موسیقی «رپ» چیست و «رپرها» چه کسانی هستند؟ ریشه‌های پیدایش این موسیقی به کجا و چه زمانی بازمی‌گردد؟ پای رپ چگونه به ایران باز شد؟ چرا موسیقی رپ در ایران به سوی ابتذال متمایل شد؟ مشهورترین رپرهای ایرانی چه کسانی هستند؟ با گزارش ویژه مشرق از رپ و رپرها همراه شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق - موسیقی به عنوان هنری مورد توجه، گاه آنچنان جنجال برمی­‌انگیزد که نظرات مثبت و منفی پیرامون خود را تغییر می­دهد. یکی از جنجال­‌برانگیزترین سبک­‌های موسیقی در غرب و به ویژه در ایران، سبک رپ است. رپرها با ظاهر عجیب و غریب خود و فریادهای تند و تیزشان یک پدیده جالب توجه در غرب و در کشورهایی مانند ایران شده­‌اند. به ویژه از آنجا که این سبک هنوز جوان و در همه جا در حال تغییر و تحول است، اخبار آن توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این مسأله بهانه­‌ای شد تا سری به محله کمترشناخته­‌شده رپ و رپرها بزنیم؛ از کوچه­‌پس‌کوچه­‌های آن خبر بگیریم و ببینیم در خانه­‌های این محله چیزی قابل توجه یا مناسب حال ما یافت می­‌شود یا خیر.

در اینجا قصد ورود به مباحث تخصصی در حوزه نت­‌های موسیقی را نداریم؛ قصد پرداخت دقیق به تاریخچه فنی شکل­گیری سبک رپ، تغییر و تحولات و شاخه­‌های موسیقایی آن تاکنون را نیز نداریم؛ قصد بحث پیرامون حکم فقهی یا قانونی در مورد رپ­‌خوانی را نیز نداریم؛ و نهایتاً اگر چه در خلال بحث از برخی رپرها نام می­‌بریم اما قصد تبلیغ رپ و رپِرها را نیز نداریم و این نام بردن‌ها هرگز به منزله تأیید یا تطهیر رپرها نیست؛ بلکه محور این نوشتار، بررسی ژانرهای متنوع رپ و نقش فرهنگی- اجتماعی رپِرها در جوامع غربی و ایران است و اینکه آیا اساساً چیزی در دنیای رپ پیدا می­‌شود که قابلیت متناسب­‌سازی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما را داشته باشد؟

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

رپ از کجا شروع شد و چرا؟

برخی ادعا کرده‌­اند ریشه موسیقی رپ به جامائیکا در دهه 1960 میلادی بازمیگردد، زمانی که خوانندگان در مراکز تفریحی به جای صحبت­‌ کردن در میان پخش دو موسیقی، ترجیح دادند در حین پخش آن صحبت کنند. برخی حتی به دوره‌­های گذشته در دو سه قرن پیش اشاره می­‌کنند که بردگان در محافل رقص و آواز خود چیزی شبیه به رپ می­‌خواندند. اما به هر حال موسیقی رپ ابتدا در آمریکا و در دهه 1970 میلادی به جهان معرفی شد، زمانی که خوانندگان آفریقایی-آمریکایی به دلیل مشکلات مالی توان شرکت در دوره­‌های آموزشی و یا تأسیس و استفاده از استودیوهای مجهز جهت ضبط ترانه خود را نداشتند. این سیاه­پوستان که از تبعیض و فقر خسته شده بودند، محتوای اعتراضی و عدالت‌خواهانه را در ترانه­‌های بی­‌نظم خود می­‌گنجاندند. به سبک رپ، تسامحاً سبک «هیپ هاپ» هم گفته می­‌شود.

گسترش سبک رپ در آمریکا علاوه بر اینکه با اعتراضات عدالت­‌طلبانه سیاهان علیه نژادپرستی سیستماتیک همراه بود، دست­کم همزمان است با دو جنبش فکری و اجتماعی در جهان توسعه­‌یافته که بسیار به اختصار به آن دو اشاره می­‌کنیم:

- جنبش فکری پست مدرنیسم: این مکتب شامل همه نظریه‌­پردازانی است که به نوعی با قواعد خشک مدرنیسم در تعریف خاص از عقل، توسعه، خیر اخلاقی، سیر تاریخ، ساختار اجتماعی، سبک زندگی و مانند آن مخالف هستند و معتقدند این تعاریف، بی‌طرفانه و علمی نیست. برای مثال در تعریف مدرن از سیر تاریخ بشر، همه تحولات گذشته در یک سیر خطی تصور می­ شود که اوج تکامل آن در جوامع توسعه‌­یافته غربی قابل مشاهده است و بهترین سبک زندگی، همان سبک زندگی سفیدپوستان مرفه چند کشور معدود اروپایی و آمریکایی دانسته می‌شود. جالب اینکه یکی از ریشه­‌های اصلی پست­‌مدرنیسم، مخالفت با نگاه رشته­‌های مدرن مردم­‌شناسی و قوم‌­شناسی به اقوام آفریقایی و آسیایی است. پست­‌مدرن­‌ها معتقد بوده و هستند که مردم­‌شناسی مدرن، گویی تفاوتی میان پژوهش در یک گروه از انسان­های آفریقایی با گله­‌ای از حیوانات وحشی در جنگل­‌های آفریقا قائل نیست!

- جنبش اجتماعی چپ جدید: بلندشدن صدای دانشجویان چپ­گرا در اروپا به ویژه در فرانسه جهان غرب را با یک شوک بزرگ مواجه ساخت. شورش بزرگی که دانشجویان در 1968 به راه­‌انداختند، بدون گرایش به شوروی سابق، نسبت به رویه­‌های ظالمانه و فاصله طبقاتی در نظام سیاسی-اقتصادی لیبرالیسم معترض بود. ریشه این جنبش در مکتب فرانکفورت قرار داشت که یورگن هابرماس آخرین و برترین فیلسوف آن به شمار می­رود. جنبش تسخیر وال‌­استریت که به جنبش 99% نیز مشهور است، از نسل­های بعدی همان دانشجویان چپ­گرا محسوب می­‌شود.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

این گروه‌­ها مدعی هستند مارکسیسم اگر چه نمی­تواند یک نظام مطلوب را ایجاد کند، اما انتقاداتی که به نظام لیبرالیسم وارد می­کند قابل تأمل است. عمده توجه این گروه به ارتباطات پنهانی است که میان رسانه­‌های جمعی، ثروتمندان، سیاست­مداران و صاحبان صنایع در جوامع غربی وجود دارد، به گونه‌­ای که آزادی فکر و عمل را از شهروندان عادی گرفته و روز بروز به فاصله طبقاتی و امتیازات انحصاری در همه حوزه‌­ها می‌افزاید.

موسیقی رپ با همه این مفاهیم و حرکت­‌ها پیوند خورد و از دایره محدود سیاه­پوستان آمریکایی، به هر جایی که جوانانی معترض نسبت به وضعیت حاکم در جامعه یا حکومت وجود داشته باشند، کشیده شد. ابتدا سفیدپوستان به عنوان آهنگ­ساز و تنطیم‌­کننده در کنار خوانندگان سیاه­پوست ترانه ساختند اما به تدریج رپ­‌خوان­‌های سفیدپوست هم فراوان شدند.

ویژگی­‌های کلی سبک رپ

شاید اولین ترانه‌­ای که به نام رپ به انتشار عمومی رسید، «طرب رپرها» (Rapper’s Delight) بود. سازندگان این ترانه یعنی گروه The Sugarhill Gang که نام خود را از یکی از محلات شهر نیویورک گرفته‌­اند، با گیتار، طبل و دست‌­زدن به ضبط ترانه می­‌پرداختند.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
گروه The Sugahill Gang

سبک رپ در یک نگاه کلی و بدون ورود به جزئیات فنی، چند ویژگی موسیقایی و کلامی دارد که در سال­‌های اولیه پیدایش رپ بسیار آشکارتر بوده است:

- ویژگی­‌های موسیقایی سبک رپ: ضرب‌آهنگ تند + بی­‌اعتنایی به ساختارهای آهنگ­سازی

- ویژگی­‌های کلامی سبک رپ: بی­‌اعتنایی به ساختارهای شعری و قافیه­‌سازی + انتقاد با چاشنی طنز + بیان تلخ واقعیت­‌های ناشنیده از معضلات اجتماعی و اقتصادی در طبقات پایین

در واقع هنرمندان این سبک، تلاش کردند تمام اجزای آن را برای اعتراض به وضع حاکم و شکستن هاله قدسی و سنگین پیرامون آن بکار گیرند و بجای آن، همه را به جدی­‌گرفتن مشکلات واقعی مردم، فارغ از تبلیغات پوشالی رسانه­‌ها و ژست­‌های رسمی دعوت کنند. ضرب‌آهنگ تند، نشان­‌دهنده درد­دل­های فراوان و عصبانیت از معضلات اجتماعی است؛ بی­‌اعتنایی به ساختارهای آهنگ­سازی و قافیه­‌پردازی نیز ناشی از نارضایتی فرد از وضعیت موجود و مخالفت با مشکلاتی است که ساختارهای رسمی مدرنیسم بر جامعه تحمیل کرده است. به بیان دیگر خواننده با همه توان و بکارگیری همه ابزارهایی که در اختیار دارد، هواداران خود را به شکستن تصورات نادرست از پیشرفت جامعه و توجه به واقعیت­‌های تلخ و ناشنیده از زندگی محرومان مجبور می­‌کند.

رپ به مرور زمان بر سایر سبک­‌های موسیقی اثر گذاشت و در ترکیب با آنها به ویژه پاپ، جاز و فانک (که برخی ریشه سبک رپ را نیز در همین سبک­‌ها جستجو می­‌کنند)، سبک­‌های جدیدی را ابداع کرد. هر خواننده­‌ای به ویژه برای سودآوری بیشتر، تلاش کرد موسیقی رپ را با سبک‌های محلی در کشور خود ترکیب کند.

ژانرهای نوین در سبک رپ

امروزه علاوه بر ژانر کلاسیک رپ که محتوای عدالت­‌طلبانه آن را شرح دادیم، یکی از جریان­‌های اصلی در سبک رپ، «رپ گانگستری» است که مبدع آن رپرهایی چون   choolly Dو Ice-T بودند. گروه «دشمن عمومی» (Public Enemy) نیز ابتکاراتی در سبک رپ ایجاد کرد به گونه­‌ای که برخی این گروه را بنیان‌گذار و مبدع ژانر گانگستری می‌­دانند. یکی از ترانه­‌های مشهور آنها با نام «علیه قدرت بجنگ» (Fight The Power) در مورد برخورد نابرابر پلیس علیه سیاه­پوستان در آمریکا بود.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

در واقع اگر چه ژانر گانگستری رگه­‌هایی از عدالت­‌خواهی اولیه را حفظ کرد، اما با استفاده از آن، دسته‌­های بزهکار شهری که گرفتار فقر، خشونت و فساد هستند، محتوای خود را وارد سبک رپ کرده‌­اند. مواد مخدر، قانون­‌شکنی، جملات مبتذل و تحقیرآمیز نسبت به زنان و مطالبی مانند این، با کلماتی رکیک و جملاتی خشن با ضرب‌آهنگی تند و تا حدودی آشفته بیان می­‌شوند. این مسأله موجب شده عمده ترانه‌­های رپ صفت 18+ بگیرند. یکی از نمونه‌­های برجسته که موجب شهرت این ژانر شد، گروه N.W.A است که در اینجا می­توان از آهنگ مشهورشان «مستقیم، بیرون از کامپتون» (Straight Out of Compton) نام برد. بسیاری از ترانه‌­های گانگستری زن را در حد یک ملعبه جنسی فروکاستند بلکه از تصاویر نامناسب نیز برای تبلیغ گروه‌­ها و آلبوم­‌های رپ استفاده کردند.

با این حال به ویژه پس از ورود خوانندگان زن به سبک رپ که امروزه دیگر تعدادشان کم نیست، برخی از آنها تلاش کردند از حیثیت زنان دفاع کنند. در واقع نه فقط در مورد زنان، بلکه همه ویژگی­‌های محتوایی جریان گانگستری که بیان شد مانند خشونت و مواد مخدر، توسط برخی خوانندگان و گروه‌­های ترانه­‌ساز که از اواخر دهه 1980 میلادی ظهور کردند، زیر سؤال رفت؛ تا جایی که ژانر جدیدی به نام «رپ مسیحی»، «انجیلی» یا «مقدس» توسط این منتقدان ایجاد شد. یکی از اولین رپرهای مسیحی استیون وایلی (Stephen Wiley) بود که برای کودکان، انجیل تدریس می­کرد. وی در 1985 میلادی ترانه­‌ای با نام «زنگ تفریح انجیل» (Bible Break) منتشر کرد.

برخی رپرهای گانگستری پس از رواج رپ مذهبی، تغییر رویکرد داده و بدان پیوستند مانند گروه «گانگسترهای انجیل» (Gospel Gangstas). محتوای ژانر مسیحی عمدتاً به اخلاق، ایمان، وجدان و مانند آن برمی­گردد و در بسیاری موارد نیز بر اساس این مبانی به سراغ مسائل جامعه مدرن و یا مشکلات سیاهان و فقیران می­رود. در واقع این ژانر، زبان حال یک انسان مؤمن در هیاهوی جامعه مدرن است، تناقض‌­هایی که میان زندگی­‌اش، وضعیت جامعه­‌اش و تعالیم دینی‌­اش می‌­بیند و تلاش می­کند با یک انگیزه مذهبی و انسانی به حل آن بپردازد. لازم به ذکر است بسیاری از رپرها که در ژانرهای دیگر ترانه می­‌سرایند، شاید برای گسترش هواداران خود یا برای ایجاد تنوع، هر از چندی یک ترانه نیز در ژانر مذهبی منتشر می­‌کنند.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
گروه «گانگسترهای انجیل» (Gospel Gangstas)

چند رپر جدید در ژانر مسیحی

در اینجا قصد داریم چند رپر در ژانر مسیحی را بشناسانیم. شناختن این رپرها در حد اجمالی و شنیدن بخش‌هایی از ترانه­‌های آنها که در لینک­‌های پایانی می‌­آید، شاید ما را با بخشی کمترشناخته­‌شده از دنیای رپ آشنا کند. البته برخی از این خوانندگان گاهی در ژانرهای دیگر نیز ترانه خوانده و می‌خوانند. لازم به ذکر است برخی از ترانه­‌های ژانر مذهبی در زمان خود در صدر جدول فروش جهانی رپ قرار گرفته است:

· گروه «دین بومی» ( Native Deen) متشکل از سه رپر مسلمان در واشنگتن است که هدف خود را حفظ ایمان و زندگانی بهتر در جوامع مدرن اعلام کرده‌اند و عمدتاً به مسائل پیش­روی مسلمانان آمریکا می­‌پردازند. این افراد که از تبار آمریکایی-آفریقایی هستند، تا کنون در 60 شهر در سراسر جهان به اجرای موسیقی پرداخته­‌اند.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلمنگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
گروه Native Deen که کارهایی در حمایت از مردم فلسطین نیز اجرا کرده است

· آمیشو برکت (Sho Baraka) از رپرهای آمریکایی است که در آلبوم اخیر خود با نام «دهمین فوق­‌العاده» (Talented Tenth) بار دیگر به مسائل طبقه محروم در آمریکا توجه کرده و بر مبنای تعالیم انسانی مسیح، پرسش‌­های تلخی را پیرامون طبقاتی­‌بودن جامعه آمریکا، نژادپرستی و تبعیض جنسی مطرح می­‌سازد، گر چه استفاده وی از برخی الفاظ معمول در رپ گانگستری مخالفت­‌هایی را در میان هوادارنش برانگیخت.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

· لِکره مور (Lecrae Moore) خواننده تگزاسی است که در جوانی متحول شده است. وی از مؤسسان بنیاد Reachlife در آمریکا است که شبکه‌­ای از کلیساها را به هم مرتبط می­‌سازد.

· اندی مینو (Andy Mineo) معروف به ام.سی. از رپرهای جوان نیویورکی است. وی عضو گروه موسوم به «آتش‌­بس» شده و به توزیع انجیل در مناطق فقیرنشین آمریکا نیز می­‌پردازد.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
اندی مینو (Andy Mineo)

· بابی بیشاپ (Bobby Bishop) ترانه­‌سرا و خواننده پرکار رپ است که عمدتاً با آلبوم مشهور خود در سال 2005 یعنی Government Name شناخته شد.

· کانیه وست (Kanye West) خواننده رپ، آهنگساز، تنظیم­‌کننده ترانه، کاردگران فیلم و طراح مد است، متولد جورجیا و از هنرمندان مبتکر و البته بسیار پرحاشیه. با این حال آلبوم وی با نام «ترک تحصیل کالج» و ترانه وی با نام «مسیح قدم می­زند» در سال 2004 با استقبال فراوان از جانب طرفداران ژاندر مذهبی روبرو شد. آلبوم آخر وی با نام Yeezus (که هر شنونده­ای را به یاد Jesus یا مسیح می‌­اندازد) و یکی از ترانه‌­های آن با نام «من یک خدا هستم» میلادی نیز با نظرات موافق و مخالف فراوانی روبرو شد.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
انیه وست (Kanye West)

· کا.بی. یا کوین بِرگس (KB) پس از طلاق والدینش به خلافکاری­‌هایی دچار شد اما بواسطه یک دوست، توبه کرده و اکنون یکی از رپرهای ژانر مذهبی است.

· کا.جِی. 52 (K.J-52) کار خود را به صورت رسمی از سال 2000 آغاز کرده و مانند لکره، برنده جایزه Dove شد (در سال 2004 و 2007). این جایزه هر سال به بهترین موسیقی رپ تعلق می­گیرد.

اینها تنها چند رپر معروف در میان ده‌­ها رپر مسیحی هستند. اینکه می‌­گوییم «رپرهای مسیحی» یا «مقدس» به این معنا نیست که آثار آنها مورد تأیید ما است. اساساً قصد این گزارش پرداختن به این موضوعات یا صدور حکم درباره رپ و رپرها نیست. تنها خواستیم بگوییم دنیای رپ، این‌گونه خوانندگان را نیز شامل می­‌شود که از رپ برای بیان تعالیم مذهبی و چالش‌­های زندگی انسان مؤمن سود می­برند. رپ با همه این رپرها باید در نظر گرفته شود. شاید نتوان همه را به یک چوب راند.

رپ در ایران چه می­کند؟

اولین آلبوم رپ که در ایران با مجوز رسمی منتشر شد، «اسکناس» از شاهکار بینش‌­پژوه در 1383 شمسی بود که موضوع عمده آن انتقاد از فاصله طبقاتی بود و چاشنی تغزل و طنز داشت. پس از آن می­توان از سروش لشگری (هیچکس) و یاسر بختیاری (یاس) به عنوان دو رپر مشهورتر نام برد.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

در رسانه ملی تنها ترانه­‌هایی که به سبک رپ پخش شده است، ترانه­‌های رضا عطاران در تیتراژ برخی مجموعه‌­های تلویزیونی یعنی «ترش و شیرین» و «متهم گریخت» بوده است. این ترانه‌­ها ترکیبی ار رپ و پاپ بود. برخی از خوانندگان دیگر نیز که به رپر مشهورند، در واقع بیشتر ترکیبی از این دو سبک را اجرا می­‌کنند.

تیتراژ سریال "ترش و شیرین" اولین نمونه از آهنگ‌های تلفیقی رپ و پاپ بود که در سیمای ملی پخش شد

به تدریج رپرهای ایرانی هر یک برای خود نام مستعاری انتخاب کرده و از این سبک برای اهداف مختلفی بهره بردند. هم‌­اکنون خوانندگان فراوانی در این سبک می‌­خوانند. البته واقعیت آن است که بسیاری از آنها به بیراهه رفته‌­اند و بعضاً استودیوهای زیرزمینی آنها پلمب و پایگاه‌های اینترنتی آنها فیلتر شده است.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلمنگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
سروش لشگری (معروف به هیچ‌کس) و یاسر بختیاری (معروف به یاس) از جمله رپرهای ایرانی هستند که نسبت به رپرهای متعدد مبتذل‌خوان، توانسته‌اند محتوای اجتماعی - انتقادی را در کارهای خود حفظ کنند. گرچه، در میان آثار آن‌ها نیز مواردی نزدیک به محتوای مبتذل پیدا می‌شود.

دسته‌­بندی­‌های متعددی از رپ فارسی ارائه شده ولی به نظر می­رسد جدا از برخی رپرها چون امیر مقصودلو (تتلو) که ترانه‌‌­های متنوعی در ژانرهای مختلف می­خواند، سه ژانر اصلی در رپ فارسی تقریباً قابل تمییز است:

1. گروه اول کسانی هستند که به نظر می­‌رسد رپ را بهتر شناخته­‌اند. آنها در بسیاری از ترانه­‌ها از ژانر کلاسیک رپ (انتقاد به مسائل اجتماعی) ویا ژانر مذهبی بهره می­گیرند، یعنی یا از رپ برای بیان مشکلات زندگی مردم کوچه و بازار یعنی درد محرومین جامعه و اعتراض به برخی رویه­‌های اجتماعی و سیاست­ دولت­ها بهره می­‌گیرند و فقر و کمبود امکانات، طلاق، بیماری، بی­‌کسی و مانند آن را به تصویر می­‌کشند؛ ویا در ترانه­‌های خود به بیان مفاهیم اخلاقی (فردی یا اجتماعی) و مضامینی چون صبر و مقاومت، عشق به مادر، وطن­‌دوستی، بی­‌اعتباری دنیا و مانند آن با زبان عامیانه و در دل مسائل ملموس زندگی مردم می‌پردازند. در بسیاری از ترانه­‌ها ترکیبی از این دو ژانر ارائه می­‌شود. یاس، هیچکس و پیشرو از این رپرها به شمار می‌­آیند.

بخش کوتاهی از یک اثر رپ که در آن به مسائل اجتماعی (بطور خاص فاصله طبقاتی در تهران) پرداخته شده است

2. برخی خوانندگان اگر چه مضمون اعتراضی رپ را حفظ کرده­اند اما متاسفانه برخلاف گروه اول افراط کرده و اعتراض خود را بر کلیت نظام سیاسی و حتی دین نشانه رفته‌­اند، مانند دیو و شاهین نجفی. این افراد در ترانه‌های خود به صراحت از لزوم براندازی نظام سیاسی و ارتداد از اسلام دعوت می­کنند. بیان اعتراض‌­آمیز این گروه، همه مشکلات را ناشی از این دو عامل می­‌داند و با زبانی تلخ دو گزینه را پیش­روی شنوندگان خود می­‌گذارند: انقلاب بنیادی برای تغییر همه چیز، یا خودکشی. این گروه به اشتباه برای اصلاح ابرو، چشم را کور می­‌کنند و به جای حل مشکل، بر مشکلات می­‌ا‌فزایند.

مضامین وطن‌پرستانه از جمله موضوعاتی است که رپرها به آن می‌پردازند

3. گروه سوم که شاید عمده خوانندگان رپ را در بر می­‌گیرد و به سبک گانگستری نزدیکترند، از ضرب‌آهنگ خاص رپ بهره گرفته و ترانه­‌های آنها معمولاً تغزل­‌هایی سطحی با زبانی مبتذل است، مانند گروه‌ها و افرادی موسوم به زدبازی، حسین تهی، ساسی مانکن و آرمین 2AFM. بیان اعتراض­‌آمیزی که گاهی توسط این رپرها استفاده می­‌شود، عمدتاً به گلایه از نامرادی معشوق یا نارضایتی و فروپاشی روانی ناشی از روابط آزاد برمی­‌گردد. این خوانندگان مخاطب خود را جوانانی در نظر گرفته‌­اند که در خیابان­ کلانشهرها به دنبال روابط آزاد جنسی و پارتی­‌های شبانه هستند.

کلیپی از یاسر بختیاری (یاس) با موضوع کودک سرطانی

این دسته­‌بندی کلی نشان می­دهد که برخی از تصورات اولیه از رپ فارسی نادرست است:

· این گونه نیست که همه ترانه­‌های رپ، موزیک متن پارتی­های نامشروع باشد. ضرب‌آهنگ رپ می­تواند به دلیل ماهیت چالش‌­برانگیز و منتقدانه آن باشد نه اینکه لزوماً مناسب رقص و آواز تهیه شده است.

نمونه‌ای از اجرای زنده سبک رپ در سیمای ملی

· این گونه نیست که همه رپرهای منتقد با اصل نظام سیاسی یا دین مردم مخالف باشند. بلکه به جز چند رپر دست چندم، سایر خوانندگان شاخص رپ به برخی رویه‌­های اجتماعی یا برخی سیاست­ دولت­‌ها انتقاد می­‌کنند و خواستار رفع فقر و درمان دردهای محرومین جامعه هستند. و البته آن دسته از خواننده‌هایی که ترانه‌هایی با مضامین مبتذل و الفاظ رکیک اجرا می‌کنند از سوی دسته اول رپرها نیز طرد شده و وصله‌ای ناجور برای این سبک موسیقی به حساب می‌آیند.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
برداشت نادرست از سبک رپ گانگستری در ایران موجب رشد نسخه داخلی آن با مضامین جنسی و روابط آزاد شده است

· ترانه­‌های رپ اگر چه شتاب زیادی در بیان کلمات خود دارند، اما این مسأله موجب نمی­‌شود خوانندگان هدفمند و باشخصیت، کلمات نامناسب و رکیک را به صورت لجام­‌گسیخته در جملات شعرگونه خود بگنجانند. هرچند تعدد خواننده در این سبک بویژه در کشورمان، موجب غلبه ابتذال در موسیقی رپ فارسی شده است و اصولا در جامعه موسیقی رپ ناخودآگاه سبکی مبتذل و مملوء از ابتذال کلامی و محتوایی با گرایش‌های جنسی و روابط بی‌قید و نامشروع را به ذهن متبادر می‌سازد و همین موضوع سبب شده است تا تقریبا راه برای ورود این سبک به عرصه موسیقی مجاز - اگر نگوییم بسته - اما بسیار دشوار شود.

ترانه‌هایی با مضمون عشق به ایران و حتی ترانه‌های رپ مذهبی در میان انبوهی از آثار مبتذل نتوانسته است برداشت رایج نسبت به سبک رپ و رپرها در ایران را تعدیل کند

جمع‌­بندی

سبک رپ ابتدا در جوامع فراصنعتی و متأثر از مکاتب منتقد مدرنیسم زاده شده و با ریتم ساختارشکنانه و محتوای اعتراضی خود، صدای اعتراض طبقات پایین به ناعدالتی بوده است اما بخشی از آن به تدریج اسیر فسادهای خیابانی، خشونت، اعتیاد و محتواهایی از این دست شد، به گو­نه­‌ای که برخی خوانندگان در نقد ترویج فساد و خشونت توسط ژانر گانگستری، ژانر مسیحی را رواج دادند. با ورود سبک رپ به ایران، برخی ناظران اجتماعی بدون درک وجود این ژانرهای متفاوت، به دلیل غلبه ژانر گانگستری در غرب، تصور کردند همه رپ همان خشونت و فساد است. از این رو با این درک نادرست، قضاوت­‌های مثبت و منفی نادرستی انجام دادند و موسیقی رپ به جامعه ایران به عنوان موسیقی مبتذل شناسانده شد.

اثر دیگری از یاسر بختیاری با موضوع پرداختن به معضلات اجتماعی و دانش‌آموزان در آتش سوخته

به بیان دیگر سبک موسیقی رپ، عناصری دارد که تنها یکی از آنها ریتم تند کلام و قافیه‌­های نامنظم است. عنصر مهم دیگر در این سبکِ نسبتاً جدید که معمولاً حتی از جانب برخی رپرها- کمتر بدان دقت می­‌شود، محتوای آن است؛ محتوایی که در غرب، به ویژه در سال‌­های ابتدایی تلاش می­کند صدای عدالت­خواهی پابرهنگان و محرومان را به گوش مرفهان بی­درد برساند و در یکی­ دو دهه اخیر نیز با نام ژانر مسیحی توانسته است اقشار مذهبی غرب را به خود متوجه سازد.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم

در واقع سبک رپ مانند همه سبک­‌های دیگر، یک ابزار برای بیان مفاهیم و تلقین احساس است. این نوع استفاده شاعر، خواننده و آهنگساز از این سبک است که نشان­‌دهنده میزان آشنایی وی با مباحث نظری پیرامون آن، عمق فکری و دغدغه­‌های هنرمند و نهایتاً والایی یا پستی شخصیت وی است. بنابر این منصفانه نیست یک قضاوت کلی در مورد همه رپِرها داشته باشیم. به نظر می­‌رسد نمی­توان رپرها را به صورت کامل محکوم یا به صورت کامل تأیید کرد. حتی شاید درست نباشد همه ترانه­‌های یک رپر را تأیید یا رد کرد. هر ترانه رپ، بررسی جداگانه و قضاوت منصفانه را از شنوندگانش می­‌طلبد.

نکته آخر اینکه ژانرهای متنوع در سبک رپ، به ما این امکان را گوشزد می­کند که برخی از محتواهای آن، با تغییراتی کم یا زیاد، می­تواند هم‌خانواده­ه‌ایی در تعالیم دینی و فرهنگ ایرانی ما بیابد. به ویژه در اینجا می­توان از ژانر کلاسیک که عدالت­‌طلب و فقرستیز و استکبارستیز بوده است و ژانر مسیحی که با نگاهی اخلاقی و دینی به بیان چالش‌­های زندگی مدرن می­‌پردازد، نام برد. همانطور که در ابتدا متذکر شدیم، در اینجا قصد بیان حکم فقهی و قانونی یا هواداری از برخی رپرهای ایرانی را نداریم، بلکه با توجه به فراگیری روزافزون این سبک از موسیقی در میان نسل جوان - بویژه در کلانشهرها - که متناسب با ریتم تند زندگی است، تنها به وظیفه هنرمندان متعهد برای بهره‌گیری از این ابزار هنری نسبتاً جدید و تولید ترانه­‌هایی با سبک رپ اشاره می­‌کنیم که با سبک زندگی و فرهنگ بومی ما همخوان باشد.

منابع و مآخذ:

· http://christianmusic.about.com/od/rapandhiphop/tp/Christian-Rappers.htm

· http://genius.com/posts/70-The-history-of-hip-hop-as-told-by-rap-genius

· http://holyrapmusic.com/history_of_christian_hip_hop.html

· http://nativedeen.com/bio/

· http://rap.about.com/od/genresstyles/p/GangstaRap.htm

· http://www.allmusic.com/style/christian-rap-ma0000002971

· http://www.buzzle.com/articles/top10-rappers.html

· http://www.christianitytoday.com/ct/2013/april-web-only/defense-of-n-word-in-christian-hip-hop.html

· http://www.christianpost.com/news/rapper-kanye-west-debuts-i-am-a-god-song-from-upcoming-yeezus-album-97645/

· http://www.dummies.com/how-to/content/examining-raps-origins.html

· http://www.nytimes.com/1988/06/15/opinion/l-rap-music-began-on-jamaica-in-the-1960-s-659388.html

· http://www.reachlife.org/

· www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/5930127/hot-rap-songs-chart-25th-anniversary-top-50-artists-most-top-10s

· http://a-serious.blogfa.com/post/69

· http://christianmusic.about.com/od/videos/tp/Christian-Rap-Music-Videos.htm

· http://cityfilm-music.blogfa.com/post/32

· http://islammovie.ir/374/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%87%D9%85-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA---128-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84/

· http://s2.picofile.com/file/7284026234/06_Vatan_Parast.mp3.html

· http://s4.picofile.com/file/7866260856/hichkas_ye_mosht_s.mp3.html

· http://www.aftabir.com/songs/album/358/%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B3

· http://www.youtube.com/watch?v=E2jJgJ5VzTw

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 147
  • در انتظار بررسی: 32
  • غیر قابل انتشار: 73
  • علی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    17 2
    امینم بزرگترین و پرطرفدار ترین رپر جهان با 2.44 کلمه بر ثانیه
    • محمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      امینم پرطرفدارترین هست اما اون طوری نمیخونه امینم آخرین سرعتش 11.23 کلمه بر ثانیه هست که با این حال سریع ترین رپر جهان نیست و نفر چهارم یا پنجمه
  • علی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    16 18
    فقط رضا پیشرو
  • serena ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 14
    عشقم فقط Rihanna تو ایران فقط فقط محسن چاووشی
  • مهدی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    5 8
    فقط ادل جونم :)
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 7
    ول معطلیم...
  • رضا ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 11
    بهترین و بی طرفانه ترین و منصفانه ترین نقد و گزارشی که تو مشرق خوندم همین بود دست مریزاد
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    5 12
    به نظرم موسیقی دنیا کلا افول کرده و از روح آدمی فاصله گرفته ، در ایران این وضعیت بدتر هم هست چون خیلی ها که ادعای خوانندگی دارند رایانه نباشد بی کار می مانند ، متاسفانه به مرور روی سلیقه ها هم تاثیر منفی گذاشته . در کشورمان آثار خوب هم داریم اما اکثر کارها را نمی شود خیلی گوش کرد ، به همین دلیل است که خیلی از جوانان دائما در حال دانلود آهنگ هستند 2 روز گوش می دهند می روند برای دانلود بعدی . اما می بینید که خواننده ای که واقعا صدا دارد و بعد می رود آموزش می بیند و براساس اصول موسیقی ، یک اثر با اصالت تولید می کند چند نسل کار او را گوش می دهند ، در کشور ما صدای خام اکثر خواننده ها برای دقایقی هم قابل تحمل نیست .
  • محسن ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    5 21
    خدائیش امیر مقصودلو دو سه سالی هست خیلی تمیز کار میکنه
  • مازندرانی ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 9
    الان مدت زیادیه که به خاطر عدم ظهور ستاره بزرگی در موسیقی پاپ وافت کیفیت آثار میلیونها نفر در ایران به سمت موسیقی سنتی و بیکلام گرایش پیدا کردن
  • سید علی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    17 2
    افرین به هیچکس واقعا خوشم اومد
  • کاپیتان ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 16
    وقتی افراد موجهی مثل سیاوش قمیشی و معین و افرادی مثل ابی یا داریوش که کمی هم سیاسی کار کردن کنار گذاشته میشن و حتی تصویرشون یا اسمشون هم برده نمیشه انگار نه انگار! باید هم امثال هیچکس و ابلیس آرمین و ... بشن یکه تاز میدان. و در این امر خیلی ها مقصرند من در این زمینه که نسل بچه های الان رپ هایی گوش میدن که سراسر ناسزا است و خوب خوباش اونایی که مربوط به روابط اصطلاحا" دیس لاو! هست واقعا" نگرانم ومسئله فقط رپ نیست موسیقی پاپ ما که دریایی از هنر بود الان به بیراهه رفته و مقصر شمایید شما ها که با خودخواهی تون افرادی مثل سیاوش قمیشی رو کنار گذاشتید و افرادی که اصلا" مهم نبودند رو به برنامه های مختلف دعوت کردید و گندشون کردید از خواننده های دیگه نمیدونم ولی یه آهنگ یا حتی مصاحبه از همین قمیشی به من معرفی کنید که مورد داشته باشه یا بتونید ایراد بگیریدخواننده های دیگه رو چون کمتر گوش کردم نمیگم، یه مورد آقا فقط یه مورد بیارید که من قانع شم مشکل فرهنگی از جای دیگست!
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 11
    مشرق پوست اندازي ميکند
  • سلاله ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    9 1
    هرچیزی بد و خوب داره رپ هم از این قضیه جدا نیست ما باید بدونیم چجور عمل می کنیم
  • ایرانی ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 40
    حیف وقت که واسه نگارش مطلب در این زمینه گذاشته شه ، این موسیقی به هر شکل و سبکی آشغاله ، آشغال . و فقط به درد فرهنگ مبتذل غربو همون آمریکا به عنوان مبدا و زادگاه این موسیقی می خوره
  • ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 2
    دست نویسنده درد نکنه اجرش با امام حسین
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 2
    عالی بود
  • دیده بان ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 2
    هاشمی بافقی یادت رفت
  • علی ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    تحلیل قشنگی بود مرسی
  • صرفا جهت اطلاع ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    5 2
    داری تبلیغ میکنی!ولی یاس رو باهات موافقم
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 8
    خیلی طولانیه حوصلم نمیشد بخونماگه کسی خونده خلاصه به من بگه
  • حسین ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 5
    یکی از معدود گزارش های تخصصی، بی طرفانه و خوب مشرق که فاقد نقادی های آبکی است؛ مشرق مچکریم این راه را ادامه بده!
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 2
    راضیم مشرق !
  • یک هموطن ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    9 0
    سلام. بطور خلاصه، رپ یک موسیقی با ضرب آهنگ تند و اعتراضی ست، که این اعتراضها به نابرابری ها، ظلم ستیزی، عدالت طلبی، دینی و ... است. وسلام.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    خیلی جالب بود. مرسی
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    بی ادب
  • محمدعلی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    با سلام متن تحقیقی بسیار زیبا و پرباری بود امیدوارم از دست مقالات آموزشی بیشتر منتشر کنید
  • یحیی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 4
    اول. یاس کدوم آهنگ مبتذل رو خونده؟ چرا یه نفر هم که آدم حسابیه رو خراب می کنید؟ دوم. بیشتر تحقیق می کردید می دیدی که برای جام جهانی امسال هم یه شعر ترکیب رپ و بندری از صدا و سیما پخش شد. در کل کار سطحی انجام دادید.
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 1
    من به نوبه خودم بعنوان یه جوون،‌از رپ بدم نمیاد مخصوصا رپ هایی که درخصوص وطن و وطن دوستی و مردم دوستی و محبت به هم ساخته شده. باید کاری کرد که این نوع رپ ها که مضمون وطن پرستی و دین داره بیشتر بشه.
  • سفیر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    ولی موضوعات مبتلابه جامعهی ما محسوب میشه و باید به جای غافل ماندن از این پدیده های اجتماعی درصدد شناخت و مدیریت و یا حذف این پدیده ها بر بیایم
  • حسین ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    یکی از معدود گزارش های تخصصی، بی طرفانه و خوب مشرق که فاقد نقادی های آبکی است؛ مشرق مچکریم این راه را ادامه بده!
  • احسان ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    10 0
    رپ مثل تمام سبکهای موسیقی میتونه مضمون خوب داشته باشه یا بد. مثل شعر نوین فارسی میمونه
  • Kami ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 0
    به نظر من این سبک از موسیقی های مبتذل و بی محتوای خواننده های لس آنجلسی و همینطور موزیک های تکراری پاپ داخل کشور خیلی بهتره . ما تو ادبیات هم سبک های شبیه رپ داریم مثل بحر طویل . کلا اگه میخوایید اطلاعاتتون بیشتر بشه میتونید مقالات و ویدیو های مستند آمریکایی این سبک رو ببینید تا بفهمید این سبک بیشتر از هر سبک دیگه ای نیاز به تکنیک داره
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 2
    عالی و بیطرفانه بود هیچکس و یاس تقریبا به نوعی پدران رپ فارسی هستند ای کاش یه مقداری هم به امیر تتلو و آهنگ خونه خوبه خونه که حتی تشویق آقای یامین پور رو هم بهمراه داشت مینوشتید ولی در کل عالی بود
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    دوست داری همینجوری به همه چی فحش بدی؟ تو مشکل جامعه ای...
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    راست میگی واقعا بی طرفانه بود که جدا از مشرق بعید بود!
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    آخرین حضور یک رپر در شبکه های سیما http://multimedia.webzine.mehrnews.com/Original/1393/07/20/VID16303722.flv
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    تتلو کجاست؟
  • علی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 3
    مصداق بارزش امیر تتلو تو ایران که اینقدر از اش بدم میاد عوق ام میگیره مرتیکه بیکار الدوله الاف
  • hldk ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 0
    گزارش جالی بود
  • پسر شجاع ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    دست نویسنده درد نکنه که خیلی عالی بود. خسته نباشی... مشرق کارت درسته
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 0
    رپ هم مثل هر موسقی دیگه خوب و بد داره، رو اهنگ سنتی نمیشه شعر چرت خوند؟ این هم همین جور
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 1
    حتی گروه های رپ مبتذل نظیر زد بازی هم در مواقعی(دفاع از غزه) شعر ها همراه با اجرای خوبی از خودشون به نمایش گذاشتند.
  • مجتبی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 2
    به نظرم یکی از فجایعی که می تونه به سر دین بیاد تلفیق کردن دین با سبک های بد سابقه و وارد کردن دین به میدان های نابرابر است. این گونه دین مغلوب رقبای قدیمی، متنوع و پرطرفدار خود می شود و برای بقا مجبور به تاسی به شگرد های غلط طرف مقابل می شود. می شود همان آش شله قلمکاری که در عرصه ی مد اسلامی شد و از مشرق تعجب می کنم که خودش چند روز پیش مقاله ای در این باره گذاشت. بماند قریب به اتفاق این ترانه ها غنایی اند و اگر آیات قرآن هم درش خوانده شود حرام می شود. ذات رپ سر و صدا و ریتم تند و اعتراض و عصبانیته و به فضای تعقل و آرامش و مناجات و ... هیچ ربطی نداره. همیشه باید توجه داشته باشیم که علم دین را به دست چه کسانی می دهیم. قشر مداحان با تمام پارامتر های محیطی (سر و کار با روایات، فضای هییت، مشتریان متدین...) بعضی خرده جریان های نادرستی ایجاد کرده اند. کارگردان های روشن فکر وقتی شدند مسئول تبلیغ دین و ... ببین چه شد! فقط یکی از ثمراتش شد قاطی کردن مفاهیم معنوی با جلوه های ویژه و فیلم های درپیتی مثل پنج کیلومتر تا بهشت و ... که کاملا یه جلوه ی غربی از مرگ و روح و برزخ و ... نشون می ده و می شه اونی که شد! خیلی نکته های دیگه هم هست. ولی تا همین جاشم زیاد شد. فکر کنم باید یه مقاله اش کنم بدم مشرق چاپ کنه :) مخلص کلام، اگر یه چیزی تولید کردین که محتواش خوب بود، قالبش خوب بود، با روح و ملکه ی دین و غرض شارع سازگار بود، در محدوده ی حدود شرعی بود، و در عین حال لوث نشد و برای مردم ارزشمند بود؛ اگر احساس کردید بدهیدش به امام زمان ایشان گوش می کنند و تشکر، بسازیدش.
  • علی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    12 6
    بر شاهین نجسی لعنت
  • محسن ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    اوه اوه. ایرانی از اون تندرو روهای دو آتیشه هستیاااا. منم از این سبک زیاد خوشم نمیاد ولی خیلیای دیگه می پسندن. شما از جای همه نظر نده
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 2
    الان اون عکسه که از اون کنسرته گذاشتی توش خانم های با پوشش به قول شما نامناسب هستن و مرد و زن مختلطن. اگه این اُکیه خوب بذارین مردمم از این کنسرتا داشته باشن اگه نه اون عکسو بردار. اسن مشکل از همینجا شروع میشه که جوون ما تو کامپیوتر و تلویزیونو موبایل و ... این چیزای خارجکی رو میبینه خوشش میاد ولی بعد که میبینه تو کشور خودش اونا فراهم نیست. عقده ای و سرخورده میشه و به ناملایمات دچار میشه. شما دست اندرکاران باید تکلیف خودتونو مشخص کنین. این سلفیا(سلفیای واقعی نه اونایی که ادای سلفی گری رو در میارن) که این همه بهشون گیر میدین تکلیف خودشونو مشخص کردن: "همه چیز باید به همون شرایط اولیه برگرده" تلویزیونونو موبایلو رادیو و ... ممنوع! به نظر من که هیچ اشکالی هم نداره. اتفاقا اعصاب مردم خیلیم راحت میشه. مخلص کلام: اگر مدرنیته بده باید تمام مظاهر اون هم محو بشه.
  • محمد ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    گل گفتی من اولش فکر کردم داره راه قبلیش ادامه میده؟‍!همچین تحلیل عالیی(یه ذره گیر داشت3٪)از مشرق بعید بود خداوکیلی دستت درد نکنه من که روشن تر شدم امیدوارم مطالبتون بیشتر بیطرفانه و کاملا شفاف باشه همانند اسم های این خانندگان اولین باره سانسوری توی مشرق ندیدم؟!؟!عالی
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 0
    مشرق و گزارش منطقی. اگر از روز اول با این سبک برخورد درستی شده بود مطمئنا وضعیت بهتری داشت. از طرفی دولتها بخاطر اینکه اعتراضی بهشون نباشه هیچوقت از رپ اجتماعی حمایت نمیکنند چون از نقد شدن میترسن و این یک اشتباه بزرگ هستش.
  • محمود ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 1
    مثل همیشه پرچمه هیییییییییییچ کس بالاست.واقعا ما باید از این استعداد ها حمایت و برای شناخت فرهنگ و هنر ایرانی به جهان استفاده کنیم.
  • نيما ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    5 2
    پس كو زد بازي اونا واسه اين سبك خيلي كار كردنا !
  • مهدی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 1
    ایول رپ مسیحی! اصلا تو کشور ما نمیدونم چرا هر چی میاد خرابش می کنیم!
  • Samir Nasri ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 5
    جناب آقای راقم این سطور! واقعا که زحمت کشیدی! هی الکی بالا و پایین و وسط این متنت نوشتی که قصد حمایت و تایید و این چیزا رو نداری ولی قربون دستت بگو دیگه کجا توی حمایت کردن کم گذاشتی؟؟؟!!! آخه کی گفته که رپ برای اعتراض بود و سیاهپوستا خودشون این رو راه انداختن؟؟!! یعنی واقعا کارشناسای مشرق نمیدونن این کار همون لیبرالای آمریکایی بود تا این سیاهای پاپتی رو به این چرت و پرتا مشغول کنن؟!! (البته من خلاصه گفتم, بحث خیلی عمیقیه) تازه فقط این نیست که: حتی واقعا بررسی نکردید که ریشه این سبک در شیطان پرستی و کابالیسمه!!! آخه دیگه از چند طرف بکشیم؟! مخالفا که تکلیفشون معلوم الحاله و دائم در حال اذیت کردنن؛ ولی شما دیگه چرا اینجوری حرص میدید آدم رو؟؟! این همه تعری و تمجید از رپرهای مذهبی و فلان بهمان؛ کم مونده دیگه بگی اینا بیان قرآن رو هم رپ بخونن دیگه!!! آخه واقعا این از مشرق بعید بود! خب دوستان عزیز شمایی که میای یه همچین مسئله ی جنجالی رو بررسی میکنی و براش وقایع نگاری میکنی باید در کنارش نقد هم کنی؛ در غیر اینصورت مطلبت به بیراهه فکری منجر میشه. از مسئولین محترم مشرق خواهش دارم که لطفا یا این متن رو ویرایش کنند یا اینکه بهش نقد هم اضافه بشه!
  • دیاکو ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    واقعا منظرتو نمیفهمم با این سبک نوشتت, حتما میخوای خودتو جدا از همه نشون بدی؟؟ کدوم حرف رپر(یاس ) به مزاجت سازگار نبوده میشه بدونم؟ یا کدوم حرفش رپر ( حمید صفت) بد بوده که اینجوری مینوسی؟؟ کسایی که در مورده شهدا چمران و همت رپ کردن کجاش میتونه بد باشه؟؟؟؟ انقدر ندونستن در مورده رپ خیلی بده داششش
  • دیاکو ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 1
    عالی بود عالی بود مشرق, کاملا معلوم شد کسایی پشت این سایت هستن که با واقعیتهای این جامعه اشنا هستن , چیزهایی که تو این رپ گفته میشه شاید تو هیچ کتابی نوشته نشه یا نشه به زبون عادی من یا بقیه بیاد ولی کسای مث یاس و حمید صفت راحت میتونن کسایی مث جمرانو شهید همتو که اروم اروم دارن از یادمون میرنو مث رپر (حمید صفت) به یادمون بیارن, یا کسایی رو که دارن اون پایین شهر به خاطر یه لقمه نون هزارتا کار گناه انجام میدنو بع یادمون بیارن مث رپر (یاس), دوست داشتم مشرق دوست داشتنم بیشتر شده,دمت گرم
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    من از مخالفای مشرقم ولی نمی تونم انکار کنم که این مقاله ی منصفانه ای بود
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    هرکاری کنی رپ قالب مناسبی برای نوحه خوانی و مداحی اهل بیت نیست و برخی مداحان با این سبک مداحی را مبتذل کردند البته مبتذل نه به معنای رایج آن بلکه به این معنا که تناسب قالب و محتوی را رعایت نکردند و باعث نزول محتوایی شدند و بعضا اشعار بسیار سبک و سطحی را که هیچ سنخیتی با شئون اهل بیت ندارد بان سبک همراه کردند که نتیجه اش همان است که امروز می بینیم
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 0
    رپ از سبک های زیبا و پیشتاز در موسیقی امروز است با تشکر از شما
  • حسین ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 3
    نمونه هایی از هاشم بافقی هم میزاشتید بد نبود. یک رپر حزب الهی :)
  • علیرضا ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    4 0
    متعجب شدم ، بی طرفانه بود تا حدود زیادی ... چندتا اشکال به مطالب وارده ... اول اینکه " هیپ هاپ " یک مسئله جدا از " رپ " ... یعنی " رپ کردن " جزئی از " هیپ هاپ " و هیپ هاپ یک فرهنگ ... مورد بعدی اینکه گفتید " بی­‌اعتنایی به ساختارهای شعری و قافیه­‌سازی " ... احتمالا تعریف شما از قافیه خیلی کهنه و قدیمی ... وگرنه لیریک رپ بدون کلمات هم وزن ( قافیه های نوین ) اصلا رپ نیست ، عموما قافیه های موجود در لیریک رپ 5 تا 8 سیلابی هستن که تو هیچ سبک دیگه ای نمیتونید نمونه اش رو پیدا کنید ... همچنین از نظر آرایه های ادبی هم بسیار غنی .. بهتر بود بیشتر در این مورد تحقیق میکردید ... انتقاد هایی که به بعضی محتوای مبتذل وارد کردید کاملا صحیح و واقعا هم هست چنین مسائلی ... اما رپ " آندرگراند " امریکا خیلی رو " مفهوم " متمرکز ... تو رپ فارسی هم تعداد زیادی هستن که آهنگ هاشون شنونده رو به اندیشه و تفکر دعوت میکنه ... متاسفانه این عده ای که رپ رو سبکی آشغال میدونن از ناآگاهی که این حرف رو میزنن ... چون فقط یک سری آهنگ پوچ و سطح پایین عام رو از رپ شنیدن و نه علم فنی موسیقی رپ رو دارن و نه شناختی از فلسفه وجودی سبک ...
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    در انتظار بررسی: ۴۹انتشار یافته: ۱۳ شما هم مثلا میخواید کار ژورنالیستی حرفه ای بکنید ؟ تعداد نظرات همیشه کنترل میشن و نظرات حاوی کل کل دیر تایید میشن تا دایم به صفحه رجوع بشه و تعداد بازدیدهای صفحه و سایت بالا بره ! دمتونم گرم ؛)
  • علی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 2
    ضعیف ترین آهنگ های رپ جهان رو میخواید بشنوید ؟؟ خُب برید آهنگ های این آقا رو گو کنید
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    11 5
    فقط یاس.
    • اشکان IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      0 0
      اره فقط یاس.کسیکه شعرا شو خودش میگه وخیلی عمیق وپر محتواست
  • ائلاف ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 3
    رپ رو تقریبا از سال 84 به بعد آشنا شدم واونم با هیچکس اویل برام جذابیت داشت اما کم کم به علت اینکه موسیقی در ایران بی پدر ومادر هر کسی تو هر کوره دهاتی شروع به خوندن کرد وپدر این سبک رو تو ایران در آورد حالا هرجا که میشینم اگه کسی رپ بذاره حالم به هم می خوره وفکر کنم جوونام این موسیقی رو دارند پس میزنند و بازهم به پاپ دوست داشتنی و چاووشی عزیز روی میارند .
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 3
    " آی جیگیلی جیگیلی جیگیلی جیگیلی چشماتو وا کن " خیلی یا آهنگش حال می کردم .
  • مرتضیsk ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 4
    مشرق اندازه یه کتاب از رپ ، سـَند نوشته اونوقت بازم پیدا میشن جوگیرهایی که اسیر رپرهای بیسوادِ ایرانین !
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    امین خدا شفات بده با یک کلمه بر ثانیه
  • علی رسولی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 2
    با سلام - نوشتار شما در مورد موسيقی رپ جالب است ، معهذا آنچه كه من بياد مي آورم اين نوع موسيقی در عناوين مختلف ، جاز و راك اند رول و رپ و هوی متال و غيره ، هيچوقت نفی مظالم مدرنيسم و دنيای غرب نبوده است ، بلكه عاملی تبليغی و تشويقی به سوی شيوه فكر و عمل و زندگی آمريكايی و عامل جذب بسوی دنيای غرب و آمريكا بوده است. خودم قبل از انقلاب در سال 56 ، نماهنگ ma baker و گروه Bonney M را بياد دارم كه چقدر مورد استقبال جوانان آنزمان بود و با ظهور و پيروزی انقلاب مثل ساير مظاهر فساد رژيم پهلوی و آمريكا به زباله دان فرستاده شدند ، آهنگهايی با مضامين بی بندو باری ، عياشی ، شهوت پرستی ، خشونت ، مصرف مواد مخدر ، نفی قواعد اخلاقی و اجتماعی و غيره كه برخی خوانندگان وطنی آنزمان هم شبيه سازی اينها را می كردند ( مثل شهرام شب پره ، گوگوش ، عارف ، شهره و ... و نيز ويگن بنيانگذار اين موسيقی كه از مخالفان فعال نظام ايران در خارج از كشور بود). بعد از انقلاب هم دشمنان ما از همين موسيقی برای اعلام مبارزه و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی استفاده كردند و اساسا" استفاده از آثار اين نوع موسيقی نمادی برای اعلام ضديت و مخالفت با اسلام ، مفاهيم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود. خوب است در شرح موسيقی تند رپ و غيره اين موارد هم در نظر گرفته شود و اگر به فتاوای علما در حرام بودن موسيقی های گمراه كننده و زيان آور مراجعه كنيم ، قطعا" شامل موسيقی رپ و جاز و هوی متال هم می شود.
  • علیرضا اهواز ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    حرفای شما کاملا غیر مستند هستن و مشرق با استناد به شواهد و مدارک مقاله نوشته.دقیقا رپ سبک موسیقی اعتراضی سیاهپوستای دهه50 و 60 آمریکاست برای مقابله با تبعیض نژادی
  • علیرضا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 2
    مطمئنی خوندی مطلب رو ؟؟
  • علیرضا ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    لطف کنید بر مبنای " هویج " نظر ندید . لیبرال های آمریکا دست داشتن تو این سبک ؟؟ رو چ حسابی ؟؟ شما آهنگ هایی که ضد سیاست آمریکا و نظم نوین جهانی هستن رو شنیدید ؟؟ مطمئنا نه ... نکنه اینا پوشش ؟؟ :| :| شیطان پرستی و کابالیسم ؟؟ میشه این ریشه ها رو از خاک بکشید بیرون ما هم ببینیم ؟؟ شما میدونستید بخش اعظمی از محتوای " گنگستا رپ " همجنسگرا ستیزانه است ؟؟ این که موافق با خط فکری شما و مخالف با خط فکری آمریکا و غیره است ؟؟ اینم پوشش ؟؟ دوست عزیز با چندتا سخنرانی شما کارشناس یک مسئله نمیشید ... خیلی خوبه که خودتون برید پی تحقیق و جستجو ...
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اجر!!!
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    علم-> اَلَم
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    واو! لطف کردی واقعا منم از طرفدارای مشرقم. ولی نمی تونم انکار کنم که این مقاله با ملاحظاتی که باید، نبود.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    مشرق مناعت طبع پیدا کردی؟ و اسم گوگوش رو سانسور نکردی !
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    کویرم بد نیست .
  • امیر ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    شما سلیقت اینه
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    ببخشید شما کارشناس روحید؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    قابل توجه کسانی که رپ را ساخته دنیای مدرن می نامند و یگویند در گذشته "اصلا" وجود نداشته: ما در ادبیات فارسی چیزی داریم به نام "بحر طویل" که شاید بشه از نظر ساختاری اون رو با رپ ( تا حدودی) مقایسه کرد
  • mohsen ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 2
    چه ربطی داره. مگه الان جلوی قمیشی رو گرفتن که نخونه؟؟میخونه هر کی ام بخواد دانلود میکنه.
  • عباس ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    خوشم اومد مشرق!
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    amin na eminem
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 0
    آره کامی راست می گه خیلی سبک تکنیکی و سختی هست! به خاطر همین هم هست که الان تو ایران دوازده میلیون رپر داریم که خودشون هم نمی رسن آهنگ های همدیگه رو گوش کنن. چه برسه به اینکه ملت اباطیل اون ها رو بشنون.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 4
    موسیقی رپ خودش ذاتا خیلی نچسب و مزخرفه و موسیقی رپ ایران مهوع ترین و چندش آورترین رپ هاست
  • کاپیتان ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    4.6 کلمه بر ثانیه اولا" دوما" واقعا" که!
  • کاپیتان ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 5
    اون عوضی به جز فحش چیزی هم بلده اصلا" رپ اشغاله
  • joonoob ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    ناراحت نشو بجای اینکه بیای اینجا کلیک کنی برو ایمیلات رو چک کن اگه تأیید شده باشه خبرت میدن...
  • Kami ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 1
    خب دوست عزیز واسه همینه که تو ایران اینقدر این سبک خراب شده چون هر کی از خانواده قهر کرده رفته سراغش بدون هیچگونه اطلاع و آشنایی با این سبک . وگرنه تو آمریکا الان اسم کسایی مثل فیفتی سنت یا داکتر دره بالاتر از اوباماست
  • پژمان عادل ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    3 0
    آلبوم بهرام کِی میاد؟ :)
  • داریوش ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 4
    جدیدا فاتحه موسیقی رو تو ایران دارن میخونن دیگه. خیلی بد شده خییییلی.همش جملات منفی.تو یه سبک یا فوقش دو سبک.شعرها بسیار ضعیف.انقد خواننده پدید اومده هرروز که بری تو سایتای موزیک اسمه جدید میبینی. من که تا عمر دارم همه این ترانه هارو به یه ترانه جاودانه بی تکرار داریوش اقبالی نمیدم.
  • ایرانی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 6
    جناب دیاکو اولا بنده برای حس شنواییم ارزش قائلم و وقتمو صرف گوش کردن به اراجیف این اسامی که شما فرمودین نمی کنم . این نوع موسیقی بالذات یعنی تنش ، چالش . . . ( تازه این در صورتیه که بهترین مصادیقشو در نظر بگیریم ) آخه انسان هایی با این سرو ریخت ، با این نوع بیان ، با کمترین تحصیلات که به قول خودشون کل عمر تو خیابون و پارتی با شیشه الکل و پای منقل . . . سر کردن ، با چه علمی در چه جایگاهی میخوان مسائل اجتماعیو به چالش بکشن ؟ ثانیا اگر میون 100 اثر مسخره ، یه اثر با محوریت اشخاص یا مصادیق ارزشی یا مذهبی ارائه بدن ، شک نکنید برای بازی با اذهان عمومی و مقول جلوه دادن خودشونه . بی صفتایی مثه شاهین نجف... شاگرد خلف و زائیده همین مکتبن ، که نه تنها به عزت و احترام خاکو کشورشون خیانت کردن ، بلکه کارشون به توهین به مقدسات ملیون ها نفر هم رسید . هر هنری بسته به فرهنگ بازه جغرافیایی خودش تعریف میشه ، این هنر ( اگر بشه اسمشو هنر گذاشت ) هیچ سنخیتی با فرهنگ و آدب این مملکت نداره .
  • علی ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    1 0
    من از مشرق به خاطر این مقاله و دید بازش تشکر می کنم، رپری مثل یاس آهنگش از خیلی چیزهای دیگه بیشتر به ادم انگیزه و عرق ملی میده، جناب ایرانی دیدت اصلا درست نیست
  • علی ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    یعنی شما می گین که کلا سر مبارک برگرده تو لاک، هیچکی هیچ کاری نکنه، دین فقط نکن و نرو و نبین ؟
  • علی ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    3 0
    از رپ نمی دونی برو تحقیق کن ، اول جریان اعتراضی بوده کم کم بعضی دسته هاش رو درش نفوذ کردن شد کالای فرهنگ مکتب فرویدی، ولی فلسفه اش یک موسیقی اعتراضی است، من یک کلیپ دیدم از یه نفر منتقد امریکایی که خیلی جالب فلسفه رپ رو تحلیل کرده بود و نسبت به بیراهه کشیده شدن رپ انتقاد کرده بود، در مستندش حتی با رپرهای معروف امریکایی مصاحبه کرده بود که خود اونا هم می گفتن این شکلهای مبتذل رپ درست نیست.
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    آره واقعا! خیلی باهات موافقم. به نظر من آدم آهنگ گوش میده تا آروم شه، نه اینکه بدتر استرس بگیره.......
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 4
    خدا را شکر که از کودکی فقط و فقط دو نوع موسیقی گوش می کردم. موسیقی کلاسیک و باروک و رومانتیک و موسیقی کلاسیک و سنتی و اصیل ایرانی. هنر سالم هنری است که انسان را در عوالم معنوی و انسانی سیر دهد همین و بس!
  • دیاکو ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    4 1
    شما یه سوتی نشون بده بهم از یاس یا بهرام
  • erfan ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    4 1
    مشرق جون آخه کدوم آهنگ آرمین2afmتوهین به زناست یا اینکه شانشونوبیاره پایین!!!من خودم دخترم ولی خیلی باآهنگای آرمین حال میکنم چون داره ذات بعضی از زنهارو بیان میکن...میتونستین آهنگهایerfanهم بگین چون خیلیاشوبرای دفاع از ایران خونده...درضمن همین آقای یاس که میگین سبکش اجتماعی واینحرفاس وختی بیستویکی دوسالش بوده یه آهنگایی خونده که سبک عاشقانه داره اکثرا هم به خانوما توهین میکنه اگه دنبالش بگردین پیداش میکنین آهای اونایی که انقدر میگین یاس وطن پرست یاس اجتماعی...اسم بعضیا بد دررفته واسم بعضیامثل امثال یاس خوب و وطن پرست
  • نیما ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 2
    واقعا از مشرق بعید بود همچین مقاله ای. چون افراطی ترین رسانه ی اینترنتی هستین و خبرها و تحلیلها را بسیار سلیقه ای میذارین.
  • دیاکو ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    5 0
    اقای کاپیتان شما که اون پایین گفتید برای حس شنوایتون ارزش قائلید پس رضا پیشرو و ابلیس شاهین نجفی و ارمین از کجا میشناسی؟؟؟؟؟:) دیدی توهم گوش میدی فقط میخواستی یجوری خودتو نشون بدی که مثلا با همه فرق میکنی:))
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    4 2
    اینا که یه زمانی از نظر شما شیطان پرستی بودن حالا چی شده براتون عزیز شد؟
  • مهندس ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 7
    اونوقت کجای مطلب گفته رپرهای ایرانی سواد رپ دارن علیرضا جان ؟؟
  • کاپیتان ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 7
    جناب دیاکو متاسفانه اونقدر زیاد شده که اصلا" این حرف ها مطرح نیست اما من یک فایل صوتی گوش دادم که پر بود از توهین و ناسزا به دین و تمسخر عقایدما و به این فایل به اسم " شب نشینی حدادیان در قم" منتشر شده بود که اتفاقا" خیلی شبیه حدادیان بود اون موقع من فهمیدم که این شخص رضا پیشرو هست و اما در مورد شاهین نجفی باید بگم که من در مورد این موجود رذل به اندازه ی یه کتاب حرف برای گفتن دارم وضمنا" چون تحقیق کردم و موسیقی رو از جنبه ی علمی هم بررسی کردم تقریبا" از خیلی ها آهنگ گوش دادم اما هیچ کس رو از نظر سواد و شخصیت به اندازه ی قمیشی پیدا نکردم واقعا" یه نابغه است که میشه آهنگ هاشو در دانشگاه تدریس کرد چه کار هایی که برای خودش ساخته چه کار هایی که برای دیگران آهنگسازی کرده و جدا از اون شماعی زاده ایرج جنتی عطایی اردلان سرافراز هم افردای هستند که ما از هنرشون برای تربیت موسیزین های داخل استفاده نکردیم.
  • erfan ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    6 1
    وقتی هنوز موسیقی اصیل ایرانی و سازهای ایرانی از نظر بعضی ها حرامه چطور میشه امیدوار بود که سبک رپ بتونه مجوز بگیره؟
  • رضا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    1 8
    جدای از مصمون و محتواو در نظر گرفتن مسائل دینی، اصولاسبک موسیقی رپ تاثیرات مخربی بر مغز و اعصاب داره و آرامش رو از انسان میگیره
  • علیرضا ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    3 0
    مهندس عزیز ، برای " موسیقی رپ " محیط دانشگاهی وجود نداره که برن سواد دانشگاهی براش کسب کنن . در حد خودشون سواد و علم این کار رو دارن عده ای از ایرانی ها ، البته منکر اکثریت کم سواد ( از نظر علم موسیقی و رپ ) خواننده های فعال تو این سبک و البته سبک های دیگه ی موسیقی تو ایران نمیشم ... در کل جمله ی من با توجه به برداشتم از نظر مرتضی بود ( تحقیر سبک موسیقی هیپ هاپ )
  • محسن ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 4
    کی هست
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    5 0
    رپ و هیپ هاپ یکیه اینو خود امریکایی ها می گن
  • شروین ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    یعنی اگه بیاد چی میشه :|
  • فاطمه ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    5 0
    اصلا هم رپ آشغال نیست . بهتره یه بار به آهنگ نانا گوش بدید مال دهه 90 میلادی واقعا تصوراتتون نسبت به رپ عوض میشه. یاس هم داره از نانا پیروی میکنه. نانا مرد هست ها زن نیست!
  • مجتبی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 6
    خیر گلم. ولی لازم نیست سعی کنیم چیزایی که ذاتا اسلامی نیست رو اسلامیزه کنیم. پوست سگ با دباغی پاک نمی شه. 1000 تا کار درست و درمون می شه کرد. علی فانی یه به طه به یس خوند ببین چه موجی تو جامعه راه انداخت... یه جامعه المصطفی (مخصوص تعلیم طلبه های خارجی) راه انداختن (نه خدایی ببین ایده چه قدر شیک و تر تمیز بوده) مسلمونای اندونزی بعد انقلاب از حدودای 10-15 نفر شده 20 میلیون. نیجریه که شیعه نداشت توی این چند سال یه مرد با جنم که به حق هزار برابر اینا هنر منده توی نیجریه که تقریبا شیعه نداشت 200 هزار نفرو شیعه کرده (به خاطر همین بوکو حرام چند وقت پیش فعال شد). یه مختار نامه ی فاخر ساخته شد ببین چه موج جهانی به راه انداخت؟ یه عالمه کار درست و درمون می شه کرد... اگه بخوایم!
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 2
    قطعا این کامنت اگر قبل از این مقاله گذاشته می شود لایک ها متفاوت بود. اگر تصور می کنی که توی این مقاله ات از چیزی طرفداری نکردی سخت در اشتباهی اگرم فرض کنیم به ادعات پایبند بوده ای کار بسیار اشتباهی کردی که بدون در نظر گرفتن جنبه های فقهی و شرعی مطلب، اونو اون قدر موجه کردی که ملت می گن مداحی هم رپ شه
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 1
    موزیک رومانتیک شما رو به معنویت می رسونه؟ خوش به حال اونایی که مامان و باباشون از اول با قرآن آشناشون کردن...
  • سجاد ستاری ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 6
    با ابزار غیر مقدس نمی توان کار مقدس کرد
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    این چه حرفیه می زنی؟ فیفتی سنت قاچاقچی رو می ذاری کنار اوبامای دکترای حقوق؟ اره امینم از نوام چامسکی تو امریکا معروف تره ولی این کجا اون کجا؟ چون امریکا پر از احمقه ایران هم باید پر از احمق باشه؟ اقبال مردم به یک پدیده دلیل بر صحت اون نیست.
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 0
    عکسهای این ...ها که نشان از افسردگی شدید داشت
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    4 1
    یاس فقط یاس
  • علیرضا ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    ناشناس جان شما با یک سرچ ساده تو گوگل هم میتونی بفهمی که تفاوت دارن اول سرچ کن : Hip Hop بعد سرچ کن : Rap یا Hip hip Music متوجه میشی که این دو باهم فرق دارن ...
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 0
    ایول سکوتم از رضایت نیست دلم اهل شکایت نیست
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 3
    مشرق تو ديگر چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • jتوحید ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 2
    مشرق عالی بود حاجی مرسی بی طرف بود رپر تو ایران فقط یاس - حصین و هیچکس یا علی مدد
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 2
    شما بفرما عمو زنجیر باف بخون! رپ ماله کوچولو ها قابل درک نیست!!
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 0
    حرفت محشره مشکل ما اینه دید درستی کلا از موسیقی نداریم بیشتر قدیمی ها فکر میکنند موسیقی همان مطربی هست اما دنیای بزرگ پر از هنر است.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    لطفا حرف نزن....
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 0
    اونوقت که یاس داشت شعر مینوشت و رپ میخوند شما مینوشتی بابا آب داد!!
  • فاضل ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    3 1
    این چیزایی که گفتین درست! خداییش هم انتظار همچین مقاله ای رو نداشتم! یه انتقاد من اینه که شما در مورد وزن ها و سبک های رپی (منظورم سبک نوشتاری) کم تحقیق کردی! قافیه های رپ با قافیه های مثلاً پاپ یا سنتی تفاوت های زیادی داره! و خیلی سخت تره! بیشتر توی رپ قافیه ها با هجا دسته بندی میشن! مثلاً یه شعر یاس که میگه: میدونم اینو که دلت از هرکی و هر طرف ترک خورد به هرکی تونستی حال دادی و در عوض رکب خوردی من و تو مثل همیم ولی من اسلحم قلم شد تو تنهاییام یک صدا توی خلوتم فقط گفت... خوب اگه به قافیه توجه کنی توی هر مصرع 3 کلیه ی هم وزن وجود داره یعنی: هر طرف ترک خورد/ در عوض رکب خورد/ اسلحم قلم شد/ خلوتم فقط گفت این 4 تا دقیقاً در وزن مشترکن! این کار هم کار آسونی نیست! و فقط قافیه های اینجوری رو رپرهای بزرگ میگن! بازم ممنون.
  • مریم ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 4
    تو ایران فقظ احمد سولو علی بابا بهزاد پکس
  • حسین ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    چرت نگو خواهشا
  • امیدبرتر ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    4 0
    سلام علامتی که تهی در عکسی که قرار دادید نشون میده چه معنایی میده؟؟ خیلی دلم میخواد بدونم.
  • سارا ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    7 0
    کد تهران 021 به انگشتا نگاه کن : )
  • رحیم یاری ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    2 0
    با سلام و خسته نباشید.مطالب همه خوب و عالی بود.ممنون که کلیپ بنده رو تو این مقاله به کار بردید(رپ در صدا و سیما قم)
  • HSF ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    2 2
    فقط یاس و حصین ابلیس همین
  • محمد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    4 0
    چرا انقدر ب حاشیه پرداختین؟!چرا اسمی از توپاک(2Pac) نیس تو مطلبتون؟! رپ مذهبی؟!امینم کو؟!واقعا کسایی مثله ناص،هاپسین،داکتر دره،لیل وین،بیگی و ......شایسته تر نبودن ک بهشون بپردازین؟!این یا نشونه ی اطلاعات کمه یا هم نشونه ی علاقه ی شما ب تزویر هست.خیلی بده ک این همه مطلب بنویسی بعد ی سری فاکتورایه اصلی رو یادت بره(البته به عمد)....فقط ی سبک مذهبی نداشتیم تو رپ ک به لطف شما اونم سروکلش پیدا شد..... لطفا سری بعد خاستین چیزی بنویسین،ی چیزی بنویسین که وقتی ک ی نفری ک یه چیزایی از رپ سرش میشه خوندش،کهیر نزنه......تشکر
  • محمد ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    3 0
    سلام واقعن بخاطر اینکار قشنگتون ممنونم اینکارا باید دیگه شروع بشه تا کی باید نادیده گرفته شه رپ حالا اگه تو لفافه هم گفته شده عب نداره بیسیه واسه رفتن رپ تو خبرگذاری ها خداییش تا کی حسرت ی کنسرت از سورنا بهرام پیشرو فدایی صادق خلوت شایع وخیلیای دیگه ک استعدا دارن مثل لکنت فرشاد بامداد تی.دی نیموش.دایان ووووو .....تو دلامون خاک کنیم بازم ممنون. سعی کنید این نقدارو اشاعه بدین تا تخصصی تر و فرا جانبگراینه تر باشن
  • یاسر تتلیتی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 6
    تتلو . یاس. خلوت . سروش هیچکس . بهترین هستند
  • کیوان ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    4 1
    رپ خیلی هم موسیقی درستیه اولا که تو امریکا از اعتراضات سیاه پوستا راه افتاد و بیشتر راجب مواد و نژاد پرستی و قاچاق تو امریکا هست اما تو ایران به جای افراد فقیر مث سیاه پوستا یه مشت مرفح بی درد مث ساسی مانکن و بعضی از سوسولای دیگه راه افتاد البته قبلش هیچکس و یاس و بهرام و تتلو که از صفر شروع کردن هم بودن اما این بچه سوسولای تهرانی گند زدن به رپ و شیش و هشت و هیپ هاپ از نظر من رپ ایران مدیون یاس و هیچکس و بهرام هست و از نظر من نباید از این بچه قرطی ها حمایت کرد در ضمن رپ الان پرطرفدار ترین موسیقیه و خیلی هم مفهوم داره اونایی که میگن به ذهن ادم اسیب میرسونه برن چند تا رپ اصیل گوش بدن بعد بیان صحبت کنن از نظر من واقعا انرژی رپ بیشتر از موسیقی سنتی ایرانی هست و واقعا سبکی هست که اگه اجتماعی و اعتراض امیز و به همراه قافیه و ردیف باشه فوق العاده است و هیچ ضربه ای به روح و روان نمیرسونه الان شجریان دو بار ازدواج کرد رضا پیشرو هم دو سه تا دوس دختر داره دلیل نمیشه بر مسال اخلاقی و انضباطی درضمن رپ فان هم تو ایران جایگاه خوبی داره مث زدبازی که الان از نظر من پرطرفدار تر از موسیقی های مزخرف پاپ ایران هست یاس و بهرام و هیچکش از صفر شروع کردن ولی صد ها خواننده هستن که تو ایران با پارتی بازی اومدن و جالبه که هیچ کسی اهنگاشونو گوش نمیده و همه یا زدبازی یا یاس و یا تتلو گوش میدن. شما از هر بچه نوجوانی بپرسید خواننده موردعلاقه ات کیه میگه مهراد هیدن و ام جی و تتلو و یاس و هیچکس و از این نام های مشهور و از نظر من موسیقی رپ دوباره کاری کرد که ما موسیقی وطنی گوش بدیم نه اهنگ های مزخرف لس انجلسی و خارجی و یا یک مشت خواننده احمق مث ابی و شهرام شب پره
  • reza faryad ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    5 2
    حرکت لب یاس.برکت رپ فارس،من خودم رپ میخونم از نظر من بهترین رپر ایران و اسیا یاسر بختیاریه یا همون یاس خودمون ایران اگه یاس رو نداشته باشه هیچ حرفی تو رپ واسه گفتن نداره،البته سروش لشکری یا هیچکس هم تویه سبک گنگ صاحب نظره اما معنی و مفهوم و درک رپ بواقع یعنی یاس ک ن از کسب میترسه و ن دروغ میگه و ن باج میده ،ناخدای رپ فارس،سلطان رپ فارس،برکت رپ فارس،یااااااس
  • پگاه ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    یاعلی بابا:)یاهیشکی...
  • مهدی ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 4
    عزیز متاسفانه یاشما اگاهی کاملی از رپ ندارین یا طرفدار یکی از رپر ها هستید گنگستر رپ فارسی ابلیس هستش که با کلمات رکیک و خیلی تند علیه اکثر رپر ها دیس کرد و هنر رپ رو به مسائل منزوی کننده ای برد سبک حصین ابلیس جدا از بقیه رپر هاس حصین با تکست های خاصش متاسفانه قشر جوان جامعه رو تحت تاثیر شدید قرار داده
  • مخالف ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    2 0
    خندم میگیره
  • 1332 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 2
    فقط هیچکس
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    4 0
    الآن ما که گوش می دیم می ریم جهنم تو که گوش نمی دی می ری بهشت؟!؟!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    6 0
    داداش کلی آدم برای این هنر زحمت کشیدن فقط این دو تا نیستن!
  • محمد ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 2
    برادر اینارو چهجوری میشه دانلود کرد
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    9 0
    اینم برا اون کسایی که میگن رپ آشغاله عزیزه من آشغال هیکلته دوست نداری گوش نده
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    4 2
    من یه سوالی داشتم دوستان لطفا نظر بدین چرا هیچکس با این که رتبه ی 12 ام جهان رو داره تو جهان زیاد مطرح نیست ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس