سرعت نهایی نسل جدید شناورهای تندرو آمریکایی 45 نات یا حدودا 85 کیلومتر بر ساعت است که امکان نصب انواع نارنجک اندازهای 40 میلی متری و مسلسل های سنگین نیز بر روی این قایق موجود دارند. هر فروند از این قایق ها در حدود 15 میلیون دلار قیمت دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سخنان مهم سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که روز سه شنبه در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد، بار دیگر توان بالای شناورهای تندروی کشورمان در مقابله با هرگونه تهدید و حفاظت از منافع و مرزهای کشورمان را عیان کرد.

فرمانده ندسا در این همایش اعلام کرد که تولید شناورهای تندرو با سرعت 80 نات و مسلح به موشک هایی با برد 100 کیلومتر توسط متخصصان دفاعی کشورمان، آغاز و شناوری تندرو با سرعت 110 نات نیز آزمایش شده است.
 
مقایسه و تطبیق این اطلاعات، نشان می دهد رسیدن به این سرعت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان تنها نیروی مسلح در جهان معرفی خواهد کرد که چنین شناورهای رزمی پر سرعت را در اختیار دارد.

با توجه به اینکه تعدادی از ارتش ها و صنایع دفاعی مهم در جهان تاکنون دست به طراحی و ساخت شناورهای پر سرعت برای مقاصدی مثل گشت در آبهای ساحلی و حملات برق آسا زده اند، به برخی از این شناورها اشاره ای خواهیم داشت تا این اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح کشورمان، بهتر عیان شود.

شناور مارک 6

شناورهای تندرو مارک 6 جدیدترین شناور تندرو برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود که اخیرا ساخته شده و یکی از مناطق اصلی که برای عملیات آن در نظر گرفته شده است خلیج فارس است. این شناور توسط شرکت آمریکایی "SAFE Boats International " طراحی و ساخته شده است. این شناور 65 تن وزن داشته، طول آن 25 متر و عرض آن 6.7 متر است.

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس
شناور مارک 6 در آبهای خلیج فارس

این شناور می تواند تا 18 نفر را با خود حمل کرده و سلاح اصلی آن 2 قبضه توپ 25 میلی متری است. سرعت نهایی این شناور آمریکایی 45 نات یا حدودا 85 کیلومتر بر ساعت است. امکان نصب انواع نارنجک اندازهای 40 میلی متری و مسلسل های سنگین نیز بر روی این قایق موجود است. هر فروند از این قایق ها در حدود 15 میلیون دلار قیمت دارد.

CB 90

شناور بعدی در لیست ما ساخت شرکت سوئدی  Dockstavarvet بوده و یکی از موفق ترین شناورهای رزمی در بازار صادرات به حساب می آید. CB90 به غیر از نیروی دریایی سوئد به یونان، مالزی، نروژ، برزیل، مکزیک و حتی آمریکا نیز صادر شده است. این شناور 20 تنی در حدود 16 متر طول و 4 متر عرض داشته و قابلیت حمل 18 نیروی مسلح را دارد. این شناور قابلیت حمل 3 مسلسل سنگین، یک نارنجک انداز و مین های دریایی دارد.

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس

CB 90 از دو موتور دیزل ساخت شرکت اسکانیا بهره می برد که سرعتی در حدود 40 نات یعنی حدود 74 کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می کند. قدرت مانور بالا در سرعت های زیاد و در فضاهای تنگ از جمله نکات برجسته این شناور سوئدی محسوب می شود.

کلاس MANTA

شناور بعدی ما محصول شرکت SUNCRAFT سنگاپور است که به عنوان کلاس MANTA شناخته شده و برای بحث مبارزه با تروریسم، کنترل خطوط ساحلی و مبارزه با قاچاق دریایی نیز به کار می رود. اخیرا نیروی دریایی نیجریه نیز این قایق ها را خریداری کرده است.

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس

این قایق که با استفاده از بدنه آلومنیومی ساخته شده است می تواند تا سرعت 50 نات یعنی حدود 92 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این شناور سرعتی از 2 موتور هر کدام به قدرت 1200 اسب بخار ساخت شرکت MAN آلمان بهره برده و می تواند تا 6 نفر را با خود حمل کند.

کلاس Colombo

اما یکی از سریع ترین قایق های تندروی رزمی جهان کلاس Colombo است که توسط صنایع دریایی سریلانکا با کمک شرکت های معتبر و عظیم ژاپنی در سه گونه مختلف ساخته شده است. این شناور برای نیروی دریایی سریلانکا و برای مبارزه با گروه ببرهای تامیل ساخته شد و در تایپ 3 می تواند با حمل 15 نفر به سرعت 53 نات یعنی حدود 98 کیلومتر در ساعت برسد.

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس

این شناور دارای یک بدنه تمام آلومنیومی بوده و از دو موتور آلمانی به قدرت 1630 وات برای هر کدام بهره می برد. بر روی این قایق یک قبضه توپ 20 میلی متری نیز نصب شده است. از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی آن می توان به مسلسل های پی کا ام و نارنجک انداز نیز اشاره کرد.

وزن این شناور 56 تن، طول آن 24 متر و عرض آن بیش از 5 متر است. این شناور به کشور مالدیو هم صادر شده است.

سرعت دو برابری شناورهای موشک انداز سپاه

با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو در این کلاس متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود 50 نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما شناور سپاه که قرار است تا پایان امسال به تولید برسد و سرعتی در حدود 148 کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد 100 کیلومتری نیز مسلح شده است.

این نسل جدید شناور با ورود به خدمت تمامی هم کلاس های جهانی خود را چه در بحث سرعت و چه در بحث قدرت آتش با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت. از سوی دیگر، سپاه قایقی تندرو با سرعت 203 کیلومتر بر ساعت یا 110 نات را آزمایش کرده است که بدون شک سریعترین شناور نظامی جهان با فاصله چند برابری از رقبا خواهد بود.

آنچه که از اظهارات سردار فدوی می توان برداشت کرد این است که جمهوری اسلامی ایران با رسیدن به این سرعت در بحث شناورهای سطحی، در حوزه های مهم و گلوگاههای حساسی مثل مواد و طراحی بدنه و پیشرانه دست به یک تحول انقلابی زده است که می تواند تا سالها، برتری قاطع ایران در نبردهای دریایی منطقه خلیج فارس را تضمین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 18
  • محمد ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    26 4
    احسنت باریک الله خدا توفیق به همه ی بچه های نیروی مسلح که دارند خدمت می کنند عطا فرمایید ان شاالله
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    25 4
    پاینده باد پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    18 18
    برید گمشید همتون شما اگه مرد بودید میزدید توی دهن عربستان کثیف توی ماجرای جده و کشتی و هواپیمایی ایرانی ما رو سنگ روی یخ کرد
  • صدرا ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    9 4
    زنده باد شیر مردان نگهبان خلیج فارس. مخصوصا یگان تکاوری اباعبدا... نیروهای ویژه سپاه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 2
    بعضی خبرگزاری ها سرعت 120 نات رو ذکر کردند
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    6 1
    آفرین به فرزندان ایران زمین
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    6 2
    افرین بر شما که مایه افتخار و امنیت ملت ایران هستید.
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    17 6
    درسته شناورهای سپاه سرعتشون زیاده اما مثل پر کاه میمونن
  • مجید ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    9 6
    یعنی آخرش به چیزی رسیدی که میخواستی بگی که همه لنج دارن فقط ما علم و دانش روز داریم !
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 2
    الله اکبر
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    11 6
    درسته که سرعت عامل مهمیه اما با توجه به نوساناتات شدید سطحی در دریا و تکانهای شدید در قایقها عملا استفاده از راکت اندازها رو بی اثر میکنه چون دقت در هدف گیری بشدت کاسته شده و بیشتر مهمات شلیک شده هدر میروند. همین امر در صورت حرکت انبوهی از قایقیها بويژه اگر توسط سلاحهای با نواخت بسیار بالا و لیزری و یا حتی در صورت حمله توسط هلیکوپترهای دشمن ممکنه همین موضوع باعث هدف قراردادن ناواسته نیروهای خودی بشه. اما گر بجای راکتهای بدون کنترل از موشکهای کوچک با کنترل لیزری یا راداری استفاده بشه اونوقت میشه گفت حرفی برای گفتن دارن. باید دانست که قایق تندرو بدون تسلیحات مناسب فقط بدرد مسابق میخوره که من فکر نمیکنم که دشمن در مسابقه دوستانه ای بخواد با کشور وارد بشه مگر مسابقه مرگبار و تهاجمی که نیازمند توان همتراز یا ناهمتراز ولی موثر باشه.
  • مهدی ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    11 14
    من که میگم دروغه اگه راست بود حداقل یه عکس ازش میزاشتین تا ما هم باورمون بشه
  • كريمي ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 6
    با كمي تغيير در طراحي ميتوان در تلاطم كم به سرعت سيصد كيلومتر در ساعت هم رسيد
  • rooha ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 0
    سلام. خب عزیزم مثل بقیه که دونه دونه توضیحات مفصل همراه با سلاح های نصب شده و قابل نصب را گفتی این چندتا قایق ایرانی رو هم دونه دونه توضیح می دادی تا همه بدونن چه قابلیت هایی داره. نه اینکه فقط بگی سرعت بالای 200 km/h داره که خواننده در ادامه تو ذهن خودش بگه با قابلیت حمل 4 نفر و همراه داشتن سلاح فوق پیشرفته کلاشینکف و... دقت کن مشرق جان. یا تحلیل نزن یا کامل بزن و مارو از مزان اتهام خارج کن. که یکوقت نگن ایران هیچی نداره و فقط تبلیغاته و اگه جنگ بشه در کمتر از یک روز همه چیشو می زنن. یا علی
  • محمد ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 4
    عزیز دل وقتی نوشته روی اون موشک انداز با برد 100 کیلومتر است قطعا وضعیتش از توپ 25 میلیمتری بهتره!
  • omid ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 5
    عزيزم قبلا اطلاعات قايقها را گذاشته بودن. تلويزيون هم چند ماه پيش يك برنامه جالب گذاشت. بنظرم نبايد خيلي اظهار اطلاعات كرد. گاهي مخفي نگهداشتن، باعث رعب و عظمت بيشتر ميشه. بايد به خدا توكل داشت. اينها همه وسيله هستند كه به همت فرزندان دلير اين كشور با تكيه بر تاريخ دلاوريها و شهداي عزيزمان ساخته شده است. اميدوارم هيچوقت جنگي براي كشورمان تحميل نشه. اما اگر خداي ناكرده چنين غلطي از دشمنان سر بزنه، بدونيد كه ديگه نميذاريم از قافله امام و شهدا جا بمونيم!
  • پیمان ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 4
    نمیگم ما پیشرفتی نکردیم چرا,ماهم پیشرفت داشتیم ولی مگه میشه آمریکا دست رو دست بزاره.مسلمأ هراندازه ای که ماپیشرفت کتیم اونها چندپله ازما بالاترن ولی مثل مانیستن که پیشرفتاشونو و سلاحهاشونو تو بوق و کرنا کننووهمه جا جاربزنن که ما اینو ساختیم و انو...داریم. پیشرفتهای نظامی و ادوات جنگی همیشه در دولتها یک سری مسایل مخفیه.همونطوری که ماهم یه چیزایی داریم که بروز نمیدیم.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 1
    والمدبرات امرا- انشا الله به موقع تودهن دشمنان شیعه در عربستان هم خواهیم زد.
  • مجتبی ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    داداش میدونم ناراحتی هممون ناراحتیم...ولی حتما یه مصلحتی بوده که ما خبر نداریم...همین سردار فدوی گفتن تا آخر پای عهدشون با امام خمینی هستن (عهد با امام چی بود؟ آزادی مکه، امام میگه کینه هاتونو نگه دارین تا یه روزی انتقام جنایات و بی حرمتی هاشونو بدین "صحیفه امام")
  • msg13 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 2
    چه ربطي داشته!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 6
    سرعت مهم نیست
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 1
    فعلا باید صبر کرد ان الله مع الصابرین وقت عملیات هم نزدیکه ان شاءالله
  • علیرضا ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 0
    این قایقهای تندرو چیزهای به درد بخوری برای جنگ تو خلیج فارس هست باید آماده باشیم یک زمانی دوره قاجارها همین انگلیسی ها سواحلمان را در خلیج فارس اشغال کردند این یانکی ها آرزو دارن ایران مثل همون زمان باشه
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 0
    امیدوارم در حلقه صالحین سپاه انگلهای سیاه نفوذ نکنند و این شجره طیبه بتواند رسالت جهانی خود را که آزادی بشریت از دست شیاطین است، بخوبی اجرا کند، ان شاالله.
  • عباس ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 1
    به قران قسم من سر قضیه کشتی خیلی بهم ریختم... انتظار برنامه ریزی و عملکرد بهتری داشتم ..سر خورده شدم
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 1
    عملکرد مطلوب این قایق ها را در مانور علیه ماکت یونولیتی ناو هواپیما بر آمریکادیدیم!!! چرا موجب استهزاء دیگران میخواهید بشید؟
  • صلواتی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • آسمان ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 2
    واقعا باعث افتخاره اما یه سوال ما که می توانیم آمریکا رو با اختلاف فاحش توی سرعت قایق ها مغلوب کنیم چرا نمی تونیم یه ماشین خوب طراحی کنیم ، چرا نمی تونیم یه پلت فرم ساده طراحی کنیم، چرا انقدر باید سالانه کشته بدیم توی رانندگیا،
  • امیر ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 3
    این شناورها که نشون دادید همشون روبسته و دارای کابین هستن که حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر خدمه دارن. تقریبا مثل یک کشتی جنگی کوچیک میمونن. برای همین هم وزنشون بالاست و سرعتشون نسبتا کم البته دقت آتیش و هدف گیری هم باید خوب باشه اما شناورهای ایران همه روباز مثل قایق موتوری یا مسابقه ای هستن که حداکثر ۲ تا ۳ نفر خدمه دارن. برای همین هم به سرعت بالایی میرسن که با این سرعت به نظر من فقط و فقط بدرد انتحاری میخورن و الا با چنین سرعت بالا و وزن پایین بهیچ عنوان نمیشه چیزی رو هدف قرار داد.
  • علیا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    اولن آقای ناشناس. بهتره بگی دشمنان اسلام در عربستان. بحث رو مذهبی نکن. ناشناس اول. عزیزم کجای اسلام به ما اجازه ی این چیزی که شما میخوای رو داده؟
  • ایمان ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 3
    واقعا بعضی ها چقدر احمق هستند و از خدا دور؛ داره میگه (مگه )میشه از آمریکا بالاتر باشیم واقعا متاسفم که چنین کسایی در این کشور زندگی میکنند انقدر خودباخته است که حتی فکر شم براش سخته که ما تو بعضی از حوزه ها از آمریکا جلوتر باشیم
  • علیا ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    5 0
    مثل پر کاه میمونند که میتونند موشک کروز برد 100 کیلومتر شلیک کنند. اما شناورهای اونا مثل کوه استوار هستند که نهایتش یه توپ 25 میلیمتری و نارنجک انداز حمل کنند.
  • علیا ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 0
    ببین دوست خوبم. وقتی میگند میتونه در سرعت بالا موشک کروزی با برد 100 کیلومتر شلیک کنه خیلی حرف بزرگیه. توانایی حمل موشک خودش نیاز به تعادل بسیار بالا در سرعت های بالا داره. در ضمن این رو هم در نظر بگیر که یه موشک دوش پرتاب رو پرتاب نمیکنه. بلکه یه موشک با برد 100 کیلومتر که حداقل بالاتر از 2 متر طول و 30 سانت یا بیشتر قطر خواهد داشت و اثر شلیکش میتونه یه قایق معمولی رو کاملا بی تعادل کنه. قایق های مسابقه ای زیادی با سرعت هایی حتی تا 300 کیلومتر بر ساعت هم داریم. یعنی مثلا 140 نات. اما مهم اینه که اونها قابلیت حمل ادوات زرهی و شلیک موشک رو ندارند. همین الانشم قایق های آمریکایی نمیتونند موشک شلیک کنند.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 0
    افرین به مهندسین مومن و اعتقادی سپاه
  • علیا ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 0
    قایق تند روی ذوالفقار با 15 تن وزن و 52 نات سرعت و دو تیربار سنین و موشک کوثر با برد 30 کیلومتر مربوط به سال 1380 قایق تند روی آذرخش با 20 تن وزن 50 نات سرعت و تیر بار سنگین و راکت انداز 16 تایی لوله بلند مربو به سال 1390 قایق تند روی سراج با دو تیر بار سنگین و موشک انداز 107 میلیمتری 11 لوله و توانایی حمل و شلیک اژدر با سرعت بیشتر از 70 نات مربوط به سال 1390 قايق تندرو آي-پي-اس-18 با وزن 25 تن و حمل و شلیک اژدر و راکت و تیربار سنگین و موشک کوثر و سرعت 56 نات شناور یا مهدی با توانایی حمل 20 تن وزن 50 نات سرعت و بدون سرنشین و توانایی حمل 3 راکت و رادار گریز. مربوط به سال 1393 اینا تولید انبوه شدند و تحویل هم شدند. حتی عکس های داخل کابینشون هم موجوده با ریز جزییات و توانایی هاشون. نکنه این ها هم دروغ هستند؟
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    دوست عزیز سرعت و تحرک پذیری یکی از مهمترین مسائل در کلیه تجهیزات نظامی است و شلیک در حال حرکت حتی در تانکها نیز تنها زمانی امکان پذیر است که 1- برای این کار تجهیز شده باشند 2 سرعت پائین باشد. در واقع سرعت مورد نظر برای رسطدن سریعتر به میدان رزم و گریز از اتش دشمن است نه شلیک حین رزم . قطعا با توجه به وجود متخصصین تحصیلکره و نیروهای رزمی میدانی که تجارب بیش از سی سال خود در رزم دریا را پشتوانه دارند به این گونه مسائل دقت و توجه میشود . یا علی
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    شناور ذوالفقار را ببین بعد بگو اخوی
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    الان شما مطلب رو خوندی دیگه ؟ باس به شما بگم که قایق های تندرو سپاه در رزمایش اخیر با همان سرعت بالا اقدام به شلیک موشک 100 کیلومتری کردند و تماما به هدف برخورد کرد
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 1
    چشه کورت رو باز کنی میبینی تا حالا چند بار تو رزمایش های دریایی سپاه شرکت داشته اند.
  • رحیم کمالی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 1
    داداش . اول به ارتفاع یک ناو هواپیمابر امریکایی نگاه کن بعد بگو موشکشون خطا میره ، به هدف نمیخوره و ... با ارتفاعی که ناوهواپیما بر داره از هرجایی بزنی میخوره به هدف . بیشتر رزم ناوهاشون هم همینجوریه .
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اقا ما میتونیم موشک طراحی کنیم.چیکار باید بکنیم.تا تهرانم هزار کیلومتر فاصله داربم
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    نمیشه یک خودروی هم بسازن بدن به مرزداران کشور اینقدر توی کمین اشرار تلفات ندهند؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 2
    استراتژی امریکا بر اساس قایقهای تندرو نیست وگرنه مسابقات قایقرانی redbull که در امریکا بر گزار میشه بعضی قایقها به سرعت 200 کیلومتر هم میرسند.
  • armagedon ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ماشاا... حزب ا...
  • armagedon ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خودتو کنترل کن عمو شب درازو قلندر بیدار نترس به غلط کردن میفتن صبر داشته باش
  • محسن از اصفهان ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 0
    به دلیل حضور افرادی سود جو در سیستم خودرو سازی ما که با ایجاد بازار انحصاری به بهانه حمایت از تولید داخل مانع پیشرفت در این زمینه شده اند. این افراد هم در تولیدات داخلی سهام دار هستند و هم در واردات خودرو جزء بزرگترین ها می باشند. در صنایع دفاع به دلیل نبود (یا کم بودن) قدرت این افراد و همچنین نبود زمینه های دلالی اعمال نفوذ کمتری از این اشخاص دیده می شود در نتیجه به تولیدات داخلی و نخبگان داخلی بیشتر بها داده می شود.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    بابا چرا دعوا میکنید؟ حالا دیگه ۳۰ سال پیش نیست که بری پشت موشک انداز و با چشم هدف بگیری... و نگران باشی که به هدف نخوره حالا یه دونه مختصات نقطه ی مورد نظرو بااستفاده از ماهواره و ... میگیرن و میدن توو سیستم موشک انداز. سیستمم قفل میکنه رو هدف... والسلام
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    عزیزم اینها در سواحل نیلگون خلیج فارس هستند شما در سواحل کثیف انتالیا به دنبالش میگردی؟ خوب معلومه که اونجا نیست به جای سواحل ترکیه یه سری به سواحل خودمون بزنید حتما میبینید
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 3
    بابا یک جنگنده اف 15 عربستان تمام قایق رو می شوره می بره تا کی می خواهیم از تاکتیک بزن و در رو استفاده کنیم؟؟ اقتدار ما الان باید به دو تا قایق وابسته باشه که اصلش از انگلیس و آفریقاجنوبی وارد کردیم؟؟ ساخت همچین قایق هایی برای اونا هم کاری نداره دارن پهپاد 6 ماخ می سازن می دونی یعنی چی؟؟؟
  • amin ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 1
    ما هم مثل تو ناراحتیم ولی گاهی بعضی سیاستها باعث اینجور اتفاقات میشه.انشاالله اون روزی که عربستان درست حسابی ادب کنیم دور نیست
  • amin ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    شما وزن کردی؟؟
  • amin ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    عزیزم همه رو با خودت مقایسه نکن.هستن تو این کشور جوانانی که بدون هیچ گونه نظری به امریکایی تنها با توکل به خدا و دانش خودشون این دستاوردها رو بدست اوردن و میاورند
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    فرمانده نیروهای نظامی آقاست ولی کارخانه های خودروسازی زیرنظر دولتها بودن و به همین خاطر پیشرفتی در خودروسازی نکردیم.
  • محمد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    توی خبر نگفت قایق جدید که با سرعت 140 کیلومتر حرکت میکنه راکت شلیک میکنه بلکه موشک شلیک مکنه وفرق این دو اینه که راکت قابل هدایت نیست اما موشکی که برد 100 کیلومترداره قطعا بایدهدایت پذیر باشه
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اگر این قایقها بدرد میخورد حتما اونا قبل از شما بهترشو ساخته بودن؟!؟ 200 کیلومتر سرعت در برابر گلوله و موشکی که چند برابر صوت سرلت داره یعنی چی؟؟
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خدمت همه دوستانی که لطف کردن و توضیخاتی رو بنده کوشزد کردن. خدمت همگی شما عارضم که: ۱. هدف بنده بی ارزش کردن این دستاوردها نبوده و نیست. ۲. منکر اینکه برخی از قایقها توانایی شلیک تعدادی محدود موشک رو دارم هم نیستم. ۳. امیدوارم همگی بپذیریم که اکثریت قایقهای تندرو فعلی فاقد چنین توانی هستند و فقط به راکت اندازهای بدون کنترل شبیه مینی کاتیوشا مسلحن که این برای عملیاتی آب خاکی خیلی خوبه و حتی در برخی درگیریهای دریایی هم مناسبه اما نه برای جنگی که مد نظر شماست. ۴. فیلمهای عملکرد این قایقها رو که نشون دادن یه مروری بکنید و متوجه میشید که درصد زیادی از این شلیکها بخ خطا رفتن. تازه این در شرایطی بود که آتش متقابل دشمن وجود نداشت. در هنگام آتش متقابل دشمن تعداد زیاد این قایقها در نزدیکی هم احتمال اصابت اونها رو بالا میبره مخصوصا وقتی قایق بخواد مانور رهایی از تحت اصابت قرار گرفتن یا فرار رو هم بده. با توجه با اینکه در شرایط ضروری و کوتاه احتمال کنترل رلدرای و اطلاع رسانی این همه قایق برای عدم تصادم و در مسیر شلیک هم قرار نگرفتن زیاد میشه بنابر این باید سعی بشه تا بیشتر قایقها به موشک ولو کوتاه برد مجهز بشن تا نه تنها بتونن دورایستایی و پراکندگی بهتری داشته باشن بلکه اگه یه شلیک بکنن همون شلیک به هدف بخوره. نه اینکه صد تا شلیک بشه ۵۰ تا به هدف بخوره تازه مبور هم باشن باری این تعداد برخورد خیلی نزدیک بشن و تو مسیر هم هم قرار بگیرن. ۶. هدف بنده پیشنهاد برای ارتقاع بود نه بهانه گیری برای تحقیر! یا علی!
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    صنعت خودرو بیشتر یک پدیده اجتماعی و تابع بازاره. بازار ما اصلا سالم نیست. مسئله خیلی فنی نیست.
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    کور بشه هر کی نمیتونه ببینه
  • دارا ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    من هم با حرف شما موافقم ولی اینجا فقط دریا رو با دریا قیاس کن و قایق رو با قایق... اینجا منظور همینه و بعد سرفرصت میتوان هواپیما رو با هواپیما قیاس کرد... البته نظر شما هم محترمه و هم صحیح ولی بحث دریافت اطلاعاتی از قایق های تندرو سپاه بود که در این متن توضیح داده شد.
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    نمیدونم یعنی شما واقعا اینقدر از قدرت تکنولوژی ناوهای امریکایی بی اطلاع هستی!!!!! یبا نه و.اقعا ادم ساده ای تشریف داری.... اخوی دنیا با سال 58 خیلی فرق کرده! امریکا هم عراق نبیست.... همون امریکا ارتش عراق رو که هشت سال باهاش جنگیدیم تو چند هفته باطل کرد!
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    چرا گودرز رو به شقایق ربط میدی؟ نظامی زیر نظر رهبری هست اما ماشین سازی زیر نظر دولتها
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    عربستان عجب بی عرضه هست با این که از نظر تجهیزات بسیار در دنیا پیشرفته هست ولی از ارتش های ضعیف دنیاست.
  • دارا ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ اینجا چقدر کارشناس نظامی داره ما خودمون نمیدونستیم!!!! خخخخخخخخخخخ
  • علیا ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    ناشناس 03:05 درسته آمریکا خیلی تجهیزات خوبی داره و به روز ترین تجهیزات رو داره. اما خودت یه بار نوشته ی خودت رو بخون. تو ارتش تا دندون مسلح صدام که تمام دنیا پشتش وایساده بودند رو با ارتش 10 سال قبل عراق که سرباز هم نداشت و جنگنده هاش رو از ترس زیر خروار ها خاک مخفی کرده بود تا زده نشند مقایسه میکنی؟ ارتش 30 سال قبل ما که روزهای اولش ساختار نداشت و گروهبان ساده توی ستاد نیروی زمینی به حرف فرمانده نیروی زمینی گوش نداد بدون احترام رفت و تمام تجهیزاتش بعد چند ماه فرسوده شدند و دنیا تحریمش کرد رو با ارتش و سپاه الان مقایسه میکنی؟ یه خورده دو طرفه به قضیه نگاه کن
  • سروش ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    ناشناس۱۸:۰۴اولا عربستان اف۱۵دارد که ماموریتش اصلا مقابله با قایق ها نیست ثانیا ایران هم همانطور که قایق تندرو را ساخت پهپاد پرسرعت را میسازد مخصوصا که نقطه قوت سپاه پهپاد وموشک است ثالثا عربستان عددی نیست کهپپای انهارا وسط میاری درحمله بهدعدن دیدیمپچگونه یک کشتی شان را مجاهدان تصرف کردند
  • سروش ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    ناشناس۱۸:۰۴اولا عربستان اف۱۵دارد که ماموریتش اصلا مقابله با قایق ها نیست ثانیا ایران هم همانطور که قایق تندرو را ساخت پهپاد پرسرعت را میسازد مخصوصا که نقطه قوت سپاه پهپاد وموشک است ثالثا عربستان عددی نیست که پای انهارا وسط میاری درحمله بهدعدن دیدیمپچگونه یک کشتی شان را مجاهدان تصرف کردند
  • رزمنده 8سال دفاع مقدس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 1
    یادم هست درزمان جنگ همه نگاهها به نیروی ایمان بچه ها بود اماالان نگاهها را به موشک ناو وسرعت قایقها معطوف میدارند
  • وطننی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    امریکایی ها خودشون ب کارای این قایق ها اعتراف کردن برید رزمایش های امریکا رو مطالعه کنید متوجه میشید
  • ناشناس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    اگر این سلاح ها قابلیت نداشت خود امریکا یها اعتراف نمی کردن که در مقابل این قایقهای تندور ایران در رویارویی نظامی کم می اورند.
  • ناشناس ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    سلام خدمت همه خواهر وبرادرای باغیرتم .مهم نیست ما چی داریم و آمریکا چی داره مهم اینه که اگه کسی بخواد چپ به کشورمون نگاه کنه و بخواد بلایی که سر زنوبچه ها توسوریه وعراق آورد تکرار کنه .حتی اگه شده با دندان خرخرشونو میجویم.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    تبریک به مهندسان کشور که با تقویت بنیه دفاعی دشمن جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران عزیز رو نداره این عربهای پست فطرت بزن دست به دامن اربابشان آمریکا و اسرائیل بشن
  • محمد رصا ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    به امید پیروزی حق بر باطل ، شکست آمریکا سخته این واسه هر کسی پوشیده نیست ،ولی غیره ممکن نیست، ما یه چیزی داریم که اونها ندارن ما از مردن نمی ترسیم ولی اونها ميترسن ،آمریکا اگه ذره ای شک نمی کرد که ایرانو راحت میتونه بزنه تا الان ده دفعه زده بود ، پس خيالتون راحت اون جرأت حمله به مار و نداره
  • رضا ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    اب حیات عشق را دررگ ما روانه کن اینه سبوی را ترجمه شبانه کن ما ملتی هستیم که تمدن 2500 ساله خودرا به این فرزندان و پیروان شیطان اموختیم پس باید ایمان داشت که بازهم میتوانیم اما اینبار باید تجربه ازادگی و شهامت و شهادت طلبی خود را به فرزند شیطان بیاموزیم تا درس عبرتی برایشان باشد به قول امام (ره)کینه هایتان را نگهدارید تا در زمان موعود برسرشان خراب شویم اما برای انتقام باید انقدر قدرتمند شویم که تاب ایستادگی در برابرمان را نداشته باشند که در حال حاضر این امروظیفه امت شیعه هست
  • علیرضا IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    خیلی عالی به کشورمان افتخارمیکنیم جوانان مابازهم میتوانند,,
  • فرشاد IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی... خدای متعال و اهل بیت(علیهم السلام)نگهدار سربازان اسلام هستند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • مهدی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    این قایق های سپاه فقط بدرد خلیج فارس می‌خورده....چون ارتفاع موج زیادی نداره ودر کل سال مواج نیست.....ولی قایق های خارجی در تمام شرایط جوی دریا پاسخگوی عملیات نظامی هست.....سرعت قایق های ایران یک امتیاز در خلیج فارس هست....وبدرد هر کشوری نمی خوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس