وزیر نیرو امروز هم درباره نرخ آب و اینکه ارزان است سخن گفت و تلویحا اعلام کرد باید قیمت آب تغییر کند.

گروه اقتصادی مشرق -حمید چیت چیان امروز در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور گفت: تنگناهای اقتصادی صنعت برق و آب همچنان ادامه دارد به طوری که هر متر مکعب آب که قیمت تمام شده تولید آن حدود هزار تومان است اما در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مردم دریافت می‌شود.

در بخش برق نیز قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت 85 تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت 49.4 تومان است که 102 ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کیلووات ساعت 45 تومان دچار کمبود هستیم که این مساله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه در حال حاضر بدهی وزارت نیرو در صنعت آب و برق به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مقرر شده 2500 میلیارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، 5 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تامین شود که تاکنون تحقق نیافته و 1600 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت کنیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه 7 میلیارد مکعب آبهای خروجی از آب‌های ایران، براساس قراردادهای موجود با کشورهای همسایه است، گفت: برای تعادل ‌بخشی به آب‌های زیرزمینی هم 15 طرح و پروژه در شورای عالی آب به تصویب رسیده است.وزیر نیرو با یادآوری اینکه با این بودجه و اعتبارات، 25 درصد از برداشت آب از منابع زیرزمینی را کاهش خواهیم داد، در تشریح سیاست های جدید توسعه صنایع آب و برق کشور توضیح داد: مدیریت منابع آب و روند آلودگی منابع آب اولویت اصلی صنالیع آب کشور است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در کنار مدیریت منابع آب با توجه به محدودیت در ذخایر آبی کشور، تأمین باکیفیت و مطمئن برق مردم و مشترکان اولویت دوم کاری وزارت نیرو است، یادآور شد: ایجاد توازن و تعادل بین درآمدها و هزینه‌های صنعت آب و برق است که به شدت در فعالیت‌های صنعت، آب و برق، ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

او با اعلام اینکه در شرایط فعلی مسئله آب در کانون اصلی توجه دولت قرار دارد، گفت: تاکنون شورای عالی آب 8 جلسه تشکیل داده است و در حالی که در 15 سال قبل از دولت یازدهم تنها 7 بار شورای عالی آب تشکیل جلسه داده است، پس نشان می‌دهد، مسئولان دولتی توجه ویژه‌ای به مسائل آب دارند و آن را دنبال می‌کنند.

او در خصوص آبرسانی به شهرها هم گفت: آبرسانی به شهرها بسیار مشکل است و اگر دو روز به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف، آبرسانی به شهرها با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وزیر نیرو مهمترین مانع برای آبرسانی به شهرها، مسئله محدودیت منابع مالی است، بنابراین این طرح‌ها نیازمند خرید زیادی از ورقه‌های فولادی برای تولید لوله است، به طوری که در شهرهای تهران، شیراز، همدان، زاهدان و خوزستان وضعیت تأمین آب آنها با این مسئله گره خورده است.

او با اعلام اینکه هم اکنون موافقت‌ رئیس‌جمهور برای حل تولید ورقه‌های فولادی اخذ شده است، تاکید کرد: اما به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها برای فاینانس داشته‌ایم، هنوز این موضوع مرتفع نشده است ضمن آنکه باید تاکید کنم که هم اکنون 7 میلیون نفر از جمعیت روستاها، وضعیت مطلوبی از لحاظ تأمین آب ندارند.

می خواهند آب و برق را گران کنند


به غیر از وزیر نیرو سایر مسوولان نیز درباره افزایش نرخ آب و برق سخن می گویند. مثلا  اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر هماهنگی مناطق آزاد تجاری اعتقاد دارد کار از فرهنگ سازی گذشته و دولت باید آب و برق را گران کند تا مصرف کم شود. او در این باره می گوید: "با تعرفه‌های موجود بخش آب نمی‌توان از مصرف‌کننده انتظار صرفه‌جویی داشت و باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران، با بیان اینکه ارشاد و نصیحت برای کاهش مصرف آب در کشور به‌تنهایی کارساز نیست، گفت: باید تدابیر دیگری ازجمله تغییر سازوکار قیمت آب را مورد بررسی قرار داده و راهکاری مناسب را برای حفظ منابع آب کشور تدوین کنیم.

وی می افزاید: " موضوع در سال‌های گذشته در بحث سوخت مطرح بود؛ دولت، گاز و بنزین را با بهای اندک به مردم می‌داد و از آنان توقع صرفه‌جویی داشت، اما در بحث آب متاسفانه روند مصرف مسیری صعودی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است. وزارت نیرو تامین و انتقال را انجام می‌دهد و توزیع برعهده کشاورزی است که با وجود بازده آبیاری بسیار پایین و قیمت کم، بدیهی است که آب بدون دغدغه و هراس مصرف شود.

یا معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی صراحتا از گرانی آب و برق در سال آینده سخن می گوید و اظهار می دارد: " وقتی در کشور تمام کالاها متناسب با تورم افزایش قیمت پیدا‌ می‌کند باید قیمت آب و برق نیز از این امر مستثنا نباشد. پیش از پیشنهاد قیمت آب و برق باید هزینه تمام‌شده آن را به‌دست آوریم و تاکنون پیشنهادی به هیأت دولت نداده‌ایم. در سال آینده قیمت آب و برق باید متناسب با تورم تعدیل یابد."

البته علیرضا دایمی در تناقض با سخنان وزیر نیرو هزینه انتقال، تولید و توزیع آب بیش از 1500 تومان ( و نه 1000 تومان) است.

به طور کلی مسوولان در حال آماده کردن مردم هستند تا نرخ آب و برق را تغییر دهند و با توجه به بحران آب در تابستان امسال گران شدن قیمت ها دور از ذهن نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اگر این امارها راست باشد طبیعی است که قیمتها گران شود اما از طرفی میزان یازانه ها هم طبق قانون باید افزایش پیدا کند
  • کاپیتان ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    به ایشون بگید همکارانتون ماشین 10میلیون تومانی رو 30 میلیون میفروشند.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    بابت وکیل 32 میلیارد اگه هزینه نکنید می شود به مردم کمتر فشار آورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس