بیماری‌هایی هستند که در بازه‌های زمانی مختلف ناگهان در بخش‌هایی از جهان همه‌گیر می‌شوند و دهها نفر را قربانی می‌کنند؛ آنگاه قهرمانان داستان با لباس‌های عجیب‌شان برای ریشه‌کنی و حل مشکل سر می‌رسند.

گروه گزارش ویژه مشرق - ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهایی پیشرو در تولید مواد رادیواکتیو، سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، استفاده از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی و ... است که در راستای برنامه آمریکا در آنچه که مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق‌ بشر نام گرفته است، توسط دولتمردان این کشور انجام می‌پذیرد. یکی از برنامه‌های خطرناک این کشور در جهت توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، تولید سلاح‌های بیولوژیک و بیوتروریسم است. اقداماتی که ظاهرا کاملا علمی و در آزمایشگاه‌های مجهز در نقاط مختلف و با هدف اعلامیِ یافتن درمان برای بیماری‌های مختلف انجام شده، اما نگاهی دقیق‌تر به این فعالیت‌های علمی نشان می‌دهد هدف اصلی، شناسایی عوامل مخرب علیه بشریت، آزمایش آن‌ها بر روی نمونه‌های انسانی و استفاده از آن [در جنگ‌های تحمیلی به ملت‌ها] در مقیاس‌ گسترده بوده است.

حادثه یازده سپتامبر و اجرای آنچه که دولتمردان آمریکا "برنامه مبارزه با تروریسم‌" می‌دانند بهانه خوبی بود تا تعداد آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیک در این کشور روز به روز افزایش یابد.

موضوع نامه‌های آلوده به سیاه‌زخم نیز جنجال دیگری بود که می‌توانست مردم و نمایندگان کنگره آمریکا را قانع کند تا با این ادعا که "دشمن علیه ما تسلیحات بیولوژیک به کار می‌برد" هزینه‌هایی را که قرار بود صرف تولید دارو برای مداوا بیماران شود به تحقیق بر روی تسلیحات بیولوژیکی اختصاص دادند. در نهایت هم مظنونین به ارسال نامه‌های آلوده، دانشمندان آمریکایی حوزه تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک بودند.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا
دو نامه آلوده به سیاه‌زخم که برای دو سناتور دموکرات آمریکایی ارسال شد
در جریان ارسال نامه‌های مشکوک، 5 نفر کشته و 11 نفر آلوده به باکتری سیاه زخم شدند

نتیجه این اقدام این شد که هم اکنون بیش از 400 مرکز تحقیقاتی در درجات امنیت بیولوژیک 3 و 4 در آمریکا فعال هستند که توانایی تولید عواملی همچون باکتری سیاه زخم و فراورده‌های آن را دارند و بیش از چهارده هزار نفر بر روی تولید چنین عوامل خطرناکی کار می‌کنند. در گزارش پیش رو سعی گردیده تا برخی از این مراکز به ظاهر علمی معرفی گردد.

*مرکز فورت دیتریک

دولت آمریکا در بهار سال 1942 به دستور فرانکلین روزولت ـ رئیس‌جمهور وقت این کشور ـ در ایالت یوتا اولین تحقیقات خود برای ساختن بمب‌های میکروبی و ویروسی را آغاز کرد. در 1943 با در اختیار گرفتن محققین این تحقیقات توسعه یافت و بلافاصله آزمایشگاه فورت دیتریک در ایالت مریلند به مرکز اصلی تحقیقات تسلیحات بیولوژیک تبدیل شد. در خلال سال‌های پس از آن، آمریکا موفق شد انبار عظیمی از عوامل و سلاح‌های بیولوژیک به وجود آورد.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

این برنامه تا سال 1969 در این آزمایشگاه پیگیری می‌شد. تا این که در این سال رییس جمهور وقت آمریکا ریچارد نیکسون به ظاهر این نوع تسلیحات و تحقیقات را به طور رسمی مذموم و مطرود دانسته و اهداف فورت دیتریک را تغییر داد.

بعد از يازده سپتامبر، دولت نومحافظه‌كار بوش به یکباره چهل و سه ميليارد دلار براي انجام تحقيقات جديد بر روي سلاح‌هاي نامتعارف بيولوژيك تخصيص داد. بعد از دستور دولت بوش جهت توسعه و از سر گيري تحقيقات تسليحات بيولوژيك، ارتش آمريكا انستيتوي نظامي بيماري هاي عفوني را در فورت ديتريك به يك لابراتوار جديد تبديل كرد كه بخشي از يك كمپ بزرگ به ظاهر دفاع بيولوژيك بود كه شامل چندين گروه مي شد. توسعه کار لابراتوار فورت دیتریک تنها یکی از اهداف اختصاص بودجه میلیاردها دلاری به آن بود، بودجه‌ای که بعد از پخش نامه‌های آلوده به "باکتری سیاه زخم" در اکتبر 2001 به تصویب کنگره رسید و به مراکز تحقیقاتی آمریکا و در راس آن‌ها فورت دیتریک اختصاص یافت.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

سایت مرکزی فورت دیتریک در مریلند امریکا

براساس برنامه‌های اعلامی، پایگاه جدید انستیتوی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا در فورت دیتریک تا اواخر سال 2015 به تکمیل پرسنل خود خواهد پرداخت. آن گونه که برای این پایگاه برنامه‌ریزی شده قرار است، حدود یک‌هزار دانشمند و 800 کارمند که هم اکنون در ساختمان‌های بنا شده سال 1960 مشغول به کار هستند، به این مرکز ملحق شوند تا تحقیق روی عوامل خطرناک بیولوژیک همچون باکتری‌ها و ویروس‌ها را آغاز کنند.

براساس اعلام کارشناسان ارتش آمریکا از جمله "اریک شوماخر" این آزمایشگاه با پیشرفته‌ترین تکنولوژی کنترل آلودگی‌های بیولوژیک تجهیز خواهد شد تا از انتشار اتفاقی ارگانیسم‌های خطرناکی مانند باکتری سیاه زخم، باکتری طاعون و ویروس ابولا جلوگیری به عمل آید.

از معروف ترین افرادی که در مرکز فورت دیتریک مشغول به فعالیت هستند می توان به رابرت گالو (Robert Charles Gallo) اشاره نمود. نام وی به خاطر ایفای نقش در کشف ویروس ایدز و شناسایی آزمایش‌های خونی برای کشف این بیماری شناخته شده است.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

رابرت گالو

در حالی که مطابق ادعای برخی دانشمندان بیولوژیک مانند "جاکوب سگال" (Jakob Segal) ویروس ایدز توسط ایالات متحده و در همین مرکز فورت دیتریک ایجاد شده است.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

پروفسور جاکوب سگال

سگال مدعی بود که رابرت گالو از جمله کسانی است که در تولید این ویروس نقش جدی بر عهده داشته است.

*مرکزPine Bluff Arsenal (PBA)

این مرکز که در ایالت آرکانزاس آمریکا واقع شده از دیگر مراکز تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک آمریکاست که ذخایر متنوعی از این نوع سلاح‌ها را در خود جای داده است. مرکز PBA در سال 1941 احداث و در ابتدا برای تولید تجهیزات نظامی به کار می‌رفت. در سال‌های پس از آن 1953 الی 1969- با تغییر رویکرد این مرکز به مکانی برای تحقیقات درباره سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک تبدیل شد.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا

نقشه تقریبی مکان مرکز تحقیقاتی PBA

وظیفه این مرکز در حال حاضر تحقیق بر روی مواد شیمیایی، ذخیره مواد و خدمات فنی به ارتش ایالات متحده در خصوص سلاح‌های شیمیایی است. در سال 2005 میلادی حادثه‌ای در این مرکز به وقوع پیوست که نام آن را بیشتر بر سر زبان ها انداخت.

در این سال مطابق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وقوع نشت در مخازن نگهداری مواد شیمیایی فسفر سفید منجر به آتش سوزی مهیبی در این مرکز گردید. مطابق گزارش‌های منتشر‌شده دود سفید ناشی از این انفجار از فاصله 6 مایلی نیز قابل مشاهده بوده که آتش سوزی 19 ساعت بعد خاموش گردید. بر‌اساس این گزارش‌ها در اثر این آتش سوزی در حدد 7500 مخزن نگهداری فسفر سفید از بین رفتند.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

جابجایی مواد شیمیایی در مرکز PBA

در مرکز PBA مطابق برخی آمار در حدود 12 درصد سلاح‌های شیمیایی ایالات متحده نگهداری و ذخیره شده است.

*مرکز Anniston Army Depot (ANAD)

این مرکز تحقیقات و نگهداری سلاح‌های شیمیایی در ایالت آلاباما آمریکا واقع شده و از دهه 1960 میلادی در حدود 7 درصد ذخایر سلاح‌های شیمیایی آمریکا در این مرکز نگهداری می‌شود. این مرکز در حدود 65 کیلومتر مربع مساحت و در حدود 2 هزار نفر پرسنل در اختیار دارد.این مرکز به جز ذخیره مهمات و تسلیحات شیمیایی که از زمان جنگ دوم جهانی به این منظور استفاده می‌شود، وظیفه تعمیر و اورهال تجهیزات نظامی سنگین ارتش آمریکا را نیز برعهده دارد.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

مرکز تحقیقاتی ANAD

در زرادخانه سلاح‌های شیمیایی مرکز تحقیقاتی ANAD عامل‌های شیمیایی سارین، عامل اعصاب و گاز خردل نگه‌داری می‌شود که بخشی از آن‌ها در سال 2011 امحاء شده است.


*مرکز آزمایشگاهی لوس آلاموس

آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (Los Alamos National Laboratory) که در ایام جنگ دوم جهانی تاسیس شد در ناحیه لوس آلاموس ایالت نیو‌مکزیکوی آمریکا واقع شده است و یکی از بزرگترین انستیتوهای به اصطلاح علم و تکنولوژی در جهان است که ظاهرا به مطالعات میان رشته‌ای می‌پردازد و در خصوص نانو‌تکنولوژی و داروهای بیولوژیک نیز فعالیت دارد. این مرکز در حدود 900 نفر پرسنل داشته و بودجه سالیانه آن در حدود 2/2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

آزمایشگاه ملی لوس آلاموس به تحقیقات بیولوژیکی، ژنتیکی و بیوتکنولوژی مفصلی می‌پردازد و بر روی برنامه‌سازی کنترل ذهن، مهندسی ژنتیک، کلونینگ و نقشه برداری DNA در قالب اکتشاف ژنوم انسانی نیز کارهای فراوانی انجام داده است. اما نکته بسیار قابل توجه در این زمینه این است که در سال 2001 وزارت انرژی ایالات متحده وجود طرح‌هایی را آشکار ساخت که هدف آن‌ها ادغام تحقیقات پیشرفته بر روی عوامل بیولوژیک با کارایی جنگی با تسلیحات اتمی در آزمایشگاه‌های طراحی تسلیحات لوس آلاموس و لیور مور بود. این طرح شامل بکارگیری عوامل بیولوژیک تسلیحاتی‌ای بود که از نظر ژنتیکی دستکاری شده بودند و همچنین تست‌کردن سلاح‌های اسپری مانند حاوی ذرات معلق بیولوژیک بر روی جوامع چند صد عضوی جانوران کوچک آزمایشگاهی را نیز شامل می‌شد.

این آزمایشگاه دارای بزرگترین بانک اطلاعات ژنتیکی باکتری مولد بیماری سیاه زخم، باسیلوس آنتراسیس، در دنیا بوده و بیش از 1200 سویه از این باکتری در این آزمایشگاه طبقه‌بندی شده است.


*مرکز Umatilla Chemical Depot, (UMCD)

این مرکز در ایالت اورگان آمریکا واقع و در سال 1941 میلادی احداث گردیده است. در حدود 12 درصد از ذخایر مواد شیمایی و سلاح‌های بیولوژیک ارتش آمریکا در این محل نگهداری می‌شود.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

نقشه تقریبی محل مرکز UMCD در ایالت اورگان امریکا

در حال حاضر مطابق برخی گزارشات مواد شیمیایی نگهداری‌شده در این مرکز به سایر انبارهای ذخایر مواد شیمیایی در آمریکا منتقل شده است.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

یکی از انبار های مرکز UMCD

فیلم در خصوص عملیات موسوم به شهر بزرگ که در آن دولت امریکا در سال 1956 میلادی با اگزوز ماشین اقدام به انتشار باکتری بیماری سیاه زخم در شهرهای مختلف امریکا نمود.

· مرکز تحقیقاتی JGI

این مرکز تحقیقاتی در ایالت کالیفرنیا واقع گردیده و از سال 1997 فعالیت خود را آغاز نموده است. یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این مرکز تحقیق بر روی توالی DNA انسان بوده و بر روی پروژه ژنوم انسانی برنامه‌های تحقیقاتی خود را دنبال می‌نماید.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

با تکمیل پروژه ژنوم انسان مطابق اعلام این مرکز تحقیقاتی شناسایی ژن‌ها، شناسایی جهش‌های بیماری‌زا، تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، تشخیص‌های پیش از بروز علامت‌ها، پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیک و... بسیار آسان خواهد شد. این مرکز همکاری‌های تنگاتنگی در زمینه توالی های DNA با مرکز آزمایشگاهی لوس آلاموس دارد.

*مرکز تحقیقاتی لیور مور Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL)

مرکز لیور مور در منطقه لیور مور ایالت کالیفرنیا به وسیله دانشگاه این ایالت در سال 1952 میلادی احداث گردیده است. بودجه تحقیقاتی مرکز لیور مور در حدود 5/1 میلیارد دلار در سال بوده و در حدود 6 هزار کارمند دارد.

مراکز تحقیقات بیولوژیک ایالات متحده آمریکا +تصاویر و فیلم

این مرکز با مرکز آزمایشگاهی آلاموس در تولید بمب اتمی که بر هیروشیما فرود آمد نیز همکاری داشته است. در سال‌های اخیر عمده تمرکز این مرکز تحقیقاتی بر روی تهدید‌های اتمی، شیمیایی، بیولوژیکی و سایبری متمرکز گردیده است. این مرکز نیز همانند مرکز JGI بر روی پروژه ژنوم انسانی طرح‌های جدی داشته و شناسایی توالی DNA یک از مهم‌ترین پروژه های تحقیقاتی در این موسسه است.


*مرکز تحقیقات ملی سرطان آمریکا NCI

مرکز ملی سرطان آمریکا (National Cancer Institute) یکی از یازده آژانس تحقیقاتی سلامت در ایالات متحده است که در سال 1937 میلادی تاسیس گردیده است. این مرکز تحقیقاتی که با سایر مراکز تحقیقاتی در نقاط دیگر جهان نیز ارتباطی را دارد یکی از مهم‌ترین موسسات مطالعاتی در خصوص سرطان بوده که ارتباطات نزدیکی با موسسه فورت دیتریک دارد.

مراکز تحقیقاتی که بیماری تولید می‌کنند +تصاویر و فیلم

این موسسه طرح‌های پژوهشی خود را در ایالت مریلند آمریکا با موسسه‌ای به نام فردریک که بخشی از مرکز تحقیقاتی فورت دیتریک بوده و در خصوص سرطان تحقیقات انجام می‌دهد مشترکا بر عهده دارد و بودجه‌ای بالغ بر 5 میلیارد دلار به آن اختصاص داده شده است. 

*مرکز تحقیقاتی Oak Ridge National Laboratory (ORNL)

این مرکز تحقیقاتی که در سال 1943 میلادی تاسیس شده دارای بخش‌های مختلف تحقیقاتی به خصوص در زمینه مواد رادیواکتیو است.

مراکز تحقیقاتی که بیماری تولید می‌کنند +تصاویر و فیلم

در این مرکز بخش خاصی به تحقیقات بیولوژیک اختصاص یافته و تبادلات اطلاعات میان این موسسه تحقیقاتی با مرکز فورت دیتریک و همچنین با موسسه تحقیقاتی JGI بر روی پروژه ژنوم انسانی نیز وجود دارد. بودجه سالیانه این مرکز در حدود یک‌ونیم میلیارد دلار است.

*مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی امریکا CDC

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی آمریکا (Centers for Disease Control and Prevention) در سال 1946 میلادی تاسیس و زیر‌مجموعه دپارتمان بهداشت و سلامت آمریکاست. مرکز اصلی آن در ایالت جورجیا واقع شده و هدف اصلی آن حفظ سلامت عمومی جامعه در مقابل بیماری‌ها به خصوص عوامل عفونی است.

مراکز تحقیقاتی که بیماری تولید می‌کنند +تصاویر و فیلم

نام این مرکز به خصوص پس از انتشار بیماری ابولا در غرب آفریقا بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده چون طبق دستور رییس جمهور اوباما وظیفه مقابله با بیماری ابولا در آمریکا بر عهده این مرکز گذاشته شده است. بودجه این مرکز تحقیقاتی در سال 2014 میلادی در حدود 7 میلیارد دلار بوده است. یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های این مرکز، تحت عنوان مقابله با شیوع آنفولانزا بویژه نوع A یا خوکی آن موسوم به H1N1 اجرا شد و با فروش میلیاردی واکسن‌های این بیماری که خیلی زود مشخص شد تأثیر چندانی هم نداشته است، تب «آنفولانزای خوکی» پایان یافت. ایران در همان زمان بیش از دو میلیون دوز از این واکسن را از یک شرکت فرانسوی خریداری کرد که بحث کیفیت و ایمنی آن بسیار مورد بحث قرار گرفت.

جمع‌بندی

ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر به خصوص پس از وقایع 11 سپتامبر و به دنبال پیش‌آمدن برنامه طراحی شده نامه‌های آلوده به باکتری مولد سیاه زخم، تحقیقات خود برای گسترش سلاح‌های بیولوژیک را کماکان ادامه می‌دهد. جالب توجه است که این توسعه گسترده تحقیقات تنها به بهانه احساس خطر از چند گروهک تروریستی و انتقال تبلیغاتی این احساس به مردم آمریکا انجام گرفته است!

کلاتز و سیلستر دو تن از کارشناسان برجسته دفاع بیولوژیک، در کتابی با عنوان "پرورش ناامنی بیولوژیک: چگونه برنامه دفاع بیولوژیک آمریکا باعث گسترش ترس، جهانی شدن خطر و ناامن‌تر شدن همه ما می‌شود؟" در سال 2009، می‌نویسند: «در سال‌های پس از حادثه 11 سپتامبر، آمریکا میلیاردها دلار را برای گسترش آزمایشگاه‌های بیولوژیک دارای امنیت بالا هزینه کرده و دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی را ترغیب کرده تا این آزمایشگاه‌ها را بسازند.» این مولفان میزان هزینه‌ای که آمریکا پس از 11 سپتامبر بر روی سلاح‌های بیولوژیک صرف کرده‌ را تا حدود 60 میلیارد دلار ذکر می‌کنند.

به نظر می‌رسد دیگر هزینه‌های ساخت و نگهداری تسلیحات هسته‌ای چندان به صرفه نیست و نظم نوین جهانی ادعا شده از سوی دنیای غرب نیاز به اسلحه نوین کم هزینه و مخرب‌تری دارد. با این وصف توسعه تسلیحات بیولوژیک خطر جدی مسابقه تسلیحاتی قدرت‌ها در دنیای آینده خواهد بود. زیرا که هم اکنون در آمریکا و برخی دیگر از مدعیان قدرت، مراکز ملی دفاع بیولوژیک در تمامی زیرشاخه‌های آن تاسیس شده است.

مراکز تحقیقاتی که بیماری تولید می‌کنند +تصاویر و فیلم

مراکز فعال در زمینه تحقیقات بیولوژیک در آمریکا

نکته قابل تامل این که این مراکز به ظاهر علمی با سایر موسسات و آزمایشگاه های تحقیقاتی در دیگر نقاط جهان نیز درصدد برقراری ارتباط است که در خصوص اهداف آن‌ها بایستی تامل جدی نمود. جمع‌آوری توالی DNA و پروژه ژنوم انسانی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در چند دهه اخیر در دستور کار این موسسات قرار گرفته و جهت تکمیل آن در کشور‌های مختلف جهان نیاز به برقراری ارتباطات علمی با موسسات پژوهشی به صورت جدی در دستور کار مراکز آمریکایی قرار گرفته است. در سال‌های اخیر ظهور بیماری‌هایی مانند ایدز، بیماری لژیونری، هپاتیت سی، جنون گاوی، ویروس‌های عامل خونریزی، تب لاسا، سندرم خستگی مزمن، بیماری جنگ خلیج فارس و بیماری‌های دیگر سوالاتی جدی در مورد منشا آن ها ایجاد کرده است .

منابع و مآخذ:

http://www.175wg.ang.af.mil/news/story.asp?id=123203496

http://www.baltimoresun.com/health/bal-te.detrick02aug02-story.html

http://www.gazette.net/article/20111012/NEWS/710129418/1009/questions-remain-10-years-after-anthrax-mailings&&template=gazette

http://www.cma.army.mil/pinebluff.aspx

http://www.globalsecurity.org/wmd/facility/pine_bluff.htm

https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol53no4/pdf/U-%20Boghardt-AIDS-Made%20in%20the%20USA-17Dec.pdf

http://clui.org/ludb/site/anniston-army-depot

http://www.globalsecurity.org/wmd/facility/umatilla.htm

http://www.liberianobserver.com/security/ebola-aids-manufactured-western-pharmaceuticals-us-dod

http://www.lanl.gov/

http://www.nukewatch.org/activemap/NWC-LANL.html

http://jgi.doe.gov/

https://www.llnl.gov/

http://nukewatch.org/activemap/NWC-LLNL.html

http://www.cancer.gov/

http://ncifrederick.cancer.gov/

http://www.ornl.gov/

http://www.deepblacklies.co.uk/pentagon_aids.htm

http://www.informationclearinghouse.info/article40012.htm

http://www.cdc.gov/

http://www.washingtonpost.com/national/health-science/us-confirms-2-americans-with-ebola-coming-home-for-treatment/2014/08/01/c20a27cc-1995-11e4-9e3b-7f2f110c6265_story.html?hpid=z1

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهندس ژنتیک مشهد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 15
    خزعبلات مشرق!! مرگبارترینها فقط در طبیعت بوجود میان!!دست از عقده و بیسوادیتون بردارید!! شماها که انگشتنمای دوست و اشنا و غریبه شدید!!
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 9
    راست میگه الکی مریضیها رو به بقیه نسبت ندید
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    8 0
    ممنون. گزارش جالب توجهی بود.
  • حدحد ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    6 0
    شما فکر می کنید محصولاتی مثل کوکاکولا، پپسی، مواد غذایی دنون، نستله و شیرخشک های خارجی و ... صرفا با اهداف اقتصادی و یا برای محبت فراوان به ملت ایران در بازار ایران وجود دارند ؟ علت این همه سرطان، نازایی و ... رو باید در همین مواد غذایی که تحت حمایت سران رژیم صهیونیستی وجود دارند جستجو کرد. چطور در طی تورم سالهای گذشته نوشابه های کوکا کولا جهش قیمت چشمگیری نداشتند و امروز با قیمت هایی به فروش میرسند که همه ی اقشار از مرفه تا فقیر قادر به تهیه اش باشند؟ همه ی اینها ابزاری برای تهاجم بیولوژیکی هستند که گاهی وقت ها اثراتشون در یکی دو نسل آینده بروز پیدا می کنه نه در خود ما ... بهترین راهکار دفاعی برای ما تحریم و استفاده نکردن از اینهاست .
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    4 1
    بمب اتم هم طبیعت ایجاد کرد؟ بیماریهایی هم که گفته شده و در طبیعت ایجاد شده ولی می تواند توسط چه کسی شایع شود؟
  • احسان ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 4
    می تونیم با این مقاله مخالفت اعلام کنیم؟!
  • ع ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    5 0
    حرف مفت نزن.یکی از همین شرکت های سازنده ی میکروب مال دونالد رامسفلد وزیر دفاع زمان بوش هست.
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 3
    مهندس ژنتیک مشهد :)) بابا مهندس...ژنتیک...مشهدی...
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    4 0
    خیلی جالب بود.
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    3 0
    اعلام مخالفت کن...مگه غیر ازین است که نوشته؟ حالا شاید سیر داغش زیاد باشه ولی واقعیت هست دیگه
  • انگشت نما ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 2
    مهندس جون .! درموردِ ژنِ خودتم یه تحقیقی بکنی بد نیست ها .. برو رو چاله سرویس و یه زیرو روشو دیدی بنداز مهندس
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 2
    یعنی شما فرار مغزی بشی ملت سود میکنه :) مهندس ژنتیک :)
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    2 0
    مشرق خیلی اطلاعات جالبی بود. مرکز لوس آلاموس بابت همین کارها معروفیت خاصی داره. مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • مهران ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    4 0
    عالی بود تشکر بازم از این گزارشات قرار بدین
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    4 0
    ممنون مشرق بخاطر گزارشهای روشنگرانه و کاملت که آه از نهاد یک عده برمیاره!!
  • غریب ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 3
    اعراب زمان جاهلیت بیشتر از توی مهندس ژنتیک علم و منطق دارن ... خاک بر سر تو واون افرادی که مثبت زدند ...
  • غریب ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    3 0
    کجاست گوش شنوا ... فکر نمی کردم غرب زدگی این همه مهلک باشه .. اصن ذهن جوون رو مصموم کرده
  • موشک خان ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    *فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِيَّكَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِكَ ((ه درستى كه تو فرمودى،و گفته‏ات حق است‏ كه:فساد در خشكى و دريا،در اثر اعمال مردم نمايان شد،خدايا ولىّ‏ات،و فرزند دختر پيامبرت‏ كه به نام رسولت ناميده شده،براى ما آشكار كن،))* جالبه هر چی بیشتر جلو میریم دست آمریکایی ها در جنایت و ظلم بیشتر رو میشه اصلا معلوم نیست اینا چی هستن!! یادمه خیلی وقت پیش بود در مقاله ای خواندم که آمریکا در تلاش ویروسی بسازه که نسبت به ژنتیک قومیت خاصی حساسیت نشون بده و از اون موقع مشکوک بودم تا این که آمریکا برای مبارزه با ابولا به آفریقا سرباز فرستاد بعدش هم اونایی که رفته بودن منظورم پزشکا با افتخار میومدن و می گفتن وای ما مریض شده بودیم و طی یک مبارزه نمایشی درمان شدیم بعد مردم هم جهت سیاحت و زیارت این ارازل سلفی می انداختن موندم خدا چه برنامه اون دنیا براشون داره :) الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
  • مهندس ژنتیک مشهد ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 3
    توهمات مشرقیون و عقده ایهای طرفدار مشرق... هر چیزی ریشه در طبیعت داره..حتی بمب اتم..
  • ازیزد ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    3 0
    هرچی ویروس درجهان هست از ام الفساد و شیطان مجسم امریکاییها و اسراییل یها ست .لعنت به هر دو اینها
  • حمید کرسفی ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 3
    و باز توهم مشرقی!!!!
  • خطاب به مهنس جنتیک مشتی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    بیسواد بدبخت تو کجا درس خوندی( اگه دروغ نگفته باشی که احتمالا گفتی و ثوابش هم تو روحت)؛ تو از دستکاری ژنتیکی چیزی سر در میاری، الان تو سیب زمینی هم جهش ژنتیکی ایجاد کردند، اونوقت توی ....؛ سردمداران متکبر آمریکا بدون تردید کثیف ترین افراد روی کره زمین اند بیچاره
  • دانشجوی پزشکی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 2
    مرگبارترینها فقط در طبیعت بوجود میان.. دمت گرم مهندس واقعا مهندسی.
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    بابا مهندس بمب اتم روهم طبیعت درست کرد؟
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    به عنوان دکترای زیست شناسی و شاغل در بخش نظامی می گویم شما چرند می گویید جناب مهندس!راستی لیسانستو گرفتی؟
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    آفرین، مقاله مستند، تحقیقی و با استفاده از تمامی امکانات اینترنتی است.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    مهندس بعد از اين! خوابي يا خودتو به خواب زدي؟
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    دوستان من صورتم جوش میزنه به نظرتون چی خوبه براش؟
  • گلادیاتور ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    2 0
    یک روزی به گالیله گفتن دیوانه روزی هم به نیوتون گفتن مجنون ! حالا هم به کسانی که این سیاست کثیف را افشا می کنند، کنایه می زنند ! روزی می فهمید که این مقاله مشرق، بسیار دقیق علمی و البته کمرنگ تدوین شده است بشر اسیر دست ابلیس ولی در لباس انسان شده است متاسفانه تمام این موارد حتی محتاطانه بیان شده است ! دقت کنید در زندگی خودتان با تشکر از مشرق
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    مرگ برآمریکا
  • بنده خدا ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    حالا خیر سرت مثلا مهندس ژنتیکی؟ توی طبیعت هیچ وقت موربیدیتی و مورتلیتی بالا هم زمان بوجود نیومده و نمیاد چون با بقا و تئوری ایولوشن در تضاد هست. بر بشین یه گوشه درسات رو دقیق بخون اینقد توی این سایتا پرسه نزن. امتحان های آخر سال نزدیکه ها!!!!
  • ... ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    واقعیته این لعنتی ها دنیا رو میخواهند از پا در بیارند وبعد بگند ما نجاتتون دادیم تا بگند ما کسی هستیم اول هم توی بازیهای انیمیشنی نشون میدهند چکار میخواهند بکنند
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    درسته مثل مواد مخدر که ابتدا رایگان در اختیار مردم گذاشتند بعد که مردم معتاد کردند پول هنگفتی به جیب زدند
  • منتظر ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    مرگ بر امریکای جنایتکار مرگبر صهیونیست مرگ بر همه ی آنانی که خون مردم رو تو شیشه می کنند یک کلام مرگ بر امریکا
  • مهندس بیوتکنولوژی تهران ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    آقای مهندس ژنتیک مشهد خودت بهتر می دونی که تمام این حرف ها کاملا واقعیه یا به واقعیت نزدیکه. ضمناً با پیشرفت هایی که در زمینه فناوری زیستی ایجاد شده اصلا این کارها غیرممکن نیست! مگه اینکه شما اطلاعات کافی نداشته باشی یا الکی مهندس ژنتیک شده باشی!! تازه ما از خیلی فعالیت های مخوف ترشون خبر نداریم! اگه فرصت می کنید یه چند قسمت از سریال فرینج رو ببینید... شاید واقعی نباشه ولی دید خوبی از فعالیت های بیولوژیک بهتون می ده.
  • مهندس بیوتکنولوژی تهران ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    مطمئنم مهندس ژنتیک نیستی!! وگرنه خیلی خوب این حرفا رو می فهمیدی
  • محمدرضا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    من شدیدا منتظر بیماری ابولا 2 و یک بیماری هاری گونه هستم که در اکثر نقاط زمین هم انتشار پیدا می کنه و اکثر افراد رو به کام مرگ بکشه. (طق حدیثی از امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) از وقایع آخرالزمان)
  • حمید کرسفی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    آقای رادیاتور،باید بدونین اکثر پیشرفتهای پزشکی به خاطر تلاش و پشتکار همین آدمهایی هست که به اونها تهمت تولید بیماری میدین،وگرنه امثال شماها چه گلی به سر این بشر زدین.جواب خودت تو کامنت خودت مخفیه روزی به گالیله گفتن دیوانه الان شما به پزشکان آمریکایی میگین خائن!
  • حمید ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    یاشا مهندس.
  • حمید ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    راست میگه آقای یزدی پشه آنوفل رو هم انگلیسی ها درست کردن پدر سوخته ها!!خخخخخخخخخخخ
  • خان ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    واقعا گل گفتی کرسفی.
  • حمید کرسفی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    تو یه کاغذ بنویس مرگ بر آمریکا بعد به خاکستر پرچم انگلیس آغشته کن بزار رو جوش سه سوته حله.
  • خانم ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    گزارشات عالي بود دست شما درد نكنه مشرق به اميد مقالات بيشتر
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    به جای این چرتو پرتا اول در مورد ویروس بنویس بعد بگو کجاهاش رو دستکاری کردن و ویروس اولیه کدوم بوده منشا ش کجای ما هنوز اونقدر علم نداریم که بتونیم همچین ویروس هایی رو بسازیم. دو تا عکس ساختمان گزاشتی که چی مثلا با مدرک حرف میزنم دو تا عکس که نشد مدرک و به گفته دوست مهندسمون طبیعت بهترین سلاح هارو میسازه و در مقابلش بهترین سیستم دفاعی رو اگه غیر از این باشه هیچ وقت حیات در این کره مشکل نمیگرفت. یا حداقل این همه تنوع وجود نداشت
  • موشک خان ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    مشرق یادم رفت ازت تشکر کنم , خدا قوت حقیقتش الان دارم نگاه می کنم می بینم کیفیت زندگی مردم ایران حتی با بالا رفتن بهداشت عمومی طی چند سال گذشته به شدت پایین آمده شیعیان بدانند که دشمنان دست به بد فتنه ای زدند , اینو جز همون فتنه های آخرازمان بدونید که ممکنه درکش برای خیلی ها سخت باشه به همین دلیل بعضی ها این طوری به مقاله مشرق حمله می کنند
  • موشک خان ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    داداش اون احادیث رو به ما نشان بده تا همه استفاده کنیم و خودمون رو در مقابل حوادث بیمه کنیم
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    یه زمانی میگید سیل طوفان زلزله و بیماریها تقصیر امریکاست یه زمانی هم میگید امریکا هیچ قدرتی نداره موندیم کدوم حرفتونو باور کنیم.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    بابا مشتی ژنیتک! تو چرا تا حلا کشف نشده بودی؟
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    این جوری حساب کنی که همه چی ریشه در طبیعت داره و نمیشه به کسی گفت بالای چشمت ابروه، برای درک یه چیزایی نیاز به مدرک مهندسی نیست یه ارزن عقل کفایت میکنه
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    از مهندس ژنتیک بپرس خیلی حالیشه!!!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    هر جا دیدین ی عده سریع و ب شدت عکس العمل نشون میدن بدونین مشرق زده تو خال
  • بابا پنچعلی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    الکیــــه . . .
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    برخی کشورهای اروپایی هم به نظر می رسه با امریکایی ها در تولید سلاح های بیولوژیک همکاری دارند. اگر امکان داره گزارشی در این خصوص منتشر کنید. بازم ممنون از گزارش های خوبتون.
  • محمدرضا ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    موشک خان منبع دقیق حدیثش یادم نیست ولی یادمه تو کتاب کتاب "عصر ظهور" خوندمش. اونجا منابع حدیث رو حتما آورده...
  • مرتضیsk ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    دور از جون باقی مهندسان آگاه و دانا ، به سبزی فروش محله ماهم میگن مهندس
  • مرتضیsk ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    آره دستکاری ژنتیکی هنوز اختراع نشده
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    هرکشورى که درتکلونوژى پزشکى حرفى براى گفتن داشته باشه علاوه بر مبحث سلامت /در کنارش در صنايع نظامى هم بلاشک بهره مى برد /سرمايه گذاريها دراين زمينه چند منظوره هست
  • ایرانی ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اوضاع خیلی بد تر از چیزی هست که توی این مقاله بهش اشاره شده. آمریکا معلوم نیست از چی احساس خطر کرده و چندین سال هست به شدت خودش را داره آماده ی یک جنگ جهانی بزرگ میکنه در زمین سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی هم سرمایه گذاری های بسیار زیاد و گسترده ای انجام داده که حتی در فیلم های سینمایی خودش هم به این موضوع زیاد اشاره میکنه که ذهن مردم آمریکا را برای اتفاقات احتمالی آینده آماده بکنه(یکی از استفاده های قدیمی هالیوود در آمریکا) از این مقاله تشکر میکنم از سایت مشرق میخواهم بیشتر روی این موضوع تحقیق و اطلاع رسانی بکنه موضوع تعیین کننده و بسیار حساسی هست. من هم مثل این دوستانی که در کامنت های اینجا گفته بودند نسبت به مواد غذایی خارجی که در ایران وجود داره به شدت مشکوک هستم(با توجه به سابقه ای که شرکت هایی مثل پپسی در مسمومیت مرده در هند داشتند)
  • مهندس ژنتیک از مشهد ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 1
    مهندس بیوتکنولوژی ؟؟ اون دکترای بیوتکنولوژیکه داداش !.، حتی بیسوادیتون اینجا هم معلوم!! دکترای زیست شناسی شاغل در بخش نظامی!! حتی سیکلتم نگرفتی و فقط در عقده هاتون دست و پا میزنید!! رلستی من واقعا دانشجوی دکترای ژنتیک هستم!!بر عکس شما که مجبورید دروغ بگید...خخخخخخخخ
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    میتونم بپرسم اون وقت اینهمه فیلم میسازن و میساختن خودشون که از دستکاری در طبیعت و بهم زدن مسائل ژنتیکی میتونن چه استفاده هایی به نفع خودشون و به ضرر دیگران برسونن از کجا در میاد؟ لابد اونهمه فیلم رو هم طبیعت ساخته! راستی داروین یهودی بود! راستی که نه میلیون ایرانی از قحطی و جنگ و هر جا جواب نداد با آلوده کردن ابها به وبا با توسط انگلیسیها در حمله به ایران مردند! کار طبیعت بود دیگه بالخره آدم هم یک موجود طبیعیه. خصوصا اگه دست شیطان هم در طبیعتش دخیل باشه
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    نوشابه؟ سالاد اضافه؟ چرا فکر کردی همه بیکار موندن واسه قانع کردن حضرت عالی خب تو باور نکن. احتمالا تو ژنتیک شما یه خصلتی هست که این ویروسها رویش تاثیر نکنه برا همین ناراحت نیستی. حالا این که چطور روی شما و برخی افراد تاثیر نکنه دیگه واضحه
  • پروفسور علی کرمی ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام با تشکر از دوستان در مشرق که تلتش می کنند گزارش های علمی خوبی در موضوعات مختلف بخصوص چیزی که ما به آن سلاح های کشتار جمعی می گوییم و شامل سلاح های مرگبار هسته ای، شیمیایی، رادیولوژیک و بیولوژیک یا همان ش.م.ه.ر خودمان ولی در واقع NRBC گفته می شود. از بین این سلاح ها سلح بیولوژیک یا معرف به میکروبی بسیار خطرناک تر و مرگبار تر است چون عامل آن زنده است و (البته غیر از سموم) بنابر این میتواند از موجودی به موجود دیگر منتقل شود رشد کن توسعه پیدا کند و از یک نقطه به نقطه دیگر شهر و کشور و حتی جهان را مبتلا کند که هر سال شاهد همه گیری ها (اپیدمی) و یا جهانگیری ها( پاندمی) مثال انفلوانزا و اخیرا ابولا در افریقا که به برخی کشورهای دیگر هم منتقل شد بودیم. بنده با 30 سال سابقه در امر دفاع بیولوژیک و مقابله با آین نوع سلاح های بسیار کشنده که شاهد کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام در جنگ بودید که ما الان حدود 50 هزار مصدوم شیمیایی در ایران داریم یا حادثه حلبچه و مجروحین شیمیایی را شنیده اید. موضوع ساخت سلاح های نوین بیولوژیک جدید در کشورهای پیشرفته مطرح است با رشد فناوری های زیستی و ژنتیک و مولکولی و علومی چون مهندسی ژنتیک و سینتتیک بیولوژی دانشمندان قادرند ویروس ها و باکتری ها و سمومی بسیار خطرناک تر و کشنده تر بسازند متاسفانه استفاده از علم و فناوری جهت امور نظامی و تولید سلاح های کشنده باعث تاسف ما دانشمندان است ولی چه کنیم که واقعیت تلخی است مطالب بسیاری هم در سایت ها هست به هر حال تهدیدی است جدی بر علیه ما که دشمنان زیادی داریم وباید توانمندی مقابله با آن را داشته باشیم موفق باشید
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 1
    مگه ژنتیک هم مهندسی داره اقای مهندس مشهد
  • دانشجوى ارشد ايمنولوژى ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    حميد دلبندم 10ميليون نفرايرانى دراثر قحطى تصنعى انگليس خبيث مردند چندين هزار ايرانى دراثر موشکهاى شيميايى صدام ملعون که توسط ميکروبيولوژيست هاى انگليسى آلمانى وهلندى صدمه ديدند تابحال فکر کردى چرا اين همه روى اچ آى وى وبيماريهاى.ويروسى ديگر کار ميشه واکسن ميسازند ولى تا بحال فکرى براى بيمارى انگلى مالاريا که بمراتب ساخت واکسنش راحتره اقدامى صورت نگرفته؟علتش اينه که مالاريا مختص کشورهاى محروم وجهان سوم هست وبراى غرب اهميتى نداره چون توکشورشون بااين معضل روبرو نيستند, خواهشا"بجاى ژست هاى روشنفکرانه واپوزيسيون نمايى کمى فکرکن فقط کمى
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    مشتى مهندس تابلو هست که آدم دروغگو وحقيرى هستى
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    مشهدى مهنس کمتر چاخان کن
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    1 0
    مهنس توکه راست ميگى!!!!!!!!!
  • محسن ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 1
    یه مریضی هم داریم به اسم بلاتکلیفی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس