آن‌چه عزاداری ماه محرم را از مراسم‌های دیگر در تمام دنیا متمایز می‌کند این است که علاقه به امام حسین (ع) و شور و شوق عزاداری برای ایشان، حد و مرز و ملیت و نژاد نمی‌شناسد و حتی در آمریکا هم هزاران نفر از شیعیان و غیرشیعیان را به خیابان‌ها می‌کشد.

گروه بین‌الملل مشرق- هر ساله، صدها آیین فرهنگی و مذهبی متفاوت در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود. برخی از این‌ها با جشن و شادی همراه است و برخی دیگر با عزاداری. در این میان، آن‌چه عزاداری ماه محرم را از مراسم‌های دیگر در تمام دنیا متمایز می‌کند این است که علاقه به امام حسین (ع) و شور و شوق عزاداری برای ایشان، حد و مرز و ملیت و نژاد نمی‌شناسد و محدود به چند کشور خاص نمی‌شود.

اگرچه آمریکا مسبب بیش‌ترین اسلام‌هراسی و دشمن‌ترین دشمنان اسلام و به خصوص تشیع است، اما عاشقان و شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در همین کشور نیز همچون شیعیان و عاشقان کشورهای دیگر، مراسم عزاداری سید الشهدا را در ماه محرم برگزار می‌کنند. آن‌گونه که نمایندگی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نیویورک از آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) در آمریکا گزارش می‌دهد، شیعیان و علاقه‌مندان به اباعبدالله، مساجد و حسینیه‌های خود را سیاه‌پوش می‌کنند و خودشان نیز لباس‌های مشکی به تن می‌کنند. در جای‌جای آمریکا نه تنها شیعیان، بلکه سایر مردم این کشور هم این آیین عزاداری و دلدادگی را نظاره می‌کنند.

روز اول ماه محرم - روضه حضرت مسلم بن عقیل - "شیخ حمزه سوداگر" - دانلود

ارادتمندان به سرور و سالار شهیدان، از ملیت‌های مختلف، از ایرانی و پاکستانی و افغانی گرفته تا لبنانی و عراقی و هندی در کنار شیعیان عزادار آمریکا در این مراسم حضور دارند. مساجد و حسینیه‌های شیعیان در دهه اول محرم مملو از جمعیت ارادتمند به امام حسین(ع) می‌شود. حضور واعظان و سخنرانان دینی در مراسم بازگویی قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تبیین آن به نسل جوان و در کنار آن، اقامه مراسم سینه‌زنی و گریه بر مصیبت‌های خاندان اهل بیت (ع) از دیگر ویژگی‌های ماه محرم در آمریکاست.

سخنرانان و خطبای مذهبی با قرائت مقاتل کربلا و بازخوانی تاریخ وقایع کربلا، نسل جوان را با فلسفه قیام حسین (ع) آشنا می‌کنند و البته واعظان و مداحان نیز مراسم سنتی سینه‌زنی را استمرار می‌بخشند. پرچم‌های سرخ و سیاه کربلایی در هر مسجد و حسینیه‌ای نصب شده است. پخش غذای نذری و اهدای نذورات به عزاداران نیز از دیگر ویژگی‌های مراسم محرم در آمریکاست.

روز اول ماه محرم - روضه حضرت عباس - "مولانا اسد جعفری" - دانلود

بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در مورد مسلمانان و مساجد آمریکا در سال 2011 میلادی، تخمین زده می‌شود که حدود دو میلیون شیعه در سراسر آمریکا حضور داشته باشند. بیشترین جمعیت شیعیان آمریکا در ایالت کالیفرنیا متمرکز است و بعد از کالیفرنیا، میشیگان، ایلی‌نویز، واشنگتن، نیویورک و تگزاس به ترتیب در رده‌های بعد قرار دارند. اگر بخواهیم تمرکز شیعیان آمریکا را در یک محدوده جغرافیایی خاص مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که شهرهای دیترویت، دیربورن که دو شهر تقریبا متصل به یکدیگر در ایالت میشیگان هستند با جمعیتی حدود 90 هزار شیعه بیشترین تمرکز شیعیان آمریکا را در بردارند.

بر اساس همین مطالعات، حدود 230 مسجد و مرکز اسلامی وابسته به شیعیان در سراسر آمریکا گسترده است. مساجد و مراکز شیعی در سراسر آمریکا در دهه ماه محرم و بزرگداشت سوگواری تاسوعا و عاشورای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت حداقل میزبان 700 هزار نفر از شیعیان داغدار هستند.

روز دوم ماه محرم - روضه رسیدن کاروان به کربلا - "مولانا محمد بیگ" - دانلود

"موسسه اسلامی نیویورک"، که به "مرکز امام علی (ع)" معروف است، با برنامه‌های متنوع خود شامل اقامه نماز مغرب و عشا، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و عزاداری و سینه‌زنی و پذیرایی از عزاداران، نهضت و قیام انسان‌ساز حسینی (ع) را گرامی می‌دارد. از ویژگی های مراسم دهه محرم مرکز امام علی(ع) برپایی نمایشگاه عکس، کتاب و سی دی های پرمحتوا به زبان انگلیسی در رابطه با قیام و نهضت اباعبدالله الحسین (ع) از سوی رایزن فرهنگی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران است.

مرکز تعلیمات اسلامی "پوتوماک" در ایالت مریلند که در حومه واشنگتن واقع است، یکی از بزرگترین مراکز شیعی در آمریکای شمالی است. این مرکز، دهه اول، روز عاشورا و شب شام غریبان سید و سالار شهیدان، برنامه‌های متنوع شامل قرائت زیارت عاشورا، برنامه‌های ویژه جوانان و نوجوانان، سخنرانی و در پایان مراسم مصیبت‌خوانی و عزاداری و سینه‌زنی برگزار می‌کند. برنامه‌های نوجوانان و جوانان این مرکز و بویژه برنامه تعزیه خوانی ظهر عاشورای دانش آموزان مدرسه انگلیسی زبان تمام وقت مستقر در این مرکز در نوع خود یکی از برنامه های جدید توسط دانش آموزان این مدرسه در سطح آمریکا به شمار می رود.

روز سوم ماه محرم - روضه نماز ظهر عاشورا - "شیخ اسامه عبدالغنی" - دانلود

هر سال یک روز، یک‌شنبه (روز تعطیل) نزدیک به روز عاشورای حسینی، شیعیان مقیم نیویورک اقدام به برگزاری مراسم سینه‌زنی و راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در سطح خیابان‌های منهتن نیویورک می‌کنند. منهتن که قلب نظام سرمایه‌داری آمریکاست و از آن به عنوان قلب نیویورک نیز یاد می‌شود، در روزی که به نام "روز حسین" Hussein Day است، مملو از عاشقان و ارادتمندان سیاه‌پوش حسینی است. در این روز، شیعیان با اهتزاز پرچم‌های سرخ و سیاه "یا ثارالله" و "یا حسین" و علامت‌های سنتی و راه‌اندازی کاروان اباعبدالله الحسین (ع) به ذکر و یاد مصیبت‌های قیام حسینی (ع) می‌پردازند.

این جمعیت مشتاق و عاشق چنان با شکوه به اقامه عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند که مردم نیویورک در کنار خیابان به تماشای این مراسم می‌پردازند و در این بین افرادی اقدام به توزیع بروشور و کتابچه به توضیح قیام کربلا و مراسم می‌کنند. توزیع غذای نذری در بین عزاداران از جمله برنامه‌های این روز است. در این مراسم از پیر و جوان، زن و مرد همه و همه در حال فریاد ندای "یا حسین" با صدای بلند هستند.

روز ششم ماه محرم - روضه حضرت علی اصغر - "شیخ سید حسین قزوینی" - دانلود


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    این مولانا جعفری ظاهرا هندی هست. عجب نفسی داره. اشک هایم سرازیر شد.
  • صفيه ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    با سلام، چرا هيچ كليپي از شيخ داود سوداگر نگذاشتيد؟
  • علي ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    روضه مولايمان حسين (ع) نياز به فهم زبان ندارد مهم ان سوزي است که در کلام واقع است برغم اينکه کلمات کمي را آن را مي فهمم دلم شکست و اشک امانم نداد به اميد سرافرازي شيعيان و همه دوستداران اهل بيت در دينا و آمريکا
  • رضاک ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    چقد سیاهه حاجی
  • عمواحمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اسلام عزیز سیاه یا سفید و کلا رنگ نمیشناسه تنها تقوی برای اسلام ملاکه. بیچاره!!
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    تقبل الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس