آلودگي باكتريايي و ميكروبي صددرصدي شير فله و ساير محصولات به دست آمده از آن در حالي است كه به دليل قوانين موجود، هيچ نظارتي از سوي سازمان دامپزشكي، وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد بر كيفيت و سلامت اين محصولات انجام نمي‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، نتايج دو تحقيق انجام شده در سال‌هاي 90، 91 و 92 نشان داد كه تمام فرآورده‌هاي لبني سنتي كه بدون طي هيچ گونه مرحله پاستوريزاسيون و ميكروب‌زدايي، به صورت فله و در فرآيند توليد به مصرف، از دامداري‌ها به مغازه‌هاي عرضه لبنيات سنتي حمل شده‌اند، داراي آلودگي ميكروبي و باكتريايي بوده‌اند.

اين تحقيقات با عنوان «بررسي وضعيت شيرهاي فله» و «بررسي وضعيت شيرهاي ورودي از مزرعه تا كارخانه» طي 3 سال اخير در تمام شهرهاي كشور و بر تمام فرآورده‌هاي لبني توليد شده از شير خام غيرپاستوريزه صورت گرفته كه البته بهانه اوليه تحقيق، سنجش آلودگي باكتريايي شير خام بوده اما براي حصول يقين بيشتر، پنير، ماست و سرشير هم به طور جداگانه مورد بررسي قرار گرفته‌اند كه آلودگي اين محصولات هم در اثناي انجام تحقيق، تاييد شده است.

آلودگي باكتريايي و ميكروبي صددرصدي شير فله و ساير محصولات به دست آمده از آن در حالي است كه به دليل قوانين موجود، هيچ نظارتي از سوي سازمان دامپزشكي، وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد بر كيفيت و سلامت اين محصولات انجام نمي‌شود.

عزيز‌الله كمال‌زاده؛ دكتراي تغذيه و فيزيولوژي و مشاور تغذيه برنامه جهاني غذا كه اين تحقيقات را انجام داده، توضيح مي‌دهد: «ما در تمام شهرها، شيرهاي محلي و ساير فرآورده‌هاي لبني محلي را آزمايش كرديم. آزمايش‌ها حتي در محيط دامداري و مراكز جمع‌آوري شير هم انجام شد. آلودگي شير خام در محيط دامداري كمتر بود و شاخص بار ميكروبي در محيط دامداري حدود 20 ميليون ميكروب در هر سي‌سي بود ولي بعد از انتقال در ظروف حمل و نقل، مثل بيدون‌هاي آلومينيومي و دبه‌هاي پلاستيكي و انتقال به مراكز عرضه شهري تا 500 ميليون ميكروب در سي‌سي (ميلي ليتر) افزايش مي‌يافت.

وی افزود: اين ميزان آلودگي در حالي است كه بنابر استاندارد ملي ايران، شير (از نوع درجه 3) بايد حداكثر كمتر از يك ميليون ميكروب در هر سي‌سي داشته باشد و شير با 20 ميليون ميكروب، قابل عرضه به كارخانجات نيست. امروزه كارخانجات بزرگي كه شيرهاي استريل با ماندگاري طولاني توليد مي‌كنند فقط از شير با بار ميكروبي كمتر از 100 هزار ميكروب در سي‌سي استفاده مي‌كنند. البته برخي كارخانه‌هاي كوچك شايد از شير با 10 تا 11 ميليون ميكروب در سي‌سي هم استفاده كنند اما استاندارد ملي شير خام با كمتر از يك ميليون ميكروب در سي‌سي است.

کمال زاده گفت: تمام نمونه‌هاي شير خام محلي (فله‌يي) كه من در استان‌هاي مختلف آزمايش كردم 100 درصد آلوده به ميكروب بود. 37 الي 50 درصد آنها آلوده به ميكروب بروسلا (عامل تب مالت) بودند. 100 درصد آنها حاوي كلي فرم (باكتري‌هاي بيماري‌زاي روده‌يي) بودند. 100 درصد آنها حاوي‌اي كلي (ميكروب روده‌يي و از علل ابتلا به اسهال ميكروبي) بودند. 80 درصد حاوي باكتري‌هاي گرمادوست و 90 درصد آنها حاوي باكتري‌هاي سرمادوست بودند. 80 درصد آنها آلوده به عامل بيماري ورم پستان (استافيلوكوكوس اروئوس) بودند.

وی ادامه داد: 40 درصد حاوي ليستريا (عامل بيماري ليستريوز و ابتلا به مننژيت اوليه، انسفاليت و مرگ در افراد با سطح پايين ايمني سلولي) بودند. 95 درصد حاوي اسپورهاي هوازي (عامل تداوم حيات باكتري) و مخمر و 60 درصد حاوي قارچ بودند. برخي نمونه‌ها تا حدود 28 درصد حاوي آب اضافه شده به شير بود كه توسط عرضه‌كننده يا توزيع‌كننده براي افزايش حجم محصول افزوده شده بود. حدود 40 درصد شيرهاي عرضه شده در مغازه‌هاي فروش لبنيات سنتي با افزودني‌هايي مثل مواد نگهدارنده تركيب شده بود تا قابليت ماندگاري آنها افزايش يابد.

کمال زاده ادامه داد: آزمايش‌هاي ما نشان داد كه ساير محصولات لبني سنتي مثل سرشير، پنير، بستني تهيه شده از شير محلي هم داراي آلودگي و خطرساز بود. به عنوان نمونه، سرشير محلي از همان شيرخام تهيه شده به اين شكل كه شير خام را مي‌جوشانند اما در اثناي جوشاندن آن را هم نمي‌زنند. بنابراين، ميكروب تب مالت و سل گاوي، از بين نرفته و در چربي روي شير (سرشير) جمع مي‌شود و همين محصول به دست مردم مي‌رسد.

وی گفت: برخي توليد‌كنندگان بستني سنتي هم با همين شيرهاي خام بستني درست مي‌كنند كه باز هم تمام عوامل پنهان تب مالت، در آن باقي مانده و بيماري منتقل مي‌شود. پنير توليد شده از شير خام بايد پيش از عرضه، به مدت دو الي سه ماه در آب‌نمك نگهداري شود تا عوامل توليد تب مالت مختل شود. اما بازديدهاي ما نشان داد كه عرضه‌كنندگان لبنيات سنتي اين كار را انجام نداده و پنير را يك هفته بعد از توليد، عرضه كرده‌اند.»

بيش از سه هزار مركز فروش و عرضه لبنيات سنتي در كشور فعال است. مراكزي كه مجوز خود را از اتحاديه‌يي با همين نام دريافت مي‌كنند كه اتحاديه هم نظارت شوراي اصناف را بر سر خود دارد و بازرسي‌هاي ادواري بهداشت محيط هم صرفا براي كنترل شرايط عمومي محل عرضه فرآورده غذايي صورت مي‌گيرد اما كيفيت فرآورده عرضه شده، خارج از شمول تمام بازرسي‌هاست.


قوانيني كه نظارت نمي‌كند

از سال 1368 و بعد از انتشار نتايج مطالعات وزارت بهداشت درباره شيوع تب مالت بر اثر مصرف فرآورده‌هاي لبني غيرپاستوريزه و سنتي و افزايش آمار مبتلايان، دستورالعملي براي تعطيلي مراكز فروش فله لبنيات سنتي صادر و اين مراكز تعطيل شدند و ناصر كلانتري؛ قائم‌مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن غيرمجاز دانستن عرضه اين محصولات، مي‌گويد: «تمام فروشندگان عرضه لبنيات فله را جمع كرديم و به دامدار گفتيم دام را واكسن بزن و شير خام را بجوشان اما حق فروش شير خام جز به كارخانه را نداري.»

كمتر از پنج سال از اجراي اين ممنوعيت، بند اول مصوبه نود و يكمين‌ جلسه شوراي عالي استاندارد كه در هشت آذرماه سال 1373 تشكيل شد و به امضاي اعضاي شورا و از جمله؛ عليرضا مرندي؛ وزير بهداشت وقت هم رسيد، مقرر كرد كه فرآورده‌هاي لبني سنتي از شمول استاندارد اجباري خارج شود كه اين مصوبه، مجوز دوباره‌يي براي راه‌اندازي و بازگشايي مراكز عرضه لبنيات سنتي و افزايش تصاعدي آمار مبتلايان تب مالت بود.

شرح وظايف تعيين شده براي سازمان غذا و دارو مي‌گويد كه طبق قانون، وزارت بهداشت صرفا موظف به اعمال نظارت بر آن دسته از فرآورده‌هاي غذايي است كه در كارخانجات مجاز صنايع غذايي، توليد و توزيع شده و پروانه ساخت و بهره‌برداري دريافت كرده است.

در حالي كه چند فروشنده عرضه لبنيات سنتي در تهران مي‌گويند كه نظارت بر سلامت محصولات آنها با سازمان دامپزشكي است، جمال‌الدين جاويدي؛ معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي، دامنه نظارت‌هاي اين سازمان را محدود بر كنترل بيماري‌هاي دام و صدور مجوز براي توليد شير خام در برخي دامداري‌ها و نظارت تا پيش از توزيع و عرضه در سطح عمومي مي‌داند و مي‌گويد: بيش از 98 درصد جمعيت گوسفند و بز و بخش عمده‌يي از گاو و گوساله در مناطق روستايي و عشايري، تحت پوشش خدمات بهداشتي و درماني دامپزشكي بخش دولتي و 3 هزار و 850 مركز غيردولتي ارائه خدمات پيشگيري عليه انواع بيماري‌هاي واگيردار و مسري دامي و همچنين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان قرار دارد و اقدامات ترويجي و آموزشي در جهت بهسازي و مهندسي جايگاه دام در روستا و ارتقاي سطح فرهنگي دامداران روستايي و عشايري در فرآوري بهداشتي محصولات دامي، ضريب سلامت فراورده‌ها و دام را دوچندان كرده است.

جاويدي گفت: سازمان دامپزشكي كشور براي هزار و 384 مركز جمع‌آوري شير خام در مناطق روستايي با ظرفيت توليد حدود يك ميليون تن شيردر سال، پروانه بهداشتي صادر كرده و 650 ناظر بهداشتي دامپزشكي اين مراكز را تحت كنترل دارند و شير خام توليد شده در اين مراكز، با شرايط بهداشتي به كارخانجات پاستوريزه حمل مي‌شود. البته گستره نظارت بهداشتي دامپزشكي بر فرآورده‌هاي خام دامي است و هرگونه فرآورده‌يي خارج از اين ماهيت از حيطه پاسخگويي دامپزشكي خارج است و مشتقات لبني نظير ماست، سرشير و... كه ماهيت خام نداشته و در توليد آنها از پروسه حرارتي استفاده شده مشمول نظارت بهداشتي دامپزشكي نيست. در عين حال، شير خام، فاقد آلودگي و پاتوژنيستي (عوامل بيماري‌زا) است و آلودگي‌هاي شير در زمان استحصال، صرفا بر اثر بيماري‌هاي تحت باليني دام يا در زمان دوشش و حمل و نقل و محيط نگهداري ايجاد مي‌شود.

افسارگسيختگي قيمت فرآورده‌هاي لبني محصول چهار سال اخير است. وقتي بعد از اجراي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها، دولت يارانه لبنيات را قطع كرد و بر اثر تشديد تحريم‌ها و مشكل‌تراشي براي شعب بانك‌هاي ايراني در خارج كشور و نوسانات قيمت ارز، بهاي نهاده‌هاي دامي افزايش يافت و دامداران متوجه شدند كه نمي‌توانند شير خام را با همان قيمت ماه‌هاي قبل ترش در اختيار كارخانجات توليد لبنيات قرار دهند، به موازات، مجوز افزايش قيمت نامحسوس لبنيات پاستوريزه صادر شد. افزايش قيمت لبنيات كارخانه‌يي طي چهار سال گذشته يكي از مهم‌ترين دلايل استقبال دوباره مردم از فرآورده‌هاي لبني سنتي بود.

اما پيش از آنكه قيمت‌ها افت و خيزي نداشت هم، ايراني‌ها طبق عادات ديرينه‌شان دوست داشتند از محصولات لبني سنتي استفاده كنند. هرچند ميزان مصرف در مقايسه با چهار سال گذشته بسيار كمتر بود اما باور نادرست طبيعي بودن و خوشمزه بودن اين محصولات، به هيچ ترفندي از ذهن مردم بيرون نرفت و نمي‌رود.

شايد براي مدتي كوتاه، بسيار كوتاه، مانند قصه‌يي كه براي تمام فرآورده‌هاي غذايي در ايران نوشته مي‌شود، هشدار‌هاي مسوولان وزارت بهداشت و جامعه پزشكي در كاهش مصرف اين فرآورده‌ها تاثيرگذار باشد اما باز هم حافظه فراموشكار مردم، با يك غمزه فروشنده، خام آن بوي ترشيده شير و ماست و پنيري مي‌شود كه به گفته كمال زاده، 100 درصد آلوده است.

افزايش قيمت لبنيات پاستوريزه باعث تب مالت مي‌شود

«خوردن شيرغيرپاستوريزه و لبنياتي كه از شير خام به دست مي‌آيد، مانند خامه، پنير و بستني باعث ابتلا به تب مالت مي‌شود.» آمارهاي ابتلاي تب مالت در 25 سال گذشته يك افت و خيز محسوس دارد. هروقت كه مردم از مردن بر اثر خوردن شير و ماست غيرپاستوريزه ترسيده‌اند و به تحريم غيررسمي لبنيات سنتي رو كرده‌اند، آمار تب مالت هم كاهش داشته و به عكس، در سال‌هايي كه آمار به مرز بحران رسيده بايد سراغ از ميزان مصرف لبنيات سنتي در جامعه عمومي گرفت.

در حالي كه اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي اعلام كرده كه گردش مالي بيش از سه هزار مغازه عرضه اين محصولات در سطح كشور، بين دو تا 20 ميليون تومان در روز در نوسان است، سال 92 و در پي افزايش 25 درصدي مصرف شير خام، 19 هزار مبتلاي تب مالت در كشور شناسايي شده‌اند كه برخي مسوولان، افزايش ابتلا به تب مالت در دو سال گذشته را ناشي از افت و خيز اقدامات نظارتي، گراني قيمت نهاده‌هاي دامي و محاسبه قيمت آنها با ارز غيردولتي و آزاد، افزايش چند باره قيمت لبنيات پاستوريزه، ناكافي بودن امكانات و ناتواني در كنترل بيماري‌هاي دام، گسترش استفاده و عرضه فرآورده‌هاي دامي غيرپاستوريزه و ناآگاهي گروه‌هاي در معرض خطر، به ويژه روستاييان مي‌دانند و تقسيم‌بندي كشور از نظر شيوع بيماري نشان مي‌دهد كه در غرب و شمال غرب كشور و استان‌هاي لرستان، همدان، كردستان، ايلام، قسمتي از آذربايجان و شهريار و ورامين و ساوه در استان تهران كه دامداري، رونق داشته و فرهنگ و بهداشت عمومي هم از سطح پايين‌تري برخوردار بوده شيوع بيماري، بالاتر از حد انتظار گزارش شده است.

گزارش وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه با وجود كاهش آمار ابتلا در فاصله سال‌هاي 68 تا 79 كه آمار مبتلايان از 170 در هزار نفر به 24 در 100 هزار نفر كاهش يافت، تعداد مبتلايان از 24 در 100هزار نفر در سال 79 به 39 در 100هزار نفر در سال 87 افزايش يافته و گفته مي‌شود كه شيوع تب مالت در كشور، طي سه سال گذشته بيش از 30 درصد افزايش داشته است.

كلانتري درباره بيماري‌هاي قابل انتقال از طريق مصرف لبنيات سنتي مي‌گويد: مسموميت بر اثر مصرف اين لبنيات به وسيله ميكروب ‌اي كلي موجود در فرآورده ايجاد مي‌شود كه ميكروب مدفوعي است و فرد، به فاصله سه يا چهار ساعت بعد از مصرف دچار استفراغ و اسهال شده و كار به بيمارستان و تزريق سرم مي‌كشد.

وی افزود: اين لبنيات مي‌تواند باعث ابتلا به بيماري‌هاي ناتوان‌كننده‌يي شود كه تا پايان عمر همراه فرد خواهد بود و سردسته آنها تب مالت است كه آمار مرگ آن بسيار بالاست و به بيماري هزار چهره معروف است و مي‌تواند اغلب دستگاه‌هاي موجود بدن، از مغز تا دستگاه حركتي را متاثر كرده و فرد، تا پايان عمر دچار اختلالات دايمي در دستگاه مربوط شود. تشخيص ديرهنگام حصبه ناشي از مصرف لبنيات سنتي هم مي‌تواند باعث مرگ شود.

كمال‌زاده هم شيوع تب مالت در ايران را هشدارگونه تفسير مي‌كند و مي‌گويد: «19 هزار مبتلا به تب مالت، صرفا موارد ثبت شده است و براي دستيابي به تخمين واقعي، بايد آمار ثبت شده 4 الي 7 برابر شود كه با چنين محاسبه‌يي آمار ابتلا به تب مالت كه صرفا به دليل مصرف شير و فرآورده‌هاي لبني محلي افزايش يافته، وحشتناك خواهد بود. »


دماي 100 درجه هم بي‌فايده است

به گفته مشاور تغذيه برنامه جهاني غذا، مشكل اصلي در مسير مقابله جدي با عرضه لبنيات محلي و فله، باور نادرست جامعه عمومي است. كمال‌زاده مي‌گويد: «در مغازه‌هاي عرضه لبنيات سنتي روي يك كاغذ نوشته‌اند كه شير را به مدت 20 دقيقه بجوشانيد و اين در واقع تنها كاري است كه انجام داده‌اند. مردم هم تصور مي‌كنند عوامل بيماري‌زا با جوشاندن شير خام از بين مي‌رود در حالي كه سموم توليد شده توسط بعضي عوامل ميكروبي فقط در دماي بالاي 117 درجه بي‌اثر مي‌شود و حرارت جوش، 100 درجه است.

باور اشتباه مردم اين است كه اين محصولات، طبيعي بوده و حاوي ارزش غذايي بيشتري است در حالي كه پس از 10 دقيقه جوشاندن شير خام، 40 درصد كلسيم آن ته‌نشين شده و 30 درصد بافت پروتيين بر اثر همان حرارت 10 دقيقه‌يي مي‌شكند كه در اين صورت، اسيد‌هاي آمينه آسيب مي‌بيند و پيوندهاي (باندهاي) اسيدهاي آمينه شكسته شده و گروه‌هاي آمين رها مي‌شود. بر اثر تركيب گروه‌هاي آمين با ازت پروتيين، ماده سرطانزاي نيتروزامين تشكيل مي‌شود.

50 الي 90 درصد ويتامين‌هاي محلول در آب مثل ويتامين‌هاي گروه B كه نقش بسيار اساسي در تعادل فعاليت‌هاي عصبي بدن دارند هم، بر اثر همين مدت حرارت از بين مي‌روند. بر اثر همين مدت جوشاندن و به علت تبخير آب شير، غلظت چربي افزايش مي‌يابد كه به همين دليل هم خوشمزه به نظر مي‌آيد كه البته بسيار هم مضر است زيرا چربي شير خام، حداكثر 5/3 الي 4 درصد است كه بعد از جوشاندن و تبخير آب به 7 الي 10 درصد مي‌رسد كه از نظر چربي حيواني بسيار بالاست و مصرف اين گونه چربي‌ها موجب بروز ناراحتي‌هاي قلبي، گرفتي عروق و سكته‌هاي قلبي مي‌شود. اين گونه شيرها اكثرا بوي محيط دامداري را دارا هستند و متاسفانه برخي مردم فكر مي‌كنند كه اين شير چون بوي گاو و گوسفند مي‌دهد، طبيعي است.»

كلانتري هم در پاسخ به اينكه آيا توصيه فروشندگان درباره 20 دقيقه جوشاندن شير خام و بي‌خطر شدن محصول در اثر از بين رفتن تمام ميكرب‌ها و آلودگي‌هاي باكتريايي شير خام موثر است مي‌گويد: «20 دقيقه جوشاندن شير در منزل كار ساده‌يي نيست و آنهايي كه نوشته‌اند حتما خودشان تا به حال انجام نداده‌اند. يك سوم آب شير پس از 20 دقيقه جوشاندن بخار مي‌شود و املاح و مواد معدني باقي مي‌ماند. شير گاو هم شش برابر نياز ما فسفر دارد و درصد نمكش بسيار بالاست. وقتي غليظ شود كه ضررهاي بيشتري هم خواهد داشت و به خصوص، سربار شدن املاح معدني شير جوشانده مي‌تواند براي كودكان تا حد از كار انداختن كليه‌هاي آنها خطرساز باشد.»

او درباره كيفيت ساير فرآورده‌هاي لبني سنتي و آلودگي و مضرات آنها مي‌گويد: «معلوم نيست ماستي كه در اين مغازه‌ها عرضه مي‌شود، واقعا و تماما از شير تهيه شده باشد علاوه بر آنكه توليد‌كنندگان به آساني و پنهاني مي‌توانند از مواد ايجاد‌كننده تخمير و گياهان افزايش‌دهنده سرعت تخمير استفاده كنند بدون آنكه اثري از مخمر ماست در اين محصول وجود داشته باشد.

يكي از بدترين محصولات در اين مغازه‌ها، پنير محلي است كه 90 درصد موارد تب مالت بر اثر مصرف پنير محلي بوده زيرا پنير تازه بايد شش هفته در آب نمك بماند كه مغازه دارها براي كسب سود بيشتر معمولا اين كار را نمي‌كنند. سرشير محلي هم چربي غيركنترل شده و منشا اصلي كلسترول است كه قابليت فساد‌پذيري بالايي هم دارد زيرا چربي، مركز رشد انواع باكتري‌هاست.»


دنيا هم به همين آساني تقلب مي‌كند؟

اين سوال باقي است كه آيا در تمام كشورهاي دنيا، لبنيات سنتي و محلي و غيركارخانه‌يي با همين ميزان ميكروب و باكتري به دست مصرف‌كننده مي‌رسد و كشورهاي پيشرفته كه سردمدار عرضه محصولات ارگانيك هستند، براي عرضه لبنيات سنتي و محلي چه شرايط و محدوديت‌هايي قايل شده‌اند.

حسين چمني؛ مشاور صنايع شير ايران در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: «در كشورهاي توسعه‌يافته از حدود نيم‌قرن قبل عرضه شير خام بدون انجام عمل پاستوريزاسيون ممنوع است وپيگرد قانوني دارد. اما توليد و عرضه پنير سنتي در كشورهايي مانند فرانسه انجام مي‌شود. و البته شرايط اين كشورها با توليد شير در ايران قابل مقايسه نيست. در كشورهاي اروپاي غربي و امريكاي شمالي، شير خام فقط از دامداري‌هاي صنعتي تامين مي‌شود.

تمامي دام‌ها داراي شناسنامه هستند. ضريب انجام واكسيناسيون دامي در اين كشورها 100 درصد است و بيماري‌هاي مشترك انسان و دام كاملا كنترل شده است. در كشور ما حدود 50 درصد شير خام توليدي در دامداري‌هاي سنتي، توليد و عرضه مي‌شود و حدود يك ميليون تن از شيرخام توليدي كشور از شير بز و گوسفند تامين مي‌شود كه اتفاقا بيشتر آن از طريق فله‌فروشي‌ها عرضه مي‌شود.

اين بخش از شير خام توليدي كشور به دليل شرايط كاملا سنتي حاكم بر پرورش و نگهداري و دوشش دام سبك، كاملا غيربهداشتي است و بار ميكروبي اين شيرها بر اساس مطالعات انجام شده بسيار بالاست. از هشت ميليون راس دام سنگين كشور تنها يك ميليون راس نژاد اصلاح شده و در دامداري‌هاي صنعتي نگهداري مي‌شود. از اين رو ضريب واكسيناسيون در كشور بيش از 10 درصد نيست و بيشتر دامداري‌هاي صنعتي هم، چنين وضعي دارند.»


مردم عاشق لبنيات آلوده‌اند

فروشندگان لبنيات سنتي كه مي‌دانند چه تجارت غيرقانوني و ناسالمي را در پيش گرفته‌اند، از حرف زدن ابا دارند. مغازه‌داري در بازارچه تجريش مي‌گويد كه حوصله دردسر ندارد و مرا از مغازه بيرون مي‌اندازد. كيلومترها دورتر، ساعاتي بعد از ظهر، در گوشه ديگري از پايتخت، فروشنده در حال وزن كردن سطل سفيد رنگ ماست است.

يك طرف مغازه گوشت شقه مي‌كنند و پوست مرغ مي‌كنند و در پيشخوان مجاور، سطل ماست وزن مي‌كنند و پنير قالب مي‌زنند و شير نجوشيده خام را داخل ظرف‌هاي پلاستيكي مي‌ريزند. بوي ترشيدگي شير و ماست سنتي با بوي سنگين زهم گوشت قرمز چنان هوايي به هم آورده كه آدم بعد از يك ربع توقف از ماندنش پشيمان شود.

فروشنده به سوال من درباره سلامت لبنيات سنتي پوزخند مي‌زند و مي‌گويد: «شماها بايد همان شير خشك آب‌بندي شده و آن آب زيپوي كارخانه كه به اسم شير و ماست به دست‌تان مي‌دهند را بخوريد. خوردن شير و ماست محلي لياقت مي‌خواهد كه شماها نداريد.»به قيمت‌هايي كه روي كاغذ نوشته‌اند و به ديوار چسبانده‌اند نگاه مي‌كنم. رقم‌ها در حدي نيست كه خريدار را بپراند. پنير كيلويي 14 هزار و 900 تومان، شير كم‌چرب كيلويي 1400 تومان، شير پرچرب كيلويي 1800 تومان، كره كيلويي 18 هزار تومان، خامه كيلويي 6 هزار تومان، ماست (يك كيلو و 300 گرم) 3000 تومان، سرشير كيلويي 19 هزار تومان.

فروشنده يك سطل ماست را از يخچال در مي‌آورد و بسته‌بندي مي‌كند كه راهي خانه شود و مي‌گويد: «كجا لبنيات محلي آلوده است؟ تست سل گاوي كه دايم انجام مي‌شود و تمام محصولات هم شماره پرونده دامپزشكي دارد. ما هم مجوزمان را از اتحاديه مي‌گيريم. شما برو تحقيق كن كه چطور شير كارخانه‌يي شش ماه مي‌ماند و فاسد هم نمي‌شود اما اين شير كه صددرصد خالص و طبيعي است، يك روز كه در جاي گرم بماند، مي‌ترشد. آن شير و ماستي كه شما مي‌خوريد شير خشك و آب است اما اينها خالص خالص است.»

لبنيات آلوده‌ نوش‌جان نكنيد لطفا

لبنيات آلوده‌ نوش‌جان نكنيد لطفا

نتايج تحقيق انجام شده در سال‌هاي 90، 91 و 92 درباره آلودگي‌هاي شير فله

شاخص بار ميكروبي شير خام در محيط دامداري حدود 20 ميليون ميكروب در هر سي‌سي بود كه بعد از انتقال در ظروف حمل و نقل و انتقال به مراكز عرضه شهري تا 500 ميليون ميكروب در سي‌سي (ميلي ليتر) افزايش مي‌يافت.

تمام نمونه‌هاي شير خام محلي (فله‌يي) در استان‌هاي مختلف 100 درصد آلوده به ميكروب بود.

37 الي 50 درصد آنها آلوده به ميكروب «بروسلا» (عامل تب مالت) بودند.

100 درصد آنها حاوي «كلي فرم» (باكتري‌هاي بيماري‌زاي روده‌يي) بودند.

100 درصد آنها حاوي «‌اي كلي» (ميكروب روده‌يي و از علل ابتلا به اسهال ميكروبي) بودند.

80 درصد آنها حاوي باكتري‌هاي گرمادوست بودند.

90 درصد آنها حاوي باكتري‌هاي سرمادوست بودند.

80 درصد آنها آلوده به عامل بيماري ورم پستان (استافيلوكوكوس اروئوس) بودند.

40 درصد آنها حاوي «ليستريا» (عامل بيماري ليستريوز و ابتلا به مننژيت اوليه، انسفاليت و مرگ در افراد با سطح پايين ايمني سلولي) بودند.

95 درصد آنها حاوي اسپورهاي هوازي (عامل تداوم حيات باكتري) و مخمر و 60 درصد حاوي قارچ بودند.

برخي نمونه‌ها تا حدود 28 درصد حاوي آب اضافه شده به شير بود كه توسط عرضه‌كننده يا توزيع‌كننده براي افزايش حجم محصول افزوده شده بود.

حدود 40 درصد شيرهاي عرضه شده در مغازه‌هاي فروش لبنيات سنتي با افزودني‌هايي مثل مواد نگهدارنده تركيب شده بود تا قابليت ماندگاري آنها افزايش يابد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اعتماد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 115
  • در انتظار بررسی: 61
  • غیر قابل انتشار: 50
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    47 10
    همش دروغه چقدر پول گرفتید از کارخونها؟؟ لبنیات صنعتی عامل مریضیهای وحشتناک هستش پس اگر سنتیها الودگی هم داشته باشه که نداره بازم از اونا بهتره
  • هبوط آدم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    16 3
    کاملا با ناشناس ۱۲:۰۹ موافقم فقط چقدر؟!
  • آسمان ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    29 4
    همش چرندیاتی بود که بافته بودن تا مردم برن شیر و ماست صنعتی و به قول خودشون پاستوریزه و هموژونیزه رو بخورن تا اینا سودشو ببرن پس اینطور که ایشون میگفت تا قبل از بوجود امدن این صنایع لبنی قبلاً و الان که هر کی شیر و ماست طبیعی میخورده و میخوره همه بیمار و مسموم میشدن دیگه
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    22 4
    علاوه بر اینکه چرت و پرته ، بنظرم توطئه هم هست ! ضمنا عوام فریبی هم هست. چون وجود باکتری به تنهایی چیز بدی نیست. مهم نوع باکتریشه! شماها به جای تحقیق روی لبنیات برید تحقیق کنید ببینید چرا همه جای دنیا مصرف آهن با غلات از جمله گندم و نان ممنوعه ولی تو ایران نان و ماکارونی رو با آهن غنی می کنند. مگه اونی که فهمید نباید این ها رو با هم خورد نوبل نگرفت؟ چرا صداتون درنمیاد ها؟
  • نیما ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    14 3
    بر فرض صحت این گزارش! چرا از واقعیات لبنیات صنعتی نمی نویسید؟ چرا از افزودنی های شیمیایی نمی نویسید؟ چرا این قدر سرطان در حال رشد است؟ سی سال پیش چند نفر سرطان داشتند و الان چند نفر؟
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    14 2
    ما که ندیدیم پدر و مادرامون بقیه توی روستا تا بحال چیزیشون شده باشه؟ اما فقط نگهدارنده های صنعتی ادم رو به انواع بیماری مبتلا میکنه! کافیه همین الان امتحان کنید تا ببینید
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    14 2
    مشرق چقدر از کارخانجات لبنیاتی پول گرفتی؟ اگه دین ندارید آزاده باشید؟ مردم شیرخشک و روغن پالم بخورند و انواع حساسیت ها و مریضی ها رو بگیرند بهتره یا اینکه شیر طبیعی سالم بخورند؟ چند وقت پیش توی یک رستورانی همراه غذا سفارش دوغ دادم جالبه روی بطری دوغ، درشت و با افتخار نوشته بود «بدون شیر خشک»!!! تمام محصولات لبنی کارخانه ای از شیرهای بسته بندی گرفته تا ماست و دوغ و بستنی و... و حتی شکلات هایی که مثلا شیری هستند حاوی ماده خشک بدون چربی(همون شیر خشک خودمون) هستند که حتی روی پاکت آنها نیز درج شده است و اخیرا نیز ثابت شد که چربی این محصولات نیز از نوع پست ترین چربی گیاهیه
    • زهرا IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      احسنت
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    12 2
    هیچ اینطور نیست و دروغ میگویند این کارشناسان خریداری شده !! 20 سال در بدترین روستاها شیر و ماست و پنیر و کشک و خامه خوردیم هرروز از روز قبل قوی تر و سر و مر گنده و مشت میزدیم به دیوار پرچینش خراب میشد !! حالا مثل افیونی ها شده ایم و ترس و لرز این لبنیات های تقلبی هم بیماران کرده است !1 ولکنید و بروید این دام بر مرغ دگر نهید !!درد بی درمان علاجش آتش است !1آقاییان پروفسور !1 مردم خوب بجوشانند باااتش بخورند هیچ نمیشود !!!
  • روستازاده ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    7 1
    خوب همین شیرها را هم که کارخانه دارها می خرند حالا اگر اینها آلوده هستند باز توی کارخونه هاچه خبر هست، آلودگی مضاعف میشه، ی سری بزنید تو کارخونه ها آلودگی با شیب ملایم ادامه داره روغن پالم....................
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    13 0
    من بازرس بهداشتی دامپزشکیم و شیر خام هم جزو فعالیت ماست همچین حرفی بی حسابه و با نمونه گیری و ازمایش ما غیر از این ثابت شده ماست صنعتی همش شیر خشکه و به همین دلیله که جای ترش شدن کپک می زنه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 0
    به نظر من لبنیات سنتی خیلی بهتره چون صنعتی ها خیلی خرابکاری و تقلب می کنند.
  • مهدی ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    12 1
    پس قدیمیا چه جور 100 سال عمر میکردن
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    7 0
    مادربزرگ من از من قوی تر زرنگ تر وسر حال ترمنی که الان بیست سالمه ازش پرسیدم مادرجون شما قدیم چی میخوردید می گفت مادرجان قدیم که هیچ چیز نداشتیم فقط چندتاگاو گوسفند داشتیم غذامونم فقط نان پنیر ابدوغ خیار ان هم همه رو خودشون تهیه میکردند ماست و کره و.... الان ۱۵ تاهم بچه به دنیا اورده اما خدا به داد این نسل ضعیف ما برسه با این همه غذا های مصنوعی وهورمونی
  • محمد ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    8 0
    خدا وكيل خودتون حرف خودتون رو قبول داريد ...اگه يه زره شرافت وجود داشته باشه اين حرفها رو دور ميريزيد ... بسه ديگه . خجالت بكشيد... بريد بيمارستانهاي سرطانيها رو ببينيد و از گفته خودتون پشيمون شيد ...
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    8 0
    لا مصبا پس چی بخوریم
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    9 0
    سلام من خودم 16سال لبنیات صنعتی کار کردم اینقدر مواد شیمیایی ونگهدارنده استفاده میکنند و فقط به فکر سود خودشون هستند و دیگه ادامه ندادم حالا که مردم فهمیدن همه چیزو دیگه نمیتونند خودشونو جمع کنند و به دروغ متوسل شدن ی چیز دیگه که شاید مردم ندونند اینه که کل خامه های قنادی روغن صاف 22 قو و66 لادن هست وچیزی به اسم خامه توش نیست یا ی درصد خیلی کمی خامه داره
  • هاشم ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    11 0
    سلام. ما خودمون گله بز و گوسفند داریم. و هر روز خدا ازشون شیر میدوشیم و هر روز خدا هم 15 تا 20 دقیقه میزاریم توی 100 درجه بجوشه و بعدش مصرف میکنیم. الان دو ساله که خودمون مصرف میکنیم. همسایه ها و فامیل هم میان میبرن. پدر و مادرم هم از کودکی تا سن 25 سالگی دامدار و عشایر بودن و کارشون خوردن غذاهای سنتی بوده. از لبنیات بگیر تا نون و برنج و داروی سنتی و .... . پدربزرگ و مادربزگم هم همینجور.... تا حالا هیچ مریضی تب مالت و امثالهم که ذکر کردن ما نگرفتیم. اما خدا شاهده گاهی که از سر ناچاری توی بازار از این شیر و دوغ کارخونه ای میگیرم برا مصرف، تفاوتش با لبنیات سنتی از زمین تا آسمونه.... شیر کارخونه ای که جز مزه آب میده و دوغشون هم طعم نشاسته میده. مواد افزودنی صنعتی و چربی گیاهی که بش میزنن هم بماند تازه اگه حساب کنیم که هزینه درمان سرطان که از لبنیات صنعتی آدم میگیره چند ده برابر بیماری های ناشی از لبنیات سنتی است (برا هر بار ویزیت شیمی درمانی بستگی به نوع سرطان از 3میلیون تا بیست میلیون تومان) اونوقت من ترجیح میدم تب مالت بگیرم و یکدفعه ای بمیرم تا بخاطر سرطان لبنیات صنعتی مدت چند سال هزار جور شیمی درمانی بشم و عاقبتش هم معلوم نباشه خوب میشی یا نه.
  • دوست ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    8 0
    نخرید من 8سال سابقه کاردر یک شرکت لبنی رو دارم -به هیچ عنوان دوغ کیسه ای نخرید>میدونیدچرا؟چون ماده ای به نام ناتامایسین رو بهش اضافه میکنن تاکپک نزنه وماده دیگری که باعث میشه گازدار نشه-کلا موادغذایی صنعتی رو نبایدخریدو سنتی رو هم باید از آدمش خرید
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    9 1
    این آقای دکتر که میگه بعضی از میکروب ها فقط در دمای 120 درجه از بین میره پس توی شیر پاستوریزه چه جوری از بین میره چون در مراحل پاستوریزه کردن فقط تا 70 درجه حرارت میدن!!!
  • جواد باقری ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    7 0
    از اظهار نظر آقای دکتر تشکر می کنم اما اگر دقت کرده باشند ایشان طوری از آلودگی لبنیات سنتی صحبت کرده اند که گویا الان در ایران ما هیچ آدم سالمی نداریم و یا اینکه تمامی آنها که لبنیات سنتی مصرف می کنند باید مرده باشند نمی دانم این تحقیقات پایه و اساس علمی دارد یا خیر و آیا این دکتر عزیز از نحوه تولید لبنیات صنعتی اطلاع دارند یا خیر اگر سری به کارخانجات لبنیات بزنند و با صداقت اظهار نظر نمایند و مواد تشکیل دهنده لبنیات پاستوریزه را با بی طرفی کامل اعلام کنند آنوقت به عمق فاجعه انسانی که توسط این کارخانچات انجام می گیرد اعتراف خواهند کرد .
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    2 0
    این آقای دکتر چطور مدرک گرفته که نمیدونه تمام باکتریها ویروسها و قارچها و سایر عوامل بیماری زا در دمای بالای 80 درجه کامل از بین میروند. ضمن اینکه کارخانه جات هم از همین شیرها استفاده میکنند! البته آب هم قاطیش میکنند
  • محمد ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    6 0
    شاسکول
  • دکی قلی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    2 2
    خدایش چند گرفتی ولا من خودم لبنیات دارم هر روز خدا هم استفاده میکتم روز به روزهم احساس نشاط میکتم خدا رو هم شاکرم مورد اعتماد مردم هستم تا محصولی سالم بدون نگهدارنده به دست مردم عزیز کشورم بدم توهم برو چیپس و پفک بخور. سوسیس کالباس هم بخور ما نون پنیر خودمون عشقه دکی سوسوله تا حالا ندیدم کسی ماست بخوره بمیره خداوند شیر رو داد برا شفا بنده هاش کارخونه باهاش نداد پس تو کار خدا دخالت نکن تب مالت از شیر و گوشت خام میاد افتاد
  • دکی قلی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    1 0
    خدایش چند گرفتی ولا من خودم لبنیات دارم هر روز خدا هم استفاده میکتم روز به روزهم احساس نشاط میکتم خدا رو هم شاکرم مورد اعتماد مردم هستم تا محصولی سالم بدون نگهدارنده به دست مردم عزیز کشورم بدم توهم برو چیپس و پفک بخور. سوسیس کالباس هم بخور ما نون پنیر خودمون عشقه دکی سوسوله تا حالا ندیدم کسی ماست بخوره بمیره خداوند شیر رو داد برا شفا بنده هاش کارخونه باهاش نداد پس تو کار خدا دخالت نکن تب مالت از شیر و گوشت خام میاد افتاد
  • دکتر سلامت ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    5 0
    با سلام و با تاسف به نظرات آقای دکتر. آره واقعا این آقا راست میگن. حتما می خوان بگن بجای شیر مادر هم از شیر پاستوریزه صنعتی استفاده بکنید در تغذیه کودکان. ایشان متخصص تغذیه دام و طیور هستند و انسان رو با دام اشتباه گرفتند. البته بنده خودم دامپزشک هستم و متخصص بهداشت مواد غذایی ولی هیچکدامیک از بیانات ایشان را تایید نمی کنم. بلکه تنها چیزی که مورد تایید است همان فرآورده های لبنی سنتی است. در تهیه فراورده های پاستوریزه هم از همین شیرهای سنتی استفاده می گردد اگر قرار باشد 100 درصد شیرهای سنتی آلوده باشند پس 100 درصد شیرهای صنعتی هم آلوده خواهند بود به علاوه اینکه چندین فرآیند مصنوعی هم بر روی شیر انجام خواهد گرفت، مواد شیمایی و غیر طبیعی هم به آن اضافه خواهد شد و در آخر در داخل مواد شیمیایی مضر و سمی هم بسته بندی خواهد گردید. یکی هم اینکه اصلا در موضوعات علمی هیچوقت مساله صددرصد وجود ندارد. فرآورده های لبنی سنتی سالم را مصرف بکنید و تا جاییکه می توانید از مصرف فرآورده های غذایی تجارتی و صنعتی غیر معتبر و ناشناس دوری بکنید. البته به نکات بهداشتی هم توجه بکنید. سنتی بودن با غیر بهداشتی بودن متفاوت است. فراورده سنتی هم می تواند غیربهداشتی باشد و صنعتی هم. پس نباید این دو موضوع را با هم قاطی کرد. با آرزوی سلامتی برای همه هم وطنان عزیزم. والسلام
  • ایرانی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    5 0
    من سه سال تمام لبنیات پاستوریزه خوردم و متاسفانه کمر درد شدید گرفتم. بعد از تحقیق متوجه شدم کمبود کلسیم دارم. فقط با خوردن روزی یک لیوان شیر محلی مشکلم حل شد. متاسفم برای نام دکتر که روی خودتون می گذارید
  • fery ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    2 0
    من عاشق همین لبنیات به اصطلاح کثیف(از دید خود فروشان) هستم . در ضمن باکتریهای موجود در شیر سالم مفید هستند.
  • فاطمه ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    سلام منم از بچگی به دخترم شیر سنتی دادم و خوب بوده باید جوشاند.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    6 0
    خب آقای دکتر کمی هم از فواید روغن پالم بفرمایید که به شیرهای پاستوریزه میزنند واقعاً که...
  • آرش ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    1 3
    سلام ‏ به نظرم لبنیات سنتی بهتره اما به شرطی که شیرشان را از دامداران صنعتی تهیه کنند چون دامداران غیر صنعتی شیر را با دستشان میدوشند که بهداشت را رعایت نمیکنند و اگر از دستکش هم استفاده کنند،دستکش را نمیشورند و در آخر هم دستکش را در طویله به یک جایی آویزان میکنند و معدن میکروب میشودولی دامداران صنعتی از دستگاه واسه دوشیدن شیر استفاده میکنند؛
  • احسان ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    2 0
    اینا همش تبلیغه لبنیات کارخونه ای هست.لبنیاتای سنتی از شرکتای دارای مجوز وزارت بهداشت شیر میارن نه مستقیم از مزرعه(منظورم تولیدیهای شهری و شهرستانی هست.)و کاملا بهداشتی هست.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    3 1
    اینا مردم رو چی فرض کردن؟؟؟؟؟؟ حالا مگه فکر کردین شیر پاستوریزه رو چیکار میکنن که مثلا میکروب نداره؟ فقط یک دقیقه تو دمای 70 درجه نگه می دارن بعد میگن پاستوریزه شده!!!!!
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 0
    حداقل لبنیات سنتی هرچی باشه,از شیرهای پاستوریزه ک بهتره,معلوم نیس با اسم لبنیات پاستوریزه چ آشغالی رو ب خورد مردم ببچاره میدن ک اینجوری روز بروز آمار انواع بیماری عجیب و ناشناس زیاد میشه,واقعا متاسفم...
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    7 0
    سلام مردم هواستون باشه تا میتونید شیر محلی بخرید
  • مسعود ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 1
    سلام: خانواده های ما که از 100 سال گذشته شیر محلی، دوغ و روغن دام استفاده کردند و همشون هم بالای 70 سال عمر کردند و کارخانه پاستوریزه ای نبود، حالا جوانهای امروزی مثل خودمان با وجود مثلا کارخونه یا کبدمون چربه یا مشکل قلبی داریم، دلیلش هم روغن بهداشتی آفتابگردان و شیر پاستوریزه و بهداشت صنعتیمونه دیگه......
  • ندا ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    3 1
    یه بار شیر پاستوریزه گرفتم بوی وایتکس میداد از اون موقع دیگه شیر پاستوریزه استفاده نمیکنم
  • مریم ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    4 0
    فقط شیر محلی .ماست محلی.تخم مرغ محلی .دوغ محلی بخورید تا سرطان نگیرید
  • اهورا ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    4 0
    مرگ بر دروغگو فقط وفقط محصولات محلی راز سلامت پدران و مادرانمون در گذشته
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    5 0
    نمیدونیم. چقدر پول از کارخانه ها گرفتین ازاین حرفا میزنین لامصبا من توی یک کارخانه کار میکردم کلا 4تن شیرداشت نزدیک دوتن فقط خامه بازار میداد تازه 3 تن شیریارانه داشت توبازارنزدیک 3تن ماست چکیده داشت یعنی این محصولات واسه 150تن شیره نه 4 تن همش اشغال بود یعنی با ده تن رغن نمیدونم چی بود میاورد شبانه خالی میکرد
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    5 0
    من که چند ساله روزی سه چهار لیوان شیر گاو پر چرب محلی میخورم خیلیم سالمه تا حالا یه بارم مریض نشدم اصن یه چیزیه. دروغ و پول در ازای چی اخه.چرا اینقد نامردین شما دولتی ها.اینهمه مریضی و سرطان لاعلاج کافی نیس.ای کاش تک تکتون گرفتارش بشین تا درد مردمو بفهمین....
  • الیاس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    2 0
    من 25سالم با لبنبات محلی بزرگ شدم تا الان یک بارم مریض نشدم شما ک مثل یه . ..لبنیات صنعتی استفاده میکنی داخل کره روغن مرغ و پالم مریزند و داخل ماست دستمال کاغذی مریزند حتما خیلی سالمتر هستید
  • ناشناس ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    2 0
    بسیار عالی میباشد خانواده ماازبچگی تاحالاکه 35سال داریم ازشیر وماست ودوغ وسرشیرو خامه محلی استفاده میکنیم همیشه سالم هستیم
  • علی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    1 0
    اگر شیرهای سنتی بد است، پس چرا در کشورهای اروپایی دستگاه خودکار فروش شیر خام یا غیر پاستوریزه (Raw Milk Vending Machines) وجود دارد!؟
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    1 1
    شیر صنعتی اب زیپو
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    آی مسوولین خدارو درنظر بگیرید شمارو داره میبینه مردم رو نکشییییید
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    3 0
    اصلاً تاموقعی که لبنیات پاستوریزه هست ازلبنیات امتناع می کنم به امید روزی که لبنیات سنتی جایگاهشون تثبیت بشه و ما ازخوردن این نعمت خدادادی لذت وبهره لازمو ببریم
  • روح اله حدادی پور ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    4 3
    باسلام واقعا قصد توهین به کسی را ندارم بنده ازبچگی عاشق برج وماست بودم وهمیشه مادرم ماست محلی درست می کرد الان مدت 20سال میشه وزنم ثابت مانده وهمیشه سرحالم واکنون بخاطر علاقه که به لبنیات محلی داشتم علی رغم شغل بسیارخوبی که دارم ولی درکنار آن چندماهی است اقدام به تولید لبنیات محلی واقعا صددرصد طبیعی نموده ام با مایه کنجد ونارگیل ورازیانه وشیره انجیر تازه ماست درست میکنم یعنی با افزودن مایه کنجد به شیر ماست درست میکنم واقعا خوشمزه وطعم ماندگاری دارد ودوست دارم با این علاقه وتولید لبنیات کاملا طبیعی به مردم خدمت کنم وهمیشه خداوند را ناظر اعمالم میدانم بنابراین همیشه لبنیات صددرصد طبیعی به دست مردم میدهم اما بخاطر درآمد هیچوقت بفکر اضافه کردن مواد صنعتی به لبنیات خود نبوده ام واعلام میکنم واقعا اگر ماست بندی کاملا بهداشت ونظافت را رعایت کند هیچگونه مریضی وجود نخواهد داشت بحث بسیار زیاد است وفرصت لاندک بنابراین ازهمه مردم دوستدار لبنیات واقعا طبیعی (تولید ماست بامایه کنجد نارگیل و...) خواهشمندم ضمن تماس باشماره ...ازاندک تجربیات اینجانب بهره مند شوید تابلکه اینجانب نیز ازتجربیات شما سود ببرم واما آقای دکتر نمی دانم چه درجوابت بگویم واقعا از اینگونه صحبت های شما مطمئن شدم دستهایی پشت پرده است که مردم سراغ لبنیات صنعتی شیمیائی بروند تاسود هنگفتی نصیب کارخانه داران لبنیاتی بشود تا روزبروز ازگردن کلفتی وسرمایه زیاد فقط روغن حیوانی بخورند وبس
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    7 1
    با سلام ، من يك پزشكم و فقط خواستم بگم بعد از خوندن متن نوشته شده و با توجه به نظرات هموطنان عزيز، آرزو ميكنم كه روزي سطح سواد و معلومات مردم بالاتر بره و ياد بگيريم هممون كه به علم احترام بذاريم و حرفها و نظراتمونو بر مبناي علم و منطق بدهيم
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    واقعا دکتری من که فکر نمیکنم.وقتی میگی 100 درصد ای کلی یعنی وقتی خوردی باید اسهال بگیری در حد مرگ .ووقتی میگی 100درصد بروسلا یعنی هر کی شیر محلی خورده تا حالا تب مالت گرفته.فکر کنم شعر نو میگی.من خودم کاردان دامپزشکیم اینجور هم که میگی نیست بله دهه 60 خودمون شیر بار میکروبی بالاتر از20میلیون هم بود ولی الان من سنتی سراغ دارم زیر 100 هزار
  • امير ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    لبنيات پاستوريزه عامل اصلي بيماريهاي جدي در انسان مثل پوكي استخوان و يبوست شديد ميشه و معلوم نيست چه آشغالهايي كارخونه داران سودجو خورد مردم ميدن ، متاسفانه آقايون به ظاهر دكتر ما هم فقط نوك بينيشونو ميبيننن و طوطي وار به مردم خوراك ميدن شمايي كه ميگي من يك پزشكم مگه از پيش خدا اومدي كه اينجوري ميگي همين شما ها تا الان هزاران مرتبه در مورد درمان مردم مرتكب اشتباه شده ايد.
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    1 0
    بریدبابا وایتکس وپالم وشیر خشک تحویل مردم میدید ،خجالت بکشید
  • fazel ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    من سی ساله که دارم شیر محلی مصرف میکنم از همه هم سالمترم و سرحال این مسخره بازیها چیه که در اوردید اقا دکتر کجا درس خواندی چرا حرف از مواد نگه دارمده شرکتها نمیزنی پیله کردی به شیر محلی چون سالمتره میخوای مردم را شستشوی مغزی بکنی بدون مردم دیگه بیدار شدند این اراجیف رو جمش کنید خواهشن زشته این حرفها را بزنید
  • افسون ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    دوستان همشون دروغه.ما سوپرماركت داريم،لبنيات صنعتي بسته بندي كه مياريم تاريخش كه ميگذره شركت مياد همه رو بدون كوچكترين ضرري برميداره ميبره،تاريخشو عوض ميكنن نگه دارنده و طعم دهنده رو بيشتر ميزنن باز ميارن ميذارن سرجاش.بهترين نوع شير و لبنيات نوع طبيعيش هست.همه جوره هم ميتونم ثابت كنم.
  • مهدیه ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    2 0
    من اصلا لبنیات صنعتی رو قبول ندارم مگه میشه شیر 6 ماه تو هرفروشگاه یا سوپر مارکتی بیرون بمونه و فاسد نشه ؟از بس مواد نگه دارنده داره معلوم نیس این شیره یا سم ؟
  • محمد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    واقعیت با علم شما فرق داره عزیز...
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    پس همه روستایی ها باید تا الان مرده باشن. اونا که از ما سالم ترن احتمالا باکتری بروسلا باعث سلامتیشونه، اگه اینجوره منم تب مالت میخوام
  • Parisa ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام دوستان.بنظر من چه شیر سنتی چه صنعتی همیشه باید با احتیاط مصرف شود.چه بسا آلوده باشند و به خاطر سهل انگاری مبتلا بشیم.نمونه اش خواهر بنده که الان 20ساله داره با تب و مالت زندگی میکنه به خاطر خوردن شیر خام.پس امیدوارم همگی مراقب سلامت خود باشید.
  • امیر ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    اعصابتونو خورد نکنید بالاخره کمال زاده مجبور بود برا دکتراش یه تزی بده فقط تز بود .... بعدشم من یه مغازه دارم از یه کارخونه معتبر صبح برام شیر میارنبعد میگن اگه نفروختی هم اشکال نداره اگه تاریخشم گذشت بازم اشکال نداره کلا اشکال نداره ما حتی شغال هم بشه بازم پلمپش میکنیم میدیمش دست مردم تازه هرچه آشغال تر بشه گرونتر میشه آدم اگه عقل داشته باشه خودش میدونه چیکار کنه
  • مریم ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    من خواستم به این دکی بگم مشکل فقط تولبنیات مانیست هرچی که درحال حاضرتومملکت ماکارخونه ای وبسته بندی میشه معلوم نیست چه کوفتیه اخه دیگه همه چی شده پول وسود .....بی صاحبی....بی قانونی....چیزبی ارزشم فقط جون مردم .
  • علی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    2 2
    مرتیکه دروغ گو از مشرق نیوز و دار و دسته شما کثافتا بهتر از اینم نمیشه نوشت !! خدا ریشه کثیفتون رو از این مملکت بکنه آشغالا !!!
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 0
    خدابکشدتون
  • نا شناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    من از بچگی شیر و ماست طبیعی خوردم الان روحم داره با شما صحبت میکنه! !!
  • nima ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 0
    من خودم توی کارخانه لبنیات مشغول به کار بودم.شیرخشک چینی که کلا شیمیاییه رو با اب قاطی میکنن انواع لبنیات رو باهاش میسازن.اگه شیر را خشک کنیم با هزینه ک در بر داره قیمت شیرخشک سه برابر قیمت شیر میشه ولی شیر خشک چینی قیمتش هشت برابر کمتر از شیر است و از شیر گرفته نشده کاملا شبیه سازی شدس.
  • Mohsen ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام به دوستان.من واقعا متاسفام برای همچین دکتری.وخیلی خیلی ممنونم از شما دوستان گل که منو اگاه کردید.بنده تا الان داشتم از لبنیات صنعنتی به خصوص شیر مثلا پاستوریزه مصرف میکردم واز عوارضاشو واینکه چه چیزایی قاطیش میکنن را مصرف میکردم ونااگاه بودم.از الان تصمیم گرفتم فقط شیر محلی سنتی تهیه کنم ومصرف...!
  • نامور ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    2 0
    سلام بابت کامنت های دوستان خیلی ممنونم و سپاسگزارم که به خاطر مضرات لبنیات صنعتی آگاهی دادید اما من یک خاطره بد دارم از مصرف لبنیات سنتی توسط پدرم که به بیماری تب مالت مبتلا گردید و آنقدر آمپول به وی تزریق کردند که جای سالمی در بدنش نمانده بود این منظره فراموشم نمی شود همچنین یک همکلاسی دانشجو که یک ترم تحصیلی را به خاطر ابتلا به تب مالت از دست داد و در بازگشت شکل میت شده بود ... به هر صورت لبنیات سنتی رو از آدم حسابی و با وجدان بخرید، بجوشانید پنیر و کره سنتی رو هم مصرف نکنید مگر اطمینان 100% داشته باشید ماست و پنیر خانگی رو هم از همان شیر می شود تهیه کرد
  • بچه روستایی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    0 0
    والله ما خودمون سالهاست ماست و شیر و پنیر محلی تولید و مصرف می کنیم هیچ مشکلیم نداریم وایتکس هم استفاده نی کنیم!!! هوام خوبه تازه داریم رو تولید دوغ هم کار میکنیم
  • لبنيات صبا ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    با سلام من فروشگاه لبنيات سنتي دارم دوستان بدون گرفتن مجوز هاي لازم از اداره بهداشت و اداره دامپزشكي به هيچكس اجازه فروش شير خام داده نميشه هر روز بايد آزمايشهاي لازم روي شير انجام بشه و تسط اداره دامپزشكي تاييد بشه واقعا براي نشريه مشرق متاسفم
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    شرایط دما و فشار در پاستوریزاسیون باعث از بین بردن میکروب های بیماری زا میشه. ایجاد چنین شرایطی در منزل تقریبا غیر ممکنه زیرا فشار قابل کنترل نیست به خاطر همین ویتامین ها و بعضی دیگر از مواد مفید شیر می شه
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    علت افزودن مواد افزودی که عموما پایدار کننده ها هستند نه نگهدارنده اینه که لبنیات نسبت به شرایط حمل و نقل حساسه. پایدار کنده ها باعث میشن تا شیری که در کرمانشاه تولید میشه در تهران به فروش برسه. اگه صنعت لبنیات نبود همه مجبور بودیم بریم دم مزرعه شیر بخریم :)
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    3 0
    دوست عزیز یک سری میکرو اروگانیسم وجود دارن که جز خانواده ترموفیل ها هستند که میتونند دماهای خیلی بالاتر رو تحمل کنند. برای اینکه که مثال عامیانه بزنم توی چشمه های ابگرم که خیلی هم استفاده ازشون مرسومه تعداد این میکروب ها خیلی بالاست. کارخانه جات در شرایط ویژه پاستو میتونن میکروب های بیماریزا مثل عامل تب مالت و میکروب کلی فرم را از بین ببرند. مشکل اینه شیری که امکان فروشش در کارخانه ها بخاطر بار میکروبی بالا وجود نداره به مصرف سنتی میرسه که طبق استاندارد این شیر ها باید دور ریخته شن د رحالی که دامداری با وجود اینکه از بالا بودن حجم میکروب شیر باخبره اون رو دور نمیریزه و با قیمت پایین به لبنیات سنتی میفروشه
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 1
    دوست عزیز جوشاندن لبنیات به غیر از از بین بردن تنها بعضی از میکروب ها خواص شیر رو از بین میبره در ضمن حتی اگر یک بار در شیر میکروب تب مالت وجود داشته باشه میتونه باعث مرگ فوری بشه
  • تغذیه شهید بهشتی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    دیگه خدایش کارخونه ها پدر کشتگی که ندارن کلسیم شیر رو بدزدن اینا فقط جو سازی مطبوعاته گول فضا سازی شونو نخورید
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    2 0
    البته شیر باکتری ها مفید هم داره که قطعا برای بدن بسیار مفید هستند. صد درصد استفاده از انها میتونه سازنده باشه اما حتما دقت کنید که شیر از گاو سالم تهیه بشه چون در غیر اینصورت میتونه مشکل های جبران ناپذیری رو ایجاد کنه. مشکل اصلی این الودگی ها فروش شیرهایی ست که کارخانه جات انها رد میکنند و باید معدوم کنند اما دامداری ها انها را به مراکز سنتی میفروشن
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 1
    البته در شیر بصورت طبیعی اسد چرب غالب روغن پالم پالمتیک اسید وجود داره و همچنین حدود 40 در صد روغن های سرخ کردنی از این روغن تهیه میشه اضافه کردن این روغن به شیر تقریبا مشابه تقلب افزودن اب به شیر.میدونیم که اب خطرناک نیست اما اضافه کردنش به شیر تقلب محسوب میشه. روغن پالم در شیر به نسبت خطرات کمتری نسبت به مصرف مواد سرخ کردنی داره هر چند تقلب بزرگیه و از بی انصافی و منفعت طلبی بعضی واحد ها خبر میده
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بله کاملا درسته البته الودگی های واحد های صنعتی به حدی پایینه که شیر مطلوبی برای کارخانه ات تولید میکنند و معمولا پیدا کردنشون برای مصرف سنتی خیلیل سخته
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    افزایش امار بیماری ها یک یبه دلیل تغییر شکل زندگی مردم که بسیار پر استرسند و همچنین شناخت از بیماری ها بیشتر شده قبلا مردم با یک تب ساده می مردند و هیچ گاه نمیدونستند بر اثر چه بیماری فوت شده اند
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    فقط مراقب باشید که از واحدی که بمتعهد به رعایت بهداشته لبنیات تهیه کنید
  • کارشناس تغذیه ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    البته مشکل اصلی از تغییر شکل الگوی مصرف مواد غذاییه نه بهداشت حتما شما بهداشت رو خوب رعایت می کنید.
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    این اتفاق میتونه برای شیر های سنتی هم بیفته به احتمال زیاد در ارائه دما در کارخانه مشکل پیش اومده و حتما از برند های معتبر لبنیات تهیه کنید.
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    حتما کارمند امینی نبودید که از بار های شبانه بی خبر بودید
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    نفرین اخه ؟؟؟؟ چرا با نفرین؟؟؟ کمک کنیم حل بشه مشکلات
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    البته این تقلبات مربوط به واحد های سنتی ست بیشتر از اونجا گزارش هاش به چشم میخوره
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    انشالله همیشه سالم باشید
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    مسئولین با نزدیک 10 هزار بازرس استاندارد شبانه روزی به بررسی میپردازن اما این ما هستیم لبنیات خراب رو تولید و اشاعه میدیم از خودمون شروع کنیم
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    3 0
    البته خوردن غذایی کثیف همیشه لذت بخش بوده مث لواشک های چرک
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    دوست عزیز افزودن هرگونه روغن گیاهی به فراورده های لبنیات تقلب محسوب میشه مگه اینکه استانداردش رو ثبت کنید که در این صورت میتونید پول خوبی به جیب بزنید امیدوارم موفق باشید
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    هرچند این مدت پزشک های عزیز هم از حمایت صنعت لبنیاتامتناع کردند از شما پزشک عزیز تشکر میکنم که حداقل ارزش علم رو میدونید و کمک میکنید تا با وجود کاستی ها مشکلات رو بر طرف کنیم
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    البته که این امکان وجود داره کما اینکه شیر کارختنه جات هم از همین دامداری ها تامین میشه اما معمولا نظارت سازمان غذا و دارو روی واحد های سنتی کمنره و ظیفه داره مردم رو آگاه کنه
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    طبق قانون کارخونه ا وظیفه دارن تا مرجوعی بگیرن و د رمحل مشخصی که بازرس ها میگن دفع شون کنن در صورت تغییر تاریخ خسارت بدی به برند خواهد رسید
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    بله پیشرفت علم و استفاده از بسته بندی های مثل تتراپمک این امکان رو میده با توجه به شناخت بشر از باکتری ها هوازی و تسلط به شرایط اکسیداسیون این بسته بندی ها نفوذ رو به صفر رسوندن و در صورتی که هیچ نشتی رخ نده و استریل بودن محیط داخلی تا6 ماه امکان ماندگاری وجود داره بعد از 6 ماه هم بافت شیر به خاطر افزایش اسیدیته باعث فاسد شدن شیر میشه
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    امیدوارم خدا بهشون سلامتی ببخشه
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    حتما اسم این برند متخلف رو رسانه ای کنید
  • کارشناس صنایع غذایی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    اجازه تاسیس و فروش با مجوز دامپزشکیه اما ادامه فروش با مراقب های کمتری انجام میگیره متاسفانه همه ما مثل شما در بهبود بدهشت مملکت فعال نیستیم و تا نظارت نباشه کار درست رو انجام نمیدیم تنها به همین دلیل مصرف از لبنیات کارخانه ها بهتره امیدوارم موفق باشید
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام.پس پیامبران به روش از شیر سنتی استفاده میکردن تازه غذاشونم بیشتر همین بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • م. ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    مهندس جون آنا ماسین ومارگارین یادتون رفت
  • سجادی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام میشه بگید دوغ محلی و ماست محلی رو چطور میشه پاستوریزه کرد؟ پنیر ۶ هفته در چه غلظت اب نمکی بمونه تا پاستوریزه بشه؟
  • میثم ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    پدر بزرگ من 103 سال عمر از خدا گرفت اصلا نمیدونست پاستوریزه چیه حالا من پاستوریزه بار اومدم استخون درد کمر درد دیسک کمر انواع مذخرفات گرفتم.
  • علیرضا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    1 0
    20 سال پنیر و ماست سنتی مصرف میکنم خدا رو شکر سالمم .لابد لبنیاتی که همه چربیش رو میگیرن و خامه و کره میزنن بعد با وایتکس و پالم و لبنیات درست میکنن و آدم هزار جور مریضی میگیره خوبه .خجالت بکش
  • Mahdi2010 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    1 1
    سلام دوستان حضرت علی ع هم 1400 سال پیش همین شیر رو میخوردن. این چرت و پرت ها چیه که اینا میگن. خدا چیزی رو برای انسان قرار نمیده که مشکل ساز باشه.اگه ادم درست بجوشونه هیچی نمیشه.بدن جوری آفریده شده که با میکروب طبیعی میتونه مقابله کنه ولی با عوامل خارجی نثل مواد صنعتی و نگه دارنده که ساخته دست انسانه چی میتونه؟
  • malekan ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    با سلام .من قصد بی احترامی ندارم اما اینا چیه شما نوشتید؟پدر من جمع اوری شیر داره کارخانجات شیر اونو نمیخریدن یه چندماهی میدوند چرا؟چون شیر قیمتش زیاد بود و نمی صرفید و اونا با شیر خشک لبنیات درستکرده و به دست مردم میدادند.اگه بحث مریضه لبنیات محلی من ازهمه مریض ترم چون پدر بزرگ مرحومم و مادربزرگم وتقریبا کل خوانواده ی پدریم توی کار لبنیات محلی ان.با تشکر
  • عبد خدا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    یکی بیاد ببینه این پاچه خواری که با اسم کارشناس تغذیه داره جواب کامنتای بالا رو میده چقدر میگیره که اینجوری خودشو عاقل فرض میکنه بقیه نادون - بدبخت چوب خدا همین سرطانی که داری به نفعش صحبت میکنه بخاطر جیره مواجبت یه روز گریبان خودت و خونوادتو میگیره
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    1 0
    با به هم بد گفتن مسعله حل نمیشه اگه اقا دکتر وقت گذاشته همه ده ها رو بررسی کرده با سند ارائه کنه حتما مسئولین محترم یه روش یاد میدن که شیرو چکار کنن میکروبزدایی بشه اقا دکتر یه وقت بزار روش میکروب زدایی که خیلی سخت نیست رو به مردم یاد بده اگه یه خورده وقت و هزینه کنن دیگه همه شیر بی میکروب مینوشن راستی تو هر دهی میشه یه مرکز هم راه انداخت که کار افرینی هم میشه این روش خوب نیی شما هم خواستی شیر خشک بخر
  • بهمن شکری ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    فقط همان باور نادرست ،به گفته دکتر.مادرست است که لبنیات تازه محلی میخوریم
  • مهندس مکانیک ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    1 0
    دکتر جان شما میگی پاستوریزاسیون تو هفتاد درجه انجام میشه بعد میگین این میکروب ها تو صدو بیست درجه از بین میره پس وقتی دما هفتاد درجه هست این صدوبیست چه جوری تامین میشه!!!! من منظورتون رو در مورد فشار و دمای خاص ندونستم!!!چطور ممکن فشار افزایش پیدا کنه ولی دما ثابت بمونه حالا فرض کنیم که موند تو اون دما باکتریهای مفید چی میشن!!! اصلا شیرهای محلی آلوده و محصولات صنعتی سالم پس این همه بیماری از کجا یقه مردم و گرفته!!!!؟؟؟؟
  • کارشناس آزمایشگاه ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    3 0
    من در آزمایشگاه دانشگاه کار می کنم. پرسنل کارخانجات لبنیات به محصولات لبنی صنعتی لب نمی زنند. میشه بگویید چرا ؟ مگر به قول خودتون سالم نیست ؟ شما می توانید در منزل شیر آلوده رو پاستوریزه کنید. مقاوم ترین و سرسخت ترین باکتری شیر Coxiella burnetii می باشد که با قرار گرفتن در 74.5 درجه به مدت 30 ثانیه از بین میرود. پس ادعا های فوق ذروغی بیش نیست... با مردم رو راست و صادق باشید...
  • محمد ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    یعنی مردمان نسل های قدیم ک شیرهاشون پاستوریزه نبوده مریض بودن و ما ک شیر پاستوریزه میخوریم خیلی سالمیمم؟؟؟ حالا نوبت شیر محلی شده؟؟؟ ی زمانی همین ادما اومدن گفتن روغن های حیوانی خوب نیست و از روغن های نباتی استفاده کنید حالا ثابت شده ک روغن های حیوانی هیچ ضرری ک ندارن کلی هم خاصیت دارند. من فقط موندم یعنی خدایی ک این شیر رو خلق کرده فقط اون رو آفریده برای نسل ما ک پاستوریزش کنیم و برای نسل های قبل ک پاستوریزه نداشتن ایجاد مریضی میکرده؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    0 0
    چطور میشه به مایعات یا همون شیر دمایی بالاتر از صد درجه داد؟؟؟ در حالت جوش مایعات تبخیر میشن یعنی دیگ بالاتر از این دمارو نمیتونن تحمل کنن. آقای کارشناس فک کردید شیر، مس یا آهنه؟؟؟ اصن به مایعات رو نمیتوان در دمای بالای صد درجه حرارت داد. حالا این آقا چطور میگه باید 117 درجه حرارت داد من نمیدونم
  • علی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    1 0
    لازم شد این مطلب ک تو سایت حکیم روا زاده بود رو اینحا بذارمدر حالی که پاستوریزه کردن شیر و فراورده‌های شیر، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بشری در تامین بهداشت عمومی مطرح می‌شود، برخی از مردم در جوامع غربی، به فواید این گونه لبنیات شک کرده‌اند و به دنبال شیر غیرپاستوریزه، یا شیر خام، هستند. آن ها می‌گویند باکتری‌های موجود در شیر خام، که در جریان فرایند پاستوریزاسیون از بین می‌روند، می‌توانند فواید زیادی برای سلامت داشته باشند. این طرفداران معتقدند شیر خام می‌تواند از احتمال برخی بیماری‌ها، که میزان آن ها در جوامع امروزی به شدت در حال رشد است، مانند آلرژی‌ها و سرطان‌ها، پیشگیری کند. پاستوریزاسیون، فرایندی است که در آن شیر یا فراورده، سریعا حرارت می‌بیند، ۱ دقیقه در دمای بالا نگه داشته می‌شود و بعد سریعا سرد می‌شود. این فرایند سبب کشته شدن باکتری‌های مفید احتمالی موجود در آن می‌شود. ضمناً در شیرهای پاستوریزه کم چرب جزء چربی و روغن یعنی دُهنیّت آن را نیز می گیرند و فقط جزء مائیت (آب و مایع شیر) و جُبنیّت شیر(رنگ و سفیدی شیر) مانده که هر دو سرد است. همچنین در برخی از کارخانه ها برای مطلوب کردن طعم شیر از مواد شیمیایی و شیر خشک نیز استفاده می کنند و عملاً وجه اشتراک آن مایع شیری رنگ که مشتری به عنوان شیر خریداری می کند با شیر واقعی، در ظاهر شیر خلاصه می شود. مصرف شیر استریلیزه نیز مانند شیر پاستوریزه مورد تایید نمی باشد و سفارش نمی شود. لازم به ذکر است شیر محلی گرمی و سردی آن به اعتدال نزدیک است و چربی آن مفید است و باعث جذب بهتر کلسیم شیر می گردد.
  • علی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    1 0
    لازم شد این مطلب ک تو سایت حکیم روا زاده بود رو اینحا بذارمدر حالی که پاستوریزه کردن شیر و فراورده‌های شیر، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بشری در تامین بهداشت عمومی مطرح می‌شود، برخی از مردم در جوامع غربی، به فواید این گونه لبنیات شک کرده‌اند و به دنبال شیر غیرپاستوریزه، یا شیر خام، هستند. آن ها می‌گویند باکتری‌های موجود در شیر خام، که در جریان فرایند پاستوریزاسیون از بین می‌روند، می‌توانند فواید زیادی برای سلامت داشته باشند. این طرفداران معتقدند شیر خام می‌تواند از احتمال برخی بیماری‌ها، که میزان آن ها در جوامع امروزی به شدت در حال رشد است، مانند آلرژی‌ها و سرطان‌ها، پیشگیری کند. پاستوریزاسیون، فرایندی است که در آن شیر یا فراورده، سریعا حرارت می‌بیند، ۱ دقیقه در دمای بالا نگه داشته می‌شود و بعد سریعا سرد می‌شود. این فرایند سبب کشته شدن باکتری‌های مفید احتمالی موجود در آن می‌شود. ضمناً در شیرهای پاستوریزه کم چرب جزء چربی و روغن یعنی دُهنیّت آن را نیز می گیرند و فقط جزء مائیت (آب و مایع شیر) و جُبنیّت شیر(رنگ و سفیدی شیر) مانده که هر دو سرد است. همچنین در برخی از کارخانه ها برای مطلوب کردن طعم شیر از مواد شیمیایی و شیر خشک نیز استفاده می کنند و عملاً وجه اشتراک آن مایع شیری رنگ که مشتری به عنوان شیر خریداری می کند با شیر واقعی، در ظاهر شیر خلاصه می شود. مصرف شیر استریلیزه نیز مانند شیر پاستوریزه مورد تایید نمی باشد و سفارش نمی شود. لازم به ذکر است شیر محلی گرمی و سردی آن به اعتدال نزدیک است و چربی آن مفید است و باعث جذب بهتر کلسیم شیر می گردد.
  • علی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 0
    لازم شد این مطلب ک تو سایت حکیم روا زاده بود رو اینحا بذارمدر حالی که پاستوریزه کردن شیر و فراورده‌های شیر، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بشری در تامین بهداشت عمومی مطرح می‌شود، برخی از مردم در جوامع غربی، به فواید این گونه لبنیات شک کرده‌اند و به دنبال شیر غیرپاستوریزه، یا شیر خام، هستند. آن ها می‌گویند باکتری‌های موجود در شیر خام، که در جریان فرایند پاستوریزاسیون از بین می‌روند، می‌توانند فواید زیادی برای سلامت داشته باشند. این طرفداران معتقدند شیر خام می‌تواند از احتمال برخی بیماری‌ها، که میزان آن ها در جوامع امروزی به شدت در حال رشد است، مانند آلرژی‌ها و سرطان‌ها، پیشگیری کند. پاستوریزاسیون، فرایندی است که در آن شیر یا فراورده، سریعا حرارت می‌بیند، ۱ دقیقه در دمای بالا نگه داشته می‌شود و بعد سریعا سرد می‌شود. این فرایند سبب کشته شدن باکتری‌های مفید احتمالی موجود در آن می‌شود. ضمناً در شیرهای پاستوریزه کم چرب جزء چربی و روغن یعنی دُهنیّت آن را نیز می گیرند و فقط جزء مائیت (آب و مایع شیر) و جُبنیّت شیر(رنگ و سفیدی شیر) مانده که هر دو سرد است. همچنین در برخی از کارخانه ها برای مطلوب کردن طعم شیر از مواد شیمیایی و شیر خشک نیز استفاده می کنند و عملاً وجه اشتراک آن مایع شیری رنگ که مشتری به عنوان شیر خریداری می کند با شیر واقعی، در ظاهر شیر خلاصه می شود. مصرف شیر استریلیزه نیز مانند شیر پاستوریزه مورد تایید نمی باشد و سفارش نمی شود. لازم به ذکر است شیر محلی گرمی و سردی آن به اعتدال نزدیک است و چربی آن مفید است و باعث جذب بهتر کلسیم شیر می گردد.
  • حسین ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    2 1
    کاشکی من هم میتونستم لبنایت طبیعی و محلی بخورم ، اروپاییی ها فکر میکنید چرا قدشون نسبت به ما ایرانی ها بلند تره ، چون همشون لبنیات طبیعی و درجه یک زیاد میخورن ما لبنیات صنعتی اشغال میخوریم که معلوم نیست چه کوفتی هستش،ما با این که لبنیات طبیعی نمیخوریم باز مصرف اروپایی ها خیلی از ما بیشتره ، از ما هم سالمترند و مریضی نمیگیرند و عمر زیاد میکنند و راحت میمیرند و جامعه سالمی دارند و در نهایت پیشرفت هم میکنن
  • حسین ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    2 0
    کاشکی من هم میتونستم لبنایت طبیعی و محلی بخورم ، اروپاییی ها فکر میکنید چرا قدشون نسبت به ما ایرانی ها بلند تره ، چون همشون لبنیات طبیعی و درجه یک زیاد میخورن ما لبنیات صنعتی اشغال میخوریم که معلوم نیست چه کوفتی هستش،ما با این که لبنیات طبیعی نمیخوریم باز مصرف اروپایی ها خیلی از ما بیشتره ، از ما هم سالمترند و مریضی نمیگیرند و عمر زیاد میکنند و راحت میمیرند و جامعه سالمی دارند و در نهایت پیشرفت هم میکنن
  • محسن ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    6 1
    باسلام،این آقایی که به اصطلاح اسمش را گذاشته اند دکتر یا واقعا سواد ندارد ویا اینکه ازسوی کارخانجات بزرگ مورد حمایت مالی قرار میگیرد،بنده چون به شخصه در زمینه تولید فعالیت دارم مشاهده میکنم که چگونه کارخانجات با بی رحمی هر چه تمام از مواد شیمیایی وسرطانزا استفاده میکنند که متاسفانه به هیچکس هم پاسخگو نیستند وکسی هم برنحوه کار آنها نظارت جدی ندارد ومسئولین فنی کارخانجات هم که باید برسلامت مواد نظارت داشته باشند حکم یک عروسک خیمه شب بازی را دارند،به طور نمونه کارخانه بزرگی مثل کاله اگر به ورودی شیر آن با محصولات تولیدی آن توجه کنید شاید به میزان ده تا بیست درصد تولیدات محصولات شیر خام وارد کارخانه میشود ،حال این مواد تولیدی از چه چیز ساخته شده اند خدا میداند،واقعا متاسفم برای چنین افرادی که نام دکتر را یدک میکشند وباتوجه به اینکه خودشان از لبنیات سنتی استفاده میکنند اینطور اذهان عمومی را فریب میدهند،جالب است که وزیر بهداشت هم مزدم را از خوردن لبنیات پاستوریزه منع میکند ،حال مردم خودشان قضاوت کنند.
  • ناشناس ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 0
    نه دروغ نیست ما خانوادگی تب مالت گرفتیم بیماری فوق العاده سخت با طول درمان زیاد و داروهای سنگین و دردهای استخوانی شدید . به خدا ارزش اون لبنیات محلی خوردن ها رو نداشت . بازم هر کس مسئول انتخاب خودش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس