کلافه شدیم از جشنواره‎هایی که با حمایت از سینمای بی محتوای کیارستمی تخم اصلاح‎شده چیزی را که در واقع ‌سینما نیست را به نام «سینما» در ایران کاشتند و دیده می‎شود که امسال بیش از همیشه برخی مقلدین این سبک ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده اند.

گروه فرهنگی مشرق ـ در روز هشتم این فیلم در سینمای برج میلاد به نمایش درآمد.

طعم شیرین خیال/ کمال تبریزی
مستند سفر به آمادای/ فرشاد افشین‌پور
در دنیای تو ساعت چنده؟/ صفی یزدانیان
نزدیک‌تر/ مصطفی احمدی
روز مبادا/ فائزه عزیزخانی
دریا و ماهی پرنده/ مهرداد غفارزاده
 
 
 
انرژی‌های پاک
طعم شیرین خیال/ کمال تبریزی
 خلاصه داستان: شیرین قناد (نازنین بیاتی) به استاد خود دکتر گروس رازیانی (شهاب حسینی) علاقه‌مند است. او مربی کارگاه انرژی‌های پاک در دانشگاه کرمان است.
 
جوجه‎های کیارستمی

فیلم بر اساس فیلمنامۀ خانم نغمه ثمینی ساخته شده و پیام فیلم، حفظ طبیعت و حمایت از انرژی‌های پاک است. انتخاب لوکیشن فیلم در کرمان باعث شده تا عناصر بومی و سنتی جلوۀ بیشتری در فیلم داشته باشند. عناصر فانتزی در فیلم استفاده شده تا بتواند سخنان دکتر رازیانی را تجسم بخشد. عمدۀ این عناصر، تصاویر انیمیشن فیلم است که به ذهن خیال‌پرداز شیرین می‌آیند.

جوجه‎های کیارستمی

عمدۀ ایراد فیلم آن است که شهاب حسینی به این نقش نمی‌آید. بایست فرد جوان‌تری انتخاب می‌شد که با شور و حرارت خاصی، حرف می‌زد. رابطۀ حاج شفیع قناد (نادر فلاح) با دخترش خیلی عالی و باورنکردنی است. در زمانه‌ای که پدرها بر خلاف دین و سنت مجبور می‌شوند به خواستۀ دخترشان تن در دهند در این فیلم می‌بینیم که دختر به نظر و خواست پدرش احترام فوق العاده می‌گذارد و موضوع ازدواجش را به اختیار او می‌گذارد. بعد از مدت‌ها بالاخره رابطۀ خوبی از یک پدر و دختر دیدیم. لااقل برای همین یک موضوع باید از خانم ثمینی تشکر کرد.

 
 
همدان  
مستند سفر به آمادای/ فرشاد افشین‌پور
خلاصه داستان:
حیات وحش و طبیعت همدان
 
فیلمی زیبا و تماشایی از طبیعت و حیات وحش استان همدان. واقعاً در خیلی از اوقات نمی‌شود فهمید که در حال تماشای یک فیلم مستند ایرانی هستیم. کارگردان با پژوهش کافی به سراغ موضوع خود رفته و به مدد فیلمبرداری عالی، طبیعت را به زیبایی تصویر کرده است. او از نماهای هلی‌شات نیز بهره گرفته و این فیلم را در مرکز صداوسیمای همدان ساخته است. باید به سازندگان فیلم دست مریزاد گفت. گویندۀ نریشن‌های فیلم، داوود نماینده است. "آمادای"، همان همدان است؛ به معنی سرزمین مادها.

جوجه‎های کیارستمی
 
یک نمایشنامه  
نزدیک‌تر/ مصطفی احمدی
خلاصه داستان:
خانواده‌ای پس از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند و پس از نزاع‌های وافر در نهایت با هم صلح می‌کنند.
 
این نخستین فیلم آقای مصطفی احمدی محسوب می‌شود که سابقه طولانی در دستیاری کارگردان‌های مختلف داشته است. نویسندگان فیلمنامه، بهرام توکلی و خانم هستی بشروتنی هستند. فیلم در ژانر اجتماعی به بازیابی روابط خانوادگی می‌پردازد. قاعدتاً باید حساب سینما را از تئاتر جدا کرد. اما این فیلم همچون یک نمایشنامه، پر دیالوگ بود و تک لوکیشن. دو سه لوکیشن خارجی خانه نیز چون در فیلم نقشی اساسی ندارند نمی‌توانند حال و هوای سینما را به مخاطب القاء کنند.

جوجه‎های کیارستمی

علی (صابر ابر) بعد از چهار ماه رفاقت(!) با مهتاب (پگاه آهنگرانی)، ناگهان او را به خانۀ پدری خود در یکی از ییلاقات اطراف تهران می‌آورد و نامزدش را به آنها معرفی می‌کند. اما علی در خانواده‌اش منفور است. مابقی فیلم، سعی علی و خانواده برای وفاق را نشان می‌دهد. رعنا (نازنین فراهانی) دختر بزرگ خانواده، از فرنگ برگشته و باردار است. او نمی‌خواهد به آنجا برگردد. یکی از دیالوگ‌های فیلم که توسط رعنا بیان می‌شود این است که در غرب، ازدواج از رونق افتاده است. رعنا که در معرض سقط جنین است توسط پسر عمویش دکتر احسان (پارسا پیروزفر) بازداشته می‌شود.

جوجه‎های کیارستمی

فیلمساز نشانه‌ای به دست ما نمی‌دهد که این جنین، مشروع است یا نه. اگر مشروع نیست چطور یک ایرانی به این کار تن داده است؟ و اگر مشروع است پس چگونه یک ایرانی با یک فرنگی نامسلمان ازدواج کرده؟ و حالا چگونه می‌خواهد طلاق بگیرد؟ چون در وقت بارداری طلاق وجود ندارد. شخصیت دکتر نیز همچون سوپاپی می‌ماند که در انتها بتواند پیروزمندانه وارد شود و دختر عمویش را خواستگاری کند، دکتری که معلوم نیست چطور تا سن چهل و چند سالگی ازدواج نکرده یا دخترعمویش را ندیده است.

 
یک فمینیست تازه به دوران رسیده
روز مبادا/ فائزه عزیزخانی
خلاصه داستان:
وصیت‎نامه تصویری سیمین (سیمین آقارضا) برای دخترش فائزه.
 
این فیلم توسط خانم فائزه عزیزخانی ساخته شده؛ یکی از شاگردان مؤسسه کارنامه که مستقیماً توسط جناب کیارستمی پرورش یافته است. تهیه‌کننده فیلم نیز مدیر عامل همین مؤسسه، خانم نگار اسکندرفر است. کارگردان با گرد‎آوری اهالی خانواده خود فیلمی شبه واقعی ساخته است در حالی‌که همه نقش‎ها بازی می‎شود. مادر (سیمین آقارضا کاشی) در نقش سیمین، خطاب به دخترش فائزه که پشت دوربین است برای مرگش وصیت می‎کند. او کمی بعد پیشنهاد می‎کند که از هدیه تهرانی دعوت کنند تا بیاید و نقش او را بازی کند. خانم تهرانی به خانه آنها می‎آید و فیلمنامه را می‎خواند ولی خوشش نمی‎آید. بالاخره روز مبادای مرگ مادر، به نحوی دیگر سرمی‎رسد.

جوجه‎های کیارستمی

مادر جانماز آب می‎کشد و خود را مسلمان معرفی می‎کند. فیلمساز به این طریق هم دیانت مسلمانان را نقد می‎کند و هم دین اسلام را. به مواردی از این قبیل توجه کنید:
1.    مادر شهادتین می‎گوید. و دخترش او را تمسخر می‎کند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزب‎الله، وصیت می‎کند.
در بهشت زهرا مادر بر سر قبر مردی می‎رود که قبل از ازدواج، عاشقش بوده. او دوست دارد بعد از مرگ در قبر او گذاشته شود (و از همین جا است که دم خروس کارگردان بیرون می‎زند، اینکه سیمین به قیامت و معاد اعتقادی ندارد و همه چیز را در این دنیا می‎داند).
2.    سیمین از مادرش گلایه می‎کند که چرا ارث فرزندان را مساوی تقسیم نکردی؟ شما باید قانون ارث را عوض می‎کردی و سهم‌الارث دختر و پسر را یکسان می‎دادی؟!
3.    مردی در بخش زنانه مسجد، سرک می‎کشد.
4.    معلم خانم‎ها در مسجد در مواقعی مشمئزکننده است. صحبت نماز قضا و بلوغ و این چیزها و استخاره تلفنی اوست.
5.    امام جماعت مسجد از فائزه می‎خواهد تا از محراب، عکس شهدا و ماکت روز عاشورا فیلم بگیرد تا جوان‎ها هدایت شوند!
6.    فیلمساز از لای در به اتاق خواب والدینش سرک می‎کشد! پدر می‎گوید اگر مسلمان هستی چرا تمکین نمی‎کنی؟
7.    پدر حاضر نیست برای دفع بلای خواب بدی که مادر دیده قربانی بدهد. اما وقتی هدیه تهرانی می‎آید ریاکارانه در مقابل او این موضوع را انکار می‎کند. ولی در خفا به دخترش می‎گوید که تو سیاست نداری ها!  
8.    مادر وقتی می‎بیند نمی‎تواند پول‎هایی را که به شوهرش قرض داده از او بگیرد متوسل به سرقت از مغازه او می‎شود. مادر حساب شوهر و پسرانش را از حساب خود و دخترانش جدا می‎کند.
9.    سمیرا دختر دیگر به خانه پدر می‎آید و از همسر شکاک خود می‎نالد.
10.     برادر، نامزدش را ترک می‎کند ولی در نهایت نمی‎تواند او را رها کند.

جوجه‎های کیارستمی

فیلمساز به ظاهر دارد فیلمی درباره خانواده خود می‎سازد ولی در واقع سبک زندگی اسلامی مسلمان‎ها را نقد می‎کند. این حقه‎ای است که صدها بار یهودیان امریکا علیه مسیحیان به کار گرفته‎اند. به دو نمونه از این فیلم‎ها که در سال گذشته در اسکار مطرح شدند اشاره می‌شود:

1.    زندانیان (2013) Prisoners ساخته دنیس ویلنیو و بازی هیو جکمن. درباره پلیسی که مشکلات عدیده یک محله مسیحی‎نشین را کشف می‎کند.
2.    نبراسکا (2013) Nebraska ساخته الکساندر پاین. زن بداخلاق و کاتولیک، باعث دیوانگی پیرمرد شده است.

مهم‎ترین کارکرد این فیلم‎ها آن است که با تصویر کردن یک جامعه فاسد مسیحی، مخاطبان خود را از مسیحیت منزجر کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست پیام بدهید. همین که مخاطب از زندگی این متدینان متنفر شود هدف فیلمسازان حاصل شده است.

خانم اسکندرفر تهیه کننده این اثر، در جواب یکی از خبرنگاران که از توهین فیلم به دین و مذهب سؤال کرده بود گفت: همین که خانم آقارضاکاشی که فردی مذهبی است در این فیلم بازی کرده معلوم می‎شود که فیلم ما اشکالی ندارد. آنقدر این پاسخ مضحک بود که بنده ناچار شدم همانجا از او شفاهاً بپرسم که مگر مشاور مذهبی شما این خانم بوده‎اند؟! ایشان سکوت کرد و جوابی نداد. آیا محتوای فیلمنامه بر عهده بازیگر است یا فیلمنامه نویس و کارگردان؟

جوجه‎های کیارستمی

واقعاً باید تأسف خورد. اولاً برای ساخت این فیلم ضددین و فیلمسازان؛ ثانیاً ‌برای برخی دست اندر کاران که گویا تعمد دارند فیلم‎های ضد دین را به جشنواره بیاورند و آثار خوب دینی همچون "در مدت معلوم" را بیرون بگذارند، هر چند که کارگردانی، فیلمنامه و بازی‎های خوبی داشته باشد.

کلافه شدیم از جشنواره‎هایی را که با حمایت از سینمای بی محتوای کیارستمی تخم اصلاح‎شده چیزی را که در واقع ‌سینما نیست را به نام «سینما» در ایران کاشتند و دیده می‎شود که امسال بیش از همیشه برخی مقلدین این سبک ظهور و بروز بیشتری پیدا کرده اند. (افتخار کیارستمی به این است که در عمرش بیش از پنجاه فیلم ندیده است!) به اذعان بسیاری از مخاطبان، ضعیف‌ترین فیلم‎های امسال جشنواره‎ را مرتضی فرشباف (کارگردان بهمن) و فائزه عزیزخانی (کارگردان روز مبادا) ساخته‎اند که شاگردان مستقیم کیارستمی بوده‎اند. این فیلم‎ها نه محتوا دارد و نه تکنیک و نه مخاطب.
 
یک دارالتأدیب دیگر
دریا و ماهی پرنده/ مهرداد غفارزاده
خلاصه داستان:
با ورود احسان (علی اکبر صحرایی) به یک کانون اصلاح نوجوانان، ماجراهای تازه‎ای رخ می‎نماید.
 
فیلمی خوش‎ساخت و باورپذیر که بعد از فیلم گیرنده (1390) دومین ساخته جناب کارگردان محسوب می‎شود. بازیگران خوبی در این فیلم بازی کرده‎اند مانند: همایون ارشادی، نیوشا ضیغمی، نادر فلاح، امیرحسین رستمی.

فیلمساز به خوبی توانسته محیط دارالتأدیب را نمایش دهد و یک قصه خوب و تازه را روایت کند. بازیگر نقش اول (صحرایی) یک نوجوان واقعی ناشنوا است که در جمع دیگران احساس ضعف می‎کند. ما می‎فهمیم که او بی‎گناه است و خطای وکیل موجب زندانی شدن او شده است. انتهای فیلم به طرزی شاعرانه تمام می‎شود که مرا به یاد انتهای فیلم اوه برادر کجایی (2000) ساخته برادران کوئن می‎اندازد.

جوجه‎های کیارستمی

به دو ایراد فیلم اشاره می‎کنم. کارگردان از همان ابتدای معرفی افراد دست خودش را برای ما رو می‎کند و این درست نیست. ثانیاً فصل ورود بازرس (با بازی سیدجواد طاهری) فیلمنامه و بازی بدی دارد. ای کاش این قسمت از فیلم نهایی درمی‎آمد. در نهایت به کارگردان و تهیه کننده (امیر پورکیان) برای ساخت این فیلم تبریک می‎گویم.
 
 امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا متاسفم برای مسولین خواب زده. اگر ذره ای غیرت دارید چگونه اجازه میدهید به اعتقادات و دین توهین شود و سکوت کنید.
  • محمد ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 1
    چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزب‎الله، وصیت می‎کند!!!! ننگتان باد بی شرفها
  • پری ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای اهوارکی شما فقط از حیوانات خوشتون آمده ..دیدن زندگی حیوانات به انسان روحیه میدهد.
  • ننه سرما ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    بگذارید این بنده خداها هم فکر کنند هنرمند هستند ... حالا که کسی با کسی نیست . هنرمند باید حداقل چند هزار کتاب خوب خوانده باشد تاریخ کشور خود را بطور کامل بداند دین شناس باشد بخصوص دین اسلام را و صدها فاکتور دیگر تا بشود گفت هنرمند و اگر نه اینها دلقک هستند مثل ادا در آوردن دیگران این نشد هنر . مردم نجیب ایران خیلی خوب مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند نا امید نشو تلاش کن مطالعه کن شاید هنرمند هم شدی .
  • محمد کرمانی ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    پاسخ تهیه کننده (خانم اسکندرفر) خیلی عجیب بود؛ یعنی واقعاً بی شعوره یا بخاطر بی شعوریش فکر کرده که بقیه بی شعورن؟
  • پسر ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    جشنواره مد و فرهنگ غربی با فیلمای چرت و پرت
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    نقدهای خوبی دارید ... دنبال می کنم .
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 0
    به خدا حیوانات از فمنیستها بهترند.
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    در همه جای دنیا از جمله خود آمریکا ، فیلم هایی که مجوز ساخت و پخش می گیرند اما با منافع ، مذهب ، هنجار و .... جامعه آن کشور در تضاد هستند نه به جشنواره ها راه می یابند نه به صفحات روزنامه ها و سایت ها و رادیو و تلویزیون . کمرنگ کردن هدفمند فیلم در آن کشور باعث می شود کارگردان و عوامل فیلم سیستماتیک به گوشه ای بروند و از منفعت مالی محروم شوند . حال یا پشیمان می شوند و رفتار خود را با جامعه خود و آرمان های آن یکی می کنند و ادامه می دهند یا گوشه نشین می شوند و جا را به بقیه می دهند . در خود آمریکا اصلا این طور نیست که بگویند فلانی شاگرد اسپیلبرگ ، اسکورسیزی و ... است هر چه دلش خواست بسازد ما هم همه جا حمایت و پخش می کنیم . اما در کشور اسلامی ما ، فیلمی که ضدهنجار ، ضد جامعه و ضد اسلام عزیز است وارد بهترین جشنواره فیلم کشور می شود و حتی در یک برنامه لوس برای تبلیغ هر چه بیشتر روی آنتن زنده شبکه سراسری 3 و برنامه هفت هم می رود !!! یعنی دقیقا عکس رفتاری که در دنیا می شود .
  • ناشناس ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 0
    به نظر شما کسی که از شهاب حسینی کوچکتر باشه میتونه استاد دانشگاه باشه ؟؟ بعدشم منظورتون از شور و حرارت بیشتر چیه ؟ به قطع بهترین فرد برای این نقش شهاب حسینی بوده و نقششو به بهترین شکل ایفا کرده ! همچینین درباره ی فیلم نزدیک تر به نظرم تنها چیزی که فیلم نداشت دیالوگ بود ! خیلی خوب میشد اگه نظراتتونو با بررسی دقیق تر و فکر کردن به افکار و عقاید امروزی مردم ارائه میدادین که بیشتر به محتوای اصلی فیلم و نظر بقیه نزدیک باشه ...
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 0
    سینمای بی محتوای کیارستمی!!! :))))) بابا سینمااااااا...واقعا تا سینما شناس هایی مثل تو داریم غم نداریم...به پا نخوری زمین استاد
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 0
    اغلب اونایی که دین ومذهب رو میکوبند تو خانواده هایی بزرگ شدند که به دین نگاه سطحی داشتند وفقط ازدین استخاره وخواب روحانی و حاجت گرفتن رو بلد بودند ! احوالات این آدمایی که از این محیط بیرون اومدند و به اصطلاح خودشون آزادی پیدا کردند منو یاد این لطیفه انداخت که میگه دختره تو جملک پست گذاشته : غمگینم همچون دختری که پرواز پاریسش کنسل شده ! وخواهرش اومده توقسمت نظرات نوشته : دروغ میگه مامانم نمیذاره سبیلاشو برداره واسه همین ناراحته! اینام همینجوری با این اداها دارند عقده هاشونو خالی می کنند وازدین انتقام می گیرند تاخودی نشون بدن!
  • وحید ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    سینمای ایران هر سال دارد در جا میزند نه فیلمی درست و حسابی داریم برای بیداری اسلامی نه برای آشنایی جوانان غربی با اسلام و تشیع و آشنایی جوانان از شخصیت های بزرگ اسلام و...... باید برای ذهن متوهم و غرب گرای برخی از کارگردانان داخلی تاسف خورد. این سینما حقش در جازدن است نه نفوذ در قلب جوانان داخلی و خارجی.
  • کریستال ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    گاوان و خران بار بردار / به ز آدمیان مردم آزار – گلستان سعدی
  • شعله ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    جولان خاک بر سرها تیتر بهتری بود
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    وزیر جنتی پاسخ بده ؟ نمایندگان استیضاح
  • ali ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    یک عده در این مملکت می روند و از حرمین دفاع می کنند و خون می دهند یک عده عم آمپول هوا به خون این ملت تزریق می کنند. ننگ باد بر این هنر .
  • ali ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    همواره باید یاد داشت نهضت خمینی یک نهضت فرهنگی بوده و هست و دشمن هم این را پس از مطالعات بسیار دریافته و آن را نشانه گرفته و خاک بر سر کسانی که به نام حرفه و هنر در میدان دشمن بازی می کنند.
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    با این کار ها آدم ها از یکدیگر تفکیک می شوند. آخرالزمان نزدیک است.
  • عرفان ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    نام حزب الله قداست دارد خجالت بکش خانم مثلا کارگردان.بدان در مورد چه اشخاصی صحبت میکنی سینمای ما به کدامین سو میرود...
  • ح م ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    بهترین نقد هایی که خواندم در این وب سایت بود اولا تشکر ثانیا همین طور و بهتر ادامه بدهید ثالثا از شما خواهش دارم همین طور از جناح زدگی دوری کنید و نه به اصول گرا و نه به اصلاح طلب باج ندهید و الا مخاطب های بی طرف خود را از دست خواهید داد
  • محمدی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    امان از آنوسی ها (روز مبادا).....
  • مجید ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    این آقازاده ها گند زدن به ایران، مطهری و جنتی و هاشمی. باید به اینا بگی از فضل پدر تو را چه حاصل / قوه قضاییه که خوابه/نمایندگان مجلسم که کاری نمیکنن/من فقط رهبر عزیزم رو قبول دارم به احترامش داریم تحمل میکنیم کاشکی زودتر از خواب بیدار شن آقایون
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    توخوبی پروفسور کیارستمی......
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اف بر کسانیکه سعی در انحراف جوانان ایران دارند هرگز حلالشان نمی کنیم
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    مرگ و ننگ و لعنت به این نوع هنر ضد اسلامی
  • توانا ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    رحمت بر جناب اهوارکی که شجاعانه قلم می زند. به نظر من ماجرای کارگردان شدن کیارستمی مانند عریان بودن امپراتور است. کسی باید جرأت کند و این موضوع را به همگان یادآوری کند.
  • مجید ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    «آنوسی» را خیلی خوب آمدی (یهودیان متظاهر به اسلام).
  • هرمزچرم شیر ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    0 0
    یکی از محوری ترین جنگ ابزارهای ایالات متحده آمریکا در جنگ نرم بخصوص در برابر ایران همین فمینیسم است
  • مهران ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    0 0
    کیارستمی نامسلمان اینها را هم مانند خود بار می آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس