کد خبر 37338
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱

سال‌هاي اخر دهه 70 بود که سر و کله برندهاي خارجي با قيمت‌هاي سرسام‌آور در بازار ايران پيدا شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبر، مارک‌ها و لباس‌هاي روز با آخرين مدل، هيجاني وصف‌ناپذير در ميان متقاضيان ايجاد کرده بود به گونه‌اي که برخي‌ها هم که وضعيت مالي مناسبي نداشتند براي خريد لباس‌هاي با مارک اصل به هر دري مي‌زدند و حاضر بودند به خاطر پوشيدن آنها، از ديگران قرض هم بگيرند. هيجان‌هاي اوليه حضور برندهاي خارجي در بازار پوشاک ايران، سود سرشاري را نصيب آنها کرد به گونه‌اي که اکثر آنها به فکر زياد کردن تعداد شعب خود افتادند. اما با روي کار آمدن دولت نهم و جنجالهايي که بر سر برندBenetton بوجود آمد، برندهاي خارجي حداکثر سعي خود را کردند تا همان مغازههايي که داير هستند را حفظ کنند.

البته برخي از اين برندها هيچ نمايندگي در ايران ندارند و تنها از طريق قاچاق اجناس آنها وارد گمرکات ايران مي‌شود. حتي به جرات مي‌توان گفت تنها شرکت‌هايي از بحران اقتصادي دنيا جان سالم به در بردند که بازارهاي پرمشتري خاورميانه و آسياي شرق سرمايه‌گذاري کردند زيرا مردم‌هاي کشورهاي جهان سوم و درحال توسعه به شدت در زمينه پوشاک و البسه خرج مي‌کنند. به گونه‌اي که در حال حاضر برندهاي خارجي در کشورهاي صنعتي و آمريکايي در حال دادن ضرر و زيان هستند اما سود حاصل از فروش محصولاتشان در خاورميانه آنها را سرپا نگه داشته است.

البته کشورهاي شرق آسيا علاوه بر بازار پرسود و رو به رشدش، توانسته به نياز اين برندها براي توليد ارزان قيمت کمک کند و به همين دليل است که بيش از نيمي از توليدات اين برندها در چين رقم مي‌خورد و صاحبان سرمايه در تلاش هستند تا باقي مانده خط توليداشان را به چين منتقل کنند اما متاسفانه ايران همانند کشورها، تنها به عنوان مصرف کننده، توانسته جايگاه مناسبي رابراي فروشندگان لباس پيدا کند. شايد بتوان پاساژ اسکان در خيابان وليعصر را به عوان پايگاه مناسبي براي بررسي برندهاي خارجي مطرح کرد. البته پاساژهاي ميلاد نور،‌هايپر استار هم در اين ميان توانسته اند شعب مختلفي از برندهاي گوناگون افتتاح کنند که هر کسي جرات ورود به آن را ندارد زيرا قيمت‌هاي آن به حدي سرسام‌آور است که خريداران معمولي ترجيح مي‌دهند که تنها به نگاه حسرت‌آميز به اين محصولات اين برندها از پشت ويترين اکتفا کنند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که قيمت‌هايي که در مغازه يا نمايندگي برندهاي لباس اعلام مي‌شود با انچه که در سايت به عنوان قيمتي که يک نماينده بايد به فروش برساند کاملا متفاوت است و اين تفاوت در برخي موارد از 100‌درصد هم تجاوز مي‌کند. در زير به بررسي تاريخچه حضور چندين برند در ايران مي‌پردازيم و قيمت‌هاي نمايندگي‌هايشان را با آنچه که در سايت اعلام کرده را مقايسه کرديم که نتايج جالب و خواندني بدست آمده است.

بنتون BENETTON

اين برند ايتاليايي در سال 1965 توسط اعضاي خانواده بنتون تاسيس شد. درحال‌حاضر اين شرکت در بيش از 120 کشور نزديک 7 هزار مرکز فروش احداث کرده است. وزارت امور خارجه دولت اصلاحات به منظور ارتقا روابط بين ايتاليا و ايران، برند بنتون را در سال‌هاي ابتدايي اين دولت براي ادامه فعاليت به ايران دعوت کرد. نتيجه اين حضور براي بنتون بسيار پر بار بود زيرا درحال‌حاضر 6شعبه در تهران و شعباتي ديگر در شهرهاي همدان، مشهد، قزوين، اصفهان، يزد، کرمان دارد. با روي کار آمدن دولت احمد نژاد، فعاليت‌هاي بسياري برعليه اين برند در ميان سياسيون و حتي نمايندگان مجلس صورت گرفت.

ماجرا از زماني آغاز شد که قاليباف شهرداري تهران از مديريت اين شرکت به منظور افتتاح شعبه جديدش و انجام سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر به تهران دعوت کرد. روزنامه ايران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تبليغات گسترده‌اي را مبني بر اسرائيلي بودن آقاي بنتون و مصحولات اين شرکت آغاز کردند و لباس‌هاي زنانه آن را دليل بي حجابي‌هاي اخير شهر تهران ذکر کردند. تيتر «صهيونيست‌هاي ميليارد در کشورمان چه مي‌کند؟ » در روزنامه ايران تاثير زيادي در لغو سفر آقاي بنتون به ايران داشت. حتي کار به پخش اعلاميه‌هايي در نماز جمعه و مصاحبه حداد عادل رئيس مجلس وقت در زمينه برخورد با اين برند ايتاليايي شکل گرفت. البته سخنگوي شرکت بنتون، ادعاي مقامات ايران را درباره يهودي و اسرائيلي بودن آقاي بنتون رد و به کاتوليک بودن ايشان تاکيد کردند.

از همان زمان بود که نمايندگان وقت مجلس هفتم موضوع ممنوع فعاليت برندهاي خارجي را در ايران مطرح کردند که با واکنش منفي روزنامه‌ها و جامعه مواجه شد و اين واکنش منجر شد تا اين موضوع حالت اجرايي پيدا کند و به همان راهروهاي مجلس ختم شود. اما انگ اسرائيلي بودن اين برند با گذشت سه سال از اين ماجرا هنوز پاک نشده و برخي پيش‌بيني مي‌کنند که آتش‌سوزي يکي از شعب بنتون که با آغاز تهاجم اسرائيل به نوار غزه همزمان بود، به‌دليل همين شايعات اسرائيلي بودن اين برند است. يک روز بعد از اين ماجرا نيروي انتظامي تمامي شعب اين شرکت را در تهران به‌دليل وابسته بودن به صهيونيسم پلمپ کرد که پس از پايان جنگ غزه اين فروشگاهها دوباره توانستند به بازار پرسود ايران بازگردند. اما هيچ کدام از اين عوامل سبب نشد تا طرفداران اين برند ايتاليايي در مغازهها و شعب بنتون، به خريد آخرين محصولات اين شرکت روي نياورند.

بنتون که اکثر محصولات خود را در چين توليد مي‌کند و در اين ميان چندين کارخانه هم در ايتاليا باقي مانده که تعداد کمي از اين توليدات کارخانه ايتاليايي به بازار ايران راه پيدا مي‌کند و چيني‌ها بازهم نشان مي‌دهند که در محصولات برند دار هم مي‌توانند حضور چشمگيري داشته باشند. همين تفاوت در محل توليد نيز باعث ايجاد يک تفاوت غيرقانوني در قيمت شده است. به گونه‌اي که لباس و کفش‌هايي که در چين توليد مي‌شود به طور ميانگين 30 هزار تومان پايين‌تر از محصولات ايتاليايي به فروش مي‌رسد. با اينکه هيچ تفاوتي بين لباس‌هاي توليد شده در چين و ايتاليا وجود ندارد. و حتي سايت بنتون به شدت تاکيد مي‌کند که هيچ تفاوتي بين محصولات چيني و ايتاليايي از نظر کيفيت و قيمت وجود ندارد اما آنچه که در بازار ايران مي‌گذرد با خبرهاي سايت کاملا متفاوت است. به عنوان مثال کتاني‌هاي معمولي را مي‌توان با قيمت‌هاي ميان 33 تا 80 دلار در سايت بنتون پيدا کرد اما همين کفش‌هاي معمولي با شماره سريال يکسان از 110 هزار تومان شروع مي‌شود و تا 220 هزار تومان هم قيمت‌ها به‌صورت نجومي بالا مي‌رود.

البته کفش‌هايي که تکنولوژي و مواد متفاوت‌تري به کار رفته باشد را مي‌توان با قيمت 300 يا حتي 400 هزار تومان پيدا کرد در حالي که همان کفش در سايت بنتون براي فروش در ايران بين 200 دلار يا 250 دلار قيمت مي‌خورد. اين افزايش چندين درصدي در حالي صورت مي‌گيرد که هيچ گونه نظارتي بر روي عملکرد اين نمايندگي‌ها وجود ندارد و آنچه که در بازار ايران مي‌گذارد با قيمت‌گذاري خود بنتون کاملا متفاوت است. تفاوتي که خريداران اين محصولات بايد جبران کنند. البته اين تفاوت در ساير محصولات نيز ادامه پيدا ميکند. مثلا يک بلوز بنتون با تفاوت قيمتي 30 هزار توماني با رقمهاي اعلام شده در سايت براي فروش در بازار ايران، در نمايندگي‌ها اتيک مي‌خورد. اما اين تفاوت قيمتي در بخش پيراهن‌هاي ورزشي کمتر ديده مي‌شود. در بخش لباس زنان، بحث به شکل متفاوت‌تري مي‌گذرد زيرا به خاطر محدوديت‌هايي که از لحاظ قانوني براي ورود لباس زنان وجود دارد، اين نمايندگي‌ها تنها اجازه دارند برخي از محصولات محدود اين برند‌ها را وارد ايران کنند که آن هم با نظارت شديد اتحاديه پوشاک و اماکن صورت مي‌گيرد. اما در بخش لباس مردانه بحث به شکل ديگري پيگيري مي‌شود و در اين بخش هم داستان قسمت‌هاي کفش تکرار مي‌شود و تفاوت قيمتي رقم‌هاي موجود در سايت با آنچه که در نمايندگي‌ها به فروش مي‌رسد خيلي‌ها را از خريد اين محصولات پشيمان مي‌کند. پيراهن مردانه در پاساژ اسکان بين 70 تا 150 هزار تومان قيمت مي‌خورد که همان شماره سريال در سايت با قيمت 40 دلار به فروش مي‌رسد که تا 80 دلار نيز ارتقا پيدا مي‌کند.

آديداس ADIDAS

آديداس يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي توليد کننده وسائل ورزشي در دنيا است که چندين شرکت برند ديگر همچون ريبوک، تيلور ميد و مکس فلي را در زير مجموعه خود قرار داده است. اين شرکت دومين توليد کننده لباس‌هاي ورزشي در جهان است که در آمد آن در سال 2009 بيش از 10 ميليارد يورو بود و بيش از 40 هزار کارمند در اين شرکت بزرگ مشغول به فعاليت هستند. اين برند خارجي همانند بنتون چندين نمايندگي در ايران دارد که زير مجموعه شرکت اديب اسپرت کار مي‌کنند. وجود فروشگاههاي اين برند در خيابان شريعتي، آپادانا، جردن، ونک و فروشگاههايي همچون‌هايپراستار، ميلاد نور و الماس ايران به چشم مي‌خورد و همچنين در مشهد، مازندارن، آمل، شهسوار، نور، کرج، اصفهان و تبريز هم مي‌توان سراغ محصولات اين برند را گرفت. البته پيدا کردن محصولات آديداس با برند Reebok کار ساده‌اي است اما اين تفاوت تاثير زيادي از لحاظ قيمت روي محصولات گذاشته است.

آديداس هم همانند برندهاي ديگر براي نمايندگي‌هايش قيمتهاي متفاوتي را عرضه کرده که با مراجعه به سايت اين شرکت مي‌توان به اين مساله پي برد. اين شرکت هم همانند ساير شرکتها براي محصولات خود شماره سريال در نظر گرفته که با مراجعه به سايت آديداس مي‌توان از قيمت واقعي محصولات اين برند در ايران پي برد. اما نمايندگي‌هاي آديداس همچون بنتون به‌دليل نبود نظارت قوي در زمينه قيمت، محصولاتشان را باچندين برابر قيمت به فروش مير سانند. مثلا اگر به سايت آديداس نگاهي بيندازيد، جوراب‌هاي اين شرکت با نرخ 8 يا 9 دلار حداکثر به فروش مي‌رسد اما در ويترين‌هايپراستار، جوراب با مارک آديداس به قيمت 40 هزار تومان هم مي‌توان پيدا کرد. اين وضعيت در زمينه کلاههاي پشمي نيز ادامه پيدا مي‌کند. البته آنچه که برند آديداس را در ايران به سرزبان‌ها انداخته کفش‌هاي آن است که زير 110 هزار تومان نمي‌توان در نمايندگي‌هاي اين برند پيدا کرد در صورتي که همان شماره سريال براي فروش در ايران با 40 هزار يا در برخي مواقع 80 هزار تومان پايين‌تر قيمت‌گذاري شده است. لباس‌هاي ورزشي با اسامي ورزشکاران مشهور نيز 30 هزار تومان تفاوت قيمتي دارد که ميانگين قيمت در فروشگاههاي ايران 50 هزار تومان است. البته ناگفته نماند که برندهاي فعال در ايران، به ميزان حيرت‌آوري سعي در گران فروشي در زمينه کفش و کتاني هستند.

دولچه و گابانا D & G

D&G يکي از برندهاي مشهور در زمينه مد و طراحي لباس‌هاي روز است که محل اصلي آن در ايتاليا است. آنچه که سايت اين شرکت نشان مي دهد هيچ نمايندگي از اين برند در ايران وجود ندارد اما محصولاتش در به وفور در بازار ايران ديده مي‌شود. حتي در بازار ايران براي برچسب زدن بر روي محصولات معمولا از اين برند استفاده مي‌کنند و حتي کمربندهاي بسياري در بازار با مارک D &G به فروش مي‌رسد. حجم معاملات اين برند در سال گذشته به 750 ميليون يورو رسيده است که براي برند لباس يک موفقيت بزرگ محسوب مي‌شود. نبود نمايندگي رسمي در بازار ايران باعث نشده تا اين برند به بازار ايران راه پيدا نکند. اما همين نبود نمايندگي باعث شده تا محصولات اين شرکت با قيمت‌هاي سرسام آور‌تري به فروش رود.

اين تفاوت قيمتي زماني آشکار مي‌شود که با قيمت‌هاي تهران را با نمايندگي آنها در دبي مقايسه کنيم. البته اين را نبايد فراموش کرد که مارک D & G اصولا يکي از برندهاي گران قيمت محسوب مي‌شود که کيف‌ها و لباس‌هاي زنانه آن به خصوص لباس‌هاي شب و مهماني اش با قيمت‌هاي سرسام‌آوري به فروش مي‌رسد. حتي اين شرکت براي لباس‌هاي گران قيمت خود بخش جداگانه‌اي را تهيه کرده است. در قسمت لباس‌هاي معمولي هم مي‌توان به تفاوت قيمتي بين اين برند و ساير برندهاي خارجي پي برد. به عنوان مثال کيف‌هاي چرم زنانه اين برند از 70 دلار قيمت مي‌خورد تا 500 دلار هم مي‌رسد. البته در تهران قيمت‌ها 100 برابر نمايندگي اين برند متفاوت است. همان کيف 70 دلاري در بازار ايران به قيمت 150 هزار تومان به فروش مي‌رسد. يا لباس‌هاي شبانه اش از 250 دلار شروع مي‌شود و به قيمت‌هاي بالاتر از 10 هزار دلار هم مي‌رسد. البته اين قيمت‌ها درباره بخش معمولي است. در زمينه بخش کالاهاي لوکس مي‌توان گفت که هيچ محدوديت قيمتي وجود ندارد. در زمينه لباس مردان و شلوار لي نيز وضعيت به گونه‌اي متفاوتي مي‌گذرد. شلوار لي معمولي اين برند از 70 دلار آغاز مي‌شود که همان شلوار در بازا ايران حداقل 150 هزار تومان قيمت مي‌خورد.

پوما PUMA

پوما يکي از برندهاي مطرح در زمينه کفش و پوشاک ورزشي محسوب مي‌شود. اين شرکت آلماني توسط آدولف داسلر - بنيانگذار آديداس و بردارش به ثبت رسيد. از همان ابتدا اين شرکت کفشهاي ورزشي راحت و سبک و نه چندان گران نسبت به کفشهاي ديگر مانند آديداس را ارايه کرد که اتفاقا طرفداران زيادي را پيدا کرد. درحال‌حاضر اين برند مشهور ورزشي در 80 کشور دنيا نمايندگي رسمي دارد و در سال نزديک يک و نيم ميليون يورو سود دارد. در اکثر موارد اين کمپاني به عنوان حامي تيم‌هاي ملي و بازيگران يک بازي انتخاب مي‌شود. پوما که يکي از برندهاي زيرمجموعه آديداس است، براي خود نمايندگي جداگانه‌اي افتتاح نکرده اما محصولات اين برند را مي‌توان به راحتي در بازار منيريه يا حتي در نمايندگي‌هاي آديداس در تهران پيدا کرد.

نکته قابل توجه اين برند نسبت به ساير برند‌هاي خارجي اين است که محصولات آن در همه جاي دنيا به کيفيت و قيمت مناسب عرضه مي‌شود به گونه‌اي که تمام اقشار يک جامعه مي‌توانند محصولات اين برند را خريد کنند اما بازهم ايران در اين زمينه مستثي است. زيرا کفشي که سايت پوما 30 دلار قيمت خورده در بازار ايران به قيمت 90 هزار تومان به فروش مي‌رسد. يا حتي کلاه‌هاي ورزشي که 20 دلار درايران بايد به فروش برسد اتيک 60 هزار توماني برآنها نصب مي‌شود. متاسفانه وضعيت آشفته و عدم نظارت برخي ارگانهاي مسول باعث شده تا محصولات اين برندها با هر قيمتي به فروش برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس