مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در مجتمع سیدالشهدای لبنان لحظاتی پیش با سخنرانی سیدحسن نصرالله آغاز شد.

به گزارش مشرق، مراسم عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام با سخنرانی سیدحسن نصرالله در مجتمع سیدالشهدای لبنان آغاز شد.

دبیرکل حزب الله لبنان شخصا در بین اجتماع عزاداران حسینی در جنوب بیروت حضور یافت و هم اکنون در حال ایراد سخنرانی است.

وی در آغاز سخنانی خود به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان درود وسلام فرستاد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: در آغاز از همه کسانی که تلاش کردند در شب های و روزهای گذشته تا امنیت این مجالس و اماکن را تامین کنند و درصدر آنها ارتش لبنان تشکر کرد.‬‎‬‎

‫وی گفت که امشب درباره برخی مسائل داخلی لبنان و منطقه سخن خواهد گفت و فردا درباره تهدیدات و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی سخن خواهم گفت.

دبیرکل حزب الله در میان استقبال گسترده مردم حاضر در مراسم تصریح کرد: اولا درباره پرونده پارلمان باید بگویم که این پارلمان مهلت آن به زودی تمام خواهد شد و اگر انتخابات یا تمدید دوره نشود، فعالیت این نهاد از کار بازخواهد ایستاد.

وی گفت: سه گزینه داریم یکی انتخابات و دیگری تمدید انتخابات و دیگری خلاء در نهاد پارلمان است و اگر وارد انتخابات شویم یا تمدید مسئله اعتبار وجود دارد. از نظر ما ، ما به همه دوستان خود گفتیم که اگر انتخابات برگزار می‌کنید ما آماده ایم اگر می‌خواهید تمدید کنید ما هستیم. طبیعی است که انتخابات باشد. موضوع ما این است که در صورت انتخابات یا تمدید ما آماده هستیم.

دبیرکل حزب الله با اعلام اینکه" ما مخالف خلا در نهاد پارلمان هستیم"‬‎ تصریح کرد: سرنوشت پارلمان هم اکنون نیاز به حکمت و درایت دارد. ما همه تشکل های سیاسی پارلمانی آماده کمک به نبیه بری رئیس مجلس برای برون رفت از بحران هستیم.

سید حسن نصرالله گفت: در مورد انتخابات ریاست جمهوری، باید بگوییم که ما منصف هستیم و هیچ کس نمی خواهد که خلاء در نهاد ریاست جمهوری باشد.‬‎

‫وی تصریح کرد: همه ما می خواهیم که در سریعترین زمان ممکن رئیس جمهوری در کاخ بعبدا داشته باشیم. دبیرکل حزب الله گفت: من از جریان های سیاسی لبنان می خواهم که پرونده ریاست جمهوری را از کشورهای منطقه‌ای بگیرند و آن را بار دیگر در سطح ملی مطرح کنند.‬

وی گفت: ایران تاکید کرده است که این امر بستگی به خود لبنانی دارد و به آنها مربوط می شود از نظر ما، نه سوریه و نه ایران چیزی را درمقابل تسهیل بخشیدن به پرونده ریاست جمهوری لبنان نخواسته است و از نظر ما، ایران هرگونه مسئله ای را در کنار پرونده هسته ای خود نمی پذیرد، نه اینکه لبنان باشید یا بحرین یا ...‬ سید حسن نصرالله گفت: از نظر ما، ما از هم پیمانان خود مطمئن هستیم.

وی در اشاره به جریان‌های سیاسی لبنان تصریح کرد که آنها باید پرونده ریاست جمهوری لبنان را از وتوی این و آن خارج کنند تا بتوانیم درباره این پرونده به توافق برسیم.

وی گفت: ما یک مشکل در لبنان داریم.اگر بخواهیم بهترین نمایندگی مسیحیان را در نهاد ریاست جمهوری داشته باشیم ما را متهم به مانع تراشی می کنند و اگر ما مسلمانان درباره نمایندگی مسیحیان اتفاق نظر کنیم اما مسیحیان آن را نمایندگی خود نشمارند باز هم مشکل پیش خواهد آمد بنابراین راهکار گفتمان با یکدیگر است.

سید حسن نصرالله گفت: اگر نمی خواهید نهاد ریاست جمهوری لبنان تا سالها خالی نباشد باید یک تلاش جدی داخلی در کشور صورت گیرد و گفتمان صورت گیرد و از نظر ما نامزد ما برای ریاست جمهوری لبنان میشل عون (رئیس جریان آزاد ملی و رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان) است.

وی درباره اوضاع شهر طرابلس لبنان و موفقیت ارتش در این شهر گفت: خدا شکر می کنم که طرابلس و لبنان را نجات داد. ارتش ضمانت واقعی لبنان و سلامت آن و وحدت و انسجام آن است.‬‎ جایگزینی برای ارتش به جز ارتش برای حفظ امنیت در لبنان نیست.

‫وی تصریح کرد: ارتش توانمندیهای خود را در مناسبت های خود نشان داد و می تواند مسئولیت خود را وقتی حمایت مردمی و سیاسی صورت گیرد، انجام دهد و وقتی که حمایت تسلیحاتی از آن شود.‬‎

دبیرکل حزب الله گفت: انصاف می گوید که عامل دیگر و جدی که باعث شد لبنان و شمال لبنان از این مرحله خطرناک عبور کند، موضع مردم طرابلس و خصوصا مرجعیت های دینی و سیاسی و نیروهای سیاسی و علماء و طائفه سنی کریم لبنان بود و اگر این موضع ملی و قاطع از این مرجعیت ها نبود، اوضاع طرابلس به گونه‌ای دیگر می‌شد.

وی تصریح کرد: باید خصوصا تاکید کنیم که این موضوع نقش تعیین کننده ای در نجات لبنان علیه توطئه طراحی شده علیه آن بود و باید از موضع نخست وزیر و مفتی جمهوری لبنان و همه رهبران سیاسی تقدیر کنیم و در این میان جریان المستقبل نقش خوبی ایفا کردند. درست است که ما اختلاف نظر زیادی در ارزیابی ها و .. در داخل داریم اما اخلاق ما که آن را از پیامبر و ائمه اطهار و صحابه گرفته ایم ایجاب می کند که منصفانه سخن بگوییم.

وی گفت: این موضع‌گیری منفعت همه طرابلسی‌ها و جریان المستقبل در وهله اول و همچنین همه لبنانی‌ها بود.

سید حسن نصرالله گفت: درست است ما اختلاف نظر داریم اما اگر می خواهیم کشور را حفظ کنیم و حفاظت کنیم باید با هم گفتمان داشته باشیم.

وی گفت: به همه لبنانی‌ها می گویم که در روزهای اخیر برخی طرف های دوست و هم پیمان گفتمان کردند و گفتند که زمان برای اجرای گفت وگو با جریان المستقبل است و ما آماده گفت‌وگو هستیم و ما نظر داریم و اصل گفت‌وگو و تلاقی با یکدیگر به نفع همگان است. ما آماده این گفت وگو هستیم.

دبیرکل حزب الله درباره ارتش لبنان و حمایت تسلیحات ایران به ارتش گفت: ما از هر حمایتی از ارتش لبنان حمایت می‌کنیم که بتواند ماموریت خود را ایفا کند. در این زمینه هدیه تسلیحاتی ایران هست. وی افزود: یک هیئت ایرانی آمد و با مسئولان لبنانی گفت‌وگو کرد و گفتند که ما می‌خواهیم به ارتش کمک کنند.

سید حسن نصرالله گفت: ایران می خواهد کمک کند. مسئله به دولت لبنان است که آیا می خواهند این هدیه را برای ارتش بگیرند ، بگیرد و اگر هم با چالش داخلی و برخی قدرت های منطقه ای روبرو می شوید و نمی خواهید، آزادید. دست خودتان است.

وی گفت: همه ملت های منطقه نمی توانند بگویند که آنچه در منطقه می گذرد به ما مربوط نمی شود زیرا این حوادث به سرنوشت همه منطقه مربوط می شود.

دبیرکل حزب الله گفت: این اشتباه بزرگی است که حوادث منطقه را درگیری شیعه و سنی القا کنند‬‎.

‫وی تصریح کرد: این درگیری طائفه ای و مذهبی نیست. آیا در لیبی دو جبهه وجود دارد که با هم می جنگند و عملیات انتحاری می کنند و هم را بمباران می کنند و هر دو طرف را نیز دو محور منطقه ای حمایت می کنند. حال شیعیان در اینجا کا هستند آیا شیعیان دخیل هستند. یک محور ترکیه و قطر و دیگری عربستان و امارات است که از این دوگروه در لیبی حمایت می کنند.‬‎ آیا اوضاع این کشور درگیری شیعه و سنی است ؟ نه.‬‎

تلویزیون المنار اعلام کرد که سیدحسن نصرالله فردا در اجتماع گسترده عزداران حسینی در ورزشگاه "الرایه" در جنوب لبنان سخنرانی خواهد کرد.

سید حسن نصرالله در ایام محرم یک شب در میان در این مجتمع به سخنرانی می‌پردازد. دبیرکل حزب الله لبنان در این سخنرانی‌ها به بیان موضوعات مذهبی می‌پردازد اما در لابلای همین مباحث مذهبی گذری نیز به تحولات منطقه دارد.

سید حسن نصر الله در شب تاسوعای حسینی نیز همچون شب های دیگر سخنرانی خود را به مسائل مذهبی و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود اختصاص داد.

دبیرکل حزب الله در سخنرانی دیشب خود اظهار داشت: ما در سوریه مبارزه می‌کنیم زیرا اگر نبرد در آنجا را ترک کنیم بی تردید ابوبکر البغدادی در لبنان همان کاری را می‌کند که با عشیره "بونمر" در عراق انجام می‌دهد‎.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام. اتحاد امنیت و دفاع از پیروان دین کامل حق سیاست های مشترک ایران و عراق و سوریه و لبنان است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس