نطق اخیر دستیار ویژه رئیس‌‌جمهور، انحرافات بسیاری در درون خود دارد؛ انحرافاتی که به پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که سال‌هاست غربی‌ها علیه کشورمان برای دستیابی به منافع‌شان از آن بهره‌برداری می‌کنند که آخرین آن در سخنرانی "یک دلقک صهیونیست" متجلی شد.

سخنان یونسی

گروه سیاسی مشرق - اظهارات مشکوک علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور این روزها سر و صدای زیادی در داخل و خارج از کشور به پا کرده است. وی در اظهاراتی قابل تامل در راستای برنامه ریزی غرب علیه ایران حرکت کرد؛ سخنانی که حاوی نکات انحرافی مختلفی است که در این مبحث به بخشی از این انحرافات در سخنان وی می‌پردازیم.

تکرار سخنان ایران‌هراسانه نتانیاهو!

بنیامین تنانیاهو چندی پیش در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مساله هسته‌ای کشورمان سخنرانی کرد. وی در سخنان خود چند هدف را دنبال می‌کرد. گرچه نتایاهو به ظاهر با اعضای کنگره آمریکا سخن می‌گفت اما سخنانی بر زبان راند که مخاطب آنها حکام عربی خاورمیانه نیز بودند.

وی پیرامون سیاست ایران‌هراسی به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و بیان داشت که ایران چهار پایتخت عربی را در اختیار دارد. نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در این زمینه بیان داشت:«‌ایران بر چهار پایتخت عربی و دو تنگه هرمز و باب المندب تسلط کامل دارد.»[1]

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن ایران و شش قدرت جهانی به ایجاد یک توافق جامع هسته‌ای که کارشناسان آن را با توجه به پیچیده بودن فرایند مذاکرات «نزدیک اما دور» توصیف می‌کنند، رژیم صهیونیستی سعی دارد با پروژه ایران هراسی ائتلافی علیه برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی که خود را همواره در کورس رقابت با ایران در منطقه می‌بینند، ایجاد کند.

دراین میان اسرائیل با تکیه بر تحولات منطقه و بدون اشاره به حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه جهت مقابله با داعش سعی دارد ایران را کشوری مهاجم در منطقه معرفی کند و از این جهت حساسیت حکام مرتجع عربی را در این زمینه علیه ایران برانگیزد.

سخنان یونسیاما متاسفانه در این راستا صداهایی در داخل کشور شنیده می‌شود که درست در زمین حریف بازی می‌کنند. دستیار ویژه رئیس جمهور چندی پیش در همایش «ایران ملیت، تاریخ و فرهنگ»‌ در اظهاراتی عجیب با اشاره به این‌که ایران از زمان تولد جهانی بوده است و به صورت یک امپراطوری متولد شده است، بیان داشت: «رهبران، بزرگان و مدیران ایرانی همیشه جهانی فکر کرده‌اند. البته ادبیات‌های مختلف داشته‌اند و شاهدیم هر کس رئیس جمهور شده است بلافاصله ادبیات جهانی پیدا کرده است.»

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، توضیح داد: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم. » [2]

یونسی در حالی عراق را پایتخت ایران قلمداد می‌کند که حساسیت‌های منطقه‌ای با توجه به سخنان نتانیاهو در پروژه ایران هراسی تنها یک تاییده از یکی از مقامات بلند پایه ایرانی را کم داشت که این موضوع با تکرار سخنان نتانیاهو در تهران توسط یونسی متاسفانه محقق شد!

قطاری که روی ریل مکتب ایرانی حرکت می‌کند!

در حالی که دولت یازدهم به شدت منتقد دولت گذشته است اما در برخی از موارد دیده می‌شود که این دولت دنباله رو دولت دهم است. مکتب ایرانی یکی از موارد انحرافی دولت گذشته بود که حلقه اطراف رئیس جمهور پیشین آنرا برای بقا در قدرت بوجود آورده بودند.

سخنان یونسیسخنانی که فرد خاص دولت دهم در همایش‌هایی که با حضور ایرانیان خارج از کشور می‌زد حاوی نکات انحرافی بود که سعی داشت ناسیونالیسم را با اسلام گرایی به گونه‌ای التقاطی بیامیزد و از درون آن مکتبی انحرافی بوجود آمد که داعیه‌دار پرچم‌داری ایران در جهان اسلام بود. اما در عمل این موضوع ادعای متناقضی را در بطن خود داشت که در عمل ایران را کشوری مهاجم و قدرت طلب در جهان اسلام معرفی می‌کرد و از این باب کشورمان در کانون توجه جهان به عنوان یک کشور قدرت‌طلب قرار می‌گرفت.

این درحالی است، که پان ایرانیسم و پان عربیسم سالهای نه چندان دور در این منطقه آبستن حوادثی شد که بذرهای تفرقه را میان ملت‌های مسلمان کاشت و بعد از مدت کوتاهی نیز مشخص شد چنین تفکری نه تنها دردی از ملت‌های مسلمان دوا نمی‌کند بلکه باعث بیشتر شدن درد و رنج‌های آنان می‌شود.

جالب اینجاست که چنین مسائل انحرافی در اوج بیداری اسلامی مطرح شد و مبدع این جریان انحرافی کسی نبود جز یکی از افراد خاص دولت دهم.

وی مدعی بود که اسلام بایستی از طریق مکتب ایران به دنیا شناسانده شود. وی در این باره بیان می‌داشت:‌« «مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی از آن وجود دارد… دریافت ناب از حقیقت ایمان و وحقیقت توحید وحقیقت اسلام مکتب ایران است. باید از این پس ما مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»[3]

وی از زیبایی جوهر اندیشه‌ی ایرانی، تعظیم خدا و انسان در ایران و همراهی اقتدار و مهربانی در جنس ایرانیان گفت.

مشایی چندی بعد (۹۰/۳/۷) در نشستی خبری در مقابل انتقادات بسیاری از مسائل طرح شده را بی‌نسبت با سخنان خود دانست و گفت که منتقدان سخنان وی را مستقیما نخوانده اند و نفهمیده اند. وی گفت: «امام با طرح اسلام ناب و اسلام آمریکایی، نجات اسلام و نشر اسلام حقیقی برای جهان را دنبال می‌کرد؛ بنابراین مکتب ایران، یعنی اسلام ناب، توحید واقعی و مکتب اهل بیت(ع).»[4]

وی درباره انتقادات بوجود آمده پیرو این مباحث انحرافی در همایش « جنگ برای صلح» یبان داشت:‌«اینکه بر روی ایران تأکید می‌کنیم، یک نوع ناسیونالیسم و خودخواهی نیست بلکه یک مسئولیت و مأموریت برآمده از یک تاریخ مقاومت، ایستادگی است.ما ملتی هستیم که در تاریخ‌مان حتی در یک مقطع کوتاه تجاوز و تحقیر سایر ملت‌ها ثبت نشده ‌و حتی در اوج اقتدار که همه عالم از اقیانوس اطلس تا شرق دور و از شمال تا جنوب تحت یک حاکمیت بوده، در منشور کوروش ظلم، برده‌داری، تحقیر انسان‌ها و چپاول حقوق ملت‌ها ممنوع شده است.ملت ایران جزو معدود ملت‌هایی است که داشته‌های خود را سخاوتمندانه با ملت‌های دیگر شریک شدند و با افتخار می‌توان گفت که همواره خداپرست بوده‌اند و دین کامل را با آغوش باز پذیرفته‌اند.»[5]

جالب اینجاست که نظریه‌پردازان غربی نیز مکتب ایرانی را یک مکتب اصطعکاکی می‌نامیدند که با اینکه داعیه‌دار ترویج اسلام بر اساس منش ایرانی بود اما درواقع یک خودسوزی بزرگ بود.

در اینباره ريچارد رورتي، فيلسوف ارشد آمريکايي، در مصاحبه با روزنامه کوريره دلاسراي ايتاليا ملي گرايي را تنها پاد زهر در مقابل اسلام گرايي در ايران دانسته و گفته بود اشراق گرايي اسلامي به زودي در ايران پا خواهد گرفت.

به گفته اين فيلسوف فقيد آمريکايي، «نيروهاي سکولار ايران چاره اي به جز جستجوي مخرج مشترک هاي ديگري بر پايه ملي گرايي ندارند[6]

متاسفانه جنس سخنان علی یونسی نیز از همین نوع اظهارات است. وی با اطلاق عنوان امپراطوری ایران که باید از مرز فلات ایران بیشتر رود، شبهاتی را بوجود می‌آورد که ایران را یک کشور مهاجم برای احیای امپراطوری قدیم مطرح می‌کند و دروغ ایران هراسی را در دل کشورهای مجاور بیشتر باورپذیر می‌‌‌کند.

یونسی در این زمینه با اشاره به این‌که امروز ایران محدود به فلات مرکزی شده است و چندین کشور از فلات شرقی و غربی از ایران بزرگ جدا شده‌اند، خاطرنشان می‌کند:« همواره نام ایران بزرگ و فرهنگ ایران بر تمام منطقه نامی درست است و اطلاقی صحیح و علمی و مستند و تاریخی به شمار می‌رود.»

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، تأکید می‌کند: «برای این‌که منافع و امنیت ملی و هویت تاریخی خود را حفظ کنیم بدون توجه به منطقه نفوذ ایران و حریم و حدود ایران امکان‌پذیر نخواهد بود». [7]

تأیید سخنان عبدالله دوم درباره هلال شیعی!

سخنان یونسیموضوع ایران هراسی به عنوان یک پروژه زنجیروار از سوی غرب علیه کشورمان دنبال می‌شود. حلقه‌هایی که ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را به هم وصل می‌کند تا در فرصت مقتضی علیه کشورمان از آنها بهره‌برداری شود.

موضوع شیعه هراسی در کنار ایران هراسی مساله‌ای بود که برای ایجاد تنش‌های فرقه‌گرایانه از دیرباز علیه ایران و عراق مطرح شده است. هلال شیعی اصطلاحی است که بیشتر از سوی کسانی که در صدد القای خطر شدت یافتن روابط شیعیان عراق با شیعیان خارج از عراق خصوصا ایران است، استفاده می‌شود. این اصلاح در کتاب‌های دانشگاهی و ادبیات علمی از جمله در آلمانی دارای پیشینه ‌است. اما از هنگامی که عبدالله دوم پادشاه اردن، در کاربردی «شیعه هراسانه» از آن برای بیان تمایلات ایران دوستانه شیعیان عراق استفاده نمود، این اصلاح کاربرد فراگیری یافت.

از دیدگاه این اندیشه، نفوذ تاریخی ایران بر شیعیان خاورمیانه را عاملی برای اختلال امنیت سیاسی منطقه خاورمیانه می‌باشد، و باورمندان به این اندیشه، به‌شدت بر استفاده از این واژه اصرار دارند. با این وجود پیشینه، اندیشمندان اجتماعی تمایل چندانی به استفاده از این واژه ندارند.[8]

به عقيده آنها جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند، با اعمال نفوذ طبيعي در ميان شيعيان عراق، تحولات ژئوپلتيک خاورميانه را هدايت کرده و موازنه قدرت را به نفع شيعيان و عليه منافع آمريکا و اسرائيل تغيير دهد.

اینکه عراق به عنوان پایتخت ایران از سوی یونسی عنوان می‌شود، درواقع صحه گذاشتن بر ادعاهای ایران‌هراسانه غرب و کشورهای مرتجع عربی است.

این درحالی است که هلال شیعی هیچ‌گاه مقصد و معبود شیعیان در عرصه ژئوپلوتیک منطقه‌ای نبوده و نیست و چنگ انداختن بر چنین مساله‌ای نه تنها سود و فایده‌ای برای کشورمان ندارد، بلکه تنش‌های منطقه‌ای را به سمت فشار علیه ایران هدایت می‌کند.

تاکید بر این موضوع که عراق تحت سیطره ایران قرار دارد موضوعی است که از دیرباز علیه گسترش نفوذ ایران در منطقه بهره‌برداری می‌شده و زمانی نیز کشورهای عربی منطقه با همین نظریه از صدام حسین و گروه‌های تکفیری برای سرکوب شیعیان استفاده می‌کردند و همواره عربستان سعودی از تشکیل یک دولت شیعی در کنار ایران هراس داشته و این موضوع را به عنوان یک خط قرمز برای خود بر پایه چنین نظریه‌ای مد نظر قرار داده است. [9]

این درحالی است که یونسی پیش از اینها در شیراز نیز سخنان شبهه برانگیزی بر زبان رانده و بیان کرده بود:« عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

سخنانی که از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی با انتقادات بسیاری روبرو شد و استدلال بسیاری از منتقدان این بود که این نوع اظهارات شاذ به واقع نه تنها کاربردی در حال حاضر ندارد بلکه مشکلات زیادی را نیز در ساختار سیاسی کشور بوجود می‌آورد. درواقع موضوع شیر و خورشید و تغییر نماد هلال احمر نیز در راستای سخنان ملی‌گرایانه غیر کاربردی و مخربی از سوی کارشناسان توصیف می‌شود که با توجه به گوناگونی قومی و مذهبی در منطقه و کشورمان سم است و اینگونه سخنان از معاشرت با افرادی چون داریوش شایگان که از جمله نزدیکان فرح پهلوی و مشاور وی است ساطع می‌شود.

به هر حال اینگونه سخنرانی کردن و پایتخت نامیدن عراق، درست حرکت در همان خط دشمن است و می‌تواند کمک‌های شایان توجه ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق برای عقب راندن تروریست‌های داعش را تحت تاثیر قرار دهد و نسبت به کمک‌های مستشاری ایران برای بسیج مردمی عراق علیه داعش شبهاتی ایجاد کند که واکنش‌های منطقه‌ای این چند روزه به این موضوع تنها رویه آشکار این سخنان نفاق‌آمیز است و معلوم نیست که بعدها چه مباحثی از درون چنین اظهاراتی در منطقه و روابط ایران با کشورهای مجاور ایجاد شود و بایستی یکبار برای همیشه جلوی بروز چنین مباحثی را گرفت.



[1] -http://www.mashreghnews.ir/fa/mobile/394597

[2] -http://isna.ir/fa/news/93121709862

[3] -brotoush.com/archive/284

[4] - http://www.tabnak.ir/fa/news/167361

[5] http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=66801&Rate=0-

[6] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/46630

[7] - http://isna.ir/fa/news/93121709862

[8] - http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C

[9] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931222000859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    هر چی که ما علیه این آقا میگیم شما منتشرش نمیکنی که مثل اینکه آزادی بیان فقط برای یه عده ی خاصیه که ضد منافع ملی و دینی عمل میکنن
  • پارسا ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    این یارو چطور وزیر اطلاعات شده خدا میدونه... اصلا میفهمه چی داره میگه.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    یونسی= مشایی هر دو انحراف
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    نطق یونسی کاملا درست بوده. حرف دل ما رو زده. زنده باد ایران یزرگ شیعی و مرگ بر صهیونیسم و نوعثمانی گری و وهابیت و سلفی گری.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    یه زمانی رحیم مشایی هم حرفای خاصی میزد
  • مهدی از قم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    ملی گرایی کور کورانه همواره ابزار دست استعمار بوده است.ضمن این که افرادی که از همه بیشتر سنگ ایران و وطن را به سینه زده اند در میدان عمل بزرگترین لطمه را به ایران زده اند.رضا میرپنج که این همه دم از ایران و ایرانیت میزد در تجاوز متفقین حتی یک روز هم نتوانست از ایران دفاع کند و با این ارتش و بی عرضگیش ابروی ایران و ایرانی را برد اما در 8سال دفاع مقدس فرزندان خمینی که در درجه اول برای خدا میجنگیدند یک وجب از خاک ایران را از دست ندادند.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    خيلي بي ادبي مشرق من واقعا تو سايتاي اصولگرايان فقط مشرق تا الان با أدب و نزاكت بيان ميدونستم منتها امروز متوجه شدم هركسي كو دور ماند از أصل خويش. باز جويد روزگار وصل خويش شايد حرف منو منتشر نكني ولي حداقل خودت بخون
  • مشرق ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    دقیقا کجای این گزارش حرف بی ادبی است؟
  • مرتضیsk ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    این بنده خدا برکنار نمایین تا داستان دیگه ایی درُس نشده قصه بعدی شاید نشه براحتی جمعش نمود درسِ عبرتی میشه تا نمونه های مشابه دیگه بوجود نیان
  • احمد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    خوب بود متنش رو هم میخوندی آقای ناشناس بعد قضاوت میکردی منظور از دلقک نتانیاهو بود نه یونسی(دامت افاضاته)
  • مرتضیsk ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    هم در همین مقاله و هم در همون زمان اشاره شد اجالتاً این عزیز را پی گیری کن تا بعدهاخاطره اش رو نگی
  • ناشناس ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    ایکاش کسانی که منتقدین دلسوز کشور را همزبان با نتانیاهو خطاب میکنند در مورد اظهارات نسنجیده یونسی و هم صدا شدن ایشان با نتانیاهو در ایران هراسی سکوت اختیار نمیکردند !
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    آنهم وزیر اطلاعات دولت خاتمی !
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    زنده باد ایران مرگ بر صهیونیسم و مرگ بر ایران هراسی .
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    با همه وجودم برای نویسنده این متن متاسفم و از راهی که در پیش گرفته است که جز راه بی تقوایی نیست. حکایت کوبیدن مشایی برای آنکه یک انتقاد هم از یونسی کرده باشیم، یاد آور همان حکایت مظلومیت امام علی علیه السلام است که فرمود در مظلومیت من هم اینکه وقتی عقیل در کودکی بیمار می شد و باید دارویی در چشمش می ریختند، اول آن دارو را در چشم من می ریختند تا عقیل راضی شود از آن دارو استفاده کند!! براستی جای تاسف و درد است. ...... 7- نویسندگان مطلب را بار دیگر به تقوای الهی و پرهیز از رویکرد لگد زدن به غیر برای انتقاد از دولت فعلی دعوت می کنم. مشایی در همان سخنرانی معروفش، مکتب ایران را مکتب علی و پهلوانی نیز نامید که ابدا بازتاب داده نشد. ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسوولا
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    ببین تو مو میبینی و یه سری افراد که اون بالا نشستن پیچش موووو... خیلی فرقه بین عملکرد و شعار و آب به آسیاب دشمن ریختن... این حرکت ایشون دقیقا در جهت عکس فرمایشات شما و برای ضربه زدن به شیعه و ایران بود..
  • حامد ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    بنده خدا واقعیت میگه واقعا همین رویا را در سردارن و در عام هپروت سیر میکنند
  • irani ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    اين يه چيزي زده.....
  • مرتضیsk ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    خیلی بعید میدونم با این تفاسیری که فرمودی متوجه عمق فاجعه مشایی نشده باشی جریان انحرافی همیشه در هر لباسی در هر جایی ظهور بهم رساندن و از روشهای جالب و متحیر کننده ای جهت ارایه خزعبلات خویش استفاده می نماین این قضیه ساده نگاه نکن
  • سعید ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    حرف های احمدی نژاد ایران هراسی نبود
  • علی ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    کدوم حرف ؟ چرا دروغ میگی ؟؟؟ احمدی نژاد و تیمش که فرشته های آسمانی بودن و اصلا چرت و پرت نمیگفتن
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    قبلا احساس میکردم مشرق متعادلی نه راست هست نه چپ! ولی متاسفانه تو هم اسیر درگیری خبر های اصولگرا و اصلاح طلب شدی که طرق مقابل رو بکوبی .... کاش حق مدار باشیم ! نه فایده گرا !
  • مجتبی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    این همه خون دل ،این همه شهید،این همه مجاهدت وجهاد و...... زحمات امثال حاج قاسم ویارانش در مقابل جبهه کفر وجهل در حال به ثمر رسیدن است که عده ای ساده لوح ویا شاید مغرض بدون آنکه ذره ای در این پیروزیها سهمی داشته باشند به بهانه مطرح شدن ودیده شدن سخنانی به زبان می آورند که خستگی را بر تن رزمندگان و شیعیان واقعی باقی می گذراند...... چه سود که گوش شنوایی نیست ،مثل همیشه این قضیه نیز رنگ و بوی سیاسی خواهد گرفت !
  • علی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    امان از ناداری!!!
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مکتب ایرانی و تاریخ کذایی ایرانی ساخته و پرداخته یک پوپولیسم وحشتناک ماکیاولیستهای فرهنگی/تاریخی استعمارگران در مقابل یک قشر بیسواد (تاریخی) و خودباخته به نام ایران. در واقع این هویت کذایی که غربیها برای ایرانی درست کردن در تسخیر قلب مردمی که در ۳ دهه اخیر بشدت دچار خودکم بینی و ضعف شخصیتی در ساختار و طبقات اجتماعی جهانی (بواسطه تحقیر و تحریم قدرتهای خارجی نوعی نهیلیسم هویتی برای مردم بوجود امده بود) شده بودند خیلی قوی عمل کرد و ذهن و دل مردم رو تحت کنترل در آورد تا سراب پر شدن خلاء شخصیتی جامعه ایرانی رو در میان جوامع دنیا پر کنه. و ایرانیهایی که از قدرت منطق و علم و بیان و کافی برای سیراب کردن نیازهای شخصیتی خودشون بهره مند نبودن با این توهم تاریخی و سراب تاریخ کهن ایرانی(البته من منکر و مخالف نجابت و اصالت و قدمت تاریخ ایرانی نیستم بلکه با دروغهای هدفمند و پر تناقضی و تاریخ سازی سیاسی برای این کشور مخالفم) از باورهای دینی و ارزشهای واقعی دور گشته و سکولاریسم در میان جامعه ترویج داده شود تا موجبات تغییر نظام از درون را فراهم شود. ماکیاولیستهای سیاستگذاران قدرتهای بزرگ همواره دروغ را رکنی اساسی در تسخیر قلب و ذهن مردم میدانند و با وانمود کردن به انجام امور خیرخواهانه (در اینجا تمجید از تاریخ و شکوه ایران باستان) نیات پلید خود را عملی کنند.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    افتضاحات کلکسیون اصلاحات تمامی ندارد.
  • موشک خان ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    امان از دست بازی های دولت تدبیر و امید ([{*مشرق بی معرفتی اینو تایید نکنی*}])
  • سلمان ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    اتفاقا عدم ادب و بی نزاکتی یکی از شاخصه های سایتهای اصلاح طلبه که شما تا حالا ندیدی یا نخواستی ببینی
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    برای همین خصوصیتی که داشته شده وزیر دیگه .
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    بقول شریعتمداری تو از کدام بوته چناری که هر دانه خربزه ات به اندازه یک فندقه ای کیوی من .
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    از مشایی دفاع کن که قابل دفاع نیست هر چی فساد اقتصادی در دوره ی احمدی نژاد بود کار حلقه ی مشا بود . مشایی دولت پاک احمدی نژاد رو به سمت و سوی دو دولت قبل از اون سوق داد
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    هیچم راس نمیگه ما برای ظهور زمینه سازی میکنیم و حکومت جهانی متعلق به ما نیست متعلق به فرزند پیامبره جانشین خدا در روی زمین ما متنفریم از امپراطوری های ظالم حال و گذشته
  • ویداخانم ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    چرا تتمه کامنت ها رو نمیزارین تا مستفیض شویم ما که از شما مشرقی ها هیچ چیز یادنگرفتیم حداقل از کامنت گزارها چیزی یادبگیریم
  • مهدی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که دولت هیچ گونه برخورد نمیکنه با این حرف دشمن شاد کن یونسی.
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    توضریح بفرمایید چرا شیر وخورشید که کلمات فارسی هستند سم هستند ولی هلال احمر که دو کلمه عربی است برای شما عسل است ؟؟؟؟؟ آیا این کلمات اغراض شخصی نویسنده را ثابت نمی کند؟ ثانیا مگر تیسفون( مدائن) در کنار بغداد فعلی نیست ؟ مگر بابل توسط کورش فتح نشد . مگر کمبوجیه مصر را فتح نکرد؟ همه اینها به کنار . ما نمی خواهیم به کشورهای همجوار دست اندازی کنیم اما این سخنان شما بی پایه واساس است و قصد انتقامجویی از یونسی دارید
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    من موندم چرا بعضیا خیانت به این بزرگی رو نمیبینن و میان به الفاض بقیه گیر میدن؟؟؟
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    شاید این مقاله یکم شدید الحن باشه ولی آتیش ما بیشتر از دولته که بجای عذرخواهی و توبیخ این فرد، به فهم و شعور مردم توهین میکنه و میخواد این گند و ماس مالی کنه
  • ساسان ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    یک دیوانه سنگی در چاه می اندازد که صد عاقل... .
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    حذف اقلا 90 کامنتی که نه بار حقوقی دارد و نه عنوان مجرمانه و صرفا دیدگاهش متفاوت است نشان می دهد که چرا رهبری گفت :" چرا برای آن کرسی های آزاد اندیشی صد با رویش تاکید کردم کاری نکردید!" مگر دشمنان اندیشه جایی هم برای آزادی آن می شناسند؟ جای درد ننگ است. مججدا می فرستم. حداقل انتظار این است که در مقابل آنهمه افترایی که در متن به مشایی زده شد، یک صدای مخالف هم درج شود.
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    با همه وجودم برای نویسنده این متن متاسفم و از راهی که در پیش گرفته است که جز راه بی تقوایی نیست. حکایت کوبیدن مشایی برای آنکه یک انتقاد هم از یونسی کرده باشیم، یاد آور همان حکایت مظلومیت امام علی علیه السلام است که فرمود در مظلومیت من هم اینکه وقتی عقیل در کودکی بیمار می شد و باید دارویی در چشمش می ریختند، اول آن دارو را در چشم من می ریختند تا عقیل راضی شود از آن دارو استفاده کند!! براستی جای تاسف و درد است. آیا این آقای نویسنده اصلا فکر کرد چرا اظهارات مشایی هیچگاه بازتاب منفی در خارج نداشت - با وجود سمپاشی فراوان داخلی ها - و چرا اظهارات یونسی در خارج چنین بازتابی پیدا می کند؟ آیا در حرفهای مشایی چیزی تحت عنوان برتری خون نژاد ایرانی و گسترش ارضی مطرح بود؟ اصلا نویسنده آیا می داند که مکتب چیست؟ ظاهرا نویسنده نمی داند که مکتب اساسا نمی تواند به صورت ترکیب وصفی و یا همان صفت و موصوف معرفی شود. واژه مکتب برای اختصاص یک دسته خاص از میان یک جمع عام به کار می رو و حتما به صورت ترکیب اضافی و یا همان مضاف و مضاف الیه است. لهذا مشایی هم گفت" مکتب ایران "و هرگز نگفت" مکتب ایرانی". چرا که ایرانی صفت نسبتی است و هرگز منظور ما این نیست که ایران، اسلام را تغییر داده باشد و صف ایرانی بدان بخشیده باشد. بلکه می گوییم آنچه ایران به عنوان اسلام معرفی می کند همان اسلام حقیقی است و یا حداقل نزدیکترین نسخه موجود از اسلام به حقیقت است. اما البته عده ای هوشمندانه ، ترکیب وصفی " مکتب ایرانی" را جانشین ترکیب اضافی " مکتب ایران " کردند تا اولا هم با کلمه جمهوری ایرانی همآهنک به نظر بیاید و ثانیا در ذهن مخاطب القا کنندند که منظور مشایی ایرانیزه کردن اسلام و تغییر دادن دین است!! و چه می کند بی تقوایی در این رسانه ها و سایتهای مدعی دیانت. توضیح بیشتر اینکه مثلا لابد شنیده اید مکتب کوبیسم یا مکتب رئالیسم و.. اما نشنیده اید کسی بگوید مکتب نقاشی! لابد شکنید کسی بگوید مکتب اصفهان یا مکتب تهران در موسیقی اما نشنیده اید "مکتب موسیقی"!. حتما شنیده اید مکتب اهل حجاز یا مکتب عراق در مورد اهل فقه اما نشنیده اید مکتب فقه! و اسلام هم هرگز یک ایسم نبود و نیست. اسلام دین خدا است که مسلمانان بعد از آن 73 فرقه شدند و ایسماهی متعدد و مکاتب گوناگون از آن بنا کردند. که صد البته فقط یک مکتب و فقط مکتب بین آنها مکتب حقه و ناجیه است. که بنا بر اعتقاد مشایی، این همان مکتب ایران است. ممکن است بگوید که وقتی می گویی ایران، یعنی کدام ایران؟ منظورت کگسترده ایران هخامنشی است یا منظورت مردم ایران است؟ و یا فلان دوره تاریخی است؟ پاسخ این است که هیچکدام. مگر وقتی یک فقیه مثلا پیرو مکتب عراق است حتما خودش هم عراق است و یامنظور کشور فعلی یا سابق عراق است و یا هر فقیع که اهل عراق است پیرو مکتب عراق است؟ و یا در موسیقی و آواز، آیا هر کس پیرو مکتب اصفهان است، اصفهانی است و یا همه آواز خوانهای اصفهانی پیرو مکت اصفهانند و مثلا منظور اصفهان محدوده شهرداری فعلی یا اصفهان تاریخی است؟ یا مثلا سبک شعر هندی لزوما فقط مال طول و عرض قبلی یا فعلی هند است؟ ابدا. مکتب یک تفکر است و تفکر ورای مرز ها و افراد و ملتها است. لیکن همیشه به نام جایی که در آن شکل گرفت و نسبتی است که اولین بار بدان منتسب شد نامیده می شود. آری. این ایران بود که به دلیل ویژگیهایی که مردمش در طول تاریخ کهن خود داشتند، پذیرای تشیع شد. این فقط ایران است که در تمام اساطیرش قهرمانانش مردمی هستند و نه درباری. امقال کاوه آهنگر گرفته تا رستم برایش افتخارند. نه مانند هندوان و چینیان و ژرمن ها که قهرمانانشان همه از شاهزادگان و سلاطینند. و همین ویژگی عدالتخواهی بود که حتی به راه انحراف رفت و به سرب داغ در گلوی مزدکها خفه شد. کدام ملت دیگری جنین تاریخی داشته است؟ لهذا از بین همه ملتهایی که مفتوح مسلمانان عرب شدند، این فقط ایران بود که عرب نشد و نگذاشت اسلام به سرنوشت یهود تبدیل شود و نگذاشت اسلام مساوی عربیت شود. حال آنکه عربها از غرب تا اسپانیا که رفتند همه را عرب کردند. این ایران بود که با وجود بارها دست به دست شدن قدرت بین حکام سنی، شیعه شد و روز بروز بر تشیع گسترش یافت. حال آنکه برای مصر که پانصد سال زیر سلطه یک حکومت شیعه بود ، شیعه در آن ریشه ندواند و با رفتن فاطمی ها ، هیچ اثری از تفکر شیعی در مصر بر جای نماند. چرا؟ چون ویژگیهای کلی اتوده مردم ایران با مصر متفاوت بود. و این ویژکیها بود که مکتب ایران را شکل داد. و من به عنوان یکی از پیروان این مکتب مدعی هستم که اسلام ناب واقعی همین است که مکتب ایران معرفی می کند. ایران رحم ایجاد چنین تفکری بود و هرکس با هر نژاد و تابعیتی در هر جای دنیا که چنین تفکری دارد پیرو مکتب ایران است و هر کس چنین تفکری ندارد پیرو مکتب ایران نیست ولو جد اندر جد ایرانی زاده باشد! و لازم که تذکر داد که همین تفکر بود که ایران به تکیه گاه شیعه در طول تاریخ تبدیل کرد و اگرز حوزه نجف بر جا ماند و اگر عراق شیعه شد به یمن وجهات شرعی بود که پیروان همین مکتب ایران به علمای شیعه می دادند. و امروز هم اگر ما می خواهیم از اسلام دفاع کنیم حتما باید از ایران و مکتب ایران دفاع کنیم. در غیر این صورت مخاطبان ما در دنیا کامل حق دارند به شک بیفتند پس اسلام کدام است؟ اینکه داعش می گوید؟ اینکه اردوغان می گوید؟ یا اینکه شما می گویید؟ و این همان اشتباهی بود که در بعد از انقلاب مرتکب شدیم و به خیال خود مکتب اسلام را و مطرح کردیم و بعد که دیدیم مکتب اسلام نسخه های فروان دارد، به خیال خود مکتب اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی معرفی کردیم. حال آنکه صاحبان همان اسلام آمریکایی همیشه خود را اسلام ناب معرفی می کنند. و اصلا نمی شود هیچ مکتبی را با صفتش معرفی کرد. حکایت کسانی به خیال خود دم از اسلام ناب می زنند، حکایت همان جغد است ه با عقابی دوست شد، و به عقاب گفت حوجه های مرا نخور! عقاب گفت جوجه هایت را از کجا بشناسم که نخورم؟ جغذ گفت از آنجا که جوجه هایم زیبا ترین جوجه های دنیا هستند! اما عقاب رفت و جوجه های جغد را دید و خورد و پاسخ به اعتراض جفد گفت، :" نو گقتی جوجه هایت زیبا تترین جوجه های دنیا هستند حال آنکه آنچه من دیدم جز مشتی جوجه زشت و بدترکیب نبودند"!! پس هیچ چیزی را با صفت نمی توان معرفی کرد چرا که صفت در ذات خود نسبی است. اگر قصد داریم مکتبی را در دنیا تبلیغ کنیم باید آن را طوری تعریف کنیم که جامع و مانع باشد و کسی نتواند آن صفت را به خودش نسبت دهد. پس وظیفهه شرعی هر کسی که به اسلام حقیقی اعتقاد دارد ، تکرار و تبلیغ مکتب ایران ، ضمنا ساختن جمهوری اسلامی ایران بر پایه مکتب ایران است به صورتی که الگویی برای همه جهان باشد. پس به قول مشایی " دریافت ما از حقیقت اسلام و حقیقت ایران مکتب ایران است" که حرف صد درصد حرف درستی است. مساله دیگری که بدان باید پرداخت مساله اسلامیسم است. همانطور که ذکر شد، اسلام یک ایسم نیست و این خطای بزرگی بود که عده ای اسلام را ایسم و مکتب نامیدند و آن را به خیال خود در مقابل کمونیسم و کاپیتالیسم مطرح کردند. حال آنکه اسلام ایسم نبود و آن مکتب اسلامی که در ذهن سید قطب بود با آن مکتب اسلامی که در ذهن امام خمینی بود زمین تا آسمان تفاوت داشتند. ولو آنحکه ظاهرا هر دو حااکمیت جهانی اسلام و شعارشان الله اکبر بود. شما باید یا بگیرید که عنوان ایسم ها و گروهها معنای تحت اللفظی آنها را نمی دهد. ما هم دیگر از پاسخ دادن به افرادی تصمیم دارند نفهمند بیزاریم. روزگاری از هر جنبش و گروهی که نام اسلامگرا داشت حمایت کردیم. از مورو از اریتره از پولیساریو و.. حالا دیگر از اکثر و عمده جنبش های اسلامگرا هیچ حمایتی نمی کنیم چون دیگر عنوان اسلامگرایی را برای حق بودن کافی نمی بینیم و این عنوان برای ما هیچ قداستی ندارد. امثال چاوز و مادور و مورالس برای ما هزار بار به حق نزدیکترند تا الاسیر و النصره و قرضاوی. و صد البته در پرانتز باید توضیح داد که اگر ما حمایتمان را از جنبش های اسلامی بعد از امام خمینی قطع نمی کردیم و آنها را واسته به ایران نگاه می داشتیم و کم کم جذب مکتب ایران می کردیم، امروز آنها به دام تفکر سعودی و اخوانی و سلفی نیفتاده بودند. کدام چجنی از روز اول وهابی بود؟ بعد از همه این توضیحات باز هم ممکن است کسی بگوید، اگر مکتب ایران چیزی است که تو می گویی پس چه ربطی به کوروش دارد؟ گویا از نظر برخی متدینان اسلام و ایران دو قطب متضاد هستند- دقیقا مشابه تعلیمات سلسله پهلوی- و باید در مقابل قطب اسلام از قطب ایران محافظت کرد. از نظر این افراد سخن گفتن از گذشته ایران و مخصوصا افتخارات ایران قبل از اسلام نوعی دشمنی با اسلام تلقی می شود. بشدت غیر اخلاقی و شرم آور است که براي مقاصد سياسي ، هر نوع اتهامي را حتي به کوروشي که قرنها است مرده بزنيم. البته اگر کوروش در بيابانهاي عربستان بدنيا آمده بود و در اسمش "ح" و "ع" و حروف حلقي ديگر وجود داشت امروز اينهمه فحش نمي خورد . جرم کوروش اين است که پهلوي رذل مدعي بوده طرفدار او است دقيقا همين طور که امروز وهابيها مدعي تبعيت از محمد رسول خدا صلي الله عليه و آله هستند و همانطور که موسوي و خاتمي مدعي پيروي از خط امام خميني هستند!!!! بيچاره ها خيال کرده اند چون اسم کوروش ايراني است اگر سخني از کارهاي نيک او گفته شود مبارزه با اسلام است!!! و نديدند خود پيامبر و اهل بيت بارها از کافري و عرب جاهلي نظير حاتم طايي تمجيد کردند و حتي در احاديث آمده که او در جهنم نخواهد سوخت به خاطر چه؟ به خاطر سخاوتش. پيامبر فرمود " اني بعثت لاتمم مکارم الاخلاق". ايا سخاوت مکارم اخلاقي نيست؟ البته که هست. اين عرب جاهلي در خط رسول الله بوده ولو اينکه پيش از تولد پيامبر وفات کرده است. حتي مي گويند انوشيروان به خاطر عدالتش مورد تمجيد پيامبر بوده است ( خودم اين مساله را قبول ندارم اما مي خواهم بگويم کسي با ذکر مناقب انوشيروان مخالفت نکرده است). آيا اينکه گفته شود در کتيبه کوروش چه نوشته خلاف اسلام است يا در جهت اسلام؟ در زماني يهوديان به کشتار سگ و گربه شهر اريحا افتخار مي کردند و آشور نصير باني پالها و سانتروک ناخونته ها تعداد کشته هايشان را فخر مي دانستند، در زماني که داريوش با افتخار در کتيبه بيستون از سه سال کشتار مخالفانش ياد مي کند، پادشاهي پيدا شده که مي گويد" کسي کشته نشود، خانه اي غارت نشود، به ناموسي تعرض نشود، کسي به بردگي گرفته نشود، بردگان را آزاد کنيد.." آيا اين محبت نيست؟ ولو اينکه کوروش اينها را سر عوامفريبي هم نوشته باشد، نشان مي دهد شاهي بوده که نمي خواسته با کشتار شناخته شود. آيا اين مکارم اخلاقي نيست؟ خجالت بکشيد. کوروش پادشاهي بود که نه ارتش دائمي داشت و نه کاخ و قصري که بماند. آيا جرم اين کسي که علامه طباطبايي احتمال داده ذي القرنين باشد اين است که اسمش عرب نيست. اصلا ذي القرنين که هيچ ، گيريم که يک گبر و کافر بوده است، آْيا معرفي کردن اين روحيه عالي نوعدوستي در يک ملت ، در شرايطي که همه دارند ايران را به عنوان تروريست جنايتکار معرفي مي کنند کار غلطي است؟ چرا بايد چنين پهلواني را به صهيونيستها هديه کنيد؟ البته این همان چیزی است که کاملا در مسیر تعلیمات اسلام واقعی قرار دارد و درست نقطه مقابل مکاتب دیگری است که خود را اسلام می نامند. این همان مکتب ايران است که البته امثال ريجارد فراي و مستشرقيني که سعي کردند بر خلاف همپالگيهايشان با احترام و ادب نسبت به ملتهاي غير اروپايي برخورد کنند را شيفته خود کرده است. اما نهايت بي انصافي است که گمان کنيم چون پهلوي خود را طرفدار ايران و ايراني و کوروش و.. معرفي کرده است پس ايران و اسلام دو قطب متضاد هستند و يکي حق است و يکي باطل. نتيجه صحبتهاي برخی حضرات عملا با جرياناتي که که تضاد دروغين را ايجاد کردند مطابقت دارد. ما خيلي بايد کار کنيم تا اين شبهه که اسلام دشمن مليت ايراني است را از از اذهان جوانان بزداييم. براي همين رهبري به علماي قم توضيح دادند اصلا چنان برداشتي را از کارهاي دولت ندارند که قصدشان ترويج ناسيوناليسم - همان قراردادن ايران در برابر اسلام و ستايش از ايراني نه به خاطر فضايل انساني بلکه به خاطر و خون و نژاد و تخمه و ساير افتخارات شرم آور جاهلي- باشد. متاسفانه اين سخنان رهبري هرگز به جد گرفته نشد و البته وجود آثار تبليغات منفي طولاني مدت پهلويها و سپس کم کاري هاي بعد از انقلاب اين فعاليت اساسي دولت را به عملياتي پرهزينه و سخت تبديل مرد که رهبري هم راضي به آن نبود. بنابر اين از دولت خواستند که بر ايران بعد از اسلام بيشتر تکيه کنند چرا که براي مردم - و مخصوصا علما -آشناتر است اما چه سود که باز هم برخورد هاي افراطي را حتي در مورد فردوسي هم شاهد بوديم. واقعا معلوم نيست چه زماني آثار تبليغات زهراگين پهلوي ها از روي از اذهان توده مردم و حوزويان محو خواهد شد. پس نتیحه: 1- مکتب ایرانی وحود ندارد. آنچه حقیقت دارد مکتب ایران است. 2- اسلام ایسم نیست و تنها نسخه ای اسلام حقیقی است مکتب ایران است. 3- مکتب ایران یک مکتب فکری و اعتقادی است نه یک برتری نژادی و اعتقاد به ررنگ و خون. هرکس پیرو حق و عدالت است و پیرو مکتب ایران است با هر رنگک و رنگ و نژاد و زبان خودی است. 4- گفتن از ایران قبل از اسلام و برجسته کردن نکمات اخلاقی مثبت ایرانیان و نشان دادن انطباق روحیات ایران با اسلام شیعی، نه تنها اشکمال ندارد بلکه واجب است. آن چیزی بد است که ترویج برتری دادن به خون و تخمه باشد. 5- سخنان یونسی که در فکر ایجاد امپراطوری هخامنشی است هیچ ارتباطی با رویکرد ترویح تفکر مکتب ایران ندارد. لهذا شاهد بودید که مشایی مطلقا در خارج از ایران مورد اعتراض قرار نمی گرفت.بلکه حتی مردم عیت الشعب به استقبالش می رفتند تا گپارک ایران را در کمنار شهید شاطری در مرز لبنان با فلسطین اشغالی افتتاح کند. 6- ما بنا بر پیروی از سنت رسول خدا، همه انسانها را به خاطر انسان بودنشان دوست داریم اما این به معنای آن نیست که دوست داریم آنها در عقاید باطل و زیر چکمه قلدرهای جهان باشند. وظیفه نجات همه این انسانها ولو مستضعف فکری و حامی طاغوتها شده باشند. ولو فریب آزآنس یهود را خورده باشند و سپرانسانی صهیونیسم در فلسطین شده باشند. ما همه را بذاته دوست داریم. ما پیرو عای علیه السلام هستیم. هیچ کس به اندازه علی علیه السلام ابن ملجم را دوست نداشت. پس وظیفه هر مسلمان ترویج مکتب ایران است و امروز هیچ یک از نهضتهای حقیقتا آزاد عالم از ونزوئلا گرفته تا آجه و از حزب الله گرفته تا انصار الله هیچ ابایی ندارید از اینکه متهم شوند وابسته به ایرانند. 7- نویسندگان مطلب را بار دیگر به تقوای الهی و پرهیز از رویکرد لگد زدن به غیر برای انتقاد از دولت فعلی دعوت می کنم. مشایی در همان سخنرانی معروفش، مکتبی ایران را مکتب علی و پهلوانی نیز نامید که ابدا بازتاب داده نشد. ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسوولا
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    همه اشتباه می فهمند و اشتباه می کنند سهو در لسان هست اگراندیسمان دشمنان رو اگراندیسمان کردن به قول احمدی نژاد خیلی بده
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    سایت افتاده به دست آنوسی ها
  • نژی نکولیاگ ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    باور بفرمائید اگه دست من بود نه تنها از سمتش عزلش میکردم و ازش اعلام برائت میکردم، بلکه فک این آقا را هم خورد میکردم که بعداز این اول به عواقب حرفش فکر کند بعد حرف بزند، نه اینکه اول حرف بزند بعد خودش و دوستانش سعی کنن ماست مالیش کنن.این آقا یا نادان است یا . . .
  • sadra ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    کدام پان ایرا نیسم وکدام انحراف!!!!؟؟؟؟؟؟؟ من بسیار برای نویسنده ی این متن تحلیلی در این سایت محترم متاسفم به نظر میرسد که عده ای برای به کار گیری ظرفیت های ملی در رشد وپویایی ایران عزیز اسلامی دچار مشکل محاسباتی هستند . فقط شمارا به دو مورد از فرمایشات رهبری در بالابردن هویت سرزمینی و زبانی وفرهنگی ودعوت تمام ایرانیان به پاسداشت فرهنگی ومشارکت سیاسی اشاره میکنم ...1 فرمایشات رهبری در ایجاد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت 2 نشر زبان فارسی در ایران انتقاد ایشان از تابلو های فرو شندگان به زبان انگلیسی وپاسداشت آن از دست اندازی های در تهاجم فرهنگی و تشگیل مجلس شعر خوانی(شب شعر) 03 دعوت امام خامنه ای به مشارکت مردم حتی مخالفان شیوه حکومت ودعوت ایشان به نگاه ملی در انتخابات 92و.......بسیاری موارد دیگر که مجال آنها اینجا نیست ن ویسنده شاید اگر گوینده این سخنان را نشناسد لابد میخواهد بگوید که گوینده ملی گراست (پان ایرانی...) درظمن شمارابه حدیث نبوی در مورد حب وطن ارجاع میدهم حب الوطن... . خلاص ما طرف دار ایران اسلامی هستیم واین یعنی ایرانی که مسلمان است وتا به امروز تاریخ اسلام مردمی چنین وفادار به اسلام و ولایت به خود ندیده واگر دخشندگی بخشی از آنتاریخ پر افتخار 2500 ساله وبیشتر نبود درک ما هم از اسلام مثل بسیاری از کشور های منطقه بودیم که مثلا مسلمانند واسلامی که نه به اسلام ومسلمین وفاکردن ونه به آینده نزدیک ودور خود تازه به زبان دین هم آشنای دارن وبه آن زبان تکلم دارند .وباروح اسلام واهل بیت غریبه اند قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری خلاصه باید هم به ملیت خود ببالیم هم به دین ومذهب خود ابته باید خود را نقد کرد وایرا دات خودرا برطرف کنیم واز این غرور دچار نخوت نشوم تا چنان مرداب ...باید رود باشیم در سیر الی الحق.
  • عرفان ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    خیلی واقعیات هست که نباید جار کشید و من منم کنیم.
  • محمد ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اقای یونسی اگه با همین افکار بری امریکا و همین نظر رو برا کشور جدیدت داشته باشی شک نکن 8 سال رئیس جمهور اونجای!
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    به ملیت و مذهبت می بالیم اما کسی حق نداره که بگه پایتخت یه کشور دیگه پایتخت ماست صدرا
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    شیر و خورشید نماد سلطنته سلطنت هم بر پایه ی ظلم و ستمه نظام ما اسلامیه هلال یه نماد اسلامی محسوب میشه چرا ما با کشورهای اسلامی متحد نباشیم !؟ دوره ی کشور گشایی و امپراطوری خیلی وقته تموم شده اما بعضیا هنوز تو این افکاره خامن همونایی که دم از وطن میزدن اما حاضر نشدن برای حفاظت از خاک ایران عازم جبهه بشن ترسوها
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ما پیرو مکتب اهل بیت هستیم نه مکتب ایران یا هر مکتب دیگه ای مشایی همون کسی بود که گفت مردم اسرائیل رو هم دوست داره مردمی که اکثرا سربازن و فلسطینی ها رو میکشن و غاصب سرزمین فلسطینن ریچارد فرای یه جاسوس بود سنگشو به سینه نزن در مورد انحرافات اقتصادی حلقه ی مشا چه توضیحی داری بدی ؟ همه میدونن همین مسخره بازیای حلقه ی انحرافی بود که احمدی نژاد رو از مردم عادی دورتر کرد و به قشر روشنفکر نمای مرفه بی درد نزدیک در مورد دستور عزل مشایی در نامه ی رهبری چه حرفی داری ؟ یازده روز خانه نشینی به همین زودی فراموش شد ؟ من هنوز احمدی نژاد رو از دولت امروز بهتر میدونم اما چشممو نمی تونم بر اشکالاتش ببندم
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    این کوروش کیه که نه حافظ نه سعدی نه خیام و نه حتی فردوسی اسمش رو نمیدونستن و یکبار هم ازش یاد نکردن؟؟؟؟ چشور ممکنه هرودوت وکسنوفون یا گزنفون و مینورسکی و ادوارد گرانویل براون و هلن سانسیسی وردنبورخ و هانس هاینریش شدر و ریچارد فولتس و آن کترین سواینفورد لمبتون و رابرت چارلز زنر و دیوید استروناخ و ..... هزاران کیلومتر آنورتر تاریخ ما رو بهتر از خودمون میدونن؟؟؟ برای شما دانشمندا تا حالا این سئوال پیش نیومده که چرا ما ۲۵۰۰ سال تاریخ و حکومت از هند تا مصر و یونان تاریخنگار باستانی از خود نداریم و تاریخی ازما بجا نمانده و بجز تعدادی از تاریخنویسان ایرانی که فقط مذخرفات تاریخنویسان فوق را نشخوار کرده اند ما هیچ تاریخنویس ایراینی نداریم؟؟؟؟ میدادنید چرا؟؟؟؟ چون همانانی که تاریخ ما را نوشتند ابتدا تاریخ واقعی ما را به آتش کشیدند و سپس تارخینگارانمان را کشتند و بعدها تاریخی سفارشی که فقط منافع آنان و تحمیق ما را در برداشت برایان نوشتند. غافل از اینکه بعدها با پیدایش اینترنت و امکان دسترسی موشکافانه بعضیها به میلیونها متن و مقایسه آنها با یکدیگر همه تناقضاتشان و دروغهایشان کشف میشود و رسوا میشوند. چرا فقط این حضراتنتد که کوروش کبیر را میشناسند ولی شاهنامه کوروش را نمیشناسد؟؟؟؟ چگونه ممکن است کوروش کبیر که از طرف مادری پدر بزرگش آژیدهاک آخرین پادشاه مادها (کردهای امروزی) بوده و مادر بزگش لیدیه ای (آناتولی امروزی امپراطوری روم شرقی آنزمان) و پدرش کمبودجیه از خانواده ای عیلامی که قبل از هجرت آریاییها به ایران رد ایران و عراق میزیسته اند بوده به یکباره جهش ژنتیکی نموده و پارس آریایی شده باشد؟؟؟؟؟ پس میبینیم که این جرفهای شماست که بی پایه و اساس است. کدام کوروش کدام هخامنشی کدام فتح؟؟؟؟ تاریخی دروغ وسراسر پوپولیسم تا امثال تو بگن وای ما چی بودیم چی شدیم!!!!
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اون مشایی که هرچی میگفت ابرو ریزی داخلی بود...این اقا ابرو ریزیش هم داخلیه هم خارجی
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    چرا فکر می کنید دولت موضعی غیر از موضع یونسی داره؟
  • ناشناس ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    من با گفته های موافقان و مخالفان اقای یونسی کار ندارم انها دلایل خود رادارند که همه درجای خودش جایگاهی دارد . اما از یک چیز خیلی متاسفم و ان اینکه الان و در شرایط فعلی جهان اسلام و شرایط فعلی دشمنان ما بیشترین احتیاج را به وحدت کلمه وحدت مسلمانان جهان داریم اما این حرفها جز تکه تکه کردن افکار و مسلمانان هیچ سودی ندارد که هیچ .دشمنان اصلی ما را هم شجاع تر می کند .
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اعتدال اعتدال اعتدال اعتدال اعتدال اعتدال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ناشناس 7:55 : ما تاریخ نگار نداریم چون ابله هایی مثل شما داریم!! اون حافظ و سعدی رو هم که داری میگی مورخ نبوده و نیستن بلکه شاعرن !! در منطق بی منطق جنابعالی احتمالا تخت جمشید هم یهو از زمین رشد کرده !! نادان جان همون آمریکاییها و اروپاییها که داری میگی از یه داستان خیالی قهرمان میسازن و روی دفتر و کتاب و کیف و کفش بچه های ما هم چاپش میکنن که همه باورشون بشه!! عربها از این کشور و اون کشور عتیقه و آثار تاریخی میبرن که به اصطلاح به کشورشون مشروعیت ببخشن اما امثال شما بی هویتها که معلوم نیست تفاله چه کسایی رو نشخوار میکنید در فکر تخریب تاریخ و فرهنگ بزرگ این مملکتید ، کور باد چشم امثال شما بی هویتها که بزرگی و عظمت ایران زمین چون خاری در چشم شماهاست!!! کوروش کبیر نه تنها افتخار ایران و ایرانی بلکه افتخار تمدن جهانی است ، گرچه فهم و درک این موضوع برای شما جناب ناشناس خیلی سخته!!
  • فریدون ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    سخنان یونسی دروغ نیست نکته ای بر خلاف شرع یا حقیقت نیست اما حساسیتهای منطقه وجهان را ضمن اجرای این سیاستها باید مد نظر داشت ،در ضمن آنهایی که از پان ایرانیسم انتقاد می کنند کسانی هستند که عملا پان عربیست را تبلیغ کرده ومی کنند ،این حقیقت که تیسفون پایتخت هزار ساله ایران در خاک عراق است کجایش دروغ است؟
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    ناشناس ۱۳:۵۴!!!!! اولا شما دارای یک تضاد درونی هستی و با خرفت مشورعیت نظرت رو زیر سئوال بردی و ثابت کردی که حق با منه!!! وقتی تایید میکنی که غربیها قهرمان کذایی درست میکنن و عکسش رو و کیف و کتاب بچه ها میزنن و اعراب عتیقه از اینور اونور جمع میکنن تا مشروعیت به تاریخشون بدن دقیقا حرف من رو در تایید تاریخ سازی تایید میکنی و به کذایی بودن تاریخی که غربیها برامون نوشتن اعتراف ضمنی میکنی!!!! دوما شاید زمانی که تو تو پوشک بودی من میدونستم که سعدی و حافظ و ... شاعر هستن! ولی اون اسامی رو برای تلطیف جمله و رسیدن بنام فردوسی آوردم. از اونجایی که ملت ایران همواره جریاناتات رو وارونه میبینن و کارشناسان جامعه شناسی و تاریخی و سیاسیشون یه مشت بازیگر سینما و تاتر و خبر نگارن (مثلا بازیگرها میان بیانیه میدن که هیچ توافق بدی بدتر از عدم توافق نیست و ...) تنها هنرمندان گذشته که همه بشناسن و حتما برای مشروعیت تاریخ ایران میخوان ازش استفاده کنن (همانگونه که از اشعار فردوسی ودیگران و نامهای موجود در آثار آنها سندیت میگرن برای تاریخ و....) میمونه همین شعرا و ادبا دیگه که در آثارشون اسامی صدها شخص خوب و بد در ضمن اشعار و تون آمده. ضمنا عقل کل مقصود اصلی من از آوردن این نامها اینه که ابلهی مثل تو بفهمه که بابا حالا که ما تاریخنویس خودی نداشتیم و نداریم پس جریان چیه که این نام کوروش که ۲۵۰۰ سال وجود داشته کجا بوده که نه تاریخ نویسی بهش اشاره کرده و نه هنرمندی شاعر که در اثارش نام خیلیها رو آورده ولی اسم کورش حتی یه بار هم به گوشش نرسیده. آیا واقعا در گذشته کسی نامی از کوروش و داریوش و در ایران شنیده؟؟؟؟ یا فقط مورخان خارجی شرف حضور چنین پادشاهان بزرگی رو داشتن؟؟؟؟؟
  • sadra ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام به آقا یا خانم ناشناس خدا تمام ناشناسان را سلا مت دارد و شناس دارد . عزیز من شاید بد گفتم یا بد برداشت شد من به هیچ وجه با آقای یونسی هم نظر نیستم واین حرف هارا باعث خسارت به محبوبیت ایران بین مسلمانان میدانم ودر جهت منافع غرب وبسیار متاسف هستم از این بابت ....... من اعتراضی به شیوه ی قیاس این مسئله با ترویج ضدیت با هر نوع ملی گرایی وارجاع هویتی جامعه به افتخارات تاریخی خود در موارد مثبت هستم....که این مسله را متبادر میکرد که هر گونه ملی گرایی کار دشمن است .واین بسیار اشتباه است اینکه امروز بعضی از ایرانیان با منافع ملی خود غریبه اند وعاشق غرب ومنافع امریکا ونمونه ای از آنرا در فتنه 88 نیز مشاهده کرده ایم از هنر مند تا شهروندان عادی که پیرو بی بی سی ووی ا ای شدند پیرو کودتا علیه مصدق ....مصاحبه کردند واز نظام ملی خود شکایت به دشمن علی بردند حتی سیاسیون !!! مثل مرحوم صادق طباطبایی.......شرکت در استودیو لندن بیبیسی . امام خمینی به همین ملی گرا گفت اگر ملی گرا هستید به کشورتان حمله کردند پس چرا از خاک میهن خود دفاع نمی کنید؟ویا حرفی نمیزنید ودفاع کلامی نمیکند ومیگویید این جنگ حکومت اسلامی است . حال اگر امام خمینی بنا به ملاحظه اسلامی دست از دفاع میکشد تا مثلا به زعم آنها (انجمنی ها )مسلمان کشی نشود از در غیرت ملی گرایانه دروغین برمیآمدند که ما گفتیم ایران را به دشمنان واگذار گردند............ایران رافروختند .............خوب باید ملی گرا های ما هم به آن گونه ای که ا مام گفت باشند ومصدق فروشی نکنند وشکایت به دشمن نبرند وپیشدشمن بر علیه هم میهن خود سنگر نگیرند تابجنگند ......پس اگر قرا باشد ملی گراهم داشته باشیم بهتر است واقعی باشد مطابق باگفته های امام ورهبری .......... در ضمن بنده با همین وزیر اسبق بسیار مشکل دارم چون در فتنه 88 مورد دفاع العربیه والجزیره بود ویکی از دلایل تضعیف وزارت خانه مربوطه و از نتایج آن ترر شهید صیاد وشهید لاجوردی و.......... ونتیجه عملکرد ایشان در آن وزارتخانه یکی از دلایل بزرگ فتنه 88 بود. وآشکارا برای بسیار ی از آگاهان امور . واسلام.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ناشناس 19:52 : اولا ابلهی مثل جنابعالی نمی فهمه تاریخ چیه که در موردش بخواد نظر بده میگی چرا پس گوش کن!!!! کجای دنیا تاریخ رو یه عده ادیب تایید میکنن که همچین انتظاری داری لطفا چند تاش رو نام ببر منم بدونم ! دوما احتمالا پوشکت رو دیر عوض کردن ادرار سوختگی گرفتگی مشاعرت زیر سوال رفته !! منظورم از تاریخ سازی اعراب و غربیها تایید حرف شما نبود آن چنان نمی فهمی که مجبورم برات توضیح بدم که تاریخ نداشته رو میخوان بسازن در حالیکه تاریخ داشته رو شما ابله ها زیر سوال می برید!! برو کتابهای زیر رو یک بار هم که شده بخون اونوقت بیا نظر صد من نصف غاز بده 1- باستان نامه نوشته علی محمد فره وشی 2- کوروش و مرزهای دفاع استراتژیک نوشته سید اصغر محمودآبادی- 3 - تاریخ 10 هزار ساله ایران جلد 1 نوشته عبدالعظیم رضایی - 4- مدیریت اداری داریوش ( مدیریت در ایران باستان) نوشته رحمت اله حسین بر ، اینا که دیگه ایرانین حداقل از تو و من هم بیشتر میفهمن !! حداقل زحمت به خودت بده یک کم مطالعه کن و اراجیف یه عده نادان رو خواهشا بلغور نکن!! تاریخ ایران رو نه تو که بالاتر از تو هم نمی تونه زیر سوال ببره !! بچه تر از اونی هستی که بخوای در مورد تاریخ بزرگ ایران و بزرگ مردانی چون داریوش و کوروش حرف بزنی!! حرفات ناخوداگاه آدم یاد این جمله معروف میندازه ( سایر ملل از خونخواران خودشان : قدیس می سازند ما قدیسان خود را لجن مال می کنیم و این واقعا در آینده و در پیشگاه تاریخ مایه ننگ و شرمساری این ملت خواهد شد) .تاریخ واقعی ایران رو بی خردانی چون شما به آتش کشیدن نه غربیها کما اینکه بیشترین کشف اهرام مصر و کتابهای نوشته شده در این مورد مربوط به مورخان فرانسوی و انگلیسی و بعضا ایرانی مثل سید جلال سید میری بوده پس باید نتیجه بگیریم اهرام مصر اصلا دروغ بوده و دوران فراعنه ساخته و پرداخته غربیها بوده یا فتح مصر توسط کمبوجیه از نظر شما رویای صادقانه بوده!! عزیز من وقتی تاریخ نمی دونی چرا اظهار زورکی به دانستن میکنی حداقل مطالعه کن مسخره خاص و عام نشی با این نظر دادنت!! جواب بده تا جوابت رو بدم!!
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ناشناس 19:52 دلیل دیگر وجود کوروش به این سند است (ابوالکلام آزاد با تفسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سوره کهف دلایلی آورده‌است که ذوالقرنین موصوف، کوروش هخامنشی می‌باشد. علامه طباطبایی دربارهٔ ذوالقرنین دانستن کوروش چنین نوشته‌است که «هر چند بعضی از جوانبش خالی از اعتراضاتی نیست، بلکه از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرآنی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.» در تفسیر نمونه از نظریهٔ انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریهٔ برتر یاد شده‌است و بر تأئید این نظریه در تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر اشاره شده‌است. در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد.) و در رد مطلب اینکه فقط مورخان خارجی در مورد کوروش نظر داده اند و او را تایید نموده اند نمونه ای از ضدیت همین مورخان را به عرض شما می رسانم که به زعم جنابعالی فقط درصدد تمجید و تایید کوروش بوده اند : در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود.»(ص ۲۴۱) «او هگمتانه را غارت کرد و برخی از مادها را به بردگی گرفت.»(ص ۲۴۰) همچنین مادها به موجب کتیبه داریوش در بیستون دستکم دو بار کوشیدند تا استقلال خود را باز یابند و از زیر سیطره هخامنشیان که کورش به آنان تحمیل کرده بود، رهایی یابند. اما در هر دو بار به فرمان داریوش سرکوب و قتل ‌عام شدند.(کتیبه‌های هخامنشی، لوکوک پی‌یر، ترجمه نازیلا خلخالی) در کوروشنامه گزنفون آمده است: «امروز همه نعمت‌های آسمانی در اختیار ماست تا به تار و مار دشمنی بپردازیم که در خواب است. جوایز این کشتار از برای شما طلا و اموال و نام نیک و آزادگی است. ما در صبح زود، در حالی به شهر حمله می‌کنیم که مردم در بستر ناز و خوشی آرمیده‌اند. ما مشعل‌های بسیار و قیر فراوان در اختیار داریم و خانه‌های آنان جملگی از چوب خرما است. سربازان ما خانه‌های آنان را به سرعت آتش خواهند زد و آنان یا باید بگریزند و یا در میان شعله‌های آتش بسوزند.»(گزنفون، کوروش‌نامه، ترجمه رضا مشایخی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، چاپ ششم، 1386، صفحه 214؛ کسنفون، سیرت کوروش کبیر، ترجمه وحید مازندرانی، انتشارات دنیای کتاب، تهران، چاپ دوم، 1381، صفحه 267 و 268)
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    ناشناس 19:52 در تایید وجود کوروش از سند دیگری می توان نام برد ذوالقرنین از دیدگاه علامه طباطبایی و دیگر مفسران قرآن در تفسیر المیزان چنین نوشته شده است: «هر چند بعضى از جوانب این نظریه خالى از اعتراضاتى نیست، لیکن از هر گفتار دیگرى انطباقش با آیات قرآنى روشن‏تر و قابل قبول‏تر است.»(ترجمه المیزان ، ج 13، ص 541) همچنین در تفسیر نمونه از نظریهٔ انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریهٔ برتر یاد شده و بر تأیید این نظریه در تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر اشاره شده ‌است. البته تنها در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد. و در رد این ادعا که تنها مورخان غربی درصدد تعریف و تمجید از کوروش برآمده اند نمونه ای از ضدیت بعضی از این مورخان جهت آگاهی به استحضار می رسد: در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود.»(ص ۲۴۱) «او هگمتانه را غارت کرد و برخی از مادها را به بردگی گرفت.»(ص ۲۴۰) همچنین مادها به موجب کتیبه داریوش در بیستون(بند ۵، ۶، ۱۲ و ۱۳ از ستون دوم)، دستکم دو بار کوشیدند تا استقلال خود را باز یابند و از زیر سیطره هخامنشیان که کورش به آنان تحمیل کرده بود، رهایی یابند. اما در هر دو بار به فرمان داریوش سرکوب و قتل ‌عام شدند.(کتیبه‌های هخامنشی، لوکوک پی‌یر، ترجمه نازیلا خلخالی) در کوروشنامه گزنفون آمده است: «امروز همه نعمت‌های آسمانی در اختیار ماست تا به تار و مار دشمنی بپردازیم که در خواب است. جوایز این کشتار از برای شما طلا و اموال و نام نیک و آزادگی است. ما در صبح زود، در حالی به شهر حمله می‌کنیم که مردم در بستر ناز و خوشی آرمیده‌اند. ما مشعل‌های بسیار و قیر فراوان در اختیار داریم و خانه‌های آنان جملگی از چوب خرما است. سربازان ما خانه‌های آنان را به سرعت آتش خواهند زد و آنان یا باید بگریزند و یا در میان شعله‌های آتش بسوزند.»(گزنفون، کوروش‌نامه، ترجمه رضا مشایخی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، چاپ ششم، 1386، صفحه 214؛ کسنفون، سیرت کوروش کبیر، ترجمه وحید مازندرانی، انتشارات دنیای کتاب، تهران، چاپ دوم، 1381، صفحه 267 و 268)
  • مرتضوی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    يك ديوانه سنگي به چاه مي اندازد كه صد عاقل نمي توانند [ آن را ] بيرون آورند. تقدیر و تشکر از دادگاه ویژه روحانیت بخاطر احضار جناب یونسی به دادگاه،
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    یک ایرانی واقعی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس