکنی‌هایی مواجه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم موضوع یمن به سمت حل و فصل سیاسی حرکت کند.

وی به طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد تلاش‌هایی از سوی سازمان ملل برای انجام گفت‌و‌گوها در ژنو هستیم و ما از ابتدا اعلام کردیم که بایستی گفت‌و گوهای یمنی - یمنی شکل بگیرد و از طریق سیاسی حل شود.

افخم با بیان اینکه از هیچ کشور خارجی برای شرکت در نشست ژنو در خصوص موضوع یمن دعوت به عمل نیامده اظهار داشت: این گفت‌و‌گوها بین گروه‌های یمنی است و امیدواریم این گفت‌و‌گو ها بدون پیش شرط انجام و همه طرف‌ها در مذاکرات حاضر شده و راهکاری سیاسی برای حل بحران یمن حاصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: قرا راست هفته آینده (24 خردادماه) مذاکرات در ژنو برگزار شود. جمهوری اسلامی در آنجا حضور ندارد، ولی آماده هر گونه کمک به این فرآیند هستیم.

خبرنگاری به برخی اخبار مطرح شده در خصوص حضور هیاتی یمنی در ایران قبل از فرار منصور اظهار داشت: مذاکرات ایران با یمنی‌ها نیست، بلکه این مذاکرات بین گروه‌های یمنی است و تاکید ما بر این است که مذاکرات بدون پیش شرط انجام شود و همه کمک کنند تا یمن از شرایط جاری خارج شود.

به گفته وی تعیین پیش شرط فضای مذاکره را سخت‌تر می‌کند و هر جا پیش شرطی تعیین شده بر فضای مذاکره تاثیر منفی داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم که طرف‌ها با حسن نیت در مذاکرات شرکت کنند که جنگ در یمن پایان یابد.

افخم نابودی زیرساخت‌ها و کشته‌ شدن مردم بی گناه یمن را قابل پذیرش نداشت و افزود: جمهوری اسلامی مشوق راهکار سیاسی است و طرحی را در این خصوص ارائه داده و از مذاکرات حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: این حمایت‌ها به مفهوم دخالت نیست. ما در امور داخلی یمن نقشی نداریم و دخالتی نکردیم و همواره مشوق راهکار سیاسی و گفت‌و‌گو بودیم و به این راهکار ادامه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در راهکار سیاسی کارشکنی صورت گیرد، کمک کننده نیست و همه طرف‌ها باید کمک کنند تا 24 خرداد طرف‌های یمنی با مذاکره راهکاری سیاسی را در پیش بگیرند.

وی در خصوص سفر این هیات نیز اظهار داشت: گفت‌و‌گوهای ایران و یمن و ارتباطات بین دو کشور همواره وجود داشته و تبادل هیات‌ها بین دو کشوری که دارای رابطه سیاسی  هستند، امری معمول و معقول است. ما در حال حاضر با یمن دارای رابطه دیپلماتیک هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بهانه جویی  در این خصوص را کمک کننده ندانست و گفت: بهترین گزینه این است که گروه‌های یمنی بنشینند و مسائل و مشکلات را حل کنند و تعیین پیش شرط کمکی به این روند نمی‌کند.

*صحنه ورزش صحنه‌ای نیست که درگیر موضوعات سیاسی شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص انگشت نگاری و اسکن چشم از تیم‌های فوتبال ایران در عربستان اظهار داشت: نماینده ایران در جده اقداماتی را در این خصوص صورت داده و موضوع را با نهادهای مسئول صورت داده و نقطه نظرات و نگرانی خود را نسبت به این موضوع از کانال‌های سیاسی اعلام کرده است.

به گفته وی این کار پسندیده‌ای نبود و صحنه ورزش صحنه‌ای نیست که درگیر موضوعات سیاسی شود.

*هنوز جدول زمان‌بندی شده‌ای برای حضور وزرا نداریم

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 در هفته‌های آتی تنظیم شده است؟ گفت: هنوز برنامه‌ای برای دیدار وزرا تنظیم نشده و مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود و هنوز جدول زمان‌بندی شده‌ای برای حضور وزرا نداریم.

* تکذیب ادعای مقامات بحرینی‌

خبرنگار فارس در خصوص اخبار منتشر شده به نقل از مقامات بحرینی در خصوص دستگیری یک هسته خرابکاری مرتبط با ایران در بحرین سوال کرد که افخم در این باره تصریح کرد: ما این موضوع را مردود می‌دانیم و این اتهامی است که وارد شده و کاملا مردود است و چنین ادعاهایی پذیرفته نیست.

افخم اضافه کرد: مسائل بحرین نبایستی امنیتی نگاه شود و بایستی راه‌حل‌های مسالمت‌جویانه مدنظر قرار گیرد و فرافکنی در این خصوص کمک‌کننده نیست.

به گفته وی رویکردهای امنیتی برای حل این مسئله کمک‌کننده نمی‌باشد.

*زودهنگام است که در خصوص تمدید صحبت کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای پس از 10 تیر، خاطرنشان کرد: زودهنگام است که در خصوص تمدید صحبت کنیم. طرف‌ها تلاش دارند تا از زمان‌بندی باقی‌ مانده به بهترین نحو استفاده کنند. ما خواهان توافق خوب و عادلانه هستیم و محدودیت زمان بحثی نیست که توافق خوب را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه طرح زیاده‌خواهی‌ها در حین مذاکرات را کمک کننده ندانست.

*سرنوشت مردم سوریه بایستی به دست خودشان تعیین شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بحران سوریه به آموزش نظامی معارضان اشاره کرد و افزود: آموزش نظامی معارضان آثار و تبعات بسیار ناگواری در منطقه داشت و باعث گسترش گروه‌های تروریستی شد و یکی از علل افزایش فعالیت این گروه‌ها، همین آموزش‌ها بود.

افخم با ذکر این نکته که متأسفانه این راهبرد اشتباه ادامه دارد، عنوان کرد: ما همواره اعلام کردیم که دخالت خارجی در سوریه مانعی بر سر راهکار نظامی است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مناسبات راهبردی ایران با سوریه، خاطرنشان کرد:بر همین اساس ما به دنبال راهکار سیاسی برای حل موضوع سوریه هستیم و معتقدیم بایستی به خواست ملت سوریه توجه شود و گفت‌وگوهای گروه‌های سوری برگزار شود.

وی راهکارهای تروریستی و کشتار مردم بیگناه سوریه را کمک کننده ندانست و افزود: سرنوشت مردم سوریه بایستی به دست خودشان تعیین شود.

افخم با اشاره به فرافکنی‌هایی که صورت می‌گیرد، اظهار داشت: طرح موضوعاتی چون حضور دوستان سوریه از جمله ایران در این کشور را بی‌اساس است. ملت و دولت سوریه توان مقاومت را داشتند و معتقدیم حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان بایستی مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی کمک کننده به این روند نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کمک‌های ایران به سوریه را در حد کمک‌های انسانی برشمرد و افزود: طرح موضوعاتی مبنی بر دخالت نظامی ایران در راستای فرافکنی است و می‌خواهند مسیر حل سیاسی موضوع سوریه را با مشکل مواجه کنند.

*مصونیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها

خبرنگاری با اشاره به اوضاع کنونی در یمن و حمله به نزدیکی سفارت ایران در صنعا از افخم در خصوص راهکارهای جمهوری اسلامی برای حفظ جان دیپلمات‌هایش در صنعا سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما تدابیر و دستورالعمل‌هایی را در این خصوص داشتیم که دقیقا اجرا می‌شود. پس از حمله هوایی نزدیک سفارت ایران، یادداشت اعتراضی دادیم و کاردار عربستان احضار شد و علاوه بر آن به شورای امنیت نیز در این خصوص گزارشی ارائه شد تا این شورا اقدامات لازم را برای جلوگیری از عدم تکرار این حملات به کار گیرد.

به گفته وی مصونیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا آسیبی به این محل‌ها وارد نشود.

*اخیرا 13 نفر از زندانیان مرتبط با تحریم در کشورهای مختلف آزاد شدند

وی در خصوص 9 ایرانی زندانی در آمریکا که به خاطر تحریم‌ها در بازداشت به سر می‌برند نیز، گفت: بخش کنسولی و حوزه ایرانیان وزارت خارجه این موضوع را دنبال می‌کند و با اقداماتی که صورت گرفته اخیرا 13 نفر از زندانیان مرتبط با تحریم در کشورهای مختلف آزاد شدند و این موضوع به صورت جدی دنبال می شود و در همه فرصت‌ها این موضوع دنبال می‌شود تا ایرانی‌هایی که با ادعاهای واهی دستگیر شده‌اند حقوق‌شان رسیدگی و آزاد شوند.

سخنگوی وزارت خارجه تحریم را ضدانسانی، نامشروع و غیرقانونی برشمرد و افزود: دستگیری این افراد نیز غیرقانونی و غیرمشروع است و امیدواریم با پیگیری‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد این افراد در اولین زمان آزاد شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تمدید تداوم فعالیت هیأت ناظر بر تحریم‌های ایران در شورای امنیت تا ژوئیه 2016 نیز، گفت: فعالیت این کمیته تمدید شده است. ما تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرمشروع می‌دانیم.

افخم اضافه کرد: چنانچه توافقی صورت گیرد، موضوع تحریم‌ها و سازوکارها و ابزار مرتبط با آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و سرنوشت این سازوکارها در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشخص می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تحریم را ابزاری ناکارآمد خواند که فرسودگی آن به روشنی شناخته شده و افزود: ناکارآمدی و سیاسی بودن این حربه به تدریج برای طرف‌ها روشن می‌شود و امیدواریم در سازوکارهایی که صورت می‌گیرد مسئله تحریم و تأثیرات آن به صورت صریح مشخص شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سنگ‌اندازی‌های کنگره آمریکا در مسیر توافق جامع اظهار داشت: برای ما تعهدات دولت آمریکا مورد توجه است و اینکه چگونه مسائل داخلی خود را حل می‌کنند مربوط به چارچوب‌های داخلی خودشان است.

* یک رژیم کودک کش هیچ جای حمایتی ندارد

مخالفت فرانسه با تحریم رژیم صهیونیستی سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که افخم در این باره گفت: امیدواریم جامعه جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی به صورت روشن و واقع‌بینانه نگاه کنند.

افخم تصریح کرد: یک رژیم کودک کش هیچ جای حمایتی ندارد.

* تصویب پروتکل الحاقی در دست مجلس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند. دو کشور دارای ظرفیت بسیار زیادی برای همکاری هستند و بخش‌های زیادی از این تفاهم‌نامه تقریبا روشن شده و تا نهایی شدن آن راهی نمانده و چنانچه مسیر باقیمانده طی شود شاهد دوره جدیدی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که مذاکره کنندگان ایرانی همه تلاش خود را صورت می‌دهند تا راهکارهایی تنظیم شود که موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) پایان یابد.

افخم در خصوص پروتکل الحاقی نیز، گفت: تصویب و اجرای پروتکل الحاقی با تصمیم مجلس است و ما همواره گفته‌ایم که تا همه موضوعات روشن و قطعی نشود و پیرامون آن توافقی صورت نگیرد هیچ موضوعی مورد توافق قرار نخواهد گرفت. دولت متناسب با وظایفی که دارد در هماهنگی کامل با مجلس عمل می‌کند.

افخم اقدام بانکی‌مون در ممانعت از گنجاندن نام رژیم صهیونیستی در فهرست ناقضان حقوق کودک را مایه تأسف برشمرد و افزود: متأسفیم که پس از حمله رژیم صهیونیستی به غزه که بیشترین قربانیان آن کودکان بودند، و این اقدام که همه جامعه جهانی را متأثر کرد، چنین اقدامی از سوی دبیرکل سازمان ملل صورت می‌گیرد.

وی افزود: خوب بود که سازمان ملل نیز همراهی می‌کرد. چنین مواضعی به طور غیرمسقتیم مجوزی بر ادامه کشتار غیرنظامیان و تداوم کشتار کودکان است.

* انتخابات ترکیه

خبرنگار دیگری با اشاره به انتخابات مجلس در ترکیه موضع جمهوری اسلامی را در خصوص رابطه سه‌جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه سوال کرد که افخم گفت: رابطه سه‌جانبه سه کشور بر مبنای اراده سیاسی آنها شکل گرفته و در آینده نیز ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به انتخابات ترکیه که در فضایی آرام و بانشاط برگزار شد، خاطرنشان کرد: این انتخابات نشان داد که مردم ترکیه نسبت به سرنوشت و حضور خود و تعیین نمایندگان‌شان اهتمام ویژه‌ای دارند و همکاری‌های خوب ایران و ترکیه در آینده نیز ادامه می یابد. همانگونه که در گذشته در ابعاد دوجانبه در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شاهد توسعه روابط بودیم امیدواریم این روند به خوبی ادامه یابد.

خبرنگاری هم در خصوص سرنوشت کردها در ترکیه با توجه به کسب کرسی در پارلمان این کشور سوال کرد که افخم گفت: این موضوع در چارچوب مسائل داخلی ترکیه است و امیدواریم همه گروه‌های ترک با هم همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری روابط خوب ایران و ترکیه را رو به توسعه برشمرد و افزود: امیدواریم این روابط خوب ادامه یابد.

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص نزدیک شدن داعش به مرزهای ایران نیز، گفت: نمی‌دانم گزارش‌های شما از کجا می‌آید. مراکزی که این مسائل را رصد می‌کنند چنین چیزی را اعلام نکردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن خاطرنشان کرد: مسئول دریافت کمک‌ها نهادهای مربوط در سازمان ملل هستند و کلیه کشورها برای ارسال کمک‌هایشان با سازمان ملل و صلیب سرخ مرتبط می باشند و امیدواریم در روند ارسال کمک‌ها مانع‌تراشی صورت نگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    چه عجب
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    زائران مشهد چی شد؟
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    یعنی همه مملکت شده نتیجه مذاکره و مذاکره نتیجه و بالعکس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس