پیش بینی می‌شود جبهه النصره و گروههای هم‌پیمان آن بخش عظیمی از تسلیحات به یغما رفته از "وادی الضیف و الحامدیه" را به جبهه نبرد حاشیه شمالی حلب منتقل کنند.

گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «دیرالزور» و تحولات میدانی جبهه «دیرالزور»،  رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب

سقوط دو پادگان وادی الضیف و الحامدیه

دو پادگان نظامی "وادی الضیف" و "الحامدیه" واقع در شرق و جنوب شهر "معره النعمان" در جنوب استان ادلب سوریه ، در پی هجوم گسترده عناصر جبهه النصره و گروههای هم پیمان آن بالاخره به اشغال تروریستهای تکفیری در آمد. این دو پادگان در 11 ماه گذشته تحت محاصره کامل تروریستهای تکفیری بوده و بطور روزانه هدف دهها فروند موشک و خمپاره و گلوله توپ سنگین تروریستهای مستقر در اطراف آن قرار داشت.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
موقعیت دو پادگان "وادی الضیف و الحامدیه" در شرق و جنوب شهر "معره النعمان" بر روی نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
حرکت تروریستهای تکفیری جبهه النصره به سمت پادگانهای وادی الضیف و الحامدیه

همانطور که پیشتر به استحضار مخاطبین محترم "مشرق" رسانده شد ، این دو پادگان از حدود 11 ماه پیش تا کنون در محاصره شدیدی قرار داشته و امداد رسانی به بیش از 800 تا 900 نظامی مستقر در آنها تنها از طریق ارسال بسته های مواد غذایی و دارویی از طریق هوایی (بوسیله بالگرد با چتر) و با مشقتها و محدودیتهای امنیتی فراوان صورت می پذیرفته است. در باب اهمیت استراتژیک این دو پایگان نظامی بسیار بزرگ برای تروریستها و نیروهای ارتش سوریه ، ذکر موارد زیر مفید خواهد بود:

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

1 – اهمیت جغرافیایی :


الف : موقعیت خاص جغرافیایی این دو پادگان نظامی و نزدیکی آنها به اتوبان (مسیر تدارکاتی – تسلیحاتی) حلب – ادلب . در صورت بازگشایی این مسیر از سوی تروریستهای تکفیری ، جایگزین مناسبی برای امداد رسانی تسلیحاتی و نیرویی به تروریستهای فعال در شهر حلب که این روزها به دلیل عملیات نظامی ارتش سوریه در حاشیه شمالی آن و قطع کلیه مسیرهای امدادی – تسلیحاتی آنها با مرزهای کشور "تروریست پرور ترکیه" در شرایط بسیار بد روانی بسر می برند.

ب : اتصال بخش شرقی سوریه به بخش غربی و شمالی به جنوبی آن

ج : قرار داشتن در مسیر امدادی تدارکاتی ارتش سوریه از استانهای ساحلی به سمت مناطق شرقی این کشور

د : قرار گرفتن در نزدیکی اتوبان حلب – دمشق که تا کنون مسدود بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
اتوبان دمشق – حلب در فاصله 500 متری پادگان الحامدیه که پس از اشغال پادگانهای وادی الضیف و حامدیه ارتش سوریه بازگشایی خواهد شد.

2 – اهمیت تدارکاتی :


وجود دهها دستگاه تانک و نفر بر زرهی ، دهها مخزن سوخت و چندین انبار تسلیحات و مهمات (شامل موشکهای ضد ره ، موشکهای زمین به زمین ، انواده خمپاره اندازها ، انواع توپهای سبک و سنگین و تسلیحات سبک و نیمه سنگین انفرادی و هزاران تن مهمات مربوطه) که از دست دادن آنها برای ارتش سوریه موجب خسارتی جبران نشدنی است بویژه اینکه تجربه های پیشین نشان داده که تروریستهای تکفیری از همین تسلیحات و مهمات برای حمله به سایر مواضع ارتش سوریه نهایت استفاده را خواهند برد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بخشی از تانکهای ارتش سوریه که پس از اشغال پادگان وادی الضیف به چنگ تروریستهای جبهه النصره افتاده است.

در عین حال دسترسی به این حجم سوخت و تسلیحات و مهمات امکان تسلیح و تجهیز هزاران تروریست تکفیری در عملیاتهای آینده این گروهها بر علیه ارتش و مردم سوریه را تسهیل خواهد ساخت. نکته قابل تامل اینکه بخش قابل توجهی از تسلیحات و مهمات و تجهیزات نظامی و غیر نظامی که تروریستها در جنگ علیه ملت و ارتش سوریه مورد استفاده قرار می دهند از غارت پادگانهای ارتش سوریه استحصال شده است!

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

3 – تامین امنیت مراکز استقرار تروریستهای تکفیری در شهر معره النعمان

یکی دیگر از اهداف تروریستهای تکفیری از حمله گسترده و اشغال دو پادگان وادی الضیف و الحامدیه در حاشیه شهر معره النعمان ، تامین امنیت مراکز استقرار خود در این شهر از خطر حمله زمینی احتمالی نیروهای نظامی مستقر در این دو پادگان بود. این نگرانی تروریستها از آنجایی تشدید گردید که در دو ماه اخیر نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی "سرهنگ سهیل الحسن" موفق به پاکسازی اکثر شهرها و روستاهای حاشیه شمالی استان همجوار یعنی "حماه" شده بوده و بلافاصله عملیات خود را به مناطق جنوبی استان ادلب (شهر خان شیخون) با هدف رسیدن به دو پادگان نظامی در محاصره "وادی الضیف و الحامدیه" گسترش داده بودند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نبردهای سنگین میان تروریستهای جبهه النصره و ارتش سوریه که در آن از انواع تسلیحات سنگین مانند توپ و تانک استفاده شد.

به همین منظور هم اکنون نبردهای شدیدی میان نیروهای سرهنگ سهیل الحسن با تروریستهای تکفیری در مناطق اطراف پادگان "الخزانات" واقع در جنوب شهر خان شیخون در جریان است و ناظران سقوط این شهر بزرگ محل استقرار تروریستها را امری حتمی دانسته و موضوع تنها زمان لازم برای آزادی این شهر می باشد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تفاصیل عملیات گروههای تروریستی – تکفیری

حملات زمینی گسترده تروریستها پس از یک دوره 11 ماهه محاصره شدید و کامل دو پادگان "وادی الضیف" و "الحامدیه" از روز یکشنبه صبح زود بر علیه مواضع مدافعان ارتش سوریه آغاز شد. لازم به ذکر است که فرماندهی ارتش سوریه با هدف تامین امنیت محیط پیرامونی پادگانها و مراکز مهم نظامی و امنیتی بطور استاندارد اقدام به ایجاد پاسگاههای نظامی در حاشیه این مراکز می کنند. در مناطق حاشیه ای دو پادگان نظامی مذکور نیز بیش از 40 پاسگاه تامین امنیت برای جلوگیری از نفوذ تروریستها در فواصل مختلف آنها ایجاد شده بود. از این تعداد ، 8 پاسگاه اصلی (شامل :الفجر ، الضبعان ، حبوش الجدید ، بنایه زیال ،التمساح ،النمر الامامی ، الراعی و الزعلانه) و الباقی فرعی بوده اند. (به نقشه مراجعه شود)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
اسامی و موقعیت پاسگاههای نظامی ارتش سوریه مستقر در اطراف پادگان حامدیه که طی نبردهای 36 ساعته با تروریستها به اشغال آنها در آمده است.

حملات تروریستها به استعداد نیروی بیش از 5000 تکفیری مسلح از گروههای تروریستی "جبهه النصره(شعبه القاعده در سوریه)" ، "جند الاقصی" ، "احرار الشام" و "گردان 13 موشکی گروه تروریستی ارتش آزاد" ، به فرماندهی ارشد جبهه النصره ، با مشارکت حداقل 30 دستگاه تانک از مدلهای تی 55 و تی 72 و چندین دستگاه نفر بر زرهی ، و صدها خودروی مجهز به انواع توپها و مسلسلهای سنگین و خمپاره انداز و کاتیوشا، بطور همزمان به کلیه 40 پاسگاه نظامی (به عربی=حاجز) مستقر در در نوار مرزی (به طول 13 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر) حاشیه این دو پادگان آغاز شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

مدت زمان آغاز حملات تا اشغال کامل این دو پایگاه حدود 36 ساعت بوده است و تمرکز هجوم زمینی در 12 ساعت اول ، بر روی 8 پاسگاه اصلی (ذکر شده در بالا) بوده است که پس از چند ساعت نبرد با عقب نشینی نیروهای ارتش سوریه مستقر در آنها ، پس از عقب نشینی مدافعان ، به اشغال کامل تروریستهای جبهه النصره در آمده اند. با تشدید فشار های حملات تروریستها ، نیروهای ارتش سوریه مستقر در پادگان "وادی الضیف" با کلیه تسلیحات سنگین و تانکهای موجود به پادگان "الحامدیه" منتقل شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

ممکن است بسیاری از مخاطبین با خود فکر کنند که چرا نیروهای ارتش سوریه از پادگان وادی الضیف در شرق شهر معره النعمان عقب نشینی کردند؟ در پاسخ باید گفت که این به نقشه فرماندهان گروه تروریستی "جبهه النصره" مبنی بر ایجاد جدایی میان دو پادگان از طریق اشغال تپه های "بنصره" و "السواده" که ضمن قرار گرفتن در منطقه میانی این دو پادگان قرار گرفته اند ، دارای اشراف ارتفاع و بصری و در نتیجه اشراف آتش دقیق توپخانه ای بر هر دو پادگان نیز می باشد.

بدیهی است هدف تروریستها از اشغال و استقرار تانک و توپ بر روی این دو تپه قتل عام کلیه افسران و سربازان موجود در این دو پادگان بوده است. نبردهای شدیدی در طول روز و شب گذشته میان دو طرف در جریان بود که به هلاکت حداقل 200 تروریست تکفیری و مجروحیت صدها نفر دیگر (به اعتراف مرکز حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان دولت سوریه مستقر در لندن) و شهادت دهها نفر از نیروهای ارتش سوریه انجامید. دراین میان گروهی از سربازان ارتش سوریه که در درگیریها مورد اصابت گلوله و ترکش واقع شده و به بیمارستان صحرایی مستقر در گوشه ای از پادگان الحامدیه منتقل شده بودند با عقب نشینی سایر نیروها به چنگال تکفیریها افتاده و همگی با شلیک تیر خلاص به شهادت رسیدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
شلیک تیر خلاص و ذبح  سربازان مجروح ارتش سوریه بستری در بیمارستان میدانی پادگان الحامدیه

یکی از مهمترین نکاتی که در نبردهای شدید در گرفته میان ارتش سوریه و تروریستها مورد توجه رسانه ها و کارشناسان نظامی قرار گرفت ، استفاده گسترده تروریستهای جبهه النصره از تسلیحات آمریکایی علی الخصوص "موشک انداز تاو نسل 2 "بود که نقش بسیار مهمی در انهدام چندین دستگاه تانک و نفر بر مدافع محوطه دو پادگان و تسریع در فروپاشی و انهدام خطوط دفاعی نیروهای ارتش سوریه داشته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
استفاده گسترده تروریستهای تکفیری جبهه النصره از موشکهای آمریکایی پیشرفته تاو نسل 2 علیه تانکهای ارتش سوریه

گفتنی است این موشکها از سوی دولت "ایالات متحده آمریکا" تحت عنوان "کمک به گروههای میانه رو!! مخالف دولت سوریه" به دست گروه تروریستی "جبهه ثوار سوریه"به فرماندهی حمال معروف رسیده بود که طی درگیریهای ناشی از اختلافات داخلی جبهه ثوار سوریه با جبهه النصره که منجر به اشغال مقر فرماندهی جمال معروف در حاشیه غربی استان ادلب گردید ، به چنگ گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره (شعبه رسمی شبکه القاعده در سوریه) رسیده است.

پیشتر ناظران بین المللی و سازمانهای مبارزه با تروریسم به دولت آمریکا نسبت به احتمال قریب به یقین افتادن تسلیحات جدید اهدایی این کشور به دست تروریستهای شبکه القاعده همچون داعش و جبهه النصره هشدارهای مکرری داده بودند. این تسلیحات از طریق مرز زمینی شمالی با هماهنگی سازمان اطلاعات دولت ترکیه و مرزهای جنوبی از طریق سرویس اطلاعاتی کشور اردن به تروریستهای تکفیری ارتش آزاد و جبهه النصره تحویل شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

هم اکنون صدها نفر از سربازان ارتش سوریه مستقر در این دو پادگان پس از سقوط "الحامدیه" سوار بر 12 دستگاه تانک و نفر بر و پس از تخریب اکثر خودروهای زرهی برجای مانده در داخل پادگان الحامدیه ، ابتدا به روستای "بسیدا" در جنوب پادگان الحامدیه فرار کرده و با سر رسیدن واحدهای خودرویی و زرهی جبهه النصره و موشک باران و گلوله باران شدید این روستا پس از درگیریهای پراکنده مجددا به روستای "معر حطاط" عقب نشینی نمودند. به گزارش منابع رسانه ای نزدیک به ارتش سوریه اکثر این افراد خود را با استفاده از تاریکی شب به شهر مورک واقع در شمال استان حماه که هم اینک اردوگاه اصلی نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی "سرهنگ سهیل حسن" می باشد رسانده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گروهی از نظامیان پادگان اشغال شده وادی الضیف که از شرایط مه آلود هوا خود را به اردوگاه ارتش سوریه در شهر مورک رسانده اند.

لازم به ذکر است که در مسیر عقب نشینی سربازان و افسران پادگانهای وادی الضیف و الحامدیه به سمت شهر مورک ، گروهی از آنها در کمین یگانهای نظامی جبهه النصره افتاده و پس از درگیریهای شدید ، تعدادی به اسارت تروریستهای تکفیری در آمده و گروهی نیز به شهادت رسیدند.

نکته دیگر مربوط به میزان پشتیبانی هوایی ارتش سوریه از مدافعان دو پادگان حامدیه و وادی الضیف می باشد. در طول نبردهای میان دو طرف به دلیل ناساعد بودن اوضاع جوی منطقه تا سقوط این دو مرکز نظامی امکان جندانی برای پشتیبانی هوایی وجود نداشته است ولی به محض مناسب شدن وضع هوا ، هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه اقدام به حملات بسیار سنگینی به مواضع تروریستها درروستاهای "کفرومه ، قمیناس ، کفرنبل ، معرشورین و کفر تخاریم" حمله کرده و آنها را بشدت بمباران کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بمباران مواضع تروریستها در روستاهای اطراف پادگانهای وادی الضیف و الحامدیه از سوی بمب افکنهای ارتش سوریه

علت حمله به این روستاها ایفای نقش ساکنین در حمله به مراکز ارتش سوریه و استقرار دهها پایگاه گروه تروریستی جبهه النصره در آنها  بوده است. خصوصا اینکه بلافاصله پس از اعلان خبر اشغال الحامدیه و وادی الضیف اهالی این روستاهای تکفیری نشین به خیابانها آمده و با توزیع شیرینی و پایکوبی از کشتار سربازان بی گناه و در محاصره ارتش سوریه بشدت ابراز شادمانی کردند.

با سقوط دو پادگان استراتژیک ارتش سوریه پیش بینی می شود که جبهه النصره و گروههای هم پیمان آن بخشی عظیم نیروهای نظامی و تسلیحات به یغما رفته از "وادی الضیف و الحامدیه" را به جبهه نبرد حاشیه شمالی حلب که این روزها صحنه عملیات سرنوشت ساز "محاصره شهر حلب و جداسازی آن از حاشیه شمالی و مرزهای ترکیه" می باشد ، منتقل کنند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

بازتاب رسانه ای عملیات جبهه النصره

اشغال پادگانهای ارتش سوریه در اطراف شهر معره النعمان با بازتاب گسترده رسانه ای مواجه شده است. مهمترین بازتاب دهنده عملیات گروه تروریستی جبهه النصره بر علیه پادگانهای ارتش سوریه در جنوب استان ادلب، شبکه تلویزیونی "الجزیره قطر بوده است. کشور قطر خود یکی از 3 راس اصلی حامی تروریسم تکفیری در منطقه خاورمیانه خصوصا کشورهای عراق و سوریه است. در این میان بازوی رسانه ای خاندان سلطنتی حاکم بر این کشور یعنی "شبکه تلویزیونی الجزیره" از زمان تاسیس در سال 1996 تا کنون یکی از بزرگترین حامیان گروههای تروریستی تکفیری در منطقه خاورمیانه بوده است. در پی بروز بحران نظامی در سوریه ، شبکه الجزیره به پوشش گسترده فعالیتها و جنایات گروههای تروریستی– تکفیری بین المللی همچون داعش و جبهه النصره و ارتش آزاد  علیه مردم  دولت و ارتش ملی سوریه پرداخته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گزارش تصویری شبکه الجزیره قطر از پادگان حامدیه و وادی الضیف همزمان با اشغال آنها از سوی تروریستهای جبهه النصره

اما شاید اوج همکاری و همدستی این شبکه حامی تروریسم در منطقه را بتوان به پخش گزارشهای مکرر و مستقیم از اردوگاه نظامی گروه تروریستی – بین المللی جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) در حاشیه عملیات نظامی علیه پادگانهای وادی الضیف و الحامدیه واقع در جنوب استان ادلب سوریه دانست که طی آن خبرنگار شبکه الجزیره از شیوه کشتار سربازان ارتش کشور سوریه بدست تروریستهای تکفیری گزارشهای مبسوطی منتشر کرده اند. در کنار پخش گزارشهای میدانی ، اقدام این شبکه در پخش زنده مصاحبه فرمانده ارشد گروه تروریستی النصره در نبردهای منجر به اشغال این دو پادگان نظامی خود مهر تاییدی بر همدستی و شریک بودن الجزیره در جنایات تروریستها علیه ملت سوریه ارزیابی می شود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

رسانه های وابسته به جبهه النصره با برجسته کردن اخبار مربوط به تحولات این واقعه آن را نشانه قدرت بی بدیل این گروه و توانایی بالای عملیات خود عنوان کرده و با استفاده از فرصت پیش آمده برای تسویه حساب با گروههای رقیب خود مانند جبهه ثوار سوریه و داعش استفاده کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

همچنین شیخ عبدالله المحیسنی عضو شورای امر به معروف و نهی ازمنکر شهر ریاض در عربستان سعودی که از سوی سرویس اطلاعاتی این کشور بعنوان مسئول شرعی جبهه النصره منصوب شده است پیش از آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای ارتش سوریه با حضور در جمع تروریستها آنها را برای کشتار سربازان ارتش سوریه تشویق کرده و وعده گسترش حملات تروریستی به مراکز ارتش سوریه را داده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

محورهای عملیاتی در مناطق حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور در جنوب شرقی است شهر همچنان شعله ور است. پس از شکستهای پیاپی تلاشهای عناصر گروه تروریستی داعش برای نفوذ از محور های جنوبی و شرقی به داخل فرودگاه که در روزهای ابتدایی درگیریها به اشغال بخشی از مناطق استقرار نیروهای ارتش سوریه در منطقه حویجه الصکر و الجفره از سوی داعش منجر شده بود ، هم اینک از شدت حملات داعش کاسته شده و دو طرف مشغول محک زدن یکدیگر از طریق گلوله باران و خمپاره باران مواضع یکدیگر در طول نوار 4 کیلومتری خط تماس جبهات از شمال تا شرق و جنوب محیط فرودگاه هستند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در این میان هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه بطور متناوب در آسمان منطقه حاضر بوده و برای دور نگاه داشتن واحدهای نظامی داعش از خط تماس با مواضع مدافعان ، به بمباران شدید مراکز استقرار و خطوط تدارکاتی – امدادی داعش درداخل شهر دیرالزور و شهرها و روستاهای حاشیه ای آن مانند شهرهای موحسن و میادین می پردازند. در یکی از این حملات ، بیمارستان شهر المیادین که در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد ، بمباران شدید نیروهای ارتش سوریه قرار گرفت که منجر به هلاکت 5 فرمانده ارشد داعش با تابعیتهای کویتی (3 نفر) و تونسی (2 نفر) شده است. گفتنی است علت بمباران این بیمارستان کسب اطلاعات موثق از جلسه فرماندهان ارشد داعش در داخل آن بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

با توجه به سابقه حملات پیشین داعش به مراکز دیگر ارتش سوریه مانند "فرودگاه نظامی طبقه" در حاشیه شهر رقه ،  آرامش نسبی حاکم بر فضای جبهات عملیاتی منطقه ، نشان از قصد داعش برای حملات گسترده تر و غافل گیرانه تر برای رسیدن به مقصود دارد. در مقابل ارتش سوریه با افزایش توان دفاعی و تشدید تدابیر امنیت محیطی برای مقابله با هرگونه تهاجم جدید داعش آماده شده است. طی نبردهای دو هفته اخیر میان دو طرف تلفات زیادی بر جای مانده است.

در این میان سهم نیروهای داعش نسبت به ارتش سوریه چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی بسیار بسیار سنگین تر بوده است. در میان بیش از 300 کشته داعش (حداقل) در نبردهای حاشیه فرودگاه نظامی دیرالزور ، که 60 تن طی نبردهای 48 ساعته اخیر در محور "المریعیه" و "الجفره" به هلاکت رسیده اند ، نام چندین نفر از فرماندهان ارشد این گروه نیز به چشم می خورد که از میان آنها می توان به " ابواسامه اللیبی" فرمانده نظامی داعش در نبردهای منطقه جفره در شرق فرودگاه و ابودجانه مسئول یگان مهندسی و تخریب (بمبگذاری) داعش در استان دیرالزور و "ابوفاروق تونسی" فرمانده داعش در حاشیه غربی شهر دیرالزور اشاره کرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ابوفاروق تونسی امیر داعش در حاشیه غربی دیرالزور بدست نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسید.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی جبهه حلب

یکسال و نیم پس از آغاز عملیات ارتش سوریه وگروههای هم پیمان آن در مناطق حاشیه شمالی شهر حلب با هدف محاصره محلات داخل این شهر هم اکنون نبردها بر سر آخرین راه تنفسی تروریستهای تکفیری و مسیر امدادی آنها از مرزهای کشور ترکیه به شهر حلب در جریان است. کانون اصلی درگیریها در محور عملیاتی حندرات – الملاح قرار دارد که طی آن نیروهای ارتش سوریه و مجاهدین شیعه پس از تصرف مزارع بخش شرقی منطقه ملاح و نیمی از روستای ملاح ، برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریستهای تکفیری از گروههای "جبه اسلامی" ، "جبهه انصار دین (متشکل از تروریستهای چچنی و سعودی و ترک)" ، "جبهه النصره" ، "حرکت حزم" و "حرکت نور الدین زنکی (وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد)" درنبرد با تروریستها هستند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نبردهای شدید هم اکنون میان نیروهای مجاهدین شیعه و تروریستهای تکفیری در جریان است. شب گذشته نیروهای تازه نفس از گروههای مختلف تروریستی با حمله به مواضع نیروهای مجاهدی شیعه و ارتش سوریه ، برای بازپس گیری بخشهای آزاد شده روستای ملاح اقدام کردند که با مقاومت اسطوره ای رزمندگان مواجه شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

علت تلاشهای گسترده دو طرف برای تسلط کامل بر روستای ملاح به موقعیت ویژه جغرافیایی آن (مرتفع بودن) باز میگردد که امکان تسلط بصری و اشراف آتش کامل بر روی شهرها و روستاهای اطراف آن و خصوصا "اتوبان کاستیلو" آخرین شاهراه امدادی تدارکاتی تروریستهای تکفیری اشغالگر برخی محلات داخل شهر حلب را فراهم می آورد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به همین دلیل نیروهای ارتش سوریه برای تثبیت موقعیت خود بر این منطقه و در مقابل تروریستها برای بازپس گیری مواضع از دست رفته خود طی عملیات چند روز پیش مجاهدین شیعه (حزب الله ، تیپ سرافراز فاطمیون ، دفاع وطنی ، تیپ زینبیون) تلاش می کنند. طی نبردهای چند روز اخیر تعدادی از رزمندگان ارتش و گروههای متحد آن به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند که پیکرهای حدود 10 نفر از آنها به دست گروه تروریستی جبهه اسلامی (مزدور دولت وسرویس اطلاعاتی ترکیه) افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در مقابل آمار تلفات و مجروحین تکفیریها به صدها نفر رسیده است. دهها جنازه از تروریستهای تکفیری در زمینهای کشاورزی اطراف منطقه الملاح پراکنده شده است. بیمارستانهای میدانی گروههای تکفیری در شهر حریتان مملو از اجساد و مجروحین نبردهای چند روز گذشته با مجاهدین شیعه شده است. بلندگوهای مساجد در شهرهای حاشیه شمالی استان حلب که دارای بافت عموما تکفیری می باشند از مردم خواسته اند تا بر علیه ارتش سوریه سلاح به دست گیرند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تصاویر تعدادی از هلاک شده های گروههای تروریستی در نبردهای جبهه الملاح که از ملیتهای سوری، سعودی، چچنی  و ازبک می باشند.

توپخانه ارتش سوریه و حزب الله بشدت مواضع گروههای تروریستی را در طول خط تماس با مجاهدین شیعه و رزمندگان ارتش هدف گلوله باران قرار داده اند. هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه نیز چندین بار مراکز استقرار و خطوط مواصلاتی تروریستها مستقر در "حریتان" "حیان" ، "عندان" ، "مایر" ، "بیانون" و  "کفرحمزه" که مرکز اصلی تدارکات – پشتیبانی تروریستها در نبردهای محور الملاح  هستند را بمباران کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به موازات آن بالگردهای جنگی ارتش سوریه نیز 4 بشکه انفجاری بر روی "حریتان" و دو بشکه انفجاری بر روی مواضع تروریستها در منطقه "حیان" پرتاب کرده اند. شهرهای "حیان ، عندان و حریتان" مثلث تدارکات نیرو و تسلیحات و تدارکات و امداد رسانی نظامی تروریستهای تکفیری برای عملیات نظامی در محورهای "نبل و الزهراء و الملاح" هستند. هر چقدر بر میزان حملات هوایی و موشکی و توپخانه ای ارتش سوریه بر شهرهای مذکور افزوده گردد امکان تحرک آزادانه و تاثیر گذاری تروریستها بر محورهای عملیاتی جبهه ملاح و نبل و الزهراء تاثیر مثبت خواهد داشت.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به موازات نبردها در جبهه ملاح ، رزمندگان تیپ فلسطینی "قدس" ، در محور عملیاتی " البریج – اردوگاه حندرات" علیه واحدهای نظامی تروریستهای تکفیری وارد عمل شده اند. درگیریها میان دو طرف به محلات داخلی این اردوگاه کشیده شده است و با شدت ادامه داشته و  از انواع سلاحهای سنگین و توپخانه و خمپاره در آن استفاده می شود .

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

طی دو روز گذشته از شدت نبردها در این محور کاسته شده و توجهات دو طرف درگیری به محور عملیات الملاح معطوف بوده است که از روز گذشته صحنه نبرد عاشورایی مجاهدین شیعه از گروههای حزب الله ، دفاع وطنی ، تیپهای فاطمیون و زینبیون و  ارتش سوریه با تروریستهای تکفیری است. حمله گسترده رزمندگان تیپ فلسطینی قدس به مواضع تروریستها در اردوگاه حندرات با هدف تمرکز زدایی از توان نظامی تروریستها از روی محور عملیاتی الملاح و  کاهش فشار نظامی بر روی رزمندگان ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است که عملیات ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن با هدف محاصره شهر حلب و جداسازی آن از حاشیه شمالی  (مناطق هم مرز با کشور تروریست پرور ترکیه) از اواسط سال گذشته آغاز شده و  نخستین گام  در این راه ، قطع شاهراه امدادی – تسلیحاتی تروریستهای اشغالگر برخی محلات شهر حلب از مرزهای ترکیه بوده است به همین منظور نیروهای جبهه خودی با اجرای عملیات از مبدا "شهرک صنعتی شیخ نجار در شمال شرق شهر حلب" حملات خود را مرحله به مرحله برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریستها در جاشیه شمالی حلب به اجرا گذاشتند و اکنون تنها چند کیلومتر با این شاهراه (اتوبان کاستیلو) فاصله دارند و این موفقیتها مدیون و مرهون خون پاک شهدای ارتش سوریه و مجاهدین شیعه خصوصا مستشاران نظامی سپاه پاسداران ، رزمندگان حزب الله ، تیپ سرافراز فاطمیون و دفاع وطنی (بسیح مردمی سوریه) می باشد.

گفتنی است تروریستهای تکفیری با علم به اینکه قطع راه امدادی از مرز کشور ترکیه به داخل شهر حلب به معنای مرگ تدریجی آنها خواهد بود ، تلاشهای فراوانی برای ممانعت از انسداد خطوط مذکور بعمل آوردند و دهها عملیات اصلی و ایذایی با هدف جلوگیری از موفقتی جبهه خودی اجرا کرده اند که آخرین آنها عملیات دو روز پیش بر علیه پادگانهای ارتش سوریه در حاشیه شهر معره النعمان واقع در جنوب استان ادلب سوریه (هم مرز با کشور ترکیه) بوده است که مهمترین هدف آن ایجاد خط ارتباطی – تسلیحاتی – تدارکاتی از مرزهای ترکیه تا محلات غرب شهر حلب می باشد. درصورت محاصره شهر حلب تروریستهای فعال در محلات داخلی آن تنها دو راه پیش روی خود خواهند داشت:

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

اولا : در خوشبینانه ترین حالت به سرنوشت همقطارانشان در محله قدیمی شهر "حمص" (حمص القدیمه) دچار خواهند شد. بدین شکل که پس از مدتی محاصره و تمام شدن ذخایر مواد غذایی و تسلیحاتی و وارد آمدن حداکثر تلفات به سازمان رزم آنها ، با دولت و ارتش سوریه بر سر میز مذاکره خواهند نشست و پس از خلع سلاح کامل با بهمراه داشتن تسلیجات سبک و انفرادی خود (البته با سوزنهای شکسته!!) سوار بر اتوبوسهای سبز رنگ ارتش سوریه به مناطق تعیین شده از سوی دولت که احتمالا شهرها و روستاهای حاشیه شمالی حلب و نزدیک مرزهای کشور ترکیه به طرز خفت باری تبعید خواهند شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
خروج خفت بار تروریستهای تکفیری مستقر در بخش قدیمی شهر حمص پس از خلع سلاح

دوما : "نبرد با نیروهای ارتش و گروههای هم پیمان آن"و هلاکت قطعی بدست رزمندگان شیعه و ارتش سوریه و جمع آوری اجسادشان با خودروهای راهسازی (لودر!) و دفن در  مکان تخلیه زباله شهر حلب!

هرچند که نبرد خیابانی میان ارتش تروریستها منجر به وقوع تلفاتی در میان غیر نظامیان خواهد گشت ولیکن اگر گریزی از آن نباشد تنها و آخرین راه حل موجود پیش روی دو طرف خواهد بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 126
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • اهوازی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    همه چیز رو باید منفجر میکردند.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خداکند هرچه زودتر به گزینه اول ختم شود ومردم بی دفاع هدف قرار نگیرند
  • علیرضا اهواز ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    2 0
    من فیلمای تروریستها که برای الجزیره فرستاده بودن رو دیدم ؛ گزارشهای خود الجزیره هم موجود بود . اون پادگانهای وادی الضیف و الحامدیه تسلیحات زیادی نداشتن و مخازن سوختی هم که گفتید به اون صورت وجود نداشت . تروریستها فقط چندتا تانک و نفربر و کامیون رو به عنوان غنیمت نشون میدادن . یحتمل تسلیحات اساسی قبلا منتقل شده یا منهدم شدن که تروریستها فیلمی منتشر نکردن . ضمنا با این کمبود شدید نیرو واقعا برام جای تعجب داره که چرا ایران مثل عربستان و ترکیه یک شاهراه اساسی درست نمیکنه که جنگجوهای شیعه برن اونجا و کمک کنن.اونها صدهزار پشتوانه خارجی از لیبی و تونس و مصر و عربستان و آسیای میانه دارن اونوقت معدودی شیعه افغانی و عراقی و ... به ارتش سوریه کمک میکنن در حالی که اگر یک شاهراه مناسب ایجاد بشه و راه سفر به سوریه از طریق ایران باز بشه هزاران شیعه میتونن به ارتش سوریه بپیوندن ... نمیدونم توی ذهن سردارای نظامی ما چی میگذره ولی میدونم که اونجوری که باید تو این زمینه کار نکردیم
  • توحید ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    مشرق اگه میشه نقشه کامل سوریه رو بزار و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه وتروریستارو مشخص کن من که قاطی کردم.
  • امیر علی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    3 0
    برادران افغان در تیپ فاطمیون و غربت مظلومانشون هیچوقت فراموش نخواهد شد. حزب الله شجاع و عزیز و سربازان فداکار سوری که در دو پادگان حامدیه و وادی الصیف موندند تا همقطارانشون عقب نشینی کنند و همگی شهید شدند. و صد البته جنایات و خیانت های ترکیه که نه مثل عربستان و قطر که در لباس یوست برترین جوانان شیعه را از ما گرفت. فراموش نخواهیم کرد.
  • امیر لویمی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    2 0
    با تشکر از گزارش دقیق و مبسوط شما.
  • عباس م 61 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    3 0
    خدایا خودت کمک کن. باید یکی مثل سردار سلیمانی بره سوریه و باید جنگنده هامونو(نمی دونم اصلا داریم؟) بفرستیم سوریه این بی ناموسا همینجوری دارن ادم می کشند باید سوریه رو مثل عراق مدیریت کنیم سلاح کافی باید به سوریه بدیم.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 0
    نگران کننده و تاسف بار بود خبر سقوط پادگان ها
  • حسین ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 0
    اوضاع عراق خیلی بهتر از سوریه است و ای کاش یک نفر مانند ایت اله سیستانی هم در سوریه بود
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 1
    این ترسوها خودشون که فرار مکنن لا اقل قبل فرار اون تانکها و مهماتو منفجر کنن.خاک بر سرربی عرضشون کنن
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 0
    خدا رحم کنه به اونایی که داخل اون پادگانا گیر افتادن.
  • امید ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    هیییی یعنی اینا عقب نشینی استراتژیک نبود؟!! لااقل باز اینجوری میگفتی کمتر ناراحت میشدیم
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 0
    گزارش ها بسیار عالیه فقط یک مشکل گرافیکی که نقشه هارو از سایت حامی تر ریستها جمع میکنید که متاسفانه محل اشغال شده توسط تروریست ها با رنگ سبز و محل تحت سیطره ارتش سوریه قرمزه و این رنگها باید جاشون عوض بشه . این اشتباهه که منطق رنگ تروریستا رو استفاده میکنین
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    تیپ قدس را جدیدا شنیدم. آیا از فلسطینی ها تشکیل شده؟
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    سردار سلیمانی عزیز چرا گذاشتی پادگان حامدیه و الضیف سقوط کند. ما خیلی ناراحتیم. باید زودتر این دو پادگان پس گرفته شود. چرا نیروها تسلیحات داخل پادگان را منهدم نکردند. ای وای
  • باشگاه ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    خسته نباشید، استفاده کردم
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    برادره عزیز، عربستان که همچین کاری کرد امروز به شدت پشیمونه و محمد بن نایف هم سال پیش ده روز فرصت داد تا برگردند، امروز میشه گفت با روی کار اومدن سیسی عملا حمایت های عربستان از این تکفیری ها یک سوم شده، اتفاقا موضع ایران در این زمینه درسته
  • مرد پارس ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 0
    ما با احساس برخورد نخواهیم کرد. تا زمان خاص صبر میکنیم. آن زمان نه داعشی زنده خواهد بود نه دشمنان آزادی و عدالت و زندگی! تا زمان اراده خدا باید ننگ دیدن ستمگریهای مختلف را روی کره زمین به خصوص در خاورمیانه را تحمل کرد! داعش در این زمان تنها یک گروهک خاص نیست بلکه گروهی است که جنایتهایش توسط بزرگان دین گفته شده !! درود بر دوستان پیشرفت و آزادی و نیکی و نیکوکاری و نابود باد وحشی گری و چپاول و دروغ و ستم و خون ریزی و جنگ
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    شما را بخدا هی اینقدر سلیمانی سلیمانی نکنید قسم میخورم خودش هم راضی به این نیست که به هرمناسبتی اسمش رو خرج کنند میتونید تحقیق کمید
  • ناصر ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    چند هزار ادم بیگناه تا الان تو سوریه و عراق و لبنان توسط این وحشی های حرومزاده کشته شده بعد ما خیلی راحت وزیر امور خارجه ترکیه رو ازش استقبال میکنیم و همکاری های دو جانبمونو گسترش هم میدیم در صورتی ک تو ی جبهه این ترکیه اشغال داره علیه ما میجنگه و کمک و تسلیحات میده ب داعش علیه سوریه و عراق ! این چ سیاستیه ما داریم ؟! ، من واقعا نمیفهمم !!!
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    سبز و قرمز که درسته و این هم بعلت تفاوت پرچم مخالفین با دولت رسمی سوریه هست البته اصل حرف شما صحیح هست مشرق تقریبا تمام عکسها را از منابع مخالفین منتشر میکنه
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کل ارتش سوریه نیاز به یک اصلاح اساسی داره 1.در مورد تجهیزات باید شرایطی در سوریه ایجاد شده سلاح های سنگین مثل توپ و تانک و سلا ح های هوشمند در داخل سوریه ساخته شه.باید ارتش سوریه رو بیاره به سلا ح های هوشمن.شرایطی باید ایجاد شه که قدرت اتش وتحرک ارتش افزایش و تحرک تروریست ها کاش پیدا کنه 2.باید روسیه در اورهال و تامیین تسلیحات نیروی هوایی سوریه کمک بیشتری کنه ونیروی هوایی سوریه به موشک های هدایت شونده مجهز شه.هوانیروز ارتش باید هم در بعد تهاجمی وهم تدارکاتی گسترش پیدا کنه 3 .باید نیروهای ویژه کارامد در ارتش ایجاد شوند.باید تیپ های هوابرد اموزش دیده برای جنگ شهری و جنگ با امکانات کم ایجاد. شود ۴.باید سیستم اطلاعاتی ارتش سوره بازاسی اساسی شود ۵.عملیات های شبانه افزایش یابد ۶.گسرش توان تولید ونگهداری درون زای موشکی وپهپاد توسط ارتش و....
  • حسن ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    الغوث یا صاحب الزمان
  • علیرضا اهواز ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دوست عزیز اتفاقا بر اساس واقعیت این نقشه ها درست شدن ؛ رنگ بالای پرچم تروریستها سبز و رنگ بالای پرچم دولت سوریه قرمزه و نشانه خوبیه برای علامتگذاری نقشه
  • علیرضا اهواز ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    شما اصلا میدونی دستور مقاومت تا آخرین لحظه یعنی چی ؟ وقتی میگن مقاومت کنین یعنی توپ و تانک و ... باید دم دستت باشه برای دفاع ، وقتی هم که دستور عقب نشینی میدن دیگه وقت تلف کردنه که بمونی ادوات رو از بین ببری . بویژه توی سوریه که الان هر نیروی رزمنده ارزشش از صدتا تانک هم بیشتره چون کمبود نیرو داره
  • علی ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    با سلام.در زمان جنگ 33 لینان یک کارشناس رژیم سهیونیستی در یک سری مقاله در رسانه های غربی و اسرائیلی سعی می کرد به مخاطبان و مسئولین غربی و اسرائیلی تلقین کند که باید مسئله فلسطین را از ایران و حزب الله گرفت و باید جنگ شیعه و سنی راه انداخت .برغم اینکه در آن زمان طی مقاله ای مفصل به این نکته پرداختم و به مسئولین و مخاطبان هشدار دادم که اسرائیل و غرب در پی آن است که جنگ شیعه و سنی را راه بیندازد و مسئله فلسطین را از ایران و حزب الله بگیرد . همگان فکر می کردند که صهیونیستها به همین شکست قانع شده و مسئله را رها خواهند کرد .بعد از آن صهیونیستها و وابستگان آنها در غرب در اطاقهای تاریک فکری خود جمع شدند و برنامه جنگ شیعه و سنی را طراحی کردند و بمروز آنرا به اجرا گذاشتند .امروز ما می بینیم که این طرح تا چه اندازه موفق بوده است .تبلیغات وسیعی که بوسیله عوامل عربی و غربی در این راه بکار گرفته شده باعث حرکت جوانان احساسی و کم تجربه مسلمانان در جهان را فراهم کرده است . تکفیریها توانسه اند از تمام ملل برای مقابله با استقامت امت اسلامی در مقابل سرطان زمان نیروی جمع آوری کرده و آنها را با کمترین هزینه به کام مرگ بفرستد. تنها راه حل برای مقابله با تبلیغات رسانه ای و میدانی تکفیریها در یک جمله جمع می شود و آن اینکه باید برادران اهل سنتی که حس مبارزه با امپریالیسم جهانی و صهیونیستی دارند را بسیج و یاری کرد تا در مقابل کسانی که زیر پرچم دفاع از اهل تسنن دست به جنایات فجیع می زنند را گرفت حال که افرادی همچون مشعل که بزرگترین خیانت را در فبال دلارهای قطری به جبهه مقاومت کرد و امروز برای عادی سازی روابط بین ایران و حمص به ایران رفت و آمد می کند وادار کرد تا یکانهائی را از فلسطینهائی که از کمکها فراوان بی دریغ ایران بهرمند شده اند تشکیل داده و راهی جبهه های سوریه و عراق کند . با نشان دادن کشته های تکفیری از میلیتهای مختلف دردی علاج نخواهد شد چرا که این پدیده مثل اژدهای هزار سر است که اگر سری را بزنی سرهای دیگری از آن سر باز خواهد کرد .روز گذشته وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که برغم اقدامات انجام شده برای پیش گیری از روانه شدن فرانسویها به سوریه عراق تعداد داوطلبان این پدیده در ده ماه گذشته افزایش پیدا کرده است
  • علیرضا اهواز ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اتفاقا اوضاع سوریه خیلی بهتره ! سوریه با ده پانزده درصد جمعیت شیعه و علوی تونسته اینهمه مقاومت کنه و سه شهر اصلی دمشق و حلب و حمص رو حفظ کنه اونم جلوی تروریستای خارجی و داخلی و مشاورای نظامی غربی و عربیشون . عراق با 67درصد جمعیت شیعه و چندین و چند گروه شبه نظامی شیعه و اون ارتش بزرگش هنوز چهار تا استانش دست تروریستاست و گاهی تک هم میکنن در حالی که عملا الان باید توی حالت پدافندی باشن و یکی یکی شهرا رو از دست بدن .
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    کاملا درسته مرسی
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    عزیزان! این همان بومرنگ انقلاب اسلامی است که خودمان پرتاب کردیم.که اکنون به خود ما بازگشته است. ما این بنیاد گرایی اسلامی را احیا کردیم. بی آنکه متوجه تفاوت نگاه شیعه و سنی باشیم.ما اژدهایی را بیدار کردیم که قرنها خفته بود. ما خیال می کردیم سوار این اژدها خواهیم شد اما الان دیگر کنترل ما خارج شده است. داعش و النصره سربازان ترسوی اسراییلی نیستند که با یک انفجار ده کیلومتر عقب نشینی کنند! بلکه آنها مجهز به سلاح ایمان و آرزوی شهادت و وصال حورالعین هستند و قطعا سربازی که چنین نیرویی داشته باشد شکست ناپذیر است. اما از طرف دیگر نیروی شیعه و حزب الله هم چنین اعتقادی دارند. پس زور این دو گروه به یکدیگر نخواهد رسید . اما در راز مدت این شیعه است که در اقلیت قرار دارد در حالی که جوانان سنی گروه گروه به تکفیریهای می پیوندد. لهذا اگر معجزه ای رخ ندهد و بخواهیم بر اساس محاسبات مادی صحبت کنیم پیروزی نهایی از آن تکفیریها است. آری. این همان بیداری اسلامی است اما اسلامی که با آن اسلام مورد نظر ما زمین تا آسمان فرق دارد. حالا باید چه کرد؟ تنها راه ما این است که به طور جدی همه جوانان شیعه را برای جنگ بزرگ آماده کنیم. این همان جنگ پایان تاریخ است.
  • افسوس ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    در کل جنگ مزخرفیه! معلوم نیس تسر و تهش کجاست! یه عکس دیدم از تصرف یکی از پادگانهای هوایی سوریه توسط این حیوانات داعشی، فکر کنم الطبقه بود. چیزی که برام تعجب آور بود این بود که از 10 نفر داعشی حاضر در خط مقدم جبهه در اون عکس، 7 نفرشون دمپایی پاشون بود.
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    خبر بعدی بود. کانال منافقین با شور و حالی‌ تعریف میکند. یعنی‌ ارتش سوریه و متحدان اینقدر ضعیف هستند که با دادن یک نوع موشک امریکای به تروریست‌ها شکست میخورند؟ پس اگر آمریکا سلاح‌های پیشرفتر بده چه می‌شه؟
  • ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    خیلی خوب گفتی باید حماس قبل از اینکه دیر بشه در این جبهه مانند حزب الله وارد بشه و بحث سنی و شیعه که دشمنان می خواهند به این نبردها بردند منتفی شه
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    علیرضا جان الان دو تا از استان های عراق اشغاله
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    نگران نباش ادواتی که مونده بود رو مهندم کردن عده ای میمونن و ادوات رو منهدم میکنن و مقاومت می کنن تا بقیه عقب نشینی کنن
  • مهندس م ش ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    حالا که پادگانها از دست رفته و اسیری هم نیست، چرا نیروی هوائ سوریه آنجا را با بمبهای آتش زا و خوشه‌ای با خاک یکسان نمیکند؟ تا همهٔ موش‌های طاعونی در آنجا از بین بروند.
  • امیرووو ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    برای ارتش سوریه باید گریست که تو 11 ماه نتونسته محاصره این گاردگان ها رو بشکنه تا در نهایت بدست وحشی ها افتاد. اون وقت تروریست ها در سوریه رو به نابودی هستن؟؟؟
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دولت سوریه نباید با معطوف کردن تمام توانش به تضعیف داعش به حرامزاده های مخالف به اصطلاح میانه رو کمک کنه.الان باید بیشترین توجهشو معطوف جنگ با گروه های تحت حمایت آمریکا،ترکیه و کشورهای عربی بکنه چون مدام در حال قدرت گرفتن هستند.شرایط جبهه نبرد داره به طرف انتخاب های سخت برای جبهه مقاومت پیش میره و این البته درستی عدم پیوستن ایران به ائتلاف ضد داعش رو نشون میده چون هدف آنها در نهایت سرنگونی دولت سوریه ست.
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اون زن خبر نگار و مجری الجزیره همونی نبود که یکی دو سال پیش رفت تا از سوریه گزارش میدانی تهیه کنه و فرماندهان تکفیری حسابی خدمتش رسیدن و جواب خوش خدمتیاشو دادن!! بیچاره با یه حال نظاری برگشت که نگو....
  • م ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    باید این دو پادگان مملو از جنگ افزار تا قبل از افتادن بدست تروریستها با موشک و هواپیما منهدم شوند
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    در نقطه محدود و تعریف شده جنگ آن هم از نوع تروریستی آن برعلیه ارتش یک کشور ارزش تبیین و تعریف ندارد و نمی تواند تعیین کننده باشد پادگان از چه نوع است به محل استقرار یک گروهان نیز پادگان گفته می شود لذا این هیاهوها در سرنوشت مختوم وشوم این تروریست های بخت برگشته هیچ تاثیری ندارد. تلفات انسانی و ریخت و پاش کشته برای کشته دادن - این تروریست ها بطور هدفمند از جامعه جهانی با تدبیر حساب شده داررند به تنور آتش ریخته می شوند
  • م ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ناشناس.4.. پشیمونی عربستان چه سودی داره هیچ هم پشیمون نیستند مهم اینه که حرامیان دارند یکی پس از دیگری مراکز مهم را تصرف و جنایت میکنند ارتش غیرتمند سوریه هم از جان مایه گذاشته و خسته شده روز اول جنگ گفتم باید حامیان داعش را درگیر کرد شهرهایشان را زد و نا امن کرد بالا تر از سیاهی رنگی نیست دیگه چه باید بشود که نشده ؟ ترکیه و قطر و عربستان را باید زد اردوغان جنایتکار است نباید به ایران راهش داد این فتنه ها همش از گور اردوغان بیرون میاد
  • یاسر ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    با سلام و تشکر از تهیه آخرین اخبار تحولات در سوریه یک نقص کوچولو در بحث نقشه ها هست که به صورت کلی ابتدا آورده شود و بعد جزیی که برای خوانندگان بیشتر قابل فهم باشد.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کسانی که می خواهند این بحران در نقطه صفر مرزی را به شیعه و سنی ربط بدهند یا در اشتباه هستند یا دانسته به این کار دست می زنند - مصاف چند تروریست با ارتش یک کشور نمی تواند جنگ شیعه وسنی یا هر مذهب و... باشد - تمامیت ارضی یک کشور و قتل سربازان و درجه داران و افسران ارتش یک کشور چه ربطی به شیعه و سنی دارد تعدادی تروریست مغول صفت که بیشترشان هم تیپ مغولی دارند و زنده یا مرده بودنشان برای خود آن ها یکی است چون بین مرگ ورندگی در افغانستان و تاجیکستان و حجاز و آفریقا زیسته اند و اکنون برای انهدام یک کشور به هم پیوسته اند معنی وجودی ندارند این وضع دیر یا زود تمام می شود ارتش سوریه و حکومت سوریه قانونا و اخلاقا مسؤل حفظ سوریه به عنوان یک کشور هستند - تمامیت ارضی و نهاد های قانونی سوریه مثل ارتش و و پلیس نباید مورد تعرض قرار بگیرند - بکار بردن سلاح جنگی در مقابل ارتش یک کشور یعنی طغیان و انتخاب مجازات مرگ داوطلبانه - سلاح سرد و گرمی که یک عده جانی در خاک سوریه به کار می گیرند گذشته از زشتی آن لزوما بایستی آن ها معدوم شوند و جامعه جهانی برای مجازات آن ها اقدام جمعی نمایند و به هیچ کشوری آن هارا راه ندهند. هرچه آدم نامتعادل روانی است مثل هارون مونس ایرانی شیعه با این ها همراز و همداستان هستند و این ها نه سنی هستند نه شیعه تروریست ها و خرابکاران جانی هستند که اعمال مجرمانه آن ها فقط با مجازات آن ها باید تمام شود.
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    من فکر کنم اگر سوریه با این شرایط ادامه بده تا بهار 95 کلا کار بشار تموم بشه من خیلی مطالعه کردم روی این قضیه!!1 باید به ه قیمت شده نقاط ضعف رو کنترل کرد... مسائل فرهنگی و تبلیغی از دیگاه اهل سنت و حتی حذف فیزیکی روحانیون لندن نشین به عنوان عامل اصلی تفرقه سنی و شیعه باید زودتر انجام بشه (با نگاه مدیریتی و اخذ فتوا) به عنوان استراتژی دست دراز و جلوگیری از هجمه این وحشیا من فکرکنم اگر ارتش عراق موفق بشهیران مجبور بشه یه خط زمینی از محور کردستان،سنجار،موصل و سوریه درست کنه.... من فکر می کنم باید پایگاه مردمی گروه های تکفیری اول از بین بره.. یعنی رایزن های فرهنگی کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق برادران اهل سنت نزدیک به ما و ان جی او های مختلف این کار رو انجام بدن... خیلی کار داریم... اگر تدبیر نکینم روزی می رسه که اینا سر از متروهای تهران دربیارن و دخترایی که فکر می کنن با بی حجابی می تونن به انقلاب دهن کجی کنند رو به عنوان غنیمت بین خودشون تقسیم کنند. اوضاع جنوب شرق هم خیلی خرابه.. اونجا به خاطر غفلت های متعدد دوت فعلی و قبلی بیکاری و عدم توجه به قومیت ها به حدی فجیع شده که دیگه نمیشه در حالت عادی کاری اونجا انجام داد. داعش در حال نفوذ در سیستان باید باشه.. ترکمن صحرا هم اوضاع جالبی نداره اماباز اونجا بهرت میشه کار فرهنگی کرد. باید هر چه زودتر سپاه یه فکری بکنه و از طریق آموزش نظامی به مردم تجربیات جنگ با این وحشی رو سریع آموزش بده من آینده خوشی رو تا چهار سال دیگه نمی بینم... مشرق منتشر کن هر جاشو احساس کردی خط قرمزیه حذف کن. من همیشه شما رو دعا می کنم.. مطالب خوبی می نویسد خداخیرتان دهد
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    چرا جاهای مهمی که بدست این سگ صفتان (از صمیم قلب شرمنده ی تمام سگهای عالم هستم) می افتد، ارتش و... با خاک یکسان نمیکنند؟ واقعا چرا؟؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    موکب اهل سنت عراق برای پذیرایی از زائران پیاده اربعین + عکس به گزارش اویس، در برخی از صفحات مجازی مردم عراق در جامعه های مجازی عکسی منتشر شده است مبنی بر موکب اهل سنت برای خدمت به زائران امام حسین (ع) http://oweis.ir/?p=5258
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    حذف فیزیکی سلام داعش
  • محمد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 1
    برادران افغانی شما بیشتر بین تروریست ها هستند النصره و داعش اکثرا از برادران افغانی هستند اصلا زایشگاه تروریست های القاعده افغانستان و پاکستان بوده
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    این جنگ پایان تاریخ نیست . جنگ اصلی بین دو گروه از مسلمانان نیست . فعلا صحنه در دست غرب ب است که نه شیعه را قبول دارد نه سنی را .
  • ناصح ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    مشرق سلام لطفا اطلاع رسانی نمایید ((تشییع شهید رضایی شهید مدافع حرم یکشنبه ساعت 9 صبح از مقابل سپاه اسلامشهر برگزار می گردد))
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    عجب صبري خدا دارد....
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    4 تا تصویر کشته های داعشی نشان میدهید و دلمان خوش میشود که نابود شده اند و 2 ساعت بعد میگویید 2 پادگان و هزار موشک و تانک و توپ به دست انها افتاد که به نظرم بیانگر شکست خوردن اساسی است. باید از تکنیک کفن سفیدها و جنگ چریکی استفاده کنید و به صورت نامنظم داعشی ها را از درون و پراکنده و نامشخص نابود کنید. محل استقرارشان را با فرستنده علامتگذاری و بعد با موشک با کلاهک فرکانس یاب هدفگیری کنید.
  • رضا ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ببینید بعضی حرفهای شما نادرست است اینکه میگید الجزیره با فرماندهان جبهه النصره مصاحبه کرد خب همین الجزیره و هم با نیروهای حزب الله لبنان هم مصاحبه میکند اما این به معنای طرفداری کردن نیست . اونها مخالف حزب الله هستند اما مصاحبه هم میکنند شما باید بین اینها تفکیک قائل باشید
  • ریاستی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    فعلا همه منتظر مذاکرات 5+1 هستند وغرب داره از این موقعیت 7 ماهه استفاده میکنه و ما در جا میزنیم وهی عکسهای شاهزاده منفور اماراتی رو منتشر میکنیم...
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    به ناشناس 13:25 به شعور خودمان توهین نکنیم. آمریکا و اسراییل و همه دنیای کفر در مقابل ایمان شیعه عددی نیستند و یقین کنید اگر جنگ پایان تاریخ ما با اینها باشد بی زحمت زیاد پیروزیم. چون با عده ای ترسو طرف هستیم که با اولین کشته دادن فرار می کنند! اصلا برای همین آمریکا آلترناتیو حزب الله را به صورت بنیادگرایی سنی و داعش تراشید. چون تنها نیروی ایمان است که می تواند با نیروی ایمان بجنگد. همانطور که فقط الماس است که می تواند الماس را ببرد. پس جنگ نهایی تاریخ با همین داعشی ها و وهابی ها است. نکند باورتان شده که مثلا یهودیهایی که به قول قرآن آرزو دارند هزار سال زندگی کنند می توانند حریف ما بشوند؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    مطمئن باشید این سنی ها اشتباها سنی شده اند و پیرو مکتب سقیفه نیستند و خدا دیر یا زود آنها را وارد پرچم اسلام راستین می کند. چطور کسی می تواند همزمان امام حسین علیه السلام و قیامش را قبول داشته باشد اما هر کس خلیفه شد را اولی الامر بداند؟ قطعا این تناقض سر انجام مایه هدایت این گروه خواهد شد.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ارتش دلاور سوریه با تانکهای و هواپیماهای روسی و اس دویست و ... فرار کرده! ماشالله!
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    ناشناس عزیزی که تحلیل کردی که اوضاع درسیستان خرابه .مردم بلوچ وسیستانی این دیارعاشق کشورشان هستندوکارچندتروریست وطن فروش را دراین مناطق به همه نسبت نده.درترکمن صحراهم هیچ خبری نیست بجز مردم خونگرم وعاشق نظام وانقلاب که درهمه حال به ایران اسلامی افتخارمی کنند.واماده جانفشانی درراه وطن خودهستند.نمی دانم این تحلیل هارا ازکجا اورده ای ؟
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    آن ناشناس با پنبه سر بریده اند دقیقا مثل بی بی سی اول فروپاشی دولت مشروع سوریه را شلیک کرده اند بعد شروع به دلسوزی و بعد هم سیستان و ترکمن صحرا چیزهایی که غرب در حسرت سوء استفاده از این نقاط می سوزد آقا یا خانم عزیز تو مردم ایران را و راز ماندگاری مردم ایران را و خیمه شب بازی کسانی را که محرک آن ...در قالب خانم های بد پوش همه و همه برای مردم ایران شناخته شده است شما بدونید این بوم رنگ داعش که بوسیله غرب انداخته شده برگشتش برای غرب شکستن حرمت ارتش ها در درون کشورها و سلاح کشیدن برروی ارتش های ناتو بوسیله جوانان بد آموزی است که آخر آن را باید به ملامت غرب پرداخت که راه انداخته اند...
  • مهدی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    حرفت درست نیست اقا محمد...
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    پادگان حمیدیه هم دیروز بدست داعش افتاد . این پیروزی ارتش در حلب هم صرفا تبلیغاتیه . دوباره تروریستها از همه جا جمع ممیشن و میگیرن . سه ساله ارتش تو حلب داره پیشروی میکنه . البته به قول خبرگزاری فارس و مشرق . فقط نمی دونم چرا اخبار از دست رفتن پاسگاهها و پادگانها تو شمال و جنوب و شرق سوریه رو می فهمیم .
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    يورول مين چيزي زدي ؟
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کافیه یک گردان کماندوی ایران بره اونا کار همشون تمومه
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    خیلی جالبه که طرف با پرچم آمریکا وانگلیس وسوءد نظرات چرند میذاره،نشر میدی. اونوقت بعضی نظرات را سانسور میکنی،باین روند بسیاری از خوانندگان ثابتت را از دست میدی.مثل سایت تابناک....... از ما گفتن
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    حزب الله رو داری با تروریستهای وحشی النصره مقایسه میکنی؟!
  • سید ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اگر عوامل نفوذی در داخل ارتش سوریه با ترروریست ها همکاری نمی کردند امکان نداشت که این دو پادگان با این حجم از تجهیزات بدست تکفیری ها بیفتد .
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    حماس هیچوقت وارد نمیشه. اگر هم بشه، طرف مخالفین رو میگیره.
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    هفته ای نیست که شاهد تشییع مظلومانه شهدای شیعه افغان در حرم مطهر امام رضا(ع) نباشیم . شیعه مرز ندارد
  • مراد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    وقتی که به این مرحله کار رسد تر و خشگ با هم می سوزد .
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    0047 اون به وظبفه خودش عمل می کنه ماهم به وظیفه خودمون
  • پارسایی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی خوب مشرق چند سئوال برام پیش آمده لطفا اگه میشه از دوستان کسی جوابم بده. 1- هر روز تو سایتها اعلام میشه امروز 20 یا 30 تا یا 100 داعشی به هلاکت رسیدند نزدیک چهار سال است این اخبار را میشنویم اگه سال 365 روز باشه و متوسط هر روز 50 داعشی یا تکفیری کشته بشه بایستی تا حالا 60 الی 70 هزار نفری از اونا کشته شده باشند مگه چند نفرند مگه کارخانه داعش سازی دارن؟ 2- برام عجیبه که چطور یک ارتش آموزش دیده با یگانهای ویژه و آموزش دیده بانیروی هوایی دریایی و زمینی و با سلاح های پیشرفته در مقابل عده ای تروریست که تا قبل از اون در کشور خود آرایشگر و ساندویچی و خواننده و راننده و گدا و گرسنه بودند مثل ماست شکست می خورن هر نیروی آموزش دیده باید20 نفر از این آشغال ها را حریف باشن شهر تصرف میکنن پادگان میگیرند فرودگاه میگیرن و..... 3-یک سلاح پیشرفته که باید افراد آموزش دیده از آن استفاده کنند این اشغالها از اون استفاده میکنن 4- شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق ظرف چند ساعت با کمتر از 1000 تکفیری که قصدشان تصرف شهر نبوده سقوط میکنه شهر تکریت و رقه و.... یعنی مردمان اون شهرها با اونا همکاری میکنن خداروشکر داعش نیروی هوایی نداشت والا گدا و گشنه های داعش خلبان می شدن دمشق را می گرفتن 4- آخه چطوری ممکنه این داعشی های کثیف که اصلا کلاه جنگی سرشان نیست و با دمپایی و کتانی!!! میجنگند شهر تصرف کنند پادگان بگیرند فرودگاه بگیرن محاصره کنند قتل عام کنند یا سربازان سوری و عراقی بزدل هستند یا همسوی اینها آخه چطوری سربازان عراقی و سوری به این راحتی اسیر میشن آخه چطوری این همه پادگان با تمام وسایلش به دست اینا میافته مخم داره سوت میکشه یکی جوابم بده با تشکر
  • مهرداد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    در سال 88 اقایان بدنبال ایرانی اینچنین بودن ؟
  • مهرداد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 0
    در سال 88 اقایان بدنبال ایرانی اینچنین بودن ؟
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کته هوش هستیدها!!!زیادفشارنیاوریدوخیلی فکرنکنید!!!ازکجااورده ایداین داستان رقیق را؟
  • عرفان ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    باید همانطوری که بعراق کمک کردیم به سوریه هم کمک کنیم تا دست این مزدورها رو کوتاه کنین تا تا شاخ افریقا هم باید بریم
  • ناشناس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    وقتی که ارتش سوریه با ساعت اداری میجنگند باید جنگ این همه طول بکشد
  • ناشناس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    وقتی که ارتش سوریه با ساعت اداری میجنگند باید جنگ این همه طول بکشد
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    نظر شما کارشناسانه و تخصصی بود... خوب است دست اندرکاران قضیه ، این مورد را جدی بگیرند...
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    عالی بود خسته نباشید.
  • سلام ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    همه این بدبختی ها از گور اون اسد لعنتی بلند شد
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    اونوقت رسما کشورهای سنی اعلام نبرد شیعه و سنی میکنن در ضمن اگر شیعیان اونجا نبودن الان سوریه که هیچ عراق هم سقوط کرده بود
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    اتفاقا ناشناسی که از آمریکا پیام داده درست نوشته.. وضعیت سیستان بلوچستان اصلا مناسب نیست! می دونید یعنی چه؟ یعنی اینکه به خاطر بی توجهای های صورت گرفته از طرف دولت،زمینه پذیرش تفکرات تکفیری به عقیده من بالای نود درصده.. ترکمن صحرا هم میتونه تو وضعیت مشابه قرار بگیره .. اما کردستان،ایلامفکرمانشاه و بخشی از آذربایجان غربی هر چند که از برادران اهل سنت ماه ستند اما چند تفاوت با سیستان دارند. اول اینکه اونجا مشکل کم آبی نیستو به همین خاطر رونق کار بهتر انم میشه دوم اینکه تنوع قومیتی حاکم هست و اصلا مردم فقط کرد نیستند و آمیختگی قومی هم به شکل مسالمت آمیزی بوده.. سوم اینکه اساسا داعش با قوم کرد مشکل داره و هیچ وقت نمی تونه با اونها پیمان ببینده. البته شاید بدترین اشتباه استراتژیکی اونها هم همین موضوع بود که در آینده بهتر روشن میشه مسئله اخر هم توجه ویژه دولت به این سه استان به خاطر مسائل مختلف بوده.. اما برادر عزیز که خیلی اعتراضی نوشتی ...هیچکدوم از این مواردی که گفتم در رابطه با سیستان صدق نمی کنه... اگر اینجوری بود وحشی حروم زاده ای به نام عبدالمالک و عبدالخمید ریگی از دل اون مردم مظلوم و کم توقع و مهربان در نمیامد. خدا رحمت کنه سردار شوشتری رو این بنده خدا خیلی اونجا داشت کارای خوب می کرد. اما نزاشتن ادامه بده ...الان هم هیچکس ایده جدیدی نداده و هر چه هست اقدامات سردار شوشتری بوده که داره ادامه پیدا می کنه برادران اهل سنت ما در سیستان عمدتا حنبلی و حنفی هستند که دارای ارتباط قومی و محکمی با پاکستانی ها بوده اند اما دولت های مختلف توجه به این موضوع نکردند.... من یادم میاد همیشه این منطقه که مهد کهن ادبیات ایران زمین بوده مورد بی مهری قرار گرفته... حالا خودتون رو بزارید جای اون مردم بیچاره.. آب ندارن گاز ندارین(مشرق خبری امروز در این رابطه زده بود) مواد مخدر بیداد می کنه... توجه به قومیت ها بسیار کم رنگ هست نسبت به مساحت کار فرهنگی ازد سوی نهادهای مسئول...در حد صفر.... بیکاری.... اعتیاد........ خود شما اگر یکی پیداه بشه و این خلاء رو براتون پر کنه نمی رید طرفش؟! وقتی من می بینم که بچم....پاره تنم داره جون می ده اونجا و یه آمپول نیست که کسی بزنه بهش اما مبلغ وهابی با پول میاد و به دادم می رسه نه تنها باهاش هستم!!!جون می دم براش ای برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ای آقایان مجلسی.... ای اهالی رسانه. ای نخبگان.. ای جمع ترقیب مذاهب ... به داد سیستان برسید به داد زابل برسید اگر این وضعیت و حضور مبلغان وهابی ادامه پیدا کنه به خدا داعش تا کرمان هم میاد حالا خود دانید. برادران مشرق با تشکر از زحماتتون و مطالب خوبتون خواهش می کنم منتشر نمائید.
  • شاهین ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    دوست من یا تاریخ رو نخوندی یا زیاد بی بی سی گوش میکنی این جنگ در زمان قبل ازانقلاب هم در لبنان وعراق و سوریه بود پس چمرانها باکری ها رو یادت رفته که انجا بودن؟
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    اتفاقا ناشناسی که از آمریکا پیام داده درست نوشته.. وضعیت سیستان بلوچستان اصلا مناسب نیست! می دونید یعنی چه؟ یعنی اینکه به خاطر بی توجهای های صورت گرفته از طرف دولت،زمینه پذیرش تفکرات تکفیری به عقیده من بالای نود درصده.. ترکمن صحرا هم میتونه تو وضعیت مشابه قرار بگیره .. اما کردستان،ایلامفکرمانشاه و بخشی از آذربایجان غربی هر چند که از برادران اهل سنت ماه ستند اما چند تفاوت با سیستان دارند. اول اینکه اونجا مشکل کم آبی نیستو به همین خاطر رونق کار بهتر انم میشه دوم اینکه تنوع قومیتی حاکم هست و اصلا مردم فقط کرد نیستند و آمیختگی قومی هم به شکل مسالمت آمیزی بوده.. سوم اینکه اساسا داعش با قوم کرد مشکل داره و هیچ وقت نمی تونه با اونها پیمان ببینده. البته شاید بدترین اشتباه استراتژیکی اونها هم همین موضوع بود که در آینده بهتر روشن میشه مسئله اخر هم توجه ویژه دولت به این سه استان به خاطر مسائل مختلف بوده.. اما برادر عزیز که خیلی اعتراضی نوشتی ...هیچکدوم از این مواردی که گفتم در رابطه با سیستان صدق نمی کنه... اگر اینجوری بود وحشی حروم زاده ای به نام عبدالمالک و عبدالخمید ریگی از دل اون مردم مظلوم و کم توقع و مهربان در نمیامد. خدا رحمت کنه سردار شوشتری رو این بنده خدا خیلی اونجا داشت کارای خوب می کرد. اما نزاشتن ادامه بده ...الان هم هیچکس ایده جدیدی نداده و هر چه هست اقدامات سردار شوشتری بوده که داره ادامه پیدا می کنه برادران اهل سنت ما در سیستان عمدتا حنبلی و حنفی هستند که دارای ارتباط قومی و محکمی با پاکستانی ها بوده اند اما دولت های مختلف توجه به این موضوع نکردند.... من یادم میاد همیشه این منطقه که مهد کهن ادبیات ایران زمین بوده مورد بی مهری قرار گرفته... حالا خودتون رو بزارید جای اون مردم بیچاره.. آب ندارن گاز ندارین(مشرق خبری امروز در این رابطه زده بود) مواد مخدر بیداد می کنه... توجه به قومیت ها بسیار کم رنگ هست نسبت به مساحت کار فرهنگی ازد سوی نهادهای مسئول...در حد صفر.... بیکاری.... اعتیاد........ خود شما اگر یکی پیداه بشه و این خلاء رو براتون پر کنه نمی رید طرفش؟! وقتی من می بینم که بچم....پاره تنم داره جون می ده اونجا و یه آمپول نیست که کسی بزنه بهش اما مبلغ وهابی با پول میاد و به دادم می رسه نه تنها باهاش هستم!!!جون می دم براش ای برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ای آقایان مجلسی.... ای اهالی رسانه. ای نخبگان.. ای جمع ترقیب مذاهب ... به داد سیستان برسید به داد زابل برسید اگر این وضعیت و حضور مبلغان وهابی ادامه پیدا کنه به خدا داعش تا کرمان هم میاد حالا خود دانید. برادران مشرق با تشکر از زحماتتون و مطالب خوبتون خواهش می کنم منتشر نمائید.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    نظرتون خیلی جالب بود امیدوارم که اشتباه باشه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    واضحه که ترکیه سر ایرانو فعلا با باصطلاح «توسعه» روابط اقتصادی گرم کرده !
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    حیف که عقلشون نمیرسه و حیف که از فرماندهی مثل شما استفاده نمی کنن، بیچاره ارتش سوریه
  • ناصر ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    متأسفانه بالاخره آمریکا بهترین نقشه و راه را برای از بین بردن بیداری اسلامی در منطقه پیدا کرد و بکار بست و آن زدن خودمان با دست خودمان است. دیگه حتی لازم نیست یک سربازش را بفرستد و زحمت بکشد.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    متأسفانه همین خبرای روحیه بخشن که باعث غفلت و سستی میشن
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    بعد از سوریه نوبت لبنانه و بعد ایران. ایران نباید بذاره بهیچوجه سوریه سقوط کنه. با دشمن نباید تعارف کرد. مستشار کافی نیست باید از طریق عراق نیرو و تسلیحات فرستاد و گرنه بعدا ایران چوب تعلل و واهمه (ترسیدن از بهانه بدست غرب دادن ) از واکنش غرب رو خواهد خورد که اونموقع پشیمونی دیره.
  • ناصر ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    انسان در عافیت تکامل پیدا نمیکنه هیچ به حیوانیت و قهقرا هم رو میکنه. مبارزه س که باعث کمال و محک وجود میشه عزیز
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    اینقد فرمانده و کارشناس داشتیم نمی دونستیم!
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    نیروی ایمان! چیزی که آن محاسبه نمی کنید.
  • علی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    ممنون از گزارش مصور خوبتون به نظر بنده در کنار نقشه های گوگل که کروکی محل ها را نشان میدهد لطف کنید راهنماهم بگذارید بطور مثال خطوط رنگ قرمز دولت سوریه، خطوط رنگ سیاه داعش دوم اینکه نقشه ها با مقیاس کوچکتربرای نشان دادن موقعیت شهر ها نیز گذاشته شود یعنی ابتدا موقعیت محلی بعد موقعیت استانی برای همه گزارش ها
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    سیستان و بلوچستان راه حل ندارد. هیچ پتانسیلی هم جز حداکثر در سواحل مکران نمی شود برایش جور کرد. از نظر معادن غنی است اما به دلیل نا امنی امکان هیچ کار اکتشافی و فعالیت معدنی نیست. خود مردمش بزرگترین مانع بر سر هر کمکی هستند. کلا دو راه در مورد بلوچستان داریم: 1- جا به جایی قومیتی. ینی همانکاری که متفقین بعد از جنگ جهانی دوم کردند و همه آلمانی ها را از لهستان فعلی اخراج کردند . ما می توانیم با قراردادی پاکستان، شیعیان پاکستان را به را بیاوریم به استان سیستان و بلوچستان خودمان و مردم و سنی و متمایل به تفکفیری این منطقه را به بفرستیم به بلوچستان پاکستان. 2- با شجاعت این عضو قانقاریا گرفته را قطع کنیم و به منطقه بلوچستان را استقلال بدهیم.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    ناشناس احمق بی اطلاع نادان 02:04 کرمانشاه سنیه؟!!!!!! آخه وقتی اطلاع نداری چرا چرت میگی؟!!
  • حبیب ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    حیف نبود این خبر رو از بالای سایت برداشتید. جدا که زینت بخشتون بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    با سلام فارغ از پیروزی و شکست که خاصیت هر جنگی است برای هردوسوی این جنگ متاسفم آنچه من از دیدن تصاویر هردوسو دیدم سبوعیتی دهشتبار و خشونتی برگرفته از تعصبات کور مذهبی و طایفه ایست و آنچه رقت انگیزتر است فریاد و غریو انتقام و نفرت است که گویا میانه جدال دو گلادیاتور عصر باستان به پا میخیزد تکفیر زشت و نازیباست و نسبتی با آیین رحمانی و اسلام محمدی ندارد لیک به مزبله ریختن جسد مسلمان هرچند شقی و جاهل باشد رفتاری علوی نیست الله و اعلم
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    رعايت ادب شرط مودبان است من همان ناشناس 2:04 هستم دوست عزيز برادران ما اولا چه شيعه يا چه سني از نظر رهبر معظم انقلاب و امام خميني داراي احترام هستند. جتي اقليت هاي ديني در ايران محترمند. حالا يه كسي مثل روحانينون لندن نشين سعي در افزايش اختلاف هستند و احتمالا امثال شما افراد بي تربيت هم ژياده نظام اونها هستيد مشكل شماست. اگر نمي دانيد بدان.. بخشي از استان كرمانشاه از برادران محترم اهل سنت ما هستند كه هميشه مثل ساير برادرانمان در تركمان صحرا و سيستان و جنوب محترم هستند. كسي مثل تو هم و امثال تو هم نمي تواند تفرقه بياندازد چون ما پيرو ولايتيم و منظتر دستور ايشون در رابطه با به اصلاح روحانيون لندن نشين و ژياده نظام غافل و بي تربيت اونها كه شماها هستيد. بترسيد از روزي كه ما رو در ميدان ببينيد
  • علیرضا اهواز ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    استانهای صلاح الدین ، نینوا ، الانبار و بخشی از استان دیالی
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    اي علماي اسلام به داد اسلام برسيد
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    سردار رویانیان را چرا نمیفرستید جلو تا از هیبتش داعشی ها سکته کنند و فرار کنند؟
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    سرهنگ حسن هم جایی نمیخوابه که آب لحافش را بگیره. فقط در مناطق امن حاضر میشود و عکس میگیرد.
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    از امریکا نیست. با فری گیت و پروکسی وارد سایت شده. همه بومی و ایرانی هستند. مال من هم بعضی مواقع ناخواسته اینطوری میشود.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    مثلا فرستنده و گیرنده با یک فرکانس مشخص مثلا 1 گیگاهرتز و 10 کیلوهرتز که روی هم قرار گرفته اند و روی هم تنظیم و تعریف شده باشند. بعد موشک حتی از نوع غیر فعال ولی قابل تنظیم بالکها توسط باطری و چند تا موتور پله ای از جنگنده از ارتفاع و حدود تقریبی محل از بالا پرتاب شود و به نقطه ارسال فرکانس حمله کند و با کلاهک ترموباریک و 500کیلویی همه چیز را نابود کند.
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    الان با وسایل موجود در بازار میشود موشک هدایت شونده با کلاهک فرکانس یاب و ارزان و زیر 100000تومان ساخت ولی چون اساتید و دانشمندان سهمیه ای و پفکی شده اند و آی کیو کمتر از 100 دارند و کوچکترین کار را باید قرارداد ببندند و فقط بار مالی ایجاد کنند که در این بحران هم امکان تامین هزینه ها نیست از اینرو این کارها باعث شکست خوردمان میشود، و اگر در مناطق حضور داعشی ها فرستنده بگذارید راحت میشود با موشک فرکانس یاب همه شان را نابود کرد که این پدیده اتفاق نمی افتد.
  • حزب الله از رشت ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    ظاهرا شما تنها سایتی هستید که در مورد سوریه یکطرفه خبر رسانی نمی کنید. از این بابت از شما تشکر فراوان دارم...
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    من فکر میکنم اینها همون یعجوج و معجوج هستند که باید برای مهارشون دیوار سربی دور تا دور کشور کشید. افراد شستشوی مغزی شده ای که بخیال خودش بعد از مرگ هورتی بغل حوری های بهشتی میافتند. اینطور هم که پیداست غربی ها هم از اونها میترسند و جرآت وارد به جنگ شدن با اونها رو ندارند.
  • م ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    ای کیو با صد هزارتومان ؟ خوب تو بساز
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    بومرنگ انقلاب اسلامی :)))) شما یه نگاه به اربعین بنداز بعد بیا این جا توهم بزن :) شما هم مثل ارباب ذهنت BBC اینا رو پیکارجوی مسلمان بنیادگرا میدونی اما ما اینا رو یه عده تروریست جانی بی دین میدونیم. ضمنا واژه پیروزی نهایی رو نمیخواد لجن مال کنی. پیروزی نهایی از آن مسلمان مستضعفه که زمین رو به ارث میبرن نه این آشغال های بی عقل.
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    اینا جلوی دوربین دمپایی دارن وقتی حمله میکنن جلیقه ضد گلوله و عینک دید در شب و ماسک ضد گاز! و پوتین نسل آخر پاشونه برادر. چنان عربستان و ترکیه و عامریکا براشون مایه گذاشته که مدل جنگشون شبیه نیروهای ویژه شده.....
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    ساده ای برادر ساده.....
  • علیرضا اهواز ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    مسلمان یا کافر حربی ؟
  • علیرضا اهواز ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    رسما اعلام جنگ میکنن ؟ مگه الان مسافرین سوریه که بیشترشون نیروهای خارجی برای پیوستن به تروریستها هستن از طریق ترکیه آزادانه تردد نمیکنن ؟ مگه اردن پایگاه آموزشی جیش الحر نیست و هر روز اونها رو از مرز خودش روانه سوریه نمیکنه ؟ مگه چند هزار نفر تبعه سعودی به سوریه نرفتن ؟ تونسی و لیبیایی و مراکشی و مصری و آسیای میانه و اروپا بماند! این اعلام جنگه یا اعزام دهها هزار مسافر پاکستانی و افغان و هندی و آذری و ... که مشتاق زیارت اماکن مقدس سوریه هستن ؟ حالا اگر دلشون خواست و دولت سوریه اجازه داد میتونن اونجا بمونن و کمک کنن!!! این رسمیتش بیشتره یا کاری که اونا میکنن ؟
  • حسین ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    نفرین به جنگ اگه اسد همون اول تن به خواسته های مخالفان میداد اینطوری سوریه جهنم نمی شد شما وضعیت اونجارو درک نمی کنید
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    بعد شما میری اون فرستنده رو بزاری ؟ نشستیم توی جای گرم و ... دستور ژنرالی میدیم. مشکل از جای دیگه ست که به خواست خدا حتما حل خواهد شد.
  • افشین تهران ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    چندتا وطن فروش در سیستان و بلوچستان که نماینده کل این منطقه نیستن.این عزیزان در دفاع مقدس ثابت کردن که ایران را وطن خود میدانند و در حفظ ان کوشا هستند و اینگونه تحلیهایی که میبینیم بیشتر به حرکتهای مشکوک برای ایجاد تفرقه در بین شیعه و سنی هست والا الان امنیت در این منطقه به اهالی بومی سپرده شده و انها هم درست عمل میکنند.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    باید با کشورهای دوست و کمونیست ضد امریکایی اجلاس اقتصادی تشکیل بدهید و دلار را از عرصه جهانی حذف کنید. وگرنه هر روز بدتر از دیروز است و فقط نان برای دور زننده تحریم و قاچاقچی و عوامل پشت پرده ایجاد میشود و بهره میبرند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    اقای اسد باید رویکرد جنگ چریکی را توسعه بدهد.
  • مجید ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    دمت گرم هموطن.من یکی مطمئنم که اگر خطری ایران عزیز را تهدیدکنداولین کسانی که به جبهه برای دفاع میروندهمین قوم کردوبلوچ وسیستانی و عرب وترکمن هستندچون خودشون مرزنشینندوعاشق ایران.البته در تمام اقوام و در تمام کشورها آدم خائن هم پیدامیشه مثل ریگی نامردکه برادران سنی را هم کشت.
  • مجید ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    بااینکه منفی نظر دادم ولی بااین حرف موافقم که باید به دادسیستان رسید.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    فرودگاه نظامی ابوظهور در مرز ادلب و حلب فرودگاهی بسیار مهم برای ارتش سوریه است که مدت هاست در محاصره کامل حرامیان قرار گرفته . قطعا بعد سقوط 2 پایگاه وادی ضیف و حامدیه حمله سراسری و بزرگ بعدی فرودگاه نظامی ابوظهور خواهد بود . با توجه به دور بودن فرودگاه ابوظهور از خطوط پشتیبانی و قرار گرفتن در دل تروریست ها ، یک غفلت کوچک کافیست تا جنگنده های سوری برای بمباران اهداف ادلب و حما و حلب به مشکل بخورند . با توجه به اینکه دیگر فرودگاه های منطقه مثل طبقه ، جیرا ، طفتناز سقوط کرده اند و فرودگاهی مثل کویریس در شرق حلب در محاصره داعش قرار دارد .
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    به ناشناس 01:44 اتفاقا داعشی ها هم همین فکر را در مورد ما می کنند! آنها خود را مجاهدان فی سبیل الله می دانند و باور دارند که راهشان حق است. و اتفاقا آنها ما را بی دین و رافضی و واجب القتل می دانند. آنها هم به فکر افتاده حکومت اسلامی درست کنند پرچم اسلام را در سراسر زمن بلند کنند. البته اسلامی که به نظر ما کفر محض است. این اصلا مهم نیست که شما در مورد داعش چه فکری می کنید و آنها را مسلمان نمی دانید. مهم انگیزه آنها است و اعتقادی که دارند لو از نظر ما غلط باشد. همین اعتقاد است که آنها وادار به عملیات انتحاری می کند. ضمنا یادتان باشید همین برخورد شما که هر نظر انتقادی را فورا بی بی سی می نامید و به گوینده اش اهانت می کنید هم دقیقا همان برخورد داعشی است. به جای حرفها سخنان اخیر و مهم سید حسن نصر الله را در مورد داعش بخوانید. خواهید دید که آنچه نوشتم در اصل نظر سید است.
  • رضا ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    رسانه های ایران چیزی که خوب بلدند سانسور نظر خوانندگانش است!!!!
  • حمزه ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    ممنون از مشرق که اخبار بی طرفانه منتشر می کند
  • علیرضا اهواز ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - تاریخ آخرین گزارش وقایع سوریه یعنی سه هفته پیش ... فکر کنم گزارشگرتون رفته سوریه که دیگه خبری ازش نیست نه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس