مشاور رئیس‌جمهور گفت: اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.

به گزارش مشرق، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور، در جمع مدیران خودروساز و قطعه‌ساز اظهار داشت: اگر قرار باشد تعرفه واردات برداشته شود، در هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی، در هیچ تکنولوژی تولید رقابتی و برتری نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سالهای قبل عده‌ای متفکر سرمایه‌گذاری در صنایع های‌تک در مناطق محروم را مطرح کردند در حالی که در شرایط فعلی قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم.

وی تأکید کرد: در صنعت سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و برخی صنایع دیگر رتبه‌های جهانی خوبی داریم، این سؤال را مطرح کرد که اگر قرار باشد تعرفه‌های واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در چه صنعتی را خواهیم داشت.

ترکان ادامه داد: باید مراقب باشیم که از روی عصبانیت نگوییم چه کسانی بیایند و چه کار کنند، زمانی عده‌ای برای خرید سهام ایران خودرو آمده بودند که در آن زمان میرخانی مشاور انجمن خودروسازان، مدیرعامل ایران خودرو بود، به من گفت اینها آمده‌اند تا  کارخانه را بخرند و تولید را بخوابانند.

وی تأکید کرد: نباید از روی عصبانیت حرف بزنیم زیرا ناشی‌گری‌ها به ما آسیب می‌زند.

وی با تأکید بر اهمیت صنعت خودرو گفت: زمانی می‌گفتند به ازای تولید هر یک دستگاه خودرو، 1.1 نفر شاغل می‌شوند که حال اعداد دیگری مطرح می‌شود اما در کل نمی‌توان از ظرفیت اشتغال‌زایی صنعت خودرو چشم‌پوشی کرد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه از سال 41 تا 51 یک دوره موفق برنامه‌ریزی داشتیم، گفت: این برنامه‌ها پس از آن بر باد رفت و کوشش‌هایی نیز بعد از انقلاب صورت گرفت که دستاوردهایی به همراه داشت ولی نتیجه نهایی آن این است که در حال حاضر در آن قرار داریم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    14 0
    وجود نازنین افراد باسواد و کاردانی همچون شما سبب بروز این برتری تکنولوزی شده اند
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 0
    شاید نون بعضی ها تو انحصار که اینجوری نطق می کنند وگرنه دلیله این افاضات چیه؟ یکی توضیح بده
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 0
    علت داره.چون به تحقیق و توسعه اهمیت نمیدین...
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    2 0
    اگه توان رقابت در این حد باشه دلیلش جز مدیرانی مثل این آقا هست که یه عمره از سمتش کنده نمیشه تا یه فرد توانا به جاش بیاد؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    به خاطر همين اعتقاد بود كه در دوران وزارت ايشان در وزارت دفاع ، امكان هيچ پيشرفتي به وجود نيامد.
  • بابک ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    2 0
    جناب آقای ترکان بفرمایید تا کی میخواهید به اسم تولید و اشتغال تمام جامعه را از مزایا و امکاناتی که حق همه میباشد محروم کنید تا کی باید خودرو آشغال و قدیمی داخلی را به مردم چند برابر قیمت بیندازید سینه خود را جلو دهید و بگویید همین است که هست یکسال دو سال 10 سال 15 سال تا آخر دنیا جناب آقای ترکان تشریف ببرید آمار عملکرد سالیانه پر بازده ترین خودرو سازهای دنیا را ببینید چند در صد سود دهی دارند و در مقابل در کشور شما سود بانکی و بازار شما چند درصد است نتیجه کاملا مشخص است در جامعه ای که اقتصاد آن بر پایه صادرات ماده خام و تبدیل ارز خارجی ناشی از آن به پول ملی میچرخد و هرروز پایه پولی بالا میرود امکانی برای تولید وجود ندارد تولید در تمام دنیا مخصوصا صنعت خودرو سودی زیر 10 درصد دارد اما سود بانکی و غیر تولیدی در ایران حداقل 25 ذرصد است قبول بفرمایید که تاکید حاکمیت و دولت برروی اشتغال تولیدی مخصوصا تولید صنعتی در کشور ما قابل اجرا به دلیل بالا نیست و فقط در طی 25 سال گذشته تمامی دولتها مردم را از داشتن امکانات و خودروی مناسب به اسم پر زرق وبرق حمایت از تولید و اشتغال محروم نموده اند در حالی که اقتصاد منطق خود را دارد و هیچگاه با دستور و غیظ کردن به مردم راهش عوض نمیشود متاسفانه بدلیل وجود پول پر قدرت نفت در اقتصاد ایران از 60 سال پیش تا کنون ما شاهد اقتصاد تورمی هستیم و در این اقتصاد تولید مخصوصا تولید خودروصرفه اقتصادی ندارد و توسط بخش خصوصی داخلی قابل اجرا نیست و تنها را ه ان ورود خودرو سازهای خارجی و تولید محصولات آنها با پول کم قدرت آنها میباشد که متاسفانه هیچگاه دو لتها بدنبال آن نبوده اند خواهشا دست از سر جامعه با این شعارهای پر زرق و برق بردارید
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    اقای ترکان ! پس این همه سال در صنعت این مملکت چه می کردی ؟!! تو همه این سالها که سرکار بودی ؟ ثانیا منظور تو از "زمانی عده‌ای برای خرید سهام ایران خودرو آمده بودند که در آن زمان میرخانی مشاور انجمن خودروسازان، مدیرعامل ایران خودرو بود، به من گفت اینها آمده‌اند تا کارخانه را بخرند و تولید را بخوابانند. یعنی چی ؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    4 0
    کلاهت را بگذار بالاتر ای مسئول جمهوری اسلامی
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 0
    در جذیان ملی شدن صنعت نفت هم سپهبد رزم آرا در مجلس گفت شما توان ساخت یک (لولهنگ ) آفتابه را هم ندارید آن وقت می خواهید نفت را اداره کنید ....
  • شفق ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    اگر این ادعا واقعیت دارد امثال جناب ترکان باید پاسخ دهند که سالهاست اقتصاد و صنعت مملکت را در دست گرفته اند! در ضمن یاد جمله اون فرد کذا افتادم که با تحقیر ملت میگفت ایرانی ها افتابه هم نمی تونند بسازند!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    نتیجه مدیریت
  • يه نفر ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    آيا اين سخن ايشان همون جمله : ايراني نمي تواند لوله هنگ ( آفتابه ) بسازد نيست ؟ با اين توجيه درب ورود صنعت و تكنولوژي رو به داخل كشور بسته اند !!!!!
  • رضا ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    ما که در ایران صنعتی به نام خودرو سازی ندیدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!! همش سر هم کنی هستش اگر صنعت می داشتیم در زمان تحریم قیمت ها سه برابر نمیشد
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    این ره که تو میروی به ترکستان است چون مشاورت ترکان است .
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    عالی جناب!شکسته نفسی میفرمایید! قدرت رقابت در صنعت قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش این کشور مدیون بزرگانی چون شماست!
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    5 1
    سلام اولین تکنولوژی که دنیا، آسمون و زمین رو بهم میریزه تا ازش دست برداریم دانش هسته‌ایست. دومین تکنولوژی توان موشکی و پرتاب ماهواره در فضاست که از قضا غربی‌ها در مذاکرات روی اون هم دست گذاشتند. سومین تکنولوژی، دانش نانو هستش که ما را جزو ده کشور برتر در دنیا قرار داده. چهارم تکنولوژی،دانشی است که تونستیم ارتش‌های تا بن دندان مسلح دنیا رو در فلسطین، جنوب لبنان، سوریه و عراق زمین‌گیر کرده و سرشونو به طاق بکوبیم که برآمده از مکتب سرخ عاشوراست. و پنجمین آن‌ها دانشی است که در مواقع بروز بحران مثل فتنه 88 کشور را دو دستی تقدیم امپریالیسم جهانی نکنیم. آموزه‌ای که امام به ما تعلیم کرد: ولایت مطلقه فقیه.
  • سوسان ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    شما تعرفه رو بردار نگران نباش من خودم هنوز ایرانم نرفتم خارج هرچی بخوای واست میاریم
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 1
    زدی تو خال
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چطور در صنایع دفاعی و راداری و از این دست که تحت نظر ارگان های نظامی اداره شده و با دانشگاههای معتبر کشور همکاری نزدیکی دارند شاهد پیشرفتهای روز افزون هستیم. دلیلش متعهد و مخلص بودن و برنامه ریزی دقیق این ارگانها برای استفاده حداکثری از پتانسیلهای مملکت است. و مدیریت استراتژیک شخص آقا در راس این سازمانها. اکثر سازمانهای دیگر تنها به دنبال پر کردن جیب خود و اطرافیانشان هستند و تمام برنامه ها نهایتاً 8 ساله و برنامه بلند مدتی نداریم.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چطور در صنایع دفاعی و راداری و از این دست که تحت نظر ارگان های نظامی اداره شده و با دانشگاههای معتبر کشور همکاری نزدیکی دارند شاهد پیشرفتهای روز افزون هستیم. دلیلش متعهد و مخلص بودن و برنامه ریزی دقیق این ارگانها برای استفاده حداکثری از پتانسیلهای مملکت است. و مدیریت استراتژیک شخص آقا در راس این سازمانها. اکثر سازمانهای دیگر تنها به دنبال پر کردن جیب خود و اطرافیانشان هستند و تمام برنامه ها نهایتاً 8 ساله و برنامه بلند مدتی نداریم.
  • ریاستی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    تا کی باید این پیرمردهای جواب پس داده رو تحمل کنیم
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    این همه خودباوری من رو کشت
  • میرزاکوچک ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    ایشون راست میگن خودروسازان ما خییییییییییییلی پیشرفت کردند آنها به دانش تبدیل وام 3هزار میلیاردی بجای تولید وقطعه سازی به سرمایه گذاری در بخش غیر مرتبط وکسب درآمد بی زحمت و در عوض بدست آوردن فرمول فوق محرمانه راه های ورود قطعات چینی دست پیدا کرده اند که نباید این دست آورده ها وپیشنه قدمت 40 ساله صنعت خودرو نادیده گرفته شود!
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    حالا خوبه پهباد RQ170 ساخت ایران امروز رونمایی شده است !
  • علی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    برو کمی هم به خانه استراحت کن
  • رضا ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    چیز جز تاسف برای آقای روحانی ندارم که یک همچین مشاورانی دارند
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    تا زمانیکه در مملکت انحصار هست، بهتر از این هم نمیتوان انتظار داشت
  • فاطمه ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    توان رقابتی ما فقط در ابگوشت است؟ از حرف خودتون شرمنده نشدید واقعا؟
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    این توان در تهیه اب گوشت حاصل مدیریت و تفکرات افرادی مثل شماست.مگه این سی و چند سال روند اقتصاد کشور را غیر از اقای هاشمی و دوستانی مثل ترکان در دست داشتن.توهین به اقتصاد کشور در واقع توهین به خودتون و پدر سیاست ایران اقای هاشمیه
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    ترکان سرت را از گور در آور
  • رحمت DE ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    الان این را که می‌نویسم ، زمانی است که ایشان در حیات نیستن . ولی این تفکر ایشان و آن غرق شده در استخر فرح و دیگر همفکران آنها ضربه زیادی به کشور وارد کرد . امیدوارم که روز جزا ، جوابی برای عملکرد خود داشته باشند . اگر در آنروز مشخص شد پشت تفکرات و عملکردشان خیانت عمدی بوده است من بعنوان یک نفر از ۸۵ میلیون از آنها نخواهم گذشت . خون دلها خورده ایم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس